طرز تهیه کاپوچینو بدون شیر (تفاوت لاته و کاپوچینو)

طرز تهیه کاپوچینو بدون شیر : تفاوت بین لاته و کاپوچینو چیست؟

لاته در برابر کاپوچینو: آیا تفاوت میان این دو نوشیدنی قهوه را می دانید؟ احتمالا شما می دانید که کدام را میپسندید ولی از قهوه ای که از مصرفش پرهیز می کنید چه می دانید؟

می توان گفت پرسش از تفاوت بین لاته و کاپوچینو تبدیل به یک موضوع داغ میان افراد مختلف قهوه خور، از متنفر و دوست‌دار گرفته تا حرفه ای، شده است.

چرا تشخیص این دو نوشیدنی از هم تا این اندازه دشوار است؟ چند دلیل مختلف به ذهن می رسد، شامل این حقیقت که مواد اولیه ی هر دو دقیقا یکسان است ـ اسپرسو، شیر بخارپز و کف ـ 

و این واقعیت که باریستاها در بیشتر کافه های اختصاصی یا معمولی در آماده سازی این دو نوع نوشیدنی هماهنگ و همسو عمل نمی کنند که البته لزوما عمدی (یا حتی آگاهانه) نمی باشد.

فرق بین لاته و کاپوچینو چیست؟

این نوشیدنی ها اساسا به وسیله ی ساختار خود تعریف می شوند که آن هم توسط نسبت مواد اولیه تعیین می شود. کاپوچینو نسبت به لاته دارای حجم کف بیشتری می باشد. لاته در اکثر مواد متشکل از شیر بخارپز ملایم همراه با مقدار کمی کف روی آن می باشد.

میزان کف به حدی است که بیشتر آن بعد از نوشیدن یک یا دو جرعه از بین می رود، هر چند که طعم لذتبخش کل نوشیدنی را به دهان منتقل می کند. یک روش خیلی آسان برای به خاطر سپردن این موضوع، ترجمه ی لغت لاته از ایتالیایی به انگلیسی است که به معنی “شیر” می باشد. طرز تهیه کاپوچینو بدون شیر

(در حقیقت اگر شما در بیشتر میکده های ایتالیایی ظاهرا شیک فقط سفارش لاته بدهید، برای شما یک لیوان شیر می آورند. آنچه شما در حقیقت می خواهید قهوه ی لاته می باشد و در اکثر موارد هم منجر به نتیجه ی درست خواهد شد.)

در مورد ریشه های کلمه ی کاپوچینو اختلافاتی وجود دارد. اما یک افسانه از جانب بسیاری نقل می شود که اسم این نوشیدنی از راهبان کاپوچین گرفته شده است.

فرقه ای از برادران کاتولیک که بالاپوش قهوه ای می پوشیدند و سر های خود را می تراشیدند. اگر شما به کاپوچینویی که به درستی آماده شده نگاه بیاندازید، متوجه طراحی روی آن می شوید که ” سر راهب” نام دارد. حلقه ای از اسپرسوی قهوه ای که گوی سفید ضخیمی از کف را احاطه می کند. ــ دقیقا مشابه با نمای بالایی از این راهب ها، یا شبیه به آن ها.

(به “کپ” به چشم یک کلاه یا  روکشی متشکل از کف نگاه کنید ــ این کار به شما در یادآوری این تفاوت کمک می کند.) چه به طور ایده آل یا چه به شکل سنتی، کاپوچینو به معنی نسبت کاملی از این این اجزا می باشد: یک‌سوم قهوه ی اسپرسو، یک‌سوم شیر، یک‌سوم کف.

با این وجود امروزه در بیشتر فروشگاه های مخصوص قهوه به باریستاها آموزش داده می شود که بدون توجه به نوشیدنی، یک مقدار مشابه از ترکیب را به وسیله ی یک تکنیک مشابه به شیر بخار پز اضافه کنند.

روشی که آن ها اغلب برای جبران وجود شیر یکسان به کار می برند تهیه کردن نوشیدنی ها در اندازه های مختلف است. که کاپوچینو کوچک تر بوده (می شود گفت ۶ اونس) و لاته کمی بزرگتر می باشد (می شود گفت ۸، ۹، یا ۱۲ اونس).  زمانی که هر مقدار دلخواهی از کف وجود داشته باشد، تفاوت در اندازه به تنهایی باعث تغییر دیدگاه نسبت به ترکیب می شود.

اما اغلب کافی نمی باشد: اگر شما کف روی کاپوچینو را دوست داشته باشید (که باید هم همینطور باشد!)، شاید بخواهید از باریستا درخواست اندکی خشک بودن نوشیدنی را داشته باشید که این به معنی کش آوردن بیشتر شیر است تا بافتی هواگیرتر، سبکتر و کرکی‌تر داشته باشد.

نوشته های مرتبط

شاید شما یکی از این دو نوع قهوه را دوست داشته باشید یا هر دوی آن ها را بپسندید ــ در اینجا با یادگیری نحوه ی تهیه، از هر دوی آن ها در خانه لذت ببرید.

طرز تهیه کاپوچینو

اینکه شما بخواهید اسپرسوی‌تان چگونه با شیر و کف مخلوط شود فرقی نمی کند.در اینجا تعدادی دستورتهیه و توصیه ارائه می شود که شما را به سطحی از کمال مطلوب در نوشیدنی گرم کافئین دار می رساند.

آلتون براون از خیلی وقت پیش یک هوادار شدید قهوه است که در این اپیزود از برنامه ی “خوردنی های خوب” تقریبا درباره ی همه چیز (در واقع به جز بخش شیر) به درستی نظر می دهد.

طرز تهیه کاپوچینو بدون شیر

درست کردن شیر کف شده (یا شیر “سرجوش شده” که من خیلی با این کلمه راحت نیستم) در خانه و بدون دستگاه اسپرسوساز سخت است اما غیرممکن نیست. اگر شما فر یا ماکرو ویو دارید به سرعت می توانید شیر هم‌زده مهیا کنید. مقاله ی نحوه ی کف آوردن شیر بدون تجهیرات عالی را ببینید، که شامل روش شیشه ی ماسونی، روش فشار فرانسوی و همراه با یک گردگیر خوب قدیمی می باشد.

زمانی که شیر شما به آرامی بافت می گیرد، آماده اید تا با تهیه ی به‌روز ترین نوشیدنی های موجود غوغا بپا کنید. کمی زردچوبه به اسپرسو یا قهوه ی بسیار دم کرده بپاشید که باعث ایجاد اشتیاق در کاربران اینستاگرام از دیدن یک لاته ی طلایی (یا بلکه یک کاپوچینوی طلایی ــ هر کدام که ترجیح می دهید) می شود.

پ.ن: در این دستور تهیه از قهوه ی اصلی بجای “قهوه ی فوری” استفاده کنید. شما ارزشش را دارید.

یا اینکه لاته با ادویه کدوتنبل را انتخاب کنید که تهیه اش در خانه آسان است. و نیازی به گفتن نیست که از نوع اصلی اش بسیار ارزان تر و سالم تر می باشد. برخلاف استارباکس، شما حتی می توانید نوع وگان آن را به وسیله ی شیر جو پرک درست کنید.

شیره ی افرا، مخلوط خانگی ادویه ی کدوتنبل که به سرعت آماده می شود، و پوره ی واقعی کدو تنبل این لاته را ویژه می‌کند. و اگر شما دستگاه اسپرسوساز ندارید، بهترین انتخاب بعدی قوری قهوه‌ساز اسپرسو می باشد.

مقداری سس شکلات در قهوه ی داغ خود بریزید و آن را با شیر بخارپز  و وانیل مخلوط کنید. حالا شما برای خود کافه موکا، یکی از کامل ترین  نوشیدنی ها برای سپاس گذاری از زمین را آماده کرده اید.

اگر شما طرفدار کاپوچینو هستید نگران نباشید. در ایتالیا و استرالیا کاپوچینو اغلب با کمی پودر کاکائو در  قسمت بالایی آن تهیه میشود که در واقع یک نوآوری جهت اضافه کردن شکلات به طریقه ی دلخواه است (همچنین بعنوان یک تجربه ی متفاوت شیر شکلات را بخارپز کرده و آن را به قهوه داغ اضافه کنید. پشیمان نمیشوید.).

در واقع “کاپوچینوی یخ زده” اصلا وجود خارجی ندارد (چه کسی دلش میخواهد روی نوشیدنی یخ زده، کف داغ اضافه کند؟). اما لاته های یخ زده آنقدر ساده و خوشمزه هستند که شما دیگر اهمیتی نمی دهید.

روی هم رفته، بافت آن ها حتی می تواند گازدار باشد که بدون هیچ مشکلی فوق العاده می باشد. دستور تهیه ی شیک‌رتو را دریافت کنید.

فلت‌وایت (  پیوندی عالی از لاته و کاپوچینو!). اگر از سه نفر استرالیایی یا نیوزلندی بپرسید که فلت‌وایت چیست، احتمالا سه جواب مختلف دریافت می کنید. به طورکلی به نظر می رسد این نوشیدنی بافت لاته را دارد (یعنی دارای کف کمی است) و در اندازه های مرسوم برای کاپوچینو سرو می شود (یعنی کمی کوچک‌تر، می توان گفت به طورکلی ۵ یا ۶ اونس است).

اسمش جالب است و کسی که آن را سفارش می دهد احساس خوش‌سفر بودن و دانایی می‌کند‌‌. بنابراین اگر شما انواع نوشیدنی های شیرقهوه را دوست دارید و زیاد هم سختگیر نیستید، این یک انتخاب بسیار مناسب برای شماست. 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.