تورم ،درد و التهاب پستان در شیردهی (پرشیر)

التهاب پستان در شیردهی :  تورم پستان به دلیل به هم خوردن موقتی تعادل هورمونها ایجاد می شود و باعث می شود سینه شما گرم، دردناک و پر شیر شود. در عرض چند روز معمولا این مشکل حل می شود.

برای حل این مشکل می توانید:

التهاب پستان در شیردهی

  • به نوزاد خود شیر دهید. اگر هاله دور پستان شما نیز (علاوه بر نوک پستان) متورم است می توانید پیش از شیردهی از تکنیکهای زیر برای رهایی از تورم استفاده کنید.
  • سینه های خود را با آب گرم بشویید و به آرامی با دست کمی شیر بدوشید
  • از کمپرس آب سرد برای انقباض رنگهای خونی استفاده کنید و تورم را کاهش دهید – از یک کیسه نخود یخ زده در پارچه کتانی استفاده کنید.

انسداد مجاری شیر

اگر مجاری شیر از غده های شیری به نوک پستان مسدود شوند شیر در پشت مانع جمع می شود و نمی تواند خارج شود و باعث ایجاد علائم لکه های قرمزو تورم می شود.

با آب گرم بارها و بارها سینه را شستشو دهید و مجاری را باز کنید و لکه های قرمز را به طرف نوک سینه ماساژ دهید. اگر پس از آن به نوزاد شیر بدهید انسداد رفع می شود و اگر نشد به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا دچار التهاب عفونی پستان نشوید.

حل مشکل التهاب پستان در دوران شیردهی

التهاب پستان زمانی رخ می دهد که شیر وارد بافتهای پیوندی سینه شود و باعث درد و تورم می شود. دو نوع التهاب پستان وجود دارد-التهاب پستان در شیردهی

  1. التهاب غیرعفونی که با انسداد مجاری شیر ایجاد می شود و
  2. التهاب عفونی که یک نوع عفونت باکتریایی است که با انسداد مجاری شیر ایجاد می شود.

التهاب پستان چه علائمی دارد؟

  • دمای بالا/ تب (38 درجه سانتی گراد یا 100.4 درجه فارنهایت)
  • علائمی مانند علائم آنفولانزا که شامل تب و لرز و درد می شود
  • بافت سینه قرمز و متورم می شود

چطور درمان می شود؟التهاب پستان در شیردهی 

در همان روزی که شک کردید ممکن است التهاب پستان داشته باشید به پزشک متخصص زنان و زایمان یا مامایی مراجعه کنید. پزشک در موارد حاد، آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر التهاب پستان را درمان نکنید یک کیسه دردناک چرکی موسوم به آبسه تشکیل می شود که البته معمول نیست.

در هفتۀ اول پس از زایمان، طبیعی است که وقتی نوزاد دهان خود را به دور سینه چفت می‌کند، کمی درد یا حساسیت در نوک سینه داشته باشید که چند ثانیه طول بکشد. اما آنچه طبیعی نیست، دردی است که در طول شیردهی یا در بیشتر مدت آن ادامه یابد.

این درد ممکن است ناگهان به سراغ شما بیاید، به ‌ویژه اگر در طول چند روز یا چند هفتۀ اول پس از زایمان، مسکن خورده‌اید یا شاید شما آن‌قدر روی تغذیۀ کودک خود متمرکز شده‌اید که به این ناراحتی توجه نمی‌کنید تا خودش کم‌کم از بین برود.

بهتر است سعی کنید به واکنش‌ها و وضعیت بدن خود توجه کنید و با بروز اولین نشانه از ناراحتی به پزشکتان مراجعه کنید. اگر این دردها را نادیده بگیرید، ممکن است دچار ترک و خونریزی در نوک سینه شوید و شیردهی برایتان به شکل غیرقابل‌تحملی دردناک شود.

درمان درد پستان در شیردهی

نوشته های مرتبط

عفونت پستان به راحتی و با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی و به کار بردن برخی درمان‌های خانگی درمان می‌شود.

– به اندازه کافی آب بنوشید و استراحت کنید.

برای کاهش تب یا درد، مسکن‌های آزاد مانند ایبوپروفن پاراستامول مصرف کنید.

– تا بهبودی کامل از پوشیدن لباس‌های تنگ پرهیز کنید.

زمانی که به عفونت پستان دچار هستید باید شیردهی را ادامه دهید. این مسئله به نوزاد آسیب نمی‌رساند. در واقع شیردهی فواید بسیاری برای شما دارد. اگر شیر دادن باعث درد زیاد شود می‌توانید با دست یا پمپ شیر خود را بیرون بکشید تا از بسته شدن مجاری شیردهی جلوگیری کنید.

التهاب پستان در شیردهی

درمان‌های خانگی زیادی برای عفونت پستان وجود دارد که می‌توانند به رفع درد و ناراحتی کمک کنند. به هر حال، اگر مشکل تا چند هفته باقی ماند و درد زیادی داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

می توانیم خود درمانی کنیم؟

تا آنجا که قدرت تحمل آن را دارید به نوزاد خود شیر بدهید ممکن است دردناک باشد اما به سینه شما اجازه می دهد مسیر مسدود شده شیر را آزاد کند و به درمان سریعتر شما کمک می کند. شیر سینه شما مشکلی برای نوزاد ندارد.

می توانید مقدار شیری را که نوزاد نخورده است خودتان با دستگاه شیردوش بدوشید.

برفک نوک سینه در دوران شیردهی

یک نوع عفونت قارچی است که  در محیطهای گرم و مرطوب ایجاد می شود برای مثال در مجاری شیر در پستان. باعث می شود نوک پستان دردناک شود و به هنگام شیردهی احساس درد کنید و همچنین باعث ایجاد لکه های سفید قارچی در دهان نوزاد می شود.التهاب پستان در شیردهی

اصلا نترسید، این بیماری قابل درمان است اما هم شما هم نوزاد شما باید از داروهای ضد قارچ استفاده کنید. به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا برای شما نسخه تجویز کند و از دکتر داروساز هم می توانید مشاوره بگیرید.

می توانید همچنان بعد از برگشتن به سر کار خود به نوزاد خود شیر بدهید

باز هم می توانید به نوزاد خود شیر بدهید اگر شیر را بدوشید و در یخچال بگذارید. می توانید به صورت ترکیبی به نوزاد شیر بدهید در مواقعی که هستید شیر خودتان را بدهید و در مواقعی که حضور ندارید پرستار نوزاد شیرخشک فرمولی به نوزاد بدهد.

اگر این روند را دنبال می کنید مقدار شیری که  در یک هفته به نوزاد می دادید به ده روز برسانید و به نوزاد خود وقت بدهید به شیر خوردن از شیشه عادت کند. برخی از کارفرماها محیطی در اختیار شما می گذارند تا بتوانید در خلوت شیر خود را با دستگاه بدوشید.التهاب پستان در شیردهی

شریک زندگی شما چه کمکی می تواند به شما بکند؟

هفته های اول شیردهی بسیار ضروری و مهم هستند و اگر همسر شما بتواند مرخصی والدین بگیرد می تواند به شما کمک کند. کارهای آشپزی، خرید و نگهداری از کودکان بزرگتر را به او بسپارید و فراموش نکنید که کارهای نوزاد را به او هم بسپارید مثل عوض کردن پوشک، اما در آغوش گرفتن لمسی کودک نیز مهم است.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.