نحوه مصرف قرص دیان (سیپروترون کمپاند)

نحوه مصرف قرص دیان : حاوی دو نوع هورمون جنسی ، پروژستوژن به نام Cyproterone استات و یک استروژن به نام Ethinylestradiol است. در زنان در سن باروری استفاده می شود که به دلیل افزایش حساسیت به آندروژن ها در بدن از شرایط رنج می برند.

 آندروژن ها هورمونی در بدن هستند که باعث می شود ویژگی های مردانه بیشتری نشان دهد. زنانی که نسبت به آندروژن حساس تر هستند ممکن است شرایطی مانند آکنه ، پوست بسیار روغنی یا رشد بیش از حد مو در مناطق خاصی از صورت یا بدن داشته باشند.

این دارو همچنین پیشگیری از بارداری خوراکی را در زنان تحت درمان با شرایط فوق فراهم می کند.نحوه مصرف قرص دیان

اگر برای هر یک از شرایط فوق دایان -35 را مصرف می کنید ، نباید در همان زمان هیچ یک از پیشگیری از بارداری هورمونی را مصرف کنید.

عوارض جانبی قرص دیان

لکه بینی یا خونریزی ممکن است بین دوره های شما طی 1-2 ماه اول مصرف ضد بارداری خوراکی رخ دهد. با این حال ، اگر این کار بعد از ماه دوم ادامه یابد ، با پزشک خود تماس بگیرید

حالت تهوع ، استفراغ ، نفخ و گرفتگی معده. برای کاهش این عوارض جانبی ، دارو را بعد از غذا مصرف کنید.

حساسیت به پستان

سردرد یا میگرن. ممکن است پاراستامول را برای مدیریت سردرد مصرف کنید.

عدم تحمل برای تماس با لنزها

تغییر وزن ، نوسانات خلقی. هر روز همزمان با دارو مصرف کنید تا از تغییرات عظیم در سطح هورمون در بدن خود جلوگیری کنید.

رنگدانه (تغییر در رنگ) پوست. وقتی شما هستید ، ضد آفتاب را بمالید

TDOORS و از ساعات طولانی قرار گرفتن در معرض آفتاب جلوگیری کنید.

در مورد هرگونه علائمی که آزار دهنده است با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی نادر اما جدی که باید سریعاً به دنبال مشاوره پزشکی باشم چیست؟

علائم حساسیت به دارو شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • صورت تورم/چشم/لب/زبان
  • مشکل در تنفس
  • بثورات پوستی خارش بر روی تمام بدن شما

استفاده از یک داروی هورمونی ترکیبی ، خطر ابتلا به لخته های خون را در مقایسه با زن که هیچگونه پیشگیری از بارداری هورمونی را مصرف نمی کند ، افزایش می دهد. خطر ابتلا به لخته خون در ورید در سال اول که یک زن از دارو استفاده می کند ، بالاترین است. سایر عوامل خطر برای ایجاد لخته های خون شامل سیگار کشیدن و چاقی است. با این حال ، تشکیل لخته خون نادر است و پزشک قبل از ارائه توصیه ، خطرات را در برابر مزایا در نظر می گرفت.

علائم لخته خون شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است:

  • هر سرفه ناگهانی غیرمعمول ، نفس کشیدن یا مشکل در تنفس
  • درد شدید در قفسه سینه که ممکن است به بازوی چپ برسد
  • درد شدید در پاها یا تورم در هر یک از پاها
  • ضعف یا بی حسی در هر قسمت از بدن
  • در گفتار خود تغییر کنید ، از جمله کمبود کلمات
  • در حواس شنوایی ، بو یا طعم خود تغییر دهید
  • تغییرات چشم انداز مانند از دست دادن بینایی/تاری دید

سایر اثرات نادر اما جدی که ممکن است تجربه کنید یا نباشید:

  • سردرد غیرمعمول ، شدید یا طولانی مدت یا بدتر شدن میگرن
  • سرگیجه یا غش کردن
  • درد شدید در شکم شما
  • ادرار تیره یا مدفوع رنگی سبک
  • تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • زردی چشم یا پوست

اگر هر یک از این علائم را تجربه می کنید ، باید داروهای خود را متوقف کرده و بلافاصله متخصص مراقبت های بهداشتی خود را ببینید.

چه اقدامات احتیاطی را باید انجام دهم؟

اگر:

شما به این دارو یا هر ماده دیگر این دارو حساسیت دارید

شما باردار هستید ، قصد دارید باردار شوید یا شیردهی

شما داروهای دیگری از جمله مکمل ها ، داروهای سنتی و داروهای گیاهی را مصرف می کنید.

شما سابقه ای از شرایط پزشکی یا فعلی مانند مشکلات کبد ، سکته مغزی ، بیماری قلبی ، سردردهای میگرن ، صرع (متناسب) ، دیابت یا سرطان دارید

شما سیگاری هستید

اگر برای سایر شرایط پزشکی دیگر متخصصان مراقبت های بهداشتی را مشاهده می کنید ، به آنها اطلاع دهید که این دارو را مصرف می کنید.

هنگام مصرف Diane-35 از چه داروهای دیگر و غذاهایی باید اجتناب کنم؟

برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها ممکن است بر نحوه کار Diane-35 یا تحت تأثیر Diane-35 تأثیر بگذارد. لطفاً در صورت مشاهده آنها برای سایر شرایط پزشکی ، سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی را در مورد این دارو که مصرف می کنید ، مطلع کنید.

شما ممکن است در روز اول یا دوم از قاعدگی خود این دارو را شروع کنید (اگر این اولین بار است که از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده می کنید).

اگر از آن برای اهداف ضد بارداری نیز استفاده می کنید ، یک روش مانع از پیشگیری از بارداری به عنوان مثال. کاندوم ، برای 7 روز اول مصرف Diane-35 برای اولین بار توصیه می شود.

نحوه مصرف قرص دیان سیپروترون کمپاند

شما باید روزانه 21 روز متوالی یک قرص مصرف کنید ، ترجیحاً در همان زمان هر روز. هر بسته بعدی پس از یک بازه 7 روزه بدون لوح شروع می شود ، که در طی آن معمولاً خونریزی خروج رخ می دهد. این معمولاً از روز 2-3 پس از آخرین تبلت شروع می شود و ممکن است قبل از شروع بسته بعدی به پایان نرسد.

  • اگر از زمان معمول خود یک تبلت کمتر از 12 ساعت از دست داده اید
  • محافظت در برابر بارداری کاهش نمی یابد.
  • به محض یادآوری رایانه لوحی را بگیرید و سپس در زمان معمول دوباره تبلت های زیر را بگیرید.
  • اگر بیش از 12 ساعت از زمان معمول خود تبلت را از دست داده اید

تاثیر قرص دیان بر پریود

اگر تبلت از دست رفته در هفته 1 بسته باشد:

به محض یادآوری رایانه لوحی از دست رفته را بگیرید ، حتی اگر این به معنای مصرف 2 تبلت در همان زمان باشد.

در روز بعد ، قرص های خود را در زمان معمول خود ادامه دهید.

برای 7 روز آینده از روش سد مانند کاندوم استفاده کنید.

اگر تبلت از دست رفته در هفته 2 بسته باشد:

به محض یادآوری رایانه لوحی از دست رفته را بگیرید ، حتی اگر این به معنای مصرف 2 تبلت در همان زمان باشد.

در زمان معمول خود قرص های خود را ادامه دهید.

نوشته های مرتبط

اگر در 7 روز قبل از اولین تبلت از دست رفته قرص های خود را به درستی گرفته اید ، نیازی به استفاده از اقدامات احتیاطی ضد بارداری اضافی نیست. اما اگر اینگونه نیست ، یا بیش از 1 تبلت را از دست داده اید ، برای 7 روز آینده از روش سد مانند کاندوم استفاده کنید.

اگر قرص های خود را در 7 روز گذشته به درستی مصرف کردید ، هر یک از 2 روش زیر را دنبال کنید. شما نیازی به پیشگیری از بارداری اضافی ندارید. اگر اینگونه نبود ، روش اول را دنبال کنید و برای 7 روز آینده به پیشگیری از بارداری اضافی مانند کاندوم نیاز دارید.

روش اول: آخرین تبلت از دست رفته را به محض یادآوری ، حتی اگر به معنای مصرف 2 تبلت در همان زمان باشد ، بگیرید. به قرص های خود در زمان معمول خود ادامه دهید و بسته بعدی را بلافاصله بدون دوره 7 روزه بدون قرص شروع کنید ، یعنی هیچ شکافی نباید بین بسته ها باقی بماند. ممکن است قاعدگی شما تا پایان بسته بعدی به نتیجه نرسد ، اما نیازی به نگرانی نیست. با این حال ، اگر قاعدگی شما پس از اتمام بسته بعدی رخ نمی دهد ، باید یک آزمایش بارداری انجام دهید تا حاملگی را رد کنید.

روش دوم: بسته فعلی را متوقف کنید و یک دوره بدون تبلت را تا 4 روز (از جمله روزی که تبلت را از دست داده اید) داشته باشید-در این مدت یک خونریزی ترک (قاعدگی) معمولاً رخ می دهد و سپس با بسته بعدی ادامه می یابد.

اگر طی 3 تا 4 ساعت از مصرف این دارو از اسهال استفراغ یا رنج ببرید ، ممکن است قرص جذب نشود. این یک دوز از دست رفته محسوب می شود. سپس باید دستورالعمل های بالا را دنبال کنید.

نحوه مصرف قرص دیان

مصرف قرص  دیان 35 برای اولین بار

اگر شما مصرف قرص  دیان 35 را بعد از چرخه طبیعی شروع کردید و قرص های ضد بارداری هورمونی در ماه گذشته استفاده کرده اید در اولین روز دوره خود یعنی در روز اول خونریزی قاعدگی مصرف را شروع کنید. باید جلوگیری از بارداری اضافی ( مانند کاندوم یا کلاه یا دیافراگم به همراه ) برای 14 روز اول  همراه مصرف قرص زمانی که مقاربت داشتید باید استفاده کنید.مصرف قرص دیان 35 پس از داشتن سقط جنین یا سقط جنین  توصیه می شود.

مصرف قرص 35 را  پس از مصرف آخرین قرص فعال در بسته قرص قبلی شروع کنید .ممکن است  تا پایان بسته اول خونریزی رخ دهد.

در زنانی که قرص دیان 35 مصرف می کنند برخی از شرایط مانند بیماری التهابی لگن کیست تخمدان حاملگی اکتوپیک تغییرات فیبروسیست پستانی و سرطان رحم (رحم) و تخمدان ممکن است رخ دهد.

اگر شما هر گونه سوالی در مورد اینکه چرا این دارو برای شما تجویز شده است از پزشک بپرسید.

برخی از علائم واکنش حساسیت شامل:

تنگی یا اشکال در صورت و لب و زبان یا خارش و کهیر روی پوست سایر نقاط.

اگر شما با مصرف قرص دیان 35 لخته خون داشتید:

رگ های خونی از پاها (ترومبوز ورید-DVT) ریه ها( آمبولی ریه –پلی اتیلن) قبلی (سکته) مغز (سکته مغزی) دیگر نقاط بدن.

ممکن است  شما نگران افزایش خطر لخته شدن خون با مصرف  قرص دیان 35 باشید. لخته شدن خون نادر است. گاهی لخته شدن خون ممکن است باعث ناتوانی دائمی جدی و حتی ممکن است کشنده باشد.تمام قرص خوراکی بارداری از جمله  دیان 35 خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند. با این حال خطر لخته شدن خون در هنگام مصرف قرص کمتر از خطر لخته شدن خون در دوران بارداری است.

ممکن است شما نگران افزایش خطر لخته شدن خون به دلیل سن و یا سیگار کشیدن باشید . همانطور که  مسن بودن خطر داشتن یک حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید آن هم موثر است. به خصوص اگر شما بالاتر از 35 سال سن داشته باشید هنگام مصرف اد دایان 35  باید مراقب باشید.

آنژین (درد قفسه سینه) میگرن سکته مغزی (همچنین به عنوانTIA با حمله های ایسکمیک گذرا شناخته می شود) که همراه با علائم بصری بیان یا ضعف یا بی حسی با خون رگ (التهاب لوزالمعده) مربوط به سطوح بالایی از مواد بیماری کبد چرب و عملکرد کبد که تحت تاثیر هورمونهای جنسی (گرم از سینه یا اندام تناسلی ) خوش خیم رشد می کند ممکن است بازگشت یا بد خیم کبدی موجب خونریزی واژینال شود.

اگر هر یک از این شرایط برای اولین بار با استفاده از قرص اتفاق می افتد مصرف انرا متوقف کنید و با دکتر خود مشورت کنید. در ضمن از روش غیر هورمونی ( مانع) جلوگیری از بارداری ( مانند کاندوم ویا دیافراگم) استفاده کنید.اگر شما حامله هستید و یا شما فکر می کنید حامله باشید از این دارو استفاده نکنید.نحوه مصرف قرص دیان

چه مدت قرص دیان 35 باید مصرف شود؟

قرص دیان 35 برای حداقل 6 ماه قبل از بهبود در وضعیت باید مصرف شود . طول درمان بستگی به شدت بیماری و چگونگی پاسخ به درمان است. پزشک توصیه می کند که از مصرف اد دایان35، 3 تا 4 ماه پس از بهبود کامل علائم باید جلوگیری شود.

با دکتر خود را برای تعیین اینکه چه مدت باید اد دایان 35 مصرف شود با دکتر خود صحبت کنید  وباید معاینه منظم داشته باشید.

یک قرص روزانه در همان زمان هر روز مصرف کنید . شما باید قرص دیان 35 را هر روز بدون در نظر  گرفتن رابطه جنسی مصرف کنید . این همچنین به یاد داشته باشید هنگامی که آن را مصرف می کنید. تمام قرص با آب خورده شود. خوردن آن را قبل یا بعد از غذا مهم نیست.

هر بسته بندی حبابی برای یک هفته می باشد. جهت فلش در بسته بندی را دنبال کنید تا تمام قرص مصرف شود.همیشه مصرف بسته جدید را در همان روز هفته بعد از بسته قبلی شروع کنید  .

توقف مصرف قرص دیان-سیپروترون کمپاند

در هر زمان می توانید مصرف قرص دیان 35 را متوقف کنید. اگر شما باردار هستید شروع مصرف مکمل های ویتامین حاوی اسید فولیک به شما توصیه می شود . بهتر است که شما شروع به مصرف قرص فولیک اسید قبل از قطع مصرف قرص دیان 35 کنید وا ز مانی که پزشکتان توصیه می کند آن را متوقف کنید.

در مورد مکمل های مناسب از پزشک یا داروساز مشاوره بگیرید .مصرف اسید فولیک در دوران بارداری بی ضرر است و توصیه می شود .

اگر شما مصرف قرص دیان 35 را فراموش کردید:نحوه مصرف قرص دیان سیپروترون کمپاند

اگر مصرف قرص را در عرض 12 ساعت فراموش کردید اثر آن کاهش می یابد.

اگر شما بیش از 12 ساعت مصرف را فراموش کردید  این دستورالعمل و اطلاعات دقیق را دنبال کنید. برای موثر بودن قرص دیان  قرص فعال باید برای 7 روز بدون وقفه مصرف شود.

اگر قرص  فعال برای 7 روز  وقفه  افتاده است وبه محض اینکه یاد آوردید قرص فراموش شده را مصرف کنید. شما  به استفاده از اقدامات احتیاطی اضافی مانع بهداشتی نیاز دارید.

چند روز بعد از مصرف قرص دیان پریود میشویم

 نکات مهم درباره مصرف -سیپروترون کمپاتد

1- در طول درمان با این دارو، معاینه پستانها و اعضای لگنی و اندازه‌گیری فشار خون بیماران به طور منظم انجام شود.

2 درمان را تا بهبود كامل آكنه یا پرمویی بدن باید ادامه داد، و در صورت عود مجدد بیماری، دوره درمان باید تكرار شود.

3- در صورت مصرف این دارو به عنوان ضد بارداری، طی دو هفته اول مصرف، باید از روشهای دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.

4- عواملی مانند چاقی، سیگار كشیدن، بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت و میگرن ممكن است خطر ترومبوز را افزایش دهند. افزایش سن،خطر ترومبوز شریانی ناشی از مصرف داروهای خوراكی تركیبی جلوگیری كننده از بارداری را افزایش می‌دهد و سیگار كشیدن این وضعیت را وخیم تر می‌كند.نحوه مصرف قرص دیان

5- مصرف این دارو ممكن است بعضی از بیماریهای مزمن را تشدید كند.

6-اگر بعد از قطع مصرف دارو خونروی اتفاق نیفتاد، باید قبل از شروع دوره جدید مصرف دارو، احتمال بارداری کنسل شود.

7- در صورت بروز اسهال یا استفراغ، ممكن است اثربخشی دارو در جلوگیری از بارداری كاهش یابد. بنابراین ، استفاده از سایر روشهای جلوگیری از بارداری در زمان باقیمانده از دوره مصرف دارو توصیه می‌شود.

8- در افراد چاق و فشار خون بالا با احتیاط تجویز می شود.

مصرف قرص سیپروترون در دوران شيردهي توصيه نمي‌شود.

اگر شما یکی از شرایط پزشکی زیر را داشته اید به دکترتان بگویید:

اختلالات خونی دریچه و یا ریتم قلب خاص  ( فلبیت سطحی)

درد در قفسه سینه بازو یا زیر شکم و یا مشکل منشعب درد یا حساسیت به لمس یک ضعف بی حسی یا سوزن سوزن صورت دست یا پا به خصوص مشکل راه رفتن در یک طرف سرگیجه از دست دادن تعادل یا درد ناگهانی شکم غش یا سردرد یا میگرن و مشکلات با گفتار درک و یا بینایی.

عوارض ذکر شده در بالا ممکن است نشانه هایی از لخته خون (ترومبوز) باشد . هم چنین ( زرد شدن پوست یا  زرد شدن چشم) تا خونریزی واژینال .نحوه مصرف قرص دیان

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.