داروهای خطرناک برای کلیه

داروهای خطرناک برای کلیه : بدترین دارو برای کلیه های شما

داروهای ممنوع در نارسایی کلیه

داروهایی که می توانند به کلیه ها آسیب برسانند به عنوان “داروهای نفروتوکسیک” شناخته می شوند. این داروها می توانند باعث آسیب مستقیم به کلیه ها شوند. 

برخی از این داروها به طور خفیف عملکرد کلیه را بدتر می کنند و برخی دیگر می توانند باعث آسیب حاد کلیه شوند. خطر آسیب کلیه به سلامت فردی و سایر داروهایی که مصرف می کنید بستگی دارد.

داروهای خطرناک برای کلیه

 برای افرادی که حتی مبتلا به نارسایی خفیف کلیه هستند، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد مزایا و معایب این داروها صحبت کنید.

1) NSAIDs

NSAIDs یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin) و ناپروکسن (Aleve)، به دلیل استفاده گسترده، در فهرست داروهایی هستند که باعث آسیب کلیه می‌شوند.

 NSAIDs برای درمان مجموعه ای از بیماری ها مانند تب، آرتریت روماتوئید، درد قاعدگی و التهاب استفاده می شود، اما آنها همچنین می توانند میزان جریان خون به کلیه ها را کاهش دهند و در نتیجه احتمال آسیب یا نارسایی کلیه را ایجاد کنند.

 افراد مبتلا به نارسایی قلبی، بیماری کبد یا مشکلات کلیوی قبلی در هنگام مصرف NSAIDs در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

به طور کلی، سعی کنید از این داروها به میزان کم و در کمترین دوز موثر برای کوتاه ترین مدت استفاده کنید.

داروهای خطرناک برای کلیه

2) وانکومایسین

بیماران مبتلا به عفونت شدید استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) اغلب با آنتی بیوتیک IV، وانکومایسین ، درمان می شوند . از آنجایی که این دارو می‌تواند باعث آسیب کلیه و نفریت بینابینی حاد (تورم در کلیه‌ها) در برخی از بیماران شود، پزشک در حین درمان عفونت کلیه‌های شما را از نظر هرگونه آسیب به دقت تحت نظر خواهد داشت.

3) دیورتیک ها

دیورتیک ها یا قرص های آب برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا، گلوکوم و ادم استفاده می شوند، اما مانند سایر داروها، خطراتی نیز دارند. دیورتیک های معروف عبارتند از هیدروکلروتیازید ، فوروزماید و اسپیرونولاکتون . آنها با خطر آسیب حاد کلیه مرتبط هستند.

4) رادیو کنتراست یددار

اگرچه این یک اصطلاح پیچیده به نظر می رسد، “رادیو کنتراست یددار” به هر رنگ کنتراست استفاده شده در تست های تشخیصی، مانند سی تی اسکن، اشاره دارد. مواد کنتراست رادیویی یددار یکی از شایع ترین علل آسیب کلیوی در بین بیماران بستری در بیمارستان هستند که در عرض 24 تا 48 ساعت پس از دریافت تزریق حاجب IV رخ می دهد.

داروهای مضر برای کلیه

5) مهارکننده های ACE

مهارکننده های ACE می توانند برای کلیه ها خوب و بد باشند. اینها داروهایی هستند که به “-il” ختم می شوند، مانند لیزینوپریل ، انالاپریل و رامیپریل . مهارکننده های ACE داروهای محبوب فشار خون بالا و نارسایی قلبی هستند.

لیست داروهای کلیه

از آنجایی که مهارکننده‌های ACE توسط کلیه‌ها متابولیزه می‌شوند ، خطر آسیب کلیوی را به همراه دارند، به‌ویژه اگر کم‌آبی داشته باشید، که اغلب در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی موجود (مانند بیماری مزمن کلیوی) اتفاق می‌افتد.

 اگر در معرض خطر بیشتری برای آسیب کلیوی هستید اما به مهارکننده ACE نیاز دارید، احتمالاً با دوز کم شروع می‌کنید و ممکن است پزشک شما برای نظارت بر سلامت کلیه‌هایتان نیاز به آزمایش‌های معمول کراتینین خون داشته باشد.

نوشته های مرتبط

6) ژردیانس

Jardiance یک داروی دیابت است که ممکن است از کلیه ها در بیماران دیابتی محافظت کند، اما در موارد نادری نیز گزارش شده است کهباعث نارسایی کلیه می شود. نکته مهم این است که Jardiance دارای اثرات دیورتیک است و با سایر داروهای نفروتوکسیک (داروهای موجود در این لیست) تداخل دارد و خطر اثرات سمی کلیه را افزایش می دهد. باز هم نادر است، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

7) آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید

آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید برای ایجاد آسیب کلیه – حتی در دوزهای پایین – شناخته شده اند. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، کم آبی بدن، یا کسانی که برای مدت طولانی از این آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند، در معرض خطر بالایی هستند.

 سمی ترین آمینوگلیکوزید نئومایسین است و پس از آن جنتامایسین ، توبرامایسین و آمیکاسین قرار دارند. استرپتومایسین کمترین سمیت را دارد. اگرچه این داروها معمولاً در بیمارستان ها استفاده می شوند، اما مهم است که آنها را در ذهن خود نگه دارید!

8) داروهای HIV و داروهای ضد ویروسی

برخی از داروهای ضد ویروس HIV با آسیب طولانی مدت کلیه مرتبط هستند و می توانند خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهند. Viread (تنوفوویر) و Reyataz (atazanavir) هر دو به علت آسیب حاد کلیوی نشان داده شده است. داروهای خطرناک برای کلیه

9) زولدرونیک اسید

زولدرونیک اسید (Zometa، Reclast) معمولا برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود، اما یک علت شناخته شده آسیب کلیه و نارسایی کلیه است. Zometa یک داروی IV مهم برای درمان سرطان متاستاتیک استخوان است، اما دارای پتانسیل شناخته شده ای برای اختلال در عملکرد کلیه است.

10) فسکارنت

Foscarnet که توسط IV نیز تجویز می شود، دارویی است که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و عفونت های ویروسی را در بیماران با سیستم ایمنی ضعیف درمان می کند. این می تواند برای کلیه ها بسیار سمی باشد، بنابراین اگر به آن نیاز داشته باشید، پزشک از نزدیک عملکرد کلیه شما را زیر نظر خواهد گرفت.

داروهای گیاهی مضر برای کلیه

داروهای سوزش سر دل: از جمله مهارکننده‌های پمپ پروتئین از شامل اومپرازول، لانوسپروزول، پانوترازول، رابپرازول، و اسموپرازول.

داروهای ضد ویروسی: از جمله آسیکلوویر، برای تبخال و تونفوویر برای اچ آی وی.

داروهای فشار خون بالا: از جمله رامیپریل، لیزینوپریل، کاپتوپریل، و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین مانند کاندازارتان و والزارتان.

داروهای اختلال دو قطبی: از جمله لیتیوم

داروهای ضد انعقادی: از جمله فنی توین، و تریدیون

داروهای شیمی درمانی: از جمله اینترفرون، سیس پلاتین، پامیدرونات، کربوپلاتین، تاکرولیموس، سیسکلوسپورین، میتومایسی سی.

داروهای پوکی استخوان و هیپرکلسمی: از جمله زولدرونیک اسید

مواد مخدر غیر قانونی: از جمله کوکائین و آمفتامین.

قبل از مصرف داروهای زیر، از آثار منفی آنها بر  کلیه‌ها آگاه باشید. لیست داروهای زیر می‌تواند موجب آسیب‌های کلیوی کشنده باشد، بنابراین اگر آنها را مصرف می‌کنید، دوز توصیه شده توسط پزشکان را رعایت کنید:

آنتی بیوتیک ها: از جمله سفالوسپورین ها، متی سیلین، سیپروفلوکساسین، سولفونامیدها و آمفوتریسین B

ضد دردها: از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، و …

مهارکننده‌های COX-2: از جمله سلکوکسیب، روفکوکسیب. داروهای خطرناک برای کلیه

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.