*فواید گارسینیا کامبوجیا برای لاغری و کاهش وزن *

گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن : اگر به دنبال کاهش وزن به وسیله گارسینیا کامبوجیا (تمرهندی Malabar)- که حاوی یک ترکیب فعال به نام هیدروکسی سیتریک اسید (HCA) است – هستید .

مرجع بسیاری از آنها مطالعات بالینی است و برخی از آنها برای جلب توجه شما نام دکتر اوز را ذکر می کنند.گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

اما آیا برای خرید این قرص رژیمی باید به فکر خرید بیفتید؟ اگرچه پوست میوه کدو حلوایی مانند آن، سابقه طولانی در درمان سنتی و گوارشی طیف وسیعی از مشکلات داشته است ، اما نگرانی هایی در مورد بی خطر بودن و کارآیی HCA وجود دارد.

گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

حداقل 10 مورد نارسایی کبدی مرتبط با مکمل های گارسینیا کامبوجیا گزارش شده است که در نتیجه آن یک مرگ و میر و دو پیوند کبد حاصل شده است. در اینجا مواردی که باید قبل از خرید گارسینیا کامبوجیا و HCA بدانید آمده است.

۶گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

گارسینیا کامبوجیا یک میوه گرمسیری ترش و کوچک از درختی با اندازه کوچک تا متوسط است که در هند و آسیای جنوب شرقی رشد پیدا می کند. این میوه به طور سنتی به عنوان چاشنی ، برای پیشگیری از تشکیل یا افزایش گازهای روده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

این میوه چگونه کار می کند؟گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن
گارسینیا کامبوجیا از هیدروکسی سیتریک اسید شیمیایی تشکیل شده است. این ترکیب می تواند از ذخیره چربی پیشگیری کند، اشتها را کنترل نماید، استقامت فرد را افزایش دهد و از ذخیره چربی و کربوهیدرات های اضافی موجود در مواد غذایی جلوگیری می کند.

گارسینیا کامبوجیا همچنین به سرکوب شدن اشتها کمک می کند. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد زنان چاقی که از مکمل های این گیاه استفاده کرده اند کاهش وزن خوبی را داشته اند. افراد از گارسینیا کامبوجیا برای کاهش وزن، استقامت ورزشی، درد مفاصل، اسهال، افزایش اجابت مزاج و درمان کرم ها و انگل ها استفاده می کنند.

این میوه کوچک و ترش است و در مناطقی همچون هند، اسیا و آفریقا یافت می شود. در طب آیوردایی این میوه برای درمان شرایط مختلفی همچون کاهش وزن، مشکلات گوارشی و زخم های معده استفاده می شود. در ادامه سعی می کنیم برخی از مزایای شگفت انگیز این میوه را با هم مرور کنیم.
این روزها افراد به دنبال بهبود سلامت خود هستند. سال ها پیش افراد برای درمان شرایط خود به سراغ مکمل های خاصی می رفتند اما این روزها چنین محبوبیتی کاهش یافته است.

گارسینیا کامبوجیا چیست؟گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

این روزها گارسینیا کامبوجیا به عنوان یک مکمل محبوب برای سلامتی افراد در نظر گرفته می شود. گارسینیا کامبوجیا که با عنوان Malabar Tamarind نیز شناخته می شود در بخش های مختلفی از جهان همچون هند و اسیا رشد پیدا می کند.

این یک میوه کوچک است که ارزش زیادی برای بهبود طعم وعده های غذایی دارد اما می تواند بیشتر از یک ادویه مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم ماده تشکیل دهنده اصلی این میوه، هیدروکسی سیتریک اسید(HCA) است. این ترکیب از لحاظ ساختاری شبیه اسید سیتریک است و به عنوان بهبود دهنده طعم مورد استفاده قرار می گیرد.

گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

مزایای گارسینیا کامبوجیا برای سلامتی انسان چیست؟

این ماده برای بدن مزایای دارد و این مزایا از طریق مطالعات مختلف تایید شده است. چنین مزایایی عبارتند از :
گارسینیا کامبوجیا به سرکوب شده اشتها کمک می کند:
سروتونین هورمونی است که به هنگام پر بودن شکم، فعال می شود. این هورمون سیگنال هایی را به مغز ارسال می کند و می گوید فرد دیگر نیازی به غذا ندارد. گارسینیا کامبوجیا می تواند سطح این هورمون را در مغز افزایش دهد و به کاهش اشتها و هوس منجر شود.
کاهش وزن:
عملکرد این میوه بر روی مسیر متابولیک بدن تاثیر می گذارد. مکانیسم و عملکرد آن هنوز توسط تحقیقات مشخص نشده و برای یافتن حقایق مرتبط با آن باید مطالعات بیشتری انجام شود. بیشتر مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن زیاد و کاهش چربی های شکمی می شود.
کنترل سطح کلسترول:
این ماده همچنین می تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. به عنوان مثال یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد گارسینیا کامبوجیا قادر است کلسترول بد خون را کاهش دهد و کلسترول خوب خون را بیشتر نماید. همین امر باعث می شود فرد، قلب سالمی داشته باشد.
ماهیت آنتی اکسیدانی:
این ماده هر نوع التهابی را در بدن کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که گارسینیا کامبوجیا می تواند قدرت سیستم ایمنی را بیشتر نماید. همین امر وضعیت آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد. این ماده ، اجزایی را در بدن فعال می سازد که مانع از کاهش کلاژن می شوند.

کلاژن پروتئینی است که در پوست یافت می شود. کاهش تولید کلاژن و شل شدن آن می تواند باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست افراد گردد. مصرف منظم این داروی مکمل باعث می شود فرد ظاهر جوان و البته شادابی داشته باشد.
چربی شکمی:
اگر فردی مواد غذایی زیادی مصرف کند و در عین حال فعالیت فیزیکی کافی نداشته باشد، چربی اضافی در قسمت هایی همچون شکم تجمع پیدا می کند. این چربی ها در نواحی از بدن تجمع پیدا می کنند که حرکت کمتری دارد. این نواحی همانطور که بیان کردیم، شکم، باسن، ران و قسمت های بالایی بازوست. گارسینیا کامبوجیا می تواند چربی های شکمی را کاهش دهد.

این ها چربی های مضری هستند که باعث ایجاد شرایطی همچون چاقی می شوند. بخش HCA موجود در گارسینیا کامبوجیا، می تواند به طور مستقیم آدیپوکین ها را تنظیم کند. آدیپوکین ها عوامل از بین برنده چربی هستند.
سنتز خون:
یکی از مطالعات انجام شده بر روی لیپید خون نشان می دهد، مصرف این مکمل تاثیر اندک اما قابل ملاحظه ای بر روی افزایش تعداد گلبول های قرمز دارد. به همین خاطر، گارسینیا کامبوجیا در فرایندی به نام erythropoiesis در بدن شرکت می کند. این موضوع ممکن است به خاطر محتوای آهن موجود در دانه ها باشد.
سلامت کلیه ها:
اگر فردی رژیم غذایی پرساکارز یا پرچربی داشته باشد ، گردش گارسینیا کامبوجیا در سرم خون وجود خواهد داشت. این موضوع می تواند سطح سرمی اوره و کراتینین را افزایش دهد. همچنین مصرف برگ های گیاه گارسینیا کامبوجیا به شکل عصاره مایع یا عصاره اتانول می تواند خروجی ادرار را در محدوده 36 الی 72 درصد افزایش دهد.
جهش زایی:
زمانی که مکمل غذایی جدیدی وارد بازار می شود و محبوبیت زیادی پیدا می کند، سوالات علمی زیادی در مورد آن به وجود می اید. یکی از این سوالات این است که ایا مکمل موجود می تواند باعث جهش زایی شود؟ واژه جهش زایی برای بیشتر افراد واژه فریبنده ای است و زمانی که صحبت از علم پایه می شود درک آن کمی دشوار خواهد بود.

نوشته های مرتبط

اما به کمک تعاریف ساده می توان این موضوع را به راحتی درک کرد. ماده جهش زا می تواند تغییراتی را در ژن های انسان ایجاد کند و این موضوع ممکن است اثرات مثبت یا منفی بر روی نژاد انسان داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد گارسینیا کامبوجیا آسیبی به DNA وارد نمی کند و آسیبی به ژن های انسان وارد نمی سازد.
کاهش سطح استرس:
زمانی که تلاش می کنید وزن خود را کاهش دهید و چربی های بیشتری را بسوزانید، استرس نقش مهمی در این فرایند خواهد داشت. در بیشتر افراد، استرس می تواند به افزایش وزن منجر شود و باعث خوردن احساسی گردد. این مکمل به کاهش استرس کمک می کند و باعث می شود فرد در فرایند کاهش وزن، نتایج بهتری کسب نماید.

فواید گارسینیا کامبوجیا برای لاغری کاهش وزن

هیدروکسی سیتریک اسید موجود در آن می تواند سطح کورتیزول را پایدار سازد. کورتیزول هورمونی است که باعث ایجاد هوس خوردن می شود. به همین خاطر مکمل گارسینیا کامبوجیا به کاهش هوس، اختلالات خلق و خو و خوردن احساسی کمک می کند.
افزایش متابولیسم:
مکمل شگفت انگیز گارسینیا کامبوجیا می تواند باعث بهبود متابولیسم بدن شود. زمانی که مکمل طبیعی را به صورت منظم مصرف می کنید، این موضوع باعث تعادل واکنش های شیمیایی متابولیک می شود. در نتیجه، بدن از مقادیر انرژی بیشتری استفاده می کند و همین امر به کاهش چربی و نیز کنترل افزایش وزن منجر می شود.
کاهش اضطراب:
هیدروکسی سیتریک اسید موجود در گارسینیا کامبوجیا می تواند سطح سروتونین را افزایش دهد. افزایش سطح این ماده باعث ایجاد خواص ضد افسردگی در بدن می شود و خلق و خوی افراد را بهبود می بخشد. این مکمل طبیعی شگفت انگیز برای افرادی که به صورت احساسی غذا می خورند نیز مفید است و اضطراب را کاهش می دهد.
تثبیت خلق و خو:
هیدروکسی سیتریک اسید علاوه بر کاهش سطح کورتیزول، می تواند سطح سروتونین را نیز افزایش دهد. این موضوع باعث بهبود خلق و خو می شود و به افراد کمک می کند شاد باشند. بنابراین فرد می تواند حس بهتری داشته باشد و انگیزه کافی در برابر اهداف کاهش وزن را تجربه نماید. زمانی که خلق و خوی شما بهتر شده است، مصرف کالری و خوردن مکرر مواد غذایی نیز کمتر می شود.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم عصاره این ماده مزایای زیادی برای بدن دارد. این ماده در برگیرنده غلظت مناسبی از آنتی اکسیدان هاست. مصرف عصاره گارسینیا کامبوجیا به همراه فعالیت جسمی می تواند متابولیسم بدن ر افزایش دهد و شما را مطمئن سازد که چربی ها را با سرعت بیشتری می سوزانید.

بیشتر متخصصان حوزه سلامت نیز کاربرد گارسینیا کامبوجیا و مکمل های آن برای کاهش وزن را تایید می کنند.

این مکمل موثر و البته مقرون به صرفه است. از آنجایی که استفاده از آن هیچ عارضه جانبی ندارد نباید در مورد مضرات آن بر روی سلامتی خود نگران باشید. این محصول توسط FDA نیز تایید شده است. یک بطری از مکمل های گارسینیا کامبوجیا را برای خود یا عزیزانتان سفارش دهید . به همدیگر انرژی و انگیزه ببخشید و سعی کنید به همراه هم به اهداف تان دست یابید.

نشان داده شده است که HCA مانع از تشکیل چربی شده و موجب تقویت احساس سیری که همان احساس پری و رضایت است، می شود و در نتیجه مصرف غذا را کاهش می دهد. اما  برطبق یک مقاله مروری  سال 2013 ، بیشتر شواهد چنین مزایایی از مطالعات بر روی حیوانات گرفته شده است.

در آزمايشات انسانی ، شواهد ی که نشان می دهد گارسینیا کامبوجیا براي كاهش وزن مؤثر است يا HCA ،  با هم متناقض است و به نظر مي رسد اثرات آن كوچك باشد.

در نهایت ، به گفته نویسندگان این مقاله: نتیجه گیری قطعی مبنی بر اینکه مکمل های گارسینیا کامبوجیا / HCA در برابر چاقی مؤثرند ، همچنان باید توسط آزمایشات بالینی در اندازه بزرگتر و به مدت طولانی اثبات شود.

عوارض جانبی احتمالی گارسینیا کامبوجیا لاغری کاهش وزن

براساس اعلام اداره سلامت مکمل های غذایی موسسات ملی،نگرانی هایی در مورد بی خطر بودن مکمل های گارسینیا کامبوجیا گزارش شده است. عوارض جانبی آن معمولاً خفیف و شامل موارد زیر است:

  • سر درد
  • آب ریزش بینی
  • علائم دستگاه تنفسی فوقانی
  • علائم دستگاه گوارشی

مکمل های غذایی حاوی گارسینیا کامبوجیا همچنین به دلیل تاثیر احتمالی HCA برانتقال دهنده عصبی سروتونین ، در سه مورد شیدایی دخیل بوده اند. در بیشتر این موارد و همچنین مواردی که منجر به آسیب کبدی شده بودند ، مکمل ها اجزای تشکیل دهنده دیگری نیز داشتند ، بنابراین سمیت را نمی توان به طور قطعی به گارسینیا کامبوجیا نسبت داد. براساس اعلام موسسه ملی بهداشت ، به دلیل اینکه تمام آزمایشات بالینی گارسینیا کامبوجیا و HCA کوتاه مدت بوده است ، بی خطر بودن آن ها در طولانی مدت ناشناخته است.

این نکته را در نظر بگیرید که مکمل ها از لحاظ بی خطر بودن آزمایش نشده اند و تا حد زیادی کنترل نشده هستند. در بعضی موارد ، محصول ممکن است دوزی ارائه دهد که با مقدار مشخص شده برای هر گیاه متفاوت است. در سایر موارد ، ممکن است محصول با مواد دیگری مانند فلزات آلوده شده باشد.

دوز مصرف و تهیه گارسینیا کامبوجیا

به نظر نمی رسد  که گارسینیا کامبوجیا یک دوز استاندارد داشته باشد. دوزهای مورد استفاده در مطالعاتی كه در آن فوایدی (هرچند جزئی) از این ماده دیده شده است از 300 میلی گرم HCA به مدت دو هفته تا 1500 میلی گرم HCA در روز به مدت 11 روز و چهار گرم در روز اول و بعد از آن 3 گرم  در روز تا روز 10 ام بوده است.

اگر تصمیم دارید که از گارسینیا کامبوجیا استفاده کنید ، آن را فقط به مدت کوتاه (12 هفته یا کمتر) مصرف کنید.  به گفته مرکز ملی سلامت مکمل ومنسجم، این زمان برای بیشتر افراد بی خطر است.

اما ابتدا با پزشک خود ،  یک داروساز یا یک متخصص تغذیه معتبر، صحبت کنید. اگر نمی توانید به یکی از این منابع دسترسی داشته باشید ، FDA به مشتریانی که به دنبال یک قرص یا مکمل برای کاهش وزن هستند ، مشاوره می دهد. قبل از تصمیم گیری، از راهنمایی آن مشاور استفاده کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.