علت گرسنگی بعد خواب | نیمه شب (درمان)

علت گرسنگی بعد خواب نیمه شب : احساس گرسنگی بعد از خوردن غذا: چرا این اتفاق می افتد و در این شرایط چه باید کرد؟

بدن شما از طریق سیگنال گرسنگی به شما اطلاع می دهد که به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد. با این حال، بسیاری از مردم حتی بعد از مصرف وعده های غذایی احساس گرسنگی می کنند.

عوامل بسیاری از جمله رژیم غذایی، هورمون ها یا شیوه زندگی شما می توانند این وضعیت را شرح دهند. این مقاله به شما توضیح می دهد که چرا بعد از مصرف غذا احساس گرسنگی کنید و برای رفع آن چه کار می توانید انجام دهید.

علت گرسنگی بعد خواب نیمه شب و درمان

دلایل مختلفی وجود دارد که بعضی از افراد پس از صرف وعده های غذایی احساس گرسنگی می کنند.

ترکیب مواد غذایی

برای مبتدیان، این می تواند یک دلیل مهم باشد. وعده های غذایی که حاوی پروتئین زیادی هستند،در مقایسه با وعده های غذایی که کربوهیدرات یا چربی بیشتری دارند، احساس سیری بیشتری را به شما منتقل می کنند،  حتی اگر تعداد کالری آنها مشابه باشد.

 مطالعات بی شماری نشان داده اند که وعده های غذایی با پروتئین بالاتر در تحریک ترشح هورمون های سلامتی، مانند پپتید 1 مانند گلوکاگون (GLP-1)، کولسیستوکینین (CCK) و پپتید YY  PYYبهتر هستند.

همچنین، اگر رژیم غذایی شما فاقد فیبر باشد، بیشتر اوقات احساس گرسنگی می کنید. فیبر نوعی کربوهیدرات است که هضم آن بیشتر طول می کشد و می تواند سرعت تخلیه معده شما را آهسته تر کند.

هنگامی که در دستگاه گوارش اقدام به هضم غذا می کند، باعث آزاد شدن هورمون های سرکوب کننده اشتها مانند GLP-1 و PYY می شود.

غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند شامل گوشت هایی مانند سینه مرغ، گوشت گاو بدون چربی، بوقلمون و میگو هستند.

در ضمن، غذاهایی که فیبر زیادی دارند شامل مواردی همانند میوه، سبزیجات، آجیل، دانه و غلات می شوند.

 اگر متوجه شده اید بعد از غذا گرسنه اید، این امر نشانگر آن است که وعده هایی غذایی شما فاقد پروتئین و فیبر است، بهتر است، غذاهای حاوی پروتئین و فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خودتان بگنجانید.

گیرنده های کششی

پس از ترکیب غذا، معده شما دارای گیرنده های کششی است که نقش مهمی در تقویت احساس سیری در حین و بعد از غذا دارد.

گیرنده های کشش تشخیص می دهند که معده شما در طول وعده غذایی چقدر گسترش یافته و سیگنال هایی را مستقیماً به مغز می فرستد تا احساس سیری را به مغز القا کنند و این گیرنده های کششی متکی به ترکیب های غذایی نیستند.

درعوض، آنها به کل حجم غذای مصرفی اعتماد می کنند، گرچه، احساس سیری که توسط گیرنده های کشش به وجود می آید طولانی مدت نیستند.

بنابراین، در حالی که احتمالا به شما كمك می كنند در هنگام غذا یا بعد از آن کمتر غذا بخورید، آنها احساس سیری طولانی مدت را در شما به وجود نمی آورند، اگر در حین یا بلافاصله بعد از غذا احساس سیری کامل نمی کنید، سعی کنید غذاهای بیشتری را که از نظر حجم زیاد اما کم کالری هستند، مصرف نمایید.

این غذاها مانند اکثر سبزیجات تازه، میوه ها، پاپ کورن، میگو، سینه مرغ و بوقلمون در خود هوای یا آب بیشتری دارند.

همچنین، نوشیدن آب قبل یا همراه با غذا باعث افزایش وعده های غذایی شده و احساس سیری را در شما  تقویت می کند.

اگرچه بسیاری از این موادغذایی پر حجم، کم کالری باعث احساس سیری کوتاه مدت فوری از طریق گیرنده های کششی می شوند، اما باید از پروتئین یا فیبر زیادی برخوردار باشند، که هر دو باعث تحریک احساس سیری مدت طولانی پس از شبیه سازی هورمون های پرتحرک می شود.

مقاومت به لپتین ها

نوشته های مرتبط

در برخی موارد، مسائل هورمونی توضیح دهنده احساس سیری برخی از افراد پس از وعده های غذایی هستند.

 لپتین هورمونی اصلی است که علامت سیری را به مغز نشان می دهد. این هورمون توسط سلولهای چربی ساخته می شود، بنابراین میزان آن در خون افرادی که توده چربی بیشتری دارند، زیادتر است.

 با این حال، مشکل این است که گاها لپتین در مغز مخصوصا افراد چاق به درستی کار نمی کند. این بدان معنی است که اگرچه لپتین زیادی در خون وجود دارد، مغز آن را تشخیص نمی دهد و همچنان بعد از غذا فکر می کند که گرسنه اید.

  اگرچه مقاومت به لپتین یک مسئله پیچیده ای است، تحقیقات نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم، کاهش میزان قند، افزایش مصرف فیبر و خواب کافی می تواند به کاهش مقاومت لپتین کمک کند.

عوامل رفتاری و سبک زندگی

گذشته از عوامل اصلی و کلیدی فوق، چندین عامل رفتاری علت این که چرا بعد از خوردن غذا احساس گرسنگی می کنید، را توضیح می دهند. از جمله موارد ذیل:

  • افرادی که هنگام غذا خوردن پریشان می شوند. تحقیقات نشانگر آن است افرادی که پریشان غذا می خورند، احساس سیری کمتری می کنند و تمایل بیشتری به خوردن در طول روز دارند. اگر معمولاً با حس پریشانی غذا می خورید، سعی کنید با ذهن آگاهی این کار را انجام دهید تا بهتر سیگنال های بدن خود را شناسایی کنید.
  • آنهایی که خیلی سریع غذا می خورند. تحقیقات نشانگر آن است که افرادی که سریع غذا می خورند به دلیل عدم جویدن و آگاهی کم نسبت به غذاهای کمتر احساس سیری می کنند. اگر سریع غذا می خورید، بهتر است غذای خود را با دقت بیشتری بجوید.
  • احساس استرس، استرس هورمون کورتیزول را افزایش می دهد، که ممکن است باعث گرسنگی و هوس غذایی شود. اگر متوجه شدید اغلب اوقات استرس دارید، سعی کنید یوگا یا مراقبه را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.
  • ورزش زیادی می کنید. افرادی که تمرینات ورزشی زیادی دارند اشتها بیشتر و سوخت و ساز سریعتری دارند. اگر زیاد ورزش می کنید، ممکن است برای سوختن تمرینات خود نیاز به مصرف مواد غذایی بیشتری داشته باشید.
  • کمبود خواب، خواب کافی برای تنظیم هورمون هایی، مانند گرلین، که میزان آن در بین افرادی که کم خوابی دارند بیشتر است، ضروری است. سعی کنید روتین خواب سالمی داشته باشید و قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب را محدود کنید تا بتوانید به راحتی بخوابید.
  • خوردن غذای کافی. در بعضی اوقات به دلیل کم غذا خوردن احساس گرسنگی می کنید زیرا در طول روز به اندازه کافی غذا نمی خورید.
  • قند خون بالا و مقاومت به انسولین، افرادی که قند خون بالایی دارند و بدنشان نسبت به انسولین مقاومت بیشتری دارد، و این امر میزان گرسنگی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

خلاصه : علت گرسنگی بعد خواب نیمه شب

ممکن است به دلیل کمبود پروتئین یا فیبر در رژیم غذایی خود، عدم مصرف حجم غذایی کافی، مشکلات هورمونی مانند مقاومت به لپتین یا انتخاب های رفتاری و شیوه زندگی، احساس گرسنگی کنید.

در آخر

احساس گرسنگی مشکلی شایع در بسیاری از افراد در سراسر جهان است. اغلب به علت مصرف رژیم غذایی فاقد پروتئین یا فیبر رخ می دهد.

با این حال، این مشکل می تواند ناشی از مشکلات هورمونی، مانند مقاومت به لپتین یا سبک زندگی روزمره شما باشد.

اگر معمولا بعد از خوردن غذا خود را گرسنه می یابید، سعی کنید بعضی از پیشنهادات مبتنی بر شواهد بالا را انجام دهید تا به کاهش اشتهای شما کمک کند

یک برنامه عادی غذایی برای کاهش وزن را شروع کنید.

نووم به شما در ایجاد عادات سالم غذایی کمک می کند تا بتوانید وزن خود را کاهش داده و یا آن را از بین ببرید.

 برنامه شما متناسب با اهداف و نیازهای تناسب اندام شما تنظیم می شود. کافیست یک ارزیابی سریع انجام داده و امروز شروع کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث گرسنگی می شود؟

• اسیدهای چرب امگا 3
• کمبود آهن
• ویتامین
• B، زینک (روی)
• ویتامین B

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.