زمان شروع مصرف قرص کلسیم در بارداری

زمان شروع مصرف قرص کلسیم در بارداری :

مصرف مکمل اهن کلسیم در بارداری: بارداری خواستار یک سری از تغییرات برجسته در بدن زنان است. حالا که یک زندگی جدید در داخل شما در حال ظهور، است شما مواد غذایی اضافی و تغذیه همراه با مراقبت نیاز داریدتا اطمینان حاصل شود که هر دو شما سالم و سلامت باشید.

زمان شروع مصرف قرص کلسیم در بارداری

 

کالج متخصصات زنان و زایمان آمریکا توصیه می کند که مادران باردار و شیرده 19 سال و بالاتر از آن، روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کنند. مادران نوجوان کمی بیشتر نیاز دارند. آن ها به مقدار کافی کلسیم برای حفظ استخوان ها و ذخیره کلسیم در بدنشان مادامی که از رشد کودکشان حمایت می کنند نیاز دارند.

کلسیم یک ماده مغذی مهم برای بدن است. در دوران بارداری شما به کلسیم بیشتری برای سلامت خود و سلامت و رشد کودکی که درون شما بزرگ می شود،نیاز دارید.

برای کودکتان

کودک در حال رشد شما برای شکل دهی استخوان ها و دندان ها به کلسیم نیاز دارد. بعد از همه این حرف ها کودکان در حال ساخت یک اسکلت کامل هستند. هم چنین کلسیم ماده مغذی مهمی برای قلب کودک شما، ماهیچه ها، اعصاب و هورمون ها می باشد.

برای شما

در طول بارداری، تمام کلسیمی که کودکتان به آن نیاز دارد را به او می دهید بنابراین زمانی که روزانه مقدار توصیه شده کلسیم را مصرف می کنید از کودک خود و خودتان محافظت می کنید. اگر به میزان کافی کلسیم دریافت نکنید می توانید به برخی عوارض گرفتار شوید.

صرف نظر ازینکه شما مقدار کافی کلسیم را دریافت می کنید یا نمی کنید، بدنتان هم چنان کلسیم را به کودک می دهد. بنابراین اگر مقداری را که به کودک داده اید، جایگزین نکنید، ممکن است با استخوان هایی ضعیف و خطر بیشتر استئوپروز در طول زندگی مواجه شوید.

عوارض مقدار بسیار کم یا بسیار زیاد کلسیم دربارداری

در نتیجه مقدار بسیار کم یا بسیار زیاد کلسیم، هر دو آن ها عوارضی ممکن است. خوشبختانه آن ها به سادگی قابل پیشگیری هستند.

کلسیم بسیار کم

در صورتی که روزانه مقدار دقیق توصیه شده کلسیم را مصرف نکنید، احتمالا هیچ کدام از عوارض عمده بارداری را تجربه نمی کنید.

در صورتی که کمبود کلسیم به علت مشکلات سلامتی مانند مشکل کلیه، عمل یا نیاز به دریافت داروهایی خاص باشد، احتمال بیشتری دارد که موجب عوارض شود.

کلسیم بسیار کم می تواند  موجب:

  • افزایش فشار خون در بارداری
  • زایمان زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • رشد آهسته کودک
  • بی حسی و سوزش انگشتان
  • کودکتان نمی تواند کلسیم کافی را در استخوان ها دریافت کند
  • مشکلات قلبی
  • گرفتکی های عضلانی و پا
  • اشتهای ضعیف
  • خطر بالاتر شکستگی استخوان بعدا در زندگی

در موارد بسیار شدید و نادر، میزان بسیار پایین کلسیم می تواند موجب مرگ شود. درحالی که بسیاری از عوارض به طور مشخصی موجب نگرانی می شوند، به خاطر داشته باشید شما احتمالا مقداری کلسیم را حتی بدون تلاش دریافت می کنید و باید مقدار کافی کلسیم در استخوان هایتان ذخیره کنید تا به کودکتان بدهید.

در مواردی که شما هر کدام از مشکلات سلامتی که بالا بیان شده است را دارید که احتمال بیشتری وجود دارد که به سمت کلسیم خیلی کم بروید، پزشک شما باید به خوبی آگاه بوده و مرتبا با شما برای جلوگیری از عوارض کار کند.

نام مکمل های دوران بارداری

کلسیم بیش از حد

دریافت کلسیم بیش از حد از غذاهایی که می خورید کم یاب و نادر است. اگر از مکمل ها استفاده می کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که شما مقدار بیش از اندازه کلسیم را دریافت کنید.

اطلاع ازینکه چه مواد مغذی و چه میزان از هر کدام در مکمل پری ناتال شما و هر مکمل دیگری که مصرف می کنید وجود دارد، مهم است. ممکن است مقدار اضافه ای حتی بدون اطلاع از آن، دریافت کنید.

همیشه بعتر است در رابطه با ویتامین هایی که مصرف می کنید یا در نظر دارید که مصرف کنید، با پزشک خود صحبت کنید بنابراین چیزی که نیاز دارید را بدون مصرف بیش از حد، دریافت می کنید. اگر 19 ساله و بزرگ تر هستید نباید هر روز بیش از 2500 میلی گرم کلسیم و اگر زیر 19 سال هستید نباید بیش از 3000 میلی گرم مصرف کنید.

مقدار بیش از حد کلسیم می تواند موجب:

  • یبوست
  • سنگ های کلیه
  • مشکل جذب سایر مواد معدنی از جمله آهن و روی
  • ضربن قلب نامنظم
  • میزان کلسیم پایین در بدن کودک

بدن شما کلسیم نمی سازد بنابراین باید آن را از  غذا، محصولات غنی شده یا مکمل ها دریافت کنید.

منابع غذایی کلسیم در بارداری

چهار واحد غذایی شیر غنی شده یا سایر محصولات غنی شده  با دادن حدود 1200 میلی گرم (حدودا 300 میلی گرم در هر واحد غذایی)، نیاز کلسیم روزانه شما را تکمیل می کنند. یک لیوان آب پرتقال غنی شده مقدار مشابه 300 میلی گرم در هر واحد غذایی را دارد. سایر مواد غذایی مانند سبزیجات، مغز ها، لوبیا ها کمی کمتر ( 100 میلی گرم در هر واحد غذایی) کلسیم دارند.

اطمینان داشته باشید که محصولات لبنی که می خورید پاستوریزه هستند و در رابطه با اینکه چه نوعی از شیر و محصولات لبنی برای شما بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. شیر های بدون چربی و با چربی پایین تمام کلسیم و مواد مغذی که شیر های کامل دارند را بدون چربی و کالری اضافه دارا می باشند. با این حال پزشک شما با توجه به اینکه کم وزن هستید یا در محدوده نرمال وزن هستید یا اضافه وزن دارید، بهترین انتخاب را به شما توصیه می کند.

محصولات لبنی که منبعی عالی از کلسیم هستند عبارتند از:

  • شیر
  • پنیر
  • ماست
  • بستنی

سایر مواد غذایی غنی از کلسیم:

  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کولارد سبز(نوعی کلم)، کلم پیچ، بروکلی، کلم چینی
  • لوبیا ها
  • مغزها
  • ماهی
  • کنسرو ساردین

محصولات غنی شده با کلسیم عبارتند از:

  • نان
  • آب پرتقال و سایر آب میوه ها
  • غلات
  • جو دوسر

مکمل های دارای کلسیم عبارتند از:

  • ویتامین های پری ناتال
  • کلسیم سیترات
  • کلسیم کربنات

اگر شما از محصولات لبنی لذتی می برید و به راحتی می توانید 4 واحد غذایی (8 اونس در هر واحد غذایی) در روز لبنیات مصرف کنید، بنابراین می توانید بدون مشکلی هدف روزانه مصرف کلسیم دست یابید.

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم در بارداری نی نی سایت

 

اما اگر شما مصرف مستقیم محصولات لبنی را دوست ندارید، روش های آماده سازی بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها بیشتر از نوشیدن یک لیوان شیر یا یک پیاله ماست لذت ببرید.

در اینجا چند راه حل آسان برای کمک به دریافت میزان نیاز خود آمده است.

صبح ها سریال صبحانه بخورید. لذتی بردن از یک کاسه سریال سرد وشیر یا سریال داغ یا اوت میل (جو دوسر) درست شده به همراه شیر، یک راه عالی برای شروع روز است.

لاته درست کنید. مقداری شیر به قهوه یا چای صبحگاهی خود اضافه کنید. آن را با پنیر سرو کنید. مقداری پنیر به سالاد ها، سوپ ها و غذاهای دیگر اضافه کنید.

کرم دار کنید. به دستور های پخت خود کمی شیر یا شیر خشک اضافه کنید و سوپ، سس، خوراک، ماکارونی وپنیر و پوره سیب زمینی خامه ای درست کنید.

بعضی از لبنیات را در آشپزی جایگزین مواد دیگر کنید. به جای آب از شیر برای پخت نودل، پاستا، برنج، جو دوسر و سایر غذاها استفاده کنید.

دستور پخت همیشگی خود را عوض کنید. همراه با ناهار وشام به جای نوشیدنی های گازدار و سایر نوشابه ها از شیر یا شیر شکلات استفاده کنید. در هوای سرد از شکلات داغی که به جای آب با شیر تهیه شده است، لذت ببرید.

لبنبات را به عنوان میان وعده اضافه کنید. یخچال را با تکه های پنیر مکعبی، پنیر های رشته ای یا ماست های طعم دار پر کنید بنابراین زمانی که می خواهید مقدار کمی چیزی بخورید، آن ها آماده هستند و به راحتی استفاده می شوند.

لذت ببرید. از یک کاسه بستنی یا ماست یخ زده، شیک بستنی، اسموتی میوه وماست و مقداری پودینگ به عنوان دسر لذت ببرید.

مصرف قرص کلسیم در دوران بارداری

اگر سعی می کنید با یک رژیم غذایی سالم باردار شوید ، رژیم غذایی متنوع به شما کمک می کند تا بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنید. بسیاری از ویتامین های مارک دار قبل از بارداری در داروخانه ها و سوپر مارکت ها وجود دارد. اینها مضر نیستند اما اسید فولیک تنها مکمل اضافی است که همه در صورت باردار شدن به آن نیاز دارند.

کلسیم یکی از مواد معدنی مهم است که برای شما و کودک متولد نشده شما بسیار ضروری می باشد.مصرف کلسیم در تغییرات مختلف در مرحله رشد جنینی اتفاق می افتد کمک می کند.

کلسیم کمک به رشد دندان و استخوانها و شکل گیری سیستم عصبی عضلات لازم است.

شما نیاز به ذخایر کافی کلسیم برای جلوگیری از اختلالات بعد از آن در زندگی هستید.در نظر گرفتن کلسیم کافی در دوران بارداری می تواند  منجر شودبه:

اگر شما به اندازه کافی کلسیم در رژیم غذایی خود در طول دوران بارداری یا شیردهی داشته باشید  کودک شما  از اختلالات استخوان مانند روماتوئید، آرتریت و پوکی استخوان  در امان میدارد.

منابع کلسیم در دوران بارداری چیست؟

در حالی که شما باردار هستید، شما باید بسیار مراقب کلسیم در رژیم غذایی خودباشید. در حالی که داشتن شیر ساده ترین راه برای به دست آوردن نیاز کلسیم خود در دوران بارداری است، می تواند یک مشکل باشد اگر عدم تحمل لاکتوز دارید.

مواردی که آنزیمی به نام لاکتاز قادر به هضم لاکتوز(قند موجود در شیر)، شیر نیست،  عدم تحمل لاکتوز نامیده می شود.

اضافه کردن یک یا دوقطره انزیم لاکتاز مایع به شیر یا سایر محصولات لبنی برای جلوگیری از نفخ کافیست.

نوشیدن مقادیر کمی از شیر به راحتی قابل هضم است زمانی که با غذای با فیبر بالا مانند، پنیر ، گندم ،فراورده های لبنی  حاوی قند کمتر، مانند ماست و پنیرو دیگر محصولات  غیر لبنی مانند کلم بروکلی، اسفناج، غذاهای دریایی مانند ماهی آزاد و  میوه سبز است .

نحوه مصرف قرص کلسیم در بارداری

 


مکمل های کلسیم در دوران بارداری:

زمان مصرف قرص آهن و کلسیم در بارداری

اگر کم خونی دارید قبل از بارداری نیاز به درمان دارد. اگر فکر می کنید علائم کم خونی دارید ، با پزشک عمومی خود صحبت کنید. اگر کم خونی دارید ، آزمایش خون نشان می دهد. 

کم خونی فقر آهن با قرص مکمل آهن درمان می شود. ممکن است به شما توصیه شود غذای بیشتری با مقدار زیادی آهن مصرف کنید ، مانند:

  • سبزیجات برگ سبز مانند شاهی و کلم پیچ
  • غلات و نان با آهن اضافی در آنها (غنی شده)
  • گوشت
  • حبوبات (لوبیا ، نخود فرنگی و عدس)

رژیم غذایی سالم برای بارداری چیست؟

  • به اندازه وعده های غذایی و میان وعده ها و تعداد دفعاتی که می خورید توجه کنید.
  • از چربی های اشباع شده “بد” مانند غذاهای سرخ شده ، شیرینی ، بیسکویت ، پای و کیک خودداری کنید. 
  • بیشتر چربی های غیراشباع «خوب» مانند آووکادو ، آجیل ، ماهی های روغنی و دانه ها بخورید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، بیسکویت ، کیک و نوشیدنی های گازدار خودداری کنید.

سعی کنید از غذاهای آماده بیش از حد نیز اجتناب کنید. مواد نگهدارنده شیمیایی ، رنگ ها و طعم دهنده های اضافه شده به این مواد می توانند بر مواد مغذی موجود در غذا تأثیر بگذارند.

اگر بیماری دارید که نیاز به رژیم های غذایی خاص یا نیازهای تغذیه ای مانند دیابت دارد ، متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند . اگر مطمئن نیستید از پزشک عمومی خود بپرسید.

برای مواردی که شما قادر به تحقق نیازهای کلسیم خود از طریق موادغذایی نیستید، انتخاب یک مکمل ممکن است یک گزینه خوب باشد.

کلسیم با مکمل های مولتی ویتامین توصیه می شود. مصرف حداقل 1000 میلی گرم کلسیم  در روز لازم میباشد.

مصرف کلسیم بیش از حد می تواند مشکلات گوارشی مانند یبوست،  سنگ کلیه ایجادکند. بهترین منبع برای ویتامین D ،پیاده روی خارج از منزل در هر روز صبح برای چند دقیقه است.

این جذب کلسیم را بسیار آسان تر خواهد کرد.

شکلات نیز حاوی کافئین است ، بنابراین هنگامی که با استفاده از ماشین حساب کافئین ما میزان مصرف روزانه خود را تمرین می کنید ، این مورد را اضافه کنید.

کم خونی (آهن کم در خون) و برنامه ریزی برای بارداری

کم خونی یک بیماری خونی به دلیل کمبود آهن است. می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب قابل توجه (تپش قلب)
  • پوست رنگپریده.

مصرف اهن در بارداری

مصرف قرص کلسیم در سه ماه اول بارداری نی نی سایت

 

تمام مواد مغذی اضافی که شما در حال حاضر در طول دوره بارداری خودنیاز دارید، آهن یکی از مهم ترین مواد الی برای شماست  .

مکمل های کلسیم دربارداری

ویتامین های بارداری همراه با سایر مکمل های ویتامینی و مواد معدنی که پزشک توصیه می کند راهی عالی برای برطرف کردن تمام کمبود های تغذیه ای می باشد.

به خاطر داشته باشید که هدف مکمل ها اضافه شدن به یک رژیم غذایی سالم و نه جایگزین آن شدن است.

شما هم چنان باید بیش ترین تلاش خود را برای صحیح خوردن و دریافت تغذیه ای که روزانه نیاز دارید انجام دهید.

مکمل ها چه زمانی در نظر گرفته می شوند

اگر چیزی را که نیاز دارید از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشید؛ مخصوصا اگر به این علت ها با دریافت کافی کلسیم مشکل دارید:

  • تهوع و استفراغ شدید
  • عدم تحمل لاکتوز
  • رژیم غذایی که محصولات لبنی را شامل نمی شود
  • بیماری هایی از جمله سندرم روده تحریک پذیر و سلیاک

هم چنین مکمل ها در صورتی که در خطر ابتلا به پره اکلامپسی و فشار خون بارداری باشید، معمولا توصیه می شوند.

عوارض جانبی بالقوه مصرف بیش از حد کلسیم دربارداری

خارج از عوارض احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد کلسیم، به طور کلی مصرف مکمل های کلسیم می توانند موجب احساس نفخ و یبوست شوند. در صورتی که این عوارض جانبی را دارید، ارزش دارد که برند متفاوتی را امتحان کنید، رژیم غذاییتان را برای کاهش غذاهای نفاخ تغییر دهید یا روش هایی پیدا کنید که بتوانند این عوارض جانبی را کاهش دهند.

اهمیت آهن برای بدن انسان:

مصرف مواد غذایی غنی از آهن در دوران بارداری بسیار ضروری است. حتی اگر شما باردار هستید، بدن شما نیاز به آهن به چند دلیل دارد. برای شروع، آهن مسئول برای تشکیل  هموگلوبین (پروتئین در سلول های قرمز خون) است که اکسیژن را به دیگر سلولهای بدن میرساند.

در مرحله دوم، آهن یک جزء حیاتی از میوگلوبین، (یک پروتئین تامین اکسیژن به عضلات)، و کلاژن است که کمک به ساخت استخوان، غضروف و دیگر بافت همبند میکند.

آهن برای تولید بسیاری از آنزیم های مهم نیز ضروری است و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن میکند.

 

مصرف همزمان قرص آهن و مولتی ویتامین در بارداری نی نی سایت

اهمیت مصرف قرص آهن در دوران بارداری:

افزایش مصرف آهن یک اولویت برای نوزاد  شما در دوران بارداری به دلیل زیر است:

  1. تولید هموگلوبین اضافی:

در دوران بارداری، بدن شما  تقریبا 50 درصد بیشترخون تولید میکند به  همین دلیل  شما نیاز به هموگلوبین و آهن اضافی دارید.

  • کمبود آهن قبل از بارداری:

بسیاری از زنان در حال حاضر کمبود آهن در بدن خود قبل از باردار شدن دارند. از این رو آنها ممکن است آهن اضافی در طول دوران بارداری نیاز دارند.مصرف  30 میلی گرم در روز،اهن برای بارداری لازم است.

  • افزایش نیاز در رشد کودک:

در سه ماهه دوم و سوم بارداری به علت رشد  کودک  نیاز به افزایش آهن، وجود دارد.

  • عوارض کم خونی در دوران بارداری:

فقر آهن، کم خونی است که به بسیاری از عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، مرگ و میر نوزادان، و غیره منحرمیشود.
به طور کلی، زنان غیر باردار حدود 18 میلی گرم آهن  نیاز دارند در حالی که یک زن باردار ممکن است به اندازه 27 میلی گرم نیاز داشته باشد.

خطر ابتلا به فقر آهن در دوران بارداری: مصرف مکمل اهن کلسیم در بارداری

فقر آهن در هر نقطه ای از زمان خطرناک است،به ویژه زمانی که شما در دوران بارداری دچار کمبود هستید. مقدار ناکافی از آهن منجر به کم خونی شما و به نوبه خود منجر به اثرات خطرناک در شما و کودک در دوران بارداری میشود.

  1. خطر تولد نوزاد نارس  و سقط جنین :

کم خونی در دوران بارداری با افزایش خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد در نوزادان مرتبط است. همچنین گاهی اوقات به مرگ نوزاد یا جنین مرتبط است، به خصوص در  سه ماهه دوم و سوم بارداری .

  • کاهش سیستم ایمنی بدن:

فقر آهن به تضعیف انرژی  و سیستم ایمنی بدن شما ، در نتیجه توانایی بدن شما را به مبارزه با عفونت کاهش میدهد. همچنین، اگر شما مقدار زیادی خون در هنگام زایمان از دست بدهید در حالی که دچار کم خونی هم هستید، شما ممکن است به یک انتقال خون نیاز داشته باشید.

منابع غذایی آهن:

  1. گوشت قرمز:

گوشت قرمز یکی از بهترین منابع طبیعی از آهن است. گوشت خوک، گوشت گاو، گوشت گوسفند و کبد . با این حال، در دیگر منابع گیاهی آهن تمرکز داشته باشید.

  • مرغ:

مرغ یکی دیگر از منبع بزرگ غنی از آهن که شما می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مرغ و بوقلمون منابع طبیعی آهن هستند.

  • محصولات گیاهی :

بسیاری از مواد غذایی گیاهی حاوی مقادیر خوبی از آهن است. مطمئن شوید که شما مصرف حداقل 2/3 از این مواد را  هر روز دارید تا به مقدار مورد نیاز خود  آهن برسید. است. نگاهی به برخی از گزینه های مناسب زیر

لوبیا البالو کشمش نخود کدو تنبل

محصولات کافئین حاوی فنل ها هستند که با جذب مواد غذایی  غنی ​​از ویتامین C مانند پرتقال، کلم بروکلی، توت فرنگی و غیره به افزایش جذب آهن کمک میکنند.

بارداری نیازمند رژیم غذایی سالم ، ورزش و مصرف مواد غذایی مغذی ، چک کردن سطح هموگلوبین ،مصرف مکمل اهن  است. مصرف مکمل اهن کلسیم در بارداری

کافئین در قهوه ، چای ، برخی نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد. خوردن بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز (دو لیوان قهوه فوری در روز یا یک فنجان قهوه فیلتر) برای نوزادان در رحم مادر مضر است ، بنابراین بهتر است به محض قطع پیشگیری از بارداری از مصرف کافئین خودداری کنید. کافئین زیاد نیز می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. این امر در مورد زنان و مردان صدق می کند.

بهترین قرص کلسیم در بارداری نی نی سایت

 

اطمینان داشته باشید که قبل از شروع هر چیز توسط خودتان، با پزشکتان صحبت می کنید. زمانی که می خواهید مطمئن شوید که به میزان کافی کلسیم دریافت می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که بیش از حد دریافت نمی کنید. درصورتی که ویتامین های پری ناتال، مکمل کلسیم یا ضد اسید بدون نسخه مصرف می کرده اید اجازه دهید تا پزشکتان اطلاع داشته باشد. پزشک شما توصیه هایی دررابطه با ایمن ترین مکمل ها کرده یا برای چیزی که نیاز دارید نسخه می نویسد.

انواع مکمل های کلسیم

مکمل های کلسیم عبارتند از:

ویتامین های بارداری : از آنجایی که آن ها محتوی کلسیم کمی هستند، برای پوشش نیاز روزانه شما کافی نیستند. شما هم چنان باید کلسیم را از رژیم غذاییتان بدست آورید. برند های متفاوت مقادیر متفاوتی ویتامین و مواد معدنی دارند بنابراین برچسب را چک کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

کلسیم سیترات

در صورتی که شما نتوانید کلسیم کافی دریافت کنید یا در خطر فشار خون بالا در بارداری باشید، پزشک شما مکمل کلسیم سیترات تجویز می کند.

کلسیم کربنات:

کلسیم کربنات ماده موثره برخی ضد اسید ها مانند تامزاست. در صورت استفاده از تامز برای تسکین سوزش سر دل، پزشکتان را مطلع کرده و توصیه های پزشک در رابطه با چگونگی مصرف را انجام دهید. بسته به تعداد دفعاتی که هر روز تامز مصرف می کنید و رژیم کلی شما، ممکن است بیش از حد کلسیم دریافت کنید.

عوارض قرص کلسیم در بارداری نی نی سایت

 

انواع مختلفی از رژیم های گیاه خواری وجود دارد. اینکه چه مقدار کلسیم دریافت می کنید و چه مقدار از آن جذب می شود به چیزی که می خورید بستگی دارد. اگر شما از رژیم گیاه خواری همراه با شیر و تخم مرغ پیروی کنید می توانید تخم مرغ، شیر  و پنیر بخورید. بنابراین در این برنامه شما باید بتوانید که مقدار کافی کلسیم را هر روز دریافت کنید.

نوشته های مرتبط

از سوی دیگر در صورتی که شما پیرو رژیم وگان باشید، دستیابی به میزان توصیه شده کلسیم به طور روزانه، چالش برانگیز است. در رژیم وگان شما هیچ شیر یا محصولات لبنیی مصرف نمی کنید. به علاوه بعضی گیاهان در میزان جذب کلسیم توسط بدنتان دخالت دارند. این به این معنی نیست که اگر وگان هستید، نمی توانید کلسیم کافی را از رژیم غذاییتان بدست آوردید. این فقط به ای نمعنی است که شما باید غذاهای مناسب را برای انتخاب بشناسید.

منابع کلسیم وگان (گیاه خواری)عبارتند از:

  • سبزیجات برگ تیره شامل کلم برگ، کولارد سبز و کلم چینی
  • بروکلی
  • لوبیا سفید
  • لوبیا چیتی
  • بادام
  • دانه کنجد
  • ارده
  • میو های خشک
  • آب پرتقال
  • توفو با سولفات کلسیم
  • شیر بادام
  • شیر سویا
  • شیر برنج
  • سریال های صبحانه

اگر برای شما مشکل است که کلسیم مورد نیاز خود را از رژیم غذایی به تنهایی بدست آورید، باید با پزشک خود در رابطه با مکمل کلسیم گیاهخواری یا وگان صحبت کنید.

عدم تحمل لاکتوز یا ناسازگاری با شیر

اگر نمی توانید محصولات لبنی را به خوبی تحمل کنید، هم چنان می توانید کلسیم مورد نیاز خود را از مواد غذایی دیگر، جایگزین های غیر لبنی  ومحصولات غنی شده بدست آورید.

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید می توانید این موارد را امتحان کنید:

شیر بدون لاکتوز، بستنی و پنیر غنی شده با کلسیم

محصولات لبنی با مقدار لاکتوز کاهش یافته

قرص های لاکتاز که می توانید قبل از خوردن محصولات لبنی مصرف کنید

اگر تنها طعم شیر را دوست ندارید می توانید:

آب پرتقال غنی شده بنوشید

طعم شیر را در شیک ها، پودینگ و سایر دستور العمل های پخت وپز پنهان کنید

شما هم چنین می توانید از منابع کلسیم موردعلاقه وگان ها لذت ببرید. اطمینان داشته باشید که در رابطه با رژیم غذایی خود به ویژه اگر با دریافت کلسیم کافی مشکل دارید، صحبت می کنید. ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید.

زمان مصرف ویتامین ها در بارداری

 

اگر قصد باردار شدن دارید، باید به محض شروع تلاش، مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید. زمانی که یک متخصص زنان و زایمان به ملاقات با بارداری نگاه می کند، معمولاً از آخرین دوره قاعدگی بیمار شروع می شود.

این بدان معناست که وقتی متوجه می‌شوید باردار هستید، ممکن است چهار تا شش هفته از بارداری خود را سپری کنید.»

بررسی مواد تشکیل دهنده نیز مهم است تا مطمئن شوید همه چیز مورد نیاز خود را دریافت می کنید. کینگ می‌گوید اکثر آدامس‌ها حاوی آهن نیستند، زیرا کودکان خردسال ممکن است سعی کنند مقداری از آدامس‌ها را با تصور اینکه آب‌نبات هستند از بین ببرند و آهن بیش از حد برای کودکان خطرناک است.

چه زمانی باید مصرف ویتامین های دوران بارداری را قطع کرد؟

کینگ می‌گوید اگر به فرزندتان شیر نمی‌دهید، بد نیست پس از تولد به مولتی ویتامین روزانه برگردید.وقتی مولتی ویتامین را با معده خالی همراه با آب مصرف می کنید برعکس است – بدن شما نمی تواند ویتامین های محلول در چربی را به درستی جذب کند. همچنین ممکن است در نهایت دچار ناراحتی معده شوید.

بنابراین برای جذب کامل، دکتر پرز گالاردو مصرف ویتامین های محلول در آب و چربی را به طور جداگانه توصیه می کند.در حالی که این ویتامین‌ها در طول بارداری مهم هستند، بهترین زمان برای شروع مصرف ویتامین‌های دوران بارداری قبل از بارداری است – زمانی که قصد بارداری دارید.

مولتی ویتامین در بارداری چه تاثیری دارد

 

ویتامین های دوران بارداری چیست؟در ویتامین های دوران بارداری به دنبال چه چیزی باشیداسید فولیک، کلسیم، ید و آهندر مورد سایر مواد مغذی چطور؟زمان شروع مصرف ویتامین های دوران بارداریعوارض جانبی ویتامین قبل از تولد

ویتامین های دوران بارداری چیست؟

ویتامین‌های دوران بارداری مکمل‌هایی هستند که برای زنان باردار ساخته می‌شوند تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بارداری سالم را به بدنشان برسانند . پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که هنگام شروع برنامه ریزی برای بارداری و همچنین در دوران بارداری، آنها را مصرف کنید.

قبل از شروع یک عادت روزانه ویتامین، دکتر پرز-گالاردو تاکید می کند که همه به آنها نیاز ندارند. اگر یک رژیم غذایی مغذی و متعادل می خورید، به این مکمل ها نیاز ندارید. بهترین منبع ویتامین ها و مواد معدنی بشقابی است که یک چهارم آن میوه، یک چهارم سبزیجات، یک چهارم پروتئین مانند ماهی و مرغ و یک چهارم غلات است.

اگر نمی توانید حداقل یک وعده در روز به این شکل غذا بخورید، ممکن است از مصرف ویتامین ها بهره مند شوید. همچنین ممکن است پزشکان مصرف ویتامین‌ها را توصیه کنند اگر:

رژیم گیاهخواری داشته باشید.

روزانه کمتر از 1200 کالری مصرف کنید.

یک بیماری پزشکی مانند سرطان دارید که خوردن مغذی را سخت می کند.

یک بیماری مزمن روده ای دارید که باعث سوء جذب می شود، از جمله بیماری سلیاک، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سندرم روده تحریک پذیر.

اختلال مصرف الکل دارند.جراحی بای پس معده انجام داد.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین های دوران بارداری و اسید فولیک چه زمانی است؟

اسید فولیک: از آنجایی که این ویتامین محلول در آب است، آن را با یک لیوان آب با معده خالی مصرف کنید.

ویتامین های دوران بارداری: این ویتامین ها را همراه با آب و یک وعده غذایی برای جذب بهینه مصرف کنید. بهتر است آنها را با صبحانه یا ناهار مصرف کنید که احتمال ناراحتی معده و رفلاکس اسید را کاهش می دهد.

مواد مغذی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است سلامت بارداری شما را بهبود بخشد. پزشک می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا نیاز به مصرف مکمل هایی دارید که شامل موارد زیر است:

 

اسیدهای چرب امگا 3: این چربی ها که شامل DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) و EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) هستند، فقط از منابع غذایی مانند ماهی های چرب و آجیل تهیه می شوند. مطالعات نشان می دهد که امگا 3 می تواند خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم هنگام تولد را کاهش دهد. اگر غذاهای غنی از امگا 3 زیاد نمی خورید، از پزشک خود بپرسید که آیا یک مکمل برای شما مناسب است یا خیر.

 

کولین: اگرچه بدن شما می تواند مقداری کولین را به تنهایی بسازد، اما بیشتر آن را از غذا دریافت می کنید. منابع غنی شامل گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، ماهی و تخم مرغ است. بسیاری از زنان باردار به اندازه کافی کولین، که کودک برای رشد سالم مغز به آن نیاز دارد، دریافت نمی کنند.

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین در بارداری

 

ویتامین های دوران بارداری به شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای بارداری سالم را دریافت کنید.

 

به دنبال ویتامین های دوران بارداری باشید که دارای:

 

400 میکروگرم (mcg) اسید فولیک

400 واحد بین المللی ویتامین D

200 تا 300 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم

70 میلی گرم ویتامین C

3 میلی گرم تیامین

2 میلی گرم ریبوفلاوین

20 میلی گرم نیاسین

6 میکروگرم ویتامین B12

10 میلی گرم ویتامین E

15 میلی گرم روی

17 میلی گرم آهن

150 میکروگرم ید

در برخی موارد، پزشک شما نسخه خاصی از ویتامین های دوران بارداری را تجویز می کند.

در ماه های اول بارداری چه ویتامینی بخوریم

اسید فولیک، کلسیم، ید و آهن

اسید فولیک

 

اگر احتمال بارداری برای شما وجود دارد، باید اسید فولیک مصرف کنید . این می تواند از نقایص مادرزادی که بر مغز و نخاع کودک تأثیر می گذارد جلوگیری کند. نقص لوله عصبی در اوایل بارداری ایجاد می شود، قبل از اینکه بسیاری از زنان بدانند باردار هستند. نیمی از بارداری ها برنامه ریزی نشده است. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند که هر زنی که می‌تواند باردار شود ، روزانه 400 میکروگرم (میکروگرم) اسید فولیک مصرف کند، از قبل از بارداری شروع کرده و تا 12 هفته اول بارداری ادامه دهد.

 

اگر نوزادی با نقص لوله عصبی دارید، باید در مورد اسید فولیک با پزشک خود صحبت کنید. مطالعات نشان داده اند که مصرف دوز بزرگتر (حداکثر 4000 میکروگرم) حداقل یک ماه قبل و در طول سه ماهه اول ممکن است در صورت داشتن نوزادی با این نقص کمک کند. اما با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

زمان شروع مصرف ویتامین های دوران بارداری

بهترین زمان برای شروع مصرف ویتامین های دوران بارداری قبل از بارداری است . اسید فولیک بسیار مهم است. برای جلوگیری از نقایص مادرزادی، باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری، مصرف مکمل اسید فولیک را شروع کنید.

برخی از پزشکان توصیه می کنند که تمام زنانی که می توانند بچه دار شوند، ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنند، حتی اگر قصد بارداری ندارند.

عوارض جانبی ویتامین قبل از تولد

برخی از ویتامین‌های دوران بارداری می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع در یک زن باردار که قبلا حالت تهوع داشته باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند نوع دیگری از ویتامین های دوران بارداری را تجویز کنند که شما مجبور نیستید آن را به طور کامل ببلعید. گزینه ها عبارتند از:

مواد جویدنی

مایعات

آهن موجود در ویتامین های دوران بارداری نیز ممکن است باعث یبوست شود . اگر یبوست دارید می تواند به موارد زیر کمک کند:

از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید

آب زیاد بنوشید

اگر پزشکتان می گوید برای شما بی خطر است، ورزش کنید

یک نرم کننده مدفوع با تأیید پزشک خود مصرف کنید

ویتامین های دوران بارداری مملو از مواد مغذی هستند زیرا به طور خاص برای زنان باردار فرموله شده اند. آنها حاوی ویتامین A، E، D و K و همچنین اسید فولیک، کلسیم و آهن هستند.

 مقدار توصیه شده روزانه از این ویتامین ها و مواد معدنی در دوران بارداری بیشتر از زمانی است که باردار نیستید تا اطمینان حاصل شود که مادر و کودک تغذیه مورد نیاز برای رشد و تکامل سالم را دریافت می کنند.

 

آیا ویتامین های دوران بارداری می توانند بر هورمون های شما تأثیر بگذارند؟

بله، ویتامین های دوران بارداری می توانند بر هورمون های شما تأثیر بگذارند. بسیاری از مردم بر این باورند که ویتامین های دوران بارداری باعث افزایش باروری و افزایش شانس باردار شدن شما در زمانی که قصد باردار شدن ندارید، می شود. در حالی که شواهدی برای حمایت از این موضوع وجود دارد، مکانیسم دقیق عملکرد آنها هنوز نامشخص است.

 

 

برخی از تحقیقات نشان داده اند که دوره بارداری ممکن است به بهبود کیفیت تخمک در زنان مبتلا به کاهش ذخیره تخمدان کمک کند، وضعیتی که می تواند باعث کاهش باروری شود. با این حال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد دوران بارداری ممکن است به روش‌های غیرمنتظره‌ای بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که زنانی که بیش از شش ماه از مکمل های قبل از تولد استفاده می کنند، ممکن است میزان بیشتری از سقط جنین و سقط جنین را تجربه کنند.

 

بنابراین اگر باردار نیستید و ویتامین های دوران بارداری مصرف می کنید، مهم است که از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید و با پزشک خود در مورد مناسب بودن آنها صحبت کنید. عوارض جانبی احتمالی ممکن است شامل تغییرات در سطوح هورمونی، مشکلات باروری و از دست دادن بارداری باشد.

 

در حالی که ویتامین‌های دوران بارداری می‌توانند به دریافت اطمینان از دریافت مواد مغذی مناسب در دوران بارداری کمک کنند، اما اگر باردار نیستید یا در دوران شیردهی هستید، نباید آنها را بدون نظارت پزشکی مصرف کنید.

 اگر هر یک از عوارض جانبی فوق را تجربه می کنید، با پزشک خود در مورد مصرف دوز کمتر ویتامین های دوران بارداری یا تغییر به ویتامین های غیر آهن صحبت کنید.

اگر عوارض جانبی ادامه داشت، ممکن است بهتر باشد مصرف ویتامین های دوران بارداری را به طور کامل متوقف کنید تا زمانی که برای باردار شدن یا شروع به شیردهی آماده شوید.

 

چه زمانی و چرا باید ویتامین های دوران بارداری مصرف کرد؟

ویتامین های دوران بارداری بخش مهمی از بارداری سالم و رشد جنین هستند. آنها به حمایت از کمبودهای تغذیه ای کمک می کنند و احتمال ناتوانی های مادرزادی خاص را کاهش می دهند.

 

مصرف ویتامین های دوران بارداری در دوران بارداری توصیه می شود و متخصصان توصیه می کنند قبل از باردار شدن، مصرف آن ها را به خصوص در ماه منتهی به بارداری شروع کنند.

 

ویتامین های دوران بارداری چقدر مهم هستند؟

برخی از مواد معدنی و مواد مغذی کلیدی از بارداری سالم و رشد کودک در حال رشد در رحم حمایت می کنند. در دوران بارداری، سطح برخی از مواد معدنی ضروری می تواند کاهش یابد.

 

هنگامی که طبق دستور مصرف می شود، ویتامین های دوران بارداری ابزار ارزشمندی برای کمک به تامین مقدار صحیح آن مواد مغذی روزانه هستند. علاوه بر این، در برخی از جمعیت‌های زنان، ویتامین‌های دوران بارداری خطر زایمان زودرس و زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، ناتوانی‌های مادرزادی خاص، پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری) و سایر مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهند.

 

خطرات عدم مصرف ویتامین های دوران بارداری

مصرف ناکافی ویتامین ممکن است منجر به افزایش خطر برخی از عوارض سلامتی شود، از جمله:

کم خونی

پره اکلامپسی

سقط جنین یا مرده زایی

زایمان زودرس

وزن کم هنگام تولد

نقص لوله عصبی

تاخیر در رشد

همچنین شواهدی وجود دارد که مصرف ویتامین های دوران بارداری در دوران بارداری می تواند به کاهش شانس ابتلا به افسردگی پس از زایمان در 21 ماه پس از زایمان کمک کند.

مواد تشکیل دهنده ویتامین های دوران بارداری

در دوران بارداری، مواد معدنی خاصی وجود دارد که بدن برای حفظ سلامت فرد باردار و جنین به آنها نیاز دارد. استاندارد مشخصی برای ترکیبات ویتامین قبل از تولد وجود ندارد، اما اکثر آنها حاوی مواد مغذی حیاتی مانند اسید فولیک ، آهن، کلسیم ، ویتامین D ، ویتامین C ، ویتامین A و اسیدهای چرب امگا 3 (یا DHA) هستند.  همچنین مقادیر مشخصی وجود دارد که متخصصان برای هر ویتامین توصیه می کنند.

 

هنگامی که به دنبال بهترین مارک قبل از تولد هستید، ایده خوبی است که در نظر بگیرید که آیا این برند مورد اعتماد است، ویتامین ها توسط شخص ثالث آزمایش شده اند و مواد تشکیل دهنده نیازهای تغذیه ای شما را برآورده می کند یا خیر.

در اینجا برخی از انواع ویتامین های دوران بارداری که ممکن است بدون نسخه پیدا کنید آورده شده است:

 

با اسید فولیک : اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود و به رشد سالم سیستم عصبی در دوران بارداری کمک می کند. به طور خاص، خطر نقص لوله عصبی را کاهش می دهد.

با آهن : آهن یک ماده معدنی است که به رشد مغز کمک می کند. بدون مقدار کافی آن، کم خونی می تواند ایجاد شود. این می تواند منجر به زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد شود.

با DHA : DHA یا اسیدهای چرب امگا 3 در انواع خاصی از ماهی ها یافت می شود و می تواند برای رشد مغز قبل و بعد از تولد مفید باشد.

حدود 25 درصد از افراد باردار تا هفته 27 بارداری دچار کم خونی ناشی از کمبود آهن می شوند.

 

مکمل های غذایی در ایالات متحده آنطور که داروها تنظیم می شوند، تنظیم نمی شوند. 10 شرکت های ویتامین ملزم به ارائه شواهد گسترده در مورد ادعاهای مزایای سلامتی نیستند، بنابراین دوزها و مواد تشکیل دهنده ممکن است در بین برندها متفاوت باشد یا حتی گمراه کننده باشد.

 

یک مطالعه نشان داد که چندین برند ویتامین قبل از تولد با فلزات سنگین آلوده شده بودند، در حالی که ارزیابی دیگری نشان داد که سطح محتوای مواد معدنی در بسیاری از برندهای ویتامین دوران بارداری به طور گسترده ای متفاوت است.

 

اگر در مورد مواد تشکیل دهنده ویتامین های دوران بارداری نگرانی دارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

 

عوارض جانبی ویتامین های دوران بارداری

مصرف بیش از حد برخی از مواد معدنی می تواند عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی معده یا سردرد یا عوارض جانبی شدیدتر مانند مشکلات کبدی ایجاد کند. اگر ویتامین دوران بارداری (یا هر ویتامینی) را با دوز بالاتر از حد توصیه شده یا در کنار سایر مکمل های مختلف مصرف کنید، احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است.

برخی از مواد معدنی موجود در ویتامین های دوران بارداری ممکن است عوارض جانبی مانند:

 

آهن موجود در ویتامین های دوران بارداری می تواند باعث یبوست شود.

DHA ممکن است در برخی افراد منجر به نفخ یا گاز شود.

ویتامین A ممکن است باعث خشکی یا تحریک پوست شود. در دوزهای بسیار بالا ویتامین A می تواند باعث بیماری جدی شود.

روی در دوزهای بالاتر می تواند منجر به تهوع، سرگیجه، سردرد و استفراغ شود.

منیزیم در دوزهای بالا می تواند باعث اسهال، حالت تهوع، گرفتگی یا مشکلات قلبی در موارد شدید شود.

برخی از عوارض جانبی، مانند حالت تهوع یا یبوست ، ممکن است به دلیل بارداری اتفاق بیفتد و نه مکمل. مطمئن شوید که روزانه فقط یک وعده از ویتامین‌های دوران بارداری مصرف می‌کنید و اگر در تشخیص اینکه علائم خود از کجا می‌آیند مشکل دارید، با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

 

خلاصه

ویتامین های دوران بارداری به حمایت از سلامتی و تامین مجدد مواد مغذی برای فرد باردار و کودک در حال رشد کمک می کنند. عدم مصرف آنها می تواند احتمال ناتوانی های مادرزادی خاص و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به طور کلی توصیه می کنند که ویتامین های دوران بارداری را حداقل

 

 

مکمل های سه ماهه اول بارداری : ویتامین های قبل از تولد اغلب در یک مکمل مولتی ویتامین موجود است.

 

ویتامین های قبل از تولد مکمل های غذایی هستند که معمولاً حاوی ترکیب غلیظ مواد معدنی و ویتامین ها هستند که بدن یک خانم در دوران بارداری به آن نیاز بیشتری دارد..

 

بعضی از خانم ها مواد مغذی قبل از تولد را به عنوان مکمل جداگانه مصرف می کنند ، اما مصرف آنها در یک مکمل مولتی ویتامین آسان تر است.

 

بهترین مولتی ویتامین دوران بارداری :مکمل های دوران بارداری اهن کلسیم

 

اسید فولیک

 

مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و در طول بارداری ممکن است به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک کند. اسید فولیک همچنین به عنوان فولات یا ویتامین B-9 شناخته می شود.مکمل های سه ماهه اول بارداری

 

لوله های عصبی ساختارهای جنینی هستند که سرانجام ستون فقرات و مغز جنین را تشکیل می دهند. نقص لوله عصبی می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در ستون فقرات و مغز ، از جمله اسپینا بیفیدا شود ، شرایطی که قسمت هایی از ستون فقرات به درستی بسته نمی شوند.

 

اسید فولیک همچنین به بدن یک خانم باردار کمک می کند تا گلبول های قرمز خون را بسازد ، به طور بالقوه خطر کم خونی را کاهش می دهد . کم خونی ممکن است عوارض حاملگی ایجاد کند ، مانند:

 

وزن کم هنگام تولد

تولد زودرس

کم خونی نوزاد

گذشته از اسید فولیک ، چندین ماده مغذی مهم دیگر می توانند زنان باردار و شیرده استفاده کنند  شامل:

 

آهن : زنان باردار حدود دو برابر مقدار توصیه شده معمول آهن معدنی را نیاز دارند. آهن یکی دیگر از اجزای مهم سلولهای قرمز خون است. خانمهای باردار که به اندازه کافی آهن دریافت نمی کنند ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوند.

 

روی : از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و به بدن کمک می کند تا پروتئین ها ، سلول ها را تقسیم کرده و DNA را برای سلول های جدید ترکیب کند.

 

ویتامین B-12 : بدن را در ایجاد گلبولهای قرمز قرمز و سلولهای عصبی ، سلولهای تخصصی موجود در نخاع و مغز یاری می دهد. B-12 همچنین به این سلول ها کمک می کند تا عملکرد درست داشته باشند.

 

کلسیم و ویتامین D : با هم مصرف کنید تا به رشد استخوان و دندان جنین کمک کند. ویتامین D همچنین برای رشد سالم چشم و پوست بسیار مهم است. کلسیم ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی ، عامل اصلی بیماری و مرگ در زنان باردار و نوزادان را کاهش دهد.

 

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.