درمان گیاهی خشکی واژن {خانگی}

علت خشکی واژن در حین رابطه

درمان گیاهی خشکی واژن: برای وداع با ناراحتی‌هایتان و بازگرداندن کنترل زندگی صمیمی‌تان برای سال‌های آینده، بهترین درمان‌های خشکی واژن را بخوانید  این اطلاعات جایگزینی برای مشاوره پزشکی ، تشخیص یا درمان حرفه ای نیستشما هرگز نباید برای توصیه های پزشکی خاص به این مقاله اعتماد کنیداگر هر گونه سوال یا نگرانی دارید ، لطفا با پزشک خود صحبت کنید.

علت خشکی واژن در حین رابطه

 

خشکی واژن معمولاً در هنگام دخول جنسی آشکار می شود. بدون روانکاری واژن کافی، اصطکاک (یا مالش) در طول رابطه جنسی می تواند باعث درد و ناراحتی شود. قبل از رابطه جنسی زمان بگذارید تا مطمئن شوید که کاملاً برانگیخته شده اید. با شریک

زندگی خود به پیش بازی بپردازید و سعی کنید آرامش داشته باشید. استفاده از روان کننده های جنسی مبتنی بر آب نیز می تواند کمک کننده باشد. متأسفانه، رابطه جنسی دردناک می تواند منجر به از دست دادن علاقه به رابطه جنسی یا از دست دادن

صمیمیت با شریک زندگی شما شود. هر چقدر هم که ممکن است شرم آور باشد، علائم خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید تا او بتواند به شما کمک کند.

خشکی واژن در زنان نادر نیست. این بیماری شایع قابل درمان است و در زنان در هر سنی اتفاق می افتد. با این حال ، به نظر می رسد زنانی که دوران یائسگی را پشت سر می گذارند و پس از آن دچار خشکی واژن می شوند. کمبود رطوبت واژن ممکن است

برای برخی از زنان یک مشکل جدی نباشد ، اما همچنین می تواند با ناراحتی و درد در هنگام رابطه جنسی ، زندگی جنسی یک زن را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

در این مقاله ، ما برخی از اطلاعات مفید در مورد خشکی واژن ، از جمله اینکه چیست ، چه عواملی باعث ایجاد آن می شود ، چگونه ظاهر می شود ، درمان های خانگی برای رفع خشکی واژن به شما ارائه می دهیم. بیایید بررسی کنیم!

زنان بیش از حد طولانی در هنگام کنار آمدن با خشکی واژن (اسم های پزشکی: واژینیت آتروفیک ، آتروفی واژن و آتروفی ولووواژینال) سکوت کرده اند ، گروهی از علائم که می توانند در طول پیراموپوز ایجاد شوند و بعد از یائسگی همچنان ادامه داشته باشند..

در این مدت ، زنان افت سطح استروژن را تجربه می کنند ، یعنی رطوبت کمتری دارد و یک لایه واژن باریک تر و خشک تر است.

اگرچه بسیاری از خانم ها احساس خارش ، سوزش و رابطه جنسی دردناک همراه با واژینیت آتروفیک دارند ، تنها 20-25 درصد به دنبال کمک پزشکی هستند .

سایر دلایل خشکی واژن شامل موارد زیر است:

  • زایمان و شیردهی
  • پرتودرمانی یا شیی درمانی برای سرطان
  • برداشتن جراحی تخمدان ها
  • ضد استروژن داروهای مورد استفاده در درمان فیبروئید رحم و یا اندومتریوز

درمان خشکی واژن

سندرم Sjögren (نوعی اختلال خود ایمنی است که به سلولهای بدن حمله می کند و باعث ایجاد رطوبت می شود)

حساسیت و داروهای سرد

داروهای ضد افسردگی خاصی

دوچرخه زدن

مقدمه قبل از رابطه جنسی کافی نیست

مهم نیست که علت آن چیست ، خشکی واژن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این می تواند منجر به خارش ، سوزش و مقاربت دردناک شود.

علت خشکی واژن چیست؟

در بسیاری از موارد، خشکی واژن زمانی اتفاق می افتد که سطح استروژن کاهش یابد. این به طور طبیعی با افزایش سن یا در دوران یائسگی رخ می دهد. یائسگی زمانی است که دوره قاعدگی شما به پایان می رسد و دیگر نمی توانید باردار شوید. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، پوست و بافت های فرج و واژن نازک تر و انعطاف پذیرتر می شوند و واژن شما می تواند خشک شود.

برخی از شرایط سلامتی یا درمان برای شرایط سلامتی و همچنین می تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن می تواند ناشی از:

  • شیردهی (شیردهی) و زایمان.
  • قرص های ضد بارداری یا هر نوع کنترل هورمونی.
  • درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی و هورمون درمانی .
  • دیابت .
  • داروها، از جمله داروهای ضد استروژن (درمان فیبروم رحم یا اندومتریوز )، برخی داروهای ضد افسردگی و آنتی هیستامین ها (درمان خارش چشم و آبریزش بینی).
  • برداشتن تخمدان ها (اووفورکتومی) .
  • سندرم شوگرن (یک اختلال خود ایمنی که می تواند باعث خشکی در سراسر بدن شود).
  • عدم تحریک جنسی
  • استفاده از صابون های معطر یا معطر، اسپری ها و شستشوها در اطراف یا داخل واژن.

خشکی واژن یک مسئله رایج در بین زنان است. افراد مختلف دلایل متفاوتی دارند که چرا از خشکی واژن رنج می برند.

در اینجا برخی از دلایل متداول که خشکی واژن در زنان را نشان می دهد آورده شده است.

»» بیشتر بخوانید : عمل باکرگی مجدد در تهران

دوره یائسگی: هنگامی که خانمی وارد یائسگی می شود ، بدن او دیگر برای استهلاک چربی در واژن خود استروژن تولید نمی کند. بنابراین ، او مجبور است با خشکی واژن کنار بیاید.

شیردهی: خانم ها به دلیل کاهش سطح استروژن ، ممکن است پس از زایمان دچار خشکی واژن شوند.

برخی از داروها برای جلوگیری از بارداری: این داروها باعث می شوند که واژن شما به تدریج خشک شود.

برخی بیماری های سلامتی: برخی از مشکلات سلامتی دلایل خشکی واژن مانند سرطان ، دیابت و غیره است.

عادت شستشوی نامناسب: یک عادت شستشوی نامناسب می تواند شما را به سمت خشک شدن واژن سوق دهد. این عادت بد حاوی شستشوی واژن در چندین نوبت در روز ، استفاده از صابون های قوی برای شستشوی واژن و غیره است. این فرآیند ها می توانند ترشحات شدید را کاهش داده و منجر به خشکی واژن شوند.

درمان خشکی واژن

تشخیص خشکی واژن

پزشک معاینه لگن را انجام می دهد و واژن شما را از نظر هر گونه ضعف و قرمزی بررسی می کند. این امتحان به رد سایر دلایل احتمالی شما از جمله عفونت واژن یا مجاری ادراری کمک خواهد کرد . پزشک همچنین ممکن است سلولهای دیواره واژن یا دهانه رحم شما را  برای انجام آزمایش پاپ خارج کند .

دارو

شایع ترین درمان خشکی واژن به دلیل پایین بودن سطح استروژن ، درمان موضعی استروژن است. اینها برخی از هورمونی را که بدن شما دیگر تولید نمی کند جایگزین می کنند. این به تسکین علائم واژن کمک می کند ، اما به اندازه هورمون درمانی که قرص ها مصرف می کنید ، استروژن را در جریان خون شما قرار نمی دهد.

ما در مورد رنج نیستیم. و ما در مورد سکوت نیستیم. بنابراین ما در مورد روشهای درمانی که ممکن است به شما کمک کند صحبت خواهیم کرد – به طوری که هیچ کس در مواجهه با واقعیت دردناک خشکی واژن مجبور نیست احساس تنهایی کند. شما گزینه هایی دارید ، بنابراین اجازه دهید در مورد آنها صحبت کنیم.

گزینه های درمان خشکی واژن

برخی از درمان ها با هدف رفع ناراحتی از خشکی و برخی دیگر برای به حداقل رساندن علائم مرتبط با خود از دست دادن استروژن است. گزینه های بدون نسخه مانند روان کننده ها و مرطوب کننده ها و همچنین داروهایی مانند کرم استروژن واژن یا جایگزینی هورمون سیستمیک خوراکی (HRT) وجود دارد

. در مورد داروهای طبیعی ، ایجاد چند تغییر ساده در محصولات خانگی ، داشتن لحظات صمیمی تر (همراه با شریک زندگی یا به تنهایی) و اضافه کردن یک ماده در رژیم غذایی شما ممکن است کمک کند. ما این روشهای درمانی جایگزین را با جزئیات بیشتر در ادامه بررسی خواهیم کرد.

داروی گیاهی  برای خشکی واژن

روغن نارگیل

ترکیبات فنولیک و اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، بافت‌های واژن را روان‌کننده و آبرسانی می‌کنند تا خشکی را فوراً از بین ببرند. 1 روغن نارگیل آنتی باکتریال و منبع عالی آنتی اکسیدان ویتامین E برای تحریک ترشح طبیعی رطوبت در بافت های واژن و تسکین سوزش است. همچنین بی رنگ و در دسترس است که استفاده از روغن نارگیل برای خشکی واژن را به یکی از بهترین گزینه ها برای زنان یائسه تبدیل می کند.

در حالی که روغن های طبیعی برای خشکی واژن یک راه حل طبیعی و کارآمد ارائه می دهند، اما می توانند لاتکس موجود در کاندوم را تخریب کنند و به طور بالقوه سد محافظ را تضعیف کنند. به این ترتیب، خانم ها باید احتیاط کنند و قبل از خرید در مورد روان کننده های واژن تحقیق کنند. به همین ترتیب، آنها تشویق می شوند تا انواع درمان های طبیعی و موثر خشکی واژن را کشف کنند که نه تنها با ناراحتی های واژن مبارزه می کند، بلکه سایر علائم یائسگی را نیز کاهش می دهد.

در حالی که ممکن است دوستان و خانواده شما داروهای خانگی خود را که به آنها قسم می خورند ، داشته باشند ، ممکن است این موارد برای شما مفید نباشد.

در بعضی موارد ، توصیه هایی که مورد حمایت علم نیستند می توانند اوضاع را بدتر کنند.

استفاده از صابون را برای شستشو متوقف کنیدNAMS توصیه می کند که آب به خودی خود برای تمیز کردن داخل روده کار کند و باعث می شود احساس راحتی بیشتری به شما دست دهد ، و همچنین می توانید برای سه بعدی آنها اعتبار کسب کنید.

  • کاغذ توالت را با رایحه پر کنیدتا به کاهش تحریک واژن کمک کند.
  • هنگام شستشویمواد غذایی مراقب باشید: مواد شوینده خندق را با رنگ و عطر و مواد نرم کننده پارچه و محصولات ضد چسبنده پرش کنید.
  • برای جلوگیری از هرگونه ناراحتی غیر ضروری ،از اعمال لوسیون ها و عطرهای موجود خودداری کنید .
  • رابطه جنسی بیشتری داشته باشید
  • .. یا برای لذت بردن از خود انتخاب کنیدتحریک واژن بدون شریک زندگی به تقویت سلامت بافت واژن بعد از یائسگی کمک می کند .
  • و اگر چنین کردید ، چرا ویبراتور را در نظر نمی گیرید؟با استفاده از یک وسیله ارتعاش و نوسان کمک می کند تا به افزایش جریان خون، که به نوبه خود باعث افزایش تحویل استروژن،میگردد.

درمان خشکی واژن با طب سنتی

 

درمان خشکی واژن

  • غذاها و مکمل های مبتنی بر سویا ممکن است کمک کنند
  • روغن درخت چای:
  • آلوئه ورابرای رفع خشکی واژن:
  • .روغن نارگیل:
  • رفع خشکی واژن با تخم کتان:
  • درمان خشکی واژن با روغن زیتون:
  • درمان خشکی واژن با گزنه
  • ریشه سمفیتون
  • سویا
  • ورزش کردن
  • شیر
  • وان عسل
  • روغن گل پامچال
  • جوش شیرین
  • سیر
  • روغن کنجد:

یک تکه پنبه را درون روغن کنجد بخیسانید و روی دیواره های واژن اعمال کنید. این درمان را به مدت یک هفته، هر روز تکرار کنید

نوشته های مرتبط
  • سرکه سیب 
  • اووکادو برای خشکی واژن:

به لباس زیر توجه کنید

لباس زیر ساخته شده از مواد مصنوعی می توانند باعث تشدید تحریک واژن شما و محدود کردن حرکت هوا شوند. بنابراین بهتر است که از لباس زیر پنبه ای استفاده کنید که جریان هوای خوبی را به وجود می آورند و امکان “نفس کشیدن” را به واژن شما می دهد.

درمان خشکی واژن

 به منظور کاهش خطر ابتلا و رنج خشکی واژن، شما باید:

  1. داشتن یک عادت شستشوی مناسب:عادت کنید که واژن خود را حداقل دو بار در روز با آب تمیز و گرم بشورید. هر روز از مواد شستشو استفاده نکنید، زیرا این مواد می توانند وضعیت شما را بدتر کنند.
  2. بدن خود را به طور مداوم هیدراته نگه دارید ؛ سعی کنید حدود 8 تا 10 لیوان هر روز آب بخورید.
  3. هر روز تمریناتی مانند یوگا، شنا، پیاده رویو غیره انجام دهید.
  4. رژیم غذایی با غذاهای حاوی چربی های سالم و همچنین محصولات سویا مصرف کنید.
  5. سیگار کشیدن را ترک کنید، زیرا می تواند واژن شما را خشک تر کند.
  6. مصرف این مواد برای درمان خشکی واژن توصیه نمی شود:
  7. سرکه، ماست و مواد مایع شویند واژن
  8. صابون های ضد باکتری یا معطر
  9. روغن حمام و کف صابون
  10. دستمال توالت یا مواد شوینده معطر

درمان خشکی واژن

روغن گیاهی برای خشکی واژن

 

روغن آلوئه‌ورا؛ 

گیاه آلوئه‌ورا دارای مزایای شگفت‌انگیز فقط برای پوست و مو نیست بلکه یک مرطوب‌کننده طبیعی و منحصربه‌فرد نیز است که برای درمان خشکی واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن زیتون؛ 

روغن زیتون از آن دسته روغن‌های پرکاربردی است که برای سلامت پوست، مو و بدن انسان فواید زیادی دارد. از آنجایی که این روغن دارای مقدار زیادی از ویتامین E است می‌تواند برای درمان خشکی واژن استفاده شود.

روغن معطر بابونه؛ 

روغن بابونه؛ یکی از موثرترین روغن‌های گیاهی برای خشکی و از بین بردن خارش در واژن است که بوی معطری هم دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد

روغن معطر گل رز؛ 

روغن معطر گل سرخ همچون روغن زیتون خواص زیادی برای بدن انسان دارد؛ به ویژه برای پوست و مو. از طرفی؛ از این روغن پرفایده برای خشکی و علائم درد در واژن نیز استفاده می‌کنند.

روغن درخت چای؛ 

روغن درخت چای از درخت ملالوکا آلترنیفولیا تهیه می‌شود و دارای خاصیت ضد باکتری است که باعث از بین رفتن باکتری‌های وازن می‌شود و آن را از حالت خشک خارج می‌کند. این روغن به عنوان تقویت‌کننده ابرو نیز استفاده می‌شود.

روغن نارگیل؛ 

روغن نارگیل یک روغن طبیعی است که بوی خوبی دارد و استفاده از آن راحت است و درصد چربی آن به گونه‌ای است که روی پوست اذیت‌کننده نخواهد بود. نکته مهم درباره روغن نارگیل این است که؛خواص ضد باکتری و ضد قارچی روغن نارگیل ممکن است

تعادل pH واژن را در برخی از افراد حساس به هم بزند.

پماد درمان خشکی واژن

 

  • کرم، حلقه یا قرص استروژن با دوز کم : این داروها با جایگزینی استروژن در بدن شما کار می کنند. کرم ها و قرص ها مستقیماً با استفاده از اپلیکاتور در واژن شما اعمال می شوند. بیشتر آنها برای استفاده روزانه تجویز می شوند تا زمانی که تسکین پیدا کنید، سپس در صورت نیاز به صورت هفتگی استفاده می شود. حلقه های حاوی استروژن تا سه ماه در واژن قرار می گیرند و سپس جایگزین می شوند.
  • Ospemifene (Osphena): این دارو تعدیل کننده انتخابی استروژن (SERM) نامیده می شود و از راه خوراکی مصرف می شود. مانند استروژن در بدن شما عمل می کند و به درمان رابطه جنسی دردناک مرتبط با آتروفی واژن کمک می کند.
  • دهیدرواپی آندروسترون (DHEA): این داروی دیگری است که مانند استروژن در بدن شما عمل می کند. این یک شیاف واژینال است که به رابطه جنسی دردناک در افراد یائسه کمک می کند.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطرات و مزایای داروهای حاوی استروژن یا مواد مشابه استروژن صحبت کنید. استروژن ممکن است برای افرادی که سرطان سینه داشته اند یا در معرض خطر بالای سرطان سینه هستند، ایمن نباشد.

روان کننده ها و مرطوب کننده ها برای خشکی واژن

روان کننده ها و مرطوب کننده ها بدون نسخه در دسترس هستند و می توان آنها را در داروخانه ها یا خواربار فروشی ها خریداری کرد. آنها با پر کردن بافت واژن و مرطوب کردن آن کار می کنند که می تواند به کاهش درد در حین رابطه جنسی کمک کند. شما نباید

از مرطوب کننده هایی (مانند صورت یا بدن) که برای واژن شما مناسب نیستند استفاده کنید.

  • مرطوب‌کننده‌های واژن : هر چند روز یک‌بار مرطوب‌کننده‌های واژن را به داخل واژن بزنید تا پوشش واژن شما سالم بماند. برخی از نمونه ها عبارتند از Replens™، Luvena® و KY® Liquibeads.
  • روان کننده های واژن : برای کاهش ناراحتی ناشی از رابطه جنسی، روان کننده ها را درست قبل از مقاربت بمالید. Astroglide® و KY® Jelly نمونه هایی از روان کننده های واژن بر پایه آب هستند. روان کننده های مبتنی بر سیلیکون و روغن نیز وجود دارد.

تحریک منظم واژن شاید بهترین راه طبیعی برای درمان خشکی واژن باشد زیرا باعث افزایش جریان خون به اندام تناسلی و تحریک روانکاری می شود.

رابطه جنسی مکرر به مرطوب نگه داشتن طبیعی بافت واژن و انعطاف پذیری بیشتر کمک می کند.

به جای رابطه جنسی نفوذی می توان از اسباب بازی های جنسی یا خودارضایی استفاده کرد.

محصولات طبیعی واژینال می توانند به مرطوب شدن بافت واژن کمک کنند و رابطه جنسی را کمتر دردناک و لذت بخش تر کنند.

روان کننده های واژن درست قبل یا در حین رابطه جنسی برای کاهش ناراحتی استفاده می شود.

محصولات واژینال مبتنی بر روغن می توانند لاتکس موجود در کاندوم را تخریب کنند.

استفاده از ژل واژینال بابونه باعث کاهش درد جنسی و همچنین ژل استروژن می شود .

مرطوب کننده های واژن هر چند روز یکبار برای مرطوب نگه داشتن واژن هستند.

از صابون های معطر، حمام های حباب دار و دوش ها باید اجتناب شود.

ارتباط باز با شریک زندگی برای یافتن درمان طولانی مدت خشکی واژن، در عین احترام گذاشتن و برآوردن نیازهای یکدیگر و اجتناب از تنش های غیر ضروری، کلیدی است.

اعمال تغییرات سبک زندگی:

  • رژیم غذایی با غذاهای غنی از فیتواستروژن و اسیدهای چرب
  • تمرینات منظم عضلات کف لگن را انجام دهید
  • انجام رابطه جنسی مکرر یا سایر اشکال تحریک واژن
  • استفاده از محصولات طبیعی مانند روان کننده ها یا مرطوب کننده ها
  • و مصرف مکمل های گیاهی:
  • مکمل های گیاهی فیتواستروژنیک، مانند کوهوش سیاه یا شبدر قرمز
  • یا مکمل های طبیعی تنظیم کننده هورمون

درمان خشکی واژن فوری در خانه

 

روش های جایگزین می تواند یک روش بسیار موثر برای درمان خشکی واژن باشد. پیروی از آنها آسان است، خطری کم یا بدون خطر را شامل می شود و تنها گزینه جایگزین برای درمان عدم تعادل هورمونی به طور مستقیم در هسته آن است.

سطح سوم درمان های خشکی واژن معمولاً با بالاترین خطرات و هزینه ها همراه است . به این ترتیب، ارزیابی دقیق علائم و عوارض جانبی احتمالی یک زن برای اطمینان از اینکه آنها سلامت او را بیشتر به خطر نمی اندازند، مهم است.

استفاده از مرطوب‌کننده واژن هر چند روز می‌تواند به مرطوب نگه داشتن واژن و تسکین علائم خشکی واژن کمک کند. می‌توانید مرطوب‌کننده را چند بار در هفته قبل از خواب استفاده کنید.

موارد زیر درمان خشکی واژن است

اگر در حین مقاربت دچار تحریکات شدید از روان کننده ها استفاده کنید. روان کننده را در اطراف ناحیه واژن یا ناحیه تناسلی مردانه بمالید.

از هورمون درمانی جایگزین برای افزایش سطح استروژن در بدن استفاده کنید. این برای زنانی که به یائسگی رسیده اند مناسب است.

استروژن را به دهانه واژن بمالید. قرص‌های استروژن، کرم‌ها و شیاف‌های واژینال همگی موثر هستند. البته مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشد.

از مرطوب کننده های واژن برای محافظت و پوشاندن دیواره های واژن با رطوبت استفاده کنید. این ماده به شکل های مبتنی بر آب، ژل و قرص وجود دارد.

لیزر درمانی باعث تحریک تولید رگ های خونی و کلاژن در بافت های واژن می شود. بازگرداندن رطوبت به واژن فقط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. درمان از کاهش استروژن محافظت کرده و از آن جلوگیری می کند. لیزر درمانی بی خطر، بدون درد است و یک روش

جراحی نیست.

روغن های طبیعی مانند روغن هسته انگور، زیتون، گیاهی، آفتابگردان یا روغن نارگیل ممکن است یک درمان خانگی بی خطر برای خشکی واژن باشند. روغن های طبیعی باید به عنوان روان کننده خارجی قبل از مقاربت استفاده شوند. با این حال، روان کننده های

روغنی می توانند به کاندوم آسیب برسانند، بنابراین اگر در سنین باروری هستید، فقط از روان کننده های مبتنی بر آب استفاده کنید.

برخی از ارائه دهندگان تحریک جنسی منظم را برای کمک به ترغیب بافت های واژن به مرطوب شدن توصیه می کنند. یکی دیگر از مواردی که باید امتحان کنید، مدت زمان طولانی تری پیش بازی قبل از مقاربت است. رطوبت واژن با برانگیختگی گره خورده است. به

دنبال راه هایی باشید که شما و شریک زندگی تان می توانید لذت خود را قبل از مقاربت افزایش دهید.

 

از مشاوره تا درمان با زنان 909 .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.