11 غذایی که باعث پیری زودرس میشود

غذایی که باعث پیری زودرس میشود : به خاطر داشته باشید: لازم نیست به طور کامل از این غذاها اجتناب کنید

دو متهم اصلی هستند که به فرایند پیرشدن پوست شما کمک می کنند:غذایی که باعث پیری زودرس میشود

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) (به نقل از منبع قابل اعتماد). AGE ها زمانی به وجود می آیند که پروتئین ها یا چربی ها با قند ترکیب می شوند.

 زمانی که نتوانیم این متهمان پیر کننده را صد درصد تحت کنترل خود بگیریم، استفاده از کرم ضد آفتاب و در نظر گرفتن رژیم کلی می تواند به بدن ما کمک کند تا بتواند از پوست ما محافظت و آن را درمان کند.

هرچند گفتن رعایت کردن رژیم، خیلی ساده تر از انجام آن است اما همیشه کمک می کند تا کمی متوجه باشید که چطور غذاهای خاص می توانند روی سلامت پوست شما اثر بگذارند. لیست ما به شما در این مورد کمک می کند.

اما به خاطر داشته باشید هر شخص منحصر به فرد است. هر شخصی از خام خوردن، تمیز یا کامل خوردن سود نمی برد.

و خوردن مرتب یک یا دو تا از این غذاها به کمتر شدن کلاژن و در کل آسیب رساندن به پوست شما نمی انجامد.

 دور شدن از رژیم غذایی ملایم مناسب برای شما است که سلامت و پوست شما را تغییر می دهد یا ممکن است ندهد.

پس با یک دانه نمک (کنایه از این که ممکن است اطلاعات صحیح نباشند)(بدون شوخی) لیست را دنبال کنید. از اطلاعاتی که به شما بیشترین کمک را می کنند یادداشت بردارید.

  1. سرخ کردن سیب زمینی شیرین به جای سیب زمینی سرخ شده فرانسوی

سیب زمینی سرخ کرده فرانسوی می تواند به هدف بزند – به صورت سرخ شده و نمکی هم شما را راضی می کند هم تولید AEG را. 

غذاهای سرخ شده در حرارت بالا، رادیکالهای آزاد را رها می کنند که می توانند باعث آسیب سلولی به پوست شوند. در معرض رادیکالهای آزاد قرار گرفتن، به دلیل فعالیتی که به آن پیوند عرضی گفته می شود روند پیری را شتاب می بخشد. پیوند عرضی روی مولکولهای DNA اثر می گذارد و می تواند کشسانی پوست را ضعیف کند.

علاوه براین، مصرف زیاد نمک می تواند آب را از پوست خارج کند و به دهیدراته شدن (کم آبی) آن منجر شود. کم آبی ممکن است صورت شما رو مستعد چین و چروک کند.

اگر مایل باشید: می توانید به جای سیب زمینی سرخ شده فرانسوی، از سیب زمینی شیرین سرخ شده بخارپز یا سیب زمینی شیرین سرخ شده استفاده کنید. سیب زمینی شیرین غنی از مس است که ضد پیری محسوب می شود (منبع قابل اعتماد) و به کلاژن سازی کمک می کند.

  • نان جوانه به جای نان سفید

زمانی که کربوهیدراتهای اصلاح شده با پروتئین ترکیب شوند باعث ایجاد AEG ها می شوند ( به نقل از منبع قابل اعتماد). AEG ها علاوه بر فرایند پیری، روی بیماریهای مزمن تاثیر مستقیم دارند.

غذاهایی که شاخص گلوکز بالا دارند، مثل نان سفید می توانند باعث التهاب در بدن شوند که به طور مستقیم با فرایند پیری ارتباط دارد ( به نقل از منبع قابل اعتماد).

اگر مایل باشید: می توانید از یک جایگزین برای نان سنتی مثل نان جوانه گندم استفاده کنید که شکر افزوده ندارد. نان جوانه گندم همچنین شامل آنتی اکسیدان است که برای پوست مفید است.

  • عسل یا میوه به جای شکر سفید

شکر یکی از عوامل بدنام ناراحتی های پوستی ناخواسته مثل جوش است. همان طور که در بالا گفته شد، شکر در تشکیل AEG های تخریب کننده کلاژن مشارکت دارد.

زمانی که سطح قند ما بالا رود، محرک روند تشکیل AEG می شود (به نقل از منبع قابل اعتماد).

اگر نور خورشید هم باشد این روند حتی بیشتر شتاب می گیرد. بنابراین، به جای آن که لب ساحل بستنی بخورید، میوه های یخ زده تازه یا پاپ سیکل (بستنی یخی) بدون قند اضافه بخورید.

اگر مایل باشید: می توانید اگر دلتان چیز شیرین می خواهد میوه یا شکلات تلخ بخورید. تمشکها مخصوصا جلوی تخریب کلاژن را می گیرند.

  • استفاده از روغن زیتون یا آووکادو به جای مارگارین (کره گیاهی)

چاقوی کره را کنار بگذارید. تحقیقات قدیمی نشان داده اند کسانی که از کره یا مارگارین استفاده نمی کنند آسیب پوستی و چروکهای کمتری از کسانی دارند که کره می خورند.

و همین طور علم می گوید: مخصوصا مارگارین از مقدار کم کره واقعی بدتر است زیرا روغنهای هیدروژنه بالایی دارد.

این اسیدهای چرب ترانس، پوست را در مقابل اشعه ماوراء بنفش آسیب پذیرتر می کنند که می تواند کلاژن و کشسانی پوست را تخریب کند.

اگر مایل باشید: می توانید روغن زیتون یا آووکادو را که سرشار از آنتی اکسیدان هستند روی نان تست شده بمالید.

  • به جای گوشت فراوری شده، ماکیان مصرف کنید

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس همگی از نمونه گوشتهای فراوری شده محسوب می شوند که می توانند برای پوست شما مخرب باشند.

این گوشتها، سدیم، چربی های اشباع شده و سولفیت بالایی دارند که همه آنها می توانند پوست را کم آب و با ایجاد التهاب، کلاژن را تضعیف کنند. برای پروتئین ارزان می توانید این گوشتها را با تخم مرغ یا لوبیا جایگزین کنید.

نوشته های مرتبط

اگر مایل باشید: می توانید گوشتهای کم چربی مثل گوشت مرغ یا بوقلمون مصرف کنید. این گوشتها سرشار از پروتئین و آمینواسیدهایی هستند که برای تشکیل طبیعی کلاژن ضروریند. غذایی که باعث پیری زودرس میشود

  •  لبنیات

برخی از تحقیقات مشاهده کرده اند که با کنار گذاشتن لبنیات، تغییرات مثبتی برای پوست مشاهده شده است. برخی دیگر هیچ تغییر معناداری مشاهده نکرده اند.

تماما به خود شخص بستگی دارد. برای عده ای، لبنیات باعث افزایش التهاب در بدن می شود که به استرس اکسیداتیو منجر می شود. استرس اکسیداتیو (به نقل از منابع قابل اعتماد) یکی از دلایل اصلی پیری زودرس محسوب می شود.

رژیمهایی که محصولات لبنی کمی دارند ممکن است از پوست قرار گرفته در معرض نور خورشید و چروک شدن محافظت کنند.

اگر مایل باشید: لبنیات منبع غنی کلسیم است که برای سلامتی کلی پوست ضروری است (به نقل از منابع قابل اعتماد). برای جایگزین کردن این منبع کلسیم با منابع دیگر می توانید از غلات، لوبیا، بادام، سبزیجات و انجیر استفاده کنید.

  • به هنگام نوشیدن نوشابه و قهوه بار دیگر فکر کنید

کاری که نوشابه و قهوه برای سلامتی می کنند بیشتر به خواب مربوط می شود تا پوست. اول این که هر دوی این نوشیدنی ها، کافئین بالایی دارند که اگر مرتب صبح تا شب بنوشید روی خواب شما اثر می گذارند.

خواب ناکافی با افزایش نشانه های پیری، حلقه تاریک زیر چشمها، چین و چروک و خطوط ظریف ارتباط دارد (به نقل از منابع قابل اعتماد).

اگر مایل باشید: اگر نگران قند این نوشیدنی های هستید دقت کنید که چقدر مصرف می کنید. ببینید می توانید مصرفتان را کم کنید یا با نوشیدنی هایی مثل شیر طلایی به جای قهوه عوض کنید. زردچوبه که ترکیب اصلی شیر طلایی را تشکیل می دهد سرشار از آنتی اکسیدان و یکی از قدرتمند ترین ترکیبات ضد پیری محسوب می شود (به نقل از منابع قابل اعتماد).

  • کم الکل مصرف کنید.

تا جایی که به پوست مربوط می شود، الکل انبانی از مشکلات از جمله قرمزی، پف، کاهش کلاژن و چین و چروک به همراه دارد.

الکل مواد مغذی، آب و سطح ویتامین A را کاهش می دهد تمام اینها روی چین و چروک اثر مستقیم دارند.

مخصوصا ویتامین A با توجه به رشد سلولهای جدید و تولید کلاژن بسیار اهمیت دارد و تضمین می کند پوست کشسان و بدون چروک بماند.

اگر مایل باشید: می توانید کم الکل مصرف کنید. یک بار برای زنان و دو بار برای مردان کافی است. مطمئن شوید که بدن شما کم آب نمی شود. دستور تهیه ماکتل های مختلف را برای سرگرمی نیز می توانید امتحان کنید.

  • از غذاهای طبخ شده با حرارت بالا پرهیز کنید.

برخی از روغنهای چند اشباع نشده با اسیدهای چرب امگا 6 بالا مثل روغن ذرت یا آفتاب گردان، می توانند رادیکالهای آزاد خطرناک تولید کنند و باعث افزایش سطح التهاب شوند. اگر هر روز سرخ کردنی درست می کنید یا از روغن با حرارت بالا استفاده می کنید این موارد شامل شما هم می شود.

اما به این معنی نیست که تمام روغنها ناسالم هستند. زمانی که بحث روغن و جلوگیری از چین و چروک مطرح می شود، استفاده از چربی های اشباع نشده می تواند به هیدراته شدن (آب رسانی به) پوست شما کمک کند.

اگر مایل باشید: روغنهای گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کنید. سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E و فیتوسترولهاست و باعث کاهش التهاب می شود.

  1. کیک برنج را کنار بگذارید

در حالی که معمولا کیک برنج را یک میان وعده خوب تلقی می کنیم اما برای پوست خوب نیست. کیکهای برنج شاخص گلوکز بالایی دارند (به نقل از منبع قابل اعتماد) و می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

افزایش سطح قند خون می تواند به عنوان یک “شتاب دهنده پیری” عمل کند (به نقل از منبع قابل اعتماد) که باعث ایجاد چین و چروک می شود.

اگر مایل باشید: می توانید از میان وعده های ضد پیری مثل هوموس با نوارهای فلفل دلمه ای قرمز استفاده کنید. فلفل های دلمه ای قرمز سرشار از ویتامین C هستند که باعث می شود به خوبی کلاژن تولید کنند. نخود  نیز سرشار از آنتی اکسیدانهای مفید برای پوست است.

  1. اسید لیپوئیک را جانشین فروکتوز کنید

بسیار از مردم زمانی که می شنوند آگاو از شهد ذرت غنی از فروکتوز، فروکتوز بیشتری دارد شگفت زده می شوند.

همان طور که در مطالب بالا آموختیم، فروکتوز کلاژن را بسیار سریعتر از قند معمولی می شکند (به نقل از منبع قابل اعتماد) که می تواند سرعت تشکیل چین  و چروکها را بالا ببرد.

اگر مایل باشید: از آنجا که اسید لیپوئیک ممکن است مانع از تاثیر مخرب فروکتوز روی کلاژن شود، اگر آگاو تنها منبع شیرین کننده ای است که در اختیار دارید به خاطر داشته باشید که می توانید از مقدار زیادی از جوانه های کلم بروکسل نیز در رژیم غذایی خود استفاده کنید (که سرشار از اسید لیپوئیک است).

راههای دیگری که می توانید با آنها به پوست خود برسید

اگر از آنچه که گفتیم این طور برداشت کردید که نباید از هیچ کدام از غذاهای گفته شده مصرف کنید باید به شما بگوییم که این طور نیست فقط بحث رعایت تعادل مطرح است. دنیای غذاها شگفت انگیز است و خیلی راههای دیگر هم هست که به کلاژن سازی کمک می کنند مثل مکملها و داروهای تزریقی.

پمادها و کرمهایی مثل رتینول، ویتامین C، میکروسوزنها و (ماسکهای) اسیدهای صورت نیز می توانند مانع از تشکیل چین و چروکها و کم کردن آنها شوند. برای گزینه های بیشتر می توانید طب سوزنی و تمرینهای صورت رو نیز در نظر بگیرید.

اما اگر دلتان نمی خواهد کاری را انجام دهید مجبور نیستید. درعوض، با آغوش باز چین و چروکهای خود را بپذیرید و بگذارید آنها راجع به شما حرف بزنند! غذایی که باعث پیری زودرس میشود.

زنان 909 همراه شما در سلامت و زیبایی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.