علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن : اگر پزشک شما این داروی محبوب را برای ناباروری تان تجویز کرده است ممکن است درباره نحوه مصرف و اثراتی که بر روی شما خواهد داشت کنجکاو باشید.

البته درمان از هر فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

به عنوان مثال درمان با کلومیفن به کمک متخصص زنان و مامایی اغلب با درمان فردی که متخصص ناباروری است متفاوت خواهد بود.

قرص کلومیفن چیست

بسیاری از عوارض جانبی کلومید نتیجه نحوه عملکرد دارو است. کلومیفن بدن را فریب می دهد تا فکر کند استروژن کافی ندارد. این کار را با مسدود کردن گیرنده های استروژن انجام می دهد.

این باعث می شود بدن GnRH بیشتری ترشح کند، هورمونی که به هیپوفیز می گوید FSH و LH بیشتری آزاد کند . این هورمون ها تخمدان ها را تحریک می کنند و تخمک گذاری را افزایش می دهند. 

از آنجایی که اکثر گیرنده های استروژن مسدود هستند، این منجر به برخی از عوارض جانبی کلومیفن مانند سردرد و خشکی واژن می شود . بیشتر عوارض جانبی دیگر ناشی از بزرگ شدن کمی تخمدان ها است.

همه عوارض و خطرات احتمالی در زیر ذکر نشده است. اگر عوارض جانبی شدید، علائم غیرعادی، یا به هر دلیلی نگران هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

با پزشک خود مشورت کنید تا یک ارزیابی شخصی از خطرات خود برای عوارض جانبی مختلف دریافت کنید و به هر گونه سؤال یا نگرانی که ممکن است داشته باشید رسیدگی کنید.

گاهی از اوقات، کلومیفن با روش درمانی IUI هم ترکیب می شود. در بیشتر اوقات این قرص به همراه مقاربت جنسی  در منزل تجویز می شود. راهنمایی که امروز اماده کرده ایم به شما کمک می کند دوره های موجود را بهتر درک کنید.

همیشه وقتی می خواهید از کلومیفن استفاده کنید دستورالعمل پزشک را مدنظر داشته باشید. در طول درمان، قبل از درمان و بعد از آن سوالاتی که در ذهن دارید را از پزشک بپرسید و خجالت نکشید.

علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

به احتمال زیاد پزشک به شما می گوید در اولین روز از دوره قاعدگی تان به مطبش بروید. اگر دوره های قاعدگی نامنظمی دارید پزشک ممکن است  داروهایی را تجویز کند تا این دوره را تحریک نماید.  اولین روز از قاعدگی شما روزی است که جریان قاعدگی آغاز می شود و ربطی به لکه بینی سبک ندارد.

اگر درباره آغاز دوره قاعدگی تان هنوز مطمئن نیستید یا اگر خونریزی تان به طور غیر عادی سبک است بهترین کار این است که با پزشک تان مشورت کنید.  او تست بارداری بتا از طریق آزمایش خون را تجویز می کند تا از باردار نبودنتان مطمئن شود. روز اول چرخه شما اولین روز از قاعدگی تان است.

با اینحال پزشک ممکن است به شما بگوید که اولین روز رسمی تان یک روز پس از آغاز دوره قاعدگی است. این موضوع به زمانی که جریان خونریزی آغاز می شود بستگی دارد. 

به همین خاطر است که قبل از آغاز درمان باید با پزشک تان مشورت کنید. این موضوع را یادداشت نمایید چون برای مصرف کلومیفن در روزهای خاص به آن نیاز خواهید داشت . همچنین ممکن است به تست های خاصی در روزهای خاص هم نیاز داشته باشید. برای اینکه پیگیری دوره قاعدگی تان راحت باشد، می توانید یک تقویم شخصی بردارید و روزهای دوره هایتان را در کنار تاریخ های موجود در تقویم بنویسید.

به عنوان مثال اگر در سوم آوریل پریود شدید، در تقویم روز سوم آوریل را مشخص کنید و عدد یک را کنارش بنویسید. سپس به ترتیب اعداد را در کنار روزهای هفته یادداشت نمایید.علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

وقتی اولین روز قاعدگی تان را به پزشک اطلاع می دهید ممکن است از شما خواسته شود یک زمانبندی اصلی برای سونوگرافی ترتیب دهید. این موضوع توسط متخصص باروری انجام می شود. جلسات سونوگرافی سریع است و به راحتی انجام می شود. سونوگرافی ترانس واژینال با پروب سونوگرافی از طریق واژن انجام می شود.

با این حال، هیچ کدام از این موارد دلیل قطعی برای بارداری نمیباشند. موارد بعدی، علامتهای قوی و محکمتری از آبستنی میباشند. با این حال این موارد را نیز نمیتوانید به عنوان قوی ترین علایم بارداری در نظر بگیرد.

علایم احتمالی بارداری میتواند در سایر افراد به جز مادر نیز مشاهده شود. این موارد نسبت به علایم پیشین قابل اعتمادتر بوده ولی در تشخیص آبستنی به طور کامل دقیق نمیباشند.

ترمیم پرده بکارت

علائم تخمک گذاری بعد از مصرف کلومیفن نی نی سایت

در این شرایط  پزشک به دنبال کیست در تخمدان می گردد . این کیست ها نباید با سندرم تخمدان پلی کیستیک اشتباه گرفته شود.  در چنین مواردی پزشک به دنبال کیست های بزرگ تری می گردد. معمولا سونوگرافی چیزی را نشان نمی دهد. اگر همه چیز

خوب پیش رود، دوره های شما هم برنامه ریزی می شود.  اگر سونوگرافی نشان دهد کیست یا کیست هایی دارید پزشک این دوره را لغو می کند. باید منتظر ماه بعدی بمانید. اگر کیست پید شد زیاد نگران نباشید. این کیست ها به ندرت اسیب رسان هستند و

معمولا خود به خود محو می شوند. اصلی ترین عیب داشتن کیست این است که برای اغاز درمان باید یک ماه دیگر منتظر بمانید.

در روز پنجمی که قرص را مصرف می کنید تخمک گذاری نخواهید داشت با اینحال در اولین دوز مصرفی، کلومیفن شروع به ایجاد زنجیره ای از واکنش ها می کند و به تدریج شروع به تخمک گذاری می نماید.  اگر بخواهیم به طور خلاصه این روند را توضیح دهیم باید

بگوییم که هورمون FSH  به تخمدان ها سیگنال می دهد تا تخمک ها را رشد دهند و بالغ نمایند. سپس این تخمک های بزرگ شده را از طریق تخمک گذاری ازاد نمایند. 

با رشد فولیکول های روی تخمدان ها ، استروژن ازاد می شود.  افزایش سطح استروژن به مغز دستور می دهد تولید FSH را کمتر نماید. همین امر باعث می شود تحریک تخمدان ها هم کندتر شود.

کلومیفن مغز را فریب می دهد تا فکر کند سطح استروژن بدن همچنان پایین است. اینکار با مسدود کردن اتصال استروژن به گیرنده هایش رخ می دهد.

استروژن در جریان خون می گردد اما گیرنده ها قادر به شناسایی آن نیستند.  در چنین شرایطی بدن با آزاد کردن هورمون GnRH بیشتر به موقعیت رخ داده پاسخ می دهد. GnRH به غده هیپوفیز می گوید هورمون FSH و LH بیشتری تولید نماید.

سطح بالای هورمون FSH  تخمدان ها را تحریک می کند و سطح بالای LH به تدریج باعث تحریک تخمک گذاری می شود.  حتی اگر کلومید را برای 5 روز مصرف کنید این زنجیره از واکنش ها با اولین قرص آغاز می شود و در کل ماه ادامه می یابد. به همین خاطر

است که بعد از مصرف آخرین دوز هم ممکن است برای چند روز عوارض جانبی را تجربه نمایید.

قرص کلومیفن را چه موقع بخوریم نی نی سایت

بعد از اینکه آغاز دوره قاعدگی تان را به پزشک اطلاع دادید  می توانید اولین دوز کلومیفن را در روزی که پزشک دستور داده مصرف کنید. ممکن است برای 5 روز هر روز یک دوز از این قرص را مصرف نمایید اما کلومیفن در روز اول قاعدگی مصرف نخواهد شد.

پزشک شما نحوه مصرف کلومیفن را شرح می دهد. ممکن است او به شما بگوید کلومیفن را به ترتیب زیر مصرف کنید:

  • در روزهای 3، 4، 5،6 و 7
  • در روزهای 5، 6،7،8 و 9

برخی از پزشکان هم هستند که ترجیح می دهند درمان را در روز دوم دوره یا روز چهارم دوره آغاز کنند . البته این شیوه درمانی زیاد رایج نیست.

بین موفقیت در آغاز مصرف کلومیفن در روز3یا5  تفاوت چندانی وجود ندارد. پزشک های مختلف ترجیح می دهند از پروتکل های متفاوتی استفاده کنند. در برخی از موارد پزشک ممکن است از شما بخواهد روز آغاز را در دوره بعدی تغییر دهید تا ببیند تفاوتی در وضعیت تان حاصل می شود یا خیر.

بهتر است کلومید در روزهای یکسانی مصرف گردد. برخی بر این باورند که مصرف قرص قبل از رفتن به رختخواب می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند.

این در حالیست که برخی اعتقاد دارند مصرف قرص در صبح اثر بهتری دارد. اگر دوره کلومید دیگری دارید می توانید آن را در  بازه های زمانی مختلف از روز مصرف کنید اما بعد از اینکه دوره را آغاز کردید زمان روز را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک گفته باشد.

اگر از متخصص باروری استفاده می کنید او ممکن است  هورمون hCG را به همراه کلومید تجویز کند. به این موضوع شات تحریک هم می گویند. این شات تحریک می تواند تخمک گذاری را در عرض 24 الی 36 ساعت تحریک کند. پزشک برای کمک به رابطه جنسی

بهتر یا عملکرد بهتر IUI ممکن است این شات را توصیه نماید.

زمانی که تست های بارداری را مورد بررسی قرار می دهید ممکن است اسم hCG به گوشتان خورده باشد. همانطور که می دانید hCG هورمون بارداری است.

نوشته های مرتبط

در بدن این هورمون همانند LH عمل می کند که هورمونی است که قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد به فولیکول ها سیگنال می دهد تخمک را آزاد نمایند. شات تحریک معمولا 7 الی 9 روز پس از آخرین قرص کلومید داده می شود اما ممکن است بعدا هم تجویز گردد.

اگر سونوگرافی نشان دهد فولیکول های شما برای بالغ شدن به زمان بیشتری نیاز دارند چنین شاتی تجویز می شود.

چه مدت بعد از مصرف کلومیفن باردار میشویم

هم متخصص زنان ومامایی و هم متخصص باروری معمولا آزمایش خون پروژسترون را بین روزهای 19 و 21 تجویز می کند . هر چند این آزمایش ممکن است در صورتی که پزشک بداند تخمک گذاری شما بعد از  روز 21دوره تان رخ خواهد به تعویق بیفتد.

همانطور که می دانید پروژسترون هورمونی است که بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد.علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

انجام ازمایش برای این هورمون می تواند عملکرد قرص کلومیفن برای تحریک تخمک گذاری را مورد بررسی قرار دهد. دلیل دیگری که برای تست سطح پروژسترون وجود دارد این است که پزشک مطمئن شود سطح این هورمون زیاد پایین نیست. 

اگر سطح این هورمون زیاد پایین باشد پزشک ممکن است به عنوان مکمل، شیاف واژینال پروژسترون را تجویز نماید.

پزشک می تواند تست بارداری بتا یا ازمایش خون را برای سنجش مقدار hCG تجویز کند. اینکار در اواسط  دو هفته انتظار و اواخر آن انجام می شود یا اینکه ممکن است ازمایش خون در انتهای دوره تجویز شود.

ممکن است پزشک از شما بخواهد تست های بارداری در منزل را بین روزهای بیست و هشتم و سی و پنجم دوره تان مصرف کنید و در صورت مثبت بودن به سراغش بروید. 

اگر جواب این تست مثبت بود که به شما تبریک می گوییم. پزشک بارداری شما را برای دو هفته مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود همه چیز به خوبی به پیش می رود. در این شرایط ممکن است دو یا چندقلو باردار باشید که باید این موضوع هم مورد بررسی قرار گیرد. 

اگر عصبی هستید، به خودتان بگویید که جای نگرانی وجود ندارد. بارداری بعد از دوره طولانی ناباروی اصلا اسان نیست به خصوص اینکه افراد از لحاظ عاطفی و احساسی تحت فشار هستند.

اگر تست بارداری تان منفی باشد پزشک ممکن است منتظر بماند و تست را مجددا انجام دهد. ممکن است سطح هورمون های بارداری هنوز به اندازه کافی زیاد نباشد. اگر زمانی که منتظر تست مجدد هستید پریود شدید دوره تان را از دست داده اید و باید منتظر دوره بعدی بمانید. داشتن دوره درمان ناموفق بسیار ازاردهنده و ناراحت کننده است. در این شرایط ممکن است امیدتان را از دست بدهید.

به خاطر داشته باشید که می توانید دوباره این شرایط درمان را آغاز کنید و برای موفقیت این مسیر را ادامه دهید. گاهی برای موفق شدن مجبور هستید شرایط را تغییر دهید. پس امیدتان را از دست ندهید.

ممکن است دوره کلومیفن با دوز یکسان دوباره تجویز شود. به خاطر اینکه دوره تان موفقیت آمیز نبوده است بدین معنی است که درمان باید بلافاصله تغییر کند. ممکن است شما به دوره درمانی بیشتری نیاز داشته باشید. به خاطر داشته باشید که حتی افرادی

که باروری خوبی دارند ممکن است در اولین ماهی که رابطه جنسی را امتحان می کنند باردار نشوند. همین امر درباره قرص کلومیفن نیز صادق است.

اگر تخمک گذاری ندارید دوره دیگری از کلومیفن ممکن است با دوز بالا تجویز شود. اولین دوره از کلومیفن معمولا با 50 میلی گرم آغاز می شود اما بیشتر خانم ها با چنین دوزی بارور نمی شوند. اگر چنین شرایطی برای شما رخ داد ممکن است نیاز به تغییر دوز

داشته باشید. پزشک تلاش می کند این دوز را تا سطح خاصی بالا ببرد .

در این شرایط ممکن است سایر روش های درمانی هم در نظر گرفته شود. زنانی که با کلومیفن باردار نمی شوند ممکن است به این قرص مقاوم باشند. اگر چنین شرایطی برایتان رخ داد، گزینه های درمانی متعددی پیش رویتان قرار دارد. از جمله این گزینه ها  می توان به تغییر دارو یا مصرف کلومیفن به همراه متفورمین اشاره کرد.

اگر سه الی شش دوره از کلومیفن به باروری منجر نشد، گزینه های درمانی جدیدی را می توان امتحان کرد.

شش دوره از کلومیفن به عنوان محدوده بالا در نظر گرفته می شود . اگر در 3 دوره درمانی بارداری رخ ندهد ممکن است پزشک به سراغ روش های درمانی دیگری برود.

نحوه مصرف کلومیفن برای دوقلویی

تخمدانهای یک زن دارای صدها هزار فولیکول هستند که هریک شامل چند سلول تخم نابالغ است. ماهی یک بار چند فولیکول وارد پروسه ی رشد میشوند. معمولاً تنها یک فولیکول بطور کامل رشد کرده و یک تخم آزاد میکند. دلیل این امر این است که زمانی که فولیکول به حد کافی بالغ میشود، هورمونهایی را به جریان خون وارد میکند که به بدن علامت می دهند تا تولید هورمونهای تحریک تخمک گذاری را کاهش دهد.

کلامید بدن را فریب داده و بدن را مجبور به تولید هورمونهای تحریک تخمک گذاری مینماید و باعث میشود تا فولیکولها در تخمدان بالغ شده و احتمال بالغ شدن بیش از یک تخمک و آزاد شدن آن در حین فرآیند تخمک گذاری را افزایش میدهد.علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

بیشتر دوقلوهایی که به علت مصرف کلامید به دنیا آمده اند همسان  نیستند. در فرآیندهای پزشکی که بر روی بر روی بارداریهای دوقلو انجام میشود، متوجه شده اند که یکی از هر پنج دوقلو همسان بوده است. این در حالیست که دوقلوها، غیرهمسان  بوده اند.

چرا آنها همسان نیستند؟ کلامید شانس بارداری دوقلو را افزایش میدهد زیرا تخمدانها ممکن است بیشتر از یک تخم آزاد کنند و دوقلوهای همسان از یک تخم بوجود می آیند نه دو تا.

اگر پس از مصرف کلامید دوقلو باردار شدید، نترسید. مراقبتهای خوب در طی بارداری، ریسک عوارض را کاهش داده و حمایت دوستان و خانواده از شما میتواند این امر را به یک موهبت دوچندان تبدیل نماید.

ممکن است شما به علت بارداری دوقلو نیاز داشته باشید که تحت نظر یک متخصص ژنتیک باشید. اگر عوارض بارداری زیاد باشد، پزشک شما را به این متخصص ارجاع خواهد داد.

براساس اظهارات CDC، وقوع تولد دوقلو در جمعیت عمومی آمریکا درحدود 3 درصد یا 33.5 دوقلو در هر 1000 نوزاد است. اما این آمار عوامل شخصی شما را که می توانند در افزایش شانس داشتن دوقلو، سه قلو یا بیشتر قابل توجه باشند، در نظر نمی گیرد. این عوامل عبارتند از:

  • سن شما
  • سابقه خانوادگی شما در رابطه با داشتن دوقلو
  • داروهائی که مصرف می کنید

پزشک به احتمال زیاد در انتهای سه ماهه ی اول یک سونوگرافی درخواست می کند. این سونوگرافی نشان می دهد که دوقلوها از یک جفت استفاده میکنند یا در کیسه ی آمنیوتیک یکسانی قرار دارند.

دوقلوهایی که از یک جفت استفاده میکنند، مونوکوریونیک  نامیده میشوند. دوقلوهای مونوکوریونیک دوقلوهای همسان هستند و ریسک بالاتری دارند. 70 درصد از دوقلوهای همسان از یک جفت استفاده می کنند. دوقلوهایی که هم از جفت یکسان و هم از کیسه

ی یکسان استفاده می کنند، مونوکوریونیک-مونوآمنیوتیک  نام دارند.

این اتفاق در کمتر از یک درصد از دوقلوها رخ می-دهد و بسیار خطرناک است. تعداد بسیار زیادی از دوقلوهایی که نتیجه ی مصرف کلامید هستند، از نوع غیر همسان میباشند یعنی جفت و کیسه ی مجزا دارند. البته دوقلوهای همسان نیز با داروهای باروری ایجاد

میشوند.علائم بارداری بعد از مصرف کلومیفن

قرص کلومیفن را شب بخوریم یا روز

شما نمی توانید به طور کامل از عوارض جانبی بالقوه کلومیفن جلوگیری کنید یا همه خطرات را از بین ببرید، اما کارهایی وجود دارد که شما یا پزشکتان می توانید انجام دهید تا احتمالاً به کاهش آنها کمک کند. 

  • با کمترین دوز ممکن شروع کنید : بیشتر لزوماً به معنای بهتر نیست. احتمالاً پزشک شما را با کمترین دوز شروع می‌کند، اما اگر چرخه اول ناموفق باشد، ممکن است شما را تشویق کند که با همان دوز دوباره امتحان کنید. ممکن است فکر کنید دوز بالاتر بهتر است، اما این لزوما درست نیست. 
  • قرص را عصر مصرف کنید : اگر سردرد دارید، مصرف کلومید قبل از خواب ممکن است کمک کند.
  • رژیم غذایی خود را کنترل کنید : افزایش وزن ممکن است در حین مصرف کلومید رخ دهد، اما بیشتر این افزایش وزن باید موقتی باشد. افزایش وزن ناشی از نفخ و احتباس آب از بین می رود. با این حال، وزنی که از خوردن استرس هنگام مصرف کلومید به دست می آورید، باقی می ماند. 
  • مراقبت از خود را خوب تمرین کنید : نوسانات خلقی در Clomid واقعی هستند. آنها “فقط در سر شما” نیستند. بهترین راه برای مقابله با این عارضه جانبی این است که به خوبی از خود مراقبت کنید. به اندازه کافی بخوابید، خوب غذا بخورید و از دوستان و خانواده حمایت کنید.
  • لایه لایه لباس بپوشید : اگر گرگرفتگی را تجربه می کنید، چند لایه لباس بپوشید. به این ترتیب، اگر به طور ناگهانی احساس گرمای بیش از حد کردید، می توانید چیزی را بردارید و کمی سریعتر خنک شوید. نوشیدن چیزی سرد نیز می تواند به خنک شدن شما کمک کند.    

بهترین زمان مصرف کلومیفن در بدنسازی

برای افرادی که زیاد از استروئیدها مصرف می‌کنند، کلومید به اندازه کافی در پیش‌گیری از عوارض ناشی از استروژن موثر و کارآمد نیست. آنها باید از بازدارنده‌های معطر که مانع از ایجاد استروژن می‌شوند استفاده کنند. این مواد برای جلوگیری از رشد سینه و نیز ذخیره زیاد آب در بدن بسیار موثر هستند.

در ارتباط با حفظ مایعات در بدن: هرچند کلومید در این زمینه مداخله می‌کند، اما کارایی چندانی ندارد، زیرا سطح استروژن در خون را کاهش نمی‌دهد بلکه فقط باعث انسداد دریافت‌کننده‌های استروژن می‌شود که با حضور استروئیدهای آنابولیک تعداد این دریافت کننده‌ها افزایش می‌یابد.

مصرف کلومید در دوره مصرف استروئیدها، از عوارض جانبی ناشی از استروژن پیش‌گیری می‌کند اما در زمینه کنترل جریان خون نا کارآمد است.

می دانید که افزایش سطح استروژن باعث بزرگی پستان مرد و کندی جریان خون در بدن می‌شود. کندی جریان خون باعث افزایش فشار خون و همچنین افزایش فشار وارده به ماهیچه‌ها می‌شود. به همین دلیل برای حذف آن از لایه‌های داخلی بدن و خشک‌شدن بدن (اصطلاحی در بدنسازی) ورزشکاران از داروهای ادرارآور استفاده می‌کنند.

زنان 909 ارائه دهنده خدمات مشاوره و درمان.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.