علایم احتمالی بارداری

علایم بارداری در شیردهی به طور کلی مشابه علایم بارداری معمول می­باشد. این علایم بر اساس بر میزان پیش­بینی در مورد اینکه یک زن باردار می­باشد یا خیر طبقه­بندی می­شود.

نشانه­ های احتمالی (شاخص­های ضعیف برای بارداری)علایم بارداری در شیردهی

علایم احتمالی برای بارداری به صورت شاخص­های حداقلی می­باشند. این موارد اکثراً ذهنی بوده (تنها مادران می­توانند آنها را احساس کنند، و سایر افراد قادر به مشاهده آنها نیستند) و سایر موارد نیز می­توانند منجر به آن شوند.

علایم بارداری در شیردهی

تغییرات

تغییر در وضعیت سینه­ ها نشانه زودهنگام بارداری می­باشند. زنان ممکن است زمانی متوجه این تغییرات شوند که در حدود سن 6 هفتگی بارداری قرار دارند. این تغییرات اثرات جانبی هورمون­های بارداری استروژن و پروژسترون می­باشند. این هورمون­ها بر روی سینه­ ها اثر گذاشته و آنها را آماده شیردهی پس از زایمان می­کنند، حتی اگر در حال حاضر در حال شیردهی باشند.

داروها و حساسیت

داروها ممکن است منجر به حساسیت سینه ­ها شود، بنابراین بروشورهای داروهای مصرفی را به منظور آگاهی از عوارض جانبی مطالعه کنید. برخی از داروهایی که منجر به حساس شدن سینه­ها می­شوند شامل داروهای ضدبارداری، ضد افسردگی و ضد روان­پریشی می­باشد.

توده

بارداری و سایر شرایطی که منجر به تغییرات هورمونی می­شوند می­توانند منجر به ایجاد توده­ در سینه­ها شوند. این توده­ها ممکن است با شیر (گالاکتوسل)، مایعات (کیست) و یا بافت فیبروزی (فیبروآدنوما) پرشده باشند.

  • گالاکتوسل: کلاکتوسل­ها کیسه­های کوچک حاوی شیر در داخل سینه هستند. در برخی موارد توده­های نرم و بزرگی در قسمت پایینی سینه مشاهده می­شود. این توده­ها زمانی ایجاد می­شود که مجرای خروج لوله­های شیری مسدود شده باشد. مادران شیرده و نیز افرادی که به تازگی نوزادان خود را از شیر گرفته­اند می­توانند به چنین وضعیتی دچار شوند. این وضعیت معمولاً بدون نیاز به درمان بهبود می­یابد.
  • گالاکتوسل­ها می­تواند به عنوان یکی از علایم بارداری به شمار بیایند ولی این مورد در تمامی موارد صادق نمی­باشد.
  • کیست: کیست­ها توده­های پر از مایع می­باشند که در اثر تغییر در سطح هورمونی ایجاد می­شوند. معمولاً علایم همراهی مشاهده نمی­شود و تنها در موارد معدودی دردناک می­باشند. زنان یائسه و یا در نزدیکی زمان یائسگی نسبت به زنان جوان­تر بیشتر مستعد تشکیل این نوع کیست­ها می­باشند. زنان یائسه­ای که HRT (درمان جایگزین هورمونی) را دریافت می­کنند می­توانند به این حالت دچار شوند. کیست­ها علامت قطعی آبستنی نمی­باشند ولی می­توانند بیانگر وجود آبستنی باشند.
  • فیبروآدنوم­ها: فیبروآدنوم­ها توده­های کروی توپری می­باشند که می­توانند در اطراف سینه حرکت کنند. این موارد پس از قاعده­گی خودبخود از بین می­روند، ولی در برخی موارد اندازه آنها در طی بارداری افزایش می­یابد.
  • در صورت مشاهده توده­های متحرک که رشد نیز می­کنند، شما احتمالاً باردار هستید.
  • لیپوماس: لیپوماس در اثر بارداری یا تغییرات هورمونی ایجاد نمی­شوند، بلکه در اثر افزایش چربی روی می­دهند. این وضعیت می­تواند در هر نقطه­ای از بدن که واجد چربی می­باشد نظیر سینه مشاهده شود. این وضعیت معمولاً در 1 مورد به ازای هر 100 فرد مشاهده می­شود و معمولاً فرد دارای 2-1 لیپوماس در بدن خود می­باشد. برخلاف کیست یا فیبروآدنوم، لیپوماس­ها در زمان فشار حالت اسفنجی دارند علاوه بر این لیپوماها بر خلاف کیست­ها که در نزدیک پوست مشاهده می­شوند، حالت عمقی­تر دارند.
  • سرطان سینه: بسیاری از توده­ها نظیر کیست، فیبروآدنوم و لیپوماس خوش­خیم می­باشند ولی برخی می­توانند حالت سرطانی داشته باشند. این موارد در طی بارداری معمول نمی­باشند، ولی در صورت احساس وجود توده در سینه­های خود، بخصوص در مواردی که قطر آنها بیش از 2 اینچ و دردناک باشد و اگر سابقه خانواده­گی سرطان سینه دارید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

علایم بارداری در شیردهیعلایم احتمال بارداری در دوران شیردهی     

نوشته های مرتبط

زمانیکه مادران شیرده  باردارشوند، متوجه تغییراتی در شیر سینه خود می­شوند: تولید شیر کاهش می­یابد، با افزایش هورمون­های بارداری، تولید شیر شروع به کاهش می­کند. اگر متوجه شدید که تولید شیر به اندازه قبل بالا نمی­باشد، احتمالاً باردار شده­اید.

باردیگر، بارداری تنها دلیل منجر به کاهش تولید شیر نمی­باشد. استرس و بیماری نیز می­توانند منجر به وضعیتی شود که بدن وارد وضعیت بقا شوده و انرژی مورد نیاز برای تولید شیر به سمت فعالیتی بدنی حیاتی منحرف شود.

انواعی از داروها نیز می­توانند چنین وضعیتی را ایجاد کنند، در صورت تجویز دارو، شیردهی خود را به پزشک اطلاع دهید در این حالت پزشک می­تواند داروهایی را تجویز کند که با تولید شیر تداخل ندارد.در صورت مصرف بالای برخی گیاهان نظیر نعناع و جعفری نیز می­توانند منجر به کاهش برون ده شیر شوند.

در حین شیر دهی از مصرف مقادیر بالای سبزیجات و ادویه­ها خودداری کنید. دهیدراتاسیون و سوء تغذیه می­تواند منجر به کاهش منابع شیر شود، به همین دلیل در این دوران باید تغذیه مناسبی داشته باشید.

علایم بارداری در شیردهی

تغییرات کیفیت شیر: کیفیت شیر سینه معمولاً از هفته سوم بارداری شروع به تغییر می­کند. طعم شیر بیشتر ترش و یا شور می­باشد. کودکان شیرخوار ممکن است در مورد طعم­های مختلف شیر سر و صدا کنند. شیر سینه از نظر غلظت بیشتر آبکی بوده و رنگ سفید آن کمتر می­شود. در ثلث دوم آبستنی، شیر سینه تبدیل به آغوز (colostrum) می­شود. مادر ممکن است کاهش تمایل به تغذیه را مشاهده کند و یا کودک با تغذیه از شیر مادر ناراضی بوده و نیاز به تغذیه­های کمکی دارد.

خوردن مرکبات می­تواند منجر به تحریک دستگاه گوارش تکامل نیافته نوزاد شود. در صورتی که کودک از خوردن شیر سینه سر باز می­زند، میوه­هایی که خورده­اید را به یاد بیاورید. خوردن این میوه­ها را قطع کرده و وضعیت تغذیه کودک از شیر مادر را بررسی کنید.

تهوع و استفراغ

تهوع بارداری، ویار (morning sickness) در سه ماهه اول بارداری بسیار شایع بوده و در ثلث دوم بارداری برطرف می­شود. طعم برخی از غذاها و نیز بو و رایحه منجر به تهوع و استفراغ می­شود. در بسیاری از زنان عدم تحمل به ماهی گزارش شده است.

در صورتی که پریود نمی­شوید و در هنگام صبح بی­قرار و ناراحت هستید، احتمالاً باردار شده­اید. بو و عطر مرکبات می­تواند در کاهش حالت تهوع کمک کننده باشد. اطمینان داشته باشید که حتی با با ناراحتی ناشی از تهوع و استفراغ مواد مغذی کافی را دریافت می­کنید. در این دوره مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات خوداری کرده و بیشتر پروتئین مصرف کنید.

خستگی

شیردهی به نوبه خود منجر به مصرف انرژی بدن می­شود و اضافه شدن بارداری منجر به کاهش بیشتر ذخایر انرژی مادر می­شود. مادر شیرده بارداری نیاز به استراحت­های روزانه بیشتری نسبت به افراد عادی دارند و علاوه بر این کاهش کلی انرژی را نیز در طور روز دارند.

درکنار نیازهای شیردهی و بارداری، سایر موارد نیز منجر به کاهش ذخایر انرژی می­شوند. مثال­هایی از این موارد شامل استرس، بیماری و مشکلات و تغییرات اساسی زندگی می­باشد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.