تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

خونریزی شدید قاعدگی می تواند خسته کننده باشد و زندگی با آن دشوار باشد. اما هنگامی که متوجه شدید که آیا آن را دارید، گزینه های زیادی برای کمک به مدیریت درد و عوارض جانبی وجود دارد. 

آیا نیاز پیدا کرده اید تا تامپون معمولی خود را با تامپون های سوپر یا سوپر پلاس جایگزین کنید؟آیا پدهای شبانه خود را خیس می کنید؟

آیا در مقایسه با مواقع معمولی از محصولات بهداشتی بیشتری استفاده می کنید (بدلیل اینکه بیشتر آنها را تعویض می کنید یا تعداد روزهای بیشتری خونریزی می کنید)؟

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

 

اگر پاسخ هر کدام از این پرسش ها مثبت است، این امکان وجود دارد که پریودهای شما طولانی تر (بیشتر از هفت روز)، شدیدتر یا هر دو شده است .

محققان دریافتند که خونریزی شدیدتر و پریودهای نامنظم مربوط به موارد زیر است:

خوابیدن برای مدت کوتاهتر

خواب بدتر

خستگی

فشار

افسردگی

سفر در مناطق زمانی

سطح استروژن در طول دوره شما تغییر می کند. اما یک رابطه معکوس بین استروژن و ملاتونین وجود دارد، به این معنی که سطح ملاتونین با افزایش سطح استروژن کاهش می یابد و بالعکس.

مغز شما ملاتونین تولید می کند تا به بدن شما سیگنال دهد که زمان خواب فرا رسیده است. اما وقتی به منطقه زمانی دیگری سفر می‌کنید، بدنتان ملاتونین ترشح می‌کند که انگار هنوز در خانه هستید، حتی اگر در روز روشن در مکان جدیدتان باشد.

برای تطبیق با برنامه جدید، بدن شما هورمون را تا زمانی که دوباره تاریک شود سرکوب می کند. این نوسانات برای جریان شما خوب نیستند: دکتر بیکر گفت: «اگر هر چند وقت یک بار در حال سفر باشید، احتمالاً مشکل بزرگی نیست، اما اگر به طور منظم انجام شود، ممکن است این تغییرات چرخه شما را از بین ببرد.

باید با پزشکتان صحبت کنید.

زمانی که پریود شما هر ماه حتی با وجود اینکه خونریزی شما تغییر کرده است در زمان مشابه اتفاق می افتد، نشان این است که همچنان در حال تخم گذاری هستید. در جهت داشتن پریودی با زمان منظم، باید تخمک گذاری کنید.

اصطلاح قدیمی برای این نوع از خونریزی غیر عادی رحم، ازدیاد خود در هنگام قاعد گی است که از یونانی آمده است (به معنای ترکیدن، مطمئن هستم که این اصطلاح تصویر کاملا دقیقی را برای برخی از خوانندگان ما بوجود می آورد).

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

چرا اهمیت دارد که تخمک گذاری می کنم یا خیر؟تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

زمانی که چرخه های شما در وقفه های منظم اتفاق می افتد معنای آن این است که شما در حال تخمک گذاری هستید. معنای آن این است که تخمدان های شما در حال تولید هورمون پروژسترون است و لایه داخلی رحم شما را در زمان نرمال می ریزد.

این مسئله اهمیت دارد چون هر دو این چیزها لایه درونی رحم شما را از غیرنرمال  شدن حفظ می کند (روندی که هایپرپلازیا رحمی نام دارد).

این نوع از تغییر در لایه داخلی رحم شما می تواند خطر ایجاد سرطان رحم را افزایش دهد. اگر خونریزی شما شدیدتر اما در وقفه های منظم اتفاق می افتد این احتمال اینکه تغییرات پیش سرطانی در لایه داخلی رحم شما اتفاق بیافتد حداقلی است.

درمان خونریزی طولانی قاعدگی

زمانی که به دیدار پزشکم رفتم چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که پیش  دکترتان  رفتید پرسش هایی را مطرح خواهد کرد که نشان خواهد داد آیا خونریزی قاعده گی غیر طبیعی مربوط به تخمک گذاری دارید یا خیر؟

احتمالا آزمایش فیزیکی و لگن هم خواهید داشت.

بر اساس این تاریخچه و آزمایش لگن، ممکن است که متخصص زنان شما خواهان تست های پیشرو شود:تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

درمان خونریزی شدید رحم

تست بارداری در تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

گرچه احتمال دارد بدلیل اینکه چرخه های شما به صورت منظم اتفاق می افتد حامله نباشید اما امکان دارد که یک تست ادراری بارداری انجام شود. این تست ارزان، ساده و غیرتهاجمی است.

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

شمارش کامل خون (CBC):

این یک آزمایش خون است. اگر پریودهای شدیدی داشته اید اهمیت دارد که ببینید آیا به کم خونی مبتلا شده اید یا خیر. این تست همچنین بررسی می کند که آیا به پلاکت های پایین یا ترومبوسیتوپنی مبتلا شده اید یا خیر.

هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH):

ناهنجاری های تیروئید شما می تواند پریودتان را تحت تاثیر قرار دهد. هیپوتیروئیدسم یا تیروئید کم کار در این نوع از خونریزی غیر عادی رحم معمول است. متخصص زنان تصمیم می گیرد که آیا این تست برای شما مناسب است یا خیر.

سایر تست های خون:

بر اساس تاریخچه و آزمایش فیزیکی، این امکان وجود دارد که متخصص زنان شما تست های بیشتری را برای حذف دلایل دیگر خونریزی غیر طبیعی که می تواند این خونریزی را طولانی تر و شدید کند بخواهد. این تست ها می توانند شامل این موارد شوند:

تست های عملکرد جگر برای حذف بیماری  کبد

تست هایی برای ناهنجاری های خونریزی وراثتی که در بیشترین نمود را در بیماری وان ویلبراند (vWD) دارد.

تست کلامیدیا:

کلامیدیا تراکوماتیس یک بیماری قابل انتقال از طریق جنسی است و می تواند باعث تورم لایه داخلی رحم شود که به خونریزی شدید در پریود منجر می شود. اگر متخصص زنان شما فکر می کند در خطر کلامیدیا هستید احتمال دارد که تست های پیشرو را توصیه کند.

داروی قطع خونریزی قاعدگی

نوشته های مرتبط

سونوی  لگن:

تغییرات ساختاری در رحم یکی از دلایل معمول خونریزی شدید رحم است. این تغییرات ساختاری عبارتند از:

  • فیبروئید رحم
  • پولیپ رحمی
  • آدنومایوسیس

پزشکتان احتمالا یک یا هردو فراصوت لگنی زیر را دستور می دهد:

  • سونوگرافی
  • سونو هیستروگرافی تزریق نمک

بعدا چه اتفاقی می افتد؟

احتمال دارد که متخصص، به عنوان بخشی از ارزیابی تشخیصی، یک بیوپسی رحمی را پیشنهاد می کند.

بر اساس نتایج تاریخچه شما، آزمایش فیزیکی و تست های بیشتر، متخصص خواهد توانست تا مشخص کند آیا در خونریزی رحمی غیر عادی شما آیا دلیل اساسی وجود دارد یا خیر.

او گزینه هایی را برای درمان دلیل اساسی پیشنهاد می دهد. برخی اوقات نتیجه تمامی تست ها نرمال است. این مسئله در زنانی با خونریزی غیرعادی رحم مربوط به تخمک گذاری معمول است.

اما نگران نباشید که هیچ دلیل اساسی مانند بیماری پولیپ یا تیروئید برای درمان وجود ندارد، گزینه های درمانی وجود دارد که متخصص شما با شما مطرح خواهد کرد.

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

علت خونریزی شدید در زنان

درباره خونریزی غیرعادی رحم چه چیزی باید بدانید

حداقل یکباردر طول سالهای باروری خود، بیشتر زنان در هنگام پریود میزان زیادی از خون را تجربه کرده اند. معمول ترین موارد در طول اولین سال های قاعده گی و سپس در طول دو تا سه سال پایانی پیش از یائسگی بوده است.خونریزی شدید قاعدگی

خون شدید پریود می تواند به طور خاص هشداردهنده باشد اگر حاوی لخته خون باشد. گرچه در بیشتر موارد، لخته های خون قاعده گی به رنگ های قرمز، قهوه ای یا حتی سیاه طول قاعده گی نرمال هستند (تنها بخشی از رحم هستند).

اما زمان هایی وجود دارد که ازدیاد خون در طول قاعده گی نشان یک مشکل است. در اینجا چیزی که باید درباره لخته شدن و خونریزی غیرعادی رحم باید بدانید آورده شده است (از جمله اینکه چه چیزی ممکن است دلیل جریان شدید باشد و چگونگی درمان آن).

 تشخیص خونریزی شدید قاعدگی

دلایل معمول

چه چیزی در طول قاعده گی، خونریزی شدید محسوب می شود؟ اگر متوجه شدید که باید پَد یا تامپون خود را بیشتر از گذشته عوض کنید، اگر پریودی دارید که هفت روز یا بیشتر طول کشیده است، شما در حال تجربه کردن خونریزی غیر نرمال هستید.

معمولا عدم تعادل هورمونی مقصر است. سایر دلایل خونریزی غیر نرمال رحم عبارتند از:

  • تومورهای فیبروئید
  • پلیپ های رحمی یا گردن رحم
  • زخم جلدی
  • بیماری تورم لگن (PID)
  • سرطان گردن رحم
  • سرطان رحمی

زنانی که از ابزارهای درون زهدانی (IUDs) استفاده می کنند نیز برخی اوقات با پریودهای طولانی و گسترده رو به رو هستند. اگر در طول استفاده از IUD خونریزی بیش از حد رحم را تجربه می کنید، باید برداشته شود و باید از از شیوه کنترل بارداری دیگری استفاده کنید.

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

ناهنجاری های پلاکت مانند بیماری وان ویلبراند رایج ترین ناهنجاری های خونی خونریزی گسترده رحم هستند. این ناهنجاری ها بلافاصله پس از آغاز تجربه پریود در دختران تشخیص داده می شود. زنانی که بیماری وان ویلبراند دارند معمولا نه تنها خونریزی شدید رحم را تجربه می کنند بلکه با خون دماغ شدن، کبود شدن آسان و خون در ادرار رو به رو هستند.

معمولا خونریزی شدید را می توان با داروی ضد تورم غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبو بورفِن و ناپروکسن درمان کرد. این داروها می توانند به کاهش خونریزی علاوه بر کاستن از درد گرفتگی قاعده گی کمک کنند.

اگر به صورت مرتب با ازدیاد خونریزی قاعده گی مواجه هستید، باید تحت نظارت دقیق باشید تا اطمینان حاصل شود که سطح آن بدن تان پایین نیاید. اگر چنین اتفاقی بیافتد، شاید نیاز پیدا کنید که مکل های آهن مصرف کنید.

درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی

 

تشخیص و درمان خونریزی شدید قاعدگی

اولین کاری که دکتر برای پی بردن به خونریزی شدید در قاعده گی شما انجام می دهد تست لگن، پاپ اسمیر، تست های آزمایشگاهی و در صورت نیاز تست حاملگی است. همچنین احتمال دارد که برای بررسی ناهنجاری هایی مانند فیبروئید انجام فراصوت را بخواهد یا بیوپسی رحم، D&C یا هیستروسکوپی انجام دهد تا وضعیت رحم تان را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.

اگر مشخص شود که دچار فیبرئید یا وضعت دیگری هستید، دکتر شما آن را بر این اساس درمان می کند. زمانی که مشکل عدم تعادل هورمون است، خونریزی می تواند با پروژسترون یا ترکیب استروژن و پروژسترون (معمولا در قالب ضد بارداری های خوراکی) کنترل شود.

ابلیشن رحمی (زمانی برای درمان خونریزی بیش از حد زنانی مورد استفاده قرار می گرفت که از سن باروری عبور کرده و می خواستند تا از هیستروکتومی اجتناب کنند) هم اکنون با درمانی به نام ابلیشن بالون حرارتی جایگزین شده است.

در بیشتر موارد، ابلیشن بالون حرارتی بوسیله تخریب لایه داخلی رحم، به خونریزی پایان می دهد. بنابراین، این شیوه تنها برای زنانی مناسب است که دیگر نمی خواهند بچه دار شوند یا نیاری به لایه داخلی رحم ندارند.

با این حال ، این روند به صورت صد در صد جلوگیری از بارداری را تضمین نمی کند. زنانی که تمایلی به داشتن فرزند ندارند باید به استفاده از شیوه کنترا بارداری  مورد ترجیح خود ادامه دهند.

جز اینکه در هنگام تجربه خونریزی غیرعادی رحم حامله باشید، مرحله تکی خونریزی شدید رحمی معمولا نیازمند درمان نیست. تنها استثتا زمانی است که خونریزی شدید بیش از 24 ساعت طول بکشد که در آن باید هرچه زودتر با دکتر خود تماس بگیرید.خونریزی شدید قاعدگی

درمان خونریزی زیاد قاعدگی با گیاهان دارویی

 

داروها

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ترانگزامیک اسید را برای جلوگیری از شکستن لخته ها پس از تشکیل آنها تجویز کند. 

قرص های ضد بارداری همچنین می تواند به تنظیم چرخه های قاعدگی و کاهش خونریزی طولانی یا شدید قاعدگی کمک کند و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن ممکن است به کاهش از دست دادن خون و تسکین گرفتگی های دردناک کمک کند.

در صورت بروز علائم و نشانه های کم خونی، ممکن است مکمل های آهن نیز تجویز شوند. 

یک دستگاه هورمونی داخل رحمی نیز ممکن است به کاهش از دست دادن خون و گرفتگی کمک کند زیرا نوعی پروژسترون را آزاد می کند که بر پوشش داخلی رحم تأثیر می گذارد.

اگر از منوراژی رنج می برید، انجام برخی تغییرات در رژیم غذایی برای کمک به بهبود وضعیت شما مهم است. برخی از این پیشنهادات به شرح زیر است:

از رژیم غذایی غنی از موارد زیر استفاده کنید: سبزیجات، میوه های سرشار از ویتامین C، غلات کامل، حبوبات، ماهی سرشار از روغن امگا 3، آجیل، دانه ها و غذاهای غنی از آهن مانند مخمر آبجو، جوانه گندم و ملاس سیاه.
برای حمایت از تشکیل خوب پروستاگلاندین، چربی های حیوانی اشباع شده (گوشت گاو، مرغ، لبنیات) را کاهش دهید.
تا جایی که ممکن است ارگانیک بخورید، به خصوص گوشت ارگانیک. در غیر این صورت هورمون ها، آنتی بیوتیک ها و سایر مواد شیمیایی را به بدن خود اضافه می کنید که احتمالاً منوراژی را بدتر می کند.
حساسیت های غذایی را از بین ببرید، زیرا به دلیل ایجاد التهاب در بدن بدنام هستند که می تواند منوراژی را تشدید کند.
از مصرف الکل اجتناب کنید، زیرا مصرف ممکن است باعث افزایش التهاب و بدتر شدن علائم شما شود.

مشاوره پزشکی زنان در تهران با برند زنان 909 با ارائه این مطلب سعی در ارتقا اطلاعات شما دارد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.