مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته (فیلم)

مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته :

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در وب سایت فقط برای اهداف علمی، مطالعاتی و اطلاعات عمومی است. اطلاعات و نکات ارائه شده در وب سایت نباید به منظور مشاوره پزشکی یا تشخیص یا درمان استفاده شوند. اگر احساس خوبی ندارید، لطفاً با پزشک

خود مشورت کنید.

نمی توانید صبر کنید تا بفهمید؟ تست بارداری خانگی انجام دهید. آنها تقریباً به اندازه آزمایش ادرار یا آزمایش خون انجام شده در مطب قابل اعتماد هستند – و بلافاصله نتیجه می گیرید. برای اطمینان از دقت، دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و مطمئن شوید که

تمام لوازمی که استفاده می کنید تمیز هستند.

هر بارداری متفاوت است.

هر زن و هر بارداری متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است اتفاقاتی برای شما کمی زودتر یا کمی دیرتر از سایر مادران رخ دهد. این طبیعی است، بنابراین سعی کنید نگران نباشید.

جنین شما در دوران بارداری معمولی تغییرات زیادی خواهد داشت. این زمان به سه مرحله تقسیم می شود که سه ماهه نامیده می شود. هر سه ماهه مجموعه ای حدود سه ماه است. 

احتمالاً ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مورد رشد نوزاد در هفته ها با شما صحبت خواهد کرد. بنابراین ، اگر سه ماهه بارداری هستید ، حدود 12 هفته هستید.

مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

 

اگر به تازگی باردار هستید یا در تلاش برای باردار شدن هستید، سؤالات زیادی در مورد آنچه که باید انتظار داشته باشید دارید. بدن شما چگونه تغییر خواهد کرد؟ در درون شما چه می گذرد؟ راهنمای هفته به هفته ما به شما در 9 ماه بارداری کمک می کند تا

بتوانید مادری باهوش تر، با اعتماد به نفس تر و آماده تر باشید. هر هفته اطلاعاتی در مورد بدن شما و جنین و همچنین توصیه های مفیدی ارائه می دهد که می توانید در طول بارداری از آنها استفاده کنید. بیایید با نگاهی به داخل رحم شروع کنیم.

در هر سه ماهه ، تغییرات متمایزی را در نوزاد و خود مشاهده خواهید کرد.

به طور سنتی ، ما بارداری را یک فرایند نه ماهه می دانیم. با این حال ، همیشه اینطور نیست. بارداری کامل 40 هفته یا 280 روز است. بسته به اینکه در چه ماههایی باردار هستید (برخی کوتاه تر و برخی دیگر طولانی تر هستند) و در چه هفته ای زایمان می

کنید ، ممکن است نه ماه یا 10 ماه باردار باشید. این کاملا طبیعی و سالم است.

هنگامی که به پایان دوران بارداری خود نزدیک می شوید ، ممکن است در هنگام زایمان نام چند دسته را بشنوید. این برچسب ها در چند هفته آخر بارداری تقسیم می شوند. آنها همچنین برای مراقبت از عوارض خاصی در نوزادان استفاده می شوند. نوزادانی که

در دوره های اولیه ترم یا قبل از آن متولد می شوند ، نسبت به نوزادانی که چند هفته بعد در بازه زمانی کامل متولد می شوند ، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی ، شنوایی یا یادگیری هستند.

چند هفته آخر بارداری به گروه های زیر تقسیم می شود:

  • ترم اولیه : 37 هفته 0/07 تا 38 هفته 6/7.
  • دوره کامل : 39 هفته 0/7 تا 40 هفته 6/7.
  • ترم آخر : 41 هفته 0/7 تا 41 هفته 6/7.
  • مدت ارسال : 42 هفته 0/7 به بعد.

سه ماهه اول

سه ماهه اول بارداری تا 12 هفته طول می کشد. این به طور کلی سه ماه اول بارداری است. در طول این سه ماهه ، کودک شما از گروه کوچکی از سلولها به جنین تبدیل می شود که دارای ویژگی های نوزاد است.کودک شما هنوز کوچک است اما به سرعت در حال رشد است.

آنها از اندازه یک هسته سیب در هفته 5 به اندازه یک کشمش در هفته 8 رشد می کنند. آنها شروع به کمی شبیه به یک بچه قورباغه کرده اند، اما دم ناپدید می شود و به قسمت پایین پشت آنها تبدیل می شود.

هفته 1 و 2

کودک: کودک شما هنوز فقط یک بارقه در چشم شماست. تشخیص دقیق زمان بارداری دشوار است ، بنابراین پزشکان تاریخ زایمان شما را از ابتدای آخرین سیکل قاعدگی محاسبه می کنند. درست است — برای اهداف محاسباتی، شما حتی قبل از بارداری “باردار” هستید!

 

مادر آینده: پوشش داخلی رحم شما ضخیم می شود تا برای بارداری آماده شود. ممکن است در طول تخمک گذاری متوجه ترشحات چسبنده واژن شوید. در ابتدای قاعدگی، حدود 20 تخمک به نام تخمک کیسه های پر از مایع به نام فولیکول را اشغال می کنند. اگر معمولاً هر 28 روز پریود می‌شوید، پس از آن حدود 14 روز بعد، تخمک‌گذاری می‌کنید: یکی از این فولیکول‌ها یک یا دو تخمک آزاد می‌کند که در لوله فالوپ شما حرکت می‌کنند تا منتظر لقاح شوند. این زمان – 14 روز پس از شروع قاعدگی و یک روز یا بیشتر – زمانی است که بیشترین باروری را دارید. (توجه داشته باشید که اگر مصرف ضدبارداری را متوقف کرده اید، ممکن است زودتر از حد انتظار تخمک گذاری کنید.) اگر می خواهید باردار شوید، این بهترین زمان برای تلاش است. هنگامی که تخمک بارور شد – 24 تا 72 ساعت پس از تخمک گذاری – به داخل رحم حرکت می کند.

هفته 3

عزیزم: تبریک میگم! اگر تخمک شما و اسپرم همسرتان با موفقیت به هم متصل شده اند، جنین شما واقعاً وجود دارد، اگرچه بسیار کوچک است – به اندازه سر یک سنجاق. شبیه جنین یا نوزاد نیست. این فقط یک گروه از حدود 100 سلول است که به سرعت در حال تکثیر و رشد هستند. لایه بیرونی سلول ها به جفت و لایه داخلی به جنین تبدیل می شود.

از آنجایی که لانه گزینی مرحله حساسی برای اطمینان از بارداری است، مادران باید یک رژیم غذایی مناسب و مغذی داشته باشند که شامل غذای گرم پخته شده و سبزیجاتی مانند هویج و سیب زمینی شیرین باشد.

حفظ یک سبک زندگی فعال با یوگای متناسب با بارداری نیز ممکن است برای اطمینان از لانه گزینی مفید باشد.

در صورت خونریزی بیش از حد و دردناک، مشورت با پزشک ضروری است.

مادر آینده: در این مرحله هیچ تغییری در بدن خود مشاهده نخواهید کرد. به یاد داشته باشید، شما حتی هنوز پریود خود را از دست نداده اید. اما هورمون ها به بدن شما سیگنال می دهند که روند قاعدگی را متوقف کند و از بارداری شما حمایت کند .

هفته 4

کودک: اکنون که تخمک شما بارور شده است، در دیواره رحم شما فرو می رود. به این کار کاشت می گویند. ممکن است تا 4 روز پس از لقاح رخ دهد.

اگرچه گرفتگی خفیف در هفته چهارم شایع است، اما در صورت گرفتگی شدید، مشورت با پزشک ضروری است.

مصرف اسید فولیک باید ادامه یابد زیرا از ناتوانی های مادرزادی مختلف جلوگیری می کند.

مادران آینده باید لباس های گشاد و راحت انتخاب کنند.

مادر آینده: احتمالاً در این هفته منتظر پریود هستید و اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است یکی از اولین علائم بارداری باشد. هنگامی که جنین خود را در رحم لانه گزینی می کند، ممکن است متوجه لکه بینی نوری نیز شوید. حفره آمنیوتیک، که با مایع پر می شود، و جفت، که اکسیژن و مواد مغذی را برای تغذیه کودک شما می آورد، در رحم شما تشکیل می شوند. سینه‌های شما ممکن است حساس و متورم شوند، یا ممکن است هنوز احساس دیگری نداشته باشید. در پایان این هفته، تست بارداری خانگی ممکن است مثبت باشد.

 

مراحل رشد جنین هفته به هفته با تصویر

 

درد سینه از مهمترین علائم هفته پنجم بارداری محسوب می شود.

ناراحتی و تهوع صبحگاهی ممکن است بدترین حالت در هفته پنجم باشد.

در نتیجه افزایش اندازه نوزاد، کلیه های مادر ممکن است منبسط شوند. انبساط کلیه ممکن است فشار روی مثانه را افزایش دهد و در نتیجه تکرر ادرار را به دنبال داشته باشد.

به طور مشابه، رحم و سایر رباط های مرتبط با رحم نیز ممکن است منبسط شوند. این ممکن است منجر به گرفتگی شود.

نکات

برخی از مادران ممکن است علائم رایج بارداری را تا ماه پنجم مشاهده نکنند که کاملاً مشکلی ندارد.

توصیه می شود با ادامه بارداری مراجعه دوره ای به پزشک را ادامه دهید.

با افزایش سایز نوزاد، مادر باید رژیم غذایی مناسب با مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را حفظ کند.

توسعه در 8 هفته

اندازه جنین اکنون کمی بیش از نیم اینچ است. پلک ها و گوش ها در حال شکل گیری هستند و می توانید نوک بینی را ببینید. دست ها و پاها به خوبی شکل گرفته اند. انگشتان دست و پا بلندتر و مشخص تر می شوند. در پایان هفته دهم بارداری، جنین جنین محسوب می شود. این چیزی است که پزشکان تا زمان تولد به آن می گویند.

مادر باید در رژیم غذایی خود احتیاط بیشتری داشته باشد و در عین حال از مصرف دخانیات و الکل خودداری کند.

غذا باید به طور منظم مصرف شود و معده نباید خالی بماند. میان وعده های سبک و مغذی به شدت توصیه می شود.

برای جلوگیری از افت قند خون باید مقدار مناسبی از پروتئین و مواد غذایی غنی از کربوهیدرات به رژیم غذایی اضافه شود.

از آنجایی که نوزاد در برابر هر چیزی که ممکن است مانع رشد شود بسیار مستعد است، باید با پزشک مشورت شود.

مراحل رشد جنین در شکم مادر

ماه 1 (هفته های 1 تا 4)

با رشد تخم بارور ، یک کیسه ضد آب در اطراف آن ایجاد می شود و به تدریج با مایع پر می شود. این کیسه آمنیوتیک نامیده می شود و به تقویت جنین در حال رشد کمک می کند.

2 ماه اول زمانی است که بدن شما برای تغییراتی که بارداری به همراه دارد آماده می شود. همچنین زمانی است که مغز، قلب، استخوان ها، رگ های خونی و اندام های کودک شما رشد می کند.

جنسیت نوزاد و رنگ موهای او در زمان بارداری و قبل از اینکه بدانید باردار هستید مشخص می شود.

در این مدت ، جفت نیز توسعه می یابد. جفت یک اندام گرد و مسطح است که مواد مغذی را از مادر به نوزاد منتقل می کند و مواد زائد را از نوزاد منتقل می کند. جفت را به عنوان یک منبع غذایی برای کودک خود در طول بارداری در نظر بگیرید.

در چند هفته اول ، یک صورت اولیه با حلقه های تیره بزرگ برای چشم ها شکل می گیرد. دهان ، فک پایین و گلو در حال توسعه هستند. سلول های خونی در حال شکل گیری هستند و گردش خون آغاز می شود. لوله کوچک “قلب” تا پایان هفته چهارم 65 بار در دقیقه می زند.

در پایان ماه اول ، طول نوزاد شما حدود 1/4 اینچ است – کوچکتر از یک دانه برنج. مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

اگر به طور طبیعی باردار شده باشید، تخمک بارور شده (که بلاستوسیست نیز نامیده می شود) راه خود را در امتداد لوله فالوپ شما باز کرده و خود را به پوشش داخلی رحم شما متصل کرده است.

اگر به بارداری کمک کرده بودید، تخمک بارور شده قبلاً در رحم شما کاشته شده است.

هنگامی که بلاستوسیست به شدت روی پوشش داخلی رحم شما ثابت می شود، جنین نامیده می شود. اندازه آن تقریباً به اندازه یک نقطه است.

سلول‌های بیرونی جنین با خون شما ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین کودک شما می‌تواند همه چیزهایی را که برای رشد نیاز دارد دریافت کند. این پیوند به جفت تبدیل می شود که توسط طناب به جنین شما متصل می شود.

رشد در 12 هفته

اندازه جنین حدود 2 اینچ است و شروع به انجام حرکات خود می کند. ممکن است قسمت بالای رحم را بالای استخوان شرمگاهی خود احساس کنید. پزشک شما ممکن است ضربان قلب را با ابزار خاصی بشنود. اندام های جنسی باید شروع به روشن شدن کنند. در پایان هفته دوازدهم، سه ماهه اول به پایان می رسد.

رشد در 16 هفته

اندازه جنین در حال حاضر حدود 4.3 تا 4.6 اینچ و وزن آن حدود 3.5 اونس است. شما باید بتوانید بالای رحم خود را حدود 3 اینچ زیر ناف خود احساس کنید. چشم های جنین می تواند پلک بزند و قلب و رگ های خونی به طور کامل تشکیل شود. انگشتان دست و پا دارای اثر انگشت هستند.

رشد  در 20 هفته

وزن جنین حدود 10 اونس و طول آن کمی بیشتر از 6 اینچ است. رحم شما باید در سطح ناف شما باشد. جنین می تواند انگشت شست خود را بمکد، خمیازه بکشد، کشش پیدا کند و صورتش در بیاید. به زودی — اگر قبلاً این کار را نکرده اید — حرکت آن را احساس خواهید کرد که به آن “سریع” می گویند.

سونوگرافی معمولاً در هفته بیستم انجام می شود. در طی این سونوگرافی، پزشک مطمئن می شود که جفت سالم و به طور طبیعی چسبیده است و جنین شما به درستی رشد می کند. ضربان قلب و حرکت بدن، بازوها و پاها را در سونوگرافی مشاهده می کنید. معمولاً در 20 هفتگی می توانید بفهمید که پسر است یا دختر.

در اینجا یک سونوگرافی 2 بعدی (داخلی) در تضاد با سونوگرافی 4 بعدی، هر دو در هفته 20 نشان داده شده است.

رشد در 24 هفته

جنین اکنون حدود 1.4 پوند وزن دارد و با حرکت یا افزایش نبض به صداها پاسخ می دهد. در صورت سکسکه، ممکن است متوجه حرکات تند و سریع شوید. با رشد کامل گوش داخلی، ممکن است بتواند وارونه بودن را در رحم حس کند.

 در 28 هفته

وزن جنین حدود 2 پوند و 6 اونس است و اغلب در این مرحله از بارداری موقعیت خود را تغییر می دهد. اگر الان مجبور بودید زودتر تحویل بگیرید، احتمال زنده ماندن وجود دارد. از پزشک خود در مورد علائم هشدار دهنده زایمان زودرس سوال کنید. با شروع سه ماهه سوم، اکنون زمان ثبت نام در کلاس های زایمان است. آنها شما را برای بسیاری از جنبه های زایمان، از جمله زایمان و زایمان و مراقبت از نوزادتان آماده می کنند.

 

جدول رشد جنین هفته به هفته

ماه 2 (هفته های 5 تا 8)

ویژگی های صورت نوزاد شما همچنان در حال رشد است. هر گوش به عنوان یک چین کوچک پوست در کنار سر شروع می شود. جوانه های کوچکی که در نهایت به بازوها و پاها تبدیل می شوند ، در حال شکل گیری هستند. انگشتان دست ، انگشتان پا و چشم نیز در حال شکل گیری هستند.

لوله عصبی (مغز ، نخاع و سایر بافتهای عصبی سیستم عصبی مرکزی) اکنون به خوبی شکل گرفته است. دستگاه گوارش و اندام های حسی نیز شروع به رشد می کنند. استخوان شروع به جایگزینی غضروف می کند.

سر نوزاد شما نسبت به بقیه بدنش در این مرحله بزرگ است. در حدود 6 هفته ، ضربان قلب نوزاد شما معمولاً قابل تشخیص است.

پس از هفته هشتم ، نوزاد شما به جای جنین ، جنین نامیده می شود.

در پایان ماه دوم ، طول نوزاد شما حدود 1 اینچ و وزن آن حدود 1/30 اونس است.

تغییرات بدن/علائم بارداری

فشار خون در مادر شروع به افزایش می کند زیرا بدن برای مادر و نوزاد خون تولید می کند.

حس بویایی در مادر افزایش می یابد که حتی ممکن است حالت تهوع و ناراحتی را افزایش دهد.

همانطور که رباط ها و ماهیچه های معده با رحم در حال گسترش شروع به کشش می کنند، گرفتگی عضلات در هفته هشتم مکرر است.

با افزایش اضطراب، بیشتر زنان (حدود 50٪) ممکن است شروع به دیدن رویاهای عجیب و غریب کنند.

نکات

مادران باید سینه بند راحت تری را انتخاب کنند زیرا از افتادگی پوست جلوگیری می کند و همچنین تا حدودی ناراحتی را کاهش می دهد.

تمرینات جزئی و یوگا نیز برای مدیریت وضعیت مناسب و عملکرد طبیعی بدن توصیه می شود.

عکس مراحل رشد جنین

ماه 3 (هفته های 9 تا 12)

بازوها ، دستها ، انگشتان ، پا و انگشتان پای کودک کاملاً شکل گرفته است. در این مرحله ، کودک شما با انجام کارهایی مانند باز و بسته کردن مشت و دهان خود کمی شروع به کاوش می کند. ناخن های دست و پا شروع به رشد می کنند و گوش های خارجی شکل می گیرند. شروع دندانها در زیر لثه ها شکل می گیرد. اندام های تناسلی نوزاد شما نیز رشد می کند ، اما تشخیص جنسیت نوزاد در سونوگرافی دشوار است.

در پایان ماه سوم ، نوزاد شما به طور کامل شکل گرفته است. تمام اندامها و اندامها (اندامها) در حال حاضر هستند و به منظور کارکردن به رشد خود ادامه می دهند. سیستم گردش خون و ادرار نوزاد نیز کار می کند و کبد صفرا تولید می کند.مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

تخم بارور شده رشد می کند و یک کیسه ضد آب در اطراف آن تشکیل می شود که به تدریج پر از مایع می شود. این کیسه آمنیوتیک نامیده می شود و به حفظ جنین در حال رشد کمک می کند.

از آنجایی که استخوان‌ها در نوزاد شروع به شکل‌گیری می‌کنند، به مادر توصیه می‌شود برخی مکمل‌ها از جمله کلسیم مصرف کند.

تا هفته نهم، انجام چندین آزمایش برای برخی ناهنجاری‌ها از جمله STD، شمارش خون، سطح هورمون و آزمایش ادرار برای شناسایی UTI در صورت وجود عاقلانه است.

جفت نیز رشد می کند. این یک اندام گرد و مسطح است که مواد مغذی را از شما به کودک منتقل می کند و مواد زائد کودک را منتقل می کند.

یک صورت بدوی با حلقه های سیاه بزرگ برای چشم ها شکل می گیرد. دهان، فک پایین و گلو در حال رشد هستند. سلول های خون در حال شکل گیری هستند و گردش خون آغاز می شود.

در پایان ماه اول، کودک شما حدود 1/4 اینچ طول دارد — کوچکتر از یک دانه برنج.

هنگامی که یک اسپرم به یک تخمک می پیوندد، این دو یک سلول واحد به نام زیگوت تشکیل می دهند که حاوی DNA هر دو والدین است. این لقاح است که لقاح نیز نامیده می شود. در عرض حدود 3 روز، زیگوت شروع به تقسیم به سلول های بیشتری می کند. در حدود 5-6 روز، از طریق لوله فالوپ به داخل رحم رفته است. در این مرحله، بلاستوسیست نامیده می شود. به دیواره های رحم می چسبد یا کاشت می کند. در روز 10-12، زیگوت به جنین تبدیل شده است.

در این مرحله، جنین در حال توسعه ساختارهایی است که در نهایت صورت و گردن را تشکیل می دهند. قلب و عروق خونی به رشد خود ادامه می دهند. و ریه ها، معده و کبد شروع به رشد می کنند. جفتی که جنین را تغذیه می کند در حال شکل گیری است. تست بارداری خانگی می تواند در حال حاضر مثبت باشد.

 

بارداری هفته به هفته جنین پسر

 

توصیه می شود برای آزمایش ژنتیک آزمایش خون انجام دهید. این اجازه می دهد تا علائم مربوط به خطر ابتلا به سندرم داون، سندرم ادوارد، در میان سایر ناهنجاری های کروموزومی را شناسایی کنید.

علاوه بر این، آزمایش های خون دیگری برای تعیین گروه خونی و مثبت بودن یا نبودن Rh آن بر روی مادر انجام می شود.

لباس مناسب باید پوشیده شود زیرا ممکن است تا هفته دهم شکم کمی افزایش یابد.

مراجعه به دندانپزشک هر ده ماه یک بار توصیه می شود زیرا ممکن است به دلیل افزایش حجم خون مشکلاتی مانند تورم و خونریزی لثه ایجاد شود.

همچنین عاقلانه است که با خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مقداری وزن اضافه کنید تا انرژی و سلامت کودک را حفظ کنید.

اگر تهوع صبحگاهی حتی بعد از سه ماهه اول بارداری یا در صورت ترشحات خونی واژن ادامه یابد، مشورت با پزشک ضروری است.

مادران باید آرامش خود را حفظ کنند و با ادامه بارداری سعی کنند تا حد امکان استراحت کنند.

از این هفته به بعد، مادران باید هر هفته حدود نیم اونس وزن اضافه کنند.

از آنجایی که شکم نمایان می شود و اندازه آن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد، انتخاب لباس راحت تر بسیار مهم است.

در عین حال مکمل های مناسب با نظر پزشک مصرف شود.

برای کاهش ناراحتی، ورزش منظم و متوسط ​​با مصرف مایعات فراوان و سبزیجات سبز پیشنهاد می شود.

به دلیل تغییر وزن، مادران باید در راه رفتن و نشستن دقت بیشتری داشته باشند.

هر چند هفته یکبار، یک چکاپ کلی سلامت باید انجام شود.

خوابیدن به پهلوی چپ مناسب تر است زیرا برای گردش خون بهتر است.

استفاده از بالش قبل و بین پاها توصیه می شود زیرا در برابر گرفتگی احتمالی در طول شب راحتی را فراهم می کند.

اگر والدین علاقه مند به انجام آزمایشات بیشتر مانند آمنیوسنتز هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند. آمنیوسنتز شامل آزمایش مایع آمنیوتیک برای تشخیص هر گونه ناهنجاری ژنتیکی است.

نوشته های مرتبط

بیشترین رشد جنین در چند هفتگی است

 

در پایان ماه سوم ، طول نوزاد شما حدود 4 اینچ و وزن آن حدود 1 اونس است.

از آنجا که مهمترین رشد کودک شما اتفاق افتاده است ، احتمال سقط جنین شما پس از سه ماه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. ( توجه کنید که قرص سقط جنین هم نباید مصرف کنید )

  • در هفته های 1 تا 8 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • مغز و ستون فقرات شروع به شکل گیری می کنند.
    • بافت قلبی شروع به رشد می کند.
    • ماهیچه های چشم ، بینی و دهان شکل می گیرند.
    • انگشتان و انگشتان تار از دست و پاهای در حال رشد خارج می شوند. 
    • ریه ها شروع به تشکیل لوله هایی می کنند که بعد از تولد هوا را به داخل و خارج حمل می کنند.
    • گوش داخلی شروع به رشد می کند.
  • در هفته های 9 تا 12 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • غضروف اندام ها ، دست ها و پاها شروع به شکل گیری می کند اما تا چند هفته به استخوان سفت نمی شود. 
      • پلک ها شکل می گیرند اما بسته می مانند.
      • دستگاه تناسلی شروع به شکل گیری می کند.
      • کبد شروع به توسعه می کند.
      • کلیه ها شروع به تولید ادرار می کنند.
      • پانکراس شروع به تولید انسولین می کند.
      • ناخن های دست شکل می گیرد.
  • در هفته های 13 تا 16 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • استخوان ها بخصوص استخوان های بلند سفت می شوند.
    • پوست نازک و شفاف است اما به زودی شروع به ضخیم شدن می کند.
    • ناخن های پا فرم می گیرند.
    • گردن تعریف شده و اندام تحتانی توسعه یافته است.
    • شنوایی شروع به رشد می کند.
    • ریه ها شروع به تشکیل بافت می کنند که به آنها اجازه می دهد اکسیژن و دی اکسید کربن را هنگام تنفس پس از تولد شروع کنند.
  • در هفته های 17 تا 20 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • قسمتی از مغز که حرکات حرکتی را کنترل می کند به طور کامل شکل گرفته است.
    • سیستم گوارش کار می کند. 
    • گوش ها ، بینی و لب ها در سونوگرافی قابل تشخیص هستند.
    • در دختران ، رحم و واژن شروع به شکل گیری می کنند.
    • موهای نرم و نازک به نام lanugo شروع به شکل گیری کرده و بدن را می پوشاند .

سه ماهه دوم

این قسمت میانی بارداری اغلب به عنوان بهترین بخش تجربه در نظر گرفته می شود. در این زمان ، احتمالاً هرگونه تهوع صبحگاهی از بین رفته و ناراحتی های اولیه بارداری کم رنگ شده است. نوزاد در این ماه شروع به توسعه ویژگی های صورت می کند. 

همچنین ممکن است با حرکت و چرخش نوزاد به داخل رحم ، احساس حرکت کنید. در این سه ماهه ، بسیاری از افراد جنسیت نوزاد را می فهمند. این به طور معمول در طی یک اسکن آناتومی (سونوگرافی که رشد جسمانی کودک شما را بررسی می کند) در حدود 20 هفته انجام می شود.

مراحل رشد جنین از لقاح تا تولد

 

ماه 4 (هفته های 13 تا 16) : مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

ضربان قلب نوزاد شما ممکن است از طریق وسیله ای به نام داپلر شنیده شود. انگشتان دست و پا به خوبی مشخص شده اند. پلک ، ابرو ، مژه ، ناخن و مو شکل می گیرد. دندان ها و استخوان ها متراکم تر می شوند. نوزاد شما حتی می تواند انگشت شست خود را بمکد ، خمیازه بکشد ، کشش پیدا کند و صورت ایجاد کند.

سیستم عصبی شروع به کار می کند. اندام های تناسلی و دستگاه تناسلی در حال حاضر به طور کامل رشد کرده اند و اگر شما پسر یا دختر دارید ، پزشک می تواند در سونوگرافی مشاهده کند.

در پایان ماه چهارم ، طول نوزاد شما حدود 6 اینچ و وزن آن حدود 4 اونس است.

با کمردرد و گرفتگی پا، مادر باید ورزش های متوسطی را در نظر بگیرد و برای کاهش درد باید استراحت کند.

در این مرحله، حفظ جریان خون مناسب در بدن ضروری است تا اطمینان حاصل شود که افزایش فشار خون به اندازه کافی نیست.

از آنجایی که تغییرات بدن برای هر مادری متفاوت است، مهم است که به جای اینکه همیشه پارانوئید باشید، از دوران بارداری لذت ببرید.

مادران باید هنگام تغییر وضعیت خود هوشیار و آرام باشند زیرا ممکن است منجر به سرگیجه شود.

در مواردی که ممکن است فرد احساس سرگیجه کند، نشستن و پایین آوردن سر با مصرف مقدار مناسب مایعات ضروری است.

ماه 5 (هفته های 17 تا 20)

در این مرحله ، ممکن است احساس کنید کودک شما در حال حرکت است. کودک شما در حال رشد عضلات است و آنها را تمرین می دهد. این اولین حرکت سریع نامیده می شود و می تواند مانند یک بال زدن احساس شود.

موها روی سر نوزاد شروع به رشد می کنند. شانه ها ، پشت و شقیقه های نوزاد شما توسط موهای نرم و لطیفی به نام لانگو پوشانده شده است. این مو از نوزاد شما محافظت می کند و معمولاً در پایان هفته اول زندگی نوزاد ریخته می شود.

پوست نوزاد با پوششی سفید رنگ به نام vernix caseosa پوشانده شده است. تصور می شود که این ماده “پنیری” از پوست نوزاد شما در برابر تماس طولانی مدت با مایع آمنیوتیک محافظت می کند. این پوشش درست قبل از تولد ریخته می شود.

در پایان ماه پنجم ، طول نوزاد شما حدود 10 اینچ و وزن آن 1/2 تا 1 پوند است.

خوابیدن به پهلو نسبت به پشت به شدت توصیه می شود زیرا ممکن است کودک به رگ های پشت فشار بیاورد و باعث انسداد جریان خون و در نتیجه سرگیجه یا سبکی سر شود.

از آنجایی که کودک می تواند گوش کند، والدین باید مراقب باشند که کودک را در معرض صدای دلپذیر یا موسیقی قرار دهند.

برخی از پزشکان حتی صحبت با شکم را توصیه می کنند تا کودک پس از تولد صدا را تشخیص دهد.

برای مقابله با تمام گرفتگی‌ها، مادران می‌توانند از بالش‌هایی استفاده کنند که خواب آرام‌تری داشته باشند.

همانطور که کودک در حال رشد است، مادران باید به اندازه کافی استراحت کنند تا بیش از حد خود را خسته نکنند.

برای حفظ عملکرد صحیح بدن، مادران باید به انجام تمرینات سبک و کمی یوگا ادامه دهند.

برای کاهش تورم، مادران باید آب فراوان بنوشند.

اگر متوجه شدید که هوا نفس می‌کشد، زنان باردار باید فورا بنشینند و نفس عمیق بکشند.

اگر تورم و تنگی نفس بسیار شدید شود، زوجین باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

از آنجایی که هفته 20 نیز نیمه راه بارداری است، ممکن است بخواهید با پزشک خود معاینه دقیق تری انجام دهید تا مطمئن شوید که جنین و مادر عالی هستند و دوره بارداری سالم است.

رشد در 36 هفته

اندازه جنین به مواردی مانند جنسیت، اندازه والدین و چند قلو بودن آن بستگی دارد. به طور متوسط، حدود 18.5 اینچ و وزن آن نزدیک به 6 پوند است. مغز به سرعت در حال رشد بوده است. ریه ها تقریباً به طور کامل توسعه یافته اند. سر معمولاً به سمت پایین در لگن قرار می گیرد. نوزادی زودترم در نظر گرفته می شود اگر بین هفته های 37-39، در ترم در هفته های 39-40 و اواخر ترم در هفته های 41-42 متولد شود.

تاریخ سررسید شما پایان هفته چهلم شماست. تاریخ تحویل با استفاده از روز اول سال y محاسبه می شود.

چگونگی تشکیل جنین

ماه 6 (هفته های 21 تا 24)

اگر می توانید همین الان داخل رحم به نوزاد خود نگاه کنید ، می بینید که پوست نوزاد شما قرمز رنگ شده ، چین خورده و رگ ها از طریق پوست شفاف نوزاد قابل مشاهده است. انگشتان دست و پا نوزاد قابل مشاهده است. در این مرحله پلک ها شروع به جدا شدن کرده و چشم ها باز می شوند.

نوزاد با حرکت دادن یا افزایش نبض به صداها پاسخ می دهد. در صورت سکسکه نوزاد ممکن است متوجه حرکات تکان دهنده شوید.

در صورت تولد زودرس ، نوزاد شما ممکن است بعد از هفته 23 با مراقبت های ویژه زنده بماند.مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

در پایان ماه ششم ، طول نوزاد شما حدود 12 اینچ و وزن آن حدود 2 پوند است.

از غذاهای تند و چرب خودداری کنید زیرا ممکن است علت سوء هاضمه و سوزش سر دل باشد. از آنجایی که نوزاد تمام مواد مغذی را از مادر دریافت می کند، رعایت رژیم غذایی سخت بارداری بهترین است.

انقباضاتی که از این هفته شروع می شود باید در حین تغییر وضعیت از بین بروند. اگر این کار را نکردند، زوجین باید فوراً به پزشک مراجعه کنند.

روغن ها و کرم های مختلفی برای مقابله با خشکی و خارش پوست وجود دارد. اگر خارش ناراحت کننده شد، مادران باید روی چنین کرم ها و روغن هایی سرمایه گذاری کنند.

با این حال، اگر خارش منجر به بثورات پوستی شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است نشانه ای از یک وضعیت بارداری به نام پاپول ها و پلاک های کهیر خارش بارداری (PUPPP) باشد.

اگرچه تورم خفیف در بارداری شایع است، تورم ناگهانی و شدید ممکن است نشانه ای از یک عارضه مرتبط با بارداری دیگر به نام پره اکلامپسی باشد.

برای تسکین کمردرد، مادران می توانند از یک پد گرم کننده، ماساژ قبل از تولد استفاده کنند، یا می توانند با بالش بارداری یا کودک بخوابند.

معمولاً مادران هنگام راه رفتن یا ایستادن بیش از حد طولانی نفس خود را از دست می دهند، بنابراین به یاد داشته باشید که هر چند وقت یک بار کمی برای نفس کشیدن خود وقت بگذارید.

تغییرات پوستی اضافی مانند تیره شدن پوست اطراف نوک سینه ها و ایجاد برجستگی های ریز در چندین قسمت از بدن نیز با افزایش حجم و جریان خون به دنبال دارد. این برجستگی ها غدد چربی هستند که از خشک شدن سینه ها جلوگیری می کنند.

بدن درد و ناراحتی مداوم ممکن است باعث آسیب روحی بر روی مادر شود و در نتیجه باعث تحریک سریع، کم خلقی و اضطراب شود.

نکات

همانطور که مادر به تولد نوزاد نزدیک تر می شود، مهم است که او را دوست داشته باشید و از او مراقبت کنید زیرا خلق و خوی مادر می تواند مستقیماً بر سلامت کودک تأثیر بگذارد.

مصرف منظم آب کافی و غذای سالم شامل سبزیجات و میوه های تازه نیز به همان اندازه مهم است.

تمرینات کگل برای کار کردن کف لگن برای تسهیل روند زایمان پیشنهاد می شود.

با کشیده شدن پوست، حساسیت به نور خورشید نیز افزایش می یابد که ممکن است منجر به آفتاب سوختگی و قرمزی سریع شود.

عاقلانه است که مادران در خانه بمانند تا دچار کم آبی و آفتاب سوختگی نشوند.

یک بیماری ساق پا، ترومبوز ورید عمقی، ممکن است شدید باشد که در نتیجه لخته شدن خون در ورید باعث درد و تورم می شود. در چنین مواردی مراجعه به پزشک ضروری است.

زوجین باید در این هفته با دندانپزشک وقت ملاقات داشته باشند تا از سالم بودن لثه و دندان مطمئن شوند.

ماه 7 (هفته های 25 تا 28)

کودک شما به بلوغ ادامه می دهد و ذخایر چربی بدن را ایجاد می کند. در این مرحله ، شنوایی نوزاد کاملاً تکامل یافته است. نوزاد به طور مکرر موقعیت خود را تغییر می دهد و به محرک ها از جمله صدا ، درد و نور واکنش نشان می دهد. مایع آمنیوتیک شروع به کاهش می کند.

اگر نوزاد نارس به دنیا بیاید ، احتمال دارد نوزاد شما بعد از ماه هفتم زنده بماند.

در پایان ماه هفتم ، طول نوزاد شما حدود 14 اینچ و وزن آن بین 2 تا 4 پوند است.

ملاقات با پزشک ممکن است با گذشت هفته ها بیشتر شود.

آغاز ماه هفتم برای انجام آزمایش خون برای تشخیص دیابت بارداری ضروری است.

مادر آینده باید به طور کلی از غذای خام و شیر غیر پاستوریزه برای جلوگیری از عفونت اجتناب کند.

سه ماهه سوم : مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

این آخرین قسمت بارداری شما است. ممکن است وسوسه شوید که شمارش معکوس را تا سررسید خود شروع کنید و امیدوار باشید که زودتر از موعد فرا برسد ، اما هر هفته از این آخرین مرحله رشد به کودک شما کمک می کند تا خود را برای زایمان آماده کند. در طول سه ماهه سوم ، نوزاد شما سریع وزن خود را افزایش می دهد و چربی بدن را به آن اضافه می کند که پس از تولد کمک می کند.

عاقلانه است که به طور منظم برای عفونت های ادراری و سایر عفونت ها آزمایش شود تا عوارضی که ممکن است در حین زایمان ایجاد شود به حداقل برسد.

از آنجایی که لق شدن دندان ها اغلب با سه ماهه دوم بارداری همراه است، مادر باید در رژیم غذایی و همچنین مراجعه به دندانپزشک مراقب باشد.

زوج ها حتی می توانند در مورد تغییرات سبک زندگی که ممکن است علائم را کاهش دهد با پزشک مشورت کنند

به یاد داشته باشید ، حتی اگر فرهنگ عامه تنها به 9 ماه بارداری اشاره کرده باشد ، شما در واقع ممکن است 10 ماه باردار باشید. حاملگی معمولی و کامل 40 هفته است که می تواند شما را به دهمین ماه برساند. همچنین ممکن است بتوانید یک یا دو هفته (41 یا 42 هفته) از سررسید خود فراتر بروید. 

  • در هفته های 21 تا 24 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • ضربات و پیچ ها قوی تر هستند.
    • رفلکس مکیدن در حال توسعه است.
    • چربی در زیر پوست در حال شکل گیری است.
    • برآمدگی هایی در دست و پا ایجاد می شود که بعداً اثر انگشت و رد پا خواهد بود.
    • پوست از رگهای خونی قابل مشاهده چروکیده و قرمز می شود.
  • در هفته های 25 تا 28 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • ریه ها به طور کامل شکل گرفته اند اما هنوز آماده عملکرد در خارج از رحم نیستند.
    • صداهای بلند می تواند جنین شما را با حرکتی مبهوت کننده پاسخ دهد و بازوها و پاها را بکشد.
    • پلک ها می توانند باز و بسته شوند. 
    • ریه ها شروع به تولید سورفاکتانت می کنند ، ماده ای که برای تنفس بعد از تولد لازم است.
    • سیستم عصبی در حال توسعه است.
    • با افزودن چربی بیشتر ، پوست صاف تر به نظر می رسد.

مراحل تکامل جنین

ماه 8 (هفته های 29 تا 32)

کودک شما به بلوغ ادامه می دهد و ذخایر چربی بدن را ایجاد می کند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما بیشتر لگد می زند. مغز نوزاد در این زمان به سرعت در حال رشد است و کودک شما می تواند ببیند و بشنود. اکثر سیستم های داخلی به خوبی توسعه یافته اند ، اما ریه ها هنوز ممکن است نابالغ باشند.

طول نوزاد شما حدود 18 اینچ و وزن آن تا 5 پوند است.

مادران باید هنگام انجام ساده ترین فعالیت های روزانه مانند راه رفتن، ایستادن و ادرار کردن، احتیاط بیشتری داشته باشند.

همسران مادر باردار نیز باید شفقت و محبت نشان دهند که به مادر کمک می کند تا با ناراحتی های روحی و جسمی مقابله کند.

اگر چیزی غیرطبیعی یا دردناک به نظر می رسد، بیش از آنچه که تصور می شود، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

پزشکان ممکن است به مادر توصیه کنند که لگدهایی را که نوزاد انجام می دهد، ثبت کند، که به یادگیری حرکات جنین و به طور کلی کودک کمک می کند.

زوج ها همچنین می توانند برای اطمینان از وضعیت و وضعیت رشد کودک در این مرحله برای سونوگرافی مراجعه کنند.

با شروع سه ماهه سوم، مادران باید وزن خود را ثبت کنند و مادران نیز باید حرکت خود را ادامه دهند تا متابولیسم را ادامه دهند.

همانطور که بارداری به سمت زایمان پیش می رود، مادران می توانند درباره شیردهی تحقیق کنند و با مشاور ملاقات کنند تا در مورد مراقبت از کودک اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در برخی موارد، غشای اطراف مایع آمنیوتیک به نام کیسه آب ممکن است زودتر از موعد بشکند. این باعث افزایش احتمال عفونت می شود. در چنین مواردی زوجین باید فوراً با پزشک ملاقات کنند.

مکمل هایی مانند ویتامین ها و کلسیم باید در طول سه ماهه سوم با مشورت پزشک مصرف شوند.

اکنون زمان بسیار خوبی برای شروع تمرینات تنفسی و تمدد اعصاب است.

ورزش سبک در طول این ماه به زایمان سریع و ایمن کمک می کند.

از آنجایی که تولد نوزاد نزدیک است، عاقلانه است که برخی از وسایل و لباس های ضروری نوزاد را در هنگام زایمان خریداری کنید.

سعی کنید روی این واقعیت که شکم شما متفاوت از دیگران به نظر می رسد استرس نداشته باشید زیرا اندازه، عرض و موقعیت شکم به اندازه و موقعیت کودک، نوع بدن شما و وزن اضافه شده بستگی دارد. برای حداکثر راحتی، توصیه می‌شود مایعات فراوان بنوشید، پاها را در حالت نشسته به سمت بالا حرکت دهید، به پهلوی چپ دراز بکشید تا از فشار بر رگ‌های پشت جلوگیری کنید و برای کاهش گرفتگی‌های پا از جوراب ساق بلند استفاده کنید.

ماه 9 (هفته های 33 تا 36)

در این مرحله ،جنین  شما به رشد و بلوغ خود ادامه می دهد. ریه ها در این مرحله نزدیک به تکامل کامل هستند.

در این مرحله رابطه جنسی با شریک زندگی بی خطر است. با این حال، ممکن است بیش از حد ناراحت کننده باشد. در عوض، زوج‌ها می‌توانند راه‌های دیگری را برای حفظ صمیمیت از طریق ماساژ پشت و پا امتحان کنند.

با نوشیدن آب فراوان می توان از گرمازدگی و سردرد جلوگیری کرد. برای جلوگیری از عفونت حتما آب ولرم بنوشید.

رفلکس های کودک شما هماهنگ هستند تا بتواند پلک بزند ، چشم ها را ببندد ، سر را بچرخاند ، محکم بگیرد و به صداها ، نور و لمس پاسخ دهد.

مادران آینده می توانند در مورد روش هایی برای آسان تر کردن زایمان و در عین حال تمرین شیردهی مطالعه کنند.

سعی کنید وقت خود را صرف کنید تا به بچه دار شدن و مراقبت از او عادت کنید. در عین حال، مراقبت از خود را فراموش نکنید و به نوشیدن مایعات گرم ادامه دهید.

از آنجایی که کودک می تواند کاملاً واضح بشنود، مادران می توانند برای ایجاد پیوند با کودک برای شکم داستان بخوانند.

طول نوزاد شما حدود 17 تا 19 اینچ است و وزن آن از 5 ½ پوند تا 6 ½ پوند است.

مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیاز برای زایمان، از پوشک، لباس کودک گرفته تا جوراب های گرم و برای خودتان جمع آوری کنید.

هنگامی که در خانه هستند، مادران باید لباس راحتی بپوشند و سعی کنند کمی در اطراف حرکت کنند، زیرا به سهولت زایمان کمک می کند.

اگر ترشحات واژن با سرعت غیر طبیعی زیاد افزایش یابد، ممکن است این مایع آمنیوتیک باشد که باید با پزشک مشورت شود.

اگر خون در واژن ظاهر شود، می تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد.

اگر پلاک مخاطی در این هفته ظاهر شود، می تواند به این معنی باشد که زایمان نزدیک است.

  • در هفته های 29 تا 32 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • جنین می تواند کشیده ، لگد بزند و حرکات چنگ زدن را انجام دهد.
    • چشم ها می توانند تغییرات نور را حس کنند.
    • مغز استخوان در حال تشکیل گلبول های قرمز خون است.
    • سر ممکن است مقداری مو داشته باشد.
    • در پسران، بیضه ها به فرود از آغاز کیسه بیضه .
    • لانوگو شروع به ناپدید شدن می کند.
  • در هفته های 33 تا 36 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • استخوان ها سفت می شوند اما جمجمه نرم و انعطاف پذیر باقی می ماند.
    • ناخن های دست تا انتهای انگشتان رشد کرده اند.
    • اندام ها شروع به چاق شدن می کنند.
    • جنین ممکن است هنگام تولد به حالت سر به پایین تبدیل شود.
  • در هفته های 37 تا 40 بارداری چه اتفاقی می افتد؟
    • سیستم گردش خون در حال توسعه است.
    • سیستم اسکلتی عضلانی نیز در حال توسعه است.
    • ریه ها ، مغز و سیستم عصبی در حال تکمیل رشد خود هستند.

ماه 10 (هفته های 37 تا 40)

در این ماه آخر ، شما می توانید در هر زمان زایمان کنید. ممکن است متوجه شوید که کودک شما به دلیل تنگ بودن فضا کمتر حرکت می کند. در این مرحله ، موقعیت نوزاد شما ممکن است تغییر کند تا برای تولد آماده شود. در حالت ایده آل ، کودک سرش را در رحم شما قرار داده است. ممکن است در این آخرین بازه زمانی که نوزاد به داخل لگن شما می افتد و برای زایمان آماده می شود احساس ناراحتی کنید.

اگر همچنان کافئین مصرف می کنید، ممکن است زمان آن رسیده که آن را محدود کنید. به از دست دادن خواب و اضطراب می افزاید.

مادران می توانند مطالبی را برای سهولت زایمان و انجام ورزش های سبک آسان مطالعه کنند.

گذراندن وقت با همسر یکی دیگر از ترفندهایی است که می تواند باعث آرامش مادران شود.

به پیاده روی کوتاه در خانه ادامه دهید و آب فراوان بنوشید.

مادرانی که در مورد زایمان دچار اضطراب می شوند می توانند با پزشک صحبت کرده و استراحت کنند تا برای زایمان آماده شوند.

زوج ها باید برای بررسی اتساع دهانه رحم به پزشک مراجعه کنند تا مشخص شود که آیا اتساع باید از نظر پزشکی ایجاد شود یا خیر.

کودک شما در این مرحله آماده دیدار با جهان است.

طول نوزاد شما حدود 18 تا 20 اینچ و وزن آن حدود 7 پوند است.

کودک شما در داخل کیسه آب (کیسه آب) شناور است که از او در طول بارداری محافظت می کند.

آنها ممکن است اکنون شروع به حرکت کنند، اما شما هنوز هیچ حرکتی را برای مدتی احساس نخواهید کرد.مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

وزن جنین تقریباً 4 پوند است و اغلب حرکت می کند. چین و چروک کمتری دارد زیرا لایه‌ای از چربی زیر پوست شروع به تشکیل می‌کند. از الان تا زایمان، جنین شما نیمی از وزن هنگام تولدش را افزایش می دهد. به این فکر کنید که چگونه قصد دارید به کودک خود غذا بدهید. ممکن است متوجه نشت مایع زرد رنگ از سینه خود شوید. این آغوز است و اتفاقاً سینه های شما را برای تولید شیر آماده می کند. اکثر افراد در این مرحله هر 2 هفته یکبار به پزشک مراجعه می کنند.مراحل رشد جنین انسان هفته به هفته

در صورت زایمان سعی کنید چیزی نخورید زیرا ممکن است منجر به حالت تهوع شود.

تنها حدود 5 درصد از نوزادان در موعد مقرر به دنیا می آیند، بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و استرس را متوقف کنید.

مادران می توانند راه های طبیعی مختلفی را برای القای زایمان انتخاب کنند. قدم زدن در خانه، طب سوزنی و داشتن رابطه جنسی ممکن است به گشاد شدن دهانه رحم کمک کند.

ممکن است مقداری زایمان کاذب نیز در این هفته ظاهر شود. عاقلانه است که در مورد اینها یاد بگیریم. برخی از علائم کاذب شامل درد زایمان متمرکز در ناحیه تحتانی شکم است و ممکن است با نوشیدن آب، غذا خوردن یا دراز کشیدن از بین برود. 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.