سرطان ها وبیماری های زنان

سرطان ها وبیماری های زنان:مشکل سلامتی که زنان با آن سروکار دارند:همه ما نگرانی هایی داریم. برخی از اوقات این نگرانی ها در مورد کار، پول، بچه دار شدن یا مدرسه است. اما زمانی که صحبت از سلامت به میان می آید زنان مشکلات و نیازهای منحصر به فردی دارند. این مشکلات با مردان یکسان نیست.

سرطان های رایج در زنان

در طول زندگی یک زن، نیازهای او نیز به دلایل متعدد تغییر پیدا می کند. سپس اثرات پیری و یائسگی در او پدیدار می شود. یک زن در زندگی خود با انتخاب های متعددی روبرو می شود. موارد زیادی وجود دارد که خارج از کنترل او هستند. آگاه بودن از این تغییرات مرتبط با سلامتی و نحوه تاثیر این موارد بر روی زندگی می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا مشکلات منحصر به فرد زنان و نحوه پاسخ به آن را با هم مرور کنیم.

سرطان ها وبیماری های زنان
1. سرطان دهانه رحم:سرطان ها وبیماری های زنان
هر سال حدود 12000 زن در ایالت متحده امریکا با سرطان دهانه رحم شناسایی می شوند. تست پاپ اسمیر که یک تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم است می تواند مفید باشد. این ازمون در برگیرنده خراشیدن سلول ها از دهانه رحم و بررسی آن برای یافتن موارد غیر طبیعی است.

بر اساس موسسه ملی سرطان، تست پاپ اسمیر به صورت منظم می تواند شدت بروز سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن را تا 80 درصد کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد تست پاپ اسمیر می تواند در شناسایی سرطان یا سایر شرایط در زنانی که بالای 30 سال سن دارند مهم باشد.

سرطان دهانه رحم توسط ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV ایجاد می شود که از راه جنسی انتقال پیدا می کند . علاوه بر تست پاپ اسمیر شما می توانید تست HPV را انجام دهید. این تست HPV نوع پرخطر را بررسی می کند.

چه کاری می توان در این مورد انجام داد؟سرطان ها وبیماری های زنان
زنانی که بالای 21 سال سن دارند باید به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام دهند. زنانی که بالای 30 سال سن دارند باید تست پاپ و HPV را به صورت ترکیبی انجام دهند.

2.سرطان  سینه ها:سرطان ها وبیماری های زنان
سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است. این نوع سرطان به طور تقریبی می تواند از هر هشت زن یک نفر را تحت تاثیر خود قرار دهد. تنها در سال 2017، این موضوع به معنای 252710 مورد جدید بوده است.

سرطان ها وبیماری های زنان

ازمایش سینه همچون معاینه بالینی سینه و ماموگرافی می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اینگونه موارد به پیگیری تغییرات در بدن کمک می کنند و می توانند سرطان را در مراحل اولیه شناسایی نمایند. همچنین به کمک این موارد زنان و دختران می توانند بفهمند چه چیزی در سینه شان طبیعی است.

تشخیص زودهنگام سرطان می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و جلوی درمان های تهاجمی را بگیرد.
در این مورد چه کاری می توان انجام داد؟؟؟
اگر بالای 40 سال سن دارید باید ماموگرافی را به طور منظم انجام دهید. زنان در همه سنین باید در مورد ظاهر و احساسی که در سینه های خود دارند آگاه باشند. در مورد روش های پیشگیری از سرطان می توانید با پزشک مشورت نمایید.

3. برخی از بیماری های مقاربتی خاص:سرطان ها وبیماری های زنان
بیماری های مقاربتی مختص زنان نیست اما اثر آن بر روی زنان بیشتر است. این نوع بیماری ها می تواند عواقب حاد و شدیدی بر روی زنان داشته باشد. یکی از چالش هایی که زنان با آن مواجه هستند این است که بیشتر این بیماری ها نشانه ای ندارند.

سایر بیماری های مقاربتی نشانه و علامت دارند اما ممکن است نشانه هایی همچون خونریزی شدید یا خونریزی بین دوره های قاعدگی با سایر شرایط مشابه باشد. به عنوان مثال این دو نشانه ی بیماری کلامیدیا و سوزاک هستند.

انواع سرطان های زنانه

برای اینکه بتوانید تشخیص دقیقی را انجام دهید و درمان مناسبی دریافت نمایید باید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اگر سوزاک و کلامیدیا به صورت درمان نشده رها شود می تواند به بیماری التهابی لگن منجر شود. این بیماری باعث ایجاد درد مزمن لگن ، حاملگی خارج از رحم و حتی ناباروری می شود.
در این مورد چه کاری می توان انجام داد؟سرطان ها وبیماری های زنان
آیا دوست دارید این موضوع را به صورت خصوصی مورد بررسی قرار دهید؟ معمولا خدمات آنلاینی در این زمینه وجود دارد که می تواند اطلاعات شما را به صورت محرمانه حفظ کند. البته بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید.

زنانی که پایین تر از 25 سال سن دارند و از لحاظ جنسی فعال هستند باید به صورت سالانه وجود بیماری سوزاک و کلامیدیا را بررسی کنند. اگر باردار هستید، از پزشک خود بخواهید تست و ازمایش های موجود درباره بیماری مقاربتی را زودتر انجام دهد.

4.روش های کنترل بارداری:سرطان ها وبیماری های زنان
مراقبت و پیشگیری از بارداری تنها مسئولیت زنان نیست اما گزینه های موجود برای زنان بیشتر از مردان است. بر اساس گفته های CDC؛ تقریبا 87 درصد ز زنان ایالت متحده آمریکا که بین 15 و 44 سال قرار دارند از لحاظ جنسی فعال هستند.

در این میان 99 درصد از روش های پیشگیرانه استفاده می کنند. با اینکه بیشتر افراد از کاندوم استفاده می کنند تنها 15 درصد از زنان فعال جنسی تنها به کاندوم تکیه دارند. برای بیشتر افراد روش های پیشگیرانه همچون قرص های هورمونی و IUD ها موثرترین روش برای مدیریت بارداری است.

شایع ترین سرطان در زنان ایران

در این شرایط چه کاری می توان انجام داد؟سرطان ها وبیماری های زنان
با وجود گزینه های متعددی که در دسترس افراد قرار دارد، یافتن روش مناسب بر اساس نیازهای موجود کمی دشوار خواهد بود. بهترین روش برای کنترل بارداری چیزی است که برای شما و سبک زندگیتان مناسب باشد.

بهتر است گزینه های موجود را با پزشک مورد بررسی قرار دهید. از آنجایی که بیشتر روش های پیشگیری از بارداری بر روی هورمون ها تکیه دارند، کنترل بارداری می تواند بر روی قاعدگی شما تاثیر بگذارد.
نتیجه گیری:
داشتن اطلاعات کافی برای بررسی و نگهداری سلامت بدن می تواند خسته کننده باشد اما افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه وجود دارد که به شما کمک میکنند.

پولیپ رحم چیست و چگونه درمان میشود

نوشته های مرتبط

پولیپ یک غده کوچک یا ندول که در برخی از قسمت های بدن رشد می کند.پولیپ معمولا بر روی یک ساقه کوچک رشدمیکند و معمولا  کیستی پر از مایع هستند. رشد بیش از حد سلول ها در دیواره داخلی رحم منجر به تشکیل پولیپ ها می شود که پولیپ آندومتر نیز نامیده می شوند.پولیپ های رحم معمولا غیرسرطانی  هستند، اگر چه بعضی از آن ها سرطانی‌اند یا می توانند سرطانی شوند.

اندازه پولیپ های رحم از چند میلیمتر تا چند سانتی‌مترمتغیر است.این پولیپ ها توسط یک پایه پهن و یا باریک به دیواره رحم می چسبند.
آن ها معمولا در رحم باقی می مانند، اما بعضی اوقات از قسمت باز رحم  وارد واژن می شوند.پولیپ آندومترسرچشمه از بافت آندومتر، در داخل رحم است. پولیپ آندومتر در داخل حفره رحم رشد می کنند. پولیپ دهانه رحم از سلولهای پوششی گردن رحم رشد می کند و معمولا می تواند در خارج از رحم ویا در دهانه رحم دیده شود.

چرا پولیپ ها رشد می کنند؟

هر گونه رشد در بدن ما، از چیزهای ساده مانند خال پوست، ندول پستان و کیست های تخمدانی به شرایط جدی تر مانند سرطان تبدیل شوند. می توان آن را به عنوان یک نقص کوچک در مکانیسم کنترل تکثیر سلولی در بدن دید.
مصرف تاموکسیفن : شیوع پولیپ در مصرف کنندگان تاموکسی فن بالاتر و سایز آنها نیز بزرگتر است ( به بیش از 4سانتی متر هم میرسد ).
چاقی : مخصوصاافرادی که BMI>30 دارند.
مصرف داروهای هورمونی پس از یائسگی
افرادی که پولیپهای متعدد در روده دارند.

چه تفاوتی بین رشد خوش خیم و بدخیم است؟

ندول های خوش خیم، کیست یا پولیپ معمولا محدود هستند به این معنی که آن را در نهایت رشد متوقف می شوند و دوم که به مناطق دیگر گسترش نمی یابند. رشد بدخیم، همچنین به عنوان سرطان شناخته شده، هرگز در حال رشد متوقف نمی شود.

در صورت عدم درمان، به اندامهای مجاور گسترش می یابد و در نهایت می تواند متاستاز به نقاط دور از بدن شود.اگر پولیپ رحم جلوی لوله‌های رحمی تشکیل شود، ممکن است بیمار به نازایی مبتلا گردد؛

چراکه پولیپ در رحم مانند یک عضو اضافه است و رحم با انقباض خود سعی می‌کند این عضو اضافه را دفع کند و همین عمل، احتمال نازایی و درد‌های لگنی را در بیمار افزایش می‌دهد

 برخی از دلایل شناخته شده التهاب  گردن رحم که منجر به تشکیل پولیپ میشود:

عفونت باکتریایی

زگیل‌های ویروسی
عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
تبخال
عفونت های قارچی
بارداری , سقط جنین
تغییرات هورمونی

علائم پولیپ دهانه رحم:

ترشح واژن سفید یا زرد
خونریزی واژینال
خونریزی بعد از آمیزش جنسی

لکه بینی میان دوره بین قاعدگی
خونریزی پس از یائسگی ( postmenopausal )
خونریزی های  سنگین ( menorrhagia )

آیا پولیپ آندومتر و گردن رحم خطرناک است؟

اکثریت قریب به اتفاق پولیپ آندومتر و گردن رحم  خوش خیم هستند، به این معنی که آنها هر گونه آسیب به غیر از علائم ساده مانند خونریزی واژینال و گرفتگی عضلات خفیف ایجاد نمی کند. تعداد کمی از پولیپ، به ترتیب از 1 تا 3 درصد، می تواند بدخیم و توسعه به سرطان شوند.

چگونه بفهمیم اگر به پولیپ آندومتر و یادهانه رحم مبتلا شدیم؟

گاهی اوقات باعث بروز خونریزی نامنظم وهمچنین در یائسگی میشود. گاهی اوقات پولیپ ایجاد علائم نمیکند و زنان ازحضور پولیپ بی اطلاع هستند. پولیپ گردن رحم گاهی اوقات توسط دکتر در طول یک آزمایش پاپ اسمیر دیده می شود، پولیپ آندومتر را می توان در سونوگرافی دید.

چه تستی برای تشخیص پولیپ آندومتر  باید انجام شود؟

بیشتر پولیپ هارا می توان در سونوگرافی دیدو که است که معمولا اولین آزمایش انجام شده بر روی زنانی که خونریزی غیر طبیعی را تجربه کنند. گاهی اوقات یک هیسترسکوپی انجام می شود. این یک نوع خاص از سونوگرافی که در آن یک مایع خاص در داخل حفره رحم فواره میشود.

راه قطعی تشخیص پولیپ از طریق هیستروسکوپی است. هیستروسکوپ ابزار نوری متصل به یک دوربین و ارائه مشاهده مستقیم حفره رحم و پولیپ است. هیستروسکوپ  با عمل جراحی حذف پولیپ استفاده میشود.

 

زنان 909 با تجربه طولانی در حوزه زنان و زایمان آماده خدمت رسانی به شماست تا بهترین مشاوره پزشکی زنان در تهران را به شما ارائه دهد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.