درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین : درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک مراحل متعددی دارد. از رژیم غذایی مناسب و ورزش گرفته تا دارو و جلسات درمانی. اطلاعات زیر در مورد این سندروم و نحوه درمان آن است.

درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

چگونه بفهمیم که تخمدان پلی کیسیتیک داریم

اگر حداقل 2 مورد از این علائم را داشته باشید:

  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • سطوح بالاتر آندروژن (هورمون های مردانه) نشان داده شده در آزمایش خون و یا از طریق علائم مانندآکنه ، صدا مردانه ، و یا رشد موهای اضافیدر صورت، چانه و یا بدن شما
  • کیست های تخمدان که در آزمایشاولتراسوند نشان داده شده است

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی خود متوجه درد یک طرفه می شوند. درد ممکن است نگران کننده باشد، به خصوص اگر زن فعال جنسی باشد و نگران احتمال حاملگی خارج از رحم باشد . این ممکن است باعث شود که به متخصص زنان مراجعه کنید.

اما در بسیاری از موارد، زنانی که کیست جسم زرد دارند، متوجه هیچ دردی نمی شوند و حتی ممکن است متوجه نباشند که کیست ایجاد کرده اند. از آنجایی که کیست جسم لوتئال به طور معمول خود به خود برطرف می شود، اکثر زنان حتی نمی دانند که این کیست وجود داشته است.

انواع کیست تخمدان

کیست های عملکردی تخمدان تخمدان های یک زن حاوی هزاران فولیکول است که تخمک های نابالغ را در خود جای می دهند. در طول چرخه قاعدگی هر ماه، با نزدیک شدن به تخمک گذاری، به تعدادی از فولیکول ها سیگنال داده می شود که برای تخمک گذاری رشد کنند (بلوغ). کیست تخمدانی که به دلیل نقص در بلوغ فولیکول ایجاد می شود به عنوان کیست عملکردی شناخته می شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

کیست فولیکولار: این اتفاق زمانی می افتد که فولیکول نتواند پاره شود و تخمک را در زمان تخمک گذاری آزاد کند. در عوض به رشد خود ادامه می دهد و یک کیست تشکیل می دهد.

کیست جسم زرد: پس از تخمک گذاری، هنگامی که تخمک آزاد می شود، فولیکول به چیزی تبدیل می شود که جسم زرد نامیده می شود. ایجاد کیست جسم زرد زمانی اتفاق می‌افتد که منفذی در فولیکول که در آن تخمک آزاد شده بسته شود و سپس باعث تجمع مایع جسم زرد و رشد آن به کیست شود.

 دیگر کیست های تخمدان
انواع دیگری از کیست ها نیز روی تخمدان ها ایجاد می شوند، اما مربوط به چرخه قاعدگی نیستند.

کیست درموئید: این کیست ها پیچیده در نظر گرفته می شوند و از سلول هایی که تخمک های انسان را تولید می کنند، ایجاد می شوند. به همین دلیل، این نوع کیست ها ممکن است حاوی مو، دندان یا پوست باشد. آنها به ندرت سرطانی هستند.

سیستادنوما: این نوع کیست از بافت تخمدان ایجاد می شود و با مایع یا مخاط پر می شود.

آندومتریوم: این نوع کیست زمانی ایجاد می شود که سلول های آندومتر جابجا شده به تخمدان متصل شده و رشدی را تشکیل می دهند ( اندومتریوز ). این نوع کیست تخمدان معمولاً کیست شکلاتی نامیده می شود.

3 نوع کیست تخمدان در بالا ممکن است باعث آسیب به تخمدان شود، از جمله پیچ خوردگی، بافت اسکار و تشکیل چسبندگی. هم کیست های درموئید و هم سیستادنوما ممکن است باعث بزرگ شدن و جابجایی تخمدان شوند. این نوع کیست ها پیچیده تر در نظر گرفته می شوند و معمولاً به درمان های طبیعی به خوبی پاسخ نمی دهندبهتر است در مورد این نوع کیست ها با پزشک خود کار کنید.

درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

چه چیزی باعث کیست تخمدان می شود؟

  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • عدم تعادل هورمونی
  • کم کاری تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • قاعدگی زودرس (11 سال یا کمتر)
  • BMI بالای 30
  • درمان ناباروری با گنادوتروپین ها باعث ایجاد کیست های بزرگ تخمدانی در برخی از زنان می شود
  • نشان داده شده است که استفاده از کلومیفن ( کلومید ، سروفن) خطر ایجاد کیست های جسم زرد را افزایش می دهد.
  • استفاده از تاموکسیفن برای سرطان سینه

توجه: اگر در هر مرحله از چرخه خود دچار درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و/یا خونریزی از واژن شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کیست تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکوک به کیست تخمدان هستید، پزشک می تواند به شما کمک کند تا بهترین نوع آزمایش تشخیصی را برای نیازهایتان راهنمایی کند. در اینجا چند آزمایش وجود دارد که ممکن است پزشک شما انجام دهد:

  • سونوگرافی ترانس واژینال یک پروب سونوگرافی واژینال است که در واژن قرار می گیرد. مشخص شده است که این نوع سونوگرافی تصویر بهتری از کیست تخمدان نسبت به سونوگرافی خارجی از طریق دیواره شکم ایجاد می کند.
  • جراحی لاپاراسکوپی ممکن است برای تعیین نوع کیست و بیوپسی انجام شود.
  • در صورت نگرانی بیشتر ممکن است از CT یا MRI استفاده شود.
  • سنجش سرمی CA-125 یک آزمایش خون برای تعیین سرطانی بودن کیست است. این آزمایش همیشه دقیق نیست زیرا افزایش سطح CA-125 ممکن است نشان دهنده وجود فیبروم رحمی ، آدنومیوز یا اندومتریوز باشد.

اگر کیست تخمدان بیش از حد بزرگ شود، در نظر گرفته شود که در معرض خطر پارگی قرار دارد، کیست پیچیده ای است، پیچ خورده یا به سایر قسمت های داخلی بدن چسبیده است، پزشک ممکن است آن را با جراحی بردارد. پزشک شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین گزینه‌ها کمک کند

درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نوعی اختلال است که می تواند با کیست های کوچک متعددی که در تخمدان تشکیل می شوند مشخص شود. اما برخی از زنان مبتلا به PCOS کیست ندارند. زنان مبتلا به PCOS هورمون های لازم برای تخمک گذاری را به اندازه کافی تولید نمی کنند. وقتی تخمک گذاری اتفاق نیفتد ، تخمدان ها می توانند بسیاری از کیست های کوچک ایجاد کنند.

این کیست ها هورمون هایی به نام آندروژن ایجاد می کنند و مقادیر بالای آندروژن می تواند باعث ایجاد چرخه قاعدگی در زنان و همچنین ناباروری شود.

برای درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک راههای بسیاری وجود دارند، پس بهتر است که بلافاصله پس از معاینه و تشخیص آن اقدام کنید.
نکات اساسی این روند درمانی عبارتند از:

درمان تخمدان پلی کیستیک

. فهم درست از علت وجود آن و تاثیراتش بر بدن
. روش درست تغذیه و ورزش
. جلسات درمانی مناسب
انطباق روند درمانی سندروم تخمدان پلی کیستیک با سبک زندگی خود
یک سبک زندگی سالم یکی از عوامل کلیدی مواجهه با این سندروم است. سبک زندگی سالم یعنی شما به طور مداوم مواد غذایی سالم، ویتامینها و مواد معدنی لازم را دریافت میکنید. کاهش وزن اضافه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی را کاهش میدهد. حتی کاهش 5 تا 10 درصدی وزن اضافه اثرات فوق العاده ای دارد از جمله بهتر شدن مزاج و توان بارداری، قائدگی منظم و کاهش خطر ابتلا به دیابت.
فعالیت ورزشی مناسب سطح انرژی و اعتماد به نفس را بالا برده و میزان افسردگی را کاهش میدهد.
مواجهه با سندروم تخمدان پلی کیستیک بوسیله جلسات درمانی.

بیشتر کیست های تخمدان کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی کنند.

اگر علائمی دارید ، ممکن است شامل فشار ، نفخ ، تورم ، درد لگن یا درد در قسمت پایین شکم در کنار کیست باشد.

درد ممکن است تیز یا کسل کننده باشد و بیاید و برود.

برای مواجه با این سندروم و نشانه های آن در قائدگی، بارداری، موی زاید و آکنه، راه حلهای زیادی وجود دارند.

این راه حلها بارتند از:

درمان تخمدان پلی کیستیک

. قرصهای ضد حاملگی
. داروهای انسولینی مانند متمورفین
. هورمونهایی به نام گونادوتروفین
. داروهای کاهش دهنده سطح تستاسترون
. داروهای ضد افسردگی
. داروهای کاهش وزن
. داروهای ضد اضطراب

بهترین زمان مصرف متفورمین برای کیست تخمدان

درمان  تخمدان پلی کیستیک از طریق روشهای طبیعی و درمان تکمیلی

این درمانهای تکمیلی عبارتند از داروهای گیاهی، تغذیه، طب سوزنی، هومیوپاتی، اوستیوپاتی، کایروپراکتی (ماساژ استخوان ستون فقرات)، طب سنتی چینی، آروماتراپی، رفلکسولوژی و دیگر انواع درمانها از جمله ماساژ و کینسیولوژی.درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

آزمایشاتی در زمینه میزان تاثیر طب سنتی چینی بر باروری و میزان مقاومت در برابر انسولین انجام شده است. البته به خاطر عدم مقایسه مستقیم این روشهای درمانی مکمل با روشهای اصلی (تغذیه) نتیجه حاصل قطعی نمیباشد.
یک آزمایش که این مقایسه مستقیم درمان مکمل را با روش درمان اصلی انجام داد به این نتیجه رسید که طب سوزنی میزان باروری را افزایش میدهد. طب گیاهی چینی اما تاثیر چندانی در میزان باروری نشان نداد.

باید خاطر نشان کرد که برای تشخیص قطعی میزان تاثیر این درمانهای مکمل به تنهایی یا در کنار درمانهای استاندارد نیاز به تحقیقات مفصلتر کلینیکی است.

داروها و روش های درمانی موجود برای سندرم تخمدان پلی کیستیک:

بعد از اینکه سایر علت های موجود برای ناباروری همچون مسدود بودن لوله های فالوپ، فیبروئید و تعداد اسپرم اندک مورد شناسایی قرار گرفت پزشک می تواند  داروهایی را برای تخمک گذاری در افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند و می خواهند بارور شوند تجویز نماید.

مقاومت به انسولین، در افرادی که چنین شرایطی را دارند رایج تر است. انسولین هورمونی است که از بدن برای تنظیم مقدار گلوکز در جریان خون آزاد می شود. مقاومت انسولین زمانی رخ می دهد که سلول های بدن به درستی به انسولین پاسخ ندهند و مقدار آن را در بدن بیشتر کنند.

مقدار زیاد انسولین می تواند هورمون های تولید شده توسط تخمدان را مختل کند و این موضوع با تخمک گذاری تداخل ایجاد می نماید. متفورمین، دارویی است که به بدن کمک می کند راحت تر از انسولین تولید شده استفاده کند و مقدار آن را در جریان خون کاهش دهد. افرادی که با سندرم تخمدان پلی کیستیک  دست و پنجه نرم می کنند می توانند از متفورمین برای تحریک تخمک گذاری استفاده کنند.

متفورمین  می تواند مزایای زیادی داشته باشد و به افراد در کاهش وزن هم کمک کند.با اینحال این دارو هم مثل بیشتر داروها عوارض جانبی همچون درد شکمی و اسهال را به همراه خواهد داشت. لتروزول و کلومیفن داروهایی هستند که می توانند تخمک گذاری را تحریک کنند.

کلومیفن پاسخ بدن در برابر استروژن را مسدود می سازد و لتروزول تولید استروژن را سرکوب می کند. سطح پایین استروژن یا کاهش پاسخ به آن  باعث می شود غده هیپوفیز  FSH بیشتری تولید کند که رشد فولیکول های دربرگیرنده تخمک در تخمدان را تحریک می کند.

درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین

مقدار مصرف متفورمین برای تخمدان پلی کیستیک نی نی سایت

هر دوی این داروها می توانند باعث گرگرفتگی شوند و نباید بیش از شش دوره مورد استفاده قرار گیرند. متفورمین و کلومیفن به همراه هم مورد استفاده قرار می گیرند تا شانس تخمک گذاری و باروری بیشتر باشد.

لتروزول باعث می شود نرخ تخمک گذاری، باروری و بارداری نسبت به سایر داروها بیشتر باشد. اگر می خواهید باردار شوید،  باید زمانی که از این داروها استفاده می کنید رابطه جنسی داشته باشید. تخمک گذاری معمولا 13 الی 15 روز قبل از آغاز دوره قاعدگی بعدی رخ می دهد.

پیگیری دوره قاعدگی و دمای بدن و استفاده از تست های بررسی تخمک گذاری در منزل بخ شما کمک می کند پنجره باروری و تخمک گذاری تان را شناسایی کنید و بهترین زمان برای داشتن رابطه جنسی را تعیین نمایید.

اگر کاهش وزن و تحریک تخمک گذاری به کمک داروهای موجود موثر نبود گزینه های دیگری هم برای باروری وجود دارد. جراحی بر روی تخمدان ها به پزشک کمک می کند شرایط موجود را بهبود ببخشد .

این جراحی به اندازه استفاده از دارو در افزایش نرخ تخمک گذاری و بارداری موثر است و گاهی از اوقات به عنوان گزینه ای  که استفاده از دارو به تنهایی موثر نیست مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه دیگری که پیش روی خانم ها قرار دارد استفاده از IVF است که در آن تخمک ها  از طریق جراحی از تخمدان گرفته می شود، با اسپرم در محیط ازمایشگاهی ترکیب می گردد و سپس به رحم وارد می شود. داروهای گیاهی و برخی از مکمل ها هم می تواند مفید باشد. برخی از داروهای گیاهی و مکمل های رژیمی غذایی بر روی افرادی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ازمایش شده است.

این مطالعات نشان می دهد برخی از این داروها و مکمل ها می توانند به باروری کمک کنند. برخی از شواهد موجود نشان می دهد گیاه Cimicifugaracemosa می تواند به افزایش نرخ بارداری زمانی که به تنهایی یا به همراه کلومیفن مورد استفاده قرار می گیرد کمک کند.

برای تعیین موثر بودن این گیاهان و مکمل ها باید تحقیقات بیشتری هم انجام شود. اینوزیتول مکمل رژیمی غذایی غیر تجویزی است که مطالعات موجود نشان می دهد می تواند تخمک گذاری و تنظیم دوره های قاعدگی در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را بهبود ببخشد اما می تواند باعث ناراحتی شکمی خفیفی هم شود. مکمل های ویتامین D هم می تواند شانس تخمک گذاری را افزایش دهد و دوره های قاعدگی را به همراه متفورمین بهبود ببخشد. با اینحال باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

این روشهای درمانی بهتر است توسط متخصصین در زمینه سلامت و بهداشت زنان به آنها توصیه شوند. اگر از هر یک از این روشهای درمانی استفاده میکنید حتماً دکتر خود را از آن مطلع کنید.

خطر ابتلا به کیست تخمدان با موارد زیر افزایش می یابد:

  • داروهایی که تخمک گذاری را تحریک می کنند ، از جمله داروی باروری کلومیفن (Clomid)
  • بارداری
  • آندومتریوز
  • عفونت شدید لگن
  • کیست تخمدان قبلی
نوشته های مرتبط

وجود سندروم تخمدان پلی کیستیک ممکن است باعث بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر شود.
. سقط جنین
. دیابت بارداری
. پره اکلامپسی
. سزارین
و احتمال اضافه وزن فرزندتان و همچنین نگه داشتن او در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان زیاد خواهد بود.

درمان تخمدان پلی کیستیک
داروهایی که در درمان تخمدان پلی کیستیک موثرند عبارتند از:

1-هورمونهای کنترل بارداری از جمله قرص، بسته، حلقه واژنی و دستگاه هورمون درون رحمی (IUD). برای زنانی که نمیخواهند باردار شوند، هورمون کنترل بارداری میتواند:
. قائدگی شما را منظمتر کند.
. خطر ابتلا به سرطان آندومتری را کاهش دهد.
. به کاهش میزان آکنه و موهای زائد صورت کمک کند.

به همین دلیل است که داروهای ضد بارداری هورمونی اغلب به عنوان اولین خط درمان برای PCOS ارائه می شود. آنها “ماده از دست رفته” پروژسترون را ارائه می دهند و ممکن است بتوانند این تعادل را به شما بدهند.

اما اگر در حال تلاش برای باردار شدن هستید چه؟ خبر خوب این است که راه های دیگری برای مدیریت عدم تعادل هورمونی وجود دارد. می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد آزمایش لتروزول یا کلومیفن، قرص هایی که می توانید برای کمک به تحریک تخمک گذاری مصرف کنید، صحبت کنید.

از طرف دیگر، متفورمین ممکن است پیشنهاد شود، که یک داروی دیابت است که می تواند به تنظیم دوره های شما کمک کند. یک بررسی اخیر ادبیات به این نتیجه رسید که متفورمین می‌تواند به طور موثر پریودها را به چرخه منظم‌تری بازگرداند، اگرچه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که دقیقاً چگونه کار می‌کند.

2- داروهای ضد آندروژن
این داروها رشد آندروژنها را متوقف کرده و ریزش موی سر، رویش موهای زائد صورت و بدن را کاهش میدهند ولی مورد تائید وزارت غذا و دارو نیستند. و ممکن است در طول بارداری مشکلاتی به وجود بیاورند.
3- متفورمین
این دارو برای درمان دیابت نوع 2 مصرف میشود و در برخی مواقع به درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک میکند. این دارو توانایی انسولین در کاهش قند خون را افزایش داده و سطح انسولین و آندرژن را کاهش میدهد.

پس از چند ماه مصرف، این دارو ممکن است به میزان فعالیت تخمک زنان اضافه کند و در مواردی هم باعث کاهش وزن اضافه و سطح کلسترول میشود ولی بر روی میزان رشد مو سر و بدن و همچنین آکنه تاثیر ندارد.

درمان تخمدان پلی کیستیک

چطور میتوان با سندروم تخمدان پلی کیستیک وزن کم کرد؟

حقایق:درمان تخمدان پلی کیستیک با متفورمین
. دلیل اصلی سختی وزن کم کردن مقاومت بدن در مقابل انسولین است.
. بیش از 80% زنان مبتلا به این سندروم مقاومت بالایی نسبت به انسولین دارند.
. احتمالاً خود شما هم مقاومت بالایی نسبت به انسولین دارید.
. برای مبتلایان به این سندروم کاهش وزن اضافی آسان نیست چون این سندروم باعث افزایش میل به خوردن میشود.

8 روش برای کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین

  1. درست غذا بخورید، یعنی …
    . بجای غذاهای شور و شیرینی که دوست دارید غذاهایی بخورید که به کاهش وزن کمک کند.
    . بیشتر پروتئین بخورید و آنرا به میزان 30 درصد کل غذاهایتان برسانید و کربوهیدرات را در 50 درصد نگه دارید.
    . از این ایده ها کمک بگیرید تا میلتان به پرخوری کاهش یابد.
    2. ورزش کنید، یعنی …
    . از 8 قانون ما برای کاهش وزن سریع استفاده کنید و یا اگر خیلی سخت است …
    . فقط در روز 30 تا 90 دقیقه قدم بزنید یا شنا کنید چون …
    . ورزش حتی بدون کاهش وزن نیز از میزان مقاومت نسبت به انسولین کم میکند.

درمان تخمدان پلی کیستیک3. وزن کم کنید.
. هر چه وزنتان بیشتر باشد، با یا بدون سندروم PCOS، مقاومت بدنتان نسبت به انسولین بیشتر است.
. میتوانید این مسئله را با بکار بردن هر یک از برنامه های کاهش وزن ما، از طریق ورزش و تغذیه مناسب، حل کنید.
. کاهش وزن 5% نیز به کاهش مقاومت در مقابل انسولین کمک میکند.
4. از مواد تکمیلی استفاده کنید.
. مواد معدنی مانند کروم، منیزیم، روی، وانادیوم، کلسیم
. و ویتامینهایی مانند ویتامین ب 6 پیریدوکسین، ویتامین B3 (نیاسین / نیاسینامید)، بیوتین، ویتامین D
. کروم، ویتاین ب 3 و ب6 را به رژیمتان اضافه کنید، چون کمبود اینها باعث افزایش مقاومت در برابر انسولین میشود.
5. استرس را کم کنید.
. این 100 روش مقابله با استرس را بکار ببرید چون استرس مزمن باعث افزایش مقاومت در برابر انسولین میشود.
6. حداقل روزی 7 تا 9 ساعت بخوابید.
. کمبود خواب میزان مقاومت به انسولین را افزایش میدهد.
7. سیگار را ترک کنید.
8. متفورمین

. به عنوان آخرین راه حل اگر هنوز هم با وجود سندروم PCOS وزن کم کردن برایتان مشکل است، با دکتر خود در مورد متفورمین صحبت کنید چون …
. متفورمین به کاهش وزن در افراد مبتلا به PCOS کمک میکند.
اگر باز هم با کم کردن وزن خود مشکل دارید.
. اگرچه تمام 8 قدم این لیست را برداشته اید، کاهش وزن اافی برایتان چالش خواهد بود چون میزان مقاومت بدنتان به انسولین بالاست.
. با وجود مصرف متفورمین باز هم در کاهش وزن مشکل دارید چون مثل دیگر زنان که مبتلا به PCOS نیستند …
. به اندازه کافی ورزش نمیکنید و یا بیش از حد پرخوری میکنید.
. در اینجا دیگر دلایل عدم کاهش وزن و راههای مقابله با آن را ببینید. و از همه مهتر …
. از غذاهایی که میخورید یادداشت بردارید تا مططمئن شوید که در روز فقط 1200 تا 2000 کالری دریافت میکنید.

مواردی که باید در این باره بدانید:

دوره های نامنظم و یا قطع دوره قاعدگی/عدم توانایی بارداری یا سقط جنین/سطح بالایی از هورمون های مردانه آندروژن/PMS و درد لگن/کیست های تخمدان/آکنه، پوست چرب/ریزش مو/ شوره سر/هیرسوتیسم: رشد مو بیش از حد در ناحیه صورت، گردن، سینه، معده، پشت، دست، پا/چاقی یا افزایش وزن – به ویژه در دور کمر

به همین خاطر است که سندروم تخمدان پلی کیستیک به عنوان شایع ترین علت ناباروری شناخته می شود. برای افرادی که می خواهند باردار شوند این شرایط باعث می شود زمان های باروری و دوره های قاعدگیشان را به خوبی درک نکنند و ندانند تخمک گذاری در چه شرایطی رخ می دهد. اگر تخمک گذاری تنها هر چند ماه یکبار رخ دهد باردار شدن طولانی تر خواهد شد.ا

فرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از افرادی که چنین شرایطی را ندارند  مجبور می شوند از گزینه های درمانی برای باروری شان استفاده کنند.  اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد هم افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و هم افرادی که چنین شرایطی را ندارد در طول زندگیشان تعداد بارداری ها و کودکان مشابهی خواهند داشت.

واقعیت این است که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند و تلاش می کنند باردار شوند می توانند بدون درمان های موجود به چنین شرایطی دست پیدا کنند.

با اینحال این افراد از قرص های کنترل بارداری کمتر از دیگران استفاده می کنند. برخی از افرادی که با سندرم تخمدان پلی کیستیک دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بر این باور باشند که نمی توانند باردار شوند اما این موضوع واقعیت ندارد.

تخمک گذاری در این افراد هنوز رخ می دهد حتی اگر زمانبندی قابل پیش بینی نداشته باشد. به همین خاطر است که چنین افرادی باید از روش های مختلف کنترل بارداری استفاده کنند. اگر شما هم چنین شرایطی را دارید و نمی خواهید باردار شوید بهتر است با پزشک تان درباره روش های پیشگیری از بارداری مشورت نمایید.

پزشک شما ممکن است بخواهد صبر کند و ببینید آیا کیست طی چند ماه از بین می رود یا خیر. این حالت معمولاً بهترین گزینه است درصورتی که علائمی نداشته باشید و کیست کوچک و پر از مایعات داشته باشید ، صرف نظر از سن شما. پزشک شما همچنین ممکن است سونوگرافی های لگن را در فواصل زمانی پیگیری توصیه کند تا ببینید آیا اندازه کیست تغییر می کند یا خیر.

گزینه های دیگر عبارتند از:

  • داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی مانند قرص های جلوگیری از بارداری می توانند کیست ها را عود نکنند. اما کنترل بارداری قرص خواهد کیست موجود کوچک نیست.
  • اگر کیست بزرگ است ، به نظر نمی رسد کیست عملکردی باشد ، در حال رشد است ، طی دو یا سه چرخه قاعدگی ادامه دارد یا باعث درد می شود ، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که آن را با جراحی بردارید. برخی کیست ها را می توان بدون برداشتن تخمدان (سیستکتومی تخمدان) از بین برد ، اما در موارد دیگر ، پزشک ممکن است پیشنهاد کند تخمدان مبتلا را بردارید ( اووفرکتومی ).

آیا ورزش برای کیست تخمدان ضرر دارد

ورزش برای حفظ تناسب اندام و سلامت کلی هر فردی ضروری است. با این حال، ورزش می تواند تا حد زیادی برای کسانی که از کیست تخمدان رنج می برند سودمند باشد. ممکن است کسی بپرسد که آیا ورزش می تواند PCOS را درمان کند؟ بیایید دریابیم!

مقاومت به انسولین به معنای افزایش خطر چاقی و دیابت است.

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کاهش وزن برایشان سخت است. از این رو، همبستگی سندرم تخمدان پلی کیستیک – ورزش بدنی معنی دار است. افراد مبتلا به کیست تخمدان باید عادات خوبی مانند خواب خوب، رژیم غذایی و ورزش کیست تخمدان ایجاد کنند.

ورزش به تنظیم هورمون ها و کاهش علائمی مانند پریود نامنظم، آکنه و رشد مو کمک می کند.در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک، انجام تمرینات بدنی ضروری است.

واقعاً بستگی به این دارد که چقدر می توان برای ورزش وقت گذاشت. حتی 30 دقیقه در روز، سه بار در هفته، می تواند به بهبود علائم متابولیکی و تولید مثلی کیست تخمدان کمک کند.

با این حال، اگر نمی توانید به طور مداوم ورزش کنید، بهتر است هر زمان که ممکن است کمی برای ورزش کردن وقت بگذارید، حتی اگر فقط برای پیاده روی سریع برای کیست تخمدان باشد.

بدترین ورزش کیست تخمدان

به بیان ساده، بدترین ورزش برای PCOS وجود ندارد. با این حال، مشکل زمانی ایجاد می شود که تمرین بیش از حد یا ورزش بیش از حد وجود داشته باشد. همچنین کار بیش از حد می تواند منجر به پریودهای نامنظم به دلیل افزایش سطح کورتیزول شود که بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

 

اعتدال مهم است و یک هدف ورزشی معقول شامل کار و بازی است. به عنوان مثال، برخی از روزها می تواند شامل ورزش های سخت باشد و برخی از روزها می تواند شامل فعالیت های سرگرم کننده مانند رقص یا یوگا باشد. البته، این باید با یک رژیم غذایی خوب همراه باشد که شامل غذاهای کامل و بدون غذای تصفیه شده باشد.

بهترین ورزش برای تخمدان پلی کیستیک

ممکن است شروع تمرین کیست تخمدان دلهره آور باشد، اما وقتی شروع می کنید همه چیز راحت تر می شود. تمرینات زیر می تواند به کاهش علائم PCOS کمک کند:

1. یک جلسه تمرینی با فاصله ایجاد کنید

شش ایستگاه راه اندازی کنید که هر کدام 1-2 دقیقه ورزش کنید. به عنوان مثال می‌توان به بورپی، اسکات، ناهار، کرم‌های اینچ، شنا و اسکیت باز اشاره کرد. پس از تکمیل یک چرخه، می توانید در ایستگاه اول راه اندازی مجدد کنید.

2. تاباتا

20 ثانیه با حداکثر شدت تمرین کنید و سپس 10 ثانیه استراحت کنید. هشت دور از همان را کامل کنید تا به 4 دقیقه برسید. به عنوان مثال می‌توان به حلقه‌های دوسر بازو، لانژ، کرانچ، فشار، پلانک و غیره اشاره کرد. می‌توانید آهنگ‌های موسیقی تاباتا را به صورت آنلاین پیدا کنید.

3. پیاده روی کنید

هر روز 30-45 دقیقه پیاده روی کنید. می توانید از فضای باز لذت ببرید یا روی تردمیل بپرید.

4. ورزش هوازی

می توانید در کلاس هایی که شامل تمرینات هوازی مانند زومبا، بوکس یا رقص هستند ثبت نام کنید. همچنین می توانید شنا، پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری کنید.

5. تمرینات HIIT

می توانید به باشگاه بپیوندید و در تمرینات HIIT شرکت کنید. اگر فضایی در خانه دارید، می توانید تمرینات خود را نیز در اینجا انجام دهید. نمونه هایی از تمرینات HIIT شامل پرش های لانژ، زانوهای بلند، جک های پرش، کوهنوردان، چاقوهای جانبی و غیره است.

6. در کلاس تای چی، یوگا یا پیلاتس شرکت کنید

تمرینات ذهن و بدن برای کاهش وزن بدن و همچنین استرس ذهنی عالی هستند. آساناهای یوگا زیر برای مبتلایان به PCOS مفید است:

هر چند وقت یک بار باید با PCOS ورزش کنید؟

اگر به کیست تخمدان مبتلا هستید، انواع زیر از تمرینات PCOS می تواند برای شما مفید باشد:

1. تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی شامل نوارهای مقاومتی، وزنه یا وزن بدن فرد در عضله سازی است. این نوع تمرین به رشد استخوان ها و ماهیچه های سالم کمک می کند. افزایش توده عضلانی به سوزاندن کالری بیشتر در زمان استراحت و حفظ وزن سالم کمک می کند. ورزش با شدت متوسط تا شدید برای نتایج خوب بهترین خواهد بود. زمانی که صحبت از تمرینات قدرتی به میان می آید، ثبات کلیدی است.

2. HIIT

HIIT یا تمرین تناوبی با شدت بالا، به تمریناتی اطلاق می شود که انرژی شدید را با فواصل استراحت متعادل می کند. تمرینات HIIT شامل کوهنوردی، پرش اسکات، بورپی و غیره است. این نوع تمرینات سخت و بسیار لذت بخش هستند. HIIT پیشرفت های زیادی در مقاومت به انسولین ارائه می دهد و این به دلیل بهبود نرخ متابولیک است که به حفظ وزن کمک می کند. تمرینات HIIT نه تنها از طریق چربی می سوزاند، بلکه باعث ایجاد بدهی اکسیژن در عضلات شما می شود.

این بدان معناست که پس از ورزش، بدن همچنان باید برای ترمیم پارگی‌های عضلانی کار کند، در نتیجه چربی بیشتری بسوزاند تا انرژی مورد نیاز برای بازگرداندن سطوح طبیعی اکسیژن را به دست آورد.

3. تمرینات قلبی عروقی با حالت ثابت

یک نوع عالی دیگر از ورزش PCOS شامل تمرینات هوازی است. این تمرینات ضربان قلب شما را به حدود 50 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب شما افزایش می دهد. نمونه‌هایی از ورزش‌های هوازی عالی شامل رقص، زومبا، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و غیره است. ورزش‌های قلبی عروقی سلامت قلب را حفظ می‌کنند و از مشکلات کلسترول جلوگیری می‌کنند، که زنان مبتلا به PCOS تمایل به تجربه آن دارند. از این رو، این نوع ورزش می تواند به بهبود مقاومت به انسولین و مشکلات افزایش وزن کمک کند. در یک هفته، حداقل 120 دقیقه باید به تمرینات قلبی اختصاص داده شود تا نتایج قابل مشاهده باشد.

4. آموزش اینتروال

تمرین اینتروال یک تمرین تکراری است که شامل تمرینات با شدت بالا همراه با لحظات استراحت است. یک مثال عالی از تمرینات اینتروال شامل تمرینات تاباتا است. باز هم، ثبات ضروری است. بنابراین، برای مشاهده نتایج قابل مشاهده از طریق تمرینات تناوبی با شدت بالا، باید حداقل ده هفته ورزش کنید. به زودی، مقاومت به انسولین و کاهش وزن بهبود خواهد یافت. متوجه خواهید شد که ترکیب بدن را می توان از طریق ترکیبی از تمرینات قدرتی و تمرینات تناوبی با شدت بالا تا حد زیادی بهبود بخشید.

5. تمرینات ذهن و بدن

افراد مبتلا به PCOS ممکن است علائم ذهنی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی را تجربه کنند. در چنین مواردی، تمرینات ذهن و بدن می تواند بسیار مفید باشد. این شامل پیلاتس، تای چی و یوگا است. آنها نه تنها به حفظ تناسب اندام کمک می کنند، بلکه سطح استرس را نیز کاهش می دهند. به عنوان مثال، در یوگا، آساناهای خاص با باز کردن لگن باعث آرامش در ناحیه لگن می شود و پرانایاما به تسکین و آرامش ذهن کمک می کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.