علت درد تخمدان راست و کشاله ران

علت درد تخمدان راست و کشاله ران :بسیاری از زنان در طول زندگی خود درد تخمدان را احساس می کنند و به طور قابل درک ممکن است باعث نگرانی شود. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که می‌تواند به توضیح اینکه درد تخمدان چه احساسی دارد، چه چیزی

باعث آن می‌شود و چه اقدامات بعدی ممکن است بخواهید انجام دهید، آورده شده است.

درد تخمدان چه حسی دارد؟

درد تخمدان ممکن است در قسمت تحتانی شکم، زیر ناف و لگن احساس شود. می تواند خود را به صورت کسل کننده و ثابت یا به صورت انفجارهای تیز احساس نشان دهد. درد تخمدان در حالی که ناراحت کننده است، غیر معمول نیست.

علت درد پهلو و زیر شکم در زنان

دلایل مختلفی برای درد شکم در زنان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

دردهای قاعدگی (دیسمنوره):

دیسمنوره به گرفتگی های دردناکی گفته می شود که بسیاری از زنان قبل و در طول قاعدگی خود تجربه می کنند. این به دلیل آزاد شدن پروستاگلاندین‌ها ایجاد می‌شود که باعث انقباضات اسپاسمودیک میومتر می‌شود که مسئول دردهای قاعدگی است. درد معمولاً به صورت درد زیر شکم احساس می شود و ممکن است با درد پشت و پا همراه باشد.

کیست های تخمدان:

کیست تخمدان یک مشکل شایع زنان و زایمان است و بسته به اندازه، نوع و محل آن یکی از دلایل اصلی درد شکم است. درد ممکن است به صورت درد مبهم در شکم و کمر احساس شود، یا درد شدید حاد ممکن است در موارد پیچیده رخ دهد.

اندومتریوز:

آندومتریوز یک بیماری شایع است که در آن بافت در پوشش رحم در خارج از آن رشد می کند. این رشد غیر طبیعی بافت می تواند منجر به درد مزمن لگنی شود و اغلب منجر به ناباروری می شود. زنان مبتلا به آندومتریوز اغلب دوره‌های دردناک و مقاربت دردناک را تجربه می‌کنند و در هنگام اجابت مزاج یا ادرار احساس درد می‌کنند، درد شکمی که منجر به اضطراب و افسردگی می‌شود.

بیماری التهابی لگن (PID):

PID یک عفونت آندومتر، لوله های فالوپ یا ساختارهای مجاور است که معمولاً در اثر سوزاک، کلامیدیا و سایر عفونت های مقاربتی (STIs) ایجاد می شود. به غیر از درد زیر شکم در PID، بیمار ممکن است علائمی مانند ترشحات غیر طبیعی واژن و همچنین تب، استفراغ و حالت تهوع را نشان دهد.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs):

UTI عفونت های باکتریایی دستگاه ادراری از جمله مثانه و مجرای ادرار هستند. عفونت باکتریایی گاهی اوقات می تواند به کلیه ها منتقل شود و علائم شدیدتری ایجاد کند. درد شکم، میل مکرر به ادرار کردن، احساس سوزش و سوزش در هنگام ادرار و ادرار کدر، نامشخص یا خونی از علائم شایع عفونت ادراری هستند.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS):

IBS یک اختلال مزمن است که روده را تحت تاثیر قرار می دهد که با درد مزمن و مکرر شکم، نفخ، گاز و تغییر در عادات روده مشخص می شود. این یکی از دلایل اصلی درد شکم است و در خانم ها شایع تر است و می تواند با استرس و برخی غذاها تحریک شود.

اختلالات دستگاه گوارش:

از دیگر دلایل شایع درد شکم می توان به انواع اختلالات گوارشی مانند زخم معده، سوء هاضمه، سندرم روده تحریک پذیر و سندرم درد شکم اشاره کرد که می تواند باعث درد زیر شکم زنان شود. این شرایط اغلب با علائم اضافی مانند اسهال، یبوست، فیبرومیالژیا و افسردگی ظاهر می شوند.

علت درد تخمدان راست و کشاله ران

علت درد در تخمدان چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فردی درد تخمدان را تجربه کند، از جمله کیست تخمدان، درد تخمک گذاری، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن یا سرطان تخمدان.

شناختن انواع مختلف کیست تخمدان و درک علائم سرطان تخمدان بسیار مهم است. اکثر زنان مبتلا به کیست تخمدان ، کیستی عملکردی دارند که با چرخه قاعدگی آنها در ارتباط است. این نوع کیست ها در طی تخمک گذاری یا پس از آن ایجاد می شوند ، این زمانی است که ممکن است تخمک برای باروری آزاد شود.

کیست های فولیکولی قبل از آزاد شدن تخمک تشکیل می شوند. آنها معمولاً یک تا سه ماه طول می کشد تا خود به خود از بین بروند.

Top of Form

Bottom of Form

کیست های جسم زرد پس از آزاد شدن تخمک تشکیل می شود. این کیست ها معمولاً طی چند هفته خود به خود از بین می روند.

انواع دیگر کیست ها عبارتند از:

آندومتریوماس: زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است به این نوع کیست مبتلا شوند. با آندومتریوز ، بافتی که به نظر می رسد و مانند پوشش رحم عمل می کند در خارج از رحم رشد می کند. کیست ها ممکن است در هنگام اتصال بافت به تخمدان ایجاد شوند.

سیستادنوم: این کیست ها ممکن است از مایعات پر شده و بزرگ شوند و باعث درد شوند.

کیست های درموئید: این کیست ها ممکن است با مواد به ظاهر عجیب و غریب مانند مو ، دندان و سایر بافت ها پر شوند. همچنین ممکن است بزرگ شوند و باعث درد شوند.

تخمدان پلی کیستیک: بسیاری از کیست ها هنگامی تشکیل می شوند که فولیکول ها تخم های خود را به صورت دوره ای آزاد نکنند.

معاینه لگن اولین قدم برای تشخیص کیست تخمدان یا سرطان تخمدان است.  در طول معاینه ، پزشک شما ممکن است کیست را به صورت دستی احساس کند. در هر صورت ، پزشک شما ممکن است قبل از تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی ، اندازه گیری کیست ، شکل ، محل و ترکیب کیست ها را برای تعیین سونوگرافی انجام دهد ، که به طور معمول انتظار مراقب یا جراحی هستند .

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

دلایلی که کسی درد تخمدان را تجربه می کند ممکن است جدی باشد یا نباشد. بسته به علت ایجاد مشکل، درمان متفاوت خواهد بود و با ردیابی درد تخمدان، پزشک متخصص بهتر می‌تواند علت را تشخیص دهد.

حتی اگر درد ناتوان کننده نباشد، مهم است که با یک متخصص پزشکی، ترجیحا یک متخصص زنان صحبت کنید، بنابراین می توان آن را بررسی و درمان کرد. پزشک ممکن است یک معاینه کامل لگنی، از جمله سونوگرافی ترانس واژینال یا لگن، آزمایشات رادیولوژیک، سی تی اسکن و/ یا آزمایش خون CA-125 را برای بررسی علت درد تخمدان انجام دهد.

کیست های تخمدان

کیست‌های تخمدان توده‌های پر از مایع هستند (برخلاف تومورهای تخمدان که جامد هستند) که روی یک یا هر دو تخمدان رشد می‌کنند. اکثر کیست های تخمدان مضر نیستند و علائمی را ایجاد نمی کنند.

علائم کیست تخمدان:

  • درد لگن یا شکم (از جمله درد تخمدان)
  • پری یا سنگینی در شکم
  • نفخ

Ovary pain before period

درد تخمک گذاری

درد در حین تخمک گذاری، که به عنوان میتلشمرز نیز شناخته می شود، زمانی تجربه می شود که تخمدان یک تخمک را آزاد می کند. به طور کلی این اتفاق حدود چهارده روز قبل از قاعدگی بعدی رخ می دهد.

علائم درد تخمک گذاری:

درد تخمدان معمولا فقط در یک طرف لگن اتفاق می افتد و می تواند طرف های متناوب را تغییر دهد یا ماه به ماه ثابت بماند.

شدت درد از مبهم تا تیز متغیر است.

اندومتریوز

اندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافتی که شبیه بافت آندومتر به نظر می رسد و عمل می کند در خارج از رحم ایجاد می شود.

بافت آندومتر هر ماه به طور منظم ساخته می شود و با چرخه قاعدگی فرد ریزش می کند. اما برای مبتلایان به آندومتریوز، بافت آندومتر که خارج از رحم است، هنوز به نوسانات هورمونی واکنش نشان می دهد و منجر به خونریزی کوچک در داخل لگن، خارج از رحم، جایی که بافت رشد کرده است، می شود.

هنگامی که به طور خاص به درد تخمدان می رسد، تجزیه ماهانه این بافت می تواند در بافت طبیعی تخمدان جاسازی شود و یک “تاول خونی” ایجاد کند که توسط یک کیست فیبری احاطه شده است که به آن اندومتریوم معروف است.

علائم اندومتریوز:

  • درد لگن (از جمله درد تخمدان)
  • درد هنگام مقاربت
  • جریان قاعدگی غیر طبیعی یا سنگین
  • ادرار دردناک در دوره های قاعدگی
  • حرکات دردناک روده در دوران قاعدگی
  • سایر مشکلات گوارشی

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن عفونتی است که در اندام های تناسلی زنانه یافت می شود. این بیماری می تواند توسط بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک یا سایر عفونت هایی که از راه جنسی منتقل نمی شوند ایجاد شود.

آیا درد تخمدان نشان دهنده لانه گزینی است؟

 

دلایل درد تخمدان در دوران بارداری از شرایط نسبتاً بی ضرر تا شرایط جدی تر که نیاز به توجه فوری دارند متغیر است. یک درد شدید و کوبنده در سمت چپ یا راست یا یک درد کسل کننده و ضربان دار که از بین نمی رود، باید با پزشک متخصص زنان در میان گذاشته شود.

درد تخمدان در دوران بارداری را می توان به موارد زیر نسبت داد:

بزرگ شدن رحم

همانطور که رحم شما برای سازگاری با کودک شما بزرگ می شود، به تخمدان های شما فشار می آورد. تغییرات هورمونی همچنین باعث درد در رباط های گرد در دو طرف شکم شما می شود. این به نوبه خود، یک احساس کسل کننده از فشار بر روی تخمدان های شما ایجاد می کند.

اندومتریوز

به طور معمول، رحم شما پوششی از خون و مخاط تولید می کند تا یک تخمک بارور شده خود را لانه گزینی کند. با این حال، برای مبتلایان به اندومتریوز، این پوشش در خارج از رحم رشد می کند. این یک وضعیت دردناک است که ماهانه رخ می دهد.

پریودهای دردناک یا مقاربت، جریان شدید و ناباروری همگی از علائم اندومتریوز هستند. برای تشخیص این وضعیت، پزشک باید MRI یا معاینه لاپاراسکوپی انجام دهد.

در حالی که قاعدگی فرصتی برای بافت‌های استفاده نشده رحم برای خروج از بدن از طریق واژن است، تجمع آندومتر (کانون‌ها) نمی‌تواند از بدن خارج شود. بافت اسکار انباشته می شود که منجر به درد و تورم، به خصوص در اطراف تخمدان شما می شود.

پریودهای دردناک یا مقاربت، جریان شدید و ناباروری همگی از علائم اندومتریوز هستند. برای تشخیص این وضعیت، پزشک باید MRI یا معاینه لاپاراسکوپی انجام دهد.

کیست تخمدان

کیست ها کیسه های کوچک و پر از مایع روی سطح تخمدان شما هستند. آنها بسیار رایج هستند، به ویژه در سال های باروری. هنگامی که تخمک به طور کامل آزاد نمی شود، کیسه را ترک نمی کند و در عوض به کیست تبدیل می شود.

کیست های منفرد به خودی خود و بدون درد قابل توجهی از بین می روند. با این حال، گاهی اوقات پاره می‌شوند و درد خفیف و مبهمی ایجاد می‌کنند.

کیست ها بسیار رایج هستند، به خصوص در سال های باروری. هنگامی که تخمک به طور کامل آزاد نمی شود، کیسه را ترک نمی کند و در عوض به کیست تبدیل می شود.

ناراحتی ناشی از مقاربت یا حرکت روده اغلب نشان دهنده کیست تخمدان است. تهوع یا استفراغ، نفخ و احساس سیری بعد از یک وعده غذایی سبک از علائم هشداردهنده دیگری هستند. اگر این اتفاق افتاد، برای معاینه سونوگرافی یا لگن به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مرتبط

یک بیماری جدی که به عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شناخته می شود، به طور نامتناسبی بر زنان دارای اضافه وزن یا چاق تأثیر می گذارد. این یک اختلال هورمونی است که باعث ایجاد کیست های متعدد تخمدان، تولید بیش از حد تستوسترون، ناباروری احتمالی و درد تخمدان می شود.

پیچ خوردگی یا پارگی تخمدان

در موارد نادر، تخمدان‌های شما ممکن است خود را به دور لوله‌های رحم یا رگ‌های خونی بپیچند. این جریان خون را محدود می کند و می تواند تخمدان ها را پاره کند یا تخمک های داخل آنها را بکشد.

پیچ خوردگی تخمدان اغلب در طی لقاح آزمایشگاهی رخ می دهد. داروهای باروری تعداد تخمک های شما را افزایش می دهند که باعث سنگینی و متورم شدن تخمدان ها می شود. علاوه بر این، ورزش های شدید مانند کاردیو سنگین، وزنه برداری و کرانچ های شکمی شما را در معرض خطر بیشتری برای پیچ خوردگی تخمدان قرار می دهد.

پیچ خوردگی تخمدان اغلب در طی لقاح آزمایشگاهی رخ می دهد. داروهای باروری تعداد تخمک های شما را افزایش می دهند که باعث سنگینی و متورم شدن تخمدان ها می شود.

در صورت عدم درمان، پیچ خوردگی تخمدان ممکن است منجر به پارگی تخمدان شود که بسیار جدی است. سایر محرک ها عبارتند از یک کیست بزرگ پاره شده که به تخمدان ها آسیب رسانده است (به عنوان مثال به دلیل فعالیت جنسی شدید) یا حاملگی خارج از رحم.

حاملگی خارج رحمی

بارداری خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در جایی غیر از رحم کاشته شود. اگر لقاح در اوایل چرخه شما اتفاق بیفتد و تخمک به رحم شما نرسیده باشد، اسپرم آن را دورتر از لوله های رحم بارور می کند. سپس تخمک در داخل لوله رحمی می‌چسبد، لوله‌ای که برای قرار دادن جنین در حال رشد مجهز نیست.

گاهی اوقات، حاملگی خارج رحمی باعث پارگی لوله رحمی می شود و در نتیجه درد و خونریزی واژن ایجاد می شود. خونریزی نسبت به جریان قاعدگی معمولی یا سبک تر یا شدیدتر است و قوام متفاوتی دارد. حاملگی خارج از رحم همچنین باعث سبکی سر، حالت تهوع یا سرگیجه می شود. در صورت مشاهده این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

از دست دادن بارداری زودرس

از دست دادن زودرس بارداری به ویژه در سه ماهه اول شایع است. ممکن است درد تخمدان را احساس کنید و متوجه گرفتگی و خونریزی شدید در دورین شوید.

درد تخمدان قبل از پریود نشانه چیست

کیست جسم زرد

کیست جسم زرد نوعی کیست تخمدان عملکردی است که زمانی رخ می دهد که جسم زرد پس از آزاد شدن تخمک عود نکند. هنگامی که با بارداری مرتبط باشد، شایع ترین توده لگنی است که در سه ماهه اول با آن مواجه می شود. گاهی اوقات، جسم زرد می تواند با مایع جمع شود. تجمع و تجمع مایع می تواند باعث ایجاد کیست جسم زرد شود.

در بیشتر موارد، کیست جسم زرد خود به خود و بدون درمان مشخص از بین می رود. کیست های جسم زرد ممکن است در عرض چند هفته خود به خود ناپدید شوند یا ممکن است تا 3 سیکل قاعدگی طول بکشد تا از بین بروند.

علائم بیماری التهابی لگن:

  • درد در قسمت پایین شکم (از جمله درد تخمدان)
  • تب
  • ترشح غیر معمول با بوی بد از واژن
  • درد و/یا خونریزی در حین رابطه جنسی
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن
  • خونریزی بین پریود

سرطان تخمدان

انواع مختلفی از سرطان تخمدان وجود دارد که می تواند منجر به درد تخمدان شود، از جمله سرطان تخمدان اپیتلیال، سرطان تخمدان سلول زایا، سرطان تخمدان سلول استرومایی و کارسینوم سلول کوچک (SCCO). در حالی که همه آنها به عنوان “تخمدان” طبقه بندی می شوند زیرا مربوط به تخمدان ها هستند، اما در منشاء، درمان و پیش آگهی متفاوت هستند.

با توسعه این سرطان های تخمدان، تومورها روی یک یا هر دو تخمدان رشد می کنند. در برخی موارد نادر، سرطان‌های تخمدان در مراحل اولیه ممکن است علائمی ایجاد کنند، اما در اکثر بیماران، این علائم تا زمانی که سرطان و رشد تومور پیشرفت نکرده است، ظاهر نمی‌شوند و باعث شروع علائم می‌شوند.

علائم سرطان تخمدان:

  • درد تخمدانی که شدیدتر یا ماندگارتر از ناراحتی مرتبط با چرخه قاعدگی است
  • نفخ
  • درد لگن یا شکم (از جمله درد تخمدان)
  • مشکل در خوردن یا احساس سیری سریع
  • علائم ادراری (فوریت یا تکرر)

اگر درد تخمدان را تجربه می کنید، با یک متخصص پزشکی، ترجیحا متخصص زنان، تماس بگیرید تا علت را تعیین کند.

تشخیص درد تخمدان راست

 

تشخیص علت درد تخمدان شما ساده نیست، زیرا ممکن است مشکلات مربوط به سایر اندام‌های تناسلی مانند رحم یا دهانه رحم یا حتی سایر سیستم‌های بدن درگیر باشد. (تخمدان ها در همان ناحیه عمومی بسیاری از اندام های دیگر قرار دارند.)

اگر برای درد تخمدان به پزشک خود مراجعه می کنید، اولین کاری که او انجام می دهد شرح حال پزشکی و معاینه فیزیکی است.

تاریخچه پزشکی و جنسی

در طول تاریخچه پزشکی شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی از شما چندین سوال در مورد درد شما می پرسد، مانند زمانی که شروع شد، چه احساسی دارد، چه چیزی باعث بهتر و بدتر شدن آن می شود، و اینکه آیا علائم دیگری مانند خونریزی واژینال، ترشحات واژن یا تب دارید یا خیر. .

او همچنین از شما می پرسد که آیا تا به حال به یک بیماری زنان مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم مبتلا شده اید و آیا قبلاً تحت عمل جراحی شکم یا لگن قرار گرفته اید یا خیر.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است درباره سابقه جنسی شما، مانند تعداد شریک زندگی‌تان یا اینکه آیا تا به حال عفونت مقاربتی داشته‌اید، سؤال کند.

معاینه جسمی

برای درد تخمدان، پزشک شکم، کمر و پهلوهای شما را معاینه می‌کند. علاوه بر بازرسی و فشار بر روی این نواحی برای بررسی حساسیت، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما معاینه لگن را نیز انجام می دهد.

در طول معاینه لگن، نمونه هایی از مایع واژن یا دهانه رحم شما ممکن است از طریق پاپ اسمیر برای بررسی عفونت یا سلول های غیر طبیعی گرفته شود.

راه های درمان درد تخمدان در بارداری

 

کیست های تخمدان بسیار بزرگ می توانند باعث جابجایی اندام های تولید مثل شوند. آسیب ناشی از پارگی کیست تخمدان ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار و/یا ایجاد چسبندگی شود که تخمدان را به سایر قسمت‌های بدن داخلی متصل می‌کند.

آزمایشگاه و آزمایش خون

ممکن است آزمایش‌های مختلفی برای تأیید یا رد کردن تشخیص تجویز شود که شاید مهم‌ترین آنها آزمایش بارداری برای رد حاملگی خارج از رحم باشد.

علاوه بر آزمایش بارداری، ممکن است آزمایش ادرار برای بررسی خون یا عفونت تجویز شود. به همین ترتیب، برای PID، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است نشانگرهای خون التهابی، مانند پروتئین واکنشی C (CRP) یا سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR)، یا شمارش کامل خون را برای بررسی افزایش تعداد گلبول های سفید خون (نشانه عفونت) سفارش دهد. .علت درد تخمدان راست و کشاله ران

تصویربرداری

از آنجایی که ممکن است دلایل پزشکی مختلفی برای درد شما وجود داشته باشد، اگر پزشک شما آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی لگن یا سی تی اسکن شکم و لگن شما را درخواست کند، تعجب نکنید.

لاپاراسکوپی لگن

لاپاراسکوپی لگن یک روش جراحی است که گاهی اوقات برای تعیین علت درد لگن زنان استفاده می شود. در طول لاپاراسکوپی لگن، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یک نمونه بافت (بیوپسی) بگیرد.

تشخیص های افتراقی

مشکلات گوارشی، مانند یبوست یا حتی شرایط جدی تر، مانند آپاندیسیت یا دیورتیکولیت، می تواند منجر به درد یا ناراحتی شود که ممکن است با درد تخمدان اشتباه گرفته شود.

اگر پزشک شما به جای مشکل لگنی به مشکل گوارشی مشکوک شود (مثلاً اگر بارداری و معاینه لگن طبیعی باشد و معاینه شکم شما حساسیت کانونی را نشان دهد)، آزمایش‌های مناسب تجویز می‌شود. به عنوان مثال، سی تی اسکن شکم می تواند آپاندیسیت و دیورتیکولیت را تشخیص دهد.

اغلب، یک تاریخچه بالینی و معاینه دیجیتال رکتوم می تواند یبوست را تشخیص دهد.

به همین ترتیب، عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا سنگ کلیه می تواند باعث دردی شود که شبیه درد تخمدان است. اغلب می توان این شرایط را نسبتاً زود با یک آزمایش ادرار معمولی که هیچ نشانه ای از عفونت و هیچ شواهدی از خون نشان نمی دهد رد کرد. اگر هنوز مشکوک به سنگ کلیه باشد، می توان از سی تی اسکن برای تشخیص سنگ کلیه استفاده کرد.

درمان خانگی درد تخمدان

 

روش های درمانی سبک زندگی

اگر درد تخمدان شما به چرخه ماهانه شما مربوط می شود، تغییرات سبک زندگی مانند خواب کافی، ورزش، استفاده از تکنیک های آرامش بخش، و استفاده از پد گرم کننده اغلب می تواند به تسکین ناراحتی شما کمک کند.

داروها

بسته به تشخیص شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دارو را توصیه یا تجویز کند.

به عنوان مثال، اگر داروهای خانگی مانند گرما و استراحت دردهای قاعدگی شما را کاهش نمی دهند، یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) که سطح پروستاگلاندین را در بدن شما کاهش می دهد، اغلب کمک می کند. قبل از مصرف NSAID با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به شرایط خاصی مانند اختلالات خونریزی، آلرژی های خاص یا مشکلات گوارشی، یا بیماری کلیوی یا کبدی باید از این داروها اجتناب کنند.

روش های کنترل بارداری مانند قرص، چسب، حلقه یا دستگاه داخل رحمی (IUD) نیز می توانند دردهای قاعدگی را کاهش دهند.

یکی دیگر از بیماری های زنان که نیاز به دارو دارد، بیماری التهابی لگن است. اگر PID تشخیص داده شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. در موارد شدیدتر، ممکن است فرد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دریافت آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی (از طریق ورید) داشته باشد.

عمل جراحي

برای شرایط اورژانسی، مانند پیچ ​​خوردگی تخمدان یا حاملگی خارج از رحم، جراحی ضروری است. جراحی نیز اغلب به عنوان بخشی از درمان سرطان تخمدان انجام می شود و ممکن است برای برداشتن فیبروم رحم یا بافت آندومتر در اندومتریوز شدید استفاده شود.

علاوه بر این، حتماً معاینات فیزیکی و زنان را به طور منظم دنبال کنید و در صورت بروز درد تخمدان به پزشک خود اطلاع دهید تا یک بیماری، سرطان تخمدان یا موارد دیگر، در مراحل اولیه تشخیص و درمان شود. احتمال موفقیت بیشتر است.علت درد تخمدان راست و کشاله ران

برای درد زیر شکم چی خوبه بخوریم

 

برخی از بهترین درمان های آیورودا برای مدیریت درد زیر شکم زنان عبارتند از:

✓ پانچاکارما: انواع درمان های طبیعی تحت پانچاکارما برای جابجایی قدرت گوارشی، حذف سموم از بدن، و رسیدگی به دلایل اصلی درد شکم اتخاذ می شود.

✓ Vamana: گاهی اوقات، دلایل درد شکم نیز می تواند سوء هاضمه یا مشکل معده باشد. در درمان وامانا از گیاهان طبیعی برای القای استفراغ و ایجاد حس سبکی استفاده می شود.

✓ ویرچانا: در این پاکسازی درمانی با کمک روغن گیاهی یا دسی گی گاوی به بیمار ماساژ داده می شود تا دوشاهای تشدید شده را که از مهمترین دلایل درد زیر شکم است، به مؤثرترین حالت متعادل کند. به دفع سموم کمک می کند و فشار شکمی را تسکین می دهد.

✓ Basti: تحت Basti karma، روغن های دارویی از طریق ریشه های مقعدی تجویز می شود تا مدفوع سفت را شل کرده و به دفع مناسب مواد زائد کمک کند. حرکات روده را بهبود می بخشد و به یبوست پایان می دهد زیرا این یکی از دلایل اصلی درد زیر شکم است.

✓ گیاهان طبیعی: گرفتگی معده را می توان با استفاده از چندین گیاه طبیعی قوی مانند زنجبیل، نعناع فلفلی، رازیانه، دانه هل، سیر، جعفری، زعفران، لیمو، آسافوتیدا، میخک و پودر زردچوبه با آب ولرم کاهش داد.

✓ رژیم غذایی آرام بخش واتا پیتا: تعادل واتا دوشا و پیتا دوشا مهم است. عدم تعادل عامل اصلی و یکی از دلایل اصلی درد زیر شکم است. با مصرف میوه هایی مانند سیب، موز، خربزه، آووکادو، سیب زمینی شیرین، خیار و کدو سبز می توانید به تعادل دوشاهای

نامتعادل کمک کرده و قدرت بدن را تامین کنید.

نتیجه

درد شکم در زنان می‌تواند به دلایل مختلف، از شرایط خفیف و گذرا تا شرایط بالقوه جدی ایجاد شود. درک معنی درد شکم، دلایل زیربنایی درد شکم، شناخت علائم مرتبط و جستجوی مراقبت های پزشکی مناسب برای تشخیص و درمان دقیق بسیار مهم است.

مداخله به موقع می تواند به کاهش درد، مدیریت شرایط مزمن و بهبود کیفیت کلی زندگی زنانی که ناراحتی شکمی دارند کمک کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.