چرا هفته ششم جنین دیده نشد ؟

دلیل اصلی انجام سونوگرافی در اوایل بارداری، تشخیص بارداری داخل رحمی و پایان دادن به بارداری خارج رحمی است. اگر بارداری خارج رحمی تشخیص

داده شود، سونوگرافی کمک می کند که چگونه این مشکل حل شود.

کیسه زرده در چند هفته تشکیل میشود ؟

مشاهده شدن ساک حاملگی در سونوگرافی مخصوصا زمانی که با سطح HCG همبستگی داشته باشد بسیار به تشخیص بارداری خارج رحمی یا هتروتوپی کمک می کند.
همچنین اگر قبلا سقط جنین زودهنگام داشته اید بسیار برای تشخیص مفید خواهد بود.
یک سونوگرافی واژینال باید در هفته پنجم‌ بارداری کیسه زرده را تشخیص دهد. زمانی که کیسه زرده جنین با سطح هورمون گونادوتروپین همراه باشد، کیسه زرده در صورتی که میزان هورمون به سطح ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ برسد، باید دیده شود.
اگر سطح هورمون شما بالاتر از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ باشد و کیسه زرده جنین قابل رویت نباشد، پزشک ممکن است یک بارداری خارج از رحم را تشخیص دهد.
اگر اندازه گیری سطح هورمون نداشته اید یا سطح هورمون شما پایین تر باشد پزشک شما احتمالا دستور سونوگرافی برای پیگیری، یا بررسی سطح هورمون گونادوتروپین را توصیه‌ می کند.

نداشتن ضربان قلب جنين هفته ششم :مشاهده ضربان قلب جنين در سونوگرافي بارداري او­ليه يکي از مطمئن­ترين شاخصه­هايي­ست که نشان ميدهد بارداري آنطور که بايد پيش ميرود.

به صورت کلي خطر سقط زماني که بارداري به اين نقطه برسد بسيار کاهش مي­يابد. اما اگر سونوگرافي شما ضربان قلب جنين را نشان ندهد چه معنايي خواهد داشت؟ ممکن است اين پرسش مطرح گردد که آيا اين مسئله به معناي سقط است يا خير.  حالا بايستي بدانيد که چه چيزي در مرحله بعد مورد انتظار خواهد بود.

ساک بارداری و معنای آن در بارداری

بعد از يک تست خانگي حاملگي مثبت و آزمايش خون سنجش سطح گونادوتروپين جفت انسان (اچ­سي­جي) که بارداري را تاييد کرده نشانه اثبات بعدي بارداري سونوگرافي­ست زماني که شما اولين سونوگرافي خود را دريافت نميکنيد پزشک­تان درباره وجود و يا فقدان کيسه بارداري با شما صحبت ميکند کيسه بارداري دقيقا چيست و چه زماني در سونوگرافي قابل­مشاهده است و فقدان به چه معناست و اگر وجود داشته باشد و اما به نظر تهي برسد چه معنايي دارد.

ساک بارداری چيست

يکي از اولين نشانه­ هاي بارداري که در سونوگرافي قابل­مشاهده است کيسه بارداري ميباشد کيسه­اي که کودک در حال رشد را احاطه ميکند و حاوي مايع آمنيوتيک است ساک بارداری در رحم وجود دارد و در سونوگرافي به صورت يک حاشيه سفيد حول يک مرکز مشخص پديدار ميگردد.

ساک بارداری  بين هفته 5 و 7 بعد از آخرين پريود در چرخه طبيعي شکل ميگيرد و معمولا بعداز هفته­ هاي 3 تا 5 با استفاده از سونوگرافي واژني مشاهده ميشود.

سونوگرافي واژن حساسيت بالاتري دارد و تصاوير مشخص­تري نسبت به سونوگرافي شکم ارائه ميدهد کيسه بارداري معمولا زماني که سطح اچ­سي­جي بين 1500 و 2000 است مشاهده ميگردد.

دیده نشدن جنین در هفته نهم

در اوایل بارداری، یک سونوگرافی درون واژنی (ترانس واژینال) بسیار دقیقتر از سونوگرافی شکم عمل می کند.

ساک حاملگی معمولا با سونوگرافی، اولین نشانه های بارداری را نشان می دهد. در حدود 5.5 هفتگی، کیسه زرده را می توان در ساک حاملگی مشاهده کرد. اگر از سونوگرافی درون واژنی استفاده شود زمانی که قطر متوسط کیسه 2 تا 3 میلیمتر شود می توان این کیسه را یک یا دو هفته زودتر نیز مشاهده کرد.

سونوگرافی درون واژنی در بارداری های بادوام ، باید بتواند ساک حاملگی را در 5 هفتگی بارداری تشخیص دهد.

هدف از انجام سونوگرافی زودهنگام همیشه تشخیص ماندگاری و سن جنین نیست هرچند اگر بارداری داخل رحمی تشخیص داده شود این موارد نیز مشخص خواهند شد.

زمانی که با سطح HCG همبستگی داشته باشد، زمانی که سطح HCG به حدود 1500 تا 2000 برسد باید امکان مشاهده ساک حاملگی از طریق سونوگرافی وجود داشته باشد.

ساك حاملگی بدون جنين هفته پنجم

دلایل رایج مشاهده نشدن ساک حاملگی

اگر ساک حاملگی مشاهده نشود به این معنی نیست که بارداری شما به خطر افتاده است هم چنین چیز زیادی در مورد وجود رویان یا عدم وجود آن نمی گوید. ساک حاملگی مخصوصا کیسه ای است که جنین را احاطه می کند (زمانی که قابل مشاهده باشد) و دارای مایع آمنیوتیک است.

اگر ساک حاملگی با سونوگرافی درون واژنی در اوایل بارداری حدودا هفته پنجم سن بارداری مشاهده  نشود می تواند به دلیل اتفاقاتی باشد که در حال رخ دادن هستند.

اگر ساک حاملگی قابل مشاهده نباشد به این معنی است که:

  • هنوز برای بارداری خیلی زود است
  • بارداری خارج رحمی اتفاق افتاده است
  • سقط جنین اتفاق افتاده است

برای بارداری خیلی زود است :

معمولا ساک حاملگی با سونوگرافی درون واژنی در بین هفته های سوم تا پنجم بارداری قابل مشاهده است یا زمانی که سطح HCG به 1500 تا 2000 برسد. پیش از آن، حتی در بارداری های بادوام، در سونوگرافی ساک حاملگی مشاهده نمی شود.

اما زمانی که هنوز تایید سطح HCG نرسیده باشد یا هر گونه شواهد قطعی مبنی بر تاریخ بارداری وجود نداشته باشد، ممکن است بارداری هنوز در مراحل اولیه باشد. در این صورت، انجام سونوگرافی بعدی توصیه می شود.

زمان بندی نادرست یکی از دلایل رایج مشاهده نشدن ساک حاملگی در سونوگرافی زودهنگام است، مخصوصا اگر علائمی مثل خونریزی وجود نداشته باشد.

اگر به طور قطع 5 هفته از بارداری گذشته باشد، یا سطح HCG بالاتر از 2000 باشد، مشاهده نشدن ساک حاملگی به احتمال زیاد نشان دهنده این است که مشکلی پیش آمده است.

بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی بارداری است که در آن رویان که باید در دیواره رحم قرار گیرد در آن کاشته نمی شود. برای رشد مناسب رویان لازم است که در دیواره رحم قرار گیرد.

در یک بارداری خارج رحمی،  رویان در لوله فالوپ، لوله ای که تخمکها را از تخمدان به سمت رحم هدایت می کند لانه می کند. زمانی که رویان به لوله فالوپ چسبید می تواند به این لوله آسیب وارد کند.

این لوله ممکن است پاره شود یا بترکد که اگر درمان انجام نشود می تواند باعث خونریزی و شوک شود. به همین دلیل بسیار مهم است که به بارداری خارج رحمی پایان داده شود.

بسیاری از بارداریهای خارج رحمی در اتاق اورژانس با استفاده از سونوگرافی کنار تخت تشخیص داده می شوند. تا آنجا که پرسنل درمانی به خوبی آموزش دیده و با تجربه باشند، بخش اورژانس می تواند مکانی مناسب برای تشخیص باشد زیرا بارداری خارج رحمی می تواند خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید : ترمیم پرده بکارت

زنانی که بارداری خارج رحمی دارند و در اورژانس تحت نظر قرار می گیرند می توانند در صورت لزوم از درمانهای فوری جدی برخوردار شوند.

ساك حاملگي بدون جنين در هفته چهارم

هر زمانی که ساک حاملگی در رحم مشاهده نشود امکان بارداری خارج رحمی وجود دارد. می تواند نگران کننده باشد اما به خاطر داشته باشید که نبود ساک حاملگی به احتمال زیاد می تواند به دلیل زمان بندی غلط نیز باشد.

حتی اگر بارداری خارج رحمی تشخیص داده شود، اگر زود اقدام شود قابل حل خواهد بود. حتی اگر علائم بارداری خارج رحمی را نداشته باشید باز امکان بارداری خارج رحمی وجود دارد.

اگر سطح HCG به اندازه کافی بالا باشد که نشان دهنده قطعی ساک حاملگی باشد و اگر بارداری در رحم انجام شده باشد ممکن است یک پزشک بتواند بارداری خارج رحمی را تشخیص دهد و بدون سونوگرافی بعدی درمان را شروع کند.

اگر این گونه بارداری ها زود تشخیص داده شوند شامل فوریتهای پزشکی نمی شوند و گزینه های درمانی همیشه شامل جراحی نمی شود.

بارداری هتروتوپی (جا به جا شدگی)

در اکثر مواقع، تشخیص بارداری داخل رحمی به این معنی نیست که بارداری نا به جا رخ نداده است. هرچند، در موارد نادری، بارداری داخل رحمی و نا به جای خارج رحمی می توانند در یک زمان رخ دهند.

به این رویداد، بارداری هتروتوپی گفته می شود و اساسا شامل بارداری دوقلو می شود که یک جنین در رحم و دیگری در لوله فالوپ لانه گزینی می کند.

تحقیقات نشان داده اند که ممکن است زمانی که بارداری با لقاح آزمایشگاهی انجام می شود ریسک بارداری خارج رحمی و هتروتوپی افزایش یابد. زنانی که درمانهای لقاحی و لقاح آزمایشگاهی دریافت می کنند باید برای بارداری هتروتوپی به دقت تحت نظر باشند.

زنانی که تحت درمان لقاح مصنوعی نبوده اند، بارداری داخل رحمی معمولا به این معنی نیست که امکان بارداری نا به جا وجود ندارد.

اگر نگران مشاهده شدن ساک حامگلی خود در سونوگرافی هستید، احتمالا سوالات زیادی دارید (که باید پاسخ داده شوند).

اگر متوجه چیزی نمی شوید با پزشک خود صحبت کنید و بار دیگر سوال خود را بپرسید. نگرانی درباره بارداری واقعا طاقت فرساست. با دوستان و اعضای خانواده که می توانند در این راه همراه شما باشند صحبت کنید.

علت دير تشكيل شدن ساك حاملگي

یک ساک حاملگی یکی از اولین نشانه هایی است که می توان از طریق سونوگرافی ترانس واژینال (درون واژنی) مشاهده کرد. معمولا از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می شود زیرا سونوگرافی شکم در اوایل بارداری خیلی دقیق نیست.

اگر در سونوگرافی من ساک حاملگی دیده نشد چه معنایی دارد؟

ممکن است زمانی که به شما گفته می شود ساک حاملگی شما مشاهده نشده است نگران شوید. ساک حاملگی جنین در حال رشد را در بر می گیرد و دارای مایع آمنیوتیک است. در مورد زمانی که معمولا مشاهده می شود اطلاعات بگیرید و همین در مورد دلایل مختلفی که چرا در اوایل بارداری در سونوگرافی مشاهده نمی شود.

اگر ساک حاملگی وجود نداشته باشد چه کار باید بکنیم؟

در صورت مشاهده نشدن ساک حاملگی، برای پزشکان سخت است فورا تشخیص دهند کدام یک از دلایل بالا در مورد بارداری وجود دارد. بنابراین، کاملا طبیعی است که نگران و مضطرب و حتی ممکن است ناامید شوند.

ممکن است به شما گفته شود (یا این که در فرمهای پزشکی مشاهده کنید) که شما “بارداری در محل نامعلوم” دارید که به سادگی به این معنی است که سونوگرافی کیسه حاملگی را نشان نداده است و پزشکان مطمئن نیستند که آیا بارداری خارج رحمی یا سقط جنین است یا این که هنوز برای بارداری زود است اما ممکن است نرمال باشد.

به احتمال زیاد از شما خواسته می شود تا برای سونوگرافی بعدی مراجعه کنید و برای سطح HCG تحت نظر باشید. تکرار این آزمایشها با هم به شما جواب روشنی خواهند داد.

ممکن است انتظار کشیدن سخت باشد اما برای پزشک شما ضروری است تا به تشخیص قطعی برسد.

اندازه ساك حاملگي در هفته پنجم چقدر است ؟

هفته ها روزها اندازه ساک بارداری به میلی متر
4 هفته و 1 روز روز29 1 میلی متر MM
4 هفته و 2 روز روز30 میلی متر 2 MM
4 هفته و 3 روز روز31 میلی متر 3 MM
4 هفته و 4 روز روز 32 میلی متر 4 MM
4 هفته و 5 روز روز 33 میلی متر 5 MM
4 هفته و 6 روز روز 34 میلی متر 6 MM
5 هفته روز 35 میلی متر 8 MM
5 هفته و 1 روز روز 36 میلی متر 9 MM
5 هفته و 2 روز روز 37 میلی متر 10 MM
5 هفته و 3 روز روز 38 میلی متر 11 MM
5 هفته و 4 روز روز 39 میلی متر 12 MM
5 هفته و 5 روز روز 40 میلی متر 13 MM
5 هفته و 6 روز روز 41 میلی متر 14 MM
6 هفته روز 42 میلی متر 15 MM
6 هفته و 1 روز روز 43 میلی متر 16 MM

معمولا کیسه حاملگی درهفته پنجم بارداری در سونوگرافی قابل مشاهده است اما گاهی به طور زودهنگام در هفته سوم بارداری نیز مشاهده شده است.
زمانی که ساک حاملگی در سونوگرافی مشاهده شد قطری بین 2 تا 3 میلیمتر دارد و به شکل حاشیه سفید اطراف یک مرکز شفاف در رحم شما مشاهده می شود.
اگر تست کمّی بارداری را انجام داده باشید (تست خون HCG) معمولا وقتی سطح HCG به 1500 تا 2000 برسد ساک حاملگی قابل مشاهده می شود.
مرحله بعدی سونوگرافی معمولا ظاهر شدن کیسه زرده در ساک حاملگی است. کیسه زرده برای تغذیه رویان در حال رشد کاربرد دارد و معمولا با سونوگرافی درون واژنی در هفته 5.5 تا 6 سن بارداری قابل مشاهده است.

علت دیده نشدن جنین در هفته ششم نی نی سایت

اگر ساک حاملگی در 5 هفتگی قابل مشاهده نباشد
اگر از آخرین پریود شما 5 هفته گذشته باشد اما سطح HCG اندازه گیری نشده باشد این امکان وجود دارد که ساک حاملگی مشاهده نشود. خیلی ساده به این معنی است که شما دیر تخمک گذاری انجام داده اید و بارداری شما به سن 5 هفتگی بارداری نرسیده است.
پزشک شما ممکن است برای شما یک سونوگرافی برای چند روز یا یک هفته بعد بنویسد.
اگر سطح HCG بالاتر از 1500 تا 2000 باشد و ساک حاملگی قابل مشاهده نباشد ممکن است پزشک شما متوجه بارداری نا به جا شده باشد.
اگر HCG شما اندازه گیری نشده باشد یا اگر سطح HCG شما پایینتر باشد ممکن است پزشک شما برای شما یک سونوگرافی دیگر بنویسد یا این که دستور پیگیری مداوم سطح HCG شما را بدهد.
همچنین امکان سقط جنین زودهنگام (بارداری شیمیایی ) نیز وجود دارد.
در این صورت، پیش از آن که کیسه جنین به اندازه ای بزرگ شده باشد که با سونوگرافی قابل مشاهده شود بارداری به پایان می رسد.

قطب جنینی و سونوگرافی بارداری زودهنگام

اگه تازه باردار شده اید، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد پیش از آن که بچه شکل انسانی به خود بگیرد سونوگرافی انجام دهید. پزشک یا تکنسین با نگاه به رحم شما به دنبال ساختار “قطب جنینی” خواهند بود.

 رشد قطب جنینی یکی از اولین مراحل رشد رویان است به همین دلیل اگر در سونوگرافی اوایل بارداری مشاهده نشود کاملا می تواند نگران کننده باشد.

اما با این حال به این معنی نیست که بارداری تمام شده است فقط به ما می گوید که همه چیز دارد خوب پیش می رود. دلیل جستجوی آن همین است.

آموزش مقدماتی قطب جنینی

قطب جنینی به صورت یک ناحیه ضخیم در کنار کیسه زرده که به جنین اولیه در مراحل اولیه غذا می رساند دیده می شود. در واقع ساختاری است که تبدیل به جنین می شود اما در این مرحله از رشد هیچ شباهتی به انسان ندارد.

نوشته های مرتبط

قطب جنینی ظاهری منحنی دارد که سر رویان در یک طرف و ظاهری که شبیه دم است در طرف دیگر قرار دارد.

اندازه ساك حاملگي در هفته پنجم چقدر است

در حال حاضر، از فاصله بین این دو قطب جنینی برای اندازه گیری طول فرق سر تا دنبالچه (CRL) استفاده می شود که به تاریخ دقیق بارداری کمک می کند.

مطابق با انجمن بارداری آمریکا (APA)، زمانی که CRL به 2 تا 4 میلیمتر می رسد، معمولا در سونوگرافی درون واژنی قابل مشاهده می شود.

زمانی که CRL به 5 میلیمتر می رسد، معمولا امکان شنیدن ضربان قلب وجود دارد.

زمانی که قطب جنینی در سونوگرافی قابل مشاهده نباشد، دو احتمال وجود دارد:

چرا هفته ششم جنین دیده نشد

زودتر از آنچه که تخمین زده می شود برای بارداری زود است

با توجه به این که قطب جنینی در زمان بین 5.5 هفتگی تا 6.5 هفتگی سن بارداری قابل مشاهده است (بنابر نظر APA “سن بارداری از آخرین پریود نرمال تعریف می شود”)، هر گونه خطای کوچکی در تاریخ بارداری می تواند تفسیر سونوگرافی را باطل کند.

برای مثال، اگر درست یادتان نباشد که آخرین پریود شما کی بوده است می تواند نتایج مورد انتظار از سونوگرافی را تغییر دهد.

اگر دوره ماهانه نامنظم دارید و همیشه دو هفته بعد از هر دوره، تخمک گذاری نمی کنید، ممکن است بارداری شما به اصطلاح 6-5 هفته باشد – حتی اگر 5 یا 6 هفته از آخرین پریود شما گذشته باشد.

اگر این یکی از دلایل مشاهده نشدن قطب جنینی باشد، بیشتر پزشکان از زنان می خواهند یک یا دو هفته بعد از اولین سونوگرافی برای انجام سونوگرافی بعدی برگردند. این زمان به بارداری فرصت پیشروی می دهد.

امکان بارداری وجود ندارد : چرا هفته ششم جنین دیده نشد

زمانی که در سونوگرافی مجدد باز هم هیچ  نشانه ای از قطب جنینی (یا ساک حاملگی که به شکل یک حاشیه سفید دور یک مرکز شفاف دیده می شود و در نهایت پر از مایع آمنیوتی می شود و جنین در حال رشد را در بر می گیرد) وجود نداشته باشد به این معنی است که سقط جنین اتفاق افتاده است.

در برخی موارد، ساک حاملگی خالی می تواند هفته ها قبل از شروع علائم سقط جنین، سالم باقی بماند و حتی ممکن است بزرگ شود.

در برخی مواقع، ممکن است سقط جنین فقط با یک بار سونوگرافی تشخیص داده شود که نشان می دهد قطب جنینی وجود ندارد.

مثلا اگر ساک حاملگی در سونوگرافی مشاهده شود و بزرگتر از 25 میلیمتر باشد (در حالی که قطب جنینی در آن مشاهده نمی شود).

روی هم رفته، چگونگی رشد یک بچه از همان اول فرایند پیچیده ای است پس در صورت هر گونه نگرانی فورا با پزشک خود در میان بگذارید. چرا هفته ششم جنین دیده نشد.

عدم وجود ضربان قلب در سونوگرافی بعدی

داشتن سونوگرافی پيگيري بعد از يک هفته و عدم مشاهده تغيير ( همچنان بدون ضربان قلب) احتمتال سقط را افزايش ميدهد اما همچنان ممکن است شما در مراحل اوليه بارداري باشيد اگر قائدگي شما نامنظم بوده حتي اگر 7 هفته از آخرين دوره قائدگي­تان گذشته باشد ممکن است شما 4 هفته باردار باشيد و در زمان گرفتن سونوگرافي بعدي در هفته 5 به سر ميبريد.

عدم وجود ضربان قلب بعد از 7 هفته بارداری

اگر 7 هفته از بارداری گذشته و هيچ ضربان قلبي شنيده نميشود اين ميتواند نشانه سقط باشد اما استثنائاتي براي قانون ضربان قلب در هفته 7  نيز وجود دارد. شما احتمالا درباره افرادي شنيده­ايد که مطمئنند سقط کرده­اند و ديگر باردار نيستند اما در نهايت بارداري موفق و نرمالي را ميگذرانند.

از آنجايي که ممکن است استثنائاتي وجود داشته باشد رويکرد مرحله بعدي شما بسيار حائز اهميت است سازمان­هاي پزشکي راهنماهايي را درباره زماني ارائه داده­اند که در آنها شما نسبتا مطمئنيد که جنين سقط شده است.

فقدان ضربان قلب جنين نشان­دهنده سقط

گاهي فقدان ضربان قلب جنين نشان­دهنده سقط قطعيت اين موقعيتها ميتواند شامل موارد زير باشد:

  1. قبلا ضربان قلب وجود داشته اما سونوگرافي بعدي ضربان را نشان نميدهد.
  2. عدم وجود ضربان قلب و کاهش سطح اچ­سي­جي.
  3. داشتن سونوگرافي که نشان ميدهد ضربان بايستي وجود داشته باشد.

دستورالعملها براي تشخيص سقط از طريق سونوگرافی

سازمان­ها معيارهاي متفاوتي را براي اين موضوع اتخاذ کرده­اند که چه زماني يافته­هاي سونوگرافي نشان­دهنده سقط خواهد بود.

معيارهاي انجمن متخصصان زنان و زايمان کانادا عبارتند از: نداشتن ضربان قلب جنين هفته ششم

  • ضربان  قلبي وجود ندارد و جنين بزرگتر از 5 ميليمتر است.
  • ساک بارداری بزرگتر از 8 ميليمتر است و کيسه زرده وجود ندارد.
  • ساک بارداری بزرگتر از 16 ميليمتر است و جنيني وجود ندارد.

کالج آمريکايي متخصصان زنان و زايمان (اي­سي­اوجي) اين راهنما را ارائه داده تا احتمال مثبت کاذب را در مقايسه با معيارهاي کانادا به صفر برساند.

اي­سي­اوجي علايم قطعي سقط را اين­گونه تعريف ميکند:

عدم وجود فعاليت قلب جنين با طول تاج پشتي (سي­آرال) قطع  3/5 ميليمتري.

ساک بارداری  با قطر ميانگين 22 ميليمتر بدون جنين (و صرف­نظر از اينکه کيسه زرده وجود دارد يا خير).

اگر ساک بارداری در اسکن اوليه خالي­ست فقدان دنباله­دار کيسه زرده و يا جنين در 7 روز و يا بيشتر هميشه با سقط و پايان بارداري همراه است.

اگر به شما بگويند که جنين سقط شده است:

دستورالعملهاي فهرست ­شده در بالا ميتوانند براي همه گيج­کننده بانشد آنچه که در اينجا حائز اهميت ميباشد اين است که شما درک کنيد چگونه و چرا پزشک به اين نتيجه رسيده و مطمئن باشيد که حق با اوست شما بايستي با تصميم خود احساس آرامش داشته باشيد و نميخواهيد سالها بعد درباره گزينه­هايتان بيانديشيد.

اگر پزشک شما درمان براي سقط را بعد از سونوگرافي( و يا حتي بعد از دو سونوگرافي) پيشنهاد مي­دهد و شما 100 درصد  مطمئن نيستيد که اين درمان انتخاب درستي­ست بايستي اين موضوع را با پزشک خود در ميان بگذاريد و احتمالا از او بخواهيد سونوگرافي ديگري تجويز کند در بيشتر موارد خطر زيادي­ با صبر کردن چند روزه ايجاد نميشود البته تا زماني که مشکلاتي مانند بارداري خارج­رحمي وجود نداشته باشد.

به صورت جايگزين شما ميتوانيد هميشه نظر دومي را از يک متخصص زنان و زايمان ديگر دريافت کنيد لطفا به خاطر داشته باشيد که گرفتن مشاوره از پزشکي ديگر اگر ترديد داريد مشکلي ندارد.

يک نکته مهم

انتظار براي اين موضوع که آيا شما سقط را تجربه ميکنيد يا خير به شکل قابل­درکي دشوار است و ممکن است يکي از سخت­ترين هفته­هاي زندگي شما باشد اما به هر حال اطمينان کامل قبل از تشخيص ضروري­ست.

از سلامت خود حمايت کنيد و هر سوالي که داريد مطرح نماييد و انتظار داشته باشيد که پاسخهاي مشخص و دلسوزانه­اي دريافت ميکنيد براي متخصصين پزشکي که شما با آنها کار ميکنيد سقط يک رويداد روزانه محسوب ميشود اما براي شما اين­گونه نيست با از دست رفتن بارداري شما نه تنها فرزند خود را از دست ميدهيد .

(فرزندي که بسياري از افراد تا آن موقع به او دلبسته شده­اند) بلکه اميد و روياهايي که با آن فرزند داشتيد نيز از دست ميرود. سوگواری طبيعي­ست چه اين يک غم قابل­پيش­ بيني باشد که درباره فقدان ضربان قلب باشد و يا غم از دست دادن فرزند در صورت سقط جنين. درست مانند غم­هاي ديگر افراد به مراحل سوگواری بعد از سقط وارد ميشوند واکنش افراد مختلف با هم تفاوت دارد براي خود احترام قائل باشيد و به شيوه­اي  که براي خودتان و شريک زندگي­تان بهتر است سوگواري کنيد.

نداشتن ضربان قلب جنین در هفته ششم

 

در برخی از بارداری ها می توان زمان دقیق لانه گزینی را تشخیص داد. به عنوان مثال، بارداری از طریق تکنیک های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) حاصل می شود. در مورد بارداری IVF می توان زمان مناسب لانه گزینی را مشخص کرد و در 6 هفتگی

ضربان قلب جنین را تشخیص داد. اما اگر ضربان قلب مشاهده نشد، زوجین باید یک هفته صبر کنند تا ضربان قلب ظاهر شود. این در 10-15٪ موارد اتفاق می افتد. اما اگر بعد از یک هفته نیز ضربان قلب قابل مشاهده نباشد، احتمال تپش قلب جنین وجود ندارد و

می تواند باعث از دست دادن بارداری شود. این نوع بارداری ها به نام تخمک سوخته شناخته می شوند و هیچ درمان یا دارویی حمایتی ارائه نمی شود زیرا احتمال بارداری سالم کم است.

چرا در 6 هفته بارداری هیچ ضربان قلب در نوزاد وجود ندارد؟

این یکی از رایج ترین سوالات زوجین است. در 90 درصد موارد، ناهنجاری ژنتیکی یکی از دلایل اصلی است. بنابراین به زوج‌ها توصیه می‌شود برای یافتن دلیل دقیق تاخیر در ضربان قلب جنین، تحقیقات ژنتیکی، آزمایش رحم و آزمایش خون به همراه برخی

آزمایش‌های هورمونی انجام دهند.

زوجین نگران نباشند که ضربان قلب جنین در هفته 6 در سونوگرافی داخلی قابل مشاهده نباشد. این می تواند به دلیل دیر باردار شدن باشد. پیشنهاد می شود 1 تا 2 هفته صبر کنید زیرا در صورت تاخیر در لقاح، شانس خوبی برای تشخیص ضربان قلب جنین وجود دارد.

معیارهایی که اغلب برای تشخیص نارسایی حاملگی مورد استفاده قرار می گیرند، عدم وجود فعالیت قلبی تا زمانی که جنین به طول مشخصی برسد (طول تاج تاج، فقدان جنین قابل مشاهده تا زمانی که کیسه حاملگی به اندازه معینی رشد کند، وجود ندارد).

(میانگین قطر کیسه)، و عدم وجود جنین قابل مشاهده در یک نقطه زمانی خاص.

طول تاج تاج 5 میلی متر به طور گسترده به عنوان یک معیار مثبت برای تشخیص بارداری ناموفق زمانی که هیچ فعالیت قلبی مشاهده نمی شود توصیه می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که قطع 5-6 میلی متری می تواند منجر به تشخیص مثبت کاذب

نارسایی بارداری شود. در حال حاضر توصیه می شود که از یک برش 7 میلی متری (به جای 5 میلی متر) برای تشخیص بارداری ناموفق استفاده کنیم. بنابراین اگر طول تاج تاج 7 میلی متر باشد و ضربان قلب قابل مشاهده نباشد، برای بارداری ناموفق مشکوک

است.

هیچ قطب جنینی با کیسه زرده مشاهده نشدهمه حاملگی های ناموفق هرگز یک جنین 7 میلی متری یا یک کیسه حاملگی 25 میلی متری ایجاد نمی کنند، بنابراین داشتن معیارهای دیگر برای تشخیص نارسایی بارداری مهم است. مفیدترین این معیارها شامل

عدم تجسم جنین در یک زمان معین است. نشان داده شده است که یک رویکرد جایگزین برای پیش‌بینی شکست بارداری، بر اساس رشد غیرطبیعی کیسه حاملگی و جنین، غیرقابل اعتماد است. عدم تجسم جنین با ضربان قلب تا 6 هفته پس از آخرین قاعدگی

برای بارداری ناموفق مشکوک است، اما تاریخ گذاری آخرین قاعدگی (در بارداری بدون کمک پزشکی) برای تشخیص قطعی نارسایی حاملگی غیرقابل اعتماد است.

علائم تشکیل نشدن قلب جنین در هفته ششم

زمان وقایع در اوایل بارداری – کیسه حاملگی در هفته 5، کیسه زرده در هفته 5 و نیم و جنین با ضربان قلب در هفته 6 – دقیق و قابل تکرار است، با تغییراتی در حدود ½ ± هفته. این سازگاری معیارهای مربوط به زمان برای شکست بارداری را توضیح می دهد. به

عنوان مثال، اگر سونوگرافی اولیه یک کیسه حاملگی با کیسه زرده را نشان دهد و اسکن پیگیری که حداقل 11 روز بعد از آن گرفته شده است، جنینی را با فعالیت قلبی نشان ندهد، تشخیص بارداری ناموفق ثابت می شود.

 

با توجه به انجمن رادیولوژیست ها در کنفرانس اجماعی چند تخصصی سونوگرافی در مورد تشخیص زودهنگام سه ماهه اول سقط جنین و حذف یک حاملگی داخل رحمی زنده، اکتبر 2012; در زیر دستورالعمل هایی برای تشخیص سونوگرافی ترانس واژینال

نارسایی بارداری در یک زن با حاملگی داخل رحمی با زنده ماندن نامشخص ارائه شده است.

یافته های تشخیصی شکست بارداری

  • طول تاج-دنبه ≥7 میلی متر و بدون ضربان قلب
  • میانگین قطر کیسه ≥25 میلی متر و بدون جنین
  • عدم وجود جنین با ضربان قلب ≥2 هفته پس از اسکن که کیسه حاملگی بدون کیسه زرده را نشان می دهد.
  • عدم وجود جنین با ضربان قلب ≥11 روز پس از اسکن که نشان دهنده کیسه حاملگی با کیسه زرده است.
  • یافته های مشکوک، اما نه تشخیصی، برای شکست بارداری
  • طول تاج تاج زیر 7 میلی متر و بدون ضربان قلب
  • میانگین قطر کیسه 16-24 میلی متر و بدون جنین
  • عدم وجود جنین با ضربان قلب 7 تا 13 روز پس از اسکن که نشان دهنده کیسه حاملگی بدون کیسه زرده است.
  • عدم وجود جنین با ضربان قلب 7 تا 10 روز پس از اسکن که نشان دهنده کیسه حاملگی با کیسه زرده است.
  • عدم وجود جنین ≥6 هفته بعد از آخرین قاعدگی
  • آمنیون خالی (آمنیون که در مجاورت کیسه زرده دیده می شود، بدون جنین قابل مشاهده)
  • کیسه زرده بزرگ شده (بیش از 7 میلی متر)
  • کیسه حاملگی کوچک در رابطه با اندازه جنین (اختلاف کمتر از 5 میلی متر بین میانگین قطر کیسه و طول تاج تاج)

هنگامی که یافته های مشکوک برای نارسایی بارداری وجود دارد، سونوگرافی پیگیری در 7 تا 10 روز برای ارزیابی بارداری از نظر زنده ماندن به طور کلی مناسب است.

 

مشاوره پزشکی زنان 909 همراه شما در سلامت و زیبایی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.