تغذیه دوران بارداری: 16 سوال خوشمزه

تغذیه دوران بارداری:شما در دوران بارداری چه چيزهايی را ميتوانيد مصرف کنيد و از چه چيزهايي بايستی پرهيز نماييد:

تغذیه دوران بارداری

گوست خام ماهي خام غذاهاي دريایی خام محصولات سويا تخم­ مرغ خام مرکبات قارچ عسل سير زنجبيل جايگزين­هاي شکر بادام­زمينی پنير جوانه خام سالادهای آماده بستني.

تغذیه دوران بارداری

بارداري يک مرحله بسيار خاص از زندگي شماست و به تغييرات ويژه سبک زندگي و رژيم غذايي نياز دارد. چه اين فرايند را دوست داشته باشيد و يا خير. امروز ما به معروف­ترين پرسشها درباره آنچه که ميتوانيد در زمان بارداری مصرف کنيد پاسخ ميدهيم:

برخي از غذاهاي بارداري سالم در دستان يک خانم باردار:

آيا زنان باردار ميتوانند گوشت خام مصرف کنند؟

گوشت پروتئين لازم براي رشد نوزاد در اختيار شما قرار ميدهد اما نکته حائز اهميت اين است که کاملا پخته شده باشد.

غذاهاي داراي گوشت خام به عنوان مثال استيک و يا کارپاچينو ميتوانند حاوي باکتريهای مضر باشند و در نتيجه براي سلامتي شما و نوزادتان مضر هستند آنها بايستي از رژيم غذايی شما حذف گردند.

آيا ميتوان ماهي­هاي خام را در دوران بارداري مصرف کرد؟

شما نبايستي ماهي خام مصرف کنيد آنها را کاملا بپزيد تا از عفونتهاي انگلي جلوگيري نماييد شاه­ماکرل کوسه شمشيرماهي و تن را از رژيم غذايي خود حذف کنيد زيرا آنها داراي نمکهاي فلزات سنگين هستند که ميتوانند براي جنين خطرناک باشند.

تغذیه دوران بارداری

اگر نميتوانيد زندگي بدون سوشي را تصور کنيد از انواعي از سوشي­هاي حاوي ماهي خام پرهيز نماييد و سعي کنيد رول­هاي سبزيجات و يا پخته ­شده را امتحان نماييد.

با اين حال خاويار نسبتا براي زنان باردار سالم است.

آيا شما ميتوانيد در زمان بارداري غذاهای دريايی خام مصرف نماييد؟

غذاهاي دريايي در زمان بارداري بسيار سالم هستند اما نکته حائز اهميت کسب اطمينان از اين موضوع است که آنها کاملا پخته باشند خوردن غذاهاي دريايي خام (به عنوان مثال صدف) خطر عفونتهاي خوني و گوارشي را افزايش ميدهد اين حالت ميتواند به دهيدراسيون و تاثيرات خطرناک براي زندگي نوزاد منجر شود.

آيا شما ميتوانيد از محصولات سويا در زمان بارداري استفاده کنيد؟

سويا حاوي فيتوهورمون است که تاثير منفي بر سيستم هورموني ميگذارد و آلرژيک نيز ميباشد به اين دليل در زمان بارداري سوياي زيادي مصرف نکنيد.

از محصولات تخميري سويا مانند تمپه و خمير و ميسو استفاده کنيد و از سوياهاي تراريخت ژنتيکي و يا ايزوله­هاي پروتئيني خودداری کنيد.تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

آيا شما ميتوانيد تخم­مرغ خام و يا عسلي را براي زمان بارداري مصرف کنيد؟

به منظور جلوگيري از ابتلا به عفونت سالمونلا تخم­مرغ خام و يا عسلي و محصولات به دست آمده از آنها (سس هلندي اگناگ و کاربونارار) مصرف نکنيد.

گزينه عالي برا حفاظت از خود و نوزاد آينده­تان استفاده از تخم­ مرغهاي آب­پز سفت است.

آيا شما ميتوانيد در زمان بارداري از مرکبات استفاده کنيد؟

خوردن مرکابت در زمان بارداري بسيار سالم است زيرا آنها غني از ويتامين سي و فوليک اسيد هستند که براي رشد جنين ضروري ميباشند.

حساسيت بالاي نوزاد به برخي از غذاها و آلرژي تقريبا در هفته 22 بارداري رخ ميدهد.

شما بايستي از هفته 22 توجه ويژه­اي به رژيم غذايي خود داشته باشيد.

نوشته های مرتبط

آيا ميتوانيد در زمان بارداري از قارچ استفاده کنيد؟

قارچهاي دکمه­اي صدفي عسلي و کره­اي بهترين انتخاب­ها براي دوره بارداري محسوب ميشوند آنها سالم هستند و به سادگي از گونه­هاي سمي قابل­تشخيصند براي امنيت از خوردن قارچهاي خشک  يا خام خودداري کنيد آنها بايستي کاملا پخته شده باشند.

تغذیه دوران بارداری

قارچ­هاي کنسروي و مرينيت شده نيز توصيه نميشوند زيرا در مورد آنها خظر عفونت با بوتوليزم وجود دارد.

زنان بايستي در زمان بارداري رژيم غذايي سالمي داشته باشند.

آيا ميتوان در زمان بارداری از عسل استفاده کرد؟

عسل يک دسر طبيعي و سالم است و مصرف آن در زمان بارداري در بيشتر موارد ايمن است با اين حال به خاطر داشته باشيد که اين يک آلرژن بسيار قوي است حتي اگر کمي آلرژي داريد بهتر است کاملا آن را از رژيم غذايي خود حذف نماييد.

آيا شما ميتوانيد در زمان بارداري سير مصرف کنيد؟

مصرف سير در مقادير کم کاملا در زمان بارداري سالم است و مزياي زيادي  دارد سير بيش از اندازه رژيم غذايي ميتواند باعث سوزش معده شود در نتيجه رعايت تعيين حد ضروري­ست.

آيا ميتوانيد در زمان بارداري زنجبيل مصرف کنيد؟

زنجبيل علايم توکسيسوزيس را کاهش ميدهد. اما بايستي در مقادير کم مصرف شود کنار گذاشتن زنجبيل در هفته­هاي نهايي بارداري به دليل ويژگي­هاي رقيق­کننده خون توصيه ميشود که ميتواند باعث خونريزي بعد از زايمان گردد.

آيا ميتوانيد در زمان بارداري جايگزين­هاي شکر را مصرف کنيد؟

اداره غذا و داروي آمريکا آسپارتام سوکرولوز استويا را رد فهرست جايگزين­هاي ايمن شکر براي مصرف در طول بارداري قرار داده است با اين حال استفاده از شيرين­کننده­ها ميتواند تاثيرات منفي بر روي سلامت داشته باشد(به عنوان نمونه سردرد و مشکلات گوارشي)  در نتيجه بايستي در مصرف آنها تعادل را رعايت کرد.

آيا ميتوانيد در زمان بارداري بادام­زميني مصرف کنيد؟

اين عقيده وجود دارد که بادام زميني به دليل آلرژيک بودن در زمان بارداري توصيه نميشود با اين حال بادام­زميني تنها در صورتي بايستي کنار گذاشته شود که نسبت به آنها حساسيت وجود داشته باشد به غير از اين ثابت نشده که تاثير منفي بر جنين داشته باشند.

آيا ميتوانيد در زمان بارداري پنير مصرف کنيد؟

پنيرهاي کپکي و نرم مانند محصولات لبني خام ميتواند حاوي باکتري­هاي ايجادکننده ليستريوز باشد و در زمان بارداري بايستي از مصرف آنها خودداري کرد.

در عوض از پنيرهاي سفت و يا پنيرهاي به دست آمده از شير پاستوريزه استفاده کنيد پاته­هاي گوشتي سرد شده نيز بايستي به همين دليل از رژيم غذايي حذف گردند آيا ميتوان جوانه­هاي خام را در زمان بارداري مصرف کرد؟

توصيه ميشود که زنان جوانه­هاي خام (مانند ترب لوبيا يونجه و شبدر و غيره) را از رژيم غذايي خود حذف کنند.

اگر باکتري­ها به جوانه­ها وارد شود شستن آنها غيرممکن است اين مسئله ميتواند به مسمويت غذايي بيانجامد و اين يک ريسک غيرضروري براي شما و نوزادتان است جوانه­هاي کاملا پخته شده را ميتوان به شيوه سالم مصرف کرد.

آيا ميتوانيد در زمان بارداري سالاد آماده  مصرف کنيد؟

سالادهاي آماده با گوشت و مرغ و يا غذاهاي دريايي ميتوانند خطرناک باشند زيرا ممکن است داراي انواع باکتريهايي باشند که تنها از طريق پختن نابود ميگردند.

براي حذف خطر عفونت غذايي کارشناسان پيشنهاد ميدهند که اين سالادها را در خانه آماده کنيد تا اطمينان حاصل شود که مواد موجود در ‌آن به درستي پخته شده­اند.

آيا ميتوانيد از بستني در زمان بارداري استفاده کنيد؟

مصرف بستني توليد شده در مغازه در زمان بارداري ايمن است زيرا از شير پاستوريزه و تخم­مرغ به دست آمده و خطر سميت غذايي در‌آن قابل­اغماض است.تغذیه دوران بارداری

اگر تمايل داريد در خانه بستني تهيه کنيد بايستي از مواد پاستوريزه استفاده نماييد.

زنان 909 همراه شما در سلامت و زیبایی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.