اندازه پروستات برای عمل جراحی

 

اندازه پروستات در ۶۰ سالگی

پروستات غده مهمی است که بین آلت تناسلی و مثانه قرار دارد. درست در جلوی راست روده قرار می گیرد. مجرای ادرار که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد، از مرکز این اندام به اندازه گردو می گذرد.

وظیفه اصلی این غده ترشح مایعاتی است که اسپرم را تغذیه کرده و آن را ایمن نگه می دارد.

برخی از شرایط سلامتی که بر پروستات تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • هیپرپلازی خوش خیم پروستات (که معمولا به آن “پروستات بزرگ شده” نیز می گویند)
  • سرطان پروستات
  • پروستاتیت (عفونت باکتریایی)

این مقاله آناتومی، عملکرد و شرایط رایج پروستات و برخی از آزمایشات رایج مرتبط با این اندام را توضیح می دهد.

آناتومی

پروستات در قسمت تحتانی لگن قرار دارد. درست در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار می گیرد.

پروستات توسط یک بافت فیبری به نام کپسول احاطه شده است. دور مجرای ادرار می پیچد. وزیکول های منی در بالا و پشت این غده قرار دارند.

شکل آن مخروطی است. قاعده پروستات گردن مثانه را احاطه کرده و راس (بالاترین نقطه) زیر اسفنکتر قرار دارد.

prostate cancer symptoms

لوب ها

از نظر تشریحی، پروستات از پنج لوب مجزا تشکیل شده است:

لوب قدامی: این قسمت جلویی درست در مقابل مجرای ادرار قرار دارد. از بافت فیبرومیسکولار – به جای غده – تشکیل شده است.

لوب میانی: این قسمت مخروطی شکل پروستات است. لوب میانی بین دو مجرای انزالی (که اسپرم را به وزیکول‌های منی می‌رسانند) و مجرای ادرار قرار دارد.

لوب های جانبی: لوب های جانبی راست و چپ اکثریت بدن پروستات را تشکیل می دهند. انتهای عقب (خلفی) آنها پیوسته است. آنها توسط مجرای ادرار پروستات، که وسیع ترین قسمت مجرای ادرار است، از هم جدا می شوند.

لوب خلفی: لوب رو به عقب پروستات به لوب های جانبی متصل است. این بخشی از پروستات است که پزشک شما هنگام معاینه پروستات احساس می کند.

چندین ساختار لوله ای از پروستات عبور می کنند. اینها شامل مجرای ادراری پروگزیمال و دو مجرای انزالی است.

مجاری انزالی از جایی که از وزیکول های منی خارج می شود وارد پروستات می شود. هر دو ساختار در قسمتی از مجرای ادرار در پروستات به نام “کولینوس منی” به هم می رسند.

تغییرات تشریحی

گاهی اوقات، پزشکان تغییرات مادرزادی در آناتومی پروستات پیدا می کنند. این بدان معنی است که غده ویژگی های نامنظم ایجاد می کند.

اگرچه نسبتاً نادر است، لوب میانی این غده گاهی اوقات وجود ندارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، لوب های قدامی و جانبی مستقیماً به هم متصل می شوند

علاوه بر این، برخی از افراد با یک لوب اضافی متولد می شوند.

حجم پروستات باید چند سی سی باشد

خلاصه

پروستات به شکل مخروط است. بین آلت تناسلی و مثانه، درست در جلوی راست روده قرار می گیرد. دارای پنج لوب، سه ناحیه و چندین لوله است که از آن عبور می کنند. تغییرات تشریحی، مانند لوب های از دست رفته یا اضافی، غیرمعمول هستند اما ممکن است رخ دهند.

عملکرد

پروستات اندام حمایت کننده دستگاه تناسلی مردانه است. این یک عملکرد اساسی در سلامت و نگهداری اسپرم ایفا می کند.

نقش اصلی این غده ترشح یک محلول قلیایی است که اسپرم را احاطه کرده است. این مایع از پروستات حاوی آنزیمی به نام “آنتی ژن اختصاصی پروستات” (PSA) است. این ناحیه بلافاصله اطراف اسپرم را خنثی می کند.

این محلول از اسپرم در هنگام ورود به محیط اسیدی واژن محافظت می کند. این به اسپرم اجازه می دهد مدت زمان بیشتری زنده بماند تا بتواند به تخمک دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، مایعات از پروستات برای تغذیه و تغذیه اسپرم کار می کنند.

این کارکردها برای فرآیند لقاح ضروری هستند. PSA نقش مهمی در باروری مردان دارد. به این دلیل که به افزایش تحرک اسپرم کمک می کند.

مایع پروستات با سایر مایعات موجود در مجرای ادرار ترکیب می شود و منی را تشکیل می دهد. این موارد عبارتند از: اندازه پروستات برای عمل جراحی

خلاصه

نوشته های مرتبط

نقش پروستات تامین مایع برای محافظت از اسپرم است. این مایع محافظ به اسپرم زمان بیشتری می دهد تا در طول تولید مثل به تخمک برسد.

شرایط مرتبط

چندین بیماری مهم از جمله سرطان بر پروستات تأثیر می گذارد. با این حال، بیشتر بیماری هایی که بر پروستات تاثیر می گذارند خوش خیم (غیر سرطانی) هستند.

اندازه پروستات در سرطان

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

یکی از شایع ترین مشکلاتی که با این غده ایجاد می شود، هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است. این وضعیت به ویژه در افراد مسن شایع است. با بزرگنمایی مشخص می شود

جراحی پروستات که به عنوان پروستاتکتومی نیز شناخته می شود، به روشی اطلاق می شود که برای برداشتن بخشی یا تمام پروستات انجام می شود. معمولاً برای اصلاح مشکلات پروستات مانند بزرگ شدن پروستات یا سرطان پروستات انجام می شود. با این حال انواع مختلفی از جراحی پروستات وجود دارد.

مشکلات رایج پروستات

غده پروستات بخشی از دستگاه تناسلی است و به تولید مایع منی کمک می کند. پروستات با افزایش سن تمایل به بزرگتر شدن دارد. مقدار کمی بزرگی پروستات در بسیاری از مردان بالای 40 سال و بیش از 90 درصد از مردان بالای 80.1 سال وجود دارد.

به این دلیل که تغییرات هورمونی و رشد سلولی در روند پیری گاهی باعث تورم آن می شود. تورم به مجرای ادرار فشار می آورد و تخلیه مثانه را در حین ادرار سخت تر می کند.

شرایط رایجی وجود دارد که بزرگ شدن غده پروستات ممکن است نشان دهنده آنها باشد. آنها شامل هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، پروستاتیت و سرطان پروستات هستند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

بزرگ شدن پروستات به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود. این وضعیت سرطان نیست و خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد افزایش نمی دهد. با این حال، پروستات ممکن است به حدی متورم شود که مشکل ایجاد کند.

علائم BPH در مردان مسن شایع است و عبارتند از: اندازه پروستات برای عمل جراحی

  • تکرر ادرار
  • بیدار شدن در شب برای ادرار کردن
  • جریان ضعیف ادرار یا نیاز به زور زدن برای ادرار کردن
  • فوریت ناگهانی برای ادرار کردن

برخی از افراد مبتلا به BPH ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. برداشتن پروستات از طریق پیشابراه (TURP)، که از یک حلقه سیم برق دار برای برداشتن بافت پروستات و کاهش فشار روی مجرای ادرار استفاده می کند، یک روش رایج برای درمان افراد مبتلا به BPH است.

سایر گزینه های جراحی عبارتند از تبخیر الکتریکی پروستات از طریق پیشابراه (TUVP) که به انرژی الکتریکی برای برداشتن بافت با گرما متکی است و برش پروستات از طریق مجرای ادرار (TUIP). با TUIP، بافت برداشته نمی شود، اما دهانه مجرای ادرار با جراحی باز می شود.

تکنیک های لیزر و روش های جدیدتر مانند آمبولیزاسیون شریان پروستات (PAE) نیز ممکن است گزینه هایی در درمان BPH باشند.

BPH آنقدر شایع است که گفته می شود همه مردان اگر به اندازه کافی عمر کنند، پروستات بزرگ می شوند.

اندازه پروستات برای عمل جراحی

پروستاتیت

پروستاتیت التهاب پروستات یا نواحی اطراف آن است. چهار نوع مختلف پروستاتیت وجود دارد:

  • پروستاتیت مزمن (CP/CPPS)
  • پروستاتیت حاد باکتریایی
  • پروستاتیت باکتریایی مزمن
  • پروستاتیت التهابی بدون علامت

به استثنای پروستاتیت مزمن که گاهی اوقات سندرم درد مزمن لگن (CP/CPPS) نامیده می شود، این شرایط توسط باکتری ایجاد می شود. آنها را معمولا می توان با آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی درمان کرد

CP/CPPS برخی علائم را با سایر بیماری های پروستات مشترک است اما اغلب نسبت به انواع دیگر دردناک تر است. درد می تواند در سراسر لگن و شکم پخش شود و ماه ها و سال ها شعله ور شود

هنگامی که پروستاتیت در اثر یک عفونت حاد (شدید و ناگهانی) ایجاد می شود، همچنین می تواند باعث تب، لرز، بدن درد و حالت تهوع و استفراغ شود.

اگر پروستاتیت ناشی از باکتری نباشد، مانند CP/CPPS، ممکن است اقدامات جراحی توصیه شود. جراحی ممکن است مورد نیاز باشد زیرا داروها در این نوع کار نمی کنند.

هر دو TURP و TUVP ممکن است برای درمان پروستاتیت استفاده شوند. علاوه بر این، درمانی که برای درمان CP/CPPS بر امواج شوک تکیه دارد، جایگزین امیدوارکننده‌ای است که هم در حیوانات و هم در انسان‌ها در دست مطالعه است، اما تحقیقات بیشتری برای تأیید مزایای آن مورد نیاز است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات زمانی شروع می شود که سلول های غده پروستات شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. در مقایسه با برخی سرطان‌های دیگر، سرطان پروستات با رشد کندتر و کمتر تهاجمی است.

سرطان پروستات اغلب تا زمانی که گسترش نیافته هیچ علامتی ندارد. هنگامی که علائم وجود دارد، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • چکیدن ادرار
  • مشکل در ادرار کردن
  • خون در ادرار
  • اختلال در نعوظ
  • بی اختیاری (ناتوانی در نگه داشتن ادرار)

“انتظار هوشیارانه” ممکن است در برخی از افرادی که به نظر می رسد در خطر شیوع کمتری هستند استفاده شود. این بدان معناست که فرد مبتلا به سرطان پروستات به دقت برای علائم گسترش یا درمان علائم جدید در صورت بروز آنها تحت نظر قرار می گیرد.

افرادی که به سرطان پروستات مبتلا هستند، سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) آنها به طور منظم برای نظارت بر پیشرفت آنها بررسی می شود.  

مشاوره پزشکی زنان با برند زنان 909 همراه شما در سلامت و زیبایی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.