خواص و مضرات چای سبز(قلب،فشارخون،کلیه)

خواص مضرات چای سبز: چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سالم در کشورهای مختلف جهان استفاده شده است. چای سبز آنتی اکسیدان زیاد و مواد غذایی زیادی دارد که آنرا برای بدن به روش­های زیادی مفید می­سازد و تحقیقات امروزه نشان می­دهد که می­تواند به کاهش خطر سرطان, وزن سالم کمک کند, و مغز را پشتیبانی می­کند.

خواص مضرات چای سبز

خواص  چای سبز

چای سبز از برگ­های گیاه چای بدست می­آید. زیرا مانند چای سیاه رشد نکرده است, و غلظت آنتی اکسیدان بالایی دارد که پلی فنول نامیده می­شود. تحقیقات نشان می­دهد که این آنتی اکسیدان­ها اثر مطلوبی روی بدن دارند از طریق خنثی کردن رادیکالهای آزاد و کاهش التهاب.خواص مضرات چای سبز

آنتی اکسیدان­ها

مقدار زیاد آنتی اکسیدان این چای را برای مغز, قلب و دیگر ارگان­ها مفید می­سازد. تحقیقات نشان داده است که آنتی اکسیدان­ها ممکن است در کم کردن اثرات پیری و کمک به حفظ و مراقبت از بدن در برابر بیماری­ها (سرطان, دیابت, التهاب مفاصل و غیره) کمک می­کند. از دانشگاه مرکز دارویی ماری لند:

پلی فنول موجود در چای به شکل کاتشین دسته بندی می­شود. چای سبز شامل 6 مولفه کاتشین اولیه است: EGCG مولفه پلی فنول در چای سبز است.

چای سبز همچنین شامل آلکالویید مانند کافئین, theobromine و تئوفیلین است. این مواد اثرات تحریک چای سبز را فراهم می­کنند. L-theanine, یک مولفه آمینو اسید است که در چای سبز می­باشد, و برای این اثرات روی سیستم عصبی مطالعه شده­اند.

تحقیق و بررسی سرطان:

به علت توانایی کاهش رادیکال آزاد آن, همچنین برای نقش آن در جلوگیری از سرطان نیز مطالعه شده است:خواص مضرات چای سبز

  • یک تحقیق روی 472 زن با سرطان سینه نشان داد که کسانیکه چای سبز بیشتری قبل از سرطان و بعد از سرطان استفاده می­کنند, انتشار سرطان کمتری دارند و کمتر مواقعی سرطان بعد از درمان برگشته است.
  • یک تحقیق نشان داد که مردم با مصرف کمتر بیشتر دچار سرطان لوزالمعده می­شوند. گروهی از مردان در تحقیق که چای سبز می­نوشیدند 37% شانس کمتری برای دچار شدن به سرطان لوزالمعده دارند.
  • مطالعات همچنین نشان داده است که چای سبز می­تواند به کاهش خطر سرطان پروستات کمک کند. در واقع, یک تحقیق چینی فهمید مردانیکه روزانه 3 فنجان چای سبز می­نوشند 70% کمتر دچار سرطان پروستات می­شوند.
  • تحقیق و بررسی سلامت زنان در 35000 زن نشان داد کسانی­که چای سبز می­نوشند احتمالا 30% کمتر به بیماری پنهان سرطان دچار می­شوند.
  • در آزمایش روی حیوانات آزمایشگاهی, آنهایی که چای سبز دریافت کرده بودند 10/1 وقوع سرطان پوست برای آنها پیش بینی شده بود نسبت به کسانی که نخورده بودند.

خواص ومضرات چای سبز

سلامت قلب و کاهش وزن

چای سبز همچنین در ناحیه سلامت قلب نیز موثر است و از وزن سالم حمایت می­کند چون حاوی فلاونوئید, آنتی اکسیدان است که گفته می­شود برای افزایش سلامت و سطح کلسترول کمک می­کند و خطر تصلب شراین را کاهش می­دهد.

در یک مطالعه از 1900 فرد که حمله قلبی را دریافت کرده بودند, میزان مرگ در بیمارانی که حداقل دو استکان چای سبز در روز خورده بودند 44% کمتر از کسانی بود که چای نخورده بودند. مطالعات دیگری 40-70% کاهش خطر حمله قلبی در افرادیکه چای می­خورند را نسبت به کسانیکه نمی­خورند را نشان می­دهد.

مطالعات دیگری افزایش سوخت چربی و کاهش خطر چاقی را در افرادی­که چای سبز می­خورند را نشان داده است.خواص مضرات چای سبز

برای مغز:

در نتیجه استفاده ماده­ای به نام اپی گالو کاتشین گالات یا EGCG, چای سبز ممکن است همچنین برای مغز و کاهش پیری مناسب باشد. این ماده نه تنها بدن را در مقابل آسیب مربوط به UV حفظ می­کند بلکه همچنین به متوقف کردن پیرشدن پوست بدلیل رادیکال­های آزاد کمک می­کند.

همین ماده باعث حفاظت از عصب­ها و سلول­های مغزی می­شود تحقیقات پیشنهاد می­دهند که استفاده منظم چای سبز مغز را حفاظت می­کند و پیدایش بیماری آلزایمر و پارکینسون را به تاخیر می­اندازد. ماده دیگر در چای, L-theanine و کافئین می­تواند به حمایت از مغز و بهبود هوشیاری و تمرکز کمک کند.

هوشیاری و مقدار فلوئورید

گیاهان چای به عنوان انباره فلوئورید شناخته شده­اند, یعنی آنها می­توانند فلوئورید را جذب و ذخیره کنند. افراد با شرایط غددی یا دیگر بیماری­ها باید زیر نظر دکتر باشند یا ورزش انجام دهند همراه با مصرف چای.

تحقیق نشان داده که کیفیت بالای چای سبز فلوئورید کمتر و چای با کیفیت کمتر احتمالا مقدار زیادی فلوئورید دارد. من چای سبز ارگانیک عمده از یک منبع معتبر خریدم و مرتب مصرف می­کنم.

چای سبز در بچه­ها مطالعه نشده است و در طول حاملگی توصیه نمی­شود. بعلت میزان آنتی اکسیدان بالای آن, و می­تواند با داروهای زیادی واکنش دهد بنابراین بدنتان را با دکترتان قبل از مصرف چای سبز مخصوصا به مقدار زیاد چک کنید.

خواص مضرات چای سبز

 طرز تهیه چای سبز

چای سبز عموما برای دم کردن نسبت به دیگر چای­ها سخت­تر است. چونکه خیلی حساس است و به آسانی می­تواند تلخ شود. من این دستورات را برای درست کردن یک چای سبز مناسب و خوش طعم دنبال کردم:

  • با یک چای سبز ارگانیک با کیفیت بالا شروع کنید. من عمده می­خرم و انواع آن Dao Ren و Green Sencha هستند.
  • آب تقریبا 175-180 درجه فارنهایت استفاده کنید.
  • به طور معمولی از یک کتری استفاده کنید و در آن برگ­های چای بریزید قبل از اینکه آب را اضافه کنید. من دو قاشق چای خوری چای برای هر فنجان چای (8گرم) می­ریزم.
  • به مدت 1-2 قبل از ریختن در چای آنرا بخیسانید. بعضی کتری­های چای صافی دارند یا چای می­تواند از صافی رد شود.
  • برای درست کردن چای خنک, همین مقدار را استفاده کنید و در فنجان سرد قبل از مصرف بریزید.

خواص مضرات چای سبز

عوارض جانبی چای سبز

همانند تمامی چای­ها، چای سبز حاوی کافئین می­باشد، مصرف بیش از حد کافئین منجر به بروز و یا تشدید طیفی از مشکلات شود که شامل موارد زیر می­باشد:

مشکلات معده:

تئین موجود در چای سبز منجر به افزایش اسیدیته معده شده که می­تواند منجر به درد معده، تهوع و یبوست می­شود. به همین دلیل، چای سبز با شکم خالی در ژاپن و چین مصرف نمی­شود.

بهتر از چای سبز را پس از وعده غذایی یا همراه با آن مصرف کنید. افراد با زخم­های پپتیک یا برگشت اسید به مری نباید چای سبز را بیش از حد مصرف کنند. در سال 1984، مطالعه صورت گرفته نشان داد که چای یک محرک بالقوه اسید معده می­باشد که می­تواند با اضافه کردن شیر یا شکر کاهش یابد.

برخی موارد، دم کردن نامناسب چای سبز نیز عوارض جانبی را به همراه دارد. چای سبز در آب در دمای 280-160 فارنهایت دم شود. آب بیش از حد گرم منجر به سوزش سر دل یا ناراحتی معده می­شود.

کمبود آهن و آنمی

چای سبز منجر به کاهش جذب آهن غذا می­شود. مصرف مقادیر بالا می­تواند کشنده باشد. دوزهای کشنده کافئین در چای سبز تقریباً بین 14-10 گرم (200-150 میلی­گرم در هر کیلوگرم می­باشد.)

چای سبز همچنین می­تواند فراهمی زیستی آهن بدون هم را کاهش دهد. آهن بدون هم، نوع اولیه آهن در تخم مرغ، غذاهای جانوری و گیاهی نظیر حبوبات می­باشد. مطالعه صورت گرفته در سال 2001 نشان می­دهد که عصاره چای سبز منجر به کاهش جذب آهن غیر هم تا 25% می­شود.

نوشته های مرتبط

با این حال، ویتامین C منجر به افزایش جذب آهن غیر هم می­شود به همین دلیل می­توانید لیموی تازه به چای اضافه کنید و یا از غذاهای غنی از ویتامین C نظیر بروکلی در وعده غذایی خود استفاده کنید.

در صورتی که دچار کمبود آهن نظیر آنمی هستید موسسه ملی سرطان توصیه می­کند که چای را بین وعده­های غذایی مصرف کنید.

خواص مضرات چای سبز

سردردهای متوسط تا شدید

مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان می­دهد که کافین به عنوان یک فاکتور خطر برای شروع سردرد می­باشد.

مشکلات خواب، عصبانیت و اضطراب

کافئین اثرات مشخصی بر روی اضطراب و خواب دارد که بسته به حساسیت فرد نسبت به متیل­گزانتین متفاوت می­باشد. این ماده منجر به مهار مواد القاء کننده خواب در مغز و افزایش تولید آدرنالین می­شود.

افزایش یا بی­نظمی ضربان قلب

کافئین موجود در چای سبر منجر به ضربان قلب نامنظم می­شود. همچنین منجر به تحریک عضلات قلب برای انقباض در زمان استراحت می­شود.

استفراغ

از آنجایی که کافئین بر روی حرکت غذا در مسیر گوارشی تاثیر می­گذارد، انقباض متناوب و شل شدن عضلات لوله گوارشی می­تواند منجر به حالت تهوع شود.

اسهال

کافئین دارای اثرات ملینی نیز می­باشد. این ماده با حرکات پریستالتیک روده (حرکت غدا در سیستم گوارشی) مداخله می­کند. کافئین منجر به تحریک عضلات کولون برای انقباض و سپس شل شدن می­شود. که در نتیجه منجر به افزایش نیاز به حرکت روده­ها می­شود.

لرزش­های عضلانی و انقباضات

با تنظیم کانال­های یونی کلسیم، کافئین انقباضات عضلات اسکلتی را منجر می­شود.

سوزش قلب

کافئین منجر به افزایش آزاد سازی اسید در معده می­شود. این منجر به ناراحتی مشابه با سوزش قلب می­شود.

سرگیجه

کافئین منجر به کاهش جریان خون در مغز می­شود که منجر به سرگیجه و بیماری حرکت می­شود.

حالت زنگ در گوش

کافئین منجر به تشدید وزوز گوش و یا زنگ در گوش می­شود.

تشنج

کافئین منجر به تحریک سیستم اعصاب مرکزی می­شود. کافئین منجر به فعال شدن نورون­ها در شرایط مصرف مقادیر بالا و در نتیجه تشنج می­شود.

اختلالات خونی

کافئین در چای سبز ممکن است منجر به افزایش خطر خونریزی شود.

دیابت

کافئین موجود در چای سبز می­تواند با مکانیسم­های کنترل قند خون تداخل ایجاد کند. در صورت ابتلا به دیابت و مصرف چای سبز، قند خون خود را کنترل کنید.

گلوکوم

نوشیدن چای سبز، منجر به افزایش فشار داخل چشم می­شود. این افزایش 30 دقیقه پس از مصرف شروع شده و حداقل تا 90 دقیقه ادامه دارد.

فشار خون بالا

کافئین چای سبز ممکن است منجر افزایش فشار خون در افراد با فشار خون بالا شود. با این حال، این مورد در افرادی که به طور مرتبط چای سبز و یا سایر فراورده­های حاوی کافئین را مصرف می­کنند، مشاهده نمی­شود.

بیماری­های کبدی

مکمل­های حاوی عصاره چای سبز با برخی از آسیب­های کبدی در ارتباط می­باشد. عصاره چای سبز ممکن است منجر به بدتر شدن بیماری­های کبدی شود، چرا که کافئین در خون ساخته شده و برای مدت طولانی باقی می­ماند

پوکی استخوان

نوشیدن چای سبز منجر افزایش حجم کلسیمی می­شود که از طریق ادرار دفع می­شود که در نتیجه منجر به تخریب سلامت استخوان و استئوپورز بخصوص در افرادی می­شود که مستعد بروز پوکی استخوان در اثر سایر فاکتورها می­باشند.

مصرف کافئین باید محدود 300 میلی­گرم در روز (در حدود 3-2 فنجان چای سبز) شود. می­توان با مصرف مکمل­های کلسیم، بخشی از این از دست دادن کلسیم را جبران کرد.خواص مضرات چای سبز

بخوانید:

مصرف چای سبز در بارداری

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.