از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم {1403}

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم :

تبخال دستگاه تناسلی نوعی عفونت مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد زخم یا تاول آلوده می شود. علت آن ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که می تواند از طریق تماس نزدیک دستگاه تناسلی منتقل شود.

شما می توانید با استفاده از کاندوم یا سدهای دندانی در حین رابطه جنسی ، احتمال ابتلا به تبخال دستگاه تناسلی را کاهش دهید.

اگر فکر می کنید علائم تبخال دستگاه تناسلی دارید ، باید به یک پزشک مامایی مراجعه کنید ، وی می تواند از تاول سواب گرفته و آزمایش کند .

درمان می تواند به عدم شیوع تبخال کمک کند ، اما ویروس قابل درمان نیست و در بدن باقی خواهد ماند. این بدان معنی است که تاول ها به طور معمول هر چند وقت یک بار برمی گردند.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

تبخال تناسلی چیست 

 

هرپس سیمپلکس یک ویروس است. دو نوع تبخال وجود دارد. HSV-1 روی دهان و صورت شما تأثیر می گذارد. HSV-2 بر ناحیه تناسلی شما تأثیر می گذارد.

تبخال تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی (STI) است که 12 درصد از افراد بین 14 تا 49 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. 1  دو نوع ویروس تبخال می توانند باعث تبخال تناسلی شوند :

هنگامی که فردی به تبخال مبتلا می شود، یک بیماری مادام العمر است. علائم معمولاً شامل زخم هایی است که تا 10 روز طول می کشد. برخی از افراد هیچ علائمی از تبخال را تجربه نمی کنند. برخی دیگر درمان ضد ویروسی را برای کاهش شیوع بیماری

انتخاب می کنند.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

هرپس سیمپلکس ویروسی است که باعث عفونت های پوستی می شود. این عفونت در طول عمر شما باقی می ماند و باعث ایجاد زخم ها و تاول های دردناک یا خارش دار می شود که می آیند و می روند. ویروس هرپس سیمپلکس معمولاً مشکلات شدیدی

ایجاد نمی کند. اما در نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می تواند خطرناک باشد . دو نوع هرپس سیمپلکس وجود دارد:

هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1 که معمولاً به عنوان تبخال دهان شناخته می شود) تمایل دارد بر دهان یا صورت شما تأثیر بگذارد. باعث تبخال می شود. HSV- 1 از طریق تماس با بزاق (تف) گسترش می یابد.

هرپس سیمپلکس 2 (HSV-2 که معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود) یک عفونت مقاربتی (STI) است. این باعث ایجاد زخم هایی روی پوست می شود که در تماس با اندام تناسلی فرد آلوده است.

گاهی اوقات عفونت تبخال می تواند سایر قسمت های بدن شما مانند چشم ها یا سایر قسمت های پوست شما را تحت تاثیر قرار دهد .

تفاوت بین HSV-1 و HSV-2 چیست؟

HSV-1 از طریق تماس با ویروس در بزاق یا پوست پخش می شود . معمولاً دهان و صورت شما را تحت تأثیر قرار می دهد. HSV-2 از طریق تماس جنسی پخش می شود و معمولاً اندام تناسلی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. هر یک از انواع HSV می تواند در هر

ناحیه ای از پوست که در تماس با ویروس باشد ظاهر شود.

چه کسانی ممکن است به هرپس سیمپلکس مبتلا شوند؟

افراد در هر سنی می توانند به هرپس سیمپلکس مبتلا شوند. اگر:

  • در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شد.
  • چندین شریک جنسی داشته اند.
  • از سنین پایین شروع به رابطه جنسی کرد.
  • سابقه هرگونه عفونت مقاربتی داشته باشید.
  • سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.
  • از کاندوم برای مقاربت و بند دندان برای رابطه جنسی دهانی استفاده نکنید .

چه کسانی به HSV-1 مبتلا می شوند که معمولاً به عنوان تبخال دهان شناخته می شود؟

هر کسی می تواند HSV-1 را دریافت کند. اکثر افراد در دوران کودکی به HSV-1 مبتلا می شوند. هنگامی که یک بزرگسال مبتلا به ویروس در تماس نزدیک با کودک باشد، مانند زمانی که یکی از اعضای خانواده کودکی را می بوسد، شیوع می یابد.

چه کسانی به HSV-2 مبتلا می شوند که معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود؟

تبخال تناسلی بر نوجوانان و بزرگسالان فعال جنسی از هر جنسیت و نژاد تأثیر می گذارد. اگر چندین شریک جنسی داشته باشید و از کاندوم یا بند دندان استفاده نکنید، می تواند گسترش یابد .از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است (AFAB) بیشتر در معرض خطر هستند. بافت ظریف واژن می‌تواند پاره شود و ورود عفونت را آسان‌تر می‌کند. سیاه‌پوستانی که AFAB بودند به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند، به طوری که تخمین زده می‌شود از هر

۲ نفر AFAB بین ۱۴ تا ۴۹ سال، ۱ نفر به HSV-2 آلوده شده‌اند.

چه عواملی باعث بروز تبخال تناسلی می شوند؟

دو ویروس باعث تبخال دستگاه تناسلی می شوند:

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1)

ویروس هرپس سیمپلز نوع 2 (HSV-2)

HSV-1 ویروس است که باعث ایجاد تبخال در اطراف دهان می شود. هنگامی که از طریق رابطه جنسی دهانی گسترش یابد می تواند باعث تبخال دستگاه تناسلی شود. اما بیشتر اوقات ، تبخال دستگاه تناسلی توسط HSV-2 ایجاد می شود.

برخی از افراد آلوده به ویروس ممکن است علائم بسیار خفیف داشته باشند یا علائمی نداشته باشند. آنها هنوز هم می توانند ویروس را پخش کنند. سایر افراد درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهان دارند.

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. علائم اغلب پس از اولین شیوع دوباره ظاهر می شوند. دارو می تواند علائم را کاهش دهد. همچنین خطر ابتلا به دیگران را کاهش می دهد. کاندوم می تواند به جلوگیری از گسترش عفونت تبخال تناسلی کمک کند.

تبخال تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری تبخال تناسلی می شود عبارتند از:

  • تعداد شرکای جنسی درتمام طول زندگی
    • تعداد سال هایی که فرد فعالیت جنسی داشته است.
    • مردان هم جنس باز
    • نژاد سیاه پوست
    • جنس زن
    • سابقه ی ابتلا به دیگر بیماری های عفونی که از طریق جنسی منتقل می شود.

انتقال ویروس هم از طریق جوش های تاول مانند و هم از طریق رهاسازی بدون علامت ویروس صورت می گیرد. احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی از طریق جوش های تاول مانند بیشتر است. احتمال انتقال از مرد به زن بیشتر از انتقال زن به مرد است.

در افرادی که در گذشته به ویروس HSV نوع یک مبتلا شده اند احتمال ابتلا به عفونت با ویروس HSV نوع دو کمتر بوده و شدت بیماری اولیه نیز کاهش می یابد. حتی ممکن است این افراد به صورت بدون علامت بیماری مبتلا شوند.

شکل ظاهری تبخال تناسلی در زنان

تاول های تبخال تناسلی روی آلت تناسلی

اکثر افراد آلوده به HSV نمی دانند که به آن مبتلا هستند. ممکن است علائمی نداشته باشند یا علائم بسیار خفیفی داشته باشند.

علائم حدود 2 تا 12 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

  • درد یا خارش در اطراف اندام تناسلی
  • برجستگی ها یا تاول های کوچک در اطراف اندام تناسلی، مقعد یا دهان
  • زخم های دردناکی که هنگام پاره شدن تاول ها و ترشح یا خونریزی ایجاد می شوند
  • دلمه هایی که با بهبود زخم ها ایجاد می شوند
  • ادرار دردناک
  • ترشح از مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از بدن آزاد می کند
  • ترشح از واژن

در طول اولین شیوع، معمولاً ممکن است علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید مانند:

  • تب
  • سردرد
  • بدن درد
  • غدد لنفاوی متورم در کشاله ران
  •  

زخم ها در جایی ظاهر می شوند که عفونت وارد بدن می شود. شما می توانید عفونت را با لمس زخم و سپس مالش یا خاراندن ناحیه دیگری از بدن خود گسترش دهید. این شامل انگشتان یا چشمان شما می شود.

جدیدترین درمان تبخال تناسلی

زخم می تواند در یا در موارد زیر ایجاد شود:

  • باسن
  • ران
  • رکتوم
  • مقعد
  • دهان
  • مجرای ادرار
  • ولووا
  • واژن
  • دهانه رحم
  • آلت تناسلی
  • کیسه بیضه

پس از اولین شیوع تبخال تناسلی، علائم اغلب دوباره ظاهر می شوند. به این موارد شیوع مکرر یا دوره های مکرر می گویند.

هر چند وقت یکبار شیوع مکرر اتفاق می افتد بسیار متفاوت است. شما معمولاً در سال اول پس از عفونت بیشترین شیوع را خواهید داشت. ممکن است در طول زمان کمتر ظاهر شوند. علائم شما در طول طغیان های مکرر معمولاً به مدت طولانی دوام نمی آورند و به شدت اولی نیستند.

ممکن است چند ساعت یا چند روز قبل از شروع شیوع جدید علائم هشدار دهنده داشته باشید. به این علائم پرودرومال می گویند. آنها عبارتند از:

  • درد ناحیه تناسلی
  • درد سوزن سوزن شدن یا تیراندازی در پاها، باسن یا باسن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر مشکوک به تبخال تناسلی یا هر بیماری مقاربتی دیگری هستید، به پزشک خود مراجعه کنید

تبخال تناسلی توسط دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. این انواع شامل ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) می باشد. افراد مبتلا به عفونت HSV می توانند ویروس را حتی زمانی که هیچ علائم قابل مشاهده ای نداشته باشند منتقل کنند.

HSV-2

HSV-2 شایع ترین علت تبخال تناسلی است. ویروس ممکن است وجود داشته باشد:

در مورد تاول ها و زخم ها یا مایعات ناشی از زخم ها

پوشش مرطوب یا مایعات دهان

پوشش مرطوب یا مایعات واژن یا رکتوم

ویروس در طول فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

HSV-1

HSV-1 نسخه ای از ویروس است که باعث تبخال یا تاول های تب می شود. افراد ممکن است در کودکی به دلیل تماس نزدیک پوست به پوست با فرد آلوده در معرض HSV-1 قرار بگیرند.

فرد مبتلا به HSV-1 در بافت های دهان می تواند ویروس را در حین رابطه جنسی دهانی به اندام تناسلی شریک جنسی منتقل کند. عفونت تازه گرفتار شده یک عفونت تبخال تناسلی است.

شیوع مکرر تبخال تناسلی ناشی از HSV-1 اغلب کمتر از شیوع ناشی از HSV-2 است.

نه HSV-1 و نه HSV-2 در دمای اتاق به خوبی زنده نمی مانند. بنابراین به احتمال زیاد ویروس از طریق سطوح مانند دسته شیر آب یا حوله پخش نمی شود. اما بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن یک لیوان نوشیدنی یا ظروف نقره ممکن است باعث گسترش ویروس شود.

تبخال تناسلی چند روز طول میکشد؟

 

دوره تبخال تناسلی معمولا 10 تا 14 روز می باشد تبخال بصورت سوزش یا خارش خفیف در یک نقطه ای از پوست تناسلی شروع می شود و فردای آن جوش هایی بصورت تاول های کوچک کنار هم با حاشیه قرمز بروز می کند و سوزش و خارش بیشتر می شود.

2 تا 3 روز بعد تاول ها ترکیده و بصورت زخم ظاهر می شود و زخم هم ظرف مدت 7 تا 10 روز بتدریج بهبود می یابد.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

 

شایعترین علائم تبخال ، تاولهای کوچکی است که ترکیده و زخمهای قرمز و باز را ترک می کند. می توانید تاول های تبخال را در آلت تناسلی ، واژن ، مقعد ، گلو ، بالای ران و باسن یا اطراف دهان مشاهده کنید.

بسیاری از افراد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی هیچ علائمی نخواهند داشت ، یا ممکن است برای اولین بار ماه ها یا حتی سال ها پس از ابتلا به آنها علائم ایجاد شود.

برای بیشتر افراد ، تاول ها طی یک تا دو هفته برطرف می شوند. اگرچه شیوع به خودی خود پاک می شود ، ویروس در بدن باقی می ماند. این بدان معنی است که افراد معمولاً دوباره تاول می زنند – که به آن “شیوع مکرر” می گویند. شیوع معمولاً با گذشت زمان کوتاهتر و شدیدتر می شود.

 تاولها با گذشت زمان بهبود می یابند (معمولاً طی 2-3 هفته) ، اما ویروسی که باعث آنها می شود قابل درمان نیست و شیوع تبخال اغلب دوباره بروز می کند.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

درمان ضد ویروسی زمانی موثر است که در پنج روز اول بروز علائم استفاده کنید. از دست زدن به تاول ها خودداری کنید زیرا این امر همچنین می تواند خطر گسترش عفونت را افزایش دهد. اگر برای درمان تبخال شما لازم است کرم را به محل زخم بمالید ، فقط به آرامی کرم را بزنید ، مواظب باشید که به اطراف آن مالیده نشود.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

 

پیشگیری از تبخال تناسلی

برای جلوگیری از انتقال بیماری تا بهبود کامل جوش ها بایستی از تماس جنسی پرهیز کرد. مجرای ادراری مردان و گردن رحم در زنانی که علامت ندارند می تواند عفونت را در هر زمانی منتقل کند. استفاده از کاندوم یا فوم های اسپرم کش در افرادی که سابقه عود تبخال تناسلی دارند توصیه می شود.

اگر هر دو شریک جنسی مبتلا به یک نوع ویروس HSV هستند نیازی به استفاده از کاندوم نیست.

یادتان باشد داشتن تبخال در یک ناحیه تضمین کننده ی عدم ابتلا به تبخال در نواحی دیگر نیست لذا از رابطه ی جنسی در زمانی که ضایعه ی فعال بصورت جوش وجود دارد بایستی پرهیز کرد.

ایا تبخال تناسلی باعث سرطان میشود؟

خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد.

جلوگیری از عود تبخال تناسلی؟

عود عفونت در زنان ممکن است خفیف و بی سر و صدا باشد و فقط نواحی واژن و گردن رحم را درگیر کند. به همین دلیل مردانی که برای بار اول به تبخال تناسلی مبتلا می شوند از اینکه از چه کسی بیماری را گرفته اند اطلاعی ندارند.

اینکه بیماری چه زمانی عود می کند قابل پیش بینی نیست ولی اغلب بدنبال رابطه ی جنسی عود می کند. معمولا خارش و درد قبل از ظهور جوش ها ایجاد می شوند.

گروه کوچکی از جوش های تاول مانند با حاشیه ی قرمز و مرکز سفید ظاهر شده، ظرف یک تا دو روز مرکز آنها فرو رفته شده و سپس تاول ترکیده و خشک می شوند و ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می روند.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

بهترین پماد برای درمان تبخال تناسلی

 

پمادی که برای کنترل تبخال تناسلی استفاده می شود کرم آسیکلوویر است که روزانه 2 بار صبح و شب بمدت 5 تا 7 روز بر روی جوش و زخم تبخال تناسلی بکار می رود. سه نوع داروی ضد ویروس در درمان تبخال تاثیر دارند. آسیکلوویر، والاسیکلوویر، و فامسیکلوویر.

کرم آسیکلوویر کمتر از قرص آن موثر بوده و استفاده از آن چندان توصیه نمی شود. آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر مدت زمان ریزش ویروس و زمان بهبودی و بروز ضایعات جدید را کاهش می دهد. گر به آسیکلوویر یا والاسیکلوویر ( والترکس ) حساسیت دارید ، نباید از این دارو استفاده کنید 

روش های تشخیصی تبخال تناسلی

سه روش تشخیصی وجود دارد:از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

1. روش PCR با نمونه برداری از جوش های تاولی
2. روش سرولوژیک که آنتی بادی ویروس را در خون تشخیص می دهد
3. کشت ویروس که امروزه کمتر استفاده می شود.

علائم خود را می توانید با این موارد کاهش دهید:

  • تمیز نگه داشتن ناحیه آسیب دیده با استفاده از آب نمکی برای جلوگیری از آلودگی تاول یا زخم
  • استفاده از ژل ، مانند وازلین ، روی هرگونه تاول یا زخم برای کاهش درد هنگام دفع ادرار
  • اجتناب از لباس تنگ زیرا ممکن است باعث تاول و زخم شود.

تا زمانی که شما یا همسرتان درمان خود را تمام نکرده اید و تاول ها یا زخم ها برطرف نشده اند ، رابطه جنسی برقرار نکنید اگر اولین شیوع شما است ، گاهی اوقات توصیه می شود قبل از برقراری رابطه جنسی مجدداً با  پزشک تماس بگیرید تا اطمینان حاصل شود که علائم شما از بین رفته است.

تبخال دستگاه تناسلی یکی از رایج ترین عفونت های مشترک در افراد مبتلا به اچ آی وی است و در صورت ابتلا به اچ آی وی مثبت می تواند وضعیت جدی تری داشته باشد – به این معنی که شیوع ممکن است طولانی تر باشد و تاول ها شدیدتر باشند. 

اگر شیوع مکرر تبخال دستگاه تناسلی دارید ، باید آزمایش اچ آی وی دهید ، زیرا این ممکن است نشانه ضعف سیستم ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی باشد.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

طول درمان تبخال تناسلی

خطر بالاتر ابتلا به تبخال تناسلی با موارد زیر مرتبط است:

تماس با اندام تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی. داشتن تماس جنسی بدون استفاده از مانع، خطر ابتلا به تبخال تناسلی را افزایش می دهد. موانع شامل کاندوم و محافظ‌های کاندوم مانند به نام سدهای دندانی است که در طول رابطه

نوشته های مرتبط

جنسی دهانی استفاده می‌شوند. زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به تبخال تناسلی هستند. این ویروس می تواند راحت تر از مردان به زنان سرایت کند تا از زنان به مردان.

داشتن رابطه جنسی با چندین شریک تعداد افرادی که با آنها رابطه جنسی دارید یک عامل خطر قوی است. تماس با دستگاه تناسلی از طریق رابطه جنسی یا فعالیت جنسی شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد. اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی نمی

دانند که به آن مبتلا هستند.

داشتن همسری که مبتلا به این بیماری است اما برای درمان آن دارو مصرف نمی کند. هیچ درمانی برای وجود ندارد، اما دارو می تواند به محدود کردن شیوع کمک کند.

گروه های خاصی در جمعیت زنان، افراد با سابقه بیماری های مقاربتی، افراد مسن، سیاه پوستان در ایالات متحده و مردانی که با مردانی که مبتلا به تبخال تناسلی هستند با نرخ بالاتر از میانگین رابطه جنسی دارند. افراد در گروه های در معرض خطر بالاتر ممکن

است تصمیم بگیرند که در مورد خطر شخصی خود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنند.

عوارض

عوارض مرتبط با تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سایر عفونت های مقاربتی داشتن زخم های تناسلی خطر ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی از جمله HIV/AIDS را افزایش می دهد.

عفونت نوزاد. نوزاد ممکن است در حین زایمان به HSV آلوده شود. در موارد کمتر، ویروس در دوران بارداری یا از طریق تماس نزدیک پس از زایمان منتقل می شود. نوزادان مبتلا به HSV اغلب دارای عفونت اندام های داخلی یا سیستم عصبی هستند. حتی با

درمان، این نوزادان در معرض خطر بالای مشکلات رشدی یا جسمی و خطر مرگ هستند.

بیماری التهابی داخلی عفونت HSV می تواند باعث تورم و التهاب در اندام های مرتبط با فعالیت جنسی و ادرار شود. اینها عبارتند از حالب، راست روده، واژن، دهانه رحم و رحم.

عفونت انگشت. عفونت HSV می تواند از طریق شکستگی در پوست به انگشت گسترش یابد و باعث تغییر رنگ، تورم و زخم شود. به این عفونت ها هرپتیک ویتلو می گویند.

عفونت چشم. عفونت HSV چشم می تواند باعث درد، زخم، تاری دید و کوری شود.

تورم مغز. به ندرت، عفونت HSV منجر به التهاب و تورم مغز می شود که آنسفالیت نیز نامیده می شود.

عفونت اندام های داخلی. به ندرت، HSV در جریان خون می تواند باعث عفونت اندام های داخلی شود.

آنتی بیوتیک برای درمان تبخال تناسلی

 

از آنجايي که بيماريهايي که مانند اچ­اس­وي از طريق جنسي منتقل ميشوند در طول تماس جنسي انتقال مييابند شما ميتوانيد با داشتن روابط جنسي محافظت شده اين خطر را کاهش دهيد. از اقدامات حفاظتي جنسي براي کاهش خطر استفاده نماييد:

از کاندون و يا لينک استفاده کنيد:

  • يک پوشش محافظتي در طول رابطه جنسي از جمله روابط جنسي دهاني و مقعدی
  • تعداد شرکاء جنسي خود را کاهش دهيد
  • اگر در يک رابطه هستيد مونوگامي (داشتن يک شريک جنسي) را در پيش بگيريد.
  • داشتن روابط جنسي را به صورت کلي کنار بگذاريد

اگر از لحاظ جنسي فعال هستيد از پزشک خود بخواهيد تا آزمايشات اس­تي­آي را به صورت منظم انجام دهد اين آزمايشات منظم باعث ميشود شما و شرکاء جنسي­تان ايمن باشيد.

برخی از افراد شیوع تبخال کمی دارند یا اصلاً شیوع ندارند و ترجیح می دهند درمان نکنند. اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند از داروهایی استفاده کنند که شیوع بیماری را کوتاه می کند و علائم را کاهش می دهد.

در طول شیوع، ممکن است از یک پماد یا کرم ضد ویروسی برای کمک به کاهش علائم و کمک به برطرف شدن سریع‌تر آنها استفاده کنید، اما فقط در صورتی کار می‌کند که بلافاصله پس از شروع شیوع آن را شروع کنید. بسیاری از افراد مبتلا به HSV-2 از داروهای خوراکی روزانه برای جلوگیری از شیوع بیماری استفاده می کنند.

ارائه دهنده شما ممکن است یک داروی موضعی (که روی پوست اعمال می شود) یا داروهای خوراکی مانند:

  • آسیکلوویر (Sitavig®، Zovirax®).

  • فامسیکلوویر (Famvir®).

  • والاسیکلوویر (Valtrex®).

آیا می توانم هرپس سیمپلکس را در خانه درمان کنم؟

اجتناب از محرک های شناخته شده، مانند بیماری یا استرس، می تواند به کاهش تعداد دفعات شیوع تبخال کمک کند.

چگونه می توانم علائم خود را در طول شیوع HSV-1 (تبخال دهان) کاهش دهم؟

  • کرم های بدون نسخه مانند ال-لیزین، بنزوکائین (Orajel™) یا دوکوسانول (Abreva®).
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) .
  • قرار دادن یخ روی تاول ها یا زخم ها.

چگونه می توانم علائم خود را در طول شیوع HSV-2 (تبخال تناسلی) کاهش دهم؟

کیسه یخ را به اندام تناسلی خود بمالید. کیسه یخ را در یک پارچه شستشو بپیچید یا آن را روی لباس زیر خود بمالید.

اندام تناسلی خود را خشک نگه دارید. زیر شلواری نخی یا دیگر غیر مصنوعی بپوشید و از لباس های تنگ خودداری کنید. زخم های مرطوب مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابند.

در یک حمام گرم خیس کنید.

برای تسکین درد از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید .

لیدوکائین 1٪ یا 2٪ موضعی ممکن است به عنوان یک مسکن موضعی استفاده شود.

جلوگیری از عود تبخال تناسلی

 

چگونه می توانم خطر ابتلا به هرپس سیمپلکس را کاهش دهم؟

پیشگیری از HSV-1 (که معمولاً به عنوان تبخال دهان شناخته می شود)

شما می توانید با اجتناب از تماس فیزیکی با فردی که تبخال دارد، خطر ابتلا به HSV-1 را کاهش دهید. افراد هنوز هم می توانند HSV-1 را در زمانی که تبخال وجود ندارد گسترش دهند، اما احتمال آن کمتر است.

اگر فردی عفونت HSV-1 فعال دارد، از:از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

  • بوس کردن.
  • رابطه جنسی دهانی
  • ظروف مشترک، فنجان، بالم لب یا سایر محصولات مراقبت شخصی.
  • دست زدن به پوست نزدیک دهانشان.

پیشگیری از HSV-2 (که معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود)

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید این اقدامات را برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس تبخال و سایر بیماری های مقاربتی انجام دهید:

  • با یک شریک جنسی تک همسر باشید یا تعداد شرکای خود را محدود کنید.
  • برای عفونت های مقاربتی آزمایش دهید و هر گونه درمان تجویز شده را تکمیل کنید.
  • اگر تبخال تناسلی دارید به شرکای جنسی خود بگویید تا آزمایش شوند.
  • در هنگام مقاربت از کاندوم و در هنگام رابطه دهانی از دندان استفاده کنید.
  • اگر شیوع بیماری دارید یا در اطراف فردی با علائم هستید، مرتباً دستان خود را بشویید.

اگر شریک جنسی شما تبخال تناسلی دارد، این اقدامات می تواند خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهد:

هنگامی که شریک زندگی شما علائم فعال دارد، رابطه جنسی نداشته باشید. کاندوم ممکن است تمام زخم ها را پوشش ندهد، بنابراین ممکن است. همچنان به ویروس مبتلا شوید. مطمئن شوید که همسرتان داروهای ضد ویروسی را طبق دستور مصرف می

کند.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

علايم درمان هرپس مقعدی چيست؟

هرپس از خانواده ويروسهايي ­ست که باعث ايجاد عفونت در انسانها ميشود.

هرپس مقعدی به وسيله ويروس هرپس ايجاد ميشود که باعث ايجاد زخم و تاول در اطراف مقعد و دهانه ميگردد که از طريق آن با حرکات روده انتقال مييابند. هرپس مقعدي به وسيله ويروس هرپس سيمپلکس (اچ­اس­وي) به خصوص نوعي از اچ­اس­وي با عناوين اچ­اس­وي 1 و 2 ايجاد ميشوند.

سفليس شانکروئيد و دونووانوزيس عفونت­هايي هستند که ميتوانند انواع مختلف لزيون­ها را در مقعد ايجاد کنند. تمام اين عفونتها از جمله اچ­اس­وي در اثر تماس جنسي ايجاد ميشوند.

علايم هرپس مقعدی عبارتند از:

  • جوشهاي قرمز و تاولهاي سفيد
  • درد و خارش در ناحيه مقعد
  • زخمهايي که در ناحيه تاول شکل ميگيرند
  • جربهايي که زخمهاي پاره شده و داراي خونريزي را ميپوشاند
  • تغييرات در عادات روده

هرپس چگونه منتقل ميشود؟

اچ­اس­وي مقعدی عفونتي­ست که از طريق جنسي منتقل ميشود (اس­تي­آي) و از طريق تماس و يا رابطه جنسي از فردي به فرد ديگر انتقال مي­يابد.

بنابر اعلام منبع قابل­اعتماد مرکز پيشگيري و کنترل بيماريها (سي­دي­سي) بيش از 424 ميليون آمريکايي در سال 2013 اچ­اس­وي داشتند و 776 هزار آمريکايي هر ساله اين تشخيص را دريافت ميکنند.

بر اساس اعلام سي­دي­سي در ايالات متحده آمريکا از هر  6نفر يک نفر هرپس تناسلی دارد همين ويروس که هرپس تناسلی را ايجاد ميکند باعث ايجاد لزيون در ناحيه تناسلي و مقعد و اطراف مقعد ميشود  اما تمام افرادي که مبتلا به هرپس تناسلی هستند هرپس مقعدی ندارند.

تشخيص هرپس چگونه است؟

اگر شما علايم مشخص هرپس مقعدي را داريد پزشک شما ممکن است تصميم بگيرد تا بعد از معاينه فيزيکي شما را درمان کند با اين حال اگر يک پزشک اطمينان ندارد ممکن است بخواهد آزمايشات بيشتري را نيز انجام دهد.

از آنجايي که ميکروارگانيسم­هاي متفاوتي که ميتوانند از طريق جنسي منتقل شوند علايم مقعدي دارند پزشک شما ممکن است عامل دقيق عفونت شما را قبل از آغاز درمان با آزمايش تعيين کند.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

براي انجام اين کار پزشک ممکن است کشت تاول و يا زخم را انجام دهد و يا اين­که نمونه خون بگيرد. آن نمونه به آزمايشگاه فرستاده ميشود جايي که در آن تستهايي عامل اصلي علايم شما را تعيين خواهد کرد با اين اطلاعات پزشک شما ميتواند گزينه­هاي درماني را مورد بحث قرار دهد.

هرپس مقعدی چگونه درمان ميشود؟

درمان براي هرپس مقعدي ميتواند به کاهش زمان شيوع و شدت کمک کند و همچنين ميتواند خطر انتقال عفونت به شريک جنسي را نيز کاهش دهد.

درمان اصلي براي هرپس مقعدي درمان ضدويروسي­ست اچ­اس­وي يک ويروس است و داروهاي ضدويروسي با ويروس مبارزه ميکنند افراد مبتلا به اچ­اس­وي داروهاي ضدويروسي را براي کاهش علايم تا زماني که علايم ادامه يابد دريافت ميکنند علاوه بر اين پزشک ممکن است داروهاي ضدويروسي را تجويز کند تا به صورت منظم دريافت گردد.

استفاده طولاني­مدت از داروهاي ضدويرسي يک درمان سرکوب­گر شناخته ميشود افرادي که از درمان سرکوب­گر براي مديريت اچ­اس­وي استفاده ميکنند احتمال انتقال عفونت به شريک جنسی را کاهش ميدهند.

در موارد هرپس مقعدي شديد پزشک ممکن است درمان ويروسي درون­وريدي را پيشنهاد دهد که اين مسئله به اين معناست که داروهاي ضدويروسي به صورت مستقيم از طريق يک سرنگ به درون وريد شما تزريق خواهد شد.

عود هرپس مقعدی

داروهاي ضدويروسي به کاهش فراواني و شدت عود اچ­اس­وي مقعدي کمک ميکند زماني که اچ­اس­وي مجددا ايجاد شود درمان ضدويروسي ميتواند به کاهش اين طول دوره کمک کند.

در طول زمان ايجاد علايم هرپس در اطراف مقعد کاهش خواهد يافت و در نهايت شما و پزشکتان ميتوانيد تصميم بگيريد که درمان سرکوبگر را پايان دهيد اگر اينگونه است شما ممکن است مجددا زماني که علايم ايجاد شد داروهاي ضدويروسی را استفاده کنيد.

آيا اچ­اس­وی قابل ­درمان است؟

اچ­اس­وي قابل­درمان نيست و يک عفونت کل دوره زندگي محسوب ميشود بعد از اولين علايم ويروس به سلولهاي عصبي منتقل ميشود و در آنجا براي کل زندگي شما باقي خواهد ماند.

حتي با وجود اينکه ويروس همچنان در بدن شما وجود دارد و ممکن است به صورت نهفته و يا غيرفعال براي دوره­اي طولاني باقي بماند علايم معمولا از طريق فاکتورهاي خارجي مانند استرس بيماري و يا قرار گرفتن در معرض نور خورشيد ايجاد ميشوند.

آيا هرپس مسري­ست؟

هرپس مقعدي مسري­ست و احتمالا زماني که لزيون­ها بر روي پوست و يا اطراف مقعد قرار ميگيرند قابل انتقال به فرد ديگر است.

اگر تماس جنسي با فردي آلوده داشته باشيد ويروس ميتواند به شما منتقل شود علاوه براين زماني که شما مبتلا به يک عفونت هستيد حتي قبل از بروز علايم ميتوانيد آن را به فرد ديگري منتقل کنيد.

اين احتمال وجود دارد که شما ندانيد مبتلا به اچ­اس­وي هستيد علايم هميشه مشخص نيستند بنابراين حتي زماني که آلوده به آن هستيد نيز ممکن است متوجه نباشيد در اين موراد احتمال انتقال عفونت به ديگران به صورت ناآگاهانه امکان­پذير است.

در صورت ابتلا به هرپس سیمپلکس 2 (که معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می شود) چه کاری می توانم انجام دهم؟

بسیاری از افرادی که متوجه می شوند تبخال دارند، احساس افسردگی می کنند زیرا می دانند که همیشه ویروس را دارند و می توانند آن را به دیگران بدهند. اما تو تنها نیستی تبخال یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی، هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان است. اگر تبخال دارید، باید:

هر چه می توانید در مورد آن بیاموزید. اطلاعات به شما کمک می کند بیماری خود را مدیریت کنید و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

در مورد بیماری خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تبخال دارید، همچنان می توانید:

اگر از کاندوم یا دم دندان استفاده می کنید (و/یا از شریک زندگیتان می خواهید از کاندوم/دم دندان استفاده کند) رابطه جنسی داشته باشید و در مورد بیماری خود به همسرتان بگویید. برخی از زوج ها که فقط با یکدیگر رابطه جنسی دارند، ممکن است ترجیح

دهند از کاندوم استفاده نکنند، حتی اگر یکی از زوجین تبخال داشته باشد. از آنجایی که هر موقعیت متفاوت است، باید از پزشک خود بپرسید که آیا این گزینه برای شما در رابطه شما مناسب است یا خیر.

بچه داشتن. افراد مبتلا به تبخال هنوز هم می توانند نوزادان سالمی به دنیا بیاورند . اگر تبخال دارید و قصد دارید بچه دار شوید، بیماری خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

اگر تبخال دارید، باید از نظر HIV (ایدز) و سایر بیماری های مقاربتی (مانند سیفلیس ، سوزاک و کلامیدیا ) نیز معاینه شوید.

چگونه می توانم به بهترین شکل یاد بگیرم که با هرپس سیمپلکس کنار بیایم؟از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

برخی از افراد در مورد عفونت هرپس سیمپلکس خود احساس ناراحتی یا خجالت می کنند. مهم است که بدانیم ویروس هرپس شایع است. برای اکثر مردم، تبخال به طور قابل توجهی در زندگی روزمره تداخل ندارد.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

 

اثر تبخال تناسلی در بارداری

 

ویروس هرپس سیمپلکس بر باروری یا توانایی شما برای باردار شدن تأثیر نمی گذارد. زنان باردار مبتلا به HSV-2 (معمولاً به عنوان تبخال تناسلی شناخته می‌شود) باید از هفته 36 بارداری طبق تجویز داروی ضد ویروسی روزانه شروع کنند تا از شیوع بیماری در

حین زایمان جلوگیری شود. اگر در زمان زایمان عفونت فعال دارید، می توانید ویروس تبخال را به کودک خود منتقل کنید. تبخال نوزادی (در بدو تولد) نوزاد را در معرض خطر نابینایی، آسیب مغزی، عفونت های پوستی و مرگ قرار می دهد. ارائه دهنده مراقبت های

بهداشتی شما یک سزارین را برای کاهش این خطر انجام می دهد.

تبخال نوزادی چیست؟

تبخال نوزادی می تواند یک عفونت بسیار جدی باشد. نوزادان معمولاً ویروس را از والدین خود در حین زایمان منتقل می کنند حتی اگر والدین ضایعات فعال نداشته باشند. همچنین اگر یک فرد بزرگسال مبتلا به تبخال فعال آنها را ببوسد، ممکن است HSV-1 دریافت

کنند. در صورت وجود ضایعات، نوزادان شیرده (شیر مادر) نیز می توانند HSV-1 را از پستان دریافت کنند. اما نوزادان نمی توانند تبخال را از شیر مادر دریافت کنند، بنابراین پمپاژ و تغذیه بی خطر است.

هرپس سیمپلکس می تواند برای نوزادان جوان خطرناک تر باشد زیرا آنها سیستم ایمنی کاملاً توسعه یافته ای ندارند. اما اکثر نوزادان مبتلا به تبخال نوزادی می توانند با درمان به طور کامل بهبود یابند.

اگر عفونت به اندام های نوزاد سرایت کند، خطرات تبخال نوزادی بسیار بیشتر است. اگر باردار هستید و تبخال دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد چگونگی کاهش خطر انتقال عفونت به کودک خود صحبت کنید.

در صورت ابتلا به تبخال تناسلی، شیر دادن با شیر مادر بی خطر است؟

بله – تا زمانی که ضایعه باز روی سینه یا سینه شما وجود نداشته باشد. اگر در حین شیردهی شیوع فعال داشته باشید ، ممکن است از طریق لمس، عفونت را به نوک سینه های خود منتقل کنید. شستن دقیق دست ها می تواند از این گسترش جلوگیری کند.

شما نباید از پستانی که زخم های تبخال دارد شیر بدهید. می توانید شیر مادر را تا زمان بهبودی زخم ها پمپ کنید. اگر پمپ با زخم باز تماس پیدا کرد، به نوزاد خود شیر دوشیده ندهید.

آیا هرپس سیمپلکس مربوط به هرپس زوستر (زونا) است؟

هرپس سیمپلکس و ویروس واریسلا زوستر (VZV) مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. VZV باعث آبله مرغان و زونا می شود .

مانند HSV-1 و HSV-2، زونا نیز می تواند باعث ایجاد بثورات دردناک و تاول دار شود. بثورات زونا معمولا در پشت، پهلو، شکم (شکم)، گردن و صورت ظاهر می شود. اغلب فقط بر روی نیمی از بدن شما قرار دارد و از الگوی اعصاب شما پیروی می کند. اگر بثورات

جدیدی دارید و مشکوک به زونا هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

هرپس سیمپلکس یک ویروس است. هنگامی که شما تبخال دارید، یک بیماری مادام العمر است. عفونت تبخال می تواند به طغیان (دوره های علائم) منجر شود، اما شما همچنین در مواقعی خواهید داشت که هیچ علامتی ندارید. علامت اصلی تبخال زخم هایی

است که روی پوست آلوده ظاهر می شود. برخی افراد ترجیح می دهند تبخال را درمان نکنند، به خصوص اگر علائم خفیف باشند. برخی دیگر برای کاهش شدت و دفعات شیوع، داروهای ضد ویروسی مصرف می کنند.از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.