سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری : مادران باردار در سه ماهه آخر بارداری خود تجربه می کنند.

اگرچه از این که از شر تهوع صبحگاهی سه ماهه اول خلاص شده اید خوشحال هستید و سه ماهه دوم را نیز تا حدودی به آرامی پشت سر گذاشته اید؛ اما در طول سه ماهه سوم برای دیدن نوزاد خود لحظه شماری می کنید. این یک بازی انتظار است زیرا این روزها روی تقویم را خط می کشید و حالا در سه ماهه سوم در حال شمارش روزهای طولانی خود هستید.

احتمالا هر کاری می کنید که پروسه زایمانتان شروع شود، راه می روید، غذاهای تند می خورید، چمباتمه می زنید یا هر کار دیگری که از زنان دیگر شنیده اید را انجام می دهید. در آخرین روزهای بارداری، مثل اردک راه می روید.

سه ماهه سوم بارداری از هفته چندم شروع میشود

 

شما سه ماهه اول جهنمی را پشت سر گذاشتید و سه ماهه دوم را نسبتاً سالم پشت سر گذاشتید. شما اکنون در مرحله نهایی هستید و به این فکر می کنید که در طول سه ماه آخر قبل از آمدن فرزند کوچکتان چه انتظاری می توانید داشته باشید. سه ماهه

سوم بارداری – هفته های 29 تا 40 – احتمالاً چالش برانگیزترین سه ماهه بارداری است. ممکن است برخی از این علائم را در ماه‌های گذشته تجربه کرده باشید، اما بیشتر آنها – مانند دردهای شکم، کمر و پاها – تشدید شده‌اند. در این مقاله، علائم رایج سه

ماهه سوم بارداری، چرایی بروز آنها و کارهایی که می توانید برای مقابله با آن انجام دهید را شرح خواهم داد.

 

علائم سه ماهه سوم

  • گرسنگی بیش از حد و افزایش وزن
  • گرگرفتگی و لرز
  • گرفتگی عضلات پا
  • بیخوابی
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • کمر درد
  • درد لگن و دهانه رحم
  • انقباضات براکستون هیکس
  • سینه های متورم و دردناک
  • سوزش سر دل / رفلاکس
  • خونریزی لثه و دندان درد
  • سردرد
  • رگهای واریسی
  • یبوست

اگرچه انقباضات برکستون هیکس دلیلی برای نگرانی نیست، اما مراقب آنها باشید و هر گونه تغییر را یادداشت کنید. اگر انقباضات شما در فواصل منظم اتفاق می افتد، به هم نزدیک می شوند و به تدریج قوی تر و دردناک تر می شوند، ممکن است در حال زایمان

باشید . زمانی که هر پنج دقیقه انقباضات قوی را تجربه کنید (مثل دردهای قاعدگی شدید)، زمانی که انقباضات علیرغم راه رفتن یا تغییر موقعیت ادامه می یابند، و زمانی که آب شما پاره می شود، زایمان واقعی است.

شما سه ماهه اول جهنمی را پشت سر گذاشتید و سه ماهه دوم را نسبتاً سالم پشت سر گذاشتید. شما اکنون در مرحله نهایی هستید و به این فکر می کنید که در طول سه ماه آخر قبل از آمدن فرزند کوچکتان چه انتظاری می توانید داشته باشید. سه ماهه

سوم بارداری – هفته های 29 تا 40 – احتمالاً چالش برانگیزترین سه ماهه بارداری است. ممکن است برخی از این علائم را در ماه‌های گذشته تجربه کرده باشید، اما بیشتر آنها – مانند دردهای شکم، کمر و پاها – تشدید شده‌اند.

بایدها و نبایدهای سه ماهه سوم بارداری

 

مادران باید در سه ماهه سوم بارداری این ده مورد را رعایت کنند: سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

1- هرگز بدون برنامه ریزی قبلی برای بلند شدن ننشینید یا نخوابید. آیا تکیه گاه مناسبی برای بلند شدن در کنار شما وجود دارد؟ آیا می توانید به راحتی بچرخید؟ آیا کسی برای کمک کردن و بلند کردن شما در اطرافتان هست؟ این ها سوالات بسیار مهمی هستند زیرا اگر برنامه ای روی این مسائل نداشته باشید و خودتان تصمیم به نشستن و بلند شدن بگیرید، زمان زیادی طول می کشد. یا سیگنال SOS برای دریافت کمک وجود دارد.

2- مغز در زمان بارداری- این یک مبارزه واقعی است. مسائلی در بارداری بوجود می آید که باعث می شود مغز شما مثل قبل از بارداری کار نکند. مثلا ممکن است در حال قدم زدن در اتاق یا در حال بالا رفتن از پله باشید و ناگهان فراموش کنید که چرا در این مکان هستید. سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

این موضوع خانم باردار را ناراحت می کند زیرا انجام کارهای آسان نیز برای او زمانبر می شود چرا که همه چیز را فراموش می کند. حافظه کوتاه مدت شما ناگهان از بین می رود.

3- تلاش برای پیدا کردن لباسی مناسب، بسیار دردناک است. بله، لباس های بارداری جدیدی که در طول سه ماهه دوم خریده اید بسیار زیبا هستند اما حالا شما اندازه یک قایق کوچک هستید، و احساس می کنید که لیاقت هیچ چیز جدیدی را ندارید.

و اگر خوب هم به نظر بیایند، تنگ بوده و برای استفاده طولانی مدت بسیار گرم و ناراحت کننده هستند. احساس راحتی نمی کنید و ترجیح می دهید که هر روز حتی در زمستان، لباس ماکسی بلند بپوشید.

4- خواب شبانه اصلا وجود ندارد. دوست دارید با مشت روی صورت هر کسی که به شما می گوید تا جایی که می توانی بخواب چون وقتی کودکت به دنیا بیاید فرصت خواب نداری، بکوبید. نمی توانید بخوابید.

نه تنها خوابیدن راحت نیست بلکه همسر خود را نیز نمی توانید ببینید زیرا اطراف شما پر است از بالش. دو بار در شب برای رفتن به دستشویی بیدار می شوید و اگر هم یک پوزیشن راحت پیدا کنید، ناگزیرید که به خاطر رقصی که موجود کوچک درون شما به راه انداخته است از خواب بیدار شوید.

5- بدون دانستن موقعیت دستشویی هیج جا نمی روید. هر 15 دقیقه رفتن به دستشویی امری عادی در سه ماهه سوم بارداری است. اگر دستشویی راحتی در آن مکان نباشد، قطعا به آن جا نمی روید.

هر جایی که می روید، اول موقعیت دستشویی را پیدا می کنید. این موضوع، به تشنگی دائمی و فشاری که جنین همیشه به مثانه شما وارد می آورد کمکی نمی کند. احساس می کنید که مثانه شما در حال فشرده شدن است و به اندازه دو نفر دفع دارید.

6- آن چه که از نظر فیزیکی قادر به انجام یا عدم انجام آن هستید را فراموش کرده اید. بله، وقتی باردار نیستید، پایین رفتن از چند پله کار سختی نیست اما حالا که باردار هستید، پایین رفتن از چند پله درست مثل دوی ماراتن است.

تحمل وزن بدن کاری سخت و طاقت فرساست. یک نقطه مناسب را پیدا کرده و همیشه در همان جا می نشینید.

7- خم شدن بیش از حد، هرگز اتفاق نمی افتد. این کار عملا امکان پذیر نیست. کفش و لباس راحتی جزء واجبات زندگی است.

حتی آخرین باری که پای خود را دیده اید فراموش کردید. توپ بزرگی در میان بدن شما وجود دارد که خم شدن و حتی تلاش برای انجام آن را غیر ممکن می سازد. گرفتن دو کفش مشابه این روزها درست مثل یک جنگ است.

8- خوردن یک بازی ظالمانه است. همیشه گرسنه هستید اما تمام کردن غذا نیز امکان پذیر نیست. غذاها خوشمزه هستند اما با کودک در حال رشدی که در بدن خود دارید، مثل این است که شکم شما در حال چروک شدن است. بنابراین تمایلی به خوردن غذای بیشتر ندارید زیرا از نظر یک خانم باردار این کار بسیار ظالمانه است.

9- همه طوری به شما نگاه می کنند که انگار یک بمب در حال ترکیدن هستید. مردم از اینکه در یک محیط سربسته مثل آسانسور با شما قرار گیرند هراس دارند چرا که ممکن است آسانسور خراب شده و درد زایمان شما شروع شود.

همه فکر می کنند که درد زایمان ممکن است هر لحظه شروع شود و اصلا نمی خواهند در نزدیکی شما باشند.

10- تمایل شدید به بچه داری. وقتی به مراحل آخر بارداری خود نزدیک می شوید، به دنبال انگیزه ای برای ادامه بارداری هستید. انرژی کمی که دارید را صرف قرار دادن لباس های کوچک داخل کشو و مرتب کردن اتاق نوزاد می کنید.

به همسر خود فشار می آورید که تخت خواب بچه را سر هم کرده و صندلی و میز اتاق بچه را جابجا کند. هیچ چیز به اندازه بچه داری شما را آرام و خوشحال نمی کند.

غربالگری سه ماهه سوم بارداری

 

غربالگری سه ماهه سوم شامل مواردی ازجمله غربالگری بیماری های جنسی، غربالگری استرپتوکوک های گروه B و غربالگری محدودیت رشد جنینی می باشد که در ادامه به توضیح هر مورد می پردازیم:

  1. تست بیوفیزیک:

این تست می تواند فقط با سونوگرافی یا ترکیب تست غیر استرسی و سونوگرافی انجام شود.

  • تست استرس انقباضی:

این تست هم در بارداری های پرخطر انجام می شود. یک مانیتور ضربان قلب جنین را در پاسخ به تحریک انقباضی با اکسی توسین (پیتوسین) یا تحریک نوک پستان اندازه گیری می کند. پزشک از اندازه گیری ها برای پیش بینی اینکه جنین تا چه اندازه میتواند از عهده ی استرس زایمان برآید استفاده میکند.

  • غربالگری استرپتوکوک گروه B

نمونه های مقعدی و واژنی از طریق سواب در هفته ۳۵-۳۷ بارداری گرفته میشود تا نوعی باکتری به نام استرپتوکوک گروه B را شناسایی کنند. هرچند این باکتری 30 %درصد زنان سالم وجود دارد ولی علت اصلی عفونت های تهدید کننده زندگی در نوزادان است و میتواند منجر به عقب افتادگی ذهنی، نقص بینایی و از دست دادن شنوایی شود. زنانی که نتیجه تست استرپتوکوک B شان مثبت شود حین زایمان با آنتی بیوتیک درمان میشوند تا نوزاد را از عفونت زایمانی حفظ کنند.

  • داپلر قلب جنین:

داپلر قلب جنین حین بارداری، قبل از زایمان، و در حین زایمان انجام میشود تا ضربان قلب جنین را نظارت کنند که نشان می دهد که جنین سالم است یا اینکه مشکلی دارد و میتوان هر زمان بعد از 20 هفتگی انجام داد.

  • تست غیر استرسی (NST):

تست NST در بارداری های پرخطر همانند چندقلویی، دیابت یا فشار خون بالا به صورت هفتگی انجام می شود. این تست شامل یک مانیتور است که دور شکم مادر بسته میشود تا ضربان قلب جنین هنگام تکان خوردن اندازه گیری شود. از این تست هم برای نظارت بر نوزادان دیررس استفاده میشود.

  • تست استرس انقباضی:

این تست هم در بارداری های پرخطر انجام می شود. یک مانیتور ضربان قلب جنین را در پاسخ به تحریک انقباضی با اکسی توسین (پیتوسین) یا تحریک نوک پستان اندازه گیری می کند. پزشک از اندازه گیری ها برای پیش بینی اینکه جنین تا چه اندازه میتواند از عهده ی استرس زایمان برآید استفاده میشود.

ترشح واژن در سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

 

  • حین بارداری، سلول های واژن تغییر کرده و بافت طبیعی آن مقادیر زیادی مایع ترشح می کند.
  • در نتیجه واژن ، مرطوب ، قرمز ، ضخیم و قابل انعطاف تر از زمان غیر حاملگی می شود.
  • در صورتی که ترشحات زیاد واژن همراه با سوزش و خارش باشد ، ویزیت پزشک متخصص ضروری است .
  • شایع ترین عفونت واژینال دوران بارداری، واژینوز باکتریال است.
  • واژینوز باکتریال با زایمان زودرس و وزن کم نوزاد حین تولد ارتباط دارد.
  • این نوع عفونت شامل ترشحات بسیار بد بو شبیه بوی ماهی است.
  • ترشحات قارچی واژن نیز به شکل سفید پنیری، بدون بو و خارش دار در حاملگی شایع است.
  • برای پیشگیری از زایمان زودرس و عفونت نوزاد ، درمان مناسب این عفونت ها توصیه می شود.
  • در ضمن بهتر است از پوشیدن لباس های تنگ ، جین ، استرچ و نایلونی خودداری کنید.
  • پس از هر اجابت مزاج ، ناحیه مزبور را با دستمال کاغذی خشک کنید .
  • استفاده از دوش واژینال در بارداری ممنوع است.

در سه ماهه سوم بارداری چه چیزی را باید انتظار داشت؟

علائم خطرناک در سه ماهه سوم بارداری

 

1. گرسنگی بیش از حد و افزایش وزن

این فقط احساس خوردن یک میان وعده نیست. احساس می‌کنید هفته‌هاست که چیزی نخورده‌اید، حتی اگر فقط یک ضیافت داشته باشید. این گرسنگی بیش از حد کاملا طبیعی است و می تواند به سادگی نشان دهنده نیاز به مواد مغذی و انرژی بیشتر باشد – نه تنها برای شما، بلکه برای کودک در حال رشد شما.

 

با این حال، دو نگرانی رایج در مورد این افزایش اشتها وجود دارد. اولین مورد این است که فضای کمتری در معده شما وجود دارد و خطر رفلاکس به دلیل فشار دادن کودک به شکم شما افزایش می یابد. دوم این است که شما بیش از حد وزن اضافه خواهید کرد. برای رفع این دو نگرانی، مهم است که بدانید چه، چه زمانی و چه مقدار می خورید.

 

در دوران بارداری چقدر وزن اضافه می کنید؟

زنان معمولاً در سه ماهه اول بارداری 2 تا 4 پوند در هفته و در سه ماهه دوم و سوم حدود 1 تا 2 پوند وزن اضافه می کنند که در مجموع 25 تا 35 پوند در پایان بارداری افزایش می یابد.

 

راه های مقابله

شما و کودکتان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارید، اما در هر زمان فقط مقدار زیادی می توانید بخورید. بهترین راهبرد این است که چندین وعده کوچک از غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف کنید. برنامه ریزی وعده های غذایی با مشورت یک متخصص تغذیه، متخصص تغذیه یا پزشک مجاز توصیه می شود، اما در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

تغذیه سه ماهه سوم بارداری

 

غذاهای سرشار از فیبر بخورید: فیبر نه تنها حرکات منظم روده را تقویت می کند، بلکه سیر کننده است و به کاهش هوس کمک می کند. کینوا، بلغور جو دوسر، دانه‌های چیا و میوه‌هایی با پوست برخی از منابع عالی فیبر هستند.

حفظ تعادل پروتئین و کربوهیدرات ها: پروتئین برای رشد و نمو اهمیت ویژه ای دارد و کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی کافی دریافت کنید: این باعث رشد سالم می شود. به ویژه، شما باید کلسیم، آهن و اسید فولیک (B9) کافی دریافت کنید. غلات کامل منبع عالی کربوهیدرات های سالم، آهن و اسید فولیک هستند.

چربی ها را فراموش نکنید: چربی های سالم (چربی های تک و چند غیراشباع) سلامت قلب و عروق را حفظ می کنند، جذب مواد مغذی را افزایش می دهند و به شما کمک می کنند تا سریعتر احساس سیری کنید. کره های آجیل، بادام، آووکادو، سالمون و روغن زیتون نمونه هایی از منابع عالی چربی های غیراشباع هستند.

آب بنوشید: هیدراته ماندن می تواند بین وعده های غذایی احساس سیری داشته باشید.

غذاهای پر حجم بخورید: اگر کالری کافی خورده اید اما همچنان احساس گرسنگی می کنید، غذاهای کم کالری که فضای زیادی را اشغال می کنند بخورید. این به شما کمک می کند احساس سیری کنید و از اضافه وزن جلوگیری می کند. برخی از نمونه ها خیار، توت فرنگی، خربزه و پاپ کورن هستند.

فعال بمانید: ورزش منظم بدن، وزن سالم را حفظ می کند و می تواند از بسیاری از ناراحتی های دیگر مرتبط با بارداری جلوگیری کند. با پزشک خود در مورد نوع فعالیت هایی که می توانید با خیال راحت انجام دهید صحبت کنید. برخی از موارد رایج شامل یوگا و شنا هستند.

2. گرگرفتگی و لرز

فلش های داغ

بسیاری از زنان گزارش می دهند که در سه ماهه سوم بارداری احساس گرما می کنند. ممکن است مدام عرق کرده باشید و احساس کنید که مهم نیست چند لباس را در می آورید، نمی توانید از آب شدن خود جلوگیری کنید. ممکن است آنقدر بد شود که خواب شما را مختل کند و شما را متعجب کند که آیا تب دارید یا واقعا دیوانه هستید. نگران نباشید – گرگرفتگی کاملا طبیعی است و دمای بدن شما پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز می گردد. چند دلیل احتمالی وجود دارد:

 

  • افزایش سرعت متابولیسم
  • نوسانات هورمونی
  • رگ های خونی گشاد شده
  • دمای بدن خود نوزاد

افزایش نیاز به انرژی، میزان متابولیسم پایه شما را افزایش می دهد و در این فرآیند گرمای اضافی را از خود خارج می کند. شما همچنین خون بیشتری تولید می‌کنید و جریان خون خود را افزایش می‌دهید تا به اندازه کافی مواد مغذی را برای کودکتان تامین کنید. این منجر به گشاد شدن رگ های خونی می شود که می تواند پوست شما را در لمس گرم کند. دمای بدن کودک شما همچنین می تواند دمای داخلی شما را افزایش دهد. کار زیادی نمی توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید، اما راه های زیادی برای مدیریت آن وجود دارد.

 

راه های مقابله

لایه های کمتر/سبک و پارچه های خنک بپوشید.

فن ها و تهویه مطبوع را روشن کنید.

آب یخ بنوشید.

تمرینات تنفسی و سایر تکنیک های آرامش بخش را امتحان کنید.

لرز

احساس سرما از علائم کمتر شایع در سه ماهه سوم است، اگرچه برخی از زنان لرز و دردهایی شبیه تب را گزارش می کنند. علت قطعی وجود ندارد، اما شایع ترین مقصر عفونت یا اختلالات هورمونی است. گردش خون ضعیف علاوه بر سایر علائمی که در زیر به آنها اشاره می‌شود (مانند سرگیجه، گرفتگی عضلات پا، رگ‌های واریسی و سردرد) می‌تواند باعث احساس سرما بخصوص در شب شود.

 

ورزش منظم و موقعیت استراتژیک بدن هنگام نشستن یا دراز کشیدن می تواند به کاهش یا جلوگیری از لرز در دوران بارداری کمک کند. بلند شدن و راه رفتن مکرر به جای دراز کشیدن به پهلو، جریان خون را تقویت می کند. دکتر تامی پرینس، متخصص زنان در مرکز سلامت و تندرستی زنان جورجیا می گوید: خوابیدن به پهلوی چپ، بازگشت خون و مایعات به قلب را برای توزیع مجدد در سراسر بدن افزایش می دهد.

 

نکته 1: مقدار زیادی آب بنوشید

 

هیدراته ماندن می تواند میگرن، گرفتگی عضلات پا و رحم را به حداقل برساند و گرسنگی را از بین ببرد.

سونوگرافی سه ماهه سوم در چند هفتگی انجام میشود

 

3. بی خوابی

این امری است که زنان باردار به خصوص در سه ماهه سوم از بی خوابی رنج می برند. در واقع، بر اساس یک نظرسنجی بنیاد ملی خواب در سال 1998 ، “78٪ از زنان در طول بارداری اختلال خواب بیشتری را نسبت به زمان های دیگر گزارش کردند.” این به صورت مشکل در به خواب رفتن و همچنین بیدار شدن یک یا چند بار در طول شب ظاهر می شود.

 

علل با برخی از علائم دیگر سه ماهه سوم مرتبط است:

 

  • درد و ناراحتی عمومی
  • حرکت شبانه جنین
  • گرفتگی عضلات پا یا سندرم پای بیقرار
  • تکرر ادرار
  • خرناس
  • سوزش سر دل یا GERD
  • تغییرات هورمونی
  • اضطراب
  • رویاهای واضح

چگونه بر شما و کودک شما تأثیر می گذارد

اگرچه ممکن است خواب شما مختل شود، اما به احتمال زیاد خواب کودک شما مختل نیست. با این حال، خواب منظم کمتر از شش ساعت در شب می تواند مضر باشد. خواب کوتاه با افزایش هورمون استرس کورتیزول و التهاب همراه است و احتمالاً منجر به افزایش اضطراب و کاهش توانایی مقابله با درد می شود که هر دو می توانند بی خوابی را بدتر کنند.

راه های مقابله

هر فردی متفاوت است، بنابراین درمان بستگی به این دارد که چه چیزی باعث اختلال در خواب شما می شود . بیشتر پیشنهادات با جزئیات بیشتری در بخش‌های زیر پوشش داده خواهد شد، اما در اینجا چند نکته کلی برای بهبود خواب آورده شده است:

 

وضعیت خواب خود را تغییر دهید: خوابیدن به پهلو با یک بالش یا حوله غلتانده شده بین پاهایتان برای حمایت می تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد.

لباس‌های گشاد و راحت بپوشید: محدودیت کمتر و تنفس بیشتر می‌تواند به شما کمک کند خنک‌تر و آرام‌تر باشید.

از نوشیدن آب زیاد قبل از خواب اجتناب کنید: این به کاهش میل به ادرار کردن در نیمه شب کمک می کند.

وعده های غذایی کوچک و سبک بخورید: این به کاهش سوزش سر دل کمک می کند.

چرت‌های کوتاه در طول روز: چرت‌های با قدرت (مثلاً چرت‌های ۲۰ دقیقه‌ای) به شما کمک می‌کنند احساس آرامش کنید، اما چرت‌های طولانی‌تر ممکن است الگوهای خواب را بیشتر مختل کرده و بی‌خوابی را بدتر کند.

ذهن خود را پاک کنید: اضطراب در مورد کودک، بارداری و حتی مشکل در خوابیدن می تواند به خواب رفتن شما را سخت کند. حمام آب گرم، پیاده روی، تکنیک های تنفس و مدیتیشن یا گوش دادن به صداهای آرامش بخش را امتحان کنید.

وسایل کمک خواب را امتحان کنید: اگر همه چیز جواب نداد، داروهای خواب آور به شما کمک می کنند به خواب بروید، اگرچه معمولاً توصیه نمی شود. Tylenol PM و Benadryl در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. سایر وسایل کمکی خواب را باید با پزشک خود در میان بگذارید.

4. سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ

اگرچه سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ در طول سه ماهه اول شایع تر است، اما برای برخی از زنان، ممکن است در تمام دوران بارداری ادامه داشته باشد یا در سه ماهه سوم دوباره تکرار شود. علل شایع عبارتند از:

 

رفلاکس

فشار کودک در حال رشد روی معده

فشار کودک در حال رشد بر روی ورید اجوف (گردش خون ضعیف)

قند خون پایین

رگهای واریسی

کم خونی و کمبود آهن

چگونه بر شما و کودک شما تأثیر می گذارد

سرگیجه مستقیماً روی کودک شما تأثیر نمی گذارد، اما می تواند به طور غیرمستقیم با افزایش خطر زمین خوردن باعث آسیب شود. استفراغ مداوم ممکن است منجر به کم آبی بدن و سوءتغذیه شود، اگرچه می توان این موارد را به راحتی در خانه مدیریت کرد.

مکمل های سه ماهه سوم بارداری

نوشته های مرتبط

راه های مقابله

اگر احساس سبکی سر می کنید، دراز کشیدن می تواند علائم را کاهش دهد و از خطر آسیب جلوگیری کند. در اینجا چند نکته برای بهبود جریان خون و جلوگیری از سرگیجه آورده شده است.

 

از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید: این کار از تجمع خون در پاهای شما جلوگیری می کند. زمانی را برای دراز کشیدن یا بلند کردن پاهای خود پیدا کنید. اگر این امکان پذیر نیست، راه رفتن در اطراف یا انجام حرکات رایس گوساله به پمپاژ خون به قلب کمک می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

از دراز کشیدن به پشت خودداری کنید: فشار کودک شما می تواند جریان خون را در رگ های خونی اصلی که در امتداد ستون فقرات قرار دارند محدود کند. خوابیدن به پهلوی چپ ترجیح داده می شود.

به آرامی بایستید: این به بدن شما زمان کافی برای تنظیم جریان خون می دهد.

هیدراته بمانید و وعده های غذایی کوچک و مکرر بخورید: این به حفظ فشار خون و سطح قند خون ثابت کمک می کند.

غذاهای غنی از آهن بخورید: اگر کم خون هستید، برای مشاوره درمانی با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند غذاهای غنی از آهن مصرف کنید یا مکمل های آهن مصرف کنید.

خودتان را خنک نگه دارید: لباس های گشاد و بدون محدودیت بپوشید و از دوش گرفتن یا حمام داغ اجتناب کنید. گرما باعث گشاد شدن رگ های خونی، کاهش فشار خون و کاهش جریان خون به مغز می شود.

چه زمانی باید نگران بود؟

اگر احساس سرگیجه و حالت تهوع دارید و فشار خون شما به طور غیرطبیعی بالا است – بالای 140/90 میلی متر جیوه – ممکن است به پره اکلامپسی یا سموم مبتلا باشید. پره اکلامپسی با فشار خون بالا و محتوای پروتئین ادرار بالا مشخص می شود و معمولاً بعد از هفته 20 بارداری رخ می دهد که بیشتر در بارداری اول است. اگر درمان نشود، ممکن است به پزشک شما نیاز باشد که زایمان را القا کند که گاهی منجر به زایمان زودرس می شود. شما می توانید فشار خون خود را با نوشیدن آب بیشتر، کاهش مصرف نمک، دراز کشیدن و مصرف داروهای فشار خون کنترل کنید.

 

5. گرفتگی ساق پا

من فقط در مورد احساس تحریک پذیر سندرم پای بی قرار صحبت نمی کنم. من در مورد بیدار شدن شما در نیمه‌شب صحبت می‌کنم، در هر زمان از روز شما را گرفتار می‌کنم، گرفتگی‌های طاقت‌فرسا پا که خون شما را منجمد می‌کند. برخی از زنان آنها را با عبور لخته خون اشتباه می گیرند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند مار زیر پوست آنها می خزد و آن را پاره می کند. علت دقیق آن مشخص نیست، اما برخی از کارشناسان حدس می‌زنند که می‌تواند خستگی ماهیچه‌ای ناشی از اضافه وزن در دوران بارداری باشد.

 

اگرچه این گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های پا خطرناک نیستند، اما می‌توانند بسیار دردناک باشند و به بی‌خوابی کمک کنند. گرفتگی عضلات ساق پا معمولاً در ساق پا رخ می دهد و عموماً ناشی از تخلیه الکترولیت ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است.

 

راه های مقابله

به طور منظم کشش دهید: حرکات کششی می تواند گرفتگی ها را کاهش داده و از بروز گرفتگی های جدید جلوگیری کند. در طول روز چندین بار ساق پاهای خود را دراز کنید.

در مقابل دیوار بایستید و یک پا را جلوی پای دیگر قرار دهید.

پای جلویی را خم کنید و به جلو خم شوید، در حالی که پای عقب را صاف و پاشنه ها را روی زمین نگه دارید، با بازوهای خود از خود حمایت کنید.

کشش را حداقل 30 ثانیه نگه دارید – در حالت ایده آل برای 1-2 دقیقه.

همین کار را برای پای دیگر انجام دهید.

فعال بمانید: بلند شدن و راه رفتن باعث افزایش جریان خون می شود و می تواند از بروز گرفتگی عضلات جلوگیری کند.

سعی کنید پاهای خود را ماساژ دهید: این کار همچنین می تواند جریان خون را بهبود بخشد و گره های عضلانی سفت را باز کند.

با پاهای صاف و بالا استراحت کنید.

آب زیاد بنوشید.

مطمئن شوید که پتاسیم و منیزیم کافی دریافت می کنید.

نکته 2: فعال بمانید

علائم جنین دختر در ماه سوم بارداری

اما فقط در صورتی که توسط پزشکتان معاینه شوید. فعالیت‌هایی مانند یوگا و شنا یا حتی پیاده‌روی، گردش خون را تقویت می‌کند، افزایش وزن اضافی را کاهش می‌دهد، انعطاف‌پذیری و قدرت را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شما در حمایت بهتر از وزن در حال رشد کودک کمک کند.

 

6. کمر درد

بارداری می تواند فشار زیادی به کمر شما وارد کند. وزن اضافه شده کودک در جلو شما را مجبور می کند از پشت خود برای حمایت از خود استفاده کنید. این کار ماهیچه های کمر شما را خسته می کند و وضعیت شما را تغییر می دهد زیرا احتمال خم شدن به جلو یا یک طرف بیشتر است. رحم در حال انبساط شما همچنین عضلات شکم را کشیده و آنها را ضعیف می کند و به فشار اضافی بر روی کمر می افزاید.

 

راه های مقابله

خوشبختانه، استراتژی‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن و حتی پیشگیری از کمردرد در سه ماهه سوم استفاده کنید.

 

تمرینات کششی و قدرتی: این لزوما به معنای وزنه برداری نیست. یوگای قبل از تولد می تواند انعطاف پذیری و قدرت باسن و پاها را افزایش دهد، وضعیت بدنی و حمایت را بهبود بخشد و استرس را در قسمت پایین کمر کاهش دهد. حرکات کششی باعث کاهش تنش در عضلات پشت می شود.

شنا را امتحان کنید: آب وزن کودک را تحمل می کند و بار را از مفاصل شما، از جمله پشت شما، خارج می کند. آب همچنین می تواند اثر آرامش بخش و خنک کننده داشته باشد. شنا یک راه عالی و کم تاثیر برای فعال ماندن زنان باردار است.

زانوهای خود را خم کنید و باسن خود را منقبض کنید: هنگام ایستادن، خم نگه داشتن زانوها عضلات پا را بیشتر درگیر می کند تا شما را صاف نگه دارد. به همین ترتیب، انقباض عضلات سرینی و قرار دادن باسن در زیر باسن، بار روی کمر را کاهش داده و آن را به عضلات لگن و ساق پا منتقل می کند.

از ماندن طولانی مدت در یک وضعیت خودداری کنید: چه نشسته باشید، چه دراز کشیده یا ایستاده، خوب است مرتباً وضعیت خود را تغییر دهید یا بلند شوید و راه بروید.

کفش‌های راحت بپوشید: داشتن ساپورت خوب برای پاها می‌تواند به حمایت بهتر از زانو، باسن و پشت شما کمک کند.

هنگام دراز کشیدن از بالش استفاده کنید: بالش بهترین دوست شماست. از آنها برای حمایت از شکم و پاهای خود استفاده کنید.

نکته 3: به پهلوی چپ خود دراز بکشید

 

این وضعیت باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن می شود و جریان خون به جفت را تشویق می کند. همچنین فشار کودک را از ستون فقرات، رگ های خونی اصلی و اعصاب شما کاهش می دهد.

 

7. درد لگن و دهانه رحم

دردهای شدید در قسمت تحتانی شکم و کشاله ران می تواند باعث شود احساس ضربه زدن یا شوک الکتریکی به شما دست دهد. با این حال، اینها بخشی طبیعی از بارداری هستند. در واقع، ممکن است قبلاً در سه ماهه دوم بارداری خود با این مشکل برخورد کرده باشید. رباط‌های زیادی در اطراف رحم وجود دارد تا حمایت کنند. رباط گرد، که قسمت جلوی رحم را به کشاله ران شما می‌چسبد، یکی از رباط‌هایی است که بیشتر مستعد کشیدگی است. حرکات ناگهانی مانند سرفه، عطسه یا خنده ممکن است باعث درد در یک یا هر دو طرف پایین شکم شود.

 

رشد رحم و وزن نوزاد نیز ممکن است سمفیز شرمگاهی را بی‌ثبات کند، جایی که دو استخوان شرمگاهی در پایین لگن به هم می‌پیوندند و منجر به اختلال عملکرد پوبیس سمفیزیس می‌شود .

 

علاوه بر این، همانطور که بدن شما برای زایمان آماده می شود، لگن و دهانه رحم به لطف ترشح یک هورمون جفتی و رحمی به نام ریلکسین، شل می شوند و منبسط می شوند. بافت همبند در لگن را نرم می کند و دهانه رحم را باز می کند. این انبساط ها، همراه با فشار و حرکت اضافی نوزاد، می تواند باعث ایجاد درد زیادی در این ناحیه شود.

 

راه های مقابله

از حرکات ناگهانی خودداری کنید: اگر می خواهید سرفه یا عطسه کنید، به جلو خم شوید یا باسن خود را خم کنید تا از کشیدگی رباط ها جلوگیری کنید.

لباس حمایت از لگن بپوشید: این لباس می تواند وزن کودک را تحمل کند و فشار روی لگن شما را کاهش دهد.

به طور منظم ورزش کنید: تقویت عضلات شکم، باسن و ساق پا می تواند به شما در حمایت از رحم در حال گسترش کمک کند. حرکات کششی و یوگای قبل از تولد نیز گزینه‌های عالی برای کمک به سازگاری با تغییرات هستند.

مسکن‌های ضد درد مصرف کنید: استامینوفن (تیلنول) برای زنان باردار بی‌خطر تلقی می‌شود، اما مجدداً باید فقط در صورت لزوم استفاده شود – زمانی که همه روش‌ها شکست خوردند.

چه زمانی باید نگران بود؟

اگر درد ادامه یافت یا افزایش یافت، یا با علائم دیگری مانند خونریزی، تورم، سرگیجه یا استفراغ همراه شد، باید فوراً با OB/GYN خود تماس بگیرید. اینها می تواند نشانه های زایمان زودرس یا سایر شرایط مانند فتق، آپاندیسیت یا پارگی رحم باشد.

 

8. انقباضات براکستون هیکس

گاهی اوقات انقباضات کاذب زایمان یا “انقباضات تمرینی” نامیده می شود، براکستون هیکس می تواند در سه ماهه دوم شروع شود، اما بیشتر در سه ماهه سوم رخ می دهد. آنها معمولاً دردناک نیستند، اگرچه این ممکن است بسته به آستانه درد زنان متفاوت باشد. افزایش فعالیت – از طرف شما یا کودک – می تواند باعث انقباضات براکستون هیکس شود و همچنین کم آبی بدن. با این وجود، این انقباضات بخشی طبیعی از بارداری است و جای نگرانی نیست.

 

راه های مقابله

اگر انقباضات کاذب زایمان را تجربه می کنید، در اینجا چند راه برای کاهش ناراحتی وجود دارد:

 

هیدراته بمانید: نوشیدن منظم آب می تواند انقباضات ناشی از کم آبی بدن را به حداقل برساند.

تغییر موقعیت: انقباضات ممکن است گاهی اوقات با تغییر موقعیت متوقف شوند. گاهی اوقات روی کدام سمت دراز کشیده اید تغییر دهید.

اعمال گرما: یک پد یا حمام گرم می تواند به شل شدن عضلات کمک کند.

پیاده روی کنید: اگر فعالیت باعث تشدید انقباضات نشود، گاهی اوقات بلند شدن و راه رفتن می تواند انقباضات را متوقف کند.

کار کاذب یا کار واقعی؟

برخی از زنان انقباضات برکستون هیکس را با انقباضات زایمان اشتباه می گیرند، اما تفاوت های کلیدی زیادی وجود دارد، به ویژه اینکه انقباضات برکستون هیکس ضعیف تر، نامنظم تر هستند و به هم نزدیک نمی شوند.

 

چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید

 

9. سینه های دردناک و دردناک

اگرچه به اندازه سه ماهه اول شایع نیست، اما برخی از زنان در اواخر بارداری درد یا درد در سینه های خود را گزارش می کنند. دلایل بسیار مشابه هستند: افزایش رشد مجاری شیر در آماده سازی برای تغذیه می تواند سینه های شما را به اندازه یک یا چند فنجان بزرگ کند. واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از این موضوع وجود ندارد، اما می توانید تغییرات را مدیریت کنید. روی سوتین‌های جدید و بزرگ‌تر سرمایه‌گذاری کنید – ترجیحاً از پنبه یا سایر پارچه‌های طبیعی ساخته شده باشند. سوتین های ورزشی گزینه خوبی هستند. شما باید هدف خود را به دست آورید که حمایت کافی را بدون اینکه خیلی سخت بگیرید. از سوتین با سیم زیرین خودداری کنید.

 

10. سوزش سر دل / رفلاکس

کودک در حال رشد فضای زیادی را در حفره شکم اشغال می کند و می تواند به اندام های مختلف مانند معده فشار وارد کند. این نه تنها مقدار غذایی را که می توانید بخورید، همانطور که در بالا توضیح داده شد کاهش می دهد، بلکه می تواند محتویات معده را به سمت مری سوق دهد. در همین حال، افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) می شود و باعث می شود محتویات معده به سمت اشتباه برود.

 

راه های مقابله

وعده های غذایی کوچکتر بخورید: به هر حال معده شما نمی تواند غذای زیادی را ذخیره کند. خوردن چند وعده کوچکتر در طول روز به کاهش نفخ و جلوگیری از سوزش سر دل کمک می کند.

از غذاهای تند و اسیدی خودداری کنید: غذاها و نوشیدنی های تند یا مرکباتی ممکن است احتمال رفلاکس اسید را افزایش دهند.

اجتناب از کافئین: کافئین LES را شل می کند و احتمال رفلاکس را بیشتر می کند.

بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید: دراز کشیدن باعث می شود محتوای معده شما راحت تر به عقب برود. اگر مجبورید دراز بکشید، خود را با کوسن یا بالش نگه دارید.

شیر بنوشید: اگر دچار سوزش سر دل هستید، خوردن یا نوشیدن غذاهای خنثی یا کمی اساسی و نوشیدنی هایی مانند شیر یا ماست می تواند احساس سوزش را به حداقل برساند.سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

نکته 4: وعده های غذایی کوچک بخورید

 

5-6 وعده غذایی کوچک به جای سه وعده غذایی بزرگ بخورید. این به کنترل هوس ها کمک می کند، خطر سوزش سر دل را کاهش می دهد و به هضم بهتر کمک می کند.

 

11. خونریزی لثه و دندان درد

به دلیل افزایش تولید خون و فشار خون مرتبط با بارداری، تورم و التهاب می تواند به لثه ها برسد. این می تواند شما را بیشتر مستعد خونریزی و دندان درد کند. اگر لثه های شما مکرراً خونریزی می کند یا دائماً دندان درد دارید، فوراً با دندانپزشک یا پزشک خود تماس بگیرید.

 

راه های مقابله

مسکن‌ها : باز هم، استامینوفن می‌تواند درد را از بین ببرد، اما فقط در صورتی باید از آن استفاده کرد که درد غیرقابل تحمل باشد.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: پیشگیری بهترین درمان است. برای جلوگیری از عفونت هایی که می تواند منجر به التهاب لثه یا پریودنتیت شود، دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و از دهانشویه بدون الکل استفاده کنید.

دکتر پرینس توصیه می کند: «زنان باید به معاینات و تمیز کردن منظم دندان ها ادامه دهند، ترجیحاً در سه ماهه دوم بارداری».

در سه ماه سوم بارداری چی نخوریم

12. سردرد

سردرد در دوران بارداری نیز شایع است. در طول سه ماهه اول، تا حد زیادی به دلیل نوسانات هورمونی و افزایش فشار خون است. در سه ماهه سوم بیشتر به دلیل فشار روی عضلات شانه و گردن است زیرا وزن نوزاد حالت بدن شما را تغییر می دهد. سردرد در دوران بارداری نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

 

کم آبی بدن

فشار خون بالا

کمبود خواب

فشار

راه های مقابله

آب زیاد بنوشید: نوشیدن آب به بازیابی سطح مایعات بدن، به ویژه در مغز کمک می کند و می تواند سردرد را کاهش دهد.

روی وضعیت بدن خود کار کنید: روی صاف نگه داشتن کمر، سر بالا و شانه ها به عقب تمرکز کنید. یوگا می تواند به بهبود وضعیت بدن و همچنین قدرت و انعطاف پذیری شما کمک زیادی کند.

ماساژ بگیرید: ماساژ سر، گردن، شانه‌ها و پشت می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و تنش را در ماهیچه‌ها که ممکن است به دلیل تحمل وزن اضافی کودک تحت فشار قرار گیرند، آزاد کند.

استفاده از یخ یا گرما: این تا حد زیادی برای تسکین فوری و موقت است، اما بسیار موثر است.

دراز بکشید: دراز کشیدن فشار خون را در سراسر بدن یکنواخت می کند.سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

چه زمانی باید نگران بود؟

سردرد در سه ماهه سوم ممکن است به دلیل وضعیتی به نام پره اکلامپسی، افزایش فشار خون به دلیل انقباض جریان خون به جفت باشد. اگر سردرد شما با تاری دید، حساسیت به نور، حالت تهوع، تنگی نفس و درد شکم همراه است، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

نکته 5: آرام باشید!سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

 

شما قبلاً چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته اید، و هنوز چیزهای زیادی در حال انجام است، اما مهم است که در طول روز کمی وقت بگذارید تا ذهن خود را خالی کنید. مدیتیشن کنید، تمرینات تنفسی را تمرین کنید یا پیاده روی کنید.

 

13. وریدهای واریسی

رگ های واریسی می توانند خارش و دردناک باشند، اگرچه به ندرت مضر هستند. همانطور که در بخش سرگیجه و سبکی سر ذکر شد، کودک در حال رشد می تواند بر روی ورید اجوف، رگ خونی اصلی که خون را از پایین تنه و پایین تنه به قلب می آورد، فشار دهد. این در ترکیب با عروق خونی گشاد شده، تجمع خون در پاها را آسان‌تر می‌کند و منجر به ظهور سیاهرگ‌های آبی-بنفش در امتداد پاها و احتمالاً در کشاله ران و راست روده (بواسیر) می‌شود.

 

برخی از زنان نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به واریس هستند زیرا ممکن است ارثی باشد.سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

 

راه های مقابله

از ایستادن یا نشستن طولانی مدت خودداری کنید: تغییر مرتب وضعیت و حرکت در اطراف باعث افزایش جریان خون می شود. عضلات پای شما به عنوان پمپ هایی عمل می کنند تا خون را به قلب برگردانند.

از نشستن با پاهای روی هم خودداری کنید: این کار احتمال انقباض رگ های خونی را به حداقل می رساند.

به پهلو دراز بکشید: با این کار وزن کودک از پشت شما، جایی که دو بزرگ ترین رگ خونی در آن قرار دارند، کاهش می یابد.

جوراب‌های فشرده بپوشید: فشرده‌سازی تورم را کاهش می‌دهد و به بازگشت جریان خون به قلب کمک می‌کند.

پاهای خود را بالا بیاورید: چه نشسته و چه دراز کشیده، پاهای خود را بالا بیاورید تا جریان خون به قلب بازگردد.

14. یبوست

یبوست در دوران بارداری شایع است و معمولاً به دلیل هورمون های بارداری که عضلات صاف را شل می کنند رخ می دهد. این عمل دستگاه گوارش برای حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش را کاهش می دهد. به ندرت برای شما یا کودکتان خطری ایجاد می کند. با این حال، می تواند باعث ناراحتی و حتی درد زیادی شود. زور زدن همچنین خطر سایر مشکلات مانند هموروئید یا کشیده شدن عضلات ناحیه لگن را افزایش می دهد.

 

راه های مقابله

مصرف فیبر خود را افزایش دهید: روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. فیبر آب را جذب می کند و مدفوع شما را حجیم می کند و باعث نرم تر و راحت تر دفع آن می شود. منابع عالی فیبر شامل حبوبات، سبوس، بلغور جو دوسر، دانه های چیا و کتان، غلات کامل، میوه ها با پوست و سبزیجات است.سه ماهه سوم اخر بارداری غربالگری

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.