طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری |عوارض

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

ترکیبات چای ماسالا چیست ؟

هر کسی در هند دستور تهیه و روش تهیه چای مورد نظر خود را دارد و لیست مواد تشکیل دهنده با توجه به منطقه ، خانواده و سنت بسیار متفاوت است .

  بنابراین تعیین اینکه چه چیزی باید یا چه چیزی باید مخلوط چای باشد ، همیشه غیرممکن بوده است. شیر می تواند شیر گاو ، شیر گاو کوهی ، شیر تغلیظ شده یا شیر تبخیری یا مخلوطی از نصف آب و نصف شیر باشد. شیرین کننده می تواند شکر سفید ، شکر قهوه ای ، شکر نخل ، جاجریک یا عسل باشد. این ادویه ها می توانند شامل فلفل سیاه ، میخک ، جوز هندی ، زنجبیل ریشه ای تازه ، دارچین و هل باشند و برخی از افراد به آنها انیسون ستاره ای ، دانه های رازیانه ، زیره ، گشنیز ، چیلی ، ریحان تازه (موسوم به تولیس) یا نعناع تازه اضافه می کنند. 

و تنها راه درست کردن چای که دارای طعم و بافت اصیل هندی است ، پختن همه مواد با هم است. قرار دادن یک مخلوط کیسه چای و سپس افزودن شیر و شکر پس از ریختن مشروبات چای در فنجان ، در یک روز سرد ، هیچ چیز آرامش بخش و احیا کننده ای بیش از مایع غلیظ ، شیرین و تند نیست که شما را تا نوک انگشتان و انگشتان پا گرم کند.

مواد اصلی چای ماسالا و ارزش غذایی آنها

تولسی

ریحان مقدس (“اکسیر زندگی”) پر از ویتامین ها و مواد معدنی است. ویتامین A ، C و K و مواد معدنی مانند منیزیم ، فسفر ، کلسیم ، آهن ، پتاسیم و پروتئین و فیبر. این سرماخوردگی ، آسم ، گلودرد و سایر موارد تنفسی را که به اختلالات دستگاه گوارش کمک می کنند برطرف می کند. ضد عفونی کننده است ، سطح قند خون را کنترل می کند. 

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

دارچین

سرشار از ویتامین های A ، K ، منیزیم ، پتاسیم ، فسفر ، کلسترول ، فیبر غذایی ، پروتئین ، کربوهیدرات ها ، کالری است. این خاصیت ضد التهابی دارد ، مملو از آنتی اکسیدان است ، سطح قند خون را کاهش می دهد ، در بیماری های نورودژنراتیو مفید است ، خاصیت مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی است. 

میخک

میخک منبع عالی انرژی ، پروتئین ، فیبر غذایی و کربوهیدرات است. همچنین غنی از ویتامین هایی مانند فولات ، نیاسین ، اسید پانتوتنیک ، ریبوفلاوین ، تیامین ، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین E و ویتامین K است. میخک به بهبود سلامت کبد کمک می کند ، باکتری ها را از بین می برد ، دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است ، به استخوان ها قدرت می بخشد.

قیف

این یکی از دانه های بسیار مغذی است که سرشار از کالری ، فیبر ، ویتامین C ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، پتاسیم ، منگنز است. 

هل

از قدیم الایام به دلیل خواص آشپزی و دارویی شناخته می شود. هل سرشار از ویتامین ها ، الکترولیت ها ، انرژی ، کربوهیدرات ها و مواد معدنی مانند مس ، آهن ، روی ، فسفر ، منیزیم ، کلسیم است.  

برای تهیه چای ماسالا ، همه ادویه هایی که نیاز دارید به راحتی در آشپزخانه شما مانند میخک ، هل ، زنجبیل ، دارچین ، تولی و برخی از برگ های چای موجود است. 

چای ماسالا می تواند سوخت و ساز بدن شما را تقویت کند! 

خواص چای ماسالا برای لاغری

1. هضم غذا را تقویت می کند
ادویه های موجود در چای ماسالا  مانند تولسی ، میخک ، هل و زنجبیل هضم را تقویت می کنند. زنجبیل موجود در آن باعث عمیق تر شدن فواید می شود و الیشی باعث افزایش تولید بزاق می شود که به هضم غذا کمک بیشتری می کند.

2. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چای ماسالا دارای خواص ضد اکسید کننده قوی است که از سرطان جلوگیری می کند. ادویه هایی مانند دارچین ، زنجبیل و هل همگی توانایی جلوگیری از سرطان را دارند.

3. ایمنی را تقویت می کند و به سرماخوردگی کمک می کند
ادویه های موجود در چای ماسالا آن را به یک نوشیدنی تقویت کننده ایمنی بسیار خوب تبدیل می کنند . این خاصیت ضد باکتری ، ضد قارچ و ضد انگلی است که به شما در جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می کند.

4- به تقویت متابولیسم کمک می کند
ماسالا چای هضم را بهبود می بخشد و با هضم بهتر ، متابولیسم شما نیز بهتر می شود. خاصیت تولید گرما ماسالا چای به سرعت متابولیسم شما کمک می کند. این به نوبه خود می تواند تا حدودی به کاهش وزن شما کمک کند.

5- خاصیت ضد التهابی دارد
همه ادویه جات به صورت جداگانه فواید زیادی دارند ، اما اگر این ترکیب را با هم ترکیب کنید ، می تواند به بدن شما کمک کند تا با هرگونه التهاب مقابله کند. مطالعه ای که توسط انستیتوی ملی بهداشت منتشر شده است ، به توانایی زنجبیل برای کاهش التهاب در بدن اشاره دارد. گل میخک ، یکی دیگر از ادویه های ماسالا ، دارای ترکیبی به نام اوژنول است که به کاهش التهاب عضلات کمک می کند.

نوشته های مرتبط
طرز تهیه چای ماسالا با شیر

6. علائم PMS
PMS را برطرف می کند بسیار دلهره آور است اما یک فنجان ماسالا چای می تواند به مبارزه با علائم PMS کمک کند.  چای ماسالا دارای موادی است که می تواند به آرامش اعصاب و آرامش عضلات کمک کند. ادویه هایی مانند هل ، میخک و دارچین به عنوان مسکن بالقوه ای عمل می کنند که می تواند گرفتگی عضلات را تسکین دهد. علاوه بر این ، می تواند روحیه شما را نیز بالا ببرد. 

7.سلامت قلب را حفظ می کند

چای ماسالا برای بیماران قلبی بهترین است. دارچین به عنوان یکی از ادویه های دارویی ضروری در نظر گرفته می شود که کلسترول بد بدن پیر را کاهش می دهد و فشار خون را حفظ می کند. علاوه بر این ، از سلامت کلی قلب مراقبت می کند. 

 8. درد

درد مفصل یکی از رایج ترین مشکلات است. از آنجا که افراد پس از 45 سالگی شروع به از دست دادن تراکم استخوان می کنند ، این باعث می شود سلامت استخوان آنها ضعیف شود. فقط دو ماده اصلی – میخک و زنجبیل را مخلوط کنید ، مطمئناً به درد کمک می کند. چای ماسالا با خواص التهابی خود در ناراحتی شدید کمک کرده و گردش خون را افزایش می دهد. 

 9. اختلالات خواب

اختلالات خواب یکی دیگر از مشکلات عمده در میان افراد در حال رشد است. اما نگران نباشید ، شما می توانید با چای ماسالا آن را به طور کارآمد مدیریت کنید. نوشیدن چای بابونه قبل از خواب می تواند در یک وضعیت اختلال خواب. معجزه کند. این گیاه از گیاهان شکوفه گرفته از خانواده روزمره تشکیل شده است. همراه با اختلالات خواب ، برای هضم غذا نیز مناسب است. 

 خواص چای ماسالا با شیر

10.از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند

 نوشیدن چای ماسالا بدون شیر می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد ، متابولیسم را افزایش دهد ، سطح قند خون را کنترل کند و دیابت و سایر موارد دیگر را کاهش دهد.

11.آلزایمر و زوال عقل را درمان کنید

در بیماری هایی مانند آلزایمر ، چای رزماری می تواند معجزه کند. این ماده حاوی یک آنتی اکسیدان معروف به کارنوزیک اسید است که از آسیب رساندن مغز سالمندان به سموم جلوگیری می کند. همچنین برای بزرگسالانی که از یک بیماری تخریب عصبی مانند زوال عقل رنج می برند بهتر است. چای رزماری از درختچه های همیشه سبز تهیه می شود.  

 عوارض چای ماسالا

چای ماسالا بیشتر به دلیل مزایا و فواید سلامتی ، طعم و رایحه شناخته می شود. فاقد کافئین است و به مبارزه با چندین بیماری پیری کمک می کند. با وجود فواید فراوان ، مصرف زیاد چای ماسالا می تواند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن سالمندان شود. 

داشتن مقدار قابل توجهی چای ماسالا با شیر می تواند منجر به چندین بیماری معده نیز شود. بی قراری و حالت تهوع می تواند رایج ترین علائم در هنگام استفاده بیش از حد از نوشیدنی های ماسالا باشد. استفاده از برخی مواد در چای ، مانند لیمو ، شیر یا موارد دیگر ، می تواند برای سلامتی برخی ازسالمندان نامناسب باشد.

 بنابراین ما توصیه می کنیم با پزشکان و متخصصان تغذیه چک کنید .

طرز تهیه چای ماسالا به روش هندی

  • دانه‌های هل رو از غلاف خارج کنید و به همراه فلفل، دارچین، رازیانه و میخک درون هاون یا آسیاب بریزید و این ادویه‌ها رو به خوبی پودر کنید.
  • دو فنجان آب رو در یک قابلمه کوچک بریزید و روی شعله ملایم قرار بدید تا به آرومی شروع به جوشیدن کنه. در این هنگام ادویه‌های آسیاب شده رو به همراه زنجبیل، بادیان ستاره‌ای و شکر درون آب بریزید تا به آرومی بجوشند. اجازه بدید ادویه‌ها به مدت 3 دقیقه درون آب بجوشند تا طعم این ادویه‌ها درون آب آزاد بشه. در این مرحله میتونید چای یا چای کیسه ای رو هم درون ظرف بریزید تا چای هم رنگ باز کنه و دم بکشه.
  •    2 فنجان شیر بریزید و بعد از به جوش امدن به ظرف حاوی آب و ادویه و چای اضافه کنید و تمام مواد رو به خوبی با همدیگه مخلوط کنید و اجازه بدید به مدت چند دقیقه دیگه هم بجوشند.
  • چای ماسالا شما آماده هست. این چای رو با استفاده از چای صاف کن درون فنجان بریزید و از نوشیدن این چای معطر و خوشمزه لذت ببرید!

میزان مصرف چای ماسالا

از آنجا که این چای مانند هر چای دیگری دارای ترکیبات کافئنی است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث اختلالات خواب و استرس و آشفتگی شود.

مطالعات انجام شده در رابطه با مصرف مجاز کافئین بیانگر آن است که مصرف حداکثر کافئین در روز نباید از ۳۰۰ میلی گرم تجاوز کند. هر فنجان چای ماسالا تقریبا ۲۰ میلی گرم کافئین دارد و بنابراین می‌توان گفت: مصرف تا حدود ۳ فنجان آن در روز مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.
افراد دارای طبع گرم نیز دقت داشته باشند که ترکیب ادویه‌های به کار رفته در چای ماسالابه طور کلی گرم بوده و در برخی افراد می‌تواند موجب تب و بی حالی شود؛ بنابراین به طور کلی می‌توان گفت: میزان مناسب مصرف چای ماسالا در روز به طبیعت و عادات غذایی هر شخص بستگی دارد. با این حال مصرف یک الی سه فنجان آن در روز مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نخواهد کرد.طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای لاغری

چای ماسالا از مخلوط کردن برخی ادویه ها و موادی تشکیل شده است که به بزرگترها کمک می کند از انواع خاصی از بیماری ها پیشگیری کرده و آنها را در سال های بزرگ زندگی سالم و متناسب نگه دارند. چای ماسالا از دارچین ، فلفل سیاه ، زنجبیل ، ریحان مقدس ، هل و بسیاری دیگر تشکیل شده است. چای ماسالا به دلیل کیفیت فواید سلامتی و طعم و رایحه نفیس ، به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.  

در هند می توان انواع چای ماسالا را از کشمیری کهوا تا چای سلیمانی یافت. فواید چای ماسالا برای سلامتی بیشمار است. 

طرز تهیه چای ماسالا برای لاغری

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.