نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی

نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی : محاسبه دقیق سن بارداری سونوگرافی : دانش عملي از اصطلاحات کليدي مورد استفاده در تاريخ هاي بارداري در درمان سقط  جنین و از دست رفتن بارداري مفيد است.

زمان زايمان به عنوان نمونه تاريخ زایمان و تاريخي­ست که در ‌آن بارداري دقيقا از آخرين پريود قائدگي به 40 هفته ميرسد.

 

مهمترین سونوگرافی های بارداری

 

سونوگرافی معمول بارداری در موارد زیر ارائه می شود:

سه ماهه اول در هفته 11-13

سه ماهه دوم در هفته 18-20.

در اوایل بارداری، پزشک ممکن است یک سونوگرافی غیر معمول را برای خونریزی واژینال یا درد شکم توصیه کند.

در اواخر بارداری، اگر نگرانی‌های پزشکی در مورد بارداری وجود داشته باشد، مشکلاتی در بارداری قبلی وجود داشته باشد، در مورد تاریخ بارداری نامشخص باشد یا در انتظار دوقلو یا چند قلو باشید، ممکن است پزشک شما سونوگرافی اضافی را توصیه کند.

سونوگرافی 12 هفته یکی از آزمایشات معمول در بارداری است. آی تی:

  • بررسی می کند که کودک شما در داخل رحم رشد می کند
  • بررسی می کند که کودک شما مطابق انتظار رشد می کند
  • کودک شما را از نظر ناهنجاری های کروموزومی غربال می کند
  • نشان می دهد که چند نوزاد دارید
  • به متخصصان سلامت کمک می کند تا سن و تاریخ تخمینی زایمان را تعیین کنند.

این سونوگرافی 12 هفته ای می تواند در یک کلینیک خصوصی یا بیمارستان دولتی انجام شود و نتایج معمولاً مستقیماً برای پزشک عمومی، متخصص زنان و زایمان یا ماما ارسال می شود. آنها با شما تماس خواهند گرفت تا نتایج را به شما اطلاع دهند.

در طول سونوگرافی جنین، دستگاهی به نام مبدل بر روی شکم فرد باردار قرار می گیرد. یا در برخی موارد ممکن است در واژن یا در ناحیه بین واژن و مقعد قرار گیرد. امواج صوتی به الگویی از مناطق روشن و تاریک تبدیل می شوند. مانند تصویر زیر، تصویری از

جنین بر روی صفحه نمایش ایجاد می کند.

سونوگرافی 12 هفته ای و غربالگری سه ماهه اول

 

سونوگرافی 12 هفته ای بخشی از غربالگری ترکیبی سه ماهه اول برای ناهنجاری های کروموزومی مانند سندرم داون است. این فرآیند غربالگری شامل آزمایش خون نیز می شود.

به عنوان بخشی از اسکن اولتراسوند، سونوگرافی مایع پشت گردن کودک شما را اندازه گیری می کند. این اندازه گیری با نتایج آزمایش خون ترکیب می شود تا احتمال ابتلای کودک شما به ناهنجاری کروموزومی را مشخص کند.

غربالگری ناهنجاری های کروموزومی را تشخیص نمی دهد. فقط تست های تشخیصی خاص قبل از زایمان مانند نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) و آمنیوسنتز می توانند این کار را انجام دهند. اگر به انجام این آزمایشات فکر می کنید، خدمات مشاوره ژنتیک می تواند اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

اکثر سونوگرافی های 12 هفته ای نشان می دهد که نوزادان به خوبی رشد می کنند، اما گاهی اوقات آنها ناهنجاری های کروموزومی یا سایر مشکلات را تشخیص می دهند. برخی از این مشکلات جدی نیستند و نیازی به درمان زیادی ندارند. اما برخی نشانه

های ناتوانی جدی هستند. اگر سونوگرافی مشکلی را نشان دهد، ارزش آن را دارد که به این فکر کنید که چگونه ممکن است احساس کنید. شما و همسرتان به حمایت نیاز دارید. پزشک یا مامای شما می تواند کمک کند.

سقط جنین در هفته 12

اگرچه اکثر بارداری‌ها ساده هستند و به پایان می‌رسند، اما این احتمال وجود دارد که سونوگرافی 12 هفته‌ای نشان دهد که سقط جنین رخ داده است. سقط جنین زمانی است که جنین قبل از هفته بیستم بارداری می میرد. سقط جنین شایع است. از هر 5

بارداری تایید شده 1 نفر سقط می شود.

سقط جنین می تواند بسیار ناراحت کننده و ناراحت کننده باشد. همراه با اندوه و ناامیدی، ممکن است از اینکه نمی توانید از کودک خود محافظت کنید، احساس درماندگی کنید. هیچ راه درستی برای احساس یا اندوه پس از سقط جنین وجود ندارد.

نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی

 

سونوگرافی یک آزمون پزشکی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بازیابی تصاویر زنده از داخل بدن شما است. در طول آزمایش ، امواج از بدن عبور کرده ، با بافتها تماس پیدا کرده و از آنها منعکس می شود. این سیگنالهای منعکس شده وارد دستگاه شده و به تصویر تبدیل می شوند. همه این مراحل در زمان واقعی انجام می شود.

برای حاملگی ، پزشکان از سونوگرافی که به سونوگرام نیز معروف است برای اندازه گیری نوزاد در رحم استفاده می کنند.

 در حین مشاهده تصویر زنده ، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و تکنسین ها می توانند جنسیت نوزاد را تعیین کنند .

 وضعیت سلامت او را بررسی کنند ، مسائل ژنتیکی را رد کرده ، رشد آنها را اندازه گیری کرده و معمولاً سن جنین را تعیین کنند.

سونوگرافی همچنین به برخی از روش ها مانند آمنیوسنتز کمک می کند ، که در آن نمونه ای از مایع و سلول های آمنیوتیک با سوزن گرفته می شود.

بارداری شامل زمان بین تاریخ لقاح و تولد – یا مدت زمان بارداری فرد در هفته است. سن حاملگی از LMP فرد باردار تا تاریخ فعلی در هفته ها اندازه گیری می شود.

بر اساس سن حاملگی ، می توانید اطلاعات دقیقی در مورد بارداری خود بدست آورید. سن دقیق حاملگی برای برنامه ریزی مراقبت های زنان و پیشگیری از عوارض احتمالی ضروری است. مراحل رشد کودک در سن جنین اندازه گیری می شود اما به طور کلی باید با حاملگی مطابقت داشته باشد.

تاریخ زایمان روزی است که فرد زایمان می کند. تاریخ زایمان شخص ممکن است به دلایل مختلف با سررسید او متفاوت باشد. فرد می تواند زودتر از موعد زایمان ، دیرتر از موعد زایمان خود اقدام به زایمان کند ، نیاز به سزارین اورژانسی داشته باشد یا مجبور به تحریک شود. همه این عوامل می توانند باعث شوند که تاریخ زایمان با تاریخ سونوگرافی متفاوت باشد.

اصطلاحات تاريخ ­بندي محاسبه سن بارداری که شما بايستي بدانيد:

سن بارداري در اصطلاح پزشکي تعداد هفته ­ها و روزهايي ­ست که از بارداري ميگذرد و تاثير مهمي بر احتمال بقاي نوزاد دارد. آخرين دوره قائدگي اغلب به صورت ال­ ام­ پي مخفف ميگردد.

اين اولين روز آخرين باري­ست که شما قبل از بارداري پريود شده ­ايد و براي محاسبه زمان زايمان قبل از انجام سونوگرافي به کار ميرود.

زايمان زودرس: بارداري کامل بين 37 تا 42 هفته است هرگونه زايماني قبل از هفته 37 زايمان زودرس در نظر گرفته ميشود يک سه­ ماهه تقريبا يک ­سوم و يا سه ماه بعد از بارداري­ست سه ماهه­ ها به صورت سه­ ماهه اول سه­ ماهه دوم و سه ­ماهه سوم مورد اشاره قرار ميگيرند.

تمام سه­ ماهه ­ها طول يکساني ندارند.

بسیاری از زنان مشتاقانه منتظر اولین سونوگرافی خود در دوران بارداری هستند تا نگاهی اجمالی به فرزند در حال رشد خود داشته باشند. این یک لحظه زیبا و به یاد ماندنی برای بسیاری از خانواده ها است،   سونوگرافی در اوایل بارداری انجام می شود تا

اطمینان حاصل شود که کودک شما به سالم ترین شکل ممکن رشد می کند. فناوری نوآورانه به ما اجازه می دهد تا به داخل رحم شما نگاه کنیم تا ببینیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

 

سونوگرافی بسیار ایمن است و به شما بینشی در مورد سن بارداری، تاریخ زایمان و زنده ماندن می دهد. راحتی شما در سونوگرافی اولیه بارداری مهم ترین چیز است . مطمئن شوید که با خیالی آسوده در قرار ملاقات حاضر شوید و بدانید که در حال برداشتن

گامی در جهت سلامت دوران بارداری خود هستید. هر سوالی که ممکن است داشته باشید حتما بپرسید و شرح دهید که چگونه بوده اید. بیایید مستقیماً به کشف همه چیزهایی که باید در مورد سونوگرافی دو هفته ای بارداری خود و فراتر از آن بدانید بپردازیم.

بهترین روش محاسبه سن بارداری

 

زماني که شما اولين بار باردار شديد از شما پرسيده ميشود که آخرين پريود شما چه زماني بوده است. حتي اگر محاسبه زمان زايمان بر اساس زماني که باردار نبوده­ايد عجيب به نظر برسد اين ساده­ترين شيوه براي تخمين زمان بارداري­ست تا زماني که سونوگرافي انجام شود.

زماني که شما سونوگرافي خود را انجام داديد تاريخ زايمان بر اساس محاسباتي که بر روي بخشهاي مختلف بدن جنين صورت ميگيرد .

ممکن است تغيير کند تاريخ تنها در صورتي تغيير ميکند که سونوگرافي بيش از 5 روز نسبت به ال­ام­پي شما تفاوت داشته باشد مگر اينکه شما از تاريخ پريود خود مطمئن نباشيد. اگر اين اتفاق بيافتد پزشک ميتواند توضيح دهد که چرا زمان زايمان تغيير کرده است.

در مراحل بعدي بارداری دقت سونوگرافي در تخمين سن جنين کاهش مي­يابد بنابراين اگر شما نميدانيد که چه زماني باردار شده­ايد و يا اينکه اگر پريودهاي نامنظم داريد زمان زايمان ممکن است خيلي قابل اعتماد نباشد.

 پزشک به شما در صورتي که تاريخ غيردقيق در مراقبت و مراقبت از نوزاد بعد از فراغ شدن تاثير بگذارد اطلاع ­رساني ميکند.

درک اين مسئله که چگونه ماه­ هاي بارداری با تقويم هماهنگ نميشود دشوار است. از آنجايي که بارداري به بهترين شيوه به صورت هفته توصيف ميشود تطابق دقيق آن با ماه­هاي سال امکان­پذير نيست بارداري 40 هفته و يا 10 ماه قمري طول ميکشد ( از 4 هفته تشکيل شده است).

اما از آنجايي که ماه­ هاي سال بيش از 28 روز هستند بارداري به ماه­هاي تقويم نه ماهه بيشتر نزديک است با اين حال دقيق نميباشد.

براي کمک به پزشکان و پرستاران براي ارائه بهترين مراقبت از شما دانستن هفته بارداري به جاي تعداد ماه بهتر است. و احتمالا نوشتن تعداد هفته ­هايی بارداری بر روي تقويم شما ايده مناسبي­ست .

اين کار با نوشتن 40 بر روي تاريخ زايمان و شمردن برعکس همان روز در هفته انجام ميشود به عنوان نمونه اگر تاريخ زايمان شما 30 مه است شما در 23 مه 39 هفته و 16 مه 38 هفته باردار خواهيد بود.

برای استفاده از ماشین حساب IVF بارداری ، ابتدا باید بدانیم IVF چیست. لقاح آزمایشگاهی (IVF) یک روش پزشکی است که در آن تخمک توسط اسپرم در لوله آزمایش خارج از بدن بارور می شود و سپس در رحم فرد کاشته می شود.

 از آنجا که IVF روش متفاوتی برای باردار شدن با روش طبیعی (داشتن رابطه جنسی) است ، محاسبه سن حاملگی ، سررسید و سن جنین بعد از IVF کمی متفاوت است.

برای افرادی که با IVF باردار شده اند ، سن حاملگی و زایمان آنها می تواند بر اساس موارد زیر باشد:

انتقال بلاستوسیست

ماشین حساب IVF بارداری بسیار دقیق است ، زیرا تصور واقعی در یک زمان تأیید شده خارج از بدن اتفاق می افتد. بسته به نوع IVF شما ، فرمول های مختلفی وجود دارد که ماشین حساب IVF بارداری می تواند از آنها استفاده کند.

در صورت استفاده از تخمک تازه ، 266 روز به تاریخ استخراج یا لقاح تخمک اضافه کنید.

در صورت استفاده از جنین سه روزه یخ زده ، 263 روز به تاریخ انتقال جنین اضافه کنید.

اگر جنین منجمد پنج روزه است ، 261 روز به تاریخ انتقال جنین اضافه کنید.

گاهی پزشکان از واژه مناسب سن حاملگی (AGA) استفاده می کنند ، به این معنی که یافته های سن حاملگی نوزاد با سن تقویمی آنها در هنگام تولد مطابقت دارد.

 نوزادان تمام مدت متولد AGA معمولاً از 5.5 تا 8.75 پوند وزن دارند.

اگر یک نوزاد کامل یا بیشتر از این محدوده متولد شود ، برای سن حاملگی (LGA) بزرگ یا برای سن حاملگی (SGA) کوچک است.

آنها ممکن است برخی از مشکلات سلامتی را بعدا در زندگی تجربه کنند.

پزشکان علاوه بر وزن ، سن بارداری پس از تولد را با بررسی پوست و موی نوزاد ، دور سر و قفسه سینه ، طول ، تن ماهیچه ها ، وضعیت بدن و علائم حیاتی اندازه گیری می کنند.

علت بیشتر بودن سن جنین در سونوگرافی

 

سن جنین جدا از سن حاملگی است. در حالی که سن حاملگی میزان پیشرفت بارداری در هفته ها را اندازه گیری می کند ، سن جنین سن واقعی نوزاد در حال رشد است.

نوشته های مرتبط

سن جنین از زمان لقاح شمارش می شود. بنابراین ، با فرض چرخه قاعدگی منظم 28 روز ، 14 روز کمتر از سن حاملگی است. به طور کلی پزشکان سن جنین را از طریق سونوگرافی اندازه گیری می کنند.

 سونوگرافی به آنها اجازه می دهد اندازه سر ، شکم و استخوان ران نوزاد را اندازه گیری کنند ، که با هم سن جنین را نشان می دهد.

محاسبه سن بارداری با روز تخمک گذاری

به منظور برآورد سررسید نوزاد ، پزشکان به LMP و اولین سونوگرافی شما مراجعه می کنند. آنها به طور کلی 280 روز (یعنی 40 هفته) به تاریخ LMP شما اضافه می کنند .

 آن را با اولین سونوگرافی مقایسه می کنند و سررسید برآورد شده را پیدا می کنند.

کاربرد محاسبه سن بارداري براي سقط جنین

سن بارداري شما و اينکه چه زماني از بارداري شما ميگذرد ميتواند به تعيين اين مسئله کمک کند که پزشک چگونه بايستي از شما مراقبت کند .

اگر علايم سقط ايجاد گردد در اوايل بارداري کار زيادي براي پيشگيري از سقط نميتوان انجام داد به اين حال در مراحل بعدي انقباضات درد با دارو قابل­درمانند تا از زايمان زودهنگام جلوگيري به عمل آيد.

اگر جنين شما سقط شود اين نکته که شما هفته بارداريد حائز اهميت است .به ­خصوص اگر سن بارداري در نزديکي 20 هفته باشد. قوانين هر ايلات متفاوت است .

اما بيشتر ايالتها هفته 20 را به عنوان نقطه­اي در نظر ميگيرند که مرکز تشييع و کفن و دفن بايستي براي دفن و يا سوزاندن جسد مشارکت داشته باشند قوانين محلي نيز ممکن است بر اين نکته تاثير بگذارند که آيا شما ميتوانيد پايان درماني بارداري را داشته باشيد يا خير.

تعداد هفته ­هاي بارداري شما در زمان سقط ميتواند بر درمان آتي تاثيرگذار باشد. سقطهاي اوليه احتمالا در حاملگي­هاي بعدي تکرار نميشوند.

 اما زناني که سقط در مراحل بعدي را تجربه ميکنند و يا اينکه نوزاد مرده را به دنيا مي­آورند در خطر تکرار مجدد سقط قرار دارند. دانستن تاريخهاي دقيق ميتواند به پزشک و ماما کمک کنند تا تعيين نمايند که آيا آزمايش براي ارزيابي خطر سقط مجدد براي شما ضروري هستند يا خير.

.درک مراحل بارداري ميتواند زماني که متدهاي تاريخ ­بندي مورد استفاده پزشکان با تقويم سالانه تطابق ندارد دشوار باشد. علاوه بر اين بارداري به 3 سه ماهه و سه دوره زماني تقسيم ميشود.

هر سه ­ماهه بارداري مشخصه ­هاي خود را دارد احتمالات و ويژگي­هاي سقط براي هر سه ­ماهه متفاوت است.

سه ­ماهه اول: محاسبه دقیق سن بارداری سونوگرافی پریود

سه­ماهه اول اولين دوازده ماه بارداري­ست اغلب زنان  تا هفته 6 و يا حتي ديرتر نميدانند که باردار هستند و يا خير و اين مسئله به اين معناست که اين سه­ماهه ميتواند براي برخي از زنان کوتاه­تر باشد در طي اين هفته­ها زنان معمولا ناراحتي­هاي کلاسيک اوايل بارداري مانند تهوع صبحگاهي حساسيت سينه يبوست خستگي تکرر ادرار و احتمالا خونريزيهاي غيرمعمول واژن را تجربه ميکنند.

متاسفانه اين سه­ماهه بيشترين ميزان سقط را دارد در حدود 80 درصد از سقط­ها قبل از هفته 12 بارداري رخ ميدهند رايج­ترين نشانه­هاي سقط خونريزي واژن است ديگر علايم شامل انقباضات شکمي و نشانه­هاي سقط است معمولا کار زيادي براي پيشگيري از سقط در سه­ماهه اول نميتوان انجام داد شما بايستي با پزشک و ماماي خود در صورت نگراني در مورد علايم در سه­ماهه اول مشورت کنيد.

شايع­ترين دلايل سقط در سه­ماهه اول ناهنجاري­هاي کروموزومي­ست اگرچه دلايل ديگري نيز وجود دارد .

اگر شما به ويژه در سه­ماهه اول سقط جنين را تجربه کرده­ايد احتمال سقط بعدي پايين است اما اگر چندين سقط را تجربه کرده­ايد کانديداي مناسبي براي انجام آزمايشات بيشتر ميباشيد با پزشک و يا ماماي خود درباره وضعت شخصي­تان صحبت کنيد و ببينيد که چه کارهايي را ميتوانيد انجام دهيد تا احتمال بارداري سالم در شما افزايش يابد.

چرا سن جنین در سونوگرافی کمتر است

 

پیش بینی های سررسید همیشه دقیق نیستند. تا حدودی ، آنها یک فرض هستند برخی از زنان باردار حتی گزارش می دهند که ارائه دهندگان خدمات درمانی خود ، سررسید خود را در سه ماهه سوم تغییر داده اند. در بیشتر موارد ، سررسید بر اساس سونوگرافی سه ماهه اول دقیق ترین در نظر گرفته می شود.

اگر اولین سونوگرافی پس از 22 هفته بارداری انجام شود ، در برآورد تاریخ زایمان دقیق نخواهد بود.

 در این حالت ، تاریخ بارداری به طور مطلوب در نظر گرفته نمی شود.

برای به دست آوردن دقیق ترین اطلاعات در مورد بارداری ، تاریخ زایمان ، تاریخ بارداری یا تقویم بارداری IVF ، محاسبه سن دقیق حاملگی بسیار مهم است.

هرچه اطلاعات دقیق تری از دوران بارداری خود داشته باشید ، اطلاعات بیشتری در مورد مراحل رشد کودک و مراحل بارداری خود خواهید داشت.

سه ­ماهه دوم: محاسبه دقیق سن بارداری سونوگرافی پریود

سه­ ماهه دوم هفته­هاي 13 تا 28 بارداري را شامل ميشود عموما خانمها در اين سه ­ماهه حال بهتري دارند از حالت تهوع صبحگاهي و ديگر ناراحتي­هاي اوايل بارداري رها شده­ اند. بيشتر خانمها اولين بار تکان خوردن جنين را در اين سه ماهه احساس ميکنند. همچنين اين سه­ اهه ­اي­ست که جنين پايدار ميگردد و ميتواند خارج از رحم نيز زنده بماند. زيست ­پذيري جنين در حال حاضر هفته 24 تعيين شده است.نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی

سه نوع متفاوت سقط وجود دارد که ميتواند در سه­ماهه دوم رخ دهد. اولين سقط سقط ديرهنگام است که بين هفته­هاي 12 تا 20 رخ ميدهد بعد از هفته 20 سقط تولد نوزاد مرده و يا مرگ جنين در درون رحم در نظر گرفته ميشود.

سه­ ماهه دوم زماني­ست که زايمان زودهنگام حائز اهميت ميگردد بعد از 3 يا 4 هفته درمان­هايي براي زايمان زودهنگام وجود دارد اگرچه درمان­ها هميشه نميتوانند از زايمان زودرس جلوگيري کنند تولد زودرس يکي از دلايل اصلي مرگ نوزادان محسوب ميشود.

نوع نهايي سقط که اغلب مورد بي ­اعتنايي قرار ميگيرد اتمام درماني بارداري­ ست. زماني که جنين يک ناهنجاري شديد دارد که ميتواند کشنده باشد و يا زماني که مادر در دوران بارداري عوارض تهديدکننده زندگي را تجربه ميکند ايمن ­ترين گزينه پايان بارداري از طريق جراحي و يا انجام زايمان است .نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی

پايان درماني در سه­ ماهه دوم رايج ميشود اگرچه احتمال اينکه يک خانم عوارض جدي را در سه­ ماهه اول تجربه کند نيز وجود دارد.

مانند سه­ ماهه اول دليل اصلي سقط سه ­ماهه دوم ناهنجاري­هاي کروموزومي­ست با اين حال سقط ديرهنگام احتمالا به دلايل ديگري رخ ميدهد. برخي از دلايل شايع عبارتند از عفونت اختلالات لخته خون مادر و ناهنجاري­هاي جفت.

سه ماهه سوم: محاسبه دقیق سن بارداری سونوگرافی پریود

سه ماهه سوم و يا هفته­ هاي 28 تا 42 بارداري منعطف­ترين طول را دارند از آنجايي که بارداري در هفته 37 کامل در نظر گرفته ميشود در واقع 5 هفته وجود دارد که در طي آن زايمان نرمال در نظر گرفته ميشود قبل از هفته 37 هر گونه زايماني همچنان پيش از موعد ميباشد اگرچه نتايج براي نوزاداني که زود متولد ميشوند در هفته­هاي نزديک به 37 بهتر خواهد بود.

در طول اين سه­ماهه خانمها کاملا   به صورت مشخص باردارند و دردهاي بارداري را تجربه ميکنند معمولا حالت تهوع صبحگاهي در اين زمان برطرف شده است اما ناراحتي­هاي ديگري مرتبط با رشد نوزاد مانند سوزش معده و تکرر ادرار ايجاد ميگردد.

زايمان پيش از موعد در طي سه­ماهه سوم يک نگراني اصلي­ست زيرا تولد زودهنگام براي نوزادان خطرناک است با اين حال خطر تولد نوزاد مرده نيز در اين سه­ماهه وجود دارد ديگر عوارض بارداري مانند پرياکلامپزيا که باعث تولد زودهنگام و يا تولد نوزاد مرده ميشود اغلب در سه­ماهه سوم ايجاد ميگردد.نحوه محاسبه سن جنین در سونوگرافی

نوع ديگر خطري که خانمها در سه ماهه سوم با آن روبرو هستند مرگ نوزاد است چه کودک متولد شده عوارض پزشکي داشته باشد و يا اينکه به صورت زودرس تولد يافته باشد آنها را بعد از تولد در معرض خطر مگر قرار ميدهد اگرچه ممکن است اين از دست رفتن بارداري در نظر گرفته نشود.

اين مرگها از لحاظ بارداري بخشي از مرگ و مير پيش از تولد محاسبه ميگردد. محاسبه دقیق سن بارداری سونوگرافی پریود

سونوگرافی اوایل بارداری

در حدود سه هفته، سونوگرافی اولیه بارداری می تواند سر و بدن کودک شما را تشخیص دهد. ستون فقرات، مغز، بازو و پاهای کودک شما در حدود چهار هفته شروع به رشد کرده و قابل مشاهده خواهند بود. در حدود هفته هشتم تا نهم بارداری، ضربان قلب همچنان تندتر می شود.

سونوگرافی جنین می‌تواند برای والدین هیجان‌انگیز باشد، زیرا نگاه اولیه به نوزاد در حال رشد را ارائه می‌دهد. اما همچنین ابزار مهمی برای تیم مراقبت های بهداشتی برای بررسی سلامت جنین، از جمله رشد و تکامل است. از آن برای سنجش سایر جنبه های

بارداری نیز استفاده می شود، مانند مقدار مایع آمنیوتیک و محل جفت. در برخی موارد، سونوگرافی جنین ممکن است برای بررسی مشکلات احتمالی یا کمک به تشخیص یک مشکل پزشکی استفاده شود.

 

سونوگرافی های بارداری در چه هفته هایی انجام می شود

 

اوایل بارداری

 در این مرحله سر حدود نیمی از طول جنین را تشکیل می دهد.

قلب

تصویر زیر هر چهار حفره قلب و همچنین دریچه های قلب را نشان می دهد. این نوع تصویر معمولاً در طی سونوگرافی بین هفته های 18 تا 22 بارداری گرفته می شود. سونوگرافی جنین برای بررسی درست کارکرد قلب و بررسی اینکه آیا ممکن است مشکلات قلبی وجود داشته باشد استفاده می شود.

مغز

در زیر تصویری از قاعده مغز به نام مخچه مشاهده می شود. این نوع تصویر معمولاً در طی سونوگرافی بین هفته های 18 تا 22 بارداری گرفته می شود.

مخچه بخشی از مغز است که هماهنگی و تعادل ماهیچه ها را کنترل می کند. بررسی شکل آن در سونوگرافی می تواند به تیم مراقبت های بهداشتی کمک کند تا نقایص لوله عصبی را پیدا کنند. لوله عصبی در چند هفته اول بارداری تشکیل می شود. بالای لوله تبدیل به مغز می شود. بقیه آن به نخاع تبدیل می شود. مشکلات در رشد لوله عصبی ممکن است منجر به شرایطی مانند اسپینا بیفیدا شود که در آن بخشی از لوله عصبی به درستی رشد نمی کند یا بسته نمی شود. این می تواند منجر به مشکلاتی در نخاع و استخوان های ستون فقرات شود.

سر

در زیر نمایی از سر جنین مشاهده می شود. خطوط سفید ضخیم تری که یک دایره را تشکیل می دهند جمجمه است. خط سفید در وسط دایره، ساختار خط وسطی است که مغز نوزاد را به دو نیمه راست و چپ آن جدا می کند. اندازه گیری سر می تواند به تعیین سن جنین کمک کند.

دستها

باز بودن دست و انگشتان، همانطور که در زیر نشان داده شده است، از جمله علائمی هستند که تیم مراقبت های بهداشتی در سونوگرافی به دنبال آن هستند تا تایید کنند که جنین طبق انتظار در حال رشد و تکامل است.

چشمها

این تصویر عدسی چشم را نشان می دهد. در هفته بیست و سه بارداری، یعنی 21 هفته پس از لقاح، حرکات سریع چشم شروع می شود. پلک ها در هفته 28 بارداری که 26 هفته پس از لقاح است شروع به باز شدن می کنند.

گردن

این تصویر مقطعی از ستون فقرات گردنی است. ستون فقرات گردنی از پایه جمجمه شروع می شود و از طریق گردن به پایین می رود. از نخاع محافظت می کند و از جمجمه حمایت می کند.

تصویر سونوگرافی جنین که مقطعی از ستون فقرات گردنی را نشان می دهد

ستون فقرات

این تصویر مربوط به ستون فقرات جنین است. این یکی از ساختارهای ساده‌تر برای تشخیص هنگام مشاهده سونوگرافی جنین است.

پاها

این تصویر استخوانی را در ساق پا نشان می دهد که از باسن تا زانو امتداد دارد که فمور نام دارد. این بزرگترین و قوی ترین استخوان بدن است.

تصویر سونوگرافی که استخوان ران جنین را نشان می دهد

در زیر تصاویری از ساق پا مشاهده می شود. زانو در سمت راست هر تصویر و مچ پا در سمت چپ قرار دارد. شما همچنین می توانید استخوان ساق پا به نام درشت نی و استخوان ساق کوچک را در قسمت خارجی مچ پا به نام نازک نی مشاهده کنید.

بند ناف

فلش در تصویر زیر به محل اتصال بند ناف به شکم جنین اشاره دارد که به آن شکم نیز می گویند. با نگاه کردن به این منطقه، تیم مراقبت های بهداشتی می توانند چندین شرایط را بررسی کنند. آنها شامل وضعیتی به نام امفالوسل هستند. زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات شکم از سوراخی در ناف خارج شود. حالت دیگر گاستروشیزیس است. این شامل شکستگی یا شکاف در بافتی است که دیواره شکم را تشکیل می دهد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.