درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین %

درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین : قبل از اینکه به اتاق زایمان برسید، با برنامه ریزی از قبل و آماده کردن ذهن و بدن خود برای سفر سختی که شما و نوزادتان طی خواهید کرد تا بالاخره رو در رو ملاقات کنید، شروع می شود.

در نهایت، زایمان طبیعی ممکن است دردناک تر از سزارین باشد. با این حال، درد پس از سزارین همراه با خطرات شدید برای شما و کودکتان ممکن است بر درد اولیه زایمان بیشتر باشد.

ترجیحات تسکین درد در طول زایمان و زایمان شخصی است. آنها ممکن است تحت تأثیر پیشینه، فرهنگ، سنت و مذهب شما باشند. با این حال، نکات عملی وجود دارد که هنگام تشکیل برنامه زایمان باید به آنها فکر کنید. مهم است که مطمئن شوید که گزینه

های تسکین درد شما در جایی که قصد زایمان دارید وجود دارد.

به عنوان مثال، زایمان در آب نیاز به حوضچه زایمان دارد که در هر واحد زایمانی وجود ندارد.

در طول بیست سال گذشته، تعداد زنانی که در ایالات متحده زایمان های کم خطر داشته اند و سزارین را انتخاب می کنند، افزایش یافته است. در حال حاضر از هر سه نوزاد یک نوزاد از طریق سزارین متولد می شود. زنان تصور می کنند که سزارین نسبت به

زایمان طبیعی ایمن تر، آسان تر و کمتر دردناک تر خواهد بود. با این حال، آیا این واقعا درست است؟ به خواندن ادامه دهید تا در مورد سزارین در مقابل زایمان طبیعی بدانید.

درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

سزارین چیست؟

سزارین یا سزارین یک عمل جراحی است که در آن نوزاد از طریق بریدگی های قابل توجهی روی شکم و رحم به دنیا می آید. اغلب، آنها در شرایطی انجام می شوند که زایمان طبیعی برای مادر یا کودک خطرناک تلقی می شود. ممکن است به دلیل بیماری های

زمینه ای شناخته شده، یک برنامه را زودتر از موعد برنامه ریزی کنید، یا پزشکان شما ممکن است انجام آن را در حین زایمان ضروری بدانند .

سزارین اورژانسی زمانی اتفاق می‌افتد که خطری برای والدین یا نوزاد وجود داشته باشد و چه در ابتدا قصد انجام سزارین یا زایمان طبیعی داشته باشید. اگرچه آنچه در طول سزارین اورژانسی اتفاق می افتد می تواند بسیار شبیه به سزارین برنامه ریزی شده

باشد، اما هرکسی بر اساس تاریخچه پزشکی و نیازهای خود تجربه متفاوتی خواهد داشت. بهبودی برای سزارین های اورژانسی تقریباً مانند سزارین های برنامه ریزی شده خواهد بود.

در حالی که سزارین به طور کلی ایمن تلقی می شود، اما خطرات کمی را به همراه دارد. 

دانستن این خطرات ضروری است تا بتوانید برای موقعیت منحصر به فرد خود تصمیم درستی بگیرید.

خطرات مرتبط با سزارین عبارتند از:

  • عفونت ها سزارین شما را در برابر عفونت های رحمی آسیب پذیرتر می کند.
  • خونریزی. سزارین می تواند باعث خونریزی شدید هم در هنگام تولد و هم بعد از زایمان شود.
  • عوارض ناشی از بیهوشی. برخی از بیماران واکنش های نامطلوب به اشکال خاصی از بیهوشی دارند.
  • لخته شدن خون. ممکن است خطر لخته شدن خون در وریدهای مهم پاها یا لگن شما افزایش یابد. گاهی اوقات این لخته‌ها می‌توانند به قسمت‌های دیگر بدن شما برسند و زندگی را تهدید کنند.
  • عفونت زخم این امکان وجود دارد که نقاط برش سزارین شما عفونی شود.
  • آسیب در طول عمل. این بسیار نادر است، اما گاهی اوقات آسیب به مثانه یا روده ممکن است در طول جراحی رخ دهد. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد نیاز به جراحی دیگری خواهید داشت.
  • عوارض آینده سزارین بیشتر از زایمان طبیعی خطر ابتلا به عوارض بارداری در آینده را افزایش می دهد. هر چه تعداد سزارین های شما بیشتر باشد، احتمال چسبیدن جفت به دیواره رحم بیشتر می شود. رحم شما نیز بیشتر در معرض خطر پارگی در امتداد خط اسکار است. در حالی که اکثر زنان متوجه می شوند که می توانند پس از سزارین به طور طبیعی زایمان کنند، این احتمال وجود دارد که شما نتوانید این کار را انجام دهید.

درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

 

بطور کلی زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد. این نوع از زایمان نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری است. در این مطلب، فواید زایمان طبیعی را برمی‌شماریم.

به طور کلی زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری هم برای مادر، هم برای جنین است.

برنامه زایمان شما باید شامل ترجیحات تسکین درد شما در طول زایمان باشد. مطمئن شوید که برنامه شما دارای جزئیات کافی است، به طوری که تیم مراقبت شما و هر کسی که با شما به بخش زایمان می آید بتواند خواسته های شما را درک کند و بداند چگونه از شما حمایت کند.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از ماساژ استفاده کنید، در نظر بگیرید که آیا می‌خواهید همسرتان برای حمایت از زایمان یاد بگیرد که چگونه شما را ماساژ دهد یا اینکه ماساژور را ترجیح می‌دهید.

اگر مطمئن نیستید که چه گزینه‌های تسکین درد برای شما مناسب است، می‌توانید در یک کلاس حضوری یا مجازی قبل از زایمان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

زایمان طبیعی یک فرایند طولانی است که ممکن است برای مادران سخت و خسته کننده به نظر برسد. ولی این مزیت را دارد که زمان مورد نیاز برای بستری شدن در بیمارستان پس از این نوع زایمان کوتاه تر بوده و بهبودی نیز سریع تر حاصل می شود.

اگر چه زمان بستری شدن برای هر کس بسته به شرایطش متغیر است، اما به طور کلی زمان مورد نیاز برای ماندن در بیمارستان پس از زایمان طبیعی ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. در صورت احساس بهبودی و تمایل به ترخیص پیش از زمان مقرر شده، مادران می

توانند از بیمارستان مرخص شوند.

با انتخاب زایمان طبیعی، مادر از یک جراحی بزرگ و عوارض پس از آن همچون خونریزی شدید، زخم، عفونت، عوارض بیهوشی و دردهای مضاعف در امان می ماند. همچنین از آنجایی که مادر پس از زایمان طبیعی هشیاری بیشتری دارد، می تواند سریعتر نوزادش

را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد.

پزشک برای به دنیا آوردن نوزاد، برش هایی را در شکم و رحم ایجاد می کند.

  • برش شکمپزشک برشی در دیواره شکم ایجاد می کند. معمولاً به صورت افقی در نزدیکی خط موی شرمگاهی انجام می شود. یا ممکن است پزشک یک برش عمودی از زیر ناف تا درست بالای استخوان شرمگاهی ایجاد کند.
  • برش رحمسپس برش رحم ایجاد می شود – معمولاً به صورت افقی در قسمت پایینی رحم (برش عرضی کم). بسته به موقعیت جنین در داخل رحم و وجود عوارضی مانند جفت سرراهی یا زایمان زودرس، ممکن است از انواع دیگری از برش‌های رحم استفاده شود.
  • تحویلنوزاد از طریق برش ها به دنیا می آید. پزشک دهان و بینی نوزاد را از مایعات پاک می کند، سپس بند ناف را می بندد و می برد. سپس جفت از رحم خارج می شود و برش ها با بخیه بسته می شوند.

اگر بی‌حسی منطقه‌ای دارید، احتمالاً می‌توانید نوزاد را در مدت کوتاهی پس از زایمان در آغوش بگیرید.

برخی از خطرات زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی هم در نحوه انجام آنها و هم از نظر واکنش بدن هر زن به آنها متفاوت است. درک درد ناشی از زایمان طبیعی نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی یکی از روش های بسیار رایج و طبیعی برای تولد نوزاد می باشد و به دلیل بهبودی سریع مادر بعد از زایمان نسبت به روش زایمان سزارین برتری دارد. آگاهی از روند زایمان طبیعی به مادر کمک می کند تا درد کمتری حین زایمان داشته باشد.

شرکت در کلاس های آمادگی زایمان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

فواید زایمان طبیعی

 

۱- خطرات زایمان و عوارض بیهوشی در زایمان طبیعی وجود ندارد، در حالیکه در سزارین احتمال ایجاد خطرات بالاست.

۲- در زایمان طبیعی درصد ابتلاء مادران به عفونت خیلی کمتر از سزارین است.

۳- حجم خونی که مادر از دست می دهد، تقریبا نصف سزارین است.

۴- به علت اینکه حین زایمان طبیعی مادر کاملا هوشیار است، در نتیجه در جریان روند زایمان قرار می گیرد و لذت زایمان را تجربه میکند.

۵- طول مدت بستری و بازگشت به کارهای روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، زودتر به خانواده خود ملحق میشوند.

۶- از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است.

۷- مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند میتوانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند و آغوز را که به عنوان اولین واکسن برای نوزاد است زودتر به بدن او برسانند. این مادران در شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادران سزارینی عمل می‌کنند.

در نتیجه این مادران می توانند هر چه سریعتر ارتباط عاطفی با نوزادشان برقرار کنند.

۸- مادری که زایمان طبیعی دارد، تناسب اندام خود را با انجام ورزشهای مناسب خیلی سریعتر از مادران سزارین شده به دست می آورد.

۹- مادری که زایمان طبیعی دارد، زودتر از سلامت نوزادش مطمئن میشود، چون مادر هوشیار است و دقایقی بعد از زایمان میتواند نوزادش را ببیند و از سلامت او مطلع شود.

اگر در حین زایمان نظرم عوض شود چه؟

تغییر برنامه زایمان توسط مادران در طول زایمان غیرعادی نیست. این ممکن است به این دلیل باشد که تجربه زایمان آنها با آنچه انتظار داشتند متفاوت است یا به دلیل نیازهای پزشکی مادر یا نوزاد.

اگر در حین زایمان نظر خود را تغییر دادید، باید خواسته های خود را به حامیان خود بگویید تا بتوانند به شما کمک کنند.

همیشه تغییر از یک نوع مسکن به دیگری در طول زایمان امکان پذیر نیست. به عنوان مثال، پس از مصرف برخی از انواع داروها برای تسکین درد، حداقل تا 4 ساعت نمی توانید در آب زایمان کنید.

اگر فکر می کنید ممکن است بخواهید برنامه زایمان خود را در حین زایمان تغییر دهید، ممکن است برنامه ریزی گسترده تا حد امکان مفید باشد. این می تواند با آموختن اینکه چه مسکنی در محلی که قصد زایمان دارید وجود دارد یا نیست، یا با یادگیری تکنیک

های تسکین درد و نحوه استفاده از آنها، حتی اگر بخشی از زایمان ایده آل شما نباشد، باشد.

 طرح. برنامه ریزی گسترده همچنین می تواند شما را از ناامیدی که نمی توانید به برنامه زایمان خود پایبند باشید، در صورتی که زایمان مطابق انتظار پیش نرود، نجات دهد.

زایمان طبیعی یا سزارین کدام بهتر است؟

هیچ یک از روش های زایمان یا طبیعی یا سزارین را نمی توان به عنوان یک روش ایده آل و بهتر نسبت به دیگری دانست. انجام هر یک از این روش ها کاملا به شرایط و وضعیت مادر بستگی دارد. اما به عنوان یک قانون کلی در صورتی که مادر هیچ مشکل

خاصی نداشته باشد و بتواند یک زایمان خوب و طبیعی بدون عارضه داشته باشد قطعا بهتر از این است که به دلخواه خود و بی جهت زایمان سزارین داشته باشد. زیرا در یک زایمان سزارین احتمال بروز عوارضی مانند بیهوشی جراحی عفونت و خونریزی وجود دارد.

برای برخی از مادران ممکن است این سوال مطرح شود که ” زایمان طبیعی راحت تره یا سزارین” یا ” درد زایمان طبیعی خیلی بیشتر است یا سزارین” .. اما بهترین راه برای انتخاب یک روش مناسب و کم عارضه برای مادران، انجام مشاوره های لازم با

یک متخصص زنان و زایمان خوب می باشد.

درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

عوارض زایمان طبیعی بیشتره یا سزارین

سزارین معمولاً برای بیمارانی که حاملگی پرخطری دارند، چند نوزاد (مثلاً دوقلو) به دنیا می آورند یا نوزادی در وضعیت بریچ دارند، توصیه می شود. درست مانند زایمان طبیعی، زایمان سزارین هم مزایا و هم معایبی دارد.

طرفداری:  سزارین معمولاً با پزشک شما برنامه ریزی می شود تا زمان و روز را بدانید. این به خانواده ها این توانایی را می دهد که بدون احساس عجله برای زایمان برنامه ریزی کنند و آماده شوند.

طرفداری:  زایمان سزارین یک گزینه خوب و نجات دهنده است اگر زایمان طبیعی گزینه ای نباشد یا والدین و نوزاد در خطر باشند.

منفی:  افرادی که سزارین می‌شوند معمولاً مدت بیشتری در بیمارستان می‌مانند.

منفی:   انجام سزارین به این معنی است که ممکن است خطر عوارض در بارداری های بعدی افزایش یابد و ممکن است در حاملگی های بعدی گزینه زایمان طبیعی را نداشته باشید. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی مهم است که در این مورد با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

امروزه به دلیل خطرات احتمالی عمل سزارین بسیاری از خانمها که در حاملگی قبلی خود سزارین شده اند تشویق میشوند که زایمان طبیعی داشته باشند، زیرا همانطور که گفته شد زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار و به همان اندازه خطرات کمتری است.

حتی خانمهایی که بیش از یک بار سزارین شده اند نیز میتوانند در مواردی زایمان طبیعی و ایمن داشته باشند. برای دستیابی به این هدف شما باید به اتفاق پزشکتان و با راهنمایی او تمام جزئیات وضعیت قبلی و فعلی خود را مرور کنید.

ترس از درد زایمان طبیعی

دردهای ابتدایی:

از شروع انقباضات واقعی زایمانی تا هنگامی که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده باشد، دهانۀ رحم علاوه بر باز شدن، نازک هم می‌شود. این قسمت معمولاً از همۀ مراحل قابل تحمل تر است. از آنجایی که این قسمت از مرحلۀ اول حدود ۶ ساعت طول می‌کشد، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این مرحله را در منزل به سر ببرند.

باز شدن دهانۀ رحم در این مرحله بسیار کندتر از مرحلۀ بعدی است. درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

دردهای فعال:

از زمانی که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده تا هنگامی که به ۷ سانتی متر برسد.

وقتی که دهانۀ رحم ۶ سانتی متر باز شد، انقباضات بسیار قوی تر شده، دفعات آنها نیز به تدریج افزایش پیدا میکند و زمان بیشتری طول میکشد. برای مثال هر دو دقیقه یک انقباض ۶۰ثانیه ای ممکنه رخ می‌دهد. در این مرحله احتمالا احساس گرمی می کنید، دهانتان خشک می شود، کمی خسته می شوید و کمرتان نیز درد می گیرد.

نوشته های مرتبط

بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید، ولی به پشت نخوابید. مرتب ادرار کنید (ساعتی یک بار) و در صورت امکان حولۀ گرمی روی کمرتان بگذارید. صورتتان را بشویید (برای رفع احساس گرما) و نفسهای عمیق بکشید.

عوارض زایمان طبیعی

بسیاری از بیماران نگران این مساله هستند که بعد زایمان طبیعی دچار شلی واژن، افتادگی مثانه یا روده بزرگ شوند اما در حقیقت و واقعیت این است که اگر زایمان طبیعی به درستی و غیر تهاجمی انجام شود معمولا این مشکلات نباید به وجود آید. برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی پزشک معمولا بعد از زایمان به بیماران ورزش های کگل توصیه می کند.

هنگام زایمان طبیعی، با پیشروی جنین داخل کانال زایمان، احتمال کشیدگی و پارگی پوست و بافت های اطراف واژن وجود دارد. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد، ممکن است به ترمیم نیاز پیدا کند و همچنین باعث ضعف و جراحت ماهیچه های لگن شده و در نتیجه در کنترل ادرار و مدفوع مشکل ایجاد شود.

چه کنیم تا زایمان سزارین داشته باشیم

 

علیرغم اینکه این یک روش ایمن و رایج است، خطرات سزارین بیشتر از خطرات زایمان طبیعی است. به همین دلیل است که سزارین معمولاً توصیه نمی شود مگر در موارد ضروری. با این حال، هنوز مزایای سزارین انتخابی وجود دارد که ممکن است باعث شود

بیماران با انتخاب شخصی زایمان از طریق سزارین را انتخاب کنند. در زیر چند دلیل غیر پزشکی برای سزارین آورده شده است که والدین ممکن است این گزینه را به جای زایمان طبیعی انتخاب کنند.

طبق تحقیقات، بانوانی که تجربه زایمان طبیعی داشته اند، در مقایسه با سزارینی ها، بیشتر به مشکلات بی اختیاری ادرار و مدفوع دچار می شوند. همچنین ممکن است هنگام عطسه، سرفه یا خنده، قطراتی از ادرار به طور بی اختیار از آنها خارج شود.

تجربه درد در عضلات کف لگن یعنی ناحیه ی میان واژن و مقعد، نیز پس از زایمان طبیعی بیشتر است.درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

درد زایمان طبیعی

مساله دیگری که معمولا مادران را از زایمان طبیعی میترساند، درد زایمان طبیعی می باشد. در یک زایمان طبیعی یک سری دردهایی وجود دارد و زمانی که دهانه رحم به اندازه ۴ سانتی متر باز شود این دردها قابل تحمل تر است. گاهی برای کاهش حداکثری

درد برخی از مادران یک ماده بی حس کننده به کمر تزریق می شود. تزریق ماده بی حسی نیز به وضعیت مادر و به نظر متخصص بیهوشی وابسته است. نزریق یا عدم تزریق ماده بی حسی به موارد زیر بستگی دارد:

  • زایمان چندم مادر است.
  • مادر حس دارد یا نه
  • مادر حس فشار را دارد و می تواند زور بزند.
  • آیا می تواند راه برود.

زایمان طبیعی می تواند زایمانی باشد که به سادگی از طریق کانال واژن انجام می شود. بسته به وضعیت پزشکی یا ترجیحات خود، می توانید دارو مصرف کنید یا حتی تصمیم بگیرید که در بیمارستان زایمان نکنید. معمولا زایمان هایی که با این روش های جایگزین انجام می شود، زایمان های کم خطر هستند. با این حال، ممکن است لازم باشد زایمان های پرخطر بیشتری در بیمارستان انجام شود.

زایمان طبیعی معمولاً برای مادر و نوزاد بسیار ایمن است. با این حال، در صورت عدم پیروی از توصیه‌های پزشکی یا درمان‌های پیشنهادی، در صورتی که شرایط شروع به اشتباه شود، می‌توانید خود و فرزندتان را در معرض خطر قرار دهید.

سزارین دردناک تر یا زایمان طبیعی چیست؟

تفاوت اصلی بین سزارین و زایمان طبیعی  در نحوه زایمان است. در زایمان سزارین، نوزاد از طریق برشی در شکم و رحم مادر به دنیا می آید. در جایی که زایمان طبیعی است، نوزاد از طریق کانال زایمان به دنیا می آید. برخی از تمایزات دیگر عبارتند از پیشرفت

زایمان، زمان بهبودی و سطح درد.

هر دو زایمان سزارین و زایمان طبیعی می توانند دردناک باشند اما به دلایل مختلف و در زمان های مختلف در طول سفر بارداری اتفاق می افتند. به طور کلی، زنانی که سزارین می‌کنند به دلیل بی‌حسی یا بیهوشی در حین جراحی احساس درد نمی‌کنند، اما

بهبودی پس از تولد جایی است که با بهبود برش، بیشترین درد را احساس می‌کنند.

برای زایمان واژینال، بیشتر درد در طول فرآیند زایمان اتفاق می افتد. با این حال، بسته به اینکه زایمان کننده با مداخله پزشکی (مثلاً اپیدورال) یا بدون زایمان را انتخاب کند، درد می تواند متفاوت باشد. والدینی که تصمیم به زایمان بدون مداخله پزشکی می کنند،

بیشترین درد را در حین زایمان احساس می کنند، زیرا هر احساسی را احساس می کنند. اما اگر راه دیگری انتخاب شود و اپیدورال انجام شود، می تواند به کاهش درد زایمان کمک کند.

آیا امکان زایمان طبیعی بعد از سزارین وجود دارد؟

زایمان واژینال بعد از سزارین (VBAC) امکان پذیر است. با این حال، چند عامل تعیین کننده وجود دارد که بر توانایی شما برای داشتن VBAC تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از نوع برش ایجاد شده در حین سزارین، در صورت انجام جراحی های دیگری در ناحیه

شکم، وضعیت نوزاد و سایر نگرانی های سلامتی.

سزارین به والدین انتظار انعطاف پذیری برای برنامه ریزی و آمادگی برای روز تولد نوزادشان می دهد. همچنین باعث کاهش اضطراب در انتظار برای شروع زایمان می شود.

ترس از درد: ترس از درد یکی دیگر از دلایل رایجی است که والدین ممکن است به جای آن سزارین را انتخاب کنند. انجام سزارین به این معنی است که از درد و زایمان ناشی از زایمان طبیعی جلوگیری می کنید.

اضطراب:   زایمان و زایمان طبیعی می تواند برای برخی از زنان اضطراب آور باشد و در مقابل باعث طولانی شدن روند زایمان و ناامن شدن آن شود.

ممنوعیت‌های زایمان طبیعی بعد از سزارین

۱- نوع برش رحم:

نوع برش رحم در سزارین قبلی بسیار مهم است و پزشک باید اطلاعات کاملی در مورد سابقه سزارین قبلی شما داشته باشد و بداند کدام برش روی رحم زده شده است. ندانستن نوع برش قبلی سزارین ممکن است موجب پارگی رحم در حین زایمان طبیعی شود که در اینصورت خطر هم مادر و هم نوزاد را تهدید میکند.

باید توجه داشت که نوع برش روی پوست شکم با نوع برش ایجاد شده بر روی رحم ممکن است تفاوت داشته باشد،در نتیجه تنها با دیدن حمل برش شکم نمیتوان برش روی رحم را تشخیص داد پس شما حتما باید کارت عمل مربوط به سزارین قبلی را همراه داشته باشید.درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

۲- لگن کوچک، نوزاد بزرگ:

زمانی که اندازه نوزاد بزرگتر از حدی است که بتواند به سلامت در موقع زایمان از لگن مادر عبور کند.

۳- حاملگی چند قلو:

یعنی حاملگی با دو یا چند جنین.

۴- نمای بریچ(ته):

بریچ، وضعیتی است که پاهای جنین در قسمت پایین رحم قرار گرفته است.

۵- مشکلات دیگر حاملگی:

مشکلات دیگر حاملگی مانند ابتلاء مادر به فشار خون بالا، بیماری قند (دیابت) و غیره که گاهی ضرورت انجام عمل سزارین را ایجاب می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که سابقه سزارین قبلی، هم اکنون شما را در گروه مادرانی که حاملگی آنها پرخطر محسوب میشود قرار میدهد، به همین دلیل پس از ارزیابی تمامی علل طبی و در نظر گرفتن تمایل شخصی شما، پزشک اجازه زایمان طبیعی را خواهد داد.

برای جلوگیری از بروز هر مشکلی باید حتما زایمان شما در بیمارستان و توسط متخصصین زنان و زایمان انجام شود و در تمام مدت زایمان تحت مراقبت ویژه قرار داشته باشید.

پس از زایمان طبیعی، انتظارات زیر را داشته باشید:

  • فرسودگیهم شما و هم کودکتان پس از زایمان باید مدت زیادی بخوابید .
  • احساس سرما . بسیاری از زنان پس از زایمان احساس سردی و لرزش می کنند.
  • درد گرفتگی، درد و ناراحتی در واژن و اطراف آن پس از زایمان بسیار شایع است.
  • احساسات شدید پس از زایمان و دیدن نوزادتان برای اولین بار، طبیعی است که احساسات شدیدی را تجربه کنید. اشکالی ندارد که وقت خود را صرف کنید و تمام آنچه را که به تازگی پشت سر گذاشته اید و انجام داده اید را تجربه کنید.

یکی دیگر از جنبه‌هایی که جهت انتخاب نوع زایمان باید در نظر گرفته شود، تأثیرات زایمان بر نوزاد است. در ادامه تأثیرات آن را بر نوزاد به طور کامل ذکر خواهیم کرد:

یکی از مزایای مهم برای مادر و کودک، تماس پوستی مادر و نوزاد پس از زایمان است.

ارتباط مادر با فرزند و شیردهی سریع‌تر از نوع زایمان سزارین صورت می‌گیرد و این امر سبب شده بسیاری از افراد علاقمند به این روش زایمان باشند.

زایمان فیزیولوژیک یا طبیعی سبب خارج شدن مایع‌های درون ریه نوزاد می‌شود و عملکرد تنفسی بهتری نسبت به نوزادان سزارین شده دارند.

هنگام تولد در این زایمان، نوزاد باکتری‌های مفید را دریافت کرده و این امر سبب می‌شود که روده و سیستم ایمنی نوزاد عملکرد بهتری داشته باشد.

اما یکی از مشکلات نادری که می‌تواند برای نوزادان رخ دهد، کبودی در قسمت سر نوزاد است. این اتفاق بیشتر در نوزادان با جثه بزرگ‌تر، رخ می‌دهد. کبودی در ناحیه سر به صورت موقتی و پس از مدت کوتاهی بهبود می‌یابد.

آیا سزارین دردناک تر از زایمان طبیعی است؟

 

قبل از عمل سزارین، پزشک بیهوشی برای شما تجویز می کند تا برش یا فرآیند جراحی را احساس نکنید. در طول سزارین به احتمال زیاد درد زیادی احساس نخواهید کرد. با این حال، پس از سزارین، ممکن است درد بسیار زیادی را تجربه کنید. زمان بهبودی پس از

سزارین نیز معمولاً طولانی‌تر از زمان‌های پس از زایمان طبیعی است.

پس از زایمان سزارین، شما و نوزادتان حدود سه روز در بیمارستان خواهید ماند. بلافاصله پس از جراحی، شما در IV باقی خواهید ماند. این اجازه می دهد تا سطوح تنظیم شده ای از مسکن ها به جریان خون شما وارد شود در حالی که بیهوشی از بین می رود.

پزشک شما را تشویق می کند که بلند شوید و راه بروید. این می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون و یبوست کمک کند. یک پرستار یا پزشک می تواند به شما آموزش دهد که چگونه کودک خود را برای شیردهی قرار دهید تا در ناحیه برش سزارین درد اضافی

ایجاد نشود.

پزشک توصیه هایی را برای مراقبت در منزل پس از جراحی به شما می دهد، اما به طور کلی باید انتظار داشته باشید که:

  • راحت باشید و استراحت کنید، مخصوصاً در چند هفته اول
  • از وضعیت صحیح برای حمایت از شکم خود استفاده کنید
  • برای جایگزینی مایعات از دست رفته در طول زایمان سزارین مقدار زیادی مایعات بنوشید
  • برای چهار تا شش هفته از رابطه جنسی خودداری کنید
  • در صورت نیاز از داروهای ضد درد استفاده کنید
  • اگر علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه کردید، مانند نوسانات شدید خلق و خو یا خستگی شدید، به دنبال کمک باشید.

در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد سینه همراه با تب
  • ترشحات بدبوی واژن یا خونریزی همراه با لخته های بزرگ
  • درد هنگام ادرار کردن
  • علائم عفونت – به عنوان مثال، تب بیش از 100 درجه فارنهایت، قرمزی، تورم، یا ترشح از برش

در نهایت، زایمان طبیعی ممکن است دردناک تر از سزارین باشد. با این حال، درد پس از سزارین همراه با خطرات شدید برای شما و کودکتان ممکن است بر درد اولیه زایمان بیشتر باشدحتماً با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین توصیه ممکن را برای شما دریافت

کنید. هر بارداری و زایمان متفاوت است. چیزی که ممکن است برای شما کاملاً ایمن باشد ممکن است برای شخص دیگری نباشد .درد زایمان طبیعی بیشتر است یا سزارین

بهبودی پس از زایمان از زایمان سزارین معمولا طولانی‌تر است و برای بهبودی کامل، می‌تواند تا شش تا هشت هفته طول بکشد. زنانی که سزارین شده اند می توانند انتظار داشته باشند مدت بیشتری در بیمارستان بمانند و محدودیت هایی در خم شدن و بلند

کردن وسایل سنگین داشته باشند.

اگرچه بیشتر علائم مانند بزرگ شدن سینه ها و خونریزی واژینال برای بهبودی سزارین ثابت می ماند، زنانی که زایمان سزارین انجام داده اند می توانند انتظار داشته باشند که درد، درد و حساسیت در اطراف ناحیه برش خود احساس کنند. بیماران ممکن است

مشکلات گوارشی سزارین را به طور موقت تجربه کنند و معده های حساسی داشته باشند. اگر سزارین اورژانسی بعد از زایمان انجام شده باشد، درد کلی بدن، درد و درد واژن بعد از سزارین قابل انتظار است

چه زنانی زایمان راحت تری دارند

کارهایی که اکنون می توانید انجام دهید که در زایمان نتیجه می دهند

از ورزش گرفته تا آموزش، انتخاب‌هایی که در دوران بارداری انجام می‌دهید می‌توانند بعداً زایمان آسان‌تری داشته باشند.

ورزش: برای بسیاری از زنان، این می تواند وسوسه انگیز باشد که به بهانه قدیمی «خوردن برای دو نفر» بازگردند. با این حال، حفظ وزن مناسب نه تنها برای سلامتی شما و کودکتان مهم است، بلکه کسانی که در فرم هستند، زایمان کوتاه‌تری دارند. تناسب اندام

همچنین استقامت را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا زایمان را بهتر تحمل کنید.

کلاس ها : گاهی اوقات دانستن اینکه چه چیزی باید انتظار داشته باشید، نیمی از نبرد است. شرکت در کلاس زایمان به شما کمک می کند تا مراحل زایمان و آنچه بدن شما تحت آن قرار خواهد گرفت را بهتر درک کنید.

کگلز: شما در طول زایمان از عضلات زیادی استفاده خواهید کرد، اما تقویت یکی از عضلات به طور خاص ممکن است تفاوت بزرگی برای زایمان و همچنین بهبودی ایجاد کند. کگل به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند. بنابراین ابتدا باید تشخیص دهید که آن

عضله کجا و چه کار می کند. به دستشویی بروید و سعی کنید جریان ادرار خود را متوقف کنید، اما این کار را بدون انقباض شکم، باسن یا ران انجام دهید. شما به تازگی عضله کف لگن را جدا کرده اید.

مشاوره پزشکی زنان در تهران با عنوان زنان 909 با به کار گیری تجربه و دانش خود اماد خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه زنان و زایمان می باشد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.