درمان شکنندگی و لایه لایه شدن ناخن

علت درمان شکنندگی لایه شدن ناخن : مشکلات ناخن ناامید کننده، گاهی اوقات دردناک اند، و اغلب اعتماد به نفس را پایین می آورند.

 

با افزایش سن بدن، ناخن ها رشد ضعیف و تدریجی دارند، اما موارد خاص می توانند این تغییرات در ناخن را تشدید کنند.

 

 

 به نظر می رسد کاهش سطوح استروژن در مرحله یائسگی یکی از دلایل اصلی باشد. برای زنانی که وارد مرحله یائسگی شده اند، ناخن های شکننده و آسیب پذیر مسئله رایجی است، اما می توان آنها را برطرف کرد.

 

به خواندن ادامه دهید تا پنج درمان ساده برای ناخن های  خشک و شکننده کشف کنید.

 

علت درمان شکنندگی لایه شدن ناخن

 

برای سالم و قوی نگهداشتن ناخن ها، باید مطمئن شوید که کارهای زیر را انجام می دهید.

 

1

 

مصرف ویتامین

 

چندین ماده مغذی، مثل کلسیم، برای رشد ناخن ضروری هستند و می توان آنها را یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم یا به عنوان مکمل های ویتامین مصرف کرد.

 

مولتی ویتامینهای معمولی اغلب حاوی اجزای لازم برای کمک به رشد ناخن های سالم و قوی هستند، اما مکمل های دیگری هم وجود دارند که به ویژه برای سلامت ناخن به فروش می رسند.

 

2

 

مرطوب کردن

 

ناخن های خشک ضعیف و شکننده هستند، از این رو مربوط نگهداشتن ناخن ها باید در الویت قرار گیرد. لوسیون های دست و بدن معمولی برای این کار مناسب اند، در حالی که چندین روغن معمولی، مثل روغن درخت چای و روغن زیتون وجود دارند، اما مرطوب کننده های مخصوص ناخن هم در بسیاری از فروشگاه های لوازم آرایشی یافت می شوند.

 

 

3

 

تمیز نگهداشتن ناخن های تان

 

تمیز نگهداشتن ناخن ها هر چند ساده به نظر می رسد، می تواند تأثیر زیادی بر سلامتی آنها داشته باشد. عامل اصلی در آسیب ناخن ها قارچ ناخن است، که با رعایت بهداشت مناسب ناخن می توان از آن جلوگیری کرد یا حتی آن را از بین برد: شستشوی کامل با آب گرم و صابون. مطمئن شوید ناخن انگشتان پا هم شسته می شود.

 

4

 

از ناخن های تان محافظت کنید

 

عوامل محیطی می توانند در ایجاد مشکلات ناخن نقش داشته باشند،و هر گونه فعالیتی که موجب پاره شدن و شکستن ناخن هایتان بیش از حد طبیعی می شوند احتمالاً به آنها آسیب می زنند. سعی کنید با ناخن ها درب ظروف سفت و محکم را باز نکنید، در آب و هوای سرد یا هنگام شستن ظروف دستکش بپوشید.

 

5

 

دائماً تمیز کنید و سوهان بزنید

 

وقتی ناخن ها بلند می شوند، لبه های آنها بیشتر در معرض شکستن و لب پر شدن قرار می گیرند. هم تمیز کردن و هم سوهان زدن دائمی می تواند به ترمیم لبه های پیر شده کمک کند، و سوهان زدن می تواند به ناخن ها شکل گردی دهد که کمتر در معرض شکستن قرار گیرند.

 

چندین فعالیت وجود دارند که در زمان مراقبت از ناخن ها می توانند کمک کنند.

 

 

دور ماندن از آسیب مواد اکریلیک

 

همه نوع لاک ناخن احتمال دارد به ناخن ها آسیب بزنند، اما انواع خاصی وجود دارند، به ویژه آکریلیک ها، که خیلی بد هستند. ناخن های مصنوعی نیز می توانند به ناخن ها آسیب زده و آنها را ضعیف کنند، پس باید از آنها کمتر استفاده کرد، یا اصلاً استفاده نکرد.

 

پوستک ها (پوست های سفت شده دور ناخن) را نکنید

 

پوستک ها اغلب به عنوان یک مزاحم تلقی می شوند، اما انها جزء مهمی از سلامت ناخن هستند. نباید آنها را از بین ببرید، چون این کار می تواند به بافت و ساختار آنها آسیب بزند و استحکام آنها را تضعیف کند.

 

ناخن هایتان را نچینید(انگولک نکنید)

 

در حالی که کوتاه کردن ناخن مفید است چون از پاره شدن آنها جلوگیری می کند، چیدن (انگولک کردن) یا جویدن ناخن هایتان به احتمال زیاد به طور ناخواسته ای موجب شکستن و پاره شدن آنها می شود. مخصوصاً ریشه های ناخن نباید کنده شوند، چون ممکن است به راحتی آلوده شوند.

 

ناخن هایتان را خیس نکنید

 

هر چند غیر عادی به نظر می رسد، خیس نگهداشتن ناخن ها به مدت طولانی واقعاً موجب خشک تر شدن ناخن ها در طولانی مدت می شود. در صورت امکان، از موقعیتهایی که دستهای تان به مدت طولانی در آب  فرو می روند، خودداری کنید یا حداقل دستکش بپوشید.

 

استفاده از محصولات خشک کننده را کاهش دهید

 

محصولات ساده و معمولی مثل ضدعفونی کننده دست می توانند موجب خشکی شدید ناخن های تان شوند. هر چند محصول مضر پاک کننده لاک ناخن است، از استفاده از چنین آیتم هایی به طور مرتب خودداری کنید.

 

نوشته های مرتبط

با این درمانها برای ناخنهای ضعیف، شکننده، ناخنهای شما باید دوباره قوی و سالم رشد کنند. برای اینکه بیشتر در مورد درمان ناخن های شکننده یاد بگیرید، در مورد بهترین غذاها که به ناخن های شکننده کمک می کنند مظالعه کنید.

 

ناخن های شکننده، نازک، یا ترک خورده اغلب در دوران یائسگی علی رغم مراقبتهای دقیق از ناخن برای یک زن ممکن است دردناک باشد.

 

در واقع، لایه های ناخن ترک خورده حدود دو سوم از زنان را تحت تأثیر قرار داده، و زنان نیز دو برابر بیشتر از مردان مشکلات ناخن را تجربه می کنند.

 

دلیل آن کاهش هورمون استروژن است- ناهماهنگی که اغلب در نتیجه یائسگی رخ می دهد- که می تواند تأثیر منفی بر تولید کراتین و هیدراسیون ناخن ها شود.

 

خوشبختانه، روشهای زیادی برای درمان مشکلات ناخن و ترمیم ناخن های قوی وجود دارد. همچنان به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد روشهای مختلف و جزئیات هر کدام بیاموزید.

 

سه روش برای درمان ناخن های شکننده

 

زنان وقتی به دنبال درمان مشکلات ناخن هستند، می توانند به این سه روش معمولی روی آورند. طبقه بندی آنها به این صورت است:

 

 (1) تغییرات سبک زندگی، (2) درمانهای جایگزین، و (3) داروها

 

توصیه می شود قبل از اقدام برای مرحله بعد، با تنظیم سبک زندگی، یک روش با حداقل خطر، شروع کنید. داروها فقط زمانی باید استفاده شوند که سایر گزینه ها امتحان شده باشند.

 

  1. تغییرات سبک زندگی

 

اولین روش برای درمان، کمترین خطر را در بر دارد، اما این روش نیاز به سطح وسیعتری از تأدیب نفس دارد.

 

در بیشتر موارد، تنظیمات ساده سبک زندگی می تواند ناخن های شکننده را ترمیم کند علاوه بر اینکه منجر به سبک زندگی سالم تری می شود.

 

از انجا که کمبودهای مواد غذایی ممکن است همراه با ناهماهنگی هورمونی موجب شکنندگی ناخن ها شوند، یک رژیم غذایی متعادل در بازیابی سلامتی ناخن ها بسیار مهم است.

 

به خصوص، رژیمی سرشار از ویتامین B7 (بیوتین)، کلسیم، اسید های چرب امگا 3، آهن، و پروتئین می تواند به بهبود وضعیت ناخن ها کمک کند.

 

 مصرف غذاهای حاوی استروژن بیشتر مثل سبوس و تخم کتان نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

بعلاوه، ماندن در شرایط هیدراته ضروری است، به خاطر اینکه ناخن ها وقتی به اندازه کافی آب نداشته باشند، اغلب ترک می خورند یا می شکنند.

 

غذاهای لازم برای ناخن های سالم

 

  • اوکادوها
  • ماست
  • آجیل
  • ماهی آب سرد
  • سبزیجات برگ دار

 

فعالیتهای بدنی منظم نیز مهم اند به خاطر اینکه ورزش هم برای سلامتی سیستم هورمونی و هم گردش خون مفید است.

 

گردش خون بیشتر می تواند به اکسیژن رسانی کمک کند و مواد غذایی را به اندامهایی مثل نوک انگشتان برساند.

 

بعلاوه، ورزش هایی مثل یوگا و پیلاتس استرس را کاهش می دهند، که می تواند به ترمیم ناخن کمک کند.

 

در نهایت، حفظ عادتهای سالم ضروری است. سیگار کشیدن گردش خون را کاهش می دهد، که ممکن است ناخن ها را بی رنگ کند یا موجب شکنندگی آنها شود.

 

همچنین سطح استروژن را کاهش می دهد، که به طور بالقوه به این مشکل دامن می زند.

 

بعلاوه، موادی مثل کافئین و الکل، به خصوص وقتی که بیش از حد مصرف شوند، می توانند بستر ناخن را بی آب کنند. علت درمان شکنندگی لایه شدن ناخن

 

 فعالیتهایی که روی ناخن ها سخت اند-مثل شستن ظروف- باید خودداری شوند. در بیشتر موارد، پوشیدن دستکش های لاستیکی به محافظت از ناخن ها در طول چنین فعالیتهایی کمک می کند.

 

وقتی تغییرات در سبک زندگی یک روش کاملاً سالم برای برطرف کردن مشکلات ناخن باشد، با زمان و انرژی که آنها نیاز دارند، به سختی عملی می شوند.

 

بعلاوه، بیشتر روشها مستقیماً ناهماهنگی هورمونی که اساسی ترین موارد ناخن های شکننده در طول یائسگی به شمار می روند را درمان نمی کنند.

 

 بنابراین، درمانهای جایگزین هم روش ایمن و هم طبیعی را برای درمان ناخن های شکننده فراهم می سازند. به خواندن ادامه دهید تا بیشتر در مورد روشهای طبیعی یاد بگیرید.

 

  •  درمان جایگزین

 

این سطح از درمان شامل انواع گزینه ها است. مکمل های غذایی و گیاهی رایج ترین روش اند، چون پیگیری آنها راحت تر است، زمان کمتری را در بر می گیرد، و نسبت به سایر درمانها کمتر نیاز به تعهدات مالی دارد.

 

مکمل های غذایی مثل بیوتین و روغن ویتامین E برای درمان کمبودهای ایجاد شده به عنوان مشکلات ناخن ضروری اند.

 

برخی از مکملهای گیاهی-مثل دم اسب- می توانند به تقویت ناخن ها کمک کنند، در حالی که سایر مکمل ها ناهماهنگی هورمونی اساسی را برطرف می کنند که اغلب علت شکنندگی است.

 

غوطه وری در روغن برای ناخن های شکننده : علت درمان شکنندگی لایه شدن ناخن

 

  • زیتون
  • جوجوبا
  • بادام
  • نارگیل
instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.