تشخیص حاملگی مولار با سونوگرافی

تشخیص حاملگی مولار با سونوگرافی : بارداری مولار ناشی از مشکلاتی است که هنگام بارور کردن تخمک توسط اسپرم ایجاد می شود. در یک بارداری معمولی، جفت برای تغذیه جنین در حال رشد تشکیل می شود. جفت به طور معمول در حاملگی مولار تشکیل نمی شود.

اکثر افراد تحت درمان قرار می گیرند و به بارداری های سالم در آینده ادامه می دهند.

حاملگی مولار که رحمی را نشان می دهد که به جای جفت، با کیسه های کوچک پر از مایع (تومورها) پر شده است.

در حاملگی مولار، کیست های غیر سرطانی به جای جفت سالم تشکیل می شوند. بدون جفت سالم، جنین از بارداری زنده نمی ماند.

بارداری مولار چیست؟

بارداری مولار زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک و اسپرم در هنگام لقاح به اشتباه به هم متصل می‌شوند و یک تومور غیرسرطانی ایجاد می‌کنند.

حاملگی مولار یا به نام مول هیداتیک شکل نادری از حاملگی غیرقابل دوام است . یعنی نمی تواند خود را حفظ کند و باید در اولین فرصت ممکن حذف شود.

این به این دلیل است که در این نوع بارداری، جنین به کودک تبدیل نمی شود. در عوض، هر دو، جنین و جفت، به سرعت به شکل یک تومور خوش خیم رشد می کنند. به دلیل رشد سریع، رحم به طور غیر طبیعی بزرگ می شود و باعث درد حاد، خونریزی،

گرفتگی عضلات، حالت تهوع و گاهی اوقات خروج کیست مانند انگور از مجرای واژن می شود.

تومور شبیه کیسه های ریز پر از آب است، شبیه به خوشه ای از انگور. تومور نمی تواند جنین در حال رشد را پشتیبانی کند و بارداری به پایان می رسد. برخی افراد سقط جنین دارند. اگر این اتفاق نیفتد، جراحی برای از بین بردن بارداری لازم است. در صورت عدم

درمان، بارداری مولار می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

بارداری مولار نوعی بیماری تروفوبلاستیک حاملگی است. بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) گروهی از شرایط است که باعث رشد تومورها در رحم شما می شود. حاملگی مولار را خال هیداتی فرم نیز می نامند.

انواع بارداری مولار کدامند؟

حاملگی های مولار به دو دسته کامل و جزئی تقسیم می شوند.

حاملگی مولار کامل

در حاملگی های مولار کامل، جنینی تشکیل نمی شود. زمانی اتفاق می افتد که اسپرم یک تخمک خالی را بارور می کند. از آنجایی که تخمک خالی است، جنین نمی تواند رشد کند. بافت جفت رشد می کند اما غیر طبیعی است و حاوی کیست های پر از مایع

(یا تومورها) است. این بافت هورمون بارداری HCG (گنادوتروپین جفتی انسان) را تولید می کند که توسط جفت سالم در دوران بارداری ساخته می شود. این می تواند باعث شود که احساس کنید باردار هستید و تست بارداری مثبت به شما بدهد.

حاملگی مولار جزئی

بارداری مولار جزئی زمانی اتفاق می افتد که یک جفت غیرطبیعی همراه با جنین تشکیل شود و دو اسپرم یک تخمک را بارور کنند. در این موارد، جنین در حال رشد دارای یک مجموعه کروموزوم اضافی است. جنین ممکن است شروع به رشد کند اما به طور کلی

نمی تواند زنده بماند.

چه کسانی احتمال بارداری مولار دارند؟

اگرچه حاملگی مولار نادر است، اما هر کسی ممکن است حاملگی مولار داشته باشد. احتمال بارداری مولار در شما بیشتر است اگر:

  • کمتر از 20 سال سن دارند.
  • بالای 40 هستن
  • سابقه بارداری مولار داشته باشید.
  • دو یا چند سقط جنین داشته اند.
  • آسیایی تبار هستند.

بارداری مولار چقدر شایع است ؟؟

کمتر از 1٪ از تمام بارداری ها – حدود 1 در 1000 – حاملگی مولار است.

آیا بارداری مولار می تواند منجر به بارداری طبیعی شود؟

متأسفانه، بارداری مولار منجر به از دست دادن بارداری می شود.

علائم بارداری مولار چیست؟

 

برخی از افراد هیچ علامتی از بارداری مولار ندارند. برای کسانی که این کار را انجام می دهند، رایج ترین موارد عبارتند از:

  • خونریزی واژینال در سه ماه اول بارداری.
  • حالت تهوع و استفراغ شدید.
  • کیست های انگور مانندی که از واژن شما خارج می شوند.
  • پره اکلامپسی (فشار خون بسیار بالا).
  • سطوح غیر طبیعی HCG بالا.
  • تورم شکم.
  • کم خونی

این علائم مشابه بسیاری از شرایط دیگر است. بهتر است هر گونه علائم غیرعادی را به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود گزارش دهید.

چه چیزی باعث بارداری مولار می شود؟

حاملگی مولار ناشی از خطاهای ژنتیکی است که در طی لقاح تخمک توسط اسپرم رخ می دهد. در یک بارداری معمولی، جنین از هر والدین یک مجموعه کروموزوم (23) برای مجموع 46 کروموزوم دریافت می کند. کروموزوم ها ساختارهایی هستند که حاوی ژن هستند. ژن ها به بدن شما می گویند که چگونه کار کند.

حاملگی مولار حاوی عدم تعادل کروموزوم است. در حاملگی مولار کامل، تخمک فاقد کروموزوم است. جنین 23 کروموزوم از اسپرم دریافت می کند. در حاملگی مولار جزئی، تخمک توسط دو اسپرم بارور می شود. این باعث می شود که جنین 69 کروموزوم داشته باشد.

حاملگي مولار هنگامي رخ مي‌دهد كه در تخم بارور شده ناهنجاري هاي خاصي وجود داشته باشدو جنین  وجفت حاصله رشد غیر طبیعی دارند. ودرواقع یک بافت غیر طبیعی و ناهمگن است.

در حاملگي هاي طبيعي، جنین داراي 23 كروموزوم از پدر و 23 كروموزوم از مادر است. در اغلب حامگلي هاي مولار كامل، كروموزوم هاي مادر در تخم بارور شده وجود ندارند و كروموزوم هاي پدر نسخه اي ديگر را تكثير مي‌كنند، بنابراين دو نسخه از كروموزوم هاي پدر در تخم وجود دارد و هيچ كروموزومي از مادر در آن موجود نيست..

در بيشتر حاملگي هاي مولار جزئي، جنین كروموزوم هاي مكمل مادر را نيز دارد، اما كروموزوم هاي پدر دو برابر مي‌شوند، بنابراين به جاي 46 كروموزوم، 69 كروموزوم وجود خواهد داشت .

این خطای ژنتیکی منجر به بارداری ناموفق می شود.

تشخیص حاملگی مولار با سونوگرافی

 

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما حاملگی مولار را در طول آزمایش‌های معمول قبل از تولد (معمولاً در سه ماهه اول) تشخیص می‌دهد.

روش: هم سونوگرافی ترانس واژینال و هم سونوگرافی شکمی یک آزمایش ساده تصویربرداری 7-10 دقیقه ای است، یعنی آزمایش هایی که تصویری داخلی از اندام بدن را با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ارائه می دهند.

با این حال، همانطور که از نام آن پیداست، سونوگرافی ترانس واژینال با قرار دادن دستگاه امواج صوتی از طریق حفره ترانس واژینال انجام می شود، در حالی که سونوگرافی شکم از طریق سطح شکم انجام می شود. از آنجایی که دستگاه امواج صوتی در

سونوگرافی ترانس واژینال نزدیک‌تر است، می‌تواند به تشخیص زودتر نوع بارداری کمک کند و دقت بیشتری نسبت به نتایج سونوگرافی شکم دارد.  

تایید: شکل و نوع جنین و جفت تایید کننده نوع بارداری است. در مورد حاملگی مولار جزئی، جنین اغلب نسبت به سن خود به طور غیرطبیعی کوچک به نظر می رسد و مایع آمنیوتیک کم و جفت غیر طبیعی است. در صورت حاملگی مولار کامل، جنین تنها با جفت

کیستیک وجود ندارد. در هر دو نوع، رحم نیز بسیار بزرگتر از رحم در آن مرحله خاص از بارداری است

سطوح HCG

روش:   HCG مخفف Human Corionic Gonadotropin است. این یک هورمون بارداری است که با پیشرفت در بارداری رشد می کند. از طریق آزمایش ادرار آزمایشگاهی آزمایش می شود.

تایید: برخلاف بارداری طبیعی، سطح HCG در دوران بارداری مولار بسیار بالاست. گاهی به هزاران نفر می رسد. 

سونوگرافی ترانس واژینال

شدت

GTN/GTD

اگر بارداری مولار به موقع درمان نشود یا دفع ناقص باقی بماند، می تواند پیشرفت کند و عوارض جدی از جمله نئوپلازی تروفوبلاستیک حاملگی (GTN) یا GTD مداوم، یعنی رشد مداوم بافت غیر طبیعی جفت را ایجاد کند.

در صورتی که خال مهاجم باشد، تومور می تواند به دیواره رحم گسترش یابد و دامنه عوارض و خونریزی را تشدید کند.

گاهی اوقات، تومور خوش خیم می تواند به شکل نادری از سرطان تبدیل شود و نیاز به هیسترکتومی، شیمی درمانی یا سایر درمان ها را داشته باشد.

 

بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD)

خطرات و عوارض

در طول جراحی

اگر درمان نشود

سونوگرافی از رحم شما اغلب به جای جفت، چندین کیسه پر از مایع را نشان می دهد. معمولاً جنین یا جنینی در رحم شما وجود ندارد، اما گاهی اوقات بافت بارداری باقی می ماند.

پزشک شما همچنین می تواند سطح HCG را در خون شما اندازه گیری کند. جفت سالم در دوران بارداری HCG تولید می کند. این هورمونی است که تست‌های بارداری خانگی در ادرار شما اندازه‌گیری می‌کنند تا بارداری را تایید کنند.

 در بارداری مولار، HCG در سطوح غیر طبیعی بالا تولید می شود. آزمایش خون می تواند این سطوح بالا را تشخیص دهد و نشان دهد که حاملگی مولار رخ داده است.

برخی از افراد هیچ علامتی از بارداری مولار نخواهند داشت و تشخیص آن می تواند بسیار تکان دهنده باشد. فقط بدانید که شما هیچ کاری برای بارداری مولار انجام ندادید.

در بیشتر موارد، در صورت تمایل می توانید متعاقباً با بارداری سالم باردار شوید.

از بدن شما آسیب می بیند یا می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

عدد بتا در حاملگی مولار

 

بیهوشی عمومی داده می شود تا در طول این جراحی احساس درد نکنید.

در برخی موارد به جای جراحی از داروهایی برای کمک به انقباض رحم و بیرون راندن محتویات رحم استفاده می شود. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین گزینه درمانی برای خود صحبت کنید، زیرا برای کمک به پیشگیری از عوارض، درمان فوری برای بارداری مولار توصیه می شود.

در موارد بسیار نادر، هیسترکتومی یا برداشتن رحم با جراحی برای درمان بارداری مولار ضروری است.

نوشته های مرتبط

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سطح HCG شما را تا زمانی که سطح آن به حالت عادی بازگردد، کنترل می کند. این تضمین می کند که تمام بافت مولر از بین رفته است.

 سطوح HCG که به حالت عادی برنمی گردد ممکن است نشان دهنده عوارض جدی تری باشد.

بعد از یک دوره بارداری مولار، احتمال 50-50 بارداری سالم و ناسالم وجود دارد. با این حال، اکیداً توصیه می شود که بارداری را فقط پس از 6 تا 12 ماه از آخرین روش انجام دهید تا خطر هر نوع بارداری غیرقابل تحمل از جمله مرده زایی، سقط جنین، بارداری مولار و غیره کاهش یابد.

پزشکان توصیه می‌کنند که بهتر است نسبت به علائم و نشانه‌های بارداری بعدی هوشیار باشید و در عرض 8 تا 9 هفته پس از قاعدگی از دست رفته سونوگرافی انجام دهید تا از هرگونه عارضه جلوگیری شود.

چه عوارضی با بارداری مولار همراه است؟

 

عوامل خطر

  • سن مادر (کمتر از 20 یا بیشتر از 40 سال)
  • نژاد (زنان آسیایی در معرض خطر بیشتری هستند)
  • ژنتیک (سابقه خانوادگی بیماری تروفوبلاستیک بارداری)
  • بارداری مولار قبلی یا GTD
  • رژیم غذایی (کمبود فولات، بتاکاروتن یا پروتئین)
  • عفونت (سپسیس خون یا رحم)
  • پره اکلامپسی (فشار خون بسیار بالا)
  • علائم
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • فشار یا درد لگن
  • خونریزی واژینال قهوه ای تیره تا قرمز روشن در سه ماهه اول بارداری
  • عبور واژینال کیست های انگور مانند

گاهی اوقات، قسمت هایی از بارداری مولار پس از درمان جراحی یا سقط جنین در رحم شما باقی می ماند.

اگر این اتفاق بیفتد، سلول های غیر طبیعی ممکن است در لایه عضلانی اطراف رحم شما رشد کنند (که خال مهاجم نیز نامیده می شود). این نادر است و در کمتر از 15 درصد از افرادی که حاملگی مولار را برداشته اند اتفاق می افتد.

در موارد بسیار نادر، بارداری مولار باعث نوعی سرطان به نام کوریوکارسینوما می شود. کوریوکارسینوما در رحم شما شکل می گیرد و ممکن است به سایر قسمت های بدن شما گسترش یابد و به درمان های سرطان مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی نیاز دارد.

سایر عوارض احتمالی بارداری مولار عبارتند از:

  • عفونت خون (سپسیس).
  • عفونت رحم.
  • پره اکلامپسی (فشار خون بسیار بالا).
  • شوک (فشار خون بسیار پایین).

آیا می توان از بارداری مولار جلوگیری کرد؟

علت حاملگی مولار چیست

 

هیچ راهی برای جلوگیری از بارداری مولار وجود ندارد. اگر بارداری مولار داشته اید، می توانید با اجتناب از بارداری دیگر تا یک سال پس از بارداری مولار اولیه، احتمال عوارض خود را کاهش دهید.

پیش آگهی (چشم انداز) برای افرادی که حاملگی مولار دارند چیست؟

اکثر افرادی که برای بارداری مولار تحت درمان قرار می گیرند، هیچ عارضه دیگری ندارند. اگر حاملگی مولار دارید، خطر سقط جنین افزایش نمی یابد. شما فقط در معرض خطر کمی بالاتر از بارداری مولار دوم هستید.

برخی افراد مراجعه به مشاوره ژنتیک قبل از باردار شدن را مفید می دانند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد بارداری مولار باید بر تصمیم شما برای تلاش برای باردار شدن مجدد تأثیر بگذارد.

آیا بارداری مولار باعث ناباروری می شود؟

نه باعث ناباروری نمیشه با این حال، شما باید تا سه ماه از باردار شدن خودداری کنید. این اجازه می دهد تا سطح HCG شما به سطح قبل از بارداری بازگردد. از ارائه دهنده مراقبت های بارداری خود بپرسید که چه زمانی می توانید تلاش برای بارداری دیگر را شروع کنید.

آیا بارداری مولار نوعی سقط جنین است؟

حاملگی مولار معمولاً منجر به از دست دادن بارداری می شود. طبیعی است که از اینکه باردار نیستید ناامید و ناراحت باشید. برای غم از دست دادن وقت بگذارید.

به دنبال حمایت خانواده، دوستان یا گروه های حمایتی خود باشید که با از دست دادن بارداری سروکار دارند. اگر در گذشته بارداری مولار داشته اید، احتمالاً در آینده بارداری سالمی خواهید داشت.

اگر باردار هستید و خونریزی واژینال، حالت تهوع و استفراغ شدید یا دفع کیست های انگور مانند از واژن خود دارید، فوراً با ارائه دهنده مراقبت های بارداری خود تماس بگیرید. ارزیابی و درمان سریع برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

    »» بیشتر بخوانید : کرایو زگیل تناسلی در تهران

سابقه سقط جنین وحاملگی مولار

علایم بارداری مولار( مول هیداتیفرم )

1-   خونریزی واژینال سه ماهه اول که بدرنگ و آب آلو مانند است

2- دفع وزیکولهای خوشه انگوری در سایزهای متفاوت

3-   اندازه بسیار بزرگ رحم

4-   (تهوع و استفراغ شدید حاملگی)

5-   کم خونی

6-   نارسایی تنفسی

7-   عدم لمس ارگانهای جنینی

8-   عدم شنیدن صدای قلب جنین

تشخیص بارداری مولار

1-   استفاده از سونوگرافی و تایید مول (طوفان برف)

3-   تعیین تیتر BHCG (معمولاً بالای 40000)

درمان بارداری مولار( مول هیداتیفرم )

1-   تخلیه با ساکشن کورتاژ

2-   هیستوکتومی در زنانی که بالای 40 سال دارند و نیز تمایلی به بارداری در آینده ندارند.

3-   شروع درمان طبی با رژیم های شیمی درمانی

پیگیری بعد از تخلیه رحم:

BHCG به مدت 3 هفته، هفتگی بررسی شود. سپس ماهانه به مدت 6 ماه کنترل شود. توصیه به  استفاده از روش مناسب پیشگیری قرص LD

پیشگیری از بارداری از زمان شروع درمان به مدت 12 ماه

در ابتدا ممكن است علائم يك حاملگي معمولي را داشته باشيد، اما پس از مدتي لكه ها يا خونريزي بيشتري را خواهيد ديد. خوني كه از بدنتان خارج مي شود ممكن است قرمز روشن يا قهوه اي رنگ، پيوسته يا منقطع و اندك يا شديدباشد. ممكن است حالت تهوع و استفراغ شديد، انقباض يا تورم شكم داشته باشيد. برخي از زنان در صورت داشتن حاملگي مولار، قبل از اواسط حاملگي، دچار تشنج مي‌شوند.

با اين وجود، از آنجايي كه امروزه دستگاه هاي سونوگرافي به پزشكان كمك مي‌كنند تا حاملگي مولار را زودتر تشخيص دهند،.در صورت داشتن لكه يا خونريزي در دوران حاملگي، بي درنگ با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد. داشتن لكه يا خون لزوماً به معناي حاملگي مولار نيست، اما احتمالاً پزشكتان آزمايش سونوگرافي را تجويز ميکندتا دلیل خونريزي را پيدا كند. همچنین اندازه گیری هورمون اچ سی جی که بالاتراز حد طبیعیست.

درمان :

حاملگی مولار نوعی رشد غیر طبیعی بافت در رحم است که ممکن است به ساختاری شبیه تومور تبدیل شود. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر که ممکن است نشان دهنده بارداری مولار باشد، مهم است که با پزشک مشورت کنید:

  • خونریزی واژینال در سه ماهه اول بارداری
  • افزایش غیر طبیعی اندازه رحم
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • سطوح بالای هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG)
  • رشد غیر طبیعی رحم در سونوگرافی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند وضعیت را تشخیص دهد و درمان مناسب را ارائه دهد. بارداری مولار را می توان به طور موثر با دارو یا جراحی درمان کرد، اما توجه پزشکی فوری برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن ضروری است.

سطح كورتاژ ساكشن جهت برداشتن بافت غير طبيعي نياز پيدامیکند. اين عمل را مي توان  تحت بيهوشي عمومي يا موضعي انجام داد. همچنين پزشكان مي‌توانند از راه درون وريدي درد شما را تسكين دهند.

به احتمال زياد در اين مرحله با اشعه X از سينه تان عكس بگيرند تا ببينند آيا سلول‌هاي غير طبيعي به ريه ها انتشار يافته اند يا خير. به ندرت اتفاق مي افتد كه اين سلول‌ها به جاهاي ديگر بدن انتشار يابند، اما اگر چنين شود، ريه ها بيشتر از هر جاي ديگري در معرض تهديد قرار دارند.هفته ای یکبار اندازه گیری هورمون بتا تا کاهش هورمون و رسیدن به صفر واطمینان کامل حاصل شود. ا

نكته قابل توجه: اگر تصميم گرفته ايد كه ديگر بچه دار نشويد، ممكن است عمل برداشتن رحم را به جاي D&C انتخاب كنيد؛ چرا كه با اين كار خطر بازگشت سلول هاي غير طبيعي كمتر خواهد شد.تشخیص حاملگی مولار با سونوگرافی

زمان بارداری مجدد بعداز بارداری مولار( مول هیداتیفرم )

 

تفاوتي نمي‌كند كه چه نوع درماني را دريافت كرده ايد، در هر حال لازم است پس از آن كه سطح hcg در خون شما به صفر رسيد، تا يك سال براي حاملگي مجدد دست نگه داريد. اگر قبل از اين زمان حامله شويد، سطح hcg در خون شما بالا مي‌رود و ديگر پزشك قادر نخواهد بود تشخيص دهد كه آيا بافت غير طبيعي بازگشته است يا خير.

خبر خوب اين است كه حاملگي مولار حتي اگر شيمي درماني كرده باشيد، بر روي باروري يا توانايي شما براي داشتن يك حاملگي طبيعي تأثير نخواهد گذاشت. خطر افزايش احتمال مرگ جنين، نقص مادرزادي، زايمان زودرس يا ديگر عواقب براي شما وجود ندارد و همچنين احتمال اين كه حاملگي مولار ديگري داشته باشيد تنها 1 يا 2 درصد است.

در تمام حاملگي هاي بعدي براي اطمينان از اين كه همه چيز به خوبي پيش مي‌رود، لازم است در سه ماهه اول آزمايش سونوگرافي انجام دهيد.اگر مشکوک به بارداری مولار هستید، مهم است که در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید، زیرا درمان

سریع برای اطمینان از بهترین نتیجه برای شما و سلامت شما ضروری است.

به دنبال یک متخصص زنان باشید که تجربه و تخصص در درمان بارداری مولار داشته باشد. این ممکن است شامل یک متخصص انکولوژی زنان یا یک متخصص در حاملگی های پرخطر باشد. یک متخصص زنان بسیار متخصص قادر به مدیریت هر گونه عارضه ای است که ممکن است در طول یا بعد از درمان ایجاد شود.

بارداری مولار همیشه سرطانی است.

نه. اگرچه بارداری مولار خطر ابتلا به سرطان را 30 درصد افزایش می دهد، اما همیشه سرطانی نیست. در اکثر موارد، می توان به راحتی از طریق روش D&C مدیریت کرد.

زنان دارای حاملگی مولار نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند.

نادرست در حالی که بارداری طبیعی در شرکای که قبلاً حاملگی مولار داشته اند کمی دشوار است، اما کاملاً غیرممکن نیست. در واقع، گزارش‌ها حاکی از شانس 50 درصدی برای بارداری طبیعی است. با این حال، بارداری دیگری را تنها پس از 6 تا 12 ماه از عمل در نظر بگیرید. و در صورت نیاز، برای سایر گزینه ها از طریق فناوری کمک باروری با متخصص زنان خود مشورت کنید.

پیشگیری از بارداری مولار

متأسفانه با هیچ روش مشخصی نمی توان از بارداری مولار جلوگیری کرد. با این حال، می توانید دستورالعمل های زیر را برای کاهش خطر و عوارض تا حد مشخصی دنبال کنید:

از بارداری در اوایل نوجوانی یا بعد از 40 سالگی خودداری کنید. (برای خانم ها)

تا 12-6 ماه بعد از بارداری مولار از بارداری خودداری کنید.

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.