سونوگرافی واژینال اقدام ناشتا عوارض

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

سونوگرافی واژینال اقدام ناشتا عوارض : شما در حالی که زانوهایتان خم شده است بر روی تخت یا میز دراز می کشید. پاهای شما ممکن است بر روی رکاب نگه داشته شود.
یک عدد پروب، که ترانسدیوسر (transducer) نامیده می شود در محل واژن قرار داده میشود. پروب باید استفاده از یک لایه پوشیده شده و ژل زده می شود.

بهترین زمان برای سونوگرافی واژینال

در اولین سونوگرافی بارداری چه انتظاری داریم؟

دو نوع اصلی سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارد: سونوگرافی ترانس واژینال و ترانس شکم. هر دو نوع اسکن بدون درد هستند و معمولاً حدود 20 دقیقه طول می کشند. نوع شما بستگی به مدت زمان بارداری شما دارد.

 

در طول اولین سونوگرافی خود، می‌توانید همراه با پزشک خود تماشا کنید (اگرچه احتمالاً برای درک آنچه می‌بینید به کمک نیاز خواهید داشت). احتمالاً حتی یک چاپ کوچک را به عنوان یادگاری به خانه خواهید برد.

اگر اولین سونوگرافی بارداری خود را قبل از هفته 6 یا 7 انجام می دهید، پزشک شما احتمالاً سونوگرافی ترانس واژینال را انجام می دهد. یک مبدل (یا گرز) کوچک و بلند در یک پوشش کاندوم مانند استریل پیچیده شده و وارد واژن می شود.

سپس پزشک گرز را در داخل حفره واژن حرکت می دهد تا رحم شما را اسکن کند. فشار را احساس خواهید کرد، اما باید بدون درد باشد.

مبدل امواج صوتی ساطع می‌کند که از کودک شما منعکس می‌شود و تصویری را تولید می‌کند که می‌توانید روی کامپیوتر یا صفحه ویدیو ببینید.

سونوگرافی ترانس شکمی

اگر اولین سونوگرافی شما بعد از هفته 6 یا 7 باشد، احتمالاً یک سونوگرافی از طریق شکم دریافت خواهید کرد. ژل بر روی شکم شما مالیده می شود تا به حرکت امواج صوتی کمک کند. سپس عصا روی شکم شما مالیده می شود تا تصاویری از کودک شما تولید شود.

این معاینه نباید درد داشته باشد، اگرچه ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد (مخصوصاً با مثانه پر) اگر سونوگرافیک نیاز داشته باشد شکم شما را محکم فشار دهد تا قسمت خاصی از کودک شما را واضح تر ببیند.

سونوگرافی واژینال : اقدام ناشتا عوارض

– پروب امواج صوتی را به داخل میفرستد که بازخوردهای ساختارهای بدن را دریافت می کند. یک دریافت کننده کامپیوتری این امواج را دریافت کرده و از آن برای ساخت تصاویر استفاده میکند.
– متخصص اولتراسوند و یا پزشک میتواند این تصاویر را بر روی نمایشگر تشخیص دهد.
– پرستار پروب در داخل واژن به منظور مشاهده اندام های لگنی حرکت می دهد.
در برخی موارد، روش اولتراسوند داخل واژنی اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد که تحت عنوان سونوگرافی انفوزیون سالین (SIS) نامیده می شود که امکان دید بهتر از رحم را فراهم می کند.
چگونه برای سونوگرافی واژینال آماده شویم
از شما خواسته می شود تا لباس های خود را معمولاً از کمر به پایین در بیاورید. اولتراسوند transvaginal معمولاً با مثانه خالی یا نیمه پر صورت می¬گیرد.
سونوگرافی واژینال چگونه احساس می شود
آزمایش معمولاً بدون درد می باشد، با این حال ممکن است در برخی از زنان در اثر فشار پروب ناراحتی ایجاد شود. تنها بخش کوچکی از پروب در داخل واژن قرار می¬گیرد.

سونوگرافی واژینال اقدام ناشتا عوارض

اولتراسوند Transvaginal ممکن است به دلایل زیر صورت بگیرد:
– یافته های غیرعادی در معاینات بالینی، نظیر کیست، تومورهای فیبروئید و یا سایر رشدها
– خونریزی غیرعادی واژن و مشکلات قاعده¬گی
– انواع خاصی از ناباروری
– بارداری نابجا
– دردهای لگنی
اولتراسوند Transvaginal همچنین می تواند در طی بارداری نیز صورت بگیرد.
نتایج طبیعی
ساختار لگن و یا جنین طبیعی می باشد.
نتایج غیر عادی چگونه می باشد
نتایج غیرعادی می تواند به دلیل شرایط مختلف ایجاد شود.

برخی از مشکلاتی که میتواند دیده شود شامل:
– نقائص هنگام تولد
– سرطان های رحم، واژن و سایر ساختارهای لگن
– عفونت شامل بیماری¬های التهابی لگن
– رشد در داخل یا اطراف رحم و تخمدان (نظیر کیست یا قیبروز)
– پیچش تخمدان

سونوگرافی واژینال برای دختر مجرد

نوشته های مرتبط


اولتراسوند، که سونوگرافی نیز نامیده می شود، به منظور اهداف تشخیصی مورد استفاده قرار گرفته و روشی غیرتهاجمی برای دکتر به منظور مشاهده ساختارها و اندام های داخلی می باشد.

اولتراسوند داخل واژنی (که transvaginal ultrasound نیز نامیده می شود) بخصوص زمانی مفید می باشد که پزشک نیازمند اطلاعات بیشتر در مورد سلامت جنسی و تولید مثلی باشد.
اولتراسوند داخل واژنی به منظور مشاهده اندام ها در داخل محوطه لگنی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش می تواند برای تشخیص شرایط مرتبط با زنان و زایمان (نظیر درد لگن و یا خونریزی غیرمعمول) یا مشاهده و تشخیص اولین مراحل آبستنی مورد استفاده قرار بگیرد.
– در طی روش، پزشک یک ترانسدیوسر، به اندازه یک اسپکولوم را در داخل واژن قرار می دهد. از این محل ترانسدیوسر امواجی را ساطع می کند که این امکان را به پزشک می دهد تا اندام های داخلی را مشاهده کند.
– اولتراسوند داخل واژنی یک روش بدون درد بوده ولی ممکن است در طی روند اجرا احساس فشار یا ناراحتی کنید.
پیش از ترک خانه از بهداشت شخصی خود اطمینان حاصل کنید. بهتر است پیش از انجام اولتراسوند داخل واژنی در خانه دوش بگیرد.
در صورتی که در سیکل قاعده گی هستید و نواربهداشتی می پوشید، پیش از شروع آزمایش آن را خارج کنید. اطمینان داشته باشید که یک نواربهداشتی اضافی برای استفاده پس از آزمایش همراه خود دارید.
لباس های راحت که درآوردن آنها ساده باشد را بپوشید.

شما نیاز دارید که در طی آزمایش لباس های خاص بیمارستانی را بپوشید، به همین دلیل توصیه می شود لباس های راحتی را بپوشید که به راحتی تعویض شود.
– همچنین نیاز دارید کفش های را بپوشید که درآوردن آنها راحت باشد، چرا که نیازدارید لباس های پایین تر از شکم را دربیاورید.
– در برخی موارد می توانید لباس های بالاتر از شکم خود را حفظ کنید.
از پزشک در مورد خالی کردن مثانه سوال کنید. به طور معمول، پیش از انجام آزمایش مثانه باید خالی باشد. پیش از آزمایش به دسشویی بروید و 30 دقیقه پیش از آزمایش هیچ چیزی ننوشید.
در برخی موارد پزشک ممکن است در ابتدا اولتراسوند transabdominal را انجام دهد. به این منظور مثانه نسبتاً پر مناسب تر می باشد. چرا که منجر به بالا آمدن روده¬ها شده و پزشک دیده بهتری نسبت به اندام های لگنی دارد.
در صورتی که پزشک از شما بخواهد مثانه نیمه پری داشته باشید، نیاز دارید که پیش از آزمایش مایعات مصرف کنید و به دستشویی نروید.
بهتر است نیم ساعت پیش از شروع آزمایش شروع به خوردن آب کنید.
با این حال ممکن است پیش از انجام اولتراسوند داخل واژنی از شما خواسته شود تا مثانه خود را خالی کنید.
روی تخت دراز بکشید. پس از اینه لباس های خود را در آوردید، بر روی تخت آزمایش دراز بکشید.

اولتراسوند داخل واژنی به شکلی صورت می گیرد که شما همانند معاینه عادی دستگاه تناسلی به پشت دراز کشیده اید.
نیاز است تا زانوهای خود را خم کنید و کف پای خود را بر روی رکاب های متصل به تخت آزمایش به صورت صاف نگه دارید تا پزشک دسترسی بهتری به واژن شما داشته باشد.
به پزشک اجازه دهید تا ترانسدیوسر (پروب) را وارد کند.

پیش از وارد کردن، پزشک یک لایه پلاستکی یا لاتکس بر روی آن قرار داده و جهت ورود آسان به آن لوبریکنت اضافه می¬کند.

اقدامات سونوگرافی واژینال

در مرحله بعد پزشک به منظور ایجاد تصویر پروب را به آرامی وارد واژن می کند.
پروب انداکی بزرگ تر از یک تامپون است و به شکلی طراحی شده است متناسب با واژن باشد.
در طی سونوگرافی واژینال چه انتظاری باید داشته باشید. به منظور ایجاد تصویر بهتر از لگن، پزشک پروب را در داخل واژن نگه داشته و آن را به آرامی حرکت می دهد.
این پروب متصل به کامپیوتر می باشد. با ورود، تصویر اندام های لگنی در صفحه نمایش ظاهر می شود. پزشک صفحه نمایش را به منظور اطمینان از نشان داده شدن تمامی جزئیات مورد بررسی قرار می دهد. پزشک همچنین ممکن است از این تصاویر عکس و یا ویدئو بگیرد.
در صورتی که سونوگرافی به منظور ارزیابی جنین باشد، پزشک معمولاً تصویری از جنین را چاپ کرده و آن را به شما می دهد.
پس از تمیز کردن دوباره لباس بپشوید. سونوگرافی داخل واژنی معمولاً بیش از 15 دقیقه به طول نمی انجامد. پس از اتمام کار و خارج کردن پروب، به شما اجازه داده می شود که لباس بپوشید.
با استفاده از یک حوله میتوانید ژل های باقی مانده در قسمت های داخلی ران و یا ناحیه لگن را تمیز کنید.
همچنین ممکن است برای پاک کردن روان کننده اضافی از واژن و گذاشتن نوار بهداشتی نیاز به دستشویی داشته باشید.
در رابطه با نتیجه سوال کنید. اگر پزشک اولیه شما سونوگرافی را انجام می دهد، ممکن است وی نتایج اولیه مشاهده شده بر روی صفحه نمایش را برای شما تشریح کند. اگر به مرکز دیگری ارجاع داده شده-اید، در این صورت باید منتظر گزارش مرکز به پزشک خود باشید.
نتایج با توجه به پیچیدگی و شرایط اضطراری اسکن شما دریافت می شود. اگر سونوگرافی فقط جنبه اکتشافی داشته باشد، باید چند روز تا هفته برای جواب پزشک منتظر باشید.

سونوگرافی واژینال درد دارد؟

 

اگرچه کلمات سونوگرام و اولتراسوند اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، یک تمایز وجود دارد:

 

اولتراسوند اصطلاحی برای آزمایش تصویربرداری است که از صدا برای تولید تصاویر استفاده می کند.

سونوگرام تصویری است که توسط فناوری اولتراسوند تولید می شود.

خطرات سونوگرافی در دوران بارداری

سونوگرافی زمانی که توسط پزشک شما انجام شود غیرتهاجمی و بسیار کم خطر است. هیچ قانون مشخصی برای ایمن بودن تعداد سونوگرافی ها در دوران بارداری وجود ندارد، اما ACOG توصیه می کند که در مجموع فقط یک تا دو سونوگرافی انجام دهید (غیر از شرایط دیگر که از نظر پزشکی بیشتر ضروری است).

 

با این حال، برخی تحقیقات نشان داده است که میانگین تعداد سونوگرافی‌هایی که زنان انجام می‌دهند بسیار بیشتر از حد توصیه شده است – بیش از پنج مورد در طول بارداری.

 

هم ACOG و هم سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کنند که زنان باردار از سونوگرافی‌های سه بعدی و چهار بعدی که توسط شرکت‌های خصوصی به بازار عرضه می‌شوند، همراه با مانیتورهای جنین در خانه خودداری کنند. در حالی که FDA می گوید شواهدی مبنی بر هرگونه آسیب ناشی از تصویربرداری اولتراسوند و مانیتورهای ضربان قلب وجود ندارد، آنها همچنین خاطرنشان می کنند که تحقیقات کافی برای رد هرگونه اثرات طولانی مدت وجود ندارد.

 

علاوه بر این، اگرچه سونوگرافی ها معمولاً در تخمین سایز نوزاد نسبتاً دقیق هستند، اما می توانند وزن نوزاد را دست کم یا بیش از حد تخمین بزنند، که گاهی ممکن است منجر به سزارین های غیرضروری یا زایمان زودرس شود.

 

بنابراین اگر پزشک شما بیش از دو سونوگرافی را در زمانی که انتظار دارید توصیه می‌کند، در پرسیدن سؤالات خود تردید نکنید تا مطمئن شوید که سونوگرافی‌های اضافی از نظر پزشکی مورد نیاز هستند.

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.