لکه بینی در بارداری نشانه چیست ؟

لکه بینی در بارداری نشانه چیست : لکه بینی در دوران بارداری می تواند شما را نگران کند ، اما در اینجا باید در مورد علت آن بدانید.

اگر در هفته پنجم بارداری هستید و متوجه وجود خون در لباس زیر خود شده اید، ممکن است احساس نگرانی کنید زیرا لکه بینی در بارداری گاهی اوقات می تواند نشان دهنده سقط جنین باشد. اما، بیش از یک دلیل احتمالی برای لکه بینی در اوایل بارداری وجود

دارد و در واقع بسیار رایج است. لکه بینی یا خونریزی خفیف در اوایل بارداری تقریباً برای یک سوم تمام والدین آینده رخ می دهد و اغلب هیچ تهدیدی برای فرد باردار یا کودک ایجاد نمی کند.

لکه بینی در بارداری نشانه چیست

لکه بینی در دوران بارداری یکی از مواردی است که می تواند باعث افزایش سطح استرس شما شود. دیدن خون در هر زمان خارج از دوره قاعدگی ترسناک است ، اما به خصوص هنگامی که باردار هستید و شروع تصور بدترین حالت آسان است.خونریزی و لکه بینی از واژن در دوران بارداری شایع است.

اگر در دوران بارداری خونریزی یا لکه بینی دارید، همیشه به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد، اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از مشکل برای شما یا سلامت کودکتان باشد.اگر خونریزی شدید دارید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

در مورد خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری به پزشک خود بگویید.

خونریزی و لکه بینی از واژن در دوران بارداری شایع است. تا 1 از 4 (تا 25٪) از همه زنان باردار در طول بارداری خود خونریزی یا لکه بینی دارند.

خونریزی و لکه بینی در بارداری همیشه به معنای وجود مشکل نیست، اما می تواند نشانه سقط جنین یا سایر عوارض جدی باشد. سقط جنین زمانی است که نوزاد قبل از هفته 20 بارداری در رحم می میرد.

اگر خونریزی یا لکه بینی دارید، حتی اگر متوقف شود، با پزشک خود تماس بگیرید . ممکن است علت آن چیز جدی نباشد، اما پزشک شما باید علت آن را پیدا کند.

اما هنوز وحشت نکنید. این واقعاً شایع است – از هر چهار زن باردار یک نفر در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول بارداری خود دچار لکه بینی می شود . و تعدادی از دلایل بروز آن وجود دارد ، بسیاری از آنها کاملاً خوش خیم هستند. بیشتر زنانی که لکه بینی را تجربه می کنند بارداری کاملاً سالم دارند.

چه عواملی باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

چند دلیل اصلی لکه بینی بارداری وجود دارد. برخی نگران کننده هستند ، اما خبر خوب این است که اکثر آنها منجر به عوارض عمده نمی شوند ، کاملاً قابل درمان هستند و هشداردهنده ای نیستند.

لکه بینی در ماه دوم بارداری

 

لکه بینی در دوران بارداری قبل از هفته 20

پزشکان تخمین می زنند که 25 تا 40 درصد از افراد باردار در اوایل بارداری دچار نوعی خونریزی واژینال یا لکه بینی می شوند و در اغلب موارد، بارداری کاملاً طبیعی پیش می رود.3تعدادی از علل خوش خیم احتمالی لکه بینی یا خونریزی در نیمه اول بارداری وجود دارد، از جمله:

خونریزی لانه گزینی: پس از لقاح، بارداری به طور رسمی زمانی آغاز می شود که تخمک در پوشش داخلی رحم لانه گزینی می کند. گاهی اوقات این فرآیند باعث ایجاد مقدار کمی لکه بینی یا خونریزی می شود که به عنوان خونریزی لانه گزینی شناخته می

شود و جای نگرانی نیست. اگر حدود یک هفته تا 10 روز پس از تخمک گذاری (در حدود زمان از دست دادن قاعدگی) متوجه مقدار کمی خونریزی شدید، احتمالاً لانه گزینی علت آن است.

آمیزش جنسی : در طول سه ماهه دوم، به دلیل افزایش خون رسانی در ناحیه دهانه رحم، دهانه رحم متورم می شود. در نتیجه، نفوذ واژن – چه با آلت تناسلی، انگشت یا اسباب بازی – ممکن است باعث ایجاد لکه‌های خفیف در دوران بارداری شود.

عفونت ها: برخی افراد ممکن است به دلیل عفونتی مانند کلامیدیا دچار خونریزی دهانه رحم شوند.4در این موارد، بیماری زمینه ای نیاز به درمان دارد، بنابراین به احتمال زیاد به آنتی بیوتیک از پزشک خود نیاز خواهید داشت.

معاینه داخلی توسط متخصص زنان و زایمان یا مامای شما: خونریزی پس از آزمایش پاپ اسمیر یا معاینه لگن که در بسیاری از روش ها بین هفته ششم و دوازدهم بارداری انجام می شود، غیر معمول نیست. لکه بینی ممکن است در عرض 24 ساعت پس از

ویزیت رخ دهد و معمولاً در عرض یک روز از بین می رود.

گاهی اوقات خونریزی در نیمه اول بارداری می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد، مانند:

خونریزی یا لکه بینی ممکن است در هر زمانی رخ دهد، از زمان بارداری تا قبل از زایمان . لکه بینی خونریزی خفیف است. زمانی اتفاق می افتد که چند قطره خون روی لباس زیرتان باشد. لکه بینی آنقدر سبک است که خون روی آستر شورت را نمی

پوشاند. خونریزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون شدیدتر باشد، به اندازه ای که برای جلوگیری از خیس شدن خون لباس زیر و لباس شما به یک آستر یا پد شورت نیاز دارید.

لکه بینی در بارداری بعد از 20 هفته

اگرچه خطر از دست دادن بارداری (معروف به مرده زایی بعد از 20 هفته اول) پس از سه ماهه اول به شدت کاهش می یابد و بسیاری از عوارض اولیه دیگر عاملی نیستند (مانند حاملگی خارج از رحم و مولار)، خونریزی یا لکه بینی در نیمه دوم بارداری.  بارداری باید جدی گرفته شود، به خصوص اگر ادامه داشته باشد.

علل لکه بینی یا خونریزی واژن در نیمه دوم بارداری عبارتند از:

  • رابطه جنسی
  • بررسی های دهانه رحم، به خصوص در اواخر سه ماهه سوم که معمولاً تکرار می شود
  • جفت سرراهی ، که زمانی است که جفت به طور جزئی یا کامل دهانه رحم را می پوشاند
  • جداشدگی جفت ، زمانی است که جفت شروع به دور شدن یا دور شدن کامل از دیواره رحم می کند.

زایمان زودرس ، که در آن خونریزی واژینال با گرفتگی یا انقباض، اسهال، فشار لگن یا کمردرد قبل از هفته 37 همراه است، اگر کنترل نشود، می تواند عواقب جدی برای نوزاد داشته باشد. پس از 37 هفته، این علائم می تواند شروع طبیعی برای زایمان باشد.

اگر در دوران بارداری خونریزی یا لکه بینی داشتید چه باید کرد؟

در هر زمانی در دوران بارداری فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا اگر موارد زیر را دارید به اورژانس مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید
  • خونریزی همراه با درد یا گرفتگی
  • سرگیجه و خونریزی
  • درد در شکم یا لگن شما

در صورت داشتن هر نوع خونریزی در دوران بارداری با پزشک خود تماس بگیرید و موارد زیر را انجام دهید:

  • میزان خونریزی خود، شدت یا سبک شدن آن و تعداد پدهایی که استفاده می کنید را پیگیری کنید.
  • رنگ خون را بررسی کنید. ممکن است ارائه دهنده شما بخواهد بداند. می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد، مانند قهوه ای، تیره یا قرمز روشن.
  • هنگام خونریزی از تامپون، دوش و رابطه جنسی استفاده نکنید.
  • لکه بینی همیشه نشانه سقط جنین نیست.
  • زنان باردار بیشتر در 12 هفته اول بارداری دچار لکه بینی می شوند.
  • لکه بینی بیشتر در هفته های ششم و هفتم بارداری رخ می دهد.

لکه بینی در سه ماهه اول می تواند به علت برخی عوامل زیر بروز کند:

چه زمانی خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری جدی است؟

خونریزی واژینال در دوران بارداری غیر معمول نیست و همیشه به این معنی نیست که چیزی اشتباه است. هنگام تعیین شدت خونریزی که تجربه می کنید، مهم است که به کیفیت خونریزی و سایر علائم همراه با آن توجه کنید، مانند:

  1. درد
  2. هر گونه گرفتگی یا انقباض
  3. چقدر خونریزیش سنگینه
  4. اگر خونریزی بدتر می شود
  5. اگر مایع یا ترشحات دیگری وجود داشته باشد
  6. اگر تب دارید
  7. رنگ خون (مانند قرمز روشن در مقابل قهوه ای یا صورتی)

لکه بینی در بارداری نشانه پسر

مقدار کمی خونریزی واژینال در اوایل بارداری ممکن است رخ دهد. در بیشتر موارد، جدی نیست. ممکن است در 20 هفته اول به دلایل مختلف اتفاق بیفتد.

این می تواند نتیجه یک چیز جدی یا غیر جدی باشد. ادامه خونریزی در طول بارداری شایع نیست. در صورت خونریزی شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر درد شدید دارید به اورژانس مراجعه کنید.

هر زمان که خونریزی از هر نوع داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. اگر خونریزی واژینال یا لکه بینی دارید با پزشک خود تماس بگیرید. این مهم است حتی اگر آزمایش اولتراسوند تایید کند بارداری شما طبیعی است. سونوگرافی جایی است که تکنسین یک گرز را

دور شکم شما حرکت می دهد تا تصویری از نوزاد را ببیند.

دلایل غیر جدی برای خونریزی در اوایل بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • لانه گزینی (از آنجایی که تخمک در 6 تا 12 روز اول در رحم قرار می گیرد)
  • ارتباط جنسی
  • عفونت
  • هورمون ها

علل جدی تر خونریزی واژینال در اوایل بارداری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حاملگی خارج از رحم (بارداری که خارج از رحم شروع می شود و زنده نمی ماند اما می تواند تهدید کننده زندگی باشد).
  • سقط جنین (از دست دادن نوزاد در اوایل بارداری).
  • حاملگی مولار (تخمک بارور شده که در رحمی که زنده نیست کاشته می شود).
  • در بارداری بعدی، شرایط پزشکی جدی زیر می تواند باعث خونریزی واژینال شود:
  • جدا شدن جفت (جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می شود).
  • جفت سرراهی (جفت خیلی پایین در رحم قرار دارد و تقریباً دهانه رحم را می پوشاند).
  • جفت آکرتا (زمانی که جفت به رحم حمله می کند و از دیواره رحم جدا نمی شود).
  • زایمان زودرس (زمانی که قبل از تکمیل هفته 37 از 40 بارداری شروع می شود).

خونریزی ممکن است تنها یکی از علائم زایمان زودرس باشد. زایمان زودرس همچنین می تواند شامل ترشحات واژن، فشار در لگن یا شکم (پایین معده)،

کمردرد مبهم، گرفتگی عضلات، انقباضات و آبریزش باشد.

داشتن مقداری لکه بینی یا خونریزی در اوایل بارداری طبیعی است. خونریزی یا لکه بینی در سه ماهه اول ممکن است مشکلی نداشته باشد. می تواند ناشی از:

  • داشتن رابطه جنسی
  • یک عفونت
  • کاشت. هنگامی که یک تخمک بارور شده (جنین) به پوشش داخلی رحم (رحم) می چسبد و شروع به رشد می کند.
  • تغییرات هورمونی هورمون ها مواد شیمیایی ساخته شده توسط بدن هستند.
  • تغییرات در دهانه رحم شما دهانه رحم به سمت رحمی که در بالای واژن قرار دارد باز می شود.
  • انواع خاصی از آزمایشات در دوران بارداری مانند آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS). اینها آزمایشاتی هستند که برای بررسی ناهنجاری های ژنتیکی در کودک شما انجام می شوند. ناهنجاری های ژنتیکی تغییراتی در ژن هایی است که از مادر یا پدر به نوزاد منتقل می شود. این تغییرات ژنتیکی می تواند مشکلات سلامتی برای نوزاد ایجاد کند.
  • مشکلات مربوط به سیگار کشیدن. اگر سیگار می کشید، بهتر است قبل از بارداری یا به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید آن را ترک کنید.

خون ریزی استقرار تخمک یا کاشت

خون ریزی کاشت 6 تا 12 روز پس از استقرار تخمک در رحم زن رخ می دهد. خون ریزی کاشت نشان دهنده این است که جنین در دیواره رحم مادر مستقر

شده است. همه زن ها خون ریزی کاشت را تجربه نمی کنند، اما در زنانی که آن را تجربه می کنند، معمولاً یکی از اولین علائم بارداری است. خون در خون

ریزی کاشت معمولاً به رنگ صورتی روشن تا قهوه ای تیره است.

حاملگی خارج رحمی

در حاملگی خارج رحمی باید سریعا به پزشک مراجعه شود. حاملگی خارج رحمی هنگامی رخ می دهد که تخم بارور شده به خارج از رحم وصل شود. لکه

بینی های طولانی مدت و افزایش درد شکم می تواند علائم بارداری خارج رحمی باشد.

خون ریزی یا لکه بینی در دوران حاملگی خارج رحمی معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • درد شدید شکم یا لگن
  • ضعف، سرگیجه یا غش
  • فشار هنگام دفع مدفوع

یک حاملگی خارج رحمی:

  • در حدود 1 از 60 بارداری رخ می دهد.
  • بعضی اوقات این حاملگی می تواند لوله فالوپ را پاره کند و منجر به خون ریزی شدید شود.
  • در برخی موارد، تزریق خون و جراحی برای درمان خون ریزی لازم است.

لکه بینی بارداری چه رنگی است

 

آخرین بار چه زمانی رابطه جنسی داشتید؟ بعدش خونریزی کردی؟

آیا اختلال خونریزی دارید؟ زنان مبتلا به اختلالات خونریزی در معرض خطر عوارض دوران بارداری و بعد از آن هستند. این شامل کم خونی ناشی از فقر آهن،

خونریزی در دوران بارداری و خونریزی شدید پس از زایمان (خونریزی پس از زایمان) است. اگر اختلال خونریزی دارید قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین اختلالات خونریزی ژنتیکی هستند.

  • سقط جنین.  تقریباً تمام زنانی که سقط می‌کنند، قبل از سقط، خونریزی یا لکه بینی دارند.
  • حاملگی خارج از رحم . این زمانی است که یک تخمک بارور شده خود را در خارج از رحم لانه گزینی می کند و شروع به رشد می کند. حاملگی خارج از رحم نمی تواند منجر به تولد نوزاد شود. می تواند مشکلات جدی و خطرناکی برای زن باردار ایجاد کند.
  • بارداری مولار . این زمانی است که توده ای از بافت در داخل رحم به جای نوزاد تشکیل می شود. حاملگی مولار نادر است.

چه چیزی باعث خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری می شود؟

خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • کار یدی
  • داشتن رابطه جنسی
  • یک معاینه داخلی توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما
  • مشکلات دهانه رحم، مانند عفونت، رشد، التهاب یا نارسایی دهانه رحم . این زمانی است که دهانه رحم زن خیلی زود باز می شود. التهاب دهانه رحم زمانی است که ممکن است دردناک، متورم، قرمز یا تحریک شده باشد.

خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد، مانند:

  • زایمان زودرس این زایمانی است که خیلی زود اتفاق می افتد، قبل از هفته 37 بارداری.
  • جفت سرراهی . این زمانی است که جفت بسیار پایین در رحم قرار دارد و تمام یا بخشی از دهانه رحم را می پوشاند.
  • جفت آکرتا .  این زمانی است که جفت بیش از حد عمیق به دیواره رحم رشد می کند.
  • جداشدگی جفت . این زمانی است که جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می شود.
  • پارگی رحماین زمانی است که رحم در حین زایمان پاره می شود. این خیلی به ندرت اتفاق می افتد. اگر یک اسکار در رحم ناشی از زایمان سزارین قبلی (که سزارین نیز نامیده می شود) یا نوع دیگری از جراحی روی رحم وجود دارد، می تواند اتفاق بیفتد. سزارین جراحی است که در آن کودک شما از طریق برشی که پزشک در شکم و رحم شما ایجاد می کند به دنیا می آید.

لکه بینی خونریزی خفیف از واژن است. این لکه بینی مشابه پریودی  است، اما بسیار خفیف تر است. رنگ خون می تواند هر چیزی از قرمز تا قهوه ای باشد.

 لکه بینی در هفته های اول بارداری بسیار شایع است. همانطور که بسیاری از افراد باردار در سه ماهه اول بارداری لکه بینی را مشاهده می کنند.

اگر با روش IVF یا درمان باروری مشابه باردار شده باشید، احتمال لکه بینی پس از IVF وجود دارد. اگر دو نطفه در رحم قرار داده شود، ممکن است  یکی از آن ها رشد نکند. این مسئله باعث خونریزی می شود.

نوشته های مرتبط

زایمان زودرس یا سقط جنین

خون ریزی، درد شکم و کمر علائم شایع سقط جنین می باشند. بیشترین سقط جنین در 13 هفته اول بارداری رخ می دهد. زنان باردار در صورتی که خون ریزی قرمز قهوه ای یا روشن با گرفتگی یا بدون گرفتگی دارند، باید به پزشک خود مراجعه کنند.

خون ریزی ناشی از سقط جنین می تواند منجر به بروز علائم زیر شوند:

  • کاهش وزن
  • گرفتگی یا انقباضات
  • درد خفیف تا شدید
  • کاهش ناگهانی علائم بارداری
  • ترشحات واژن سفید – صورتی

پزشک احتمالاً دو یا چند آزمایش خون را برای بررسی میزان هورمون حاملگی بیمار انجام خواهد داد. به این هورمون گنادوتروپین کوریونی انسان (hCG) گفته می شود. آزمون ها 24 تا 48 ساعت با فاصله از هم انجام می گیرند. کاهش سطح hCG نشان دهنده، از دست رفتن حاملگی می باشد. سقط جنین شایع است و در حدود 20 درصد افرادی که باردار هستند، اتفاق میفتد.

خون ریزی زیر کوریونی

در خون ریزی زیر کوریونی، خون بین کیسه حاملگی و دیواره رحم جمع می شود. در این صورت ممکن است در بعضی مواقع، لخته های داخل رحمی در سونوگرافی مشاهده شوند. بدن غالباً این لخته های خون را مجدداً جذب می کند. اما گاهی اوقات خون تیره یا حتی لخته های کوچک از مهبل خارج می شوند.

بارداری مولی

بارداری مولی، که به عنوان خال هیداتی فرم نیز شناخته می شود، یک ناهنجاری در هنگام لقاح است که منجر به رشد بافت غیر طبیعی در داخل رحم می شود. بارداری مولی یک بارداری طبیعی نیست، اما رشد بافت غیر طبیعی در داخل رحم منجر به علائم بارداری طبیعی می شود.

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است

خونریزی و لکه بینی از واژن در دوران بارداری شایع است..

اگر در دوران بارداری خونریزی یا لکه بینی دارید، همیشه به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد، اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از مشکل برای شما یا سلامت کودکتان باشد.

اگر خونریزی شدید دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید ..در مورد خونریزی یا لکه بینی در دوران بارداری به پزشک خود بگویید.

خونریزی و لکه بینی از واژن در دوران بارداری شایع است. تا 1 از 4 (تا 25٪) از تمام زنان باردار در طول بارداری خود خونریزی یا لکه بینی دارند.

خونریزی و لکه بینی در بارداری همیشه به معنای وجود مشکل نیست، اما می تواند نشانه سقط جنین یا سایر عوارض جدی باشد. سقط جنین زمانی است که نوزاد قبل از هفته بیستم بارداری در رحم می میرد.

اگر خونریزی یا لکه بینی دارید، حتی اگر متوقف شود، با پزشک خود تماس بگیرید . ممکن است دلیل آن چیز جدی نباشد، اما ارائه دهنده شما باید علت آن را پیدا کند.

خونریزی واژینال معمولاً خون بدون لخته یا بافت است. اگر چیزی غیر از خون مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. سعی کنید ترشحات را در ظرفی جمع آوری کرده و هنگام مراجعه به پزشک با خود بیاورید. ممکن است به این معنی باشد که شما سقط

جنین کرده اید. اگر چنین باشد، پزشک شما مراقبت های بیشتری را ارائه خواهد کرد. اگر تمام بافت سقط جنین از بین نرود، پزشک ممکن است نیاز به انجام یک روش داشته باشد.

این روش اتساع و کورتاژ (D و C) نامیده می شود. این شامل باز کردن (اتساع) دهانه رحم است. پزشک شما به آرامی بافت باقیمانده از سقط جنین را ساکشن می کند. در اوایل بارداری، ممکن است به آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) نیز نیاز

داشته باشید. این آزمایشات برای بارداری طبیعی است و می تواند به تشخیص حاملگی خارج رحمی یا سقط احتمالی سقط کمک کند. گروه خونی شما نیز تأیید می شود.

امکان دارد لکه بینی در سه ماهه اول بارداری بدون دلیل قابل مشخصی رخ دهد. در اوایل دوران بارداری، بدن زن دچار تغییرات بسیار زیادی می شود. تغییرات هورمونی می تواند عامل لکه بینی خفیف در برخی از زنان باشد.

تغییر در دهانه رحم

تغییرات و عدم تعادل هورمون ها در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد تغییر در دهانه رحم شود و آن را نرم تر و مستعد خون ریزی کند.

عفونت

یک عفونت واژینال می تواند باعث خون ریزی واژن در دوران بارداری شود. خون ریزی احتمال دارد با ترشحات غیر طبیعی واژن همراه باشد.

به همین دلیل زنان باردار باید در مورد لکه بینی دوران بارداری خود حتما با پزشک مشورت کنند. پزشک می تواند علت های جدی تر لکه بینی در بارداری را رد و یا تایید کنند.

لکه بینی در بارداری نشانه پسر

لکه بینی در سه ماهه دوم

وجود برخی از درد ها و مقدار کمی لکه بینی در سه ماهه دوم بارداری طبیعی است. اما زنانی که خون ریزی خفیف، لکه بینی یا ترشحات غیر طبیعی را تجربه می کنند باید با پزشک مشورت کنند. خون ریزی در سه ماهه دوم می تواند باعث التهاب خفیف و تحریک دهانه رحم شود. تحریک دهانه رحم معمولاً بعد از رابطه جنسی یا معاینه گردن رحم رخ می دهد.

پولیپ دهانه رحم : یکی دیگر از دلایل احتمالی خون ریزی در سه ماهه دوم است. پولیپ یک رشد خوش خیم در دهانه رحم می باشد.  به دلیل افزایش تعداد رگ های خونی در بافت اطراف دهانه رحم، احتمال دارد زنان در دوران بارداری لکه بینی را تجربه کنند. در دوران بارداری، پولیپ های دهانه رحم ممکن است متورم یا تحریک شده و باعث خون ریزی شود.

خون ریزی شدید در سه ماهه دوم ممکن است نشانه علائم شرایط جدی تر باشد، مانند:

مشکلات جفت

جفت اندامی است که کودک در حال رشد را تغذیه و محافظت می کند.

مشکلات ناشی از جفت عامل اصلی خون ریزی در هنگام زایمان است. شرایط و بیماری های که از جفت ناشی می شوند نیاز به مراجعه فوری پزشک دارند، زیرا مشکلات جفت می تواند به جنین آسیب برساند و باعث خون ریزی شدید در دوران بارداری شود.

لکه بینی در اوایل بارداری چند روز طول میکشد

 

برخی از موارد جفت که ممکن است باعث خون ریزی در سه ماهه دوم شود عبارتند از :

جفت سرراهی یا پلاسنتا پرویا

جفت سر راهی زمانی رخ می دهد که جفت در رحم بسیار کم باشد. در این صورت احتمال دارد جفت، دهانه رحم را به طور کامل یا جزئی بپوشاند و باعث خون ریزی در طول بارداری شود. در موارد شدید، پزشکان ممکن است مراقبت های پزشکی و یا سزارین را توصیه کنند.

چسبندگی جفت

چسبندگی جفت باعث می شود جفت بسیار عمیق تر از حد معمول در رحم نفوذ کند. چسبندگی جفت بیشتر در سه ماهه سوم بارداری موجب خون ریزی می شود.

کندگی جفت

  • گاهی اوقات جفت خیلی زود از رحم جدا می شود.
  • کندگی جفت می تواند باعث خون ریزی، کمردرد و گرفتگی شدید شکم شود.
  • تشخیص زودرس آن می تواند از بروز عوارض شدید برای مادر و نوزاد جلوگیری کند.
لکه بینی در سه ماهه سوم

در سه ماهه سوم بارداری احتمال دارد بعد از رابطه جنسی یا معاینه گردن رحم خون ریزی کم یا لکه بینی رخ دهد. این خون ریزی های معمولی و طبیعی هستند. زنان در صورتی که در اواخر بارداری خون ریزی شدید واژن دارند، باید فورا به دنبال درمان باشند. خون ریزی در اواخر دوره بارداری می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

زایمان زودرس

خون ریزی در اواخر دوران بارداری می تواند نشانه اولیه زایمان زود رس باشد. بعضی از خانم ها ممکن است متوجه ترشحات و لخته های غیر طبیعی مخاطی شوند. یک لخته مخاطی ترکیبی از ترشحات واژن، مخاط و خون است.

در صورتی که زایمان قبل از 37 هفته رخ دهد، احتمال دارد کودک نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشد و مشکلات دیگری را تجربه کند. زایمان زودرس در طول سه ماهه دوم بارداری، زندگی کودک را به خطر می اندازد.

وازا پرویا

وازا پرویا مشکلی در عروق خونی کودک است.

وازا پرویا باعث می شود که برخی از رگ های خونی کودک به موازات دهانه رحم، حرکت کنند. این رگ های خونی ممکن است باعث خون ریزی غیر طبیعی به خصوص در اواخر بارداری یا در دوران زایمان زودرس شود. خانم هایی که وازپرویا دارند معمولاً سزارین می شوند.

پارگی رحم

پارگی رحم می تواند با خون ریزی شدید همراه باشد. لکه بینی در بارداری نشانه چیست

پارگی رحم برای مادر و کودک خطرناک است. همچنین می تواند باعث زایمان زود رس شود. زنی که خون ریزی، درد، تب را تجربه می کند، یا اخیراً دچار آسیب دیدگی شکم یا رحم شده، ممکن است دچار پارگی رحم شود و باید به اورژانس مراجعه کند.

بیماری تروفوبلاستیک حاملگی

بیماری تروفوبلاستیک حاملگی (GTD) گروهی از بیماری های نادر هستند که باعث رشد سلول های غیر طبیعی در رحم در طول و بعد از بارداری می شود. این سلول ها می توانند تومورها و توده ها را تشکیل دهند. بعضی اوقات این توده ها سرطانی می شوند، اما بیشتر اشکال تروفوبلاستیک خوش خیم است.

هماتوم ساب کرونیکهماتوم ساب کرونیک تجمع خون بین رحم و جفت در داخل چین های جفت (که غشای خارجی جنین ، در کنار جفت است) است. این وضعیت می تواند از لکه بینی سبک در دوران بارداری تا خونریزی شدید ایجاد کند.  در بیشتر موارد ، روی سلامتی بارداری تأثیری ندارد و به خودی خود برطرف می شود ، اما در صورت ادامه لکه بینی باید با پزشک خود صحبت کنید.

درمان لکه بینی در بارداری

  • برگ های گواوا :
  • از موثر ترین درمان های خانگی لکه بینی در بارداری ترکیب برگ های گواوا و برگ های سیب ستاره ای می باشد. ترکیب این دو را در آب بجوشانید و میل نمایید تا شاهد برطرف شدن خونریزی های خود در طول بارداری شوید .
  • دوری از فعالیت های شدید
  • از دیگر راه کارهای دیگر این است که از انجام فعالیت ها و جنب و جوش های زیاد دور بمانید. فعالیت های شدید فشار روی رحم ایجاد می‌ کند و باعث خونریزی بیشتر می‌ شود .
  • روی تخت دراز بکشید :
  • یکی از درمان های مناسب برای زمانی که دچار لکه بینی در بارداری (Spotting in pregnancy) می شوید این است که روی تخت دراز بکشید و استراحت کنید زیرا در این شرایط جفت در یک وضعیت مناسب قرار می‌ گیرد و ایمنی پیدا می‌ کند و خطر سقط کاهش پیدا می‌ کند.
  • مصرف اسیدفولیک :
  • زمانی که در طول بارداری دچار خونریزی و لکه بینی شدید یکی از درمان های ساده ی خانگی برطرف کردن آن این است که از اسید فولیک استفاده کنید تا با کم‌ خونی بدن مقابله کند و میزان عملکرد جفت جنین را بهبود بخشد از این رو سطح مراقبت جفت از جنین بالا تر می رود.
  • رابطه جنسی برقرار نکنید :
  • اگر در طول بارداری دچار خونریزی می شوید رابطه جنسی را کنار بگذارند .


خونریزی ممکن است کم باشد و طی یک یا دو روز متوقف شود.

با این حال ، گاهی اوقات خونریزی شدید می شود و سقط جنین اتفاق می افتد. در حالی که هنوز نیاز به مراجعه به پزشک دارید ، در چنین شرایطی هیچ مراقبت اضطراری وجود ندارد که بتواند بارداری شما را نجات دهد.

گاهی اوقات ، در طی سقط جنین ، ممکن است مقداری از بافت بارداری در داخل رحم باقی بماند. این در صورت عدم درمان می تواند منجر به خونریزی بسیار شدید شود. پزشک شما در صورت نیاز به درمان بیشتر به شما اطلاع می دهد.

در صورت منفی بودن Rhesus (Rh) (اگر گروه خونی منفی دارید) برای جلوگیری از مشکلات مربوط به ناسازگاری احتمالی خون در بارداری های آینده ، ممکن است به تزریق ایمونوگلوبولین ضد D نیاز داشته باشید.

درمان لکه بینی در بارداری با شیاف پروژسترون

 

درمان شما بستگی به علت خونریزی شما دارد. ممکن است نیاز به معاینه پزشکی و آزمایش داشته باشید.
در بیشتر مواقع، درمان خونریزی یا لکه بینی استراحت است. پزشک شما همچنین ممکن است درمان هایی مانند:

  • از محل کار خود مرخصی بگیرید و مدتی از پای خود دور بمانید
  • ممکن است برای محافظت از کودک در برابر بیماری Rh به دارو نیاز داشته باشید. بیماری Rh زمانی است که خون شما و خون نوزاد ناسازگار باشد (نمی تواند با هم باشد). این بیماری می تواند مشکلات جدی – حتی مرگ – برای کودک شما ایجاد کند.
  • از رابطه جنسی، دوش گرفتن و استفاده از تامپون خودداری کنید
  • اگر خونریزی شدید دارید، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان یا جراحی داشته باشید

درمان لکه بینی در سه ماهه اول بارداری، شیاف پروژسترون شبی یک عدد است که پزشک با توجه شرایط بیمار و میزان خونریزی و سن حاملگی بر اساس سونوگرافی های بارداری، دوز آن را تعیین و یا تغییر می دهد.

پزشکان توصیه می کنند بدون اجازه پزشک از شیاف برای درمان لکه بینی ها استفاده نکنید. چرا که دوز و تعداد مصرف این شیاف به نوع و زمان لکه بینی بستگی دارد.

درمان شما بستگی به علت خونریزی شما دارد. ممکن است نیاز به معاینه پزشکی و آزمایش داشته باشید.

در بیشتر مواقع، درمان خونریزی یا لکه بینی استراحت است. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است درمان هایی مانند:

  • از محل کار خود مرخصی بگیرید و مدتی از پای خود دور بمانید
  • ممکن است برای کمک به محافظت از کودک در برابر بیماری Rh به دارو نیاز داشته باشید. بیماری Rh زمانی است که خون شما و خون نوزاد ناسازگار باشد (نمی تواند با هم باشد). این بیماری می تواند مشکلات جدی – حتی مرگ – برای کودک شما ایجاد کند.
  • از رابطه جنسی، دوش گرفتن و استفاده از تامپون خودداری کنید
  • اگر خونریزی شدید دارید، ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان یا جراحی داشته باشید

قطع شدن لکه بینی در بارداری

 

خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • کار یدی
  • داشتن رابطه جنسی
  • یک معاینه داخلی توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما
  • مشکلات دهانه رحم، مانند عفونت، رشد، التهاب یا نارسایی دهانه رحم. این زمانی است که دهانه رحم زن خیلی زود باز می شود. التهاب دهانه رحم زمانی است که ممکن است دردناک، متورم، قرمز یا تحریک شده باشد.

خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری ممکن است نشانه یک مشکل جدی باشد، مانند:

  • زایمان زودرس این زایمانی است که خیلی زود اتفاق می افتد، قبل از هفته 37 بارداری.
  • جفت سرراهی . این زمانی است که جفت بسیار پایین در رحم قرار دارد و تمام یا بخشی از دهانه رحم را می پوشاند.
  • جفت آکرتا .  این زمانی است که جفت بیش از حد عمیق به دیواره رحم رشد می کند.
  • جداشدگی جفت . این زمانی است که جفت قبل از تولد از دیواره رحم جدا می شود.
  • پارگی رحماین زمانی است که رحم در حین زایمان پاره می شود. این خیلی به ندرت اتفاق می افتد. اگر یک اسکار در رحم ناشی از زایمان سزارین قبلی (که سزارین نیز نامیده می شود) یا نوع دیگری از جراحی روی رحم وجود دارد، می تواند اتفاق بیفتد. سزارین جراحی است که در آن نوزاد شما از طریق برشی که پزشک در شکم و رحم شما ایجاد می کند به دنیا می آید.


ممکن است طی این مدت یک سری احساسات را احساس کنید. گناه یک احساس عادی است ، اما خودتان را سرزنش نکنید ، زیرا هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده اید. بدن شما دچار تغییر در سطح هورمون ها خواهد شد و این می تواند احساس بسیار

احساسی شما را ایجاد کند. این ممکن است کمک کند تا با خانواده یا دوستان صحبت کنید.

اگرچه روش خاصی برای جلوگیری از سقط جنین وجود ندارد ، اما کارهایی که می توانید انجام دهید می تواند به شما کمک کند:لکه بینی در بارداری نشانه چیست

  • استراحت فراوان
  • هنگام خونریزی به جای استفاده از تامپون از پد استفاده کنید.
  • اجتناب از رابطه جنسی در حالی که خونریزی دارید. با قطع خونریزی ، رابطه جنسی می تواند از سر گرفته شود.
  • مصرف داروهای خفیف تسکین درد ، مانند پاراستامول ، در صورت نیاز.
  • گزارش هرگونه تغییر در شرایط خود به پزشک.

اگر می بینید که مدت زمان طولانی روحیه شما پایین است ، ممکن است افسردگی داشته باشید و به کمک یک متخصص نیاز دارید.. لکه بینی در بارداری نشانه چیست

تفاوت بین خونریزی و لکه بینی چیست؟

خونریزی یا لکه بینی ممکن است در هر زمانی رخ دهد، از زمان بارداری تا قبل از زایمان . لکه بینی خونریزی خفیف است.

 زمانی اتفاق می افتد که چند قطره خون روی لباس زیرتان باشد. لکه بینی آنقدر سبک است که خون روی آستر شورت را نمی پوشاند. خونریزی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون شدیدتر باشد، .

به اندازه ای که برای جلوگیری از خیس شدن خون لباس زیر و لباس شما به یک آستر یا پد شورت نیاز دارید.

 

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.