اضافه وزن و زایمان در بارداری دوقلویی چگونه است ؟

اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی : درمعرض ریسک بالای زایمان زودرس و مشکلات دیگر قرارداشتن به این معنی است که آزمایشهایی از جمله اسکن سونوگرافی را باید با تناوب بیشتری انجام دهید. پزشک شما می تواند درباره آزمایشهای بیشتری که ممکن است بدانها نیاز داشته باشید به شما بگوید.

باردار بودن با بیش از یک جنین چه حسی دارد؟

داشتن چند قلو، گردبادی از احساسات – خوشحالی، ترس، عصبی بودن، و بیشتر – می باشد. رحم شما با سرعت بیشتری رشد می کند و بسیار بیشتر از زمان بارداری با یک جنین گسترش می یابد.

بطور مثال، در هفته 28 بارداری، یک مادر که دوقلو باردار است، دارای همان سایز شکمی است که مادران باردار با یک جنین در هفته 40 دارند.

راحتی می تواند یکی از مشکلات واقعی در یک بارداری چند قلو به حساب آید. غذا خوردن نیز می تواند مشکل باشد. بعضی از مادران درمی یابند که گرسنه نیستند یا اینکه به سرعت سیر نمی شوند.

وعده های غذائی کوچک اما متناوب می تواند به این امر کمک کند. همچنین ممکن است دریابید که با لباسهای بارداری خود مشکل دارید. حرکات جنینی ممکن است زیاد باشند و تعداد لگدهای جنین باید توسط پزشک شما مورد بررسی قرار گیرد.

اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

 زایمان در بارداری دو قلو، چه تفاوتی دارد؟

بیشتر چند قلوها زودتر از تک قلوها به دنیا می آیند. تعداد نوزادان، میزان زمان کوتاه شدن بارداری را افزایش می دهد. بطور مثال، دوقلوها معمولا در هفته 38 به دنیا می آیند، درحالیکه سه قلوها معمولا در حدود هفته 34 به دنیا می آیند.

درد زایمان و زایمان طبیعی امکان پذیر هستند، هرچند دوقلوها و چند قلوها بیشتر می توانند در موقعیتهائی وجود داشته باشند که سرشان به سمت پائین نباشد. این و عوامل دیگر بدان معنا هستند که چند قلوها دارای نرخ سزارین بسیار بالاتری می باشند.اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

دوقلوها درحدود 50 درصد از مواقع، سه قلوها در 90 درصد مواقع و چند قلوهای بیشتر نزدیک به 100 درصد مواقع با جراحی به دنیا می آیند. این بیشتر به طول مدت بارداری و موقعیت قرارگیری جنین بستگی دارد.

پس از تولد دو قلوها انتظار چه چیزی را می توانید داشته باشید؟

به محض اینکه نوزادان شما متولد شدند، در صورتی که زود به دنیا آمده باشند یا مشکلی داشته باشند، شما ممکن است نیاز به این داشته باشید که مدتی را در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) سپری کنید.

گاهی زندگی در خانه شما می تواند شلوغ اما قابل مدیریت باشد. یافتن والدین دیگری که چند قلو دارند می تواند کمک بزرگی برای شما باشد همینطور که درخواست کمک از خانواده و دوستانتان می تواند به شما کمک کند.

افسردگی پس از زایمان می تواند در بین مادرانی که چند قلو زائیده اند شایع تر باشد. بنابراین مطمئن باشید که از نشانه ها و علائم افسردگی و همچنین اینکه برای کمک به کجا می توانید رجوع کنید، آگاهی داشته باشید.

آیا می توانید به دوقلوها شیرمادر بدهید؟

والدین بسیاری هستند که تصمیم می گیرند با درجات مختلفی از موفقیت به چند قلوهای خود شیرمادر بدهند. یک مشاور شیردهی خوب بیابید و در زمان بارداری شروع به کارکردن با او کنید تا برنامه شیردهی خود را شکل دهید.

اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

اضافه وزن در بارداری دوقلویی

دستورالعملهائی برای اضافه وزن در زمان بارداری دوقلو

نوشته های مرتبط

در سال 2009، دکتر باربارا لوک دستورالعملهای جدیدی را برای اضافه وزن حین بارداری دوقلو ارائه داد. دکتر لوک یک استاد دانشگاه در ایالت میشیگان است که دستورالعملهائی را برمبنای یک مطالعه تحقیقاتی از بیش از 2000 بارداری دوقلو برای سازمان پزشکی تهیه نموده است.

این مطالعه اضافه وزن مادر و رشد جنین را مورد ارزیابی قرار می داد تا مدلهائی از اضافه وزن بهینه برمبنای BMI شاخص توده بدنی) بارداری یک زن را توسعه دهد.

این دستورالعملهای جدید توصیه می کنند که:

  • مادران سالم با وزن طبیعی: 37 تا 54 پوند
  • مادران دارای اضافه وزن: 31 تا 50 پوند
  • مادران با وزن بیش از حد: 25 تا 42 پوند

دستورالعملهای قبلی تقریبا بیست سال پیش نوشته شده بودند، و شرایط قبل از بارداری مادران را مورد توجه قرار نمی داند. این توصیه های جدید “… اولین توصیه هائی هستند که مختص BMI می باشند – آنها 25 تا 75 درصد از اضافه وزن مختص BMI هستند که با وزن دوقلوهای بدنیا آمده 5 پوند و 8 انسی یا بیشتر در زایمان بموقع همراه می باشند”.

امید آن می رود که این توصیه های جدید نوزادانی با وزن تولد بهینه ایجاد کنند و از مرگ و میز نوزادان بکاهند.

چرا اضافه شدن وزن مهم است؟اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

عموما، یک بارداری سالم نیازمند این است که زن در طول نه ماه بارداری 25 تا 35 پوند اضافه وزن پیدا کند. اما این فقط برای یک نوزاد است. مانند همه چیزهای دیگر درباره چند قلو باردار بودن، اضافه وزن بیشتری نیز برای آن مورد نیاز است.

توصیه پزشکان متفاوت است، اما بیشتر زنان هنگام بارداری دوقلو درحدود 35 تا 50 پوند وزن اضافه می کنند، بطوریکه درحدود 10 پوند اضافه برای هر نوزاد بیشتر در بارداری چند قلو در نظر گرفته می شود. در بیشتر موارد، درحدود یک سوم وزن به نوزادان تعلق دارد.

هرچند تصور اضافه نمودن وزن می تواند دلهره آور باشد، اما برای سلامت نوزادان و همینطور مادر فوق العاده مهم است. حفظ یک بارداری دوقلو یا چند قلو به انرژی بسیار قابل توجهی نیاز دارد.

ذخایر چربی مادر، بویژه در سه ماهه آخر بارداری که نوزادان تمام مواد مغذی را که مادر می تواند بخورد جذب می کنند، مقداری از این انرژی را تامین می کنند. به همین خاطر است که داشتن یک رژیم غذائی سالم در سراسر بارداری، و ایجاد ذخایر چربی جهت حفظ سلامت خود در ماهها آخر، مهم است.

درباره نیازهای تغذیه ای خود با پزشک یا مراقبتان مشورت کنید، و نگران اضافه وزن نباشید. شما بهترین نیت را برای نوزادانتان دارید.

یک نظرسنجی غیررسمی از والدین در این سایت نشان داد که 75 درصد از مادران باردار چندقلو که به این نظرسنجی پاسخ دادند، در طول بارداری بین 20 تا 60 پوند وزن اضافه کردند.

نگران اضافه وزن دوران بارداری هستید؟ بررسی کنید ببینید که بعد از تولد نوزادانتان چگونه می توانید وزن اضافی را از دست بدهید.

زایمان  برای بارداری دوقلو

چرا دوقلوها اغلب زود به دنیا می آیند؟اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

انواعی از دلایل وجود دارند برای اینکه دوقلوها اغلب قبل از هفته طبیعی 37 به دنیا می آیند. ریسک زایمان زودرس و تولد نارس زمانی که بیشتر از یک جنین در رحم وجود داشته باشد، افزایش می یابد. شرایط دیگری چون تشنج بارداری پیشین، اختلال عملکرد جفت، و TTTS در بارداری دوقلو شایع تر هستند و ریسک یک زایمان زود هنگام را افزایش می دهند.

چقدر زود باید منتظر به دنیا آمدن دوقلوهای خود باشید؟اضافه وزن و زایمان بارداری دوقلویی

تحقیقات سازمان ملی کلوپ مادران دوقلوها (NOMOTC) نشان می دهد که درحدود نیمی از چند قلوها قبل از هفته 36 بارداری به دنیا می آیند. گزارش آمار و ارقام حیاتی ملی برای سال 2009 نشان می دهد که 60 درصد از دوقلوها زودرس به دنیا می آیند (کمتر از 37 هفته کامل بارداری) و 11.4 درصد آنان بسیار زودرس به حساب می آیند (کمتر از 32 هفته کامل بارداری)

آیا دوقلوها باید بصورت زایمان طبیعی به دنیا بیایند؟

هیچ راهی برای دانستن این موضوع وجود ندارد که نوزادان شما دقیقا چه زمانی به دنیا خواهند آمد. در برخی از موارد، یک تولد نارس نمی تواند پیشگیری شود. بعضی از پزشکان احساس می کنند که 37 یا 38 هفته باید برای دوقلوها زمان مناسب محسوب شود و بدنبال سرعت بخشیدن به تولد نوزدان در این زمان خواهند بود.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.