خواص هندوانه برای زنان و مردان (11)

خواص هندوانه برای زنان : آیا هندوانه یک میوه است؟

بله. گیاه هندوانه بر روی زمین تیز و بلند است که خاستگاه آن به آفریقای جنوبی برمی‌گردد و میوه‌ی قابل خوردن محبوبی را تولید می‌کند که ما معمولاً آن را مصرف می‌کنیم.

چیزی که بیشتر افراد نمی‌دانند این است که همه‌ی هندوانه قابل خوردن است از جمله پوست و دانه‌ها. در واقع پوست هندوانه (که می‌تواند به صورت ترشی دربیاید و یا این که تفت داده شود) غنی از سیترولین است که به آمینو اسیدی به نام آرژنین تبدیل می شود که با مزایای قلبی عروقی همراه است.

خواص هندوانه برای زنان

در حالی که ممکن است به اندازه‌ی میوه‌هایی مانند توت و یا پرتقال غنی از مواد مغذی نباشد اما مزایای بسیار خوبی در ارتباط با هندوانه وجود دارد.

هندوانه‌ها از تمام انواع مملوء از آنتی‌‌اکسیدان هستند و با طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی نسبت داده شده اند از جمله‌ی آنها می‌توان به سلامت بالاتر قلب، ایمنی بدن بیشتر و کاهش وزن بیشتر اشاره کرد. دو ترکیب محافظ ویژه که در هندوانه مشاهده شده عبارتند از سیترولین و لیکوپن.

بر اساس اعلام USDA یک فنجان (در حدود 152 گرم) از هندوانه‌ی خرد شده تقریباً حاوی مقادیر زیر است: خواص هندوانه برای زنان

خواص هندوانه برای زنان

 46 کالری، 5/11 گرم کربوهیدرات

1 گرم پروتئین

2/0 گرم چربی

6/0 گرم فیبر غذایی

3/12 میلی گرم ویتامین C (21% DV)

865 واحد بین‌المللی ویتامین A (17% DV)

170 میلی گرم پتاسیم (5% DV)

2/15 میلی گرم منیزیم (4% DV)

1/0 میلی گرم تیامین (3% DV)

1/0 میلی گرم ویتامین B6 (3% DV)

3/0 میلی گرم پنتوتنیک اسید (3% DV)

1/0 میلی گرم مس (3% DC)

1/0 میلی گرم منگز (3% DV)

خواص پوست هندوانه در طب سنتی

1)افزایش سیتم ایمنی بدن

در مطالعات حیوانی مصرف هندوانه به کاهش التهاب و بهبود ظرفیت آنتی‌اکسیدان نسبت داده شده است. لیکوپن که یکی از کاروتنوئیدهای یافت شده به وفور در این میوه می‌باشد ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. همچنین می‌تواند به سالم نگه‌داشتن قلب شما و دفاع در برابر انواع مختلف سرطان‌ها و اختلالات قلبی عروقی، دیابت و بیماری‌های مربوط به چشم بر اساس تحقیقات اخیر کمک کند.

مطالعات نشان می‌دهند که خوردن هندوانه می‌تواند به افزایش سطوح آرژنین کمک کند که یک آمینو اسید مهم است که برای سنتز نیتریک اسید به کار می‌رود. نیتریک اسید نه تنها به گشاد کردن عروق کمک می‌کند که باعث جریان خون مؤثر می‌شود و خطر فشار خون بالا را کاهش می‌دهد بلکه در تنظیم سیستم ایمنی نیز مؤثر است.

این میوه یک منبع بسیار عالی از ویتامین C نیز محسوب می‌شود. یک ماده‌ی غذایی خرد کلیدی که وظیفه‌ی دوگانه‌ای را به عنوان آنتی‌اکسیدان و بهبود دهنده‌ی ایمنی دارد تا بدن ما را سالم نگه دارد و بیماری‌های مزمن را دور کند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک کنند و از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو و استرس حفاظت می‌کنند.

  1. بهبود سلامت قلب

هندوانه حاوی میزان قابل توجهی از پتاسیم و منیزیم است که دو ماده‌ی مغذی بسیار مهم است که از آنها برای درمان بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا استفاده می‌شود. مصرف میزان درستی از پتاسیم و منیزیم از رژیم غذایی مقوی با بهبود سلامت قلب بر اساس تحقیقات و کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته شده است.

مقاله‌ی انتشار یافته در مجله‌ی پیشرفت‌ها در تغذیه نشان می‌دهد که خوردن مقادیر بالایی از غذاهای غنی از پتاسیم از جمله میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند تأثیر مثبتی بر سطوح فشار خون داشته باشد که می‌تواند در کاهش خطر بیماری‌هایی مانند سکته و حملات قلبی مفید باشد.

لیکوپن همچنین با کاهش التهاب و بهبود سطوح چربی خون به سلامت قلب کمک می‌کند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که این میوه می‌تواند به برطرف کردن سفتی شریان‌ها، توازن کلسترول و بهبود فشار سیستولی خون در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. این مسئله نشان می دهد که هندوانه می‌تواند از لحاظ جنسی نیز برای شما مفید باشد زیرا به جریان و گردش خون کمک می‌کند.

علاوه بر این در برخی از مطالعات سیترولین (که در پوسته‌ی هندوانه یافت می‌شود) به صورت یک درمان جایگزین پذیرفته شده و ایمن برای اختلالات خفیف تا متوسط نعوظ  در مردان در نظر گرفته می‌شود. خواص هندوانه برای زنان

  • از بین بردن درد و سوزش

علاوه بر مزایای احتمالی آب هندوانه این میوه می تواند حاوی قابل توجهی ویتامین C در هر وعده باشد. ثابت شده که ویتامین C می‌تواند از غضروف و استخوان‌ها حفاظت کرده و به ترمیم تاندون‌ها و رباط‌ها کمک کند و همچنین ترمیم زخم را تسریع بخشد.

پتاسیم و منیزیم دو ماده مغذی هستند که در هندوانه یافت می‌شوند و برای بازیابی ماهیچه و تسکین درد نیز حائز اهمیت می باشند. پتاسیم به صورت خاص به پیشگیری از گرفتگی‌های ماهیچه بعد از ورزش کمک می‌کند و همچنین به شما کمک کند تا سریع‌تر از آسیب رهایی یابید.

  • می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که پتاسیم یافت شده در میوه‌ها و سبزیجات در پاکسازی توکسین‌ها و بیرون راندن مواد زائد از خون بسیار مفید هستند و به این ترتیب به پیشگیری از شکل‌گیری سنگ‌های کلیه کمک می‌کنند.

مزایای مربوط به هندوانه شامل مدر طبیعی بودن آن نیز هست. زیرا به افزایش تولید ادرار کمک می‌کند که باعث می‌شود مواد زائد و توکسین‌ها از بدن بیرون روند و سنگ کلیه شکل نگیرد.

  • کمک به سم‌زدایی

یکی از بهترین مزایای هندوانه محتوای بالای آب آن است. در واقع تخمین زده می‌شود که 91% آن آب است که می‌تواند به سم‌زدایی منجر شود و بدن را از شر آب و مایعات اضافی رها می‌سازد و در نتیجه نفخ و تورم را از بین می‌برد.

پتاسیم و منیزیم نیز برای سم‌زدایی بسیار حائز اهمیت هستند. پتاسیم به عنوان یک الکترولیت عمل می‌کند و سلامت گردش خون را حفظ می‌کند در حالی که به مدیریت جریان خون و سطح آبرسانی در بدن کمک می‌کند و به اکسیژن اجازه می‌دهد تا به سلول‌های شما برسد.

در آن واحد منیزیم احتباس آب را در روده کاهش می‌دهد تا نفخ از بین برود و به شما کمک می‌کند وزن آب اضافی را از دست بدهید.

  • به شما کمک می‌کند تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کنید.
نوشته های مرتبط

هندوانه به عنوان یک غذای قوی مبارزه با سرطان شناخته می‌شود زیرا دوز مطلوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مزایای سلامتی را در هر وعده به شما ارائه می‌دهد. یکی از مزیت‌های مهم هندوانه برای مردان این است که لیکوپن یکی از کاروتنوئیدهای اصلی یافت شده در این میوه به خطر پایین‌تر سرطان پروستات در برخی از مطالعات نسبت داده شده است.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که لیکوپن نقش مهمی در قوی نگه داشتن غشاهای سلولی دارد تا آنها بتوانند از خود در برابر توکسین‌هایی حفاظت کنند که احتمالاً می‌توانند باعث مرگ یا موتاسیون در سلول شوند.

هندوانه یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین C و ویتامین A است که هر دوی آنها می‌توانند به مقابله با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کنند و از موتاسیون در DNA جلوگیری کنند تا از شکل‌گیری سلول‌های سرطانی پیشگیری نمایند.

مطالعات همچنین نشان داده‌ است که دوزهای بالای ویتامین C می‌تواند تأثیرات ضد سرطان برخی از داروهای مورد استفاده در شیمی‌درمانی را افزایش دهد در حالی که اثرات جانبی نامطلوب درمان‌های سنتی سرطان را کاهش می‌دهد.

  • حفاظت از سلامت پوست

به عنوان یکی از بهترین غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان افزودن این میوه به رژیم غذایی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت پوست شما داشته باشد. به دلیل محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین A و C هندوانه مزایای بسیاری برای پوست دارد از جمله می‌توان به توانایی آن برای حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب و مقابله با شکل‌گیری رادیکال آزاد برای پایین آوردن روند مسن شدن و سالم نگه داشتن پوست اشاره کرد.

ویتامین C به صورت خاص برای سلامت پوست مهم است زیرا به تولید کلاژن کمک می‌کند و همچنین از آسیب ناشی از نور آفتاب نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

در عین حال ویتامین A نیز برای حفظ سلامت سلول‌ها و حفاظت در برابر اسیب اشعه ماورا بنفش بسیار کلیدی است.خواص هندوانه برای زنان

  • حفاظت از بینایی

مواد غذایی مهمی که نقش قابل توجهی در حفاظت از سلامت چشم بر عهده دارند از جمله بتاکاروتن، ویتامین  A، ویتامینC ، لیتونئین، زئاگزانتین در این میوه‌ی بزرگ وجود دارند و در کنار سایر مزایای هندوانه قرار می‌گیرند. مطالعات نشان داده که کمبود جدی ویتامین A به عنوان نمونه می‌تواند به تحلیل ماکولای شبکیه منجر شود. بیماری‌ای که با قطور شدن قرنیه همراه است و می‌تواند در نهایت به کوری بینجامد.

این میوه‌ی تابستانی یک منبع بسیار عالی از بتاکاروتن است که به فرم ویتامین A در گیاهان یافت می‌شود. مصرف مقدار کافی بتاکاروتن از طریق رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از تحلیل ماکولا؛ دلیل اصلی نابینایی مربوط به سن کمک کند.

خواص پوست هندوانه برای لاغری

آیا هندوانه برای شما در صورتی که بخواهید از وزنتان بکاهید خوب است؟

علی رغم غنی بودن در ویتامین‌های مهم و مواد معدنی میزان کمی کالری در هندوانه وجود دارد که آن را یک ترکیب مهم برای رژیم غذایی کاهش وزن اما مغذی تبدیل می‌کند به همین دلیل هندوانه با ایجاد حس سیری و مهار کردن اشتها به شما کمک می‌کند تا به سمت وزن هدف مد نظرتان بروید.

  • می‌تواند به بهبود بازیابی بعد از ورزش کمک کند

هندوانه به افزایش بازیابی ماهیچه در ورزشکاران و کاهش درد نسبت داده شده است و می‌تواند به شما کمک کند تا در باشگاه عملکرد مؤثرتری داشته باشید تا بتوانید به اهداف مربوط به کاهش وزن خود دست یابید.

یکی از اصلی‌ترین مزایای هندوانه توانای آن برای افزایش بازیابی ماهیچه، کاهش درد در ورزشکاران است.

  1. کاهش رفلاکس اسید

یکی از مزایای اصلی هندوانه و خربزه (و انواع دیگر ملون‌ها) این است که آنها اغلب برای کاهش علائم مربوط به رفلاکس اسید به کارمی‌روند. ملون‌ها بخشی از رژیم غذاییGAPS هستند که به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به درمان بیماری‌های گوارشی و کاهش التهاب کمک کنند.

آیا تخمه هندوانه چاق کننده است

آنچه که بیشتر افراد نمی‌دانند این است که مزایای بسیاری در آب هندوانه و دانه‌های آن وجود دارد. این دانه‌ها در واقع پروتئین، امگا3 و اسیدهای چرب امگا6 ، منیزیم، روی، مس، پتاسیم و مواد دیگری را دارا می‌باشد.

شما قبلاً می‌دانستید که هندوانه محتوای آب بالایی دارد و نوشیدن آب آن یک روش خوب برای به دست آوردن مایعات آبرسان به همراه مواد معدنی الکترولیت ضروری و ویتامین‌هاست.

اگر چه دانه‌های هندوانه را بدون مشکلی می‌توان خورد اما در واقع آنها بایستی جوانه زده و پوستشان جدا شود تا مزایای سلامتی آنها به حداکثر برسد. این فرایند می‌تواند محتوای پروتئینی دانه‌ها را افزایش دهد و دسترسی و جذب مواد مغذی عالی داخل آن را برای بدن ساده‌تر کند.

اسموتی هندوانه برای لاغری

زمانی که شما یک هندوانه‌ی خوشمزه دارید و اماده‌اید که از آن لذت ببرید شیوه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید این میوه خوشمزه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. سعی کنید کمی از آن را به نوشیدنی‌ها و اسموتی‌ها برای محلول مناسب و خوشمزه‌ای برای کاهش وزن اضافه کنید.

شما می‌توانید همچنین از آن برای گرفتن آبمیوه استفاده کنید و یا این که آن را در درون فریزر قرار دهید و یک دسر خنک تابستانه تهیه کنید.

یک روش محبوب دیگر برای لذت بردن از آن ریختن نمک بر روی هندوانه و یا اضافه کردن آن بر سالاد، فنجان‌های میوه و یا دسر است. شما همچنین می‌توانید قطعات هندوانه را به عنوان یک اسنک رضایت‌بخش و خوشمزه مصرف کنید.خواص هندوانه برای زنان

بهترین زمان خوردن هندوانه برای لاغری

بهترین زمان مصرف هندوانه در روز چه ساعتی است؟ به عنوان نمونه با در نظر گرفتن این که محتوای آب و شکر آنها بسیار بالاست آیا مصرف آنها در هنگام شب مشکلی ندارد؟

شما آزاد هستید که هر زمانی که خواستید از هندوانه استفاده کنید. مثلاً قبل از ورزش و یا بعد از شام به عنوان یک دسر سالم. با این حال در نظر بگیرید که محتوای آب آن بسیار بالاست که ممکن است باعث شود در طول شب روانه‌ی دستشویی شوید.

هندوانه در برابر ملون در برابر آناناس : خواص هندوانه برای زنان

گیاه هندوانه حداقل از هزاره‌ی دوم پیش از میلاد در مصر کشت می‌شده است. در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این میوه در طی دومین هزاره‌ی پیش از میلاد در دره‌ی نیل خورده می‌شده است. این دانه‌های هندوانه در مکان‌های مربوط به امپراطوری دوازدهم و حتی در مقبره‌‌ی فرعون شاه توت نیز یافت شده است. هندوانه حتی در کتاب مقدس ذکر شده و به عنوان یک غذای مقدس توسط قوم بنی‌اسرائیل باستانی توصیف شده در حالی که آنها توسط مصر به اسارت درآمده بودند.

برای قرن‌ها بسیاری از انواع ملون به فرم‌های مختلف در طب سنتی برای اثرات درمانی قدرتمند و همچنین ویژگی‌های افزاینده‌ی سلامت مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع در طب سنتی چین تمام انواع هندوانه از جمله برگ‌های هندوانه، پوسته و دانه‌های آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان ترکیب با گیاهان و یا جوشیدن به فرم چای مزایای دانه‌های هندوانه شامل رهایی از عفونت‌های مجرای ادراری و افزایش میزان ادرار است.

در عین حال گوشت هندوانه سلامت قلب، مثانه و کلیه را افزایش می‌دهد و گرما را از بین برده و باعث آرامش می‌شود.

در رژیم آیورودیک هندوانه برای ویژگی‌های خنک کننده و توانایی آن به عنوان یک داروی افزایش قوای جنسی و تقویت سلامت کبد و خون مورد استفاده قرار گرفته است. بنا بر گفته‌ی آیورودا خوردن غذاهایی مانند هندوانه به تنهایی به جای استفاده‌ی آنها به همراه غذاهای سنگین دیگر حائز اهمیت است زیرا به هضم مناسب آن در بدن کمک می‌کند.

آناناس و ملون هم از دسرهای تابستانی بسیار محبوب هستند که برای طعم شیرین و ویژگی‌های خنک کننده‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرند با این حال تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که این سه را از هم جدا می‌سازد.

از لحاظ تعریف ملون هر گیاهی است که به خانواده‌ی کوکوربیتاسه‌آ تعلق دارد که شامل هندوانه نیز می‌شود. اصطلاح ملون با این حال برای توصیف میوه‌های خاصی مانند طالبی، خربزه  قندک و خربزه‌ی معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین انواع ملون‌ها و هندوانه‌ها دانه‌های آنهاست. در حالی که هندوانه دانه‌های کوچکی دارد که در سراسر میوه پراکنده می‌باشند ملون‌ها دارای یک حفره‌ی دانه‌ی مرکزی می‌باشند.

خواص هندوانه برای زنان : هر دوی آنها برای محتوای بالای آب، طعم خوشمزه و میزان پایین کالری‌ها در هندوانه و ملون‌ها شناخته می‌شوند.

آناناس از طرف دیگر یک گیاه گرمسیری است که توسط یک درخت برگی چند ساله تولید می‌شود که عموماً 5 فوت ارتفاع دارد و کالری و محتوای شکر طبیعی آن از ملون بیشتر است و در نتیجه به دلیل مزه‌ی شیرین متمایزش شناخته می‌شود.

همچنین حاوی آنزیمی به نام بروملاین است که دارای ویژگی‌های ضد سرطانی است و می‌تواند بیماری‌هایی مانند اسهال و آرتروز استخوانی و برونشیت را درمان کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.