زمان انجام سونوگرافی داپلر در بارداری

زمان انجام سونوگرافی داپلر در بارداری : سونوگرافی داپلر چیست؟

بین حالت تهوع، هوس و نیاز دائمی به ادرار کردن، می دانید که چیزی در آنجا در حال رخ دادن است. اما گاهی اوقات تا زمانی که در اولین سونوگرافی قبل از تولد اولین نگاهی به کودک خود نداشته باشید، بارداری کاملا واقعی به نظر نمی رسد. خوشبختانه،

سونوگرافی بارداری یک بخش بسیار استاندارد – و بسیار مورد استقبال – از مراقبت های دوران بارداری است.

آزمایش داپلر نوع خاصی از سونوگرافی است که گردش خون کودک شما را بررسی می کند. همچنین می توان از آن برای ارزیابی سایر اندام ها مانند مغز استفاده کرد. اگرچه همه دستگاه های سونوگرافی دارای عملکرد داپلر هستند، سونوگرافی داپلر معمولاً

تنها در صورتی انجام می شود که پزشک شما بخواهد عوارض احتمالی بارداری را بررسی کند. 

زمان انجام سونوگرافی داپلر در بارداری

 

سونوگرافی نوعی فناوری تصویربرداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصویر یا سونوگرافی از ساختارهای داخل بدن شما، از جمله کودک در حال رشد شما، استفاده می کند. در دوران بارداری، یک مبدل یا گرز در واژن یا بالای شکم شما قرار می گیرد. این

عصا امواج صوتی را منتشر می کند که از بافت ها، مایعات و استخوان های کودک شما منعکس می شود و آنها را به تصویری از کودک شما که روی صفحه می بینید تبدیل می کند.

در اوایل بارداری، سونوگرافی برای تایید ضربان قلب جنین و موقعیت کودک در رحم شما استفاده می شود. بعداً سونوگرافی رشد جنین و محل جفت و همچنین سلامت عمومی و آناتومی نوزاد را بررسی می کند.

در اواخر بارداری، می توان از سونوگرافی برای بررسی طول دهانه رحم استفاده کرد (مخصوصاً اگر مشکوک به زایمان زودرس باشد) و همچنین تأیید اینکه کودک شما قبل از زایمان در وضعیت سر به پایین قرار دارد.

این موارد می تواند شامل کم شدن مایع آمنیوتیک، محدودیت رشد داخل رحمی، ناسازگاری با Rh، دوقلوهایی که جفت یکسان دارند، حاملگی خارج از رحم یا کیست تخمدان باشد. سونوگرافی داپلر ایمن، بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می کشد.

شما احتمالاً مشتاقانه منتظر سونوگرافی های دوران بارداری خود بوده اید تا نگاهی از نزدیک به نوزادتان داشته باشید. سونوگرافی داپلر یکی از انواع سونوگرافی است که برای بررسی جریان خون به نوزاد شما استفاده می شود. 

معمولاً اگر پزشک مشکوک به عارضه بارداری باشد، از آنها استفاده می شود، اگرچه عملکرد داپلر بخشی از تمام تجهیزات سونوگرافی است و این آزمایش را می توان در سونوگرافی های استاندارد انجام داد.

آزمایش داپلر می تواند برای تشخیص برخی شرایط و مراقبت از سلامت کودک شما استفاده شود و آن را ابزار دیگری برای اطمینان از داشتن سالم ترین بارداری ممکن است.

سونوگرافی داپلر چیست؟

آزمایش داپلر نوع خاصی از تکنیک اولتراسوند است که از امواج صوتی برای ارزیابی جریان خون استفاده می کند. (یک سونوگرافی معمولی از امواج صوتی نیز استفاده می کند، اما جریان خون را نشان نمی دهد.)

یک سونوگرافی استاندارد اطلاعات مهمی برای دکترتان به همراه دارد. یک سونوگرافی خوب و استاندارد به دکتر اجازه میدهد که رشد جنین را نظارت کند، مشکلات را پیدا کند، تاریخ دقیق زایمان را مشخص کند، موقعیت بند ناف را ببیند (که برای روز زایمان بسیار مهم است) و در نهایت جنسیت جنین را مشخص کند.

آزمایش دیگری که از امواج صوتی استفاده میکند، آزمایش داپلر نام دارد و معمولاً در سه ماه نهایی زنان بارداری انجام میشود که دچار دیابت بارداری هستند.

هنگامی که سلول های خونی در رگ ها حرکت می کنند، باعث ایجاد تغییراتی در امواج صوتی می شوند. به این اثر داپلر می گویند. در طول سونوگرافی داپلر، این امواج صوتی بر روی صفحه نمایش داده می شود و به پزشک شما این امکان را می دهد که جریان خون را از جفت به جنین و در بدن کودک شما مشاهده کند.

(دستگاهی که برای گوش دادن به ضربان قلب جنین در طول بارداری استفاده می شود – معروف به داپلر دستی – از این امواج صوتی نیز استفاده می کند.)

خطرات سونوگرافی داپلر در بارداری

آزمایش داپلر چگونه انجام می شود؟

همه دستگاه های سونوگرافی مدرن دارای عملکرد داپلر هستند. سونوگرافی داپلر را می توان در طول اسکن آناتومی سه ماهه دوم برای بررسی جریان خون جنین انجام داد. برای سونوگرافی از طریق شکم، سونوگرافی ژل روی شکم شما پخش می کند و یک گرز مخصوص به نام مبدل را روی شکم شما حرکت می دهد تا کودک شما را پیدا کند.

هنگامی که سونوگرافیست ناحیه ای را که می خواهد ارزیابی کند پیدا کرد، دکمه ای را فشار می دهد تا عملکرد داپلر روشن شود. هایلایت های آبی یا قرمز روی صفحه نشانگر ویژگی های جریان خون است.

همه اینها در طول سونوگرافی شما فقط چند دقیقه طول می کشد. آزمایش داپلر بدون درد است و زمانی که توسط یک سونوگرافیست یا پزشک آموزش دیده انجام شود هیچ خطری برای شما و جنین شما ندارد.

دکتر متخصص با شنیدن صدای قلب جنین به لامت او پی میبرد و با اندازه کردن قدش به سنش. البته میزان رشد جنین بسیار کوچک شما در این مرحله هر روز کمتر از چند میلیمتر است. از این آزمایشات دکتر متخصص میتواند زمان زایمان شما را نیز به درستی تخمین بزند. همچنین دکتر میتواند موارد فوق استثنائی (حدود یک در صد) که در آن جنین به جای رشد در رحم در حال رشد در لوله فلوپین است را تشخیص دهد و همچنین به شما میگوید که آیا یک جنین وجود دارد یا چند تا.

نوشته های مرتبط

چرا سونوگرافی داپلر در بارداری انجام می شود؟

سونوگرافی داپلر برای جنین

 

در دوران بارداری، سونوگرافی داپلر برای بررسی جریان خون در شریان ناف، که در بند ناف کودک شما قرار دارد، استفاده می شود. آنها همچنین می توانند به پزشک شما نگاه دقیق تری به اندام های خاصی مانند مغز و کبد بدهند.

این سونوگرافی که به اسکن آناتومی مروف است برای هر یک جنینی که در خود دارید بین 20 تا 45 دقیقه طول میکشد. نتیجه این آزمایش مشخص میکند که روند رشد جنین و وضعیت اعضای بدنش چطورند.

خودتان هم میتوانید این روند رشد را ببینید ولی برای اشخاصی که چشمشان ادت ندارد به دیدن چنین تصاویری ممکن است تشخیص برخی موارد سخت باشد بنابراین از دکتر متخصص بخواهید در مورد اعضای بدن فرزندتان به شما توضیحات کامل بدهد.
در حالیکه روی صندلی مخصوص تکیه داده اید، دکتر متخصص ژل مخصوص هادی امواج صوت را روی شکمتان میمالد و سپس دستگاه فرستنده را روی شکمتان قرار میدهد.

آزمایش‌های داپلر می‌تواند به پزشک کمک کند تا تأیید کند که بارداری شما مطابق انتظار پیش می‌رود و هرگونه عوارض بارداری را تشخیص داده و نظارت می‌کند. نتایج می تواند به پزشک شما کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا کودک شما باید زودتر به دنیا بیاید یا اینکه اقدامات پزشکی دیگری برای محافظت از شما یا کودک شما لازم است.

این اغلب در سه ماهه سوم در زنان دارای حاملگی های پرخطر استفاده می شود ، از جمله کسانی که دارای موارد زیر هستند:

سطح مایع آمنیوتیک پایین

در معاینات سونوگرافی استاندارد، پزشک سطح مایع آمنیوتیک شما را بررسی می کند. مایع آمنیوتیک کمک می کند تا کودک شما را از ضربه ها و تکان ها محافظت کند، از فشار دادن بند ناف بدن نوزاد به دیواره رحم جلوگیری می کند و به رشد و حرکت کودک اجازه می دهد. از آنجایی که سطح مایعات تحت تأثیر برون ده ادراری نوزاد در نیمه دوم بارداری قرار می گیرد، سطح طبیعی آن نشانه ای از عملکرد خوب مثانه، مجاری ادراری و کلیه های اوست.

الیگوهیدرآمنیوس ، یا سطح پایین‌تر از حد انتظار مایع آمنیوتیک برای سن بارداری کودک شما، ممکن است به این معنی باشد که جفت کودک شما به درستی کار نمی‌کند. 

سونوگرافی داپلر شریان‌های نافی می‌تواند به تشخیص مشکلات جفت که می‌تواند منجر به کاهش مایع آمنیوتیک، مانند نارسایی جفت شود، کمک کند. اگر علت مشکلات جفت باشد، پزشک معاینات مکرر را برای بررسی سلامت جنین و نحوه عملکرد جفت دنبال خواهد کرد.

امواج صوتی پس از برخورد با جنین شما سیگنالی را به دستگاه میفرستند و این سیگنالها تبدیل به تصویری سیاه و سفید از فرزندتان میشود.

دیدن فرزندتان برای بار اول روی صفحه مونیتور تجربه ای بسیار احساسی است. این آزمایش نیز مانند موارد قبلی دردی ندارد، هر چند ژل مخصوص کمی سرد است. سعی کنید برای این آزمایش یک لباس دو تکه بپوشید که کار راحتتر پیش برود.
چرا این سونوگرافی مهم است؟
این کاملترین و مفصلترین آزمایش چکاپ فرزندتان قبل از تولدش است. دکتر متخصص وجود هرگونه مشکل در اعضای بدن فرزندتان را چک میکند، تدادانگشتان را میشمارد، مشکلات احتمالی زمان زایمان و جنسیت فرزند دلبندتان را تخمین میزند، اگرچه این مورد آخر ممکن است صد درصد صحیح نباشد.

حتی ماهرترین متخصصین نیز ممکن است 5 درصد احتمال خطا داشته باشند. (اگر نمیخواهید جنسیت فرزندتان را بدانید از پیش به دکتر اطلاع دهید). اگر هم تصویر سه بعدی به دست آمد، میتوانید بینی و ساختار استخوانی فرزندتان را ببینید.

تفسیر سونوگرافی داپلر در بارداری

 

چرا این سونوگرافی مهم است؟

برای بسیاری از مادران این آزمایش در سه ماهه سوم لازم نیست. ولی اگر بالای 35 سال سن دارید و یا دکتر میخواهد از وضعیت قلب جنین اطمینان حاصل کند، احتمالاً باید یک بار دیگر این سونوگرافی را انجام دهید. (دلایل دیگر ممکن است کم شدن سطح مایع جنین، خونریزی و فشار پیش از موقع بر رحم باشند). در بیش از 95 درصد موارد غشاوی حامل جنین در جای خود قرار گرفته است ولی اگر برای شما اینطور نبود، دکترتان روش سزارین را توصیه میکند.

دیگر سونوگرافی ها

اگر از دیابت بارداری رنج میبرید، ممکن است به سونوگرافی داپلر نیاز باشد. این نوع از سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا میزان فشار خون و وضعیت گلبولهای خون را نشان میدهد و مشخص میکند که آیا جنین به اندازه کافی خون میخورد یا نه.
اطلاعات در مورد میزان امنیت سونوگرافی سه بعدی
استفاده پزشکی از سونوگرافی برای شما و فرزندتان بسیار مفید است. دکتر یا متخصصی که آن را انجام میدهد باید در کار خود مهارت کامل داشته باشد. این شخص باید در مراکز معتبر کشور تحصیل کرده باشد. متخصصین مردم را از گرفتن چنین عکسهای سه بعدی و چهار بعدی در مراکز خرید و پاساژها منع میکنند چون ممولا متخصصین سونوگرافی در این مراکز مشغول به کار نیستند.

اطلاعات در مورد میزان امنیت سونوگرافی

استفاده پزشکی از سونوگرافی برای شما و فرزندتان بسیار مفید است. دکتر یا متخصصی که آن را انجام میدهد باید در کار خود مهارت کامل داشته باشد. این شخص باید در مراکز معتبر کشور تحصیل کرده باشد. متخصصین مردم را از گرفتن چنین عکسهای سه بعدی و چهار بعدی در مراکز خرید و پاساژها منع میکنند چون ممولا متخصصین سونوگرافی در این مراکز مشغول به کار نیستند.
سه ماه سوم
برای بیشتر زنان باردار، این آزمایش در هفته 20 بارداری انجام میشود. اگر زمان زایمان شما گذشته، احتمالاً این آزمایش برای چک کردن وضعیت قلبی جنین و سطح مایع حاوی او لازم است. دیگر دلایل انجام این آزمایش بررسی وضعیت غشای حاوی جنین و میزان رشد او میباشد. نگران نباشید. تصور کنید که در این جلسات آزمایش با فرزندتان بیشتر آشنا میشوید و به این فکر کنید که به زودی به چشمانش نگاه خواهید کرد.
در این سونوگرافی چه اتفاقی میافتد؟
اکنون که رحم و جنین هر دو به اندازه کافی بزرگ هستند، داشتن مثانه پر نیازی نیست. ولی اگر مطمئن نیستید، حتماً از دکتر بپرسید.

برای سن بارداری کوچک است

نوزادی که برای سن حاملگی‌اش کوچک‌تر از حد انتظار است، ممکن است دارای محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR) باشد، به این معنی که رشد او آن‌طور که انتظار می‌رود در طول دوران بارداری شما نیست. IGUR می‌تواند به این معنا باشد که یک نوزاد اکسیژن یا مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند، که ممکن است نشان‌دهنده این باشد که نوزاد شما باید زودتر از موعد به دنیا بیاید، و بنابراین پزشک شما ممکن است القای زودهنگام زایمان را توصیه کند.

پزشکان با اندازه‌گیری قد پایه شما (طول از بالای رحم تا استخوان لگن) و با سونوگرافی، IUGR را بررسی می‌کنند. اگر کودک شما IUGR داشته باشد، می توان از سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری جریان خون و بررسی اندام های او از جمله مغز و کبد استفاده کرد. 

این می تواند به اطمینان از دریافت اکسیژن کافی و رشد طبیعی کودک شما و همچنین تشخیص هرگونه مشکل جفت کمک کند.

داشتن این نگاه دقیق‌تر به داخل رحم می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا تعیین کند که چه زمانی و در کجا باید زایمان کنید تا بهترین نتیجه را برای کودک خود تضمین کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.