ماکروزومی( درشت بالا بودن وزن جنین )

ماکروزومی درشت بالا بودن وزن جنین : ماکروزومی می تواند باعث یک زایمان دشوار شود و خطر زایمان سزارینی ( برش C ) و آسیب به نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد .

ماکروزومی جنین چیست

ماکروزومی جنین وضعیتی است که در آن جنین شما بزرگتر از حد متوسط ​​است (بین 4000 گرم و 4500 گرم [9 پوند، 15 اونس]). دلایل زیادی وجود دارد، از جمله دیابت یا چاقی در والدین متولد شده. در حالی که ماکروزومی جنین غیر قابل پیش بینی است نوزاد شما نیز در معرض خطر عوارض است.

جدی ترین نگرانی دیستوشی شانه است. این زمانی اتفاق می افتد که سر کودک شما از رحم خارج می شود، اما شانه های آن در داخل رحم شما گیر می کند. این یک وضعیت جدی است که ممکن است با هر زایمانی رخ دهد، اما در نوزادان بزرگ شایع تر است.

همچنین نوزادان متولد شده با ماکروزومی به احتمال زیاد بعدا دارای مشکلات سلامت مانند چاقی و دیابت ها در طول زندگی خود خواهند بود .
حدود 9 درصد از همه نوزادان با ماکروزومی متولد می شوند .

شما به احتمال زیاد دارای یک نوزاد ماکروزومی خواهید بود اگر:
• اگر قبل از بارداری دیابت داشته باشید یا اگر دیابت حین بارداری پیشرفت کرده باشد ( دیابت بارداری)
• شروع چاقی با بارداری
• افزایش وزن بیش از حد در طول بارداری
• فشار خون بالا در دوران بارداری
• اگر قبلا نوزادی با ماکروزومی داشته باشید
• اگر بیش از دو هفته از موعد زایمان شما گذشته باشد
• اگر سن شما بیش از 35 سال باشد
علائم
نشانه اصلی ماکروزومی وزن بیشتر از 8 پوند و 13 اونس در هنگام تولد است – صرفنظر از اینکه نوزاد زودرس , به موقع یا دیرتر به دنیا آمده باشد .

اگر دکتر شما فکر می کند که اندازه نوزاد می تواند باعث مشکلاتی در طول زایمان واژینال شود ممکن است لازم باشد که یک زایمان سزارینی را برنامه ریزی کنید.


عوارض ماکروزومی جنین


ماکروزومی می تواند عوارضی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند . مشکلاتی که برای مادر ایجاد می کند عبارتند از:
• آسیب به واژن . درحین تولد جنین می تواند واژن مادر یا عضلات بین واژن و معقد و عضلات پرینه را دچار پارگی کند.
• خونریزی پس از زایمان . یک نوزاد بزرگ می تواند از انقباض عضلات رحم که پس از زایمان صورت می گیرد , جلوگیری کند . این امر می تواند منجر به خونریزی بیش از حد شود .
• پارگی رحم . اگر شما قبلا زایمان سزارینی یا جراحی رحم داشته باشید , رحم شما می تواند در طول زایمان دچار پارگی شود . این عوارض می تواند تهدید کننده حیات باشد .
مشکلاتی که در نوزاد پدید می آید ممکن است شامل موارد زیر باشد :
• چاقی . نوزادانی که با وزن بیشتر متولد می شوند به احتمال بیشتری در دوران کودکی چاق هستند .
• قند خون غیر طبیعی . برخی از نوزادان با قند خون پایین تر از نرمال متولد می شوند . بندرت قند خون آنها بالا است .


نوزادانی که هنگام تولد بزرگ هستند در بزرگسالی در معرض خطر این مشکلات هستند:
• دیابت
• فشار خون بالا
• چاقی
آنها همچنین در معرض خطر سندروم متابولیک قرار دارند . این گروه از بیماری ها شامل فشارخون بالا , قند خون بالا , چربی بیش از حد دور کمر و سطوح غیرطبیعی کلسترول است .

همانطور که کودک بزرگتر می شود سندروم متابولیک می تواند ریسک آنها را برای ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت ها و بیماری قلبی عروقی افزایش دهد .
آیا این نوزادان واقعا بزرگتر می شوند؟
تصور ما این نیست که نوزادان در سالهای اخیر بزرگتر شده اند و فقط اینترنت نیست که هر کسی را هیجان زده می کند. بر اساس تحقیقات طی 20 تا 30 سال گذشته در کشورهای توسعه یافته 15 تا 25 درصد تولد نوزادانی با وزن 8 پوند و 13 اونس یا بیشتر افزایش داشته است

. این به عنوان یک یادآوری در رابطه با وزن پسر من در هنگام تولد بود – وزنی که این روزها ظاهرا باعث می شود نوزاد بزرگتر از حد طبیعی در نظر گرفته شود .

اصطلاح پزشکی برای آن ماکروزومی است اما در محاوره معمولی به اینها “نوزادان خیلی بزرگ ” گفته می شود.
این یک جذابیت بی پایان برای مردم است زیرا مردان و زنان تمایل دارند که واکنش های بسیار متفاوتی به این پدیده داشته باشند .
مردها در مورد آن می شنوند و فکر می کنند, اوه , وای , این دیوانه کننده است . و سپس به راه خود ادامه می دهند .

از سوی دیگر زنها بصورت غیر ارادی خودشان را جمع می کنند , عرق سرد می کنند و فکر می کنند , خدای بزرگ این چطور اتفاق می افتد؟ آیا می تواند برای من اتفاق بیافتد؟ حتی زنانی که قصد ندارند فرزندان بیشتری داشته باشند – یا کسانی که کلا قصد ندارند فرزندی داشته باشند .

نمی تواند کمکی کنند اما با بخش های زنانه خودشان به شدت احساس همدردی می کنند زیرا همه آنها به خوبی آگاه هستند حتی بزرگترین نوزاد نیز باید هر جور هست به به دنیا بیاید .ماکروزومی درشت بالا بودن وزن جنین
بنابراین , این نوزاد دقیقا چگونه به دنیا خواهد آمد؟
شما ممکن است فکر کنید که مادران این نوزادان نیاز به سزارین خواهند داشت . در واقع، اگر شما جنین بزرگتری داشته باشید به احتمال بیشتری به این عمل احتیاج خواهید داشت ،اما باور داشته باشید یا خیر همیشه اینطور نیست .

نوشته های مرتبط

بله درست است یک جنین 15 پوندی می تواند با زایمان واژینال نیز متولد شود .
اما مسائلی وجود دارد که می تواند در رابطه با نوزادان با وزن بیش از حد ترسناک شود . یکی از بزرگترین خطرات وقتی که جنین مبتلا به ماکروزومی متولد می شود وضعیتی است که دیستوزیای شانه نامیده می شود که در آن شانه ها می توانند پشت استخوان شرمگاهی مادر گیر کند

. پزشکان می توانند این مسئله را خیلی راحت هنگام تولد نوزاد کوچکتر حل کنند اما در رابطه با نوزادن بزرگتر می تواند بسیار دشوار باشد . ماکروزومی درشت بالا بودن وزن جنین

این امر می تواند منجر به دررفتگی شانه نوزاد یا بطور شایع تر شکستگی قفسه سینه نوزاد ( استخوان گریبان ) , و همچنین باعث پارگی یا آسیب کف لگن برای مادر شود.
البته نوزدان دارای وزن زیاد می توانند کاملا ایمن متولد شوند .

چرا بچه ها بزرگتر و بزرگتر می شوند؟

جلوگیری از ماکروزومی جنین


این سوال در ذهن همه افراد وجود دارد ولی هیچ پاسخ واحدی برای آن وجود ندارد . برای برخی از زنان، دیابت بارداری (GD ) نقش مهمی دارد .

تقریبا 18 درصد از زنان باردار ممکن است تنها مبتلا به این نوع دیابت بارداری تشخیص داده شوند که در آن بدن نمی نواند قند خون را به درستی تنظیم کند .

به غیر از خطری که برای مادر در حین بارداری دارد، ابتلا به دیابت بارداری شامل ریسک بالاتر برای پره اکلامپسی است و GD به خصوص می تواند باعث تولد فرزندی با وزن بیشتر شود. ماکروزومی درشت بالا بودن وزن جنین

GD همچنین خطر تولد زودرس را افزایش می دهد به این معنی که نوزاد می تواند با ریه های فاقد رشد کافی متولد شود . همچنین نوزادانی که از مادران مبتلا به GD متولد می شوند بعدا در زندگی در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به چاقی و دیابت ها قرار دارند .
حتی بدون دیابت بارداری، چاقی مادر ممکن است در ایجاد نوزادی با وزن بیش از حد نقش داشته باشد . اما تعداد زیادی از زنان دارای اضافه وزن نوزادانی با وزن کم یا متوسط به دنیا می آورند .

با این حال , برای اینکه شانش شما برای داشتن نوزادی با وزن مناسب افزایش یابد شما باید وزن خودتان را قبل از بارداری چک کنید همچنین در طول بارداری خوب غذا بخورید و بطور منظم ورزش کنید .

در نوزادان، دیستوشی شانه می تواند باعث موارد زیر شود:

شکستگی استخوان (شکستگی استخوان) در کودک شما.
آسیب شبکه بازویی (آسیب به اعصاب آنها که سیگنال هایی را به بازوهای آنها می فرستد).
ضربه مغزی.
نوزادان بزرگ‌تر نیز در معرض خطر عوارض بعد از زایمان هستند، از جمله:

تعداد بالای گلبول های قرمز خون، که خطر زردی نوزاد را افزایش می دهد.
قند خون پایین.
مشکلات تنفسی.

چگونه می توانم بفهمم که جنین من وزن مناسبی دارد؟

دکتر شما در مورد سابقه پزشکی و حاملگی های قبلی از شما سوال خواهد کرد . آنها می توانند در حین بارداری اندازه نوزادتان را چک کنید اگرچه این ارزیابی همیشه صحیح نیست.
روش های بررسی اندازه نوزاد عبارتند از:ماکروزومی درشت بالا بودن وزن جنین
• اندازه گیری طول فوندوس ( انتهای رحم ) . طول فوندوس از بالای رحم مادر تا استخوان شرمگاهی است . طول بلندتر از نرمال فوندوس می تواند نشانه ماکروزومی باشد.
• سونوگرافی . این آزمایش از امواج صوتی برای مشاهده تصویر جنین در رحم استفاده می کند . اگرچه در پیش بینی وزن تولد کاملا دقیق نیست اما می تواند ارزیابی کند که آیا جنین داخل رحم بیش از حد بزرگ است یا خیر.
• بررسی سطح مایع آمنیوتیک . مایع آمنیوتیک خیلی زیاد نشانه این است که جنین بیش از حد ادرار تولید می کند . جنین بزرگتر ادرار بیشتری تولید می کند .
• تست استرس منفی( Nonstress test ). این آزمایش ضربان قلب جنین شما را هنگامیکه که حرکت می کند اندازه گیری می کند.
• مشخصات بیوفیزیکی . این آزمایش تست استرس منفی( Nonstress test) را با سونوگرافی ترکیب می کند تا حرکات , تنفس و سطح مایع آمنیوتیک جنین را بررسی کند.

درشت بودن جنین خطرناک است ؟

ماکروزومی می تواند هنگام زایمان باعث مشکلات زیر شود:
• شانه نوزاد ممکن است در کانال تولد گیر کند
• ترقوه یا دیگر استخوان های نوزاد دچار شکستگی شود
• روند زایمان طولانی تر از حالت طبیعی است
• پنس های یا وکیوم زایمان مورد نیاز است
• زایمان سزارینی مورد نیاز است

از کجا بفهمیم جنین درشت است ؟

اصطلاح ماکروزومی نوزادی را توصیف می کند که با وزن خیلی بیشتری نسبت به میانگین وزنی سن حاملگی که تعداد هفته های داخل رحم است , متولد می شود . نوزادان ماکروزومی وزنی بیش از 8 پوند , 13 اونس دارند

علت بزرگ بودن جنین نسبت به سن حاملگی چیست؟

دلایل این وضعیت عبارتند از:
• ابتلای مادر به دیابت
• چاقی مادر
• ژنتیک
• یک وضعیت پزشکی در نوزاد

درمان ماکروزومی جنین چیست؟

احتمالا پزشک شما زایمان سزارینی را برای اطمینان از یک زایمان سالم توصیه می کند . تحریک زایمان زودهنگام طوریکه جنین زودتر از موعد به دنیا بیاید تفاوتی در نتیجه نشان نداده است .
نوزادان متولد شده با وزن زیاد ( درشت ) باید از نظر وضعیت سلامت مانند چاقی و دیابت ها در حین رشد کنترل شوند. با مدیریت شرایط از قبل و سلامت شما در دوران بارداری و همچنین کنترل سلامت کودک شما تا دوران بزرگسالی ممکن است شماقادر به پیشگیری از مشکلاتی باشید که ناشی از ماکروزومی است.

حداکثر وزن جنین برای زایمان طبیعی چقدر است؟

بطور متوسط وزن نوزادان بین 5 پوند و 8 اونس ( 2500 گرم ) و 8 پوند و 13 اونس ( 4000 گرم ) است . نوزادانی با ماکروزومی از نظر وزنی در صدک نودم یا بالاتر سن حاملگی هستند اگر به موقع متولد شوند .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.