تیروئید در بارداری چند باید باشد

تیروئید در بارداری چند باید باشد : کم پر کاری تیروئید بارداری درمان : این که خانم ها احساس خستگی، تغییرات در خلق و خو و سایر نشانه ها در ماه های پس از زایمان داشته باشند طبیعی است.

ولی در برخی خانم ها این نشانه ها می توانند مشکل ساز بوده و نشان گر حالتی به اسم التهاب تیروئید  پس از زایمان باشند (PPT) که در واقع التهاب تیروئید در اولین سال پس از زایمان یا سقط است. این به عنوان یک حالت از بیماری هاشیموتو در نظر گرفته شده که یک بیماری خود ایمنی التهاب تیروئید است.

تیروئید در بارداری چند باید باشد

تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل در گردن شماست. غده اندامی است که موادی را می سازد که به عملکرد بدن شما کمک می کند. تیروئید هورمون هایی (مواد شیمیایی) می سازد که نقش زیادی در سلامتی شما دارند. به عنوان مثال، هورمون‌های تیروئید می‌توانند بر ضربان قلب (سرعت ضربان قلب) و متابولیسم شما (چقدر خوب و سریع بدن آنچه می‌خورید و می‌نوشید پردازش می‌کند) تأثیر بگذارند.

گاهی اوقات غده تیروئید هورمون های خاصی را خیلی زیاد یا خیلی کم می سازد. وقتی این اتفاق می افتد، شما دچار اختلال تیروئید هستید. برخی از زنان دارای یک اختلال تیروئید هستند که قبل از بارداری شروع می شود (که به آن شرایط از قبل موجود نیز گفته می شود). برخی دیگر ممکن است برای اولین بار در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان دچار مشکلات تیروئید شوند.

با درمان، بیماری تیروئید ممکن است هیچ مشکلی در دوران بارداری ایجاد نکند. اما شرایط تیروئید درمان نشده می تواند مشکلاتی را برای شما و کودکتان در دوران بارداری و پس از تولد ایجاد کند.

تیروئید هورمون هایی می سازد که به بدن شما کمک می کند تا کار کند. اگر این هورمون ها را خیلی کم یا بیش از حد تولید کند، ممکن است در دوران بارداری دچار مشکلاتی شوید.

بیماری های تیروئید درمان نشده در دوران بارداری با مشکلات جدی از جمله زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی مرتبط است.

اگر بیماری تیروئید شما در دوران بارداری درمان شود، می توانید یک بارداری سالم و یک نوزاد سالم داشته باشید.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف داروی تیروئید شما در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است یا خیر. دارو یا دوز شما ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

کم پر کاری تیروئید بارداری درمان

انواع مختلفی از التهاب های تیروئید پس از زایمان وجود دارند که عبارتند از

کلاسیک: شما یک دوره از تیروتوکسیکوز موقت را تجربه خواهید نمود، شرایطی که در آن شما مقادیر زیادی هورمون های تیروئیدی را در خون خواهید داشت و پس از آن یک دوره از کم کاری تیروئید که به حالت فعالیت نرمال تیروئید در سال اول می رسید. این در 25 درصد خانم های مبتلا به PPT رخ می دهد.

سمیت ایزوله شده: در این حالت شما یک دوره از پرکاری را تجربه می کنید ولی کمکاری نه و پرکاری هم خودش به مرور خوب می شود. این معمولا بین 2 تا 6 ماه پس از تولد ایجاد می شود و در 25 درصد خانم های مبتلا به PPT رخ می دهد.

کم کاری تیروئید ایزوله شده: در نصفه دیگر بیماران TTP یک تیروئید تکامل نیافته بین سه تا 12 ماهگی پس از تولد نوزاد ایجاد داشت. هرچند این در بیشتر موارد خوب می شود ولی حدود 15 درصد خانم ها مبتلا به کم کاری تیرویدی پایدار می مانند.

ریسک فاکتور های کم پر کاری تیروئید بارداری درمان

  • این شرایط تا حدودی رایج است و حدود 7 تا 8 درصد خانم های حامله به آن مبتلا می شوند. فاکتور های خاصی ممکن است تعیین کننده این باشند که چه کسانی به التهاب تیروئید پس از زایمان دچار می شوند. این فاکتور ها عبارتند از:
  • یک سابقه فامیلی از اختلال در تیروئید
  • سابقه بروز PPT: شما حدود 70 درصد احتمال مبتلا شدن به آن در حاملگی بعدی را خواهید داشت).
  • حضور آنتی بادی های ضد تیروئیدی در ابتدای حاملگی
  • تغییرات سیستم ایمنی در حین بارداری می تواند التهاب تیروئید را تشدید کند.
  • حدود 50 درصد خانم ها با آنتی بادی های ضد تیروئید مبتلا به التهاب تیروئیدی پس از زایمان می شوند.
  • زمانی که هورون های هیپوفیز مثبت باشند
  • دیابت تیپ یک: حدود 25 درصد افراد مبتلا به دیابت تیپ یک مبتلا به التهاب تیروئید پس از زایمان می شوند
  • لوپوس
  • هپاتیت ویروسی مزمن

تفسیر آزمایش تیروئید در بارداری

 

  1. پرکاری تیروئید (“hyper” به معنای بیش از حد است). این زمانی است که تیروئید بیش از حد فعال است و هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کند. این وضعیت می تواند باعث افزایش سرعت بسیاری از عملکردهای بدن شما شود. پرکاری تیروئید در دوران بارداری معمولاً توسط یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری گریوز ایجاد می شود. اختلالات خودایمنی شرایطی هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که آنتی‌بادی‌ها (سلول‌هایی در بدن که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند) به اشتباه به بافت سالم حمله می‌کنند.
  2.  اگر به بیماری گریوز مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی تولید می کند که باعث می شود تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید بسازد. در موارد نادر، پرکاری تیروئید با یک نوع شدید تهوع صبحگاهی مرتبط استاستفراغ گراویداروم (تهوع و استفراغ بیش از حد در دوران بارداری) نامیده می شود. همچنین در موارد نادر، پرکاری تیروئید می تواند ناشی از گره های تیروئید باشد. اینها توده هایی در تیروئید شما هستند که هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند.
  3. کم کاری تیروئید («hypo» به معنای خیلی کم یا کافی نیست). این زمانی است که تیروئید کم کار است و هورمون های تیروئید کافی تولید نمی کند، بنابراین بسیاری از عملکردهای بدن شما کند می شود. کم کاری تیروئید در دوران بارداری معمولاً ناشی از یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری هاشیموتو است. 
  4. هنگامی که شما به بیماری هاشیموتو مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی هایی می سازد که به تیروئید شما حمله می کنند و به آن آسیب می رسانند بنابراین نمی تواند هورمون های تیروئیدی تولید کند.

اگر در دوران بارداری دچار بیماری تیروئید هستید، درمان می تواند به شما کمک کند بارداری سالم و کودکی سالم داشته باشید

روند بیماری تیروئید پس از زایمان

روند عادی بیماری التهاب تیروئید شامل وقوع هایپو تیروئیدیسم ملایم در بین ماه های دو تا شش ماهگی پس از تولد نوزاد است. با طبیعی شدن تیروئید سپس کم کاری تیروئید به مرور خوب می شود.

تظاهر شایع بعدی پرکاری تیروئید ملایم است که در بین ماه های یک تا چهار پس از زایمان ایجاد می شود و پس از آن تیروئید طبیعی می شود. تظاهر سوم به صورت یک پرکاری تیروئید مشخص می شود که سپس به یک کم کاری تیروئید خفیف تبدیل می شود که چند هفته تا چند ماه طول کشیده و در نهایت فعالیت تیروئید طبیعی می شود.

در حالی که برخی موارد التهاب تیروئیدی به مرور زمان خوب می شوند خطر زیادی هم وجود دارد که این شرایط فرد ادامه پیدا کند.

تخمین زده می شود که حدود نیمی از خانم هایی که مبتلا به التهاب تیروئید پس از زایمان هستند در ادامه حدود 4 یا هشت سال بعد مبتلا به کم کاری تیروئیدی پایدار، گواتر (بزرگ شدن تیروئید) یا هر دو حالت شوند. این به آن معنی است که شما باید سطوح TSH را به صورت سالانه چک کنید.تیروئید در بارداری چند باید باشد…

میزان نرمال تیروئید در بارداری نی نی سایت

 

پرکاری تیروئید که درمان نشده یا به درستی درمان نمی شود، با مشکلاتی برای زنان و نوزادان در دوران بارداری و پس از تولد مرتبط است.

مشکلات زنان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پره اکلامپسی . این یک وضعیت فشار خون جدی است که می تواند بعد از هفته بیستم بارداری یا پس از زایمان اتفاق بیفتد (که پره اکلامپسی پس از زایمان نیز نامیده می شود). زمانی است که یک زن فشار خون بالا دارد و علائمی نشان می دهد که برخی از اندام های او مانند کلیه ها و کبدش ممکن است به طور طبیعی کار نکنند. فشار خون نیروی خونی است که به دیواره رگ های شما فشار می آورد. شریان ها رگ های خونی هستند که خون را از قلب شما به سایر قسمت های بدن می برند. فشار خون بالا (که فشار خون نیز نامیده می شود) زمانی است که نیروی خون در برابر دیواره رگ های خونی بیش از حد بالا باشد. این می تواند قلب شما را تحت فشار قرار دهد و در دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند.
  • فشار خون ریویاین نوعی فشار خون بالا است که در شریان های ریه و سمت راست قلب شما اتفاق می افتد.
  • جداشدگی جفت . این یک بیماری جدی است که در آن جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می شود. جفت در رحم (رحم) شما رشد می کند و از طریق بند ناف غذا و اکسیژن را به کودک می رساند.
  • نارسایی قلبیاین زمانی است که قلب شما نمی تواند خون کافی را به بقیه بدن پمپ کند.
  • طوفان تیروئید این زمانی است که علائم شما به طور ناگهانی بسیار بدتر می شود. این یک وضعیت نادر، اما تهدید کننده زندگی در دوران بارداری است. زنان بارداری که طوفان تیروئید دارند در معرض خطر بالای نارسایی قلبی هستند.

عوارض تیروئید در بارداری بر جنین

مشکلات برای نوزادان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زایمان زودرس . این زایمانی است که خیلی زود، قبل از هفته 37 بارداری اتفاق می افتد.
  • گواتر
  • وزن کم هنگام تولد . این زمانی است که نوزادی با وزن کمتر از 5 پوند، 8 اونس به دنیا می آید.
  • مشکلات تیروئید . آنتی بادی هایی که باعث بیماری گریوز می شوند در دوران بارداری از جفت عبور می کنند. اگر در دوران بارداری به بیماری گریوز مبتلا هستید، کودک شما در حین تولد و پس از تولد در معرض خطر ابتلا به بیماری های تیروئید است. اگر قبل از بارداری برای بیماری گریوز با ید رادیواکتیو درمان می‌کردید، کودک شما در خطر ابتلا به بیماری گریوز است.
  • سقط جنین یا مرده زایی . سقط جنین زمانی است که نوزاد قبل از هفته 20 بارداری در رحم می میرد. مرده زایی زمانی است که نوزاد پس از 20 هفته بارداری در رحم مادر می میرد.

کم کاری تیروئید چگونه می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد؟تیروئید در بارداری چند باید باشد

کم کاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری با مشکلاتی برای زنان و نوزادان در دوران بارداری و پس از تولد مرتبط است.

تیروئیدیت پس از زایمان چیست؟تیروئید در بارداری چند باید باشد

در حدود 1 تا 21 از 100 زن (1 تا 21 درصد)، تیروئید در سال اول پس از زایمان متورم می شود. این یک وضعیت خودایمنی است که تیروئیدیت پس از زایمان نامیده می شود. این می تواند باعث پرکاری، کم کاری تیروئید و حتی ترکیبی از هر دو شود.

برای کم کاری تیروئید در بارداری چه بخوریم

 

شرایط تیروئید در دوران بارداری و شیردهی چگونه درمان می شود؟

بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری های تیروئید در دوران بارداری استفاده می شوند برای کودک شما بی خطر هستند. داروهای تیروئید می توانند به حفظ سطح مناسب هورمون های تیروئید در بدن شما کمک کنند.

ارائه‌دهنده‌تان آزمایش‌های خونی را در دوران بارداری به شما می‌دهد تا سطح TSH و T4 شما را بررسی کند تا مطمئن شود داروی شما در مقدار مناسبی است (که دوز نیز نامیده می‌شود). T4 هورمونی است که توسط تیروئید شما ساخته می شود.

اگر قبل از بارداری برای بیماری تیروئید دارو مصرف می کنید، قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید. ارائه‌دهنده شما ممکن است بخواهد داروی شما را تنظیم یا تغییر دهد تا مطمئن شود که برای کودک شما ایمن است. اگر در زمان بارداری از داروهای تیروئید استفاده می کنید، به مصرف آن ادامه دهید و در اسرع وقت با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

درمان پرکاری تیروئید . اگر پرکاری تیروئید خفیف دارید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اگر شدیدتر باشد، ممکن است نیاز به مصرف داروی ضد تیروئید داشته باشید. این دارو باعث می شود تیروئید شما هورمون تیروئید کمتری بسازد.

اکثر پزشکان، زنان باردار مبتلا به تیروئید پرکار را با داروهای ضد تیروئید به نام پروپیل تیوراسیل در سه ماهه اول و متیمازول در سه ماهه دوم و سوم درمان می کنند. زمان مصرف این داروها مهم است. پروپیل تیوراسیل پس از سه ماهه اول می تواند منجر به مشکلات کبدی شود.

و متیمازول در سه ماهه اول ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد. نقایص مادرزادی شرایطی هستند که در هنگام تولد وجود دارند. آنها شکل یا عملکرد یک یا چند قسمت از بدن را تغییر می دهند. نقایص مادرزادی می تواند باعث مشکلاتی در سلامت کلی، نحوه رشد بدن یا نحوه عملکرد بدن شود.

نوشته های مرتبط

علائم کم پر کاری تیروئید بارداری درمان

تعدادی از علائم التهاب تیروئید پس از زایمان هستند که ممکن است هم در پرکاری تیروئید و هم در کم کاری تیروئید وجود داشته باشد و این علائم شامل ایم موارد می شوند:

  • کاهش میزان شیر در خانم های شیرده
  • از دست دادن مو ها
  • خستگی
  • گواتری که بدون درد است
  • افسردگی، اضطراب و عدم ثبات خلق و خو

علائم فاز پرکاری در تیروئید در التهاب تیروئیدی پس از زایمان معمولا مدل خفیف همان علائم کلی پرکاری تیروئید هستند که شامل اضطراب، ضعف عضلانی، ضربان قلب، حساس شدن، اسهال، لرزش و از دست دادن وزن می شوند.

به طریق مشابه علائم فاز کم کمکاری هم مشابه همان علائم کلی کم کاری هستند و این علائم شامل ورق ورق شدن پوست، خشکی پوست، افزایش وزن (یا عدم توانایی در کاهش وزن)، یبوست، دمای پایین چشم، پف کردن چشم ها، صورت و دست.

تشخیص کم پر کاری تیروئید بارداری درمان

پزشک شما به طور معمول تست های خونی زیادی برای تشخیص بیماری شما انجام می دهد تا بتواند التهاب تیروئیدی پس از زایمان را تشخیص دهد. در فاز پرکاری تیروئیدی تست های شما معمولا یک وضعیت کاهش هورمون های تحریک کننده تیروئیدی (TSH) و یک افزایش در تیروکسین (T3) و تیروتایرتین (T4) را از خود نشان می دهد و گاهی هم نرمال است. در وضعیت کم کاری تیروئید بر عکس حالت قبلی ایجاد می شود.

سطوح آنتی بادی تیروئید پروکسیداز (TPO) معمولا در بسیاری از زنان مبتلا به التهاب تیروئید پس از زایمان افزایش می یابد ولی بیشتر در از کم کاری تیروئیدی افزایش دارد. در برخی موارد التهاب تیروئید پس از زایمان یک اولترسوند انجام می شود تا افزایش ابعاد تیروئید مشخص شود. تیروئید در بارداری چند باید باشد

لازم است که اشاره کنیم همراه با التهاب تیروئید پس از زایمان نوزاد شما ممکن است بیماری خود ایمن گریوز (که منجر به پرکاری تیروئید می شود) ایجاد شود.

در حالی که التهاب تیروئیدی پس از زایمان دلیل شایع تری برای پرکاری تیروئید به شمار می رود پزشک شما باید اطمینان حاصل کند که تشخیص بیماری گریوز را از قلم نینداخته باشد.

برخی فاکتور هایی که می تواند افتراق دهنده بیماری گریوز باشد عبارتند از علائم شدید تر، مثلا بزرگتر شدن غده تیروئید و علائم مربوط به چشم می شود که به آن افتالموپاتی چشمی گریوز گفته می شود.

در برخی موارد هم از ید رادیواکتیو برای افتراق بین گریوز و التهاب تیروئیدی پس از زایمان استفاده می شود. توجه داشته باشید که شما اگر شیرده هستید نباید این تست را انجام دهید مگر اینکه به مدت چند روز شیردهی خود را متوقف کنید.

درمان پرکاری تیروئید:بعد زایمان

دارو های ضد تیروئیدی برای زمان پرکاری تیروئید در التهاب پس از زایمان پیشنهاد نمی شوند. اگر شما نشانه هایی داشته باشید ممکن است لازم باشد بتابلاکر هایی مانند پراپونولول تجوی کنند که علائم را تسکین بدهد.

بین بتابلاکر ها م پروپرانول به علت اینکه تاثیر زیادی روی شیر دهی ندارد ارجح است. انجمن تیروئید آمریکا پیشنهاد می کند که زمانی که فاز پرکاری تیروئید شما فروکش نمود پس از چار تا شش هفته مجددا باید سطوح TSH را بررسی کنید تا ببینید فاز کم کاری تیروئید شاید ایجاد شده باشد که در 75 درصد موارد رخ می دهد.

درمان کم پر کاری تیروئید بارداری درمان

اگر شما فاز کمکاری را به پایین ببرید برنامه درمانی شما شامل این موارد می شود:تیروئید در بارداری چند باید باشد

Synthroid (لوو تیروکسین): اگر شما علائم شدید کم کاری را داشته باشید، شیرده باشید و قصد باردار شدن هم داشته باشید، احتمالا پزشک شما برای شما لووتیروکسین را آغاز می کند. شما همچنین ممکن است باز هم بر روی دارو قرار بگیرید اگر هم علائمی نداشته باشید ولی TSH شما بالای 10 mIU/L باشد.

در زمان هایی که شما علائم خفیف کم کاری تیروئید را دارید پزشک شما ممکن است شما را بسته به شرایط شما و اینکه آیا شیرده هستید یا خیر بر روی لوو تیروکسین قرار دهد.

نظات مستقیم: اگر شما علائم کمکاری ندارید و مقدار TSH شما بالای 10 mIU/L نیست احتمالا شما به درمان نیاز نخواهی داشت اما لازم است تا سطوح TSH شما هر 4 تا 8 ساعت چک شود تا زمانی که فعالیت تیروئیدی شما وارد حالت طبیعی شود.

لووتیروکسین معمولا یک سال تجویز شده سپس به صورت ملایم دوزش کم می شود و در حین حال مقادیر TSH مرتب  چک می شود تا مطمئن شوید مبتلا به کم کم کاری تیروئید نشده اید. استثنا های این حالت عبارتند از زمانی که شما حامله شده اید یا می خواهید که حامله شوید.

در این زمان ها پزشک شما شما را تا مدتی بعد بر روی دارو هایتان قرار می دهد.

اگر شما در هنگام شیردهی تحت درمان کم کاری تیروئید قرار گرفته اید می توانید با خیال راحت به درمان جایگزینی تیروئید خود ادامه دهید بدون آن که نوزاد شما تهدید شود.

تحقیقات نشان می دهدکه میزان هورمون های تیروئیدی که وارد شیر زنان می شود کمتر از یک درصد میزان نیاز روزانه نوزاد شماست بنابراین دارو ها تاثیر کمی بر روی نوزاد شما خواهند داشت.

موضوع استفاده از دارو های ضد تیروئیدی برای پرکاری تیروئید در زمانی که شیر ده هستید بحث بر انگیز تر از مورد قبلی است و شاید لازم باشد در مورد مزایا و معایب آن بیشتر تحقیق کنید.

ATA می گوید از آنجا که مقادیر کم پروپیل تورازیل (PTU) و متی مازول (MMI) در شیر یافت می شود پزشک شما باید شما را بر روی پایین ترین دوز موثر ممکن قرار دهد.

متخصصین پیشنهاد می کنند که بیشترین دوز مجاز روزانه در هنگام شیر دهی باید 20 میلی گرم متی مازول (MMI) و 450 میلی گرم پروپیل تیوراسیل باشد.

در خانم ها

نکات غیر طبیعی سیکل قاعدگی: کم کاری تیروئید در بسیاری از بانوان مرتبط با عدم سیکل های قاعدگی و یا کم شدن قاعدگی ها بوده است که فاصله بین قاعدگی ها به بیش از 35 روز می رسد. در مقابل پرکاری تیروئید منجر به هایپو منوره (دوره های کوتاه با خونریزی کوتاه) و پلی منوره می شود که در آن خونریزی مداوم در دوره های کمتر از 21 روز رخ می دهد.

اختلال در تخم دان (anovulatory) یعنی که تخمک از تخم دان ها رها نمی شود.تیروئید در بارداری چند باید باشد

سندرم پلی سیستیک تخم دان (POS): این مشکل ده درصد زن های حامله راتحت تاثیر قرار داده و منجر به نازایی تخم دانی می شود. این اختلال همراه با مقادیر بالای اندروژن خواهد بود که متقابل منجر به دوره های سنگین خونریزی یا بدون قاعدگی می شود.

کوتاه شدن فاز لوتئال: این دوره بین تخمک گذاری و قاعدگی است که زمانی که خیلی کوتاه شود ممکن است تخمک پیش از بارور شدن از دست برود.

تیروئید در بارداری خطرناک است

 

RI های T3، همانطور که در مطالعه ما به دست آمد، 1.5 تا 2.0 نانوگرم در میلی لیتر برای زنان باردار است.

1.0 تا 1.4 نانوگرم در میلی لیتر برای زنان غیر باردار به طور مشابه، RI های T4 برای زنان باردار و غیر باردار به ترتیب 7.1 تا 10.6 و 6.1 تا 10.1 میکروگرم در دسی لیتر و RIs TSH برای زنان باردار و غیر باردار بود. 0.6 تا 3.8 بودند و …

پزشک معمولاً تیروئید شما را قبل یا در طول بارداری آزمایش نمی کنند، مگر اینکه در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری تیروئید باشید یا علائم یا نشانه های آن را داشته باشید. اگر علائم یا علائم بیماری تیروئید را دارید، به خصوص در دوران بارداری، به پزشک خود اطلاع دهید .

نشانه‌های یک بیماری چیزهایی هستند که شخص دیگری می‌تواند درباره شما ببیند یا بداند، مانند اینکه بثورات پوستی دارید یا سرفه می‌کنید.تیروئید در بارداری چند باید باشد

علائم چیزهایی هستند که شما خودتان احساس می کنید که دیگران نمی توانند ببینند، مانند گلودرد یا احساس سرگیجه. علائم و نشانه های بیماری تیروئید ممکن است به آرامی در طول زمان ظاهر شوند. بسیاری از آنها علائم و نشانه‌های سایر بیماری‌های سلامتی هستند، بنابراین داشتن یکی از آنها همیشه به این معنی نیست که شما مشکل تیروئید دارید.

آیا در خطر ابتلا به بیماری تیروئید در دوران بارداری هستید؟

رنج نرمال tsh درسه ماه دوم بارداری نی نی سایت

 

شما نسبت به سایر زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید در دوران بارداری هستید اگر:

  • در حال حاضر برای بیماری تیروئید تحت درمان هستید یا ندول تیروئید یا گواتر دارید. گواتر یک غده تیروئید متورم است که می تواند گردن شما را متورم نشان دهد.
  • در گذشته (از جمله پس از زایمان) بیماری تیروئید داشته اید یا نوزادی داشته اید که بیماری تیروئید داشته است.
  • یک اختلال خود ایمنی دارید یا سابقه خانوادگی بیماری خودایمنی تیروئید مانند بیماری گریوز یا بیماری هاشیموتو دارید. سابقه خانوادگی به این معنی است که این بیماری در خانواده شما وجود دارد (افراد خانواده شما این بیماری را دارند یا داشته اند).دیابت نوع 1 داشته باشد . دیابت وضعیتی است که در آن بدن شما قند زیادی (به نام گلوکز) در خون دارد. دیابت نوع 1 نوعی دیابت از قبل موجود است، به این معنی که شما قبل از بارداری به آن مبتلا هستید. اگر دیابت نوع 1 دارید، پانکراس تولید انسولین را متوقف می کند. انسولین هورمونی است که به حفظ مقدار مناسب گلوکز در بدن کمک می کند.
  • دوز بالای پرتودرمانی گردن یا درمان پرکاری تیروئید داشته اید. تابش نوعی انرژی است. به صورت پرتوها یا ذرات در هوا حرکت می کند..تیروئید در بارداری چند باید باشد

درمان کم کاری تیروئید . لووتیروکسین رایج ترین دارویی است که برای درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری استفاده می شود. لووتیروکسین جایگزین هورمون تیروئید T4 می شود که تیروئید خود شما آن را نمی سازد یا به اندازه کافی آن را نمی سازد. مصرف این دارو در دوران بارداری بی خطر است. داروهای تیروئیدی که حاوی هورمون T3 هستند برای استفاده در دوران بارداری بی خطر نیستند.

اگر قبل از باردار شدن دچار کم کاری تیروئید بودید، به احتمال زیاد نیاز به افزایش مقدار دارو در دوران بارداری دارید. به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد داروی خود صحبت کنید. ارائه‌دهنده شما می‌تواند با بررسی سطوح TSH در دوران بارداری، مطمئن شود که دوز مناسب مصرف می‌کنید.

در مورد مصرف لووتیروکسین یا سایر داروها برای درمان کم کاری تیروئید در دوران شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.تیروئید در بارداری چند باید باشد

 

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری چیست؟

 

1/ ماهی سالمون :سالمون با داشتن 570 IU ویتامین D در هر 85 گرم از بهترین منابع این ویتامین است. از ماهی خوشتان نمی آید؟ ویتامین D را در آب پرتقال و شیر غنی شده و تخم مرغ نیز پیدا کنید.
2/آجیل برزیلی :تنها دو عدد در روز کافی است. همین مقدار دوز، نیاز به سلنیوم در یک روز را تامین می کند. سلنیوم ماده معدنی است که به صورت بسیار متمرکز در غده تیروئید وجود دارد و نقش بسیار مهمی در تولید هورمون تیروئید ایفا می کند. همچنین این ماده معدنی سبب تقویت قدرت آنتی اکسیدان ها می شود.
3/لوبیا سفید :خانم ها در سنین 19 تا 50 سالگی روزانه به 18 میلی گرم آهن نیاز دارند در حالی که مردان و زنان از سن 50 به بالا روزانه 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. دو نکته بسیار مهم است اول اینکه جذب آهن برای بدن دشوار است اما جذب غذاهای سرشار از آهن با اضافه کردن ویتامین C در کنارشان تقویت کننده است. برای مثال می توانید لوبیا سفید را در کنار لیمو ترش میل کنید و دوم آهن سبب می شود تاثیر داروهای هورمون کاهش بیابد. بنابراین مطمئن شوید داروهای تیروئید خود را چهار ساعت قبل یا بعد از یک غذای سرشار از آهن استفاده می کنید.
4/ید در صورت شک به کم کاری تیروئید از منابع غذایی ید دار مانند ( نمک ید دار، ماست، ماهی های های آب شور و محصولات لبنی مانند ( شیر و پنیر ) مصرف کنید. فرد بزرگسال روزانه به 150 میکروگرم ید در روز نیاز دارد. یک فنجان ماست 87/2 میکروگرم ید به بدن می رساند.  

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.