چرا پریود شدم خونریزی ندارم

چرا پریود شدم خونریزی ندارم : کمک! چرا خون پریود من بسیار کم است؟

شما تقویم خود را دو بار بررسی کرده اید و قطعاً زمان پریود شدن است. اما به جای یک دوره منظم، تنها لکه دیده می شود. قضیه چیست و چه باید کرد؟

ابتدا نفس عمیق بکشید. چه باور بکنید یا نه، لکه بینی به جای یک عادت ماهیانه، غیرعادی نیست. شما یکی از 5 تا 35 درصد از زنانی هستید که قاعدگی نامنظمی در این ماه دارید و دلایل مختلفی می تواند برای این امر وجود داشته باشد.

قاعدگی ها نتیجه یک حرکت سریع و هارمونیک پیچیده بین هورمون ها هستند – عمدتا پروژسترون و استروژن، اما موارد دیگری نیز وجود دارد.

هورمون ها تمایل به تغییر از ماهی به ماه دیگر دارند. شما احتمالاً به این نکته توجه نکرده اید مگر اینکه نوعی مطالعه عمیق درباره پریود شدن خود داشته باشید (آیا دانشجویان واقعی پزشکی این عمل را انجام خواهند داد؟)

در اینجا چندین دلیل وجود دارد که می توانید به جای داشتن یک دوره قاعدگی منظم، لکه بینی داشته باشید و اینکه چه کاری می توانید انجام دهید تا دوباره به حالت عادی برگردد.

چرا پریود شدم خونریزی ندارم

چرا پریود شدم خونریزی ندارم

بارداری خارج از رحمی زمانی رخ می دهد که جنین جایی خارج از  رحم شروع به رشد می کند. بارداری خارج از رحمی معمولا در لوله های فالوپ رخ می دهد اما ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز دیده شود. در این شرایط جنین در جایی که باید رشد پیدا کند رشد و توسعه نمی یابد.

تشکیل جفت هم به تعویق می افتد و همین امر مانع از تولید هورمون hCG می شود. باداری خارج از رحمی اگر درمان نشود می تواند خطرناک باشد. اگر دوره قاعدگی تان به تعویق افتاده و درد شدیدی دارید بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید.  احتمال بروز بارداری خارج از رحمی بسیار نادر است.

واقعیت این است که چنین شرایطی  در  میان 40 بارداری در یک بارداری دیده می شود اما اگر به درستی با آن برخورد نشود، می تواند خطرناک باشد.

در میان  مرگ های ناشی از بارداری 9 درصدشان به خاطر بارداری خارج از رحمی است. علت نادر اما نگران کننده دیگری که باعث بروز نتیجه منفی کاذب در تست های بارداری می شود، بیماری بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) است.  بیماری بیماری تروفوبلاستیک بارداری نوع نادری از تومورهاست که  از جنین در حال رشد تشکیل می شود. 

از هر 100 مورد، یک موردشان ممکن است به چنین بارداری منجر شود.

معمولا این بیماری به سقط جنین می انجامد.  اگر فردی با این بیماری دست و پنجه نرم کند ممکن است سطح hCG بالایی داشته باشد. همانطور که در قسمت های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم سطح بالای hCG می تواند به نتیجه منفی کاذب منجر شود. اگرچه GTD یک تومور است اما به ندرت سرطانی می شود. درمان چنین شرایطی دربرگیرنده  D&C است.

اگر سطح هورمون های بارداری باز هم بالا باشد باید فرد شیمی درمانی شود.

بله، شما می توانید باردار باشید.

بیایید این یکی را از سر راه خود برداریم، البته که شما تعجب می کنید. لکه بینی اوایل بارداری، خونریزی القائی نامیده می شود.

این اتفاق زمانی می افتد که تخمک بارور شده حدود 10 تا 14 روز پس از تخمک گذاری به درون رحم شما فرو می رود

پریود شدم درد دارم ولی خونریزی ندارم

پریودهای از دست رفته، پریودهای نامنظم و پریودهای سنگین موقعیت هایی هستند که شایسته پزشک هستند – اما لزوماً شرایط نگران کننده پزشک نیستند. این شرایط و همچنین بارداری یا بارداری مشکوک، همگی به چرخه قاعدگی شما مربوط می شود.

هر کس متفاوت است و در حالی که می توانید یادداشت ها را با همسران خود مقایسه کنید، دانستن هنجارهای چرخه قاعدگی شما می تواند گفتگوهای مهم با پزشک خود را تسهیل کند. و هر دوی شما با هم می‌توانید به دنبال راه‌هایی متناسب با وضعیت

خود باشید تا قاعدگی خود را بهتر تنظیم کنید و علائم مشکل‌ساز مرتبط با پریود را کاهش دهید. 

اگر از نظر جنسی فعال هستید، مراقب این علائم دیگر بارداری زودرس باشید:

  • پستانهای متورم و دردناک
  • حالت تهوع یا استفراغ غیر قابل توضیح
  • تمایل بدون وقفه برای ادرار کردن
  • خستگی

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

بهترین راه برای اینکه بفهمید آیا باردار هستید یا نه، آزمایش خانگی بارداری است.

اما اگر نتیجه آزمایش به طور کاذب منفی بود، چطور؟

اگرچه انجام آزمایش بارداری مثبت کاذب نادر است، اما پاسخ منفی کاذب اتفاق می افتد، به خصوص در اوایل. آزمایشهای خانگی به وجود هورمون بارداری به نام گنادوتروفین جفتی انسان (HCG) وابسته است.

گاهی دو هفته طول می کشد تا هورمون خود را نشان می دهد، این بدان معنی است که یک آزمایش ممکن است در اوایل بارداری نادرست باشد.

چه کاری باید انجام شود:

بهترین راه برای اطمینان از اینکه واقعاً باردار نیستید، چیست؟ دو عدد تست کننده بخرید، یکی را برای الان و دیگری را برای هفته آینده.

ممکن است لک بینی فقط به دلیل سن شما باشد

هورمون ها در اوایل و اواخرِ بارورترین سالهای بدن ما دارای نوسان هستند، بنابراین لکه بینی می تواند به معنای انطباق بدن شما با قاعدگی یا یائسگی باشد.

اگر بین 10 تا 15 سال سن دارید، به دلیل اینکه بدن شما در حال انطباق با هورمون های جدید است، ممکن است هنوز قاعدگی نامنظم داشته باشید. این می تواند به صورت زیر باشد:

پریود شدم ولی خونریزیم کمه نی نی سایت

  • خونریزی بیش از یک بار در ماه
  • خونریزی در بعضی از ماه ها و عدم خونریزی در بعضی ماههای دیگر
  • یک قاعده گی فوق العاده زیاد
  • یک قاعدگی لک بینی

در بیشتر زنان پریود بین 45 تا 55 سالگی  متوقف می شود. دوره یائسگی، سالهای درست قبل از آن، می تواند شامل پریودهای نامنظم همراه با گرگرفتگی باشد.

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

پانزده روز تاخیر و بی بی چک منفی

اگر کمتر از 15 سال یا بیشتر از 45 سال دارید، ممکن است لکه بینی شما در عرض چند ماه برطرف شود. اگر علائم دیگری دارید، پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که لکه بینی به دلیل سنِ شماست یا دلیل بر وجود بیماری دیگری دارد.

وزن شما می تواند عاملی در این مورد محسوب شود

چربی بدن نقش مهمی در تخمک گذاری و قاعدگی دارد. سلول های چربی هورمونی به نام لپتین تولید می کنند و این هورمون می تواند بر چرخه قاعدگی ماهانه شما تأثیر بگذارد.

چربی بسیار زیاد بدن؟ به دلیل مقاومتِ لپتین ممکن است  شما دوره لکه بینی داشته باشید.

چربی بسیار کم بدن ؟ بدن شما ممکن است کمبود لپتین داشته باشد، که منجر به آمنوره می شود ( یعنی قاعدگی بسیار کم یا عدم قاعدگی). آمنوره می تواند همچنین شامل علائم زیر باشد:

  • نازک شدن موها
  • سردرد
  • آکنه هورمونی
  • خشکی واژن
  • ترشحات نوک پستان (ممکن است به نظر برسد که این ترشحات شیر است)

درصد کم چربی بدن، در صورتیکه ورزشکار باشید، عادی است. اگرچه ورزش خوب است، اما تحرک زیاد می تواند منجر به اختلالات در خورد و خوراک، آمنوره، پوکی استخوان و مسائل باروری شود.

بخوانید : رابطه جنسی در پریودی

چه کار باید کرد:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

اگر شما برای نگه داشتن وزن سالم مبارزه میکنید، بهتر است پزشک خود را ملاقات کنید. هیچ عدد جادویی برای وزن وجود ندارد( نوع بدن هر شخصی منحصر به فرد است!) اما یک پزشک می تواند به شما کمک کند مسائل اساسی را مشخص کنید.

ممکن است مشکل از کنترل بارداری باشد

کنترل و جلوگیری از بارداری، هورمون هایی را به مخاطره می اندازد که می تواند باعث لکه بینی در یک دوره قاعدگی منظم شود.

از آنجا که استروژن پوشش داخلی رحم شما را کنترل می کند، یک روش جلوگیری از بارداری با استروژن کم ممکن است باعث ریزش نامنظم این پوشش شود. نتیجه این عمل لکه بینی نامنظم می باشد.

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

با فاصله گیری 3 تا 5 روزه  از روش جلوگیری از بارداری، می توانید چرخه قاعدگی خود را تنظیم کرده و دوره قاعدگی کاملی را تجربه کنید. بهتر است این کار بین بسته های ماهانه قرصها انجام شود. اما به یاد داشته باشید که وقفه در روشهای جلوگیری از بارداری

به این معنی نیست که در برابر بارداری محافظت می شوید.

شاید تخمک گذاری صورت نگرفته باشد

حدود 2 هفته در دوران بین دو قاعدگی، یک تخمک در لوله رحمی شما آزاد می شود. این تخمک گذاری نامیده می شود  و بدن شما را به سمت مرحله بعدی یعنی قاعدگی، سوق می دهد.

پس وقتی تخمک گذاری قطع شود چه اتفاقی می افتد؟ یک قاعدگی لکه دار رخ می دهد یا اصلاً قاعدگی رخ نمی دهد.

تخمک گذاری منقطع همیشه مسئله بزرگی نیست. گاهی اوقات این نتیجه استرس، بالا رفتن سن یا نوسانات وزنی است. در مواقع دیگر، عدم تخمک گذاری به دلیل شرایط پزشکی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است.

چرا فقط یک روز پریود شدم

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

اگر چندین ماه متوالی دچار قاعدگی لکه دارهستید یا اصلا دچار قاعدگی نمی شوید، با مراکز خدمات بهداشتی خودتان( OB / GYN ) قرار ملاقات بگذارید.

TBH ، شاید لازم باشد که مدتی دچار قاعدگی نشوید

احساس استرس شدید می کنید؟ این فقط بر سلامت روان شما تاثیر نمی گذارد، بلکه بر هورمون های شما نیز تأثیر می گذارد و هورمون ها جریان قاعدگی و خون عادت ماهانه را کنترل می کنند.

شاید قبل از دوره عادت ماهیانه، بیش از حد ورزش می کنید یا رژیم غذایی جدید دیگری را تجربه می کنید. شاید شما فقط یک زمان عدم قاعدگی ناخوشایندی را گذرانده اید. شاید شما با ضرب الاجل پر سر و صدا یا یک کابوس روبرو هستید. صرف نظر از علت آن، استرس می تواند زمان پریود شما را به هم بریزد.

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

متأسفانه، هورمونهای شما تا زمانی که شما به آرامش نرسید، آرام نخواهند شد. بنابراین نفس های عمیق بکشید. آهسته بدوید. هرآنچه سبب آرام شدن ذهن و بدن شما می شود، آن را انجام دهید.

پلی کیستیک – چی؟

قاعدگیهای لکه دار علائم شایعِ PCOS هستند که مختصرآ سندرم تخمدان پلی کیستیک نامیده می شوند. PCOS  زمانی اتفاق می افتد که آندروژن ها (یک هورمون دیگر) با تخمک گذاری تداخل کنند.

با PCOS ، به جای تولید و رها شدن تخمک ماهانه، تخمدان های شما کیست های کوچکی ایجاد می کنند. یکی از علائم PCOS ، خونریزی یا لکه بینی بسیارکم به جای یک دوره  قاعدگی واقعی است. در زیر به علائم دیگری اشاره می شود:

  • شیوع
  • موهای صورت یا موهای زائد بدن
  • نازک شدن مو یا پس روی خط مو
  • افزایش وزن
  • مشکل باردارشدن

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

PCOS  را می توان با کنترل بارداری، ورزش و تغییر رژیم غذایی درمان کرد. بهتر است برای یک برنامه درمانی کامل به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا مشکل تیروئید دارید؟

چرا پریود شدم خونریزی ندارم

علت خونریزی کم و قهوه ای در پریود

تنها بیش از 12 درصد زنان در برخی موارد با مشکلات تیروئید روبه رو هستند. و تیروئید چه می کند؟ هورمون ها را تنظیم می کند.

پریودهای نامنظم یکی از اصلی ترین علائم بیماری تیروئید هستند. و اگرچه شما در هر زمانی می توانید به مشکل تیروئید مبتلا شوید، اما شما پس از بارداری یا یائسگی بیشتر در معرض خطر هستید.

جدا از لکه بینی به جای یک دوره قاعدگی کامل، در اینجا برخی علائم وجود دارد که باید به دلیل آنها، تیروئید را آزمایش کنید:

  • شما همیشه خسته هستید
  • بی قراری
  • وزن شما بدون دلیل تغییر می کند
  • شما تلاش می کنید که باردار شوید
نوشته های مرتبط

چه کاری باید انجام شود:

شما به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا هستید:

آیا می دانید که امیدوار بوده اید که STI به خودی خود ناپدید شود؟ بله، این عفونت می تواند به PID تبدیل شود. دقیقاً مانند سایر عفونت ها ، STI ها باید تحت درمان قرار گیرند تا به سایر قسمت های بدن شما (مثلاً اندام های تولید مثل) رسوخ نکنند.

علت قطع شدن ناگهانی خونریزی پریود

PID  می تواند قاعدگی شما را نامنظم کند. ممکن است  شما یک دوره قاعدگی از دست رفته، لکه بینی به جای پریود شدن یا خونریزی پراکنده و هر از گاهی را تجربه کنید.

در زیر برخی دیگر از علائم دیگر PID ذکر می شود:

  • درد لگن
  • درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات بدبوی واژن
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی خارج از زمان قاعدگی
  • تب و لرزی شبیه به حالت آنفولانزا

چه کاری باید انجام شود:

به پزشک خود و هر کسی که با او رابطه جنسی برقرار کرده اید بگویید. همچنین بهتر است تا زمان رفع عفونت از رابطه جنسی خودداری کنید.

PSA: تحت آزمایش و تست قرار بگیر

در هنگام صحبت ازSTI ( بیماری های مقاربتی)، این مساله پیش می آید که آخرین باری که شما آزمایش کرده اید، کی بود؟ یک پژوهش اخیر نشان داد که عفونت های مقاربتی در حال افزایش هستند، که این خود می تواند پاسخی برای جریان قاعدگی کم باشد.

نکته : یکی از بیماری های مقاربتی زگیل تناسلی است که برا رفع ان می توانید کرایو زگیل تناسلی در تهران که توسط برند زنان 909 انجام میشود را انجام دهید.

به یاد داشته باشید، ابتلا به STI ممکن است ناشی از هر نوع فعالیت جنسی باشد: واژنی، دهانی یا مقعدی.

  »»بیشتر بخوانید : هزینه ترمیم بکارت

کلامیدیا و سوزاک می توانند سبب لکه بینی نامنظم شوند. اگر شما به آن آلوده باشید و به این دلیل لکه بینی داشته باشید، احتمالاً یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز دارید:

  • رابطه جنسی دردناک (دیسپارونیا)
  • ادرار دردناک
  • ترشحات واژن به رنگ سبز، زرد یا بدبو
  • ترشح مقعدی یا خونریزی از مقعد
  • خارش مقعد
  • علائم شبه آنفولانزا

چه کاری باید انجام شود:

بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید. قبل از تشدید یا گسترش عفونت، آنتی بیوتیک مصرف کنید. و فراموش نکنید شرکای جنسی خود را از موضوع آگاه کنید، بنابراین در صورت لزوم آنها نیز می توانند دارو مصرف کنند.

بسیار به ندرت، ممکن است  این سرطان باشد:

کم شدن پریود نشانه بارداریست

نترسید، اما در موارد نادر، لکه بینی به جای یک دوره قاعدگی منظم می تواند نشان دهنده سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم باشد.

عوامل خطر را بشناسید. این عوامل شامل:

  • سابقه خانوادگی داشتن سرطان
  • استفاده از روش درمانی جایگزینی استروژن
  • داشتن جهش های ژنی BRCA1 یا BRCA2
  • پریود شدن شما در سنین بسیار کم
  • یائسگی با تاخیر
  • داشتن اضافه وزن

با این سرطان ها، علائم اغلب به آرامی ایجاد می شوند. مراقب موارد زیر باشید که پس از رشد سرطان، شروع می شوند:

  • درد لگن
  • تغییراتی در مدفوع شما
  • کاهش بدون دلیل وزن بدن
  • تکرر ادرار
  • نفخ شکم

چه کاری باید انجام شود:چرا پریود شدم خونریزی ندارم

اگر شما مشکوک به ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرطان رحم هستید، باید فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

پریود نشده ام اما بی بی چک منفی ست چه کنم

گاهی از اوقات هم ممکن است فرد دوره قاعدگی اش را از دست بدهد اما تست بارداری او منفی باشد. خوب این موضوع هم دلایل خاص خودش را دارد.  اجازه دهید این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

  • باردار هستید اما هورمون های بارداری به اندازه کافی تشکیل نشده و تجمع نیافته است.
  • باردار نیستید و دوره قاعدگی تان به دلایل دیگری به تعویق افتاده است.
  • باردار هستید اما تست به درستی کار نمی کند
  • باردار هستید اما مشکلی وجود دارد.

این موضوع می توانید یک چالش احساسی برای خانم ها باشد. خبر خوب این است که بیشتر اوقات چنین مشکلی در عرض چند روز برطرف می شود.

شاید  عادت ماهیانه تان در عرض چند روز شروع شود یا با انجام تست دیگر متوجه شوید که باردار هستید.  با اینحال در برخی از شرایط هم ممکن است متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. البته چنین شرایطی بسیار نادر است. اجازه دهید همه احتمالات را با هم مرور کنیم.

پریود شدم ولی خونریزی ندارم چی بخورم

 

تست منفی کاذب به هنگامی که باردار هستید:

تست منفی کاذب زمانی است که شما از تست انجام شده نتیجه منفی دریافت می کنید اما در واقع باردار هستید. اصلی ترین دلیل بروز چنین شرایطی این است که خیلی زود دست به انجام تست می زنید.  حتی زمانی که دوره قاعدگی بر اساس چرخه

معمولتان به تعویق افتاده باشد باز هم ممکن است در اواخر ماه بارداری رخ دهد.

پس بهتر است کمی منتظر بمانید. در این شرایط تا زمانی که وقتش فرا نرسیده باشد نتیجه مثبت از این تست ها نخواهید گرفت. پس سعی کنید چند روزی منتظر بمانید و تست را مجددا تکرار کنید. اگر نگران هستید با یک پزشک مشورت نمایید.

دلیل دیگری که برای نتیجه منفی کاذب وجود دارد این است که هنوز هورمون hCG کافی  در بدن تولید نشده است.  همانطور که قبلا نیز بیان کردیم تست های بارداری به دنبال وجود این هورمون می گردند.  این هورمون با پیشرفت بارداری در بدن بیشتر می شود.

طیف معمول و نرمال برای هر روز متفاوت است.  در چنین شرایطی اگر مدت زمان تست درست نباشد ممکن است به خاطر کم بودن سطح این هورمون بارداری نشان داده نشود. با اینحال ممکن است حتی در تست های حساس هم هورمون hCG کافی وجود

نداشته باشد تا تست را مثبت نشان دهد.

این موضوع بدین معنی نیست که شما مشکلی دارید.  نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که تست را تکرار کنید و نتایج را مجدداد بسنجید.  دلیل رایج دیگری که برای نتیجه منفی کاذب وجود دارد این است که هورمون کافی از hCG در ادرار وجود ندارد.

این موضوع زمانی رخ می دهد که آب زیادی بنوشید و ادرارتان رقیق شود.  همچنین این شرایط زمانی رخ می دهد که تست را در اواخر روز انجام می دهید. غلظت hCG وقتی ادرار را برای مدت زمان خاصی نگه می دارید بالاتر می رود. به همین خاطر توصیه می

شود این تست در بازه زمانی صبح انجام شود.

ده روز تاخیر در پریود و بی بی چک منفی نی نی سایت

خطاهای تست بارداری:

نتیجه منفی کاذب ممکن است به خاطر خطا در تست هم رخ دهد. اگر برای خواندن نتایج زیاد منتظر بمانید  نتیجه منفی کاذب را دریافت خواهید کرد.  مطمئن شوید که دستورالعمل های شرکت سازنده تست را برای خواندن نتایج آن دنبال می کنید.

نتایج به دست آمده را در بازه زمانی پیشنهاد شده بخوانید تا چنین مشکلاتی برایتان پیش نیاید.

علت احتمالی دیگر نتیجه منفی کاذب این است که تست تان تاریخ انقضایش به پایان رسیده است. اگر تست را درست نگهداری نکنید ممکن است عملکردش را از دست بدهد.

علل نادر کارکرد نادرست تست های بارداری:

برخی از علل نادر هم وجود دارد که باعث می شود تست های بارداری نتیجه منفی کاذب را نشان تان دهند. به عنوان مثال اگر دوره قاعدگی تان به تعویق افتاده باشد تست بارداری ممکن است نتیجه منفی نشان تان دهند.  ساختار مولکولی  هورمون hCG در

طول بارداری تغییر پیدا می کند. تست های بارداری که در منزل مورد استفاده قرار می گیرد معمولا در اوایل بارداری استفاده می شود.

در این دوران  این تست ها ممکن است با شکل هورمون hCG واکنش نشان ندهد. علت نادر دیگری که برای نتیجه منفی کاذب وجود دارد زمانی است که فرد دو یا سه قلو باردار شده است.  معمولا سطح بالای هورمون hCG باعث می شود نتیجه تست های

بارداری منفی کاذب باشد.

علت نادر دیگری هم  که برای این نتیجه وجود دارد زمانی است که هورمون hCG موجود در بدن شما با مواد شیمیایی انتی hCG  موجود در تست بارداری واکنش ندهد.  اگر مشکل شما این باشد باید چند روز منتظر بمانید و سپس دوباره تست کنید. در این شرایط

اگر باردار باشید نتیجه مثبت دریافت خواهید کرد. اگر دوست ندارید زیاد منتظر بمانید از آزمایش خون استفاده کنید.

در همه مواردی که در بالا بدان اشاره کردیم تست بارداری از طریق ازمایش خون و سونوگرافی باید تایید شود.

۸ روز تاخیر در پریود و بی بی چک منفی

یکی از شایع ترین دلیلی که برای تست منفی بارداری وجود دارد این است که دوره قاعدگی تان به تاخیر افتاده است و شما باردار نیستید.  گاهی از اوقات در طول سال فرد یک یا دو دوره قاعدگی نامنظم دارد و این موضوع اصلا عجیب نیست. چنین شرایطی

ممکن است به خاطر موارد زیر ایجاد شده باشد:

  • بیماری
  • مسافرت
  • خواب ضعیف و بی کیفیت
  • استرس بسیار بالا

اگر استرس یا بیماری درست قبل از تخمک گذاری  باشد می تواند چرخه قاعدگی تان را به هم بریزد. اگر به کودکتان شیر می دهید و دوره های قاعدگی تان تازه شروع شده است برای چند وقتی باید انتظار نامنظم بودن دوره ها را داشته باشید.

همین امر باعث می شود خانم ها ندانند چه زمانی قاعدگی شان به تاخیر افتاده و چه زمانی باردار هستند.  اگر بالای 45 سال سن دارید و دوره قاعدگی تان به تعویق افتاده است ممکن است در حال ورود به دوره یائسگی باشید.  اما نباید فکر کنید دیگر باردار نمی شوید.

در هر صورت باید تست بارداری را انجام دهید و با پزشک تان مشورت نمایید.  به تازگی مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید؟ به خاطر داشته باشید که این قرص ها باعث کنترل چرخه قاعدگی تان می شوند. اگر مصرف این قرص ها را متوقف کرده اید

در چند دوره اول انتظار نامنظم بودن را داشته باشید.   چند ماه پس از قطع مصرف قرص های ضد بارداری احتمال بارداری وجود دارد. فکر نکنید که در این شرایط باردار نمی شوید. در هر صورت باید بارداری تان را تست کنید.

اگر  دوره قاعدگی تان به تاخیر افتاده و نشانه های زیر را دارید حتما با پزشک تان تماس بگیرید:

  • درد شدید شکمی و لگنی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • ضعف یا سرگیجه شدید
  • درد شانه
  • ترکیب نشانه های بالا با خونریزی ناگهانی واژینال

این موارد ممکن است نشانه بارداری خارج از رحمی باشد. همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم بارداری خارج رحمی باعث می شود لوله فالوپ و باروری تان را از دست بدهید . در برخی از شرایط چنین بارداری ممکن است به مرگ هم منجر شود.  پس اگر چنین نشانه هایی داشتید بهترین کار این است که با پزشک تماس بگیرید و همه چیز را توضیح دهید.

این نشانه های هشداردهنده را نادیده نگیرید و سلامت و زندگیتان را به خطر نیندازید.

از دست دادن دوره قاعدگی و تست منفی بارداری بعد از درمان های باروری:

یکی دیگر از علت های از دست دادن دوره قاعدگی درمان های باروری است. اگر دوره های قاعدگی تان معمولا کوتاه است داروهای باروری همچون Clomid طول چرخه تان را طولانی تر کند. اگر از روش هایی همچون IVF، IUI یا سایر موارد استفاده می کنید

ممکن است کمی دوره قاعدگی تان نامنظم شود.  اگر در طول روند درمان، همه چیز را مانیتور کنید می توانید زمان تخمک گذاریتان را متوجه شوید. روز تخمک گذاری را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

  • روزی که تخمک بازیابی می شود
  • روزی که تخمک تلقیح می شود
  • 24 الی 36 ساعت بعد از دریافت شات محرک

از روز تخمک گذاریتان 14 روزحساب کنید.  اگر هنوز این 14 روز تمام نشده ، قاعدگیتان هم به تعویق نیافتاده است.

اگر برای ماه ها دوره قاعدگی نداشته باشید چه اتفاقی رخ می دهد؟

بارداری تنها دلیل برای به تاخیر افتادن دوره های قاعدگی نیست. برخی از شرایط هم هست که می تواند عادت ماهیانه تان را به تعویق بیندازد. برخی از این دلایل عبارت است  از :

  • شیر دادن به نوزاد
  • عدم تعادل هورمون ها
  • عوارض جانبی داروها
  • برخی از اشکال کنترل بارداری
  • اضافه وزن داشتن یا کاهش وزن شدید
  • تمرینات ورزشی شدید

اگر دوره قاعدگی ندارید فکر نکنید که باردار نمی شوید. بسته به علت نبود قاعدگی می توانید باردار شوید و تخمک گذاری هم داشته باشید.

پریودهای سبک ممکن است همیشه دلیلی برای نگرانی نباشد. در واقع، دوره ای که فقط دو تا سه روز طول می کشد هنوز هم می تواند طبیعی در نظر گرفته شود. با این حال، بسیار مهم است که در مورد تغییرات در چرخه قاعدگی خود هوشیار باشید و در

صورت تجربه تغییرات مداوم، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پیگیری الگوهای قاعدگی و بحث در مورد هر گونه نگرانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند تضمین کند که سلامت باروری شما در شرایط خوبی باقی می ماند. به یاد داشته باشید

که بدن هر فردی منحصر به فرد است و آنچه برای یک فرد “طبیعی” است ممکن است با دیگری متفاوت باشد، بنابراین ارتباط آزاد با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی برای حفظ سلامت کلی شما حیاتی است.

مشاور پزشکی زنان در تهران با برند زنان 909 با ارائه این مطلب سعی در ارتقا آگاهی شما در زمینه سلامت و بهداشت دارد.

instagram banner
8 دیدگاه ها
  1. آیلین می گوید

    سلام
    من ۲۲ سالم هست و متاهل هستم
    یک هفته قبل از اینکه پریود بشم اقدام به بارداری کردم و بعد پریود شدم وقتی میرم دستشویی خون پریودی برام میاد ولی وقتی دستشویی نمیرم اصلاً خون برام نمیاد باید چیکار کنم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. دکتر می گوید

      شما پریود شدید با خونریزی کم که دلایل زیای میتونه داشته باشه ک تنبلی تخمدان یا کیست یا ..

  2. سمانه می گوید

    سلام من 18سالمه و دوماه هست که خون ریزی کمی دارم و یک روز یا دو روز پریود شدم علتش چیه

  3. س می گوید

    با سلام وقتتون بخیر من 37سال سنمه و بیماری سوزاک داشتم و قرص مصرف کردم و الان پریودم ولی خونریزی یک روز داشتم اونم به اندازه یه انگشت اگر ممکنه منو راهنمایی بفرمایید

  4. زینب می گوید

    سلام من ۴۰ سال سن دارم وتقریبا یک سالی میشه که دوران قاعدگی من زیاد شده از پنچ روز حالا شده ده روز وپنج روز اول فقط لکه بینی دارم وبعد از پنج روز خون ریزی زیاد دارم لطفا بگید علتش چیه

  5. & می گوید

    من هربار ک پریود میشم روز اول اصن خونریزی ندارم و درد نیومدن خون می‌کشه منو طوری ک خودمو اینور اونور میکوبم علت ش چیه ک خونریزی ندارم روز اول؟

    1. نرجس می گوید

      عزیزم کم خونی داری

  6. ریاحی می گوید

    سلام من ۵ روز بعد از زمان قاعدگی هر ماه، دو لک خون دیدم اما وقتی از پد استفاده کردم اصلاوهیچ خونی نیومد اما داخل واژنم خون بود ۳ روزه ک همینطورم داخل واژنم خون هست چون وقتی میرم سرویس و میشورم میبینم ک خون میاد اما روی پد اصلا هیچ خونی نمیاد ۳ روزه ک اینطوریم ممکنه کمکم کنید ممندن میشم

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.