عوارض دیابت بارداری

عوارض دیابت بر جنین : هنگام غذا خوردن انسان ، مواد غذایی در دستگاه گوارش به ساده ترین عناصر از جمله گلوکز (نوعی قند) تجزیه می شوند.

عوارض دیابت بر جنین

گلوکز تقریباً برای هر فرآیند در بدن انسان از جمله عملکرد مغز یک سوخت مورد نیاز است. برای اینکه بدن از گلوکز به عنوان انرژی استفاده کند ، به هورمونی معروف به انسولین احتیاج دارد که توسط ارگان ای به نام لوزالمعده تولید می شود.

در دیابت ، میزان انسولین فرد کافی نیست و این امر باعث می شود بدن انرژی لازم را از گلوکز دریافت و استفاده کند.

انواع دیابت

نوع 1 : دیابت نوع 1 (که گاهی به آن دیابت وابسته به انسولین یا IDDM گفته می شود) یک بیماری مزمن و اغلب طولانی مدت است که در آن لوزالمعده انسولین تولید نمی کند. دلایل دقیق این بیماری ناشناخته است ، اما واضح است که سیستم ایمنی بدن به نوعی باعث حمله به لوزالمعده می شود. این بیماری معمولاً در کودکی تشخیص داده می شود. علائم شایع آن عبارتند از خستگی ، تشنگی شدید و گرسنگی ، ادرار بیش از حد و کاهش وزن. این نوع دیابت به فرد نیاز دارد که انسولین را دریافت کند ، چه از طریق تزریق چند بار در روز و چه از طریق پمپ مداوم.

عوارض دیابت بر جنین

هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد.

نوع 2 : در دیابت نوع 2 ، سلول های بدن مقاومت به انسولین ایجاد می کنند ، حتی اگر لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی باشد. دیابت نوع 2 (همچنین به آن دیابت وابسته به انسولین یا NIDDM نیز گفته می شود) در بزرگسالان شایع است اما در کودکان می تواند بروز کند. این بیماری معمولاً توسط چاقی ، سبک زندگی بی تحرک ، سن و تمایل ژنتیکی ایجاد می شود.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

علائم آن مشابه دیابت نوع 1 است. درمان می تواند از تغییرات تغذیه ای و افزایش ورزش تا مصرف داروهای خوراکی و تزریق انسولین متفاوت باشد. هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد ، اما بیماری می تواند آنقدر کنترل شود که در خارج از تغییرات سبک زندگی ، نیازی به درمان پزشکی نباشد.

حاملگیدیابت حاملگی (GDM) فقط در دوران بارداری رخ می دهد. مانند دیابت نوع 2 ، در دیابت حاملگی ، بدن قادر به استفاده موثر از انسولین تولید شده از لوزالمعده نیست. تقریباً همه خانمهای باردار در نتیجه تغییرات طبیعی هورمونی بارداری دچار اختلال در توانایی استفاده از گلوکز هستند ، اما همه آنها به دیابت حاملگی مبتلا نمی شوند. فقط حدود 4٪ از زنان GDM را توسعه می دهند. عوامل خطر شبیه به کسانی که به دیابت نوع 2 هستند، بلکه شامل سابقه فشار خون بالا، زایمان قبلی از یک نوزاد بزرگ (بزرگتر از 8 پوند، 5 اونس)، و یا اگر شما بیش از 35 در زمان بارداری .در صورتی که قند خون تنها از طریق رژیم غذایی کنترل نشود ، ممکن است GDM با تغییر رژیم غذایی درمان شود ، اما ممکن است نیاز به تزریق انسولین داشته باشد.

چگونه دیابت بر بارداری تأثیر می گذارد؟

از آنجا که کل بدن از گلوکز تغذیه می شود ، انسولین برای عملکرد مناسب کلیه سیستم های بدن بسیار مهم است. قند خون کنترل شده ضعیف می تواند عوارض بسیاری در بارداری برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد.

  • Polyhydramnios : این به معنای داشتن مایعات آمنیوتیک بیش از حد است ، و زنان مبتلا به دیابت به احتمال زیاد این مسئله را تجربه می کنند.
  • فشار خون بالا: که بیشتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می شود ، می تواند منجر به محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) ، زایمان شود و ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد ، که خطرات خود را برای کودک به همراه دارد.
  • محدودیت رشد : IUGR به دلیل فشار خون بالا تمایل دارد که می تواند در خانم هایی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند ، بروز کند. با این وجود ، این بیماری همچنین می تواند ناشی از بیماری عروقی باشد ، معمولاً در افراد دیابتی نوع 1 که فشار خون بالایی ندارند. این یک عامل خطر برای بسیاری از عوارض پزشکی برای نوزادان پس از تولد است. وزن کم هنگام تولد همچنین عامل اصلی مرگ و میر نوزادان در ایالات متحده است.
  • نقایص هنگام تولد: نوزادانی که به واسطه زنان مبتلا به دیابت متولد می شوند ، بیشتر در معرض ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی مانند نقص قلب و نقص لوله عصبی هستند .
  • سقط جنین: زنان دیابتی در معرض خطر سقط جنین هستند.
  • ماکروسومیا (یا وزن بیش از حد هنگام تولد): هنگامی که یک نوزاد وزن بیش از حد متوسط ​​داشته باشد (معمولاً بیش از 9 پوند ، 4 اونس یا بالاتر از صدک 90 برای اندازه مورد انتظار برای سن حاملگی) ، به آن ماکروزومی گفته می شود. نوزادان بزرگ در معرض عوارض زایمان مانند دیستوشی شانه هستند و ممکن است نیاز به زایمان از طریق سزارین داشته باشند.
نوشته های مرتبط

دیابت بارداری و مرگ جنین نی نی سایت

  • زایمان زودرس: زنان دیابتی در معرض خطر زایمان زودرس هستند. نوزادانی که قبل از 37 هفته حاملگی به دنیا آمده اند در معرض خطر تغذیه و مشکلات تنفسی ، مشکلات پزشکی طولانی مدت و مرگ هستند.
  • مرده زای : در حالی که زنان مبتلا به دیابت خطر ابتلا به نوزاد متولد شده را افزایش می دهند ، کنترل خوب قند خون عملاً این خطر را از بین می برد.

عوارض دیابت بر جنین

برنامه ریزی برای بارداری با دیابت

اگر قبل از بارداری به دیابت مبتلا شده اید ، مهم است که پزشک خود را قبل از شروع بارداری درگیر کنید. در تلاش برای جلوگیری از عوارض مختلف حاملگی ، پزشک شما به احتمال زیاد می خواهد آزمایش خون مختلفی را برای بررسی میزان هموگلوبین و کلسترول شما انجام دهد ، و همچنین شما را برای هرگونه مشکلات قلبی ، کلیوی یا کبد ارزیابی کند.

مدیریت دیابت

هرچه قند خون بهتر کنترل شود در دوران بارداری باشد ، شانس بیشتری برای یک بارداری سالم و سالم دارید. رعایت دستورالعمل های پزشک تا حد ممکن بسیار ضروری است. انسولین یک زن در طول دوران بارداری نیاز به تغییر دارد ، بنابراین اگر متوجه الگوی تغییر قند خون شدید ، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

  • نظارت بر قند خون: پیش بینی می شود زنان باردار مبتلا به دیابت چندین بار در روز قند خون خود را بررسی کنند تا مشخص شود رژیم و داروی آنها به خوبی چربی خون شما را کنترل می کند. مانیتورینگ با یک دستگاه مخصوص انجام می شود . نیاز دارد که انگشت یا ساعد خود را (بسته به مانیتور خود) بزنید تا قطره خون کمی به دست بیاید.
  • داروها و انسولین: در حالی که برخی از افراد دیابتی نوع 2 می توانند از داروهای خوراکی برای کنترل قند خون خود در حالی که باردار نیستند استفاده کنند ، اما تمام داروهای خوراکی در بارداری بی خطر نیست. تزریق انسولین بهترین و دقیق ترین کنترل قند خون در دوران بارداری ست.

حتی زنانی که قبل از بارداری از انسولین استفاده می کردند برای مدیریت قند خون خود در حین بارداری به رژیم جدید نیاز دارند. مهم است که دستورالعملهای داروی دیابت را با دقت دنبال کنید.

  • تغذیه : پیروی از رژیم غذایی دیابتی در دوران بارداری یکی از مهمترین راه ها برای کنترل قند خون است. این که آیا شما به تازگی به دیابت حاملگی مبتلا شده اید ، یا در کل زندگی خود با دیابت نوع 1 زندگی کرده اید ، ملاقات با یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه تصمیم های غذایی درست را هنگام “خوردن برای دو نفر” بخوانید.
  • آزمایش تشخیصی: از آنجایی که زنان مبتلا به دیابت در معرض خطر عوارض بسیاری در بارداری هستند ، به آزمایشات قبل از تولد نیاز دارند. شما ممکن است برخی از موارد زیر را داشته باشید:
  • مشخصات بیوفیزیکی (BPP)
  • شمارش لگد جنین
  • تست استرس (NST)
  • سونوگرافی

چه موقع با پزشک تماس بگیرید:عوارض دیابت بر جنین

اگر هر زمان در دوران بارداری مبتلا به دیابت هستید ، مراقبت از دوران بارداری ضروری است. به شما در مدیریت نظارت بر قند خون و رژیم دارویی کمک خواهید کرد. به دلیل خطرات مرتبط با دیابت در بارداری ، باید از علائم هشدار دهنده زیر آگاهی داشته باشید. در صورت تجربه هر یک از موارد زیر و در صورت سؤال یا نگرانی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر این علائم را تجربه کردید با پزشک خود تماس بگیرید: عوارض دیابت بر جنین

  • علائم قند خون پایین: سرگیجه ، تعریق ، لرزیدن ، سوزن شدن لب و زبان ، قلب مسابقه ، سردرگمی ، مشکل در صحبت. اگر قند خون پایین درمان نشود ، می تواند منجر به بی هوشی ، اغما یا حتی مرگ شود.
  • علائم قند خون بالا: تشنگی بیش از حد ، افزایش ادرار ، خشکی دهان ، حالت تهوع / استفراغ ، گیجی ، تنفس سریع ، نفس نفسانی میوه ای ، بی آگاهی. قند خون کنترل نشده کنترل نشده می تواند منجر به اغما و مرگ شود.
  • کاهش جنبش جنین
  • سردرد شدید
  • انقباضات دردناک مکرر
  • خونریزی واژن که مانند یک دوره قاعدگی سنگین است
  • یک مایع روشن از واژن
  • درد شدید شکم

اگرچه آگاه نگه داشتن پزشک از علائم دیابت و هرگونه تغییر قند خون در دوران بارداری بسیار مهم است ، درگیر شدن آنها در سفر قبل از بارداری نیز بسیار مهم است ، به خصوص اگر قبلاً دیابت دارید.عوارض دیابت بر جنین

برای مشاوره قبل از برداشت از پزشک خود به پزشک مراجعه کنید ، به شما اطمینان می دهد که دیابت شما به اندازه کافی کنترل می شود تا بدن شما بتواند بارداری را با حداقل خطرات ممکن برای شما و نوزاد حفظ کند.عوارض دیابت بر جنین

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.