نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

قرص ال دی چیست ؟

قرص های جلوگیری از بارداری به صورت بسته بندی می شوند. رایج ترین نوع آن 3 هفته قرص هورمون است. برخی از بسته ها برای هفته چهارم قرص قند دارند. در آن چهارمین هفته بدون هورمون ، دوره قاعدگی دارید. بعد از هفته چهارم (28 روز) ، بسته جدیدی را شروع می کنید.

برخی از قرص های جلوگیری از بارداری بسته بندی شده اند تا شما برای مدتی مداوم قرص های هورمونی مصرف کنید. با قرص هایی که به این روش بسته بندی می شوند ، ممکن است ماهیانه پریود نشوید یا فقط هر دو ماه یک بار پریود شوید.

کنترل بارداری یک راه  برای مردان و زنان است برای جلوگیری از بارداری . روشهای مختلفی برای کنترل بارداری وجود دارد ، از جمله پیشگیری از بارداری هورمونی مانند “قرص”. اما این قرص شما را در برابر بیماری های مقاربتی از جمله HIV محافظت نمی کند . کاندوم لاتکس که برای پوشاندن آلت تناسلی مرد استفاده می شود بهترین محافظت را از اکثر بیماری های مقاربتی ایجاد می کند.

چگونه اولین بسته قرص خود را شروع کنیم

روش های مختلفی وجود دارد که می توانید اولین بسته قرص خود را شروع کنید. با پزشک خود در مورد زمان شروع مصرف قرص های خود صحبت کنید:

  • شروع سریعدر هنگام ملاقات پزشکی ، به محض دریافت بسته از پزشک ، اولین قرص خود را بنوشید. روز بعد قرص دوم میل کنید. در 7 روز اول قرص ، از یک روش پشتیبان برای جلوگیری از بارداری ، مانند کاندوم استفاده کنید.
  • شروع یکشنبهیکشنبه را انتخاب کنید تا اولین قرص خود را بخورید ، تا آخر هفته ها پریود نشوید. در 7 روز اول قرص ، از یک روش پشتیبان برای جلوگیری از بارداری ، مانند کاندوم استفاده کنید.
  • شروع روز پنجمدر روز پنجم قاعدگی ، اولین قرص خود را بخورید.

خونریزی در زمان استفاده از قرص ال دی

مصرف قرص ال دی

وقتی تخمک آزاد شده از تخمدان توسط اسپرم بارور می شود ، باردار می شوید . تخمک بارور شده به داخل رحم شما متصل می شود ، جایی که به یک نوزاد تبدیل می شود. هورمون های موجود در بدن شما آزاد شدن تخمک از تخمدان را کنترل می کنند – تخمک گذاری نامیده می شود – و بدن را برای پذیرش تخمک بارور شده آماده می کنند.

داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی (قرص ، پچ و حلقه واژن) همگی حاوی مقدار کمی هورمون استروژن و پروژسترون ساخته شده توسط انسان هستند. این هورمون ها با جلوگیری از بارداری از چند طریق هورمون های طبیعی بدن شما را مهار می کنند. 

قرص ال دی هورمونی معمولاً تخمک گذاری در بدن را متوقف می کند . آنها همچنین باعث تغییر مخاط دهانه رحم می شوند تا اسپرم از دهانه رحم عبور کند و تخمک پیدا کند. آنها همچنین می توانند با تغییر در پوشش رحم از بارداری جلوگیری کنند بنابراین بعید است تخمک بارور شده کاشته شود.

انواع اصلی قرص ال دی از بارداری کدامند؟

طریقه مصرف قرص ال دی برای سقط جنین

مصرف minipill تنها پروژسترون هستند. بیشتر با ایجاد تغییراتی باعث می شود اسپرم به تخمک نرسد.

فواید قرص LD ترکیبی چیست؟

اگر از آنها دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید ، کمتر از 1٪ احتمال بارداری دارید. این یعنی هر روز قرص خود را مصرف کنید. تأثیرات آنها نیز آسان است. وقتی می خواهید باردار شوید ، مصرف آنها را متوقف کنید. باردار شدن بلافاصله امکان پذیر است .

فواید قرص ال دی

قرص های ال دی ترکیبی مزایایی فراتر از کنترل بارداری دارند .

  • آنها به تنظیم قاعدگی و کاهش گرفتگی عضلات کمک می کنند.
  • آنها می توانند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند.
  • آنها ممکن است آکنه شما را پاک کنند .
  • دو مارک (بیاز ، یاز) برای درمان یک نوع شدید سندرم قبل از قاعدگی تأیید شده اند .

آیا قرص های ال دی  ترکیبی همان سطح هورمون ها را دارند؟

بیشتر آنها بین 20 تا 35 میکروگرم استروژن همراه با مقداری پروژسترون استفاده می کنند. پزشک ممکن است شما را در این سطح شروع کند و سپس اگر عوارض جانبی شما را آزار می دهد ، آن را تغییر دهد.

برخی از قرص ها به اندازه 10 میکروگرم استروژن دارند. اگر در دوره یائسگی هستید ، قرص های با دوز کم ممکن است گزینه خوبی باشد . آنها می توانند به علائمی مانند گرگرفتگی یا قاعدگی های نامنظم کمک کنند .

قرص های ترکیبی یا تک فاز (یک فاز) یا چند فاز (بسیاری از فازها) هستند.

  • قرص های مونوفازیک سطح یکسانی از هورمون ها را در طول ماه تحویل می دهند.
  • هورمونهای چند فازی دارای مقداری متفاوت هورمون در قرصهای فعال هستند. آنها تغییرات هورمونی طبیعی را که در طول چرخه قاعدگی شما اتفاق می افتد تقلید می کنند.

هر دو در جلوگیری از بارداری به همان اندازه موثر هستند.

قرص مینی پیل چیست؟

اینها قرص هایی هستند که فقط حاوی یک هورمون ، پروژستین هستند. آنها استروژن ندارند و ممکن است برای افرادی که شیرده هستند یا حالت تهوع یا سایر عوارض استروژن دارند تجویز شود .

مینی پیل ها با ضخیم شدن مخاط دهانه رحم کار می کنند بنابراین اسپرم نمی تواند به تخمک برسد. هورمون موجود در قرص ها نیز پوشش رحم را تغییر می دهد به طوری که کاشت تخمک بارور شده بسیار کمتر است. در بعضی موارد ، مینی پیل ها از آزاد شدن تخمک جلوگیری می کنند. شما هر روز مینی پیل می خورید.

اگر مینی پیل ها به طور مداوم و صحیح استفاده شوند ، حدود 95٪ موثر هستند –

قرص ال دی را از کجا تهیه کنم؟

قرص های جلوگیری از بارداری فقط با تجویز پزشک در دسترس هستند.نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

تاثیر قرص ال دی بعد از چند روز است

می توانید قرص های جلوگیری از بارداری را به محض دریافت – در هر روز از هفته و هر زمان در طول چرخه قاعدگی – شروع کنید . اما اینکه چه زمانی از بارداری محافظت می شوید به زمان شروع و نوع قرص شما بستگی دارد. ممکن است لازم باشد تا 7 روز اول از روش پیشگیری جلوگیری از بارداری (مانند کاندوم) استفاده کنید.

قرص های ضد بارداری چگونه بسته بندی می شوند؟

نوشته های مرتبط

. بسته های قرص حاوی قرص های ضد بارداری منظم یا 21 یا 28 قرص دارند. بسته های قرص بیست و یک روزه حاوی 21 قرص فعال است. بسته های قرص بیست و هشت روزه حاوی 21 قرص فعال و هفت قرص غیرفعال ( دارونما ) است. 

بسته های قرص با روزهای هفته مشخص شده اند تا یادآوری کنند هر روز قرص بخورید. هفت قرص غیرفعال موجود ،در بسته قرص های 28 روزه اضافه می شود بنابراین به شما یادآوری می شود که پس از 28 روز بسته جدید قرص خود را شروع کنید.

برخی از قرص های جدید فقط دو قرص غیرفعال دارند یا حتی هیچ. مهم است که همیشه از تمام قرص ها استفاده کنید تا مطمئن شوید از باردار شدن در امان هستید .

نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

از چه زمانی باید قرص های جلوگیری از بارداری را شروع کنید ، از پزشک خود بپرسید. اگر هنوز روزی که به شما گفته شده است که بسته قرص خود را شروع کنید ، پریود هستید ، به هر حال آن را شروع کنید. قاعدگی بعدی خود را حدود 25 روز پس از شروع مصرف قرص دریافت می کنید.

بهتر است قرص ها هر روز در یک زمان مشخص مصرف شوند. می توانید هر روز در طول روز آنها را بخورید ، اما مصرف آن یا قبل از صبحانه یا هنگام خواب به سهولت به خاطر سپردن آن کمک می کند.

طریقه مصرف قرص ال دی برای پریود شدن

هر بسته جدید قرص ضد بارداری را در همان روز هفته شروع می کنید. اگر در بسته قرص 21 روزه هستید ، بسته قرص جدید را 7 روز پس از اتمام بسته قرص قدیمی شروع کنید. اگر در بسته قرص های 28 روزه هستید ، پس از مصرف آخرین قرص در بسته قدیمی ، بسته جدید را شروع کنید.

بسته قرص جدید خود را طبق برنامه شروع کنید ، خواه پریود نشوید یا هنوز پریود شوید.

  • زمانی را انتخاب کنید. “زمان قرص” خود را با کاری که هر روز انجام می دهید مانند مسواک زدن ، غذا خوردن یا خوابیدن پیوند دهید.
  • از تقویم خود استفاده کنید. روزهایی را که بسته های جدید را شروع می کنید علامت گذاری کنید. حتی ممکن است بخواهید هر روز قرص خود را خط بزنید.
  • دوباره بررسی کن. هر روز صبح بسته خود را چک کنید تا مطمئن شوید قرص دیروز مصرف کرده اید. اگر متوجه شدید که یکی را از دست داده اید ، فوراً آن را بردارید.

قرص ال دی ضد بارداری :نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

وقتی طبق دستور مصرف می شود ، قرص های جلوگیری از بارداری معمولاً در اولین ماه شروع مصرف آنها موثر هستند. برای ایمنی ، برخی از پزشکان توصیه می کنند در ماه اول از فرم دیگری برای جلوگیری از بارداری مانند کاندوم  استفاده کنید. بعد از ماه اول ، شما فقط می توانید برای جلوگیری ا ز بارداری به قرص اعتماد کنید.

اگر قرص ال دی یک روز فراموش شود

اگر مصرف قرص ضد بارداری را فراموش کردید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر تا روز بعد به یاد ندارید ، بروید و آن روز دو قرص بخورید. اگر مصرف قرص های خود را به مدت 2 روز فراموش کردید ، روزی که به یاد می آورید دو قرص و روز بعد دو قرص بخورید.

 سپس به برنامه خود باز خواهید گشت. اگر بیش از دو قرص از دست داده اید ، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است به شما گفته شود که روزانه یک قرص تا روز یکشنبه میل کنید و سپس بسته قرص جدیدی را شروع کنید و یا بقیه بسته قرص را دور بریزید و آن روز را با بسته جدید شروع کنید.

هر وقت مصرف قرص را فراموش کردید ، تا زمانی که بسته قرص را کامل نکنید ، باید از فرم دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. هنگامی که مصرف قرص را فراموش می کنید ، احتمال آزاد شدن تخمک از تخمدان افزایش می یابد. 

اگر قاعدگی خود را از دست داده اید و مصرف یک یا چند قرص فعال را فراموش کرده اید ، آزمایش بارداری انجام دهید . اگر دو قاعدگی را از دست داده اید حتی اگر تمام قرص های خود را طبق برنامه مصرف کرده اید ، باید آزمایش بارداری بدهید.

ایا قرص ال دی باید سر ساعت خورده شود

با برخی از قرص ها ممکن است پریود نشوید. قبل از شروع مصرف قرص ها با پزشک خود در مورد آنچه انتظار می رود صحبت کنید و دستورالعمل های وی را در مورد اینکه در صورت پریود نشدن چه کاری انجام دهید دنبال کنید.

مصرف مینی پیل در هر ساعت دقیقاً یک ساعت بسیار مهم است. اگر قرصی را از دست داده اید یا برای مصرف قرص بیش از 3 ساعت تأخیر دارید ، باید به محض یادآوری قرص را مصرف کرده و از روش پشتیبان (مانند کاندوم یا اسپرم کش ) برای 48 ساعت آینده استفاده کنید. 

از بین بردن عوارض قرص ال دی

عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری وجود دارد ، اگرچه اکثریت آنها جدی نیستند. عوارض جانبی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سینه های دردناک یا متورم
  • مقدار کمی خون ، یا لکه بینی ، بین پریود
  • تغییرات خلق و خوی
  • سردرد خفیف

عوارض جانبی زیر ، کمتر شایع هستند اما جدی ترند. این عوارض ممکن است سیگنال از یک بیماری جدی، مانند کبد ، کیسه صفرا ، سکته مغزی ، لخته شدن خون ، فشار خون بالا ، یا بیماری های قلبی :

  • درد شکم (شکم درد)
  • درد قفسه سینه
  • سردرد (شدید)
  • مشکلات چشم (تاری دید )
  • تورم یا درد در پاها و ران ها

چه کسی می تواند از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده کند؟

قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر خانم ها با خیال راحت می توانند مصرف کنند. اگرچه این موارد برای افراد بالای 35 سال که سیگار می کشند توصیه نمی شود. اگر سیگار نمی کشید ، می توانید ازقرص ضد بارداری  هورمونی تا زمان یائسگی استفاده کنید . اگر موارد زیر را دارید:

  • لخته شدن خون در بازوها ، پاها یا ریه ها
  • بیماری جدی قلب یا کبد
  • سرطان پستان یا رحم
  • فشار خون کنترل نشده
  • میگرن با هاله

شرایط دیگری نیز وجود دارد که ممکن است خطر مصرف شما را با مصرف قرص های ضد بارداری افزایش دهد. اگر مطمئن نیستید که تحت تأثیر یکی از این شرایط قرار گرفته اید ، از پزشک خود بپرسید. همچنین به آنها بگویید که آیا شما یکی از بستگان درجه یک (والدین ، ​​برادر ، خواهر یا فرزند) دارید که در پاها یا ریه ها لخته شده است.

ترمیم پرده بکارت 

قرص ال دی رو با چه قرصی نباید خورد

برخی از داروها ، از جمله آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد تشنج ، می توانند قرص های جلوگیری از بارداری را کم اثر کنند. برخی از مکمل های گیاهی مانند خار مریم و برخی از داروهایی که برای درمان اچ آی وی استفاده می شوند نیز می توانند بر عملکرد قرص های شما تأثیر بگذارند.

در مورد تمام داروها ، داروهای بدون نسخه ، گیاهان و داروهای تفریحی که می خورید به پزشک خود بگویید. آنها می توانند در مورد هرگونه اثر احتمالی روی قرص به شما بگویند. توجه کنید که قرص ال دی را با قرص سقط جنین اشتباه نگیرید.

نحوه مصرف قرص ال دی برای اولین بار

  • در صورت فراموش شدن مصرف قرص ، فرم دیگری از کنترل بارداری مانند کف اسپرم کش و کاندوم را در دست داشته باشید.
  • اگر همیشه در یک مکان نمی خوابید ، قرص های خود را به همراه داشته باشید.
  • قرص خود را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید.
  • پس از شروع آخرین نسخه ، به زودی مواد قابل شارژ خود را تهیه کنید. منتظر لحظه آخر نباشید.
  • قرص های جلوگیری از بارداری داروهایی هستند. همیشه به دکتر یا داروساز خود بگویید که قرص را به هر دلیلی مشاهده کرده اید.

مشاوره پزشکی زنان در تهران (زنان 909) اماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه زنان و زایمان است.

instagram banner
1 دیدگاه
  1. Atiye می گوید

    سلام خسته نباشید…
    من دو روز پیش لکه دیدم و چون قرار بود اخر هفته برم استخر قرص ال دی خوردم که باعث جلوگیری از پریودی بشه چون قبلا هم اینکارو کرده بودم…اما دو روز از مصرف این قرص میگذره و من هنوز لکه بینی دارم..چیکار کنم که قط بشه

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.