عوارض بهداشتی خالکوبی یا مدل تتو بدن

خالکوبی یا تتو :خالکوبی شکلی از هنر بدن است که زمانی ایجاد می‌شود که جوهر با سوزن وارد غشاء میانی پوست می‌شود. این عمل، رنگدانه‌ی پوست را تغییر می‌دهد و می‌تواند برای ایجاد تقریبا هر تصویرِ قابل‌تصوری استفاده شود.

آرایش دائمی نیز یک شکل از خالکوبی است. این زمانی است که جوهر دائمی برای تقلید ظاهر خط چشم، خط لب، مداد ابرو یا سایر انواع آرایش استفاده می‌شود.

خالکوبی در سالهای اخیر محبوب‌تر شده است. طبق گزارش مرکز تحقیقات پیو، تقریبا چهار نفر از هر 10 نفری که پس از 1980 متولد شده‌اند، حداقل یک خالکوبی دارند.

خالکوبی یا تتو

سوراخ کردن یکی دیگر از اشکال محبوب هنر بدن است. این نوعی از تغییر بدن است که در آن یک سوزن سوراخی را در بدن ایجاد می‌کند. سپس جواهر در این سوراخ وارد می‌شود. گوش‌ها، بینی، ابرو، زبان، لب، ناف، نوک پستان، اندام تناسلی و سایر قسمت‌های بدن می‌توانند سوراخ شوند. روش‌های تغییر شکل جسورانه‌تر بدن شامل استفاده از جواهرات برای کشیدن لاله گوش، قرار دادن مهره در پوست، عمدا زخمی کردن پوست (تیغ‌زنی یا زخم‌آرایی)، استفاده از روش‌های سوراخ کردن غشا میانی پوستی برای ایجاد سوراخ در غضروف و بسیاری دیگر.

گرچه محبوبیت سوراخکاری و خالکوبی‌ها افزایش یافته است، این روش‌ها خطرات بهداشتی دارند.

خطرات سلامتی تغییرات جسمی
قبل از تصمیم‌گیری برای تغییر بدن خود، مهم است که عوارض جانبی نامساعد همراه با این روش‌ها را بشناسید.

خطرات بهداشتی خالکوبی و تتو بدن
هنگامی که خالکوبی می‌کنید، یک هنرمند خالکوبی از یک دستگاه دستی با یک سوزن متصل به آن استفاده می‌کند تا پوست را سوراخ کند. هر بار که این دستگاه سوراخ ایجاد می‌کند، جوهر را به داخل غشا میانی پوست تزریق می‌کند – لایه دوم پوست زیر اپیدرم (پوست بیرونی).

خالکوبی‌ها شکل متداول خودبیانگریهستند، اما آنها به پوست نیز آسیب می‌رسانند و می توانند عوارضی را سبب شوند. عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • واکنش آلرژیک به رنگ تاتو، که ممکن است سالها بعد ظاهر شود؛ علائم یک واکنش آلرژیک شامل قرمزی پوست در محل خالکوبی است
    عفونت پوست، مانند عفونت استاف یا سل
    توسعه گره‌های بافت متورم به نام گرانولوم در اطراف محل خالکوبی
    تشکیل کلوئید، که رشد بیش از حد بافت جای زخم است

بیماری‌های منتقله از طریق خون، مانند هپاتیت ب، هپاتیت سی، اچ‌آی‌وی و کزاز؛ این بیماری‌ها می‌توانند با استفاده از سوزن‌های خالکوبی آلوده که بهداشتی نیستند، ایجاد شوند
تداخل با تصویرسازی تشدید مغناطیسی در آینده (MRI)
سوزش یا تورم در محل خالکوبی

اثرات جانبی دراز مدت جوهر و رنگدانه‌های خالکوبی ناشناخته است. تا همین اواخر هیچ آژانس نظارتی دولتی دقیقا ایمنی جوهر خالکوبی را مورد بررسی قرار نداده است.

خالکوبی یا تتو

بیش از 50 رنگدانه‌ای که در خالکوبی استفاده شده‌اند برای استفاده در لوازم آرایشی مورد تایید قرار گرفته‌اند، اما خطر تزریق آنها در زیر پوست مشخص نیست. این رنگدانه‌ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تحت (اف‌دی‌ای)تحت نظارت هستند. تاکنون، اف‌دی‌ای تنها این موضوع را بررسی کرده است آیا این رنگدانه‌ها برای استفاده خارجی بی‌خطر هستند یا خیر، نه برای تزریق زیر پوست. هیچ رنگدانه‌ای برای تزریق زیر پوست به طور رسمی تایید نشده است.

خطرات بهداشتی خالکوبی یا تتو

تغییر بدن با سوراخ‌کاری نیز تا اندازه‌ای با ریسک همراه است، مانند خطر ابتلا به عفونت باکتریایی. بعضی از مردم پس از سوراخ کردن، آبسه تولید می‌کنند. این توده‌ی چرکین ممکن است در اطراف سوراخ‌کاری گسترش یابد. این یک اثر جانبی جدی است. در صورت عدم درمان، خطر ابتلا به سپسیس (گندخونی) و مسمومیت خون وجود دارد.

سپسیس یک واکنش مرگ‌آفرین به عفونتی است که می‌تواند باعث نارسایی و مرگ اندام بدن شود. علائم مسمومیت خون شامل تب بالا، لرز، ضربان قلب سریع و تنفس سریع است. عفونت‌ها در سوراخ بینی و دهان رایج‌تر هستند زیرا این مناطق دارای باکتری‌های بیشتری هستند.

  • خطرات دیگر مرتبط با سوراخ کردن بدن عبارتند از:
    تورم در اطراف محل سوراخ‌کاری
    تشکیل یک کلوئید در اطراف سوراخ
    خونریزی ناشی از یک رگ خونی آسیب‌دیده

همچنین خطرات مربوط به نقاط خاصی از بدن در مورد سوراخ‌کاری وجود دارد. سوراخ کردن زبان می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند و شما را در صحبت کردن دچار مشکل کند. علاوه بر این، اگر زبان شما پس از سوراخ کردن متورم شود، تورم می تواند راه تنفس شما را مسدود کند و نفس کشیدن را سختتر کند.

خالکوبی یا تتو اندام جنسی می‌تواند باعث رابطه جنسی و ادرار دردناک شود. ریسک عوارض بالاتر است اگر شرایط بیماری دیگری را داشه باشید مانند:

دیابت
آلرژی، به ویژه اگر شما تا به حال واکنشی داشته‌اید که موجب دانه‌های قرمز ناگهانی، تورم گلو، و یا مشکل در تنفس شده باشد
اختلالات پوست مانند اگزما یا پسوریازیس
یک سیستم ایمنی ضعیف
اگر از هر کدام از این بیماری‌ها رنج می‌برید، قبل از اینکه بدن خود را سوراخ کنید، با دکتر صحبت کنید.

اقدامات احتیاطی برای خالکوبی و تتو بدن
با چند اقدام احتیاطی ساده، می‌توانید احتمال عواقب بهداشتی خالکوبی یا سوراخکاری را کم کنید.

احتیاط‌های ایمنی برای خالکوبی یا تتو
در یک مرکز دارای مجوز و معتبر خالکوبی کنید. مقررات و الزامات خالکوبی در هر ایالت متفاوت است، بنابراین برای آخرین قوانین ایمنی با اداره‌ی محلی بهداشت خود مشورت کنید.
از سوزن‌ها و تیغ‌ها نباید استفاده مجدد شود. اطمینان حاصل کنید که هنرمند خالکوبی، سوزن‌ها را از بسته‌ی جدید و مهر‌وموم شده بیرون می‌آورد.

از اینکه هنرمند خالکوبی از یک جفت دستکش تازه استفاده می‌کند و قبل از شروع دستها را می‌شوید، اطمینان حاصل کنید.
سطوح کار، صندلی و تجهیزاتی که یکبار مصرف نیستند باید در فاصله بین مشتریان به طور مناسب تمیز و ضدعفونی شوند. اگر شواهدی از بهداشت ضعیف وجود داشته باشد، یک مرکز دیگر را انتخاب کنید.

خالکوبی یا تتو

ناحیه پوست خالکوبی‌شده باید قبل از خالکوبی با یک ضد عفونی کننده، مانند الکل ضدعفونی‌کننده تمیز شود.
خالکوبی تازه باید با گاز استریل یا باند پوشش داده شود. از دستورالعمل‌های هنرمند خالکوبی برای مراقبت از پوست تازه خالکوبی‌شده پیروی کنید.

نوشته های مرتبط

احتیاط‌های ایمنی برای خالکوبی یا تتو
از اسلحه مخصوص سوراخ کردن باید فقط در لاله‌های گوش استفاده کرد. برای جلوگیری از خرد کردن بافت‌های حساس، از سوزن توخالی باید برای سوراخ کردن سایر قسمت‌های بدن استفاده شود.
کسانی که سوراخ می‌کنند باید دستهای خود را بشویند و یک جفت جدید از دستکش‌های یکبار مصرف جراحی بپوشند.
سوراخ کردن بدن باید با یک سوزن یکبار مصرف انجام شود که بعد از هر بار استفاده دور انداخته می‌شود.

تجهیزات و سطوح سوراخ‌کاری باید پس از هر مشتری پاکسازی و تمیز شوند.
طلا و جواهر باید قبل از وارد شدن در بدن، ضدعفونی شوند.
مراقبت‌های بعدی از خالکوبی و سوراخکاری
با مراحل مناسب مراقبتی، خطر ابتلا به عفونت و عوارض کمتری در اثر تغییرات بدن وجود دارد.

  • مراقبت از خالکوبی
    خالکوبی‌های جدید را به مدت 24 ساعت باندپیجی کنید. بعد از برداشتن باند، پماد آنتی بیوتیک را روی پوست خود قرار دهید.
    خالکوبی را با صابون و آب ساده به آرامی تمیز کنید و سپس خشک کنید.
    در طول روز از یک مرطوب‌کننده خفیف بر روی پوست تازه خالکوبی‌شده استفاده کنید.
    برای چند هفته اول از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

برای پوست تا دو هفته طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود. شما می‌توانید خطر ابتلا به عفونت را با لمس نکردن خالکوبی تا زمان بهبودی کاهش دهید.
سوراخ‌های جدید را با یک محلول آب شور به آرامی تمیز کنید. گاز تمیز را در محلول خیس کنید و سپس آن را بر سوراخ جدید بگذارید.
تنها دو بار در روز سوراخ را تمیز کنید. بیش از حد تمیز کردن می‌تواند پوست را تحریک کند و روند بهبودی را کُند کند.خالکوبی یا تتو

قبل از لمس کردن یا تمیز کردن سوراخ‌ها، دستها را با آب گرم و صابون ضد باکتری شستشو دهید.
مراقبت از سوراخ کردن بدن
علائم یک خالکوبی یا سوراخ‌کاری آلوده شامل پوست متورم و قرمز، تب و آبسه است. اگر مشکوک به عفونت هستید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه
شما می‌توانید خالکوبی را پاک کنید، اما همیشه به طور کامل و یا با نتایج آرایشی رضایت‌بخش این اتفاق نمی‌افتد. این فرآیند هزینه‌بر است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد. جای زخم نیز احتمال دارد. یک منبع مورد اعتماد اف‌دی‌ای، جراحیِ لیزر انجام شده توسط متخصص پوست به عنوان یک روش امن برای پاک کردن خالکوبی را توصیه می‌کند. اگر فکر می‌کنید که در فکر پاک کردن یک خالکوبی هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

برگشت به حالت اولیه در سوراخ کردن معمولا به سادگی درآوردن جواهرات و فرصت دادن به سوراخ ایجاد شده در پوست برای ترمیم خود است. غضروف سوراخ شده، پوست کشش آمده و سایر تغییرات بدن ممکن است نیاز به اصلاح جراحی داشته باشد.

عوارض  خالکوبی یا تتو چیست؟

بررسی اجمالی
با یک نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات پیو که گزارش می‌کند 40 درصد از جوانان حداقل یک خالکوبی دارند، به نظر می‌رسد خالکوبی محبوب‌تر از همیشه است. آنها بدلیل اینکه هنری سفارشی هستند جذاب‌اند، چرا که می‌توانند شخصیت شما را انعکاس دهند یا حتی افرادی را که در زندگی شما اهمیت دارند گرامی دارند.

با این حال، گرفتن خالکوبی با کیفیت همیشه آسان نیست، هرچند که از دهه‌های گذشته بسیار امن‌تر است.
خود فرآیند واقعی شامل یک سوزن خالکوبی است که به طور تحت‌اللفظی برای طراحی یک هنر به پوست شما آسیب می‌رساند. سوزن همچنین مقدار کمی رنگدانه را وارد پوست می‌کند. اگر پوست شما به درستی ترمیم شود، شما با یک هنر پوست زیبا و دائمی باقی خواهید ماند.

کلید ایمنی خالکوبی این است که مطمئن شوید این صدمات ریز به پوستتان به درستی ترمیم می‌شوند و شما با یک هنرمند مطمئن و معتبر کار می‌کنید.
خطرات و عوارض جانبی خالکوبی
بیشتر خطرات و عوارض جانبی خالکوبی زمانی رخ می دهند که خالکوبی هنوز تازه است. در این مرحله، پوست شما هنوز در حال ترمیم است، پس مراقبت‌های بعدی مناسب برای جلوگیری از عوارض ضروری هستند.

عفونت پوست
در حالی که خالکوبی کردن یک هنر است، روند واقعی آن از نظر فنی سبب رساندن آسیب به پوست شما می‌شود. این شامل لایه‌های فوقانی (اپیدرمال) و میانی (درمال) پوست می‌شود.
پس از خالکوبی جدید، پوست شما نیاز به بهبود پیدا می‌کند، از اینرو هنرمند خالکوبی‌تان به شما راهنمایی‌هایی می‌کند که چگونه از عفونت جلوگیری کنید.

اگر آب ضدعفونی‌نشده با جوهر خالکوبی قبل از تزریق مخلوط شود، عفونت نیز ممکن است رخ دهد.
در طی دو هفته اول، شما به عفونت پوستیِ حاصلِ از خالکوبی بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر هستید. علائم شامل قرمزی، خارش و ترشح است. محل خالکوبی همچنین ممکن است متورم شود.
اگر عفونت گسترش یابد، می‌توانید علائم دیگری مانند تب نیز داشته باشید. در موارد شدید، عفونت‌ها می‌توانند مزمن باشند (ادامه‌دار).

واکنش‌های آلرژیک
بعضی افراد ممکن است پس از خالکوبی واکنش آلرژیک از خود نشان دهند. این معمولا مربوط به جوهر است – به خصوص اگر حاوی پلاستیک باشد – و نه خود فرایند سوزن زدن. به گفته کلینیک مایو رنگدانه‌های قرمز، زرد، آبی و سبز بیشتر آلرژی‌زا هستند.

علائم یک واکنش آلرژیک بر اثر خالکوبی می‌تواند شامل دانه‌های قرمز، کهیر و خارش شدید باشد. تورم نیز می‌تواند رخ دهد. این اثرات می‌تواند سال‌ها پس از خالکوبی شما رخ دهد.

زخم کلوئید
خالکوبی توانایی ایجاد زخم را دارد. این امر مخصوصا اگر خالکوبی شما به درستی ترمیم نشود، یا اگر شما یک عفونت یا واکنش آلرژیک داشته باشید، صادق است. در نهایت، همچنین ممکن است زخم‌های کلوئیدی بگیرید – این زخم‌ها حاوی برآمدگی‌هایی هستند که شاکل بافت‌های قدیمی زخم می‌شوند.

عوارض در رابطه با اِم‌آر‌آی
اگر پزشک شما درخواست یک اسکن ام‌آر‌آی کند، احتمال کمی وجود دارد که تست با خالکوبی شما برهم‌کنش داشته باشد. برخی از عوارض جانبی شامل تورم و خارش پس از آن هستند، اما آنها معمولا خودبخود از بین می‌روند.

خطر چنین واکنش‌هایی می‌تواند بالاتر برود، اگر خالکوبی شما با رنگدانه‌های با کیفیت پایین کار شده باشد یا اگر خالکوبی قدیمی باشد.
اگر شما نگران تداخل خالکوبی خود با اسکن ام‌آر‌ای هستید، با یک پزشک صحبت کنید. به گفته‌ی کلینیک مایو، این واکنش نسبتا نادر است.

ضدعفونی کردن سوزن‌ها
یک هنرمند خالکوبی معتبر از سوزن‌های استریل استفاده می‌کند. این قانون کار است. استفاده نکردن از سوزن‌های استریلیزه، خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند خطر انتقال بیماری‌های منتقله از راه خون، از جمله اچ‌آی‌وی، هپاتیت سی و استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متسییلین (MRSA) را افزایش دهد.

می‌تواند سرطان پوست را پنهان کند
یکی دیگر از خطر گرفتن خالکوبی این است که می‌تواند علایم احتمالی سرطان پوست یا دیگر بیماری‌های پوستی را پنهان کند. اینها عبارتند از خال‌های گوشتی افشاگر، لکه‌های قرمز و علائم دیگر که ممکن است با یک مسئله پوستی مرتبط باشد که می‌تواند نایافته باقی بماند.

آیا جوهر خالکوبی ایمن است؟
جوهر خالکوبی بسیار از قبل امن‌تر شده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که شما به رنگ‌های خاصی حساس باشید، به خصوص رنگدانه‌های روشن‌تر.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استانداردهای دقیقی در مورد برچسب جوهرها دارد تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود، اما اگر چنین شیوه‌هایی دنبال نشود، همچنان می‌توانید آسیب‌پذیر باشید. از تامین‌کننده‌ی خود بپرسید برای کاهش خطر شما آیا جوهر به طور کامل استریل است یا خیر.

مسئله دیگر مربوط به اجزای رنگدانه‌های خالکوبی است. مطالعه سال 2010 از بزرگسالان دانمارکی در 65 جوهر خالکوبی اثراتی از نیکل، سرب و سایر عوامل ایجادکننده سرطان را یافت.
همچنین، با توجه به منبع مورد اعتماد اف‌دی‌ای، برخی از جوهرها که حاوی همین مواد شیمیایی هستند، در رنگ خودرو و جوهر پرینتر نیز استفاده می‌شوند، اما سازمان این مواد را تحت نظارت ندارد.

آزمایش‌های بیشتری در رابطه با امنیت جوهرهای خالکوبی مورد نیاز است تا خطرات کلی برای افرادی که میخواهند خالکوبی کنند را مشخص کند.

اقدامات احتیاطی
یکی از بهترین روشهایی که می‌توانید خطرات گرفتن خالکوبی را کاهش دهید اینست که ابتدا تکالیف کوچکی را انجام دهید. شما باید 18 سال به بالا باشید تا در ایالات متحده خالکوبی کنید، بنابراین مغازه‌ها یا هنرمندان انفرادی که جوان‌ترها را خالکوبی می‌کنند باید علامت هشدار نصب کنند.

هنگامی که تصمیم گرفتید که میخواهید خالکوبی کنید، تامین‌کننده‌ی مناسب را پیدا کنید. نقل‌قول دیگر افراد محل خوبی برای شروع است. همچنین می‌توانید پیش از خالکوبی، به منظور دیدن مجوز، تبحر و انواع جوهرهایی که هنرمندان استفاده می‌کنند، مغازه را بررسی کنید.

instagram banner
1 دیدگاه
  1. اسرا حسینی می گوید

    مطلب خوبی بود مرسی

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.