درمان لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری : قطعا دیدن خون برای یک زن باردار ترسناک خواهد بود. این می‌تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. شما ممکن است احتمالا نیاز به یک معاینه، سونوگرافی ویا ازمایش خون برای اطمینان از سلامت خود وجنین داشته باشید.

لکه بینی در سه ماهه اول بارداری

حدود 25 درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری و در طول 12 هفته اول، نشانه هایی از لکه بینی مشاهده می کنند که دلایل آن عبارتند از:

لکه بینی در بارداری

* لانه گزینی جنین
در طول 12 روز بعد از حاملگی ممکن است که زن باردار لکه های خونی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است .

*سقط جنین
بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول 12 هفته اول ، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است. حدود 50درصداز زنانی که در این زمان خونریزی داشته اند، نهایتا جنین خود را سقط می کنند، اما این دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی دچار نگرانی شوند، مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشند.

 *بارداری خارج از رحم
در بارداری خارج رحمی، جنین در اکثر مواقع درلوله رحمی رشد می کند. اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد، در نهایت منجر به پاره شدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد.

*حاملگی مولار
رشد بی رویه جفت داخل رحم  به جای جنین  می تواند سرطانی شده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.
یکی دیگر از علائم بارداری مولار، حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد

*تغییرات دهانه رحم
در بارداری، جریان خون به سمت دهانه رحم زیاد می شود. در نتیجه داشتن رابطه جنسی با همسر در این دوران و یا پاپ اسمیرباعث ایجاد لکه بینی می شود. این لکه بینی جای نگرانی ندارد.

*عفونت
هر گونه عفونت رحمی یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

اگر لکه بینی بین هفته 13 تا اواسط بارداری رخ دهد، احتمال سقط جنین را افزایش و اگر از اواسط بارداری تا هفته 37 مشاهده گردد، احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد.

لکه بینی در بارداری

علت لکه بینی و خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری

*جفت سر راهی
زمانیکه جفت به سمت پایین متمایل شده و یا جلوی کانال زایمان را می گیردوقطره قطره خونریزی اتفاق می افتد. درصورت مشاهده بستر خون باید سریعا اقدامات مراقبتی انجام گیرد. این نوع خونریزی بدون درد و علامت اتفاق می افتد.

*کنده شدن جفت:

در حدود 1درصد از بارداری ها، زمان قبل یا طی زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطرناک می باشد. از دیگر علائم جدا شدن جفت، وجود درد در ناحیه زیر شکم و وجود لخته خون در واژن و درد کمر می باشد.
زایمان زودرس

خونریزی در اواخر دوران بارداری شاید بدلیل زایمان زودهنگام باشد..
چند روز یا چند هفته قبل از زایمان،لخته مخاطی که همراه با لکه می باشد از رحم خارج می شود.
اگر این علائم قبل از هفته 37 بارداری اتفاق بیافتد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا در حال زایمان زودرس هستید.

*پولیپ دهانه رحم

بدلیل افزایش هورمون استروژن رشد بی رویه سلولهای دهانه رحم باعث خونریزی میشود

د‌ر د‌وران بارد‌اری نیاز به استفاد‌ه از آهن و اسید‌فولیک ومولتی ویتامینها وجود‌ د‌ارد‌ وخانم‌های بارد‌ار به‌جز این نیازی به مکمل د‌یگری ند‌ارند‌. همچنین د‌ر بارد‌اری وضعیت استراحت مطلق وجود‌ ند‌ارد‌.

فقط کسانی که سرکلاژ کرده اندیا سابقه زایمان زود‌رس و سقط د‌ارند‌ نباید‌ کارهای خیلی سنگین انجام د‌هند‌ یا پیاد‌ه‌روی‌های خیلی طولانی د‌اشته باشند‌ و زیاد‌ از پله بالا و پایین بروند‌ بنابراین به این افراد‌ استراحت نسبی توصیه می‌شود‌ .

لکه بینی در بارداری

آزمایش تشخیصی لکه بینی در اوایل بارداری

نوشته های مرتبط

این می تواند مدتی طول بکشد تا پزشک شما از آنچه که خونریزی معنی دارد اطمینان داشته باشد. ممکن است شما به تعدادی آزمایش نیاز داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • معاینه واژن – برای بررسی اندازه رحم و میزان خونریزی. این معاینه چند دقیقه طول می کشد و ممکن است کمی ناراحت کننده باشد.
  • آزمایش خون – برای بررسی نوع خون و بعضی اوقات سطح هورمونهای بارداری در خون شما.
  • اسکن سونوگرافی – ژل روی شکم شما مالیده می شود. یک اسکنر دستی برای تهیه تصاویر از بارداری از امواج صوتی استفاده می کند. در اوایل بارداری با قرار دادن یک اسکنر کوچک و باریک در مهبل اطلاعات بیشتری کسب می شود. قبل از اسکن نیاز به داشتن مثانه کامل دارید. اسکن سونوگرافی حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. در صورت نیاز به سونوگرافی ، می توان آن را از طریق بخش اورژانس نزدیکترین بیمارستان یا پزشک محلی خود ترتیب داد.

هم جفت جلوی جفت و هم قطع جفت می تواند باعث خونریزی شدید خون قرمز روشن از مهبل شود.

معاینه واژینال اغلب برای کمک به تشخیص جوش جفت انجام می شود ، اما می تواند باعث خونریزی شدیدتر در مورد جفت جفت شود. بنابراین ، همیشه باید از اول اسکن سونوگرافی گرفته شود و از معاینات واژینال دیجیتال (انگشت) در مورد جفت جفت جلوگیری شود.

لکه بینی در بارداری

آزمایشاتی که برای تشخیص جفت  استفاده می شود عبارتند از:

  • تاریخچه پزشکی
  • اسکن با امواج فراصوت
  • احساس شکم مادر برای برقراری موقعیت کودک (کودک در یک طرف و یا در حالت اول در حدود یک در سه مورد جفت پرووی قرار دارد).
  • معاینه واژینال اسپکولوم بسیار ملایم (برای اطمینان از خونریزی از گردن رحم یا مهبل نیست)

درمان لکه بینی در اوایل بارداری


خونریزی ممکن است سبک باشد و طی یک یا دو روز متوقف شود. بسیاری از افراد پس از چنین خونریزی ، کودک را به طور کامل در ترم به سر می برند.

با این حال ، گاهی اوقات خونریزی شدید می شود و احتمالاً سقط جنین اتفاق می افتد. در حالی که شما هنوز هم نیاز به مراجعه به پزشک دارید ، در چنین شرایطی هیچ مراقبت اضطراری وجود ندارد که بتواند بارداری شما را نجات دهد.

بعضی اوقات ، در هنگام سقط جنین ، برخی از بافت های حاملگی ممکن است در داخل رحم باقی بمانند. در صورت عدم درمان این می تواند به خونریزی بسیار سنگین منجر شود. در صورت نیاز به درمان بیشتر ، پزشک به شما خواهد گفت.

اگر منفی ریزوس (Rh) دارید (اگر گروه خونی منفی دارید) ، ممکن است نیاز به تزریق ایمونوگلوبولین ضد D داشته باشید تا از مشکلات مربوط به ناسازگاری خون احتمالی در بارداری های بعدی جلوگیری کنید.

درمان لکه بینی در بارداری

ممکن است در این مدت طیف وسیعی از احساسات را حس کنید. گناه یک احساس طبیعی است ، اما خود را سرزنش نکنید ، زیرا هیچ کاری اشتباه نکرده اید. بدن شما دچار تغییراتی در سطح هورمون خواهد شد و این می تواند احساسات بسیار خوبی را برای شما ایجاد کند. این ممکن است به صحبت با خانواده یا دوستان کمک کند.

در حالی که هیچ درمانی خاص برای جلوگیری از سقط جنین وجود ندارد ، کارهایی که می توانید انجام دهید از این طریق کمک می کند:

لکه بینی در بارداری

  • استراحت فراوان
  • هنگام خونریزی از پدها به جای تامپون استفاده کنید.
  • در حالی که خونریزی می کنید از رابطه جنسی خودداری کنید. پس از متوقف شدن خونریزی ، رابطه جنسی می تواند از سر گرفته شود.
  • در صورت لزوم مصرف داروهای خفیف برای تسکین درد مانند پاراستامول.
  • گزارش هرگونه تغییر در وضعیت شما به پزشک خود.

برای درمان لکه بینی در بارداری چه بخوریم

اگر لکه بینی در بارداری را تجربه کردید که خونریزی از لانه گزینی نیست یا بعد از چند ساعت به خودی خود متوقف نمی شود، ممکن است پزشک توصیه کند که برای ارزیابی وارد شوید.

 پزشک احتمالا معاینه واژینال را برای ارزیابی میزان خونریزی انجام می دهند. همچنین ممکن است برای تأیید جنین سالم و در حال رشد طبیعی و بررسی ضربان قلب، از سونوگرافی شکم یا واژن استفاده کنند.

  1. سیر
  2. زعفران
  3. زرشک
  4. گیاهان دارویی مانند آویشن، شبدر، نعناع فلفلی، شیرین‌بیان، ختمی، زنیان و پونه
  5. بادام تلخ
  6. بهارنارنج

درمان لکه بینی در بارداری طب سنتی

  1. سوسن صغیر
  2. اشنگور
  3. ریحان
  4. سایبان
  5. گنه گنه
  6. کولا
  7. زنجبیل
instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.