میزان hcg در آزمایش بارداری {1403}

میزان hcg در آزمایش بارداری : بهترین راه برای تایید بارداری انجام آزمایش خون hCG است. این آزمایش اغلب آزمایش بتا-hCG نیز نامیده می شود که بتا به پروتئین بتا موجود در هورمون hCG اشاره دارد. هورمون hCG در دوران بارداری تولید می شود و آزمایش خون میزان هورمون در گردش خون را اندازه گیری می کند.

انواع مختلفی از تست های بارداری خانگی در بازار موجود است، اما همه آنها به روشی مشابه عمل می کنند. برخی ممکن است مقرون به صرفه تر یا استفاده آسان تر باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در تشخیص هورمون hCG موثرتر باشند.

همیشه مهم است که تحقیق خود را انجام دهید و آزمونی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی کنید و دقیق ترین نتایج را به شما ارائه دهد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که برخی از تست های بارداری خانگی ممکن است سطح حساسیت بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند. این بدان معنی است که آنها می توانند سطوح پایین تر هورمون hCG را تشخیص دهند، که می تواند برای زنانی

که در مراحل اولیه آزمایش می کنند یا سیکل های نامنظم دارند مفید باشد. با این حال، این آزمایش‌ها ممکن است دارای نرخ بالاتری از مثبت کاذب باشند، بنابراین مهم است که با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای تأیید هر گونه نتایج مثبت پیگیری کنید.

میزان hcg در آزمایش بارداری

تست بارداری چیست؟

 

دو نوع اصلی تست بارداری وجود دارد – آزمایش ادرار و آزمایش خون. اغلب، با یک کیت تست بارداری خانگی، آزمایش ادرار را در خانه انجام می دهید. این نوع آزمایش را می توان بدون نسخه خریداری کرد (شما به نسخه ای از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی

خود نیاز ندارید) و در محدوده قیمت های مختلف موجود است. آزمایش خون برای بررسی بارداری در مطب ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما انجام می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است آزمایش بارداری انجام دهید. ممکن است برای باردار شدن تلاش کنید و امیدوار باشید که نتیجه مثبتی به دست آورید. ممکن است مشکلی را در مورد کنترل بارداری خود تجربه کرده باشید. حتی ممکن است در شرف

انجام یک روش پزشکی یا شروع یک داروی جدید باشید که ممکن است با بارداری پیچیده شود.میزان hcg در آزمایش بارداری

مهم نیست دلیل آن چیست، اگر در مورد نتایج آزمایش خود سؤالی دارید، بهترین کار این است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. بارداری از طریق سونوگرافی نیز قابل تایید است. بعداً در بارداری، سونوگرافی نه تنها برای نگاه کردن به

جنین، بلکه برای اطمینان از مطابقت جدول زمانی رشد با تاریخ لقاح و پریود شما استفاده می‌شود.

دو نوع اصلی آزمایش بارداری وجود دارد: آزمایش ادرار و آزمایش خون. آزمایش‌های ادرار معمولاً در خانه انجام می‌شود – اگرچه می‌توانید آزمایش ادرار را در مطب ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود انجام دهید – در حالی که آزمایش‌های خون توسط ارائه‌دهنده

شما انجام می‌شود.میزان hcg در آزمایش بارداری

تست های بارداری با واکنش به میزان hCG در ادرار یا خون شما کار می کنند. در آزمایش ادرار، یک تکه کاغذ واکنشی hCG را تشخیص می دهد. سپس ممکن است یک علامت مثبت، دو خط عمودی یا حتی کلمه “باردار” را نشان دهد. آزمایش های مختلف به

روش های منحصر به فردی نتیجه مثبت را نشان خواهند داد. دستورالعمل‌های همراه با آزمایش را بخوانید تا بدانید نتیجه مثبت چگونه خواهد بود.

در آزمایش، یک پنجره کنترل نیز وجود خواهد داشت که ابتدا نمایش داده می شود. دیدن نماد در این پنجره به شما می گوید که تست کار می کند. به خاطر داشته باشید که تست‌های برندهای مختلف، زمان‌های متفاوتی برای پردازش خواهند داشت.

چگونه جواب آزمایش بارداری را بخوانیم

هنگامی که سطح hCG بیشتر از 5.0 mlU/ml باشد، نتیجه مثبت در نظر گرفته می شود.

این آزمایش خون مربوط به بارداری در صورتی که پس از تاخیر در پریود انجام شود، دقیق تر و قابل اعتمادتر خواهد بود. آزمایش انجام شده قبل از یک دوره قاعدگی دیررس ممکن است یک نتیجه منفی کاذب داشته باشد.

ناشتا بودن قبل از این آزمایش الزامی نیست و نتایج معمولاً در عرض چند ساعت پس از خونگیری گزارش می شود.

میزان hcg در آزمایش بارداری

 

hCG  چیست؟

 

hCG مخفف گنادوتروپین جفتی انسانی است که هورمونی است که معمولاً در زمان بارداری تولید می شود. در برخی موارد، hCG نیز می تواند در نتیجه بیماری های خاصی تولید شود که باعث تغییرات شدید هورمونی می شود.

HCG ( گونادوتروپین کوریونی انسانی) اغلب هورمون بارداری نامیده می شود زیرا توسط سلول های تشکیل شده در جفت ساخته می شود که تخمک را پس از لقاح تغذیه می کند و به دیواره رحم متصل می شود. سطوح را می توان ابتدا با آزمایش خون حدود 11

روز پس از لقاح و حدود 12-14 روز پس از لقاح با آزمایش ادرار تشخیص داد .

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که در دوران بارداری یافت می شود.میزان hcg در آزمایش بارداری

در ادرار و خون شما قابل اندازه گیری است.

سطوح hCG شما در پایان سه ماهه اول به بالاترین حد خود می رسد.میزان hcg در آزمایش بارداری

سطح hCG شما در بقیه دوران بارداری به تدریج کاهش می یابد.

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که در دوران بارداری یافت می شود. این توسط جفت شما ساخته شده است.

به طور معمول، سطح hCG هر 72 ساعت دو برابر می شود. این سطح در 8-11 هفته اول بارداری به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد و در بقیه دوران بارداری کاهش می یابد.

آزمایش خون بتا hCG معمولاً در مواقعی که مشکوک به بارداری باشد تجویز می شود، اما از آنجایی که بارداری با وجود این هورمون در خون راحت تر تأیید می شود.

 همچنین می تواند در ادرار شناسایی شود، که این روشی است که تست های بارداری بدون نسخه انجام می دهند.میزان hcg در آزمایش بارداری

هنگامی که نتیجه آزمایش hCG غیرقابل تشخیص است و زن علائم بارداری دارد، آزمایش باید 3 روز بعد تکرار شود.

هنگامی که سوالی در مورد سلامت بارداری وجود دارد، آزمایش های متعدد hCG که به فاصله چند روز انجام می شود ارزیابی دقیق تری از وضعیت ارائه می دهد.

سطوح hCG نباید برای تاریخ بارداری استفاده شود زیرا این اعداد می توانند بسیار متفاوت باشند.

دو نوع معمول آزمایش hCG وجود دارد. یک آزمایش کیفی نشان می دهد که آیا hCG در خون وجود دارد یا خیر. یک آزمایش کمی (یا بتا) میزان hCG موجود در خون را اندازه گیری می کند.

تشخیص hCG برای تایید بارداری شما استفاده می شود. پس از بارداری (زمانی که اسپرم تخمک را بارور می کند)، جفت در حال رشد شروع به تولید و آزادسازی hCG می کند.

حدود 2 هفته طول می کشد تا سطح hCG شما به اندازه ای بالا باشد که با آزمایش بارداری خانگی مشخص شود .

نتیجه آزمایش خانگی مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است، اما نتیجه منفی کمتر قابل اعتماد است.میزان hcg در آزمایش بارداری

اگر در روز اول بعد از پریود نشدن تست بارداری انجام دادید و جواب منفی بود، حدود یک هفته صبر کنید. اگر هنوز فکر می کنید باردار هستید، دوباره آزمایش را انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید.

میزان hcg در آزمایش بارداری

میزان هورمون hcg در اوایل بارداری

همانطور که در دوران بارداری پیش می روید و سطح hCG بالاتر می رود، زمان دو برابر شدن آن می تواند به هر 96 ساعت افزایش یابد.

در تولید بیش از حد اعداد hCG باید احتیاط کرد. یک بارداری طبیعی ممکن است سطح hCG پایینی داشته باشد و منجر به یک نوزاد کاملا سالم شود. نتایج حاصل از سونوگرافی بعد از 5 تا 6 هفته بارداری بسیار دقیق تر از استفاده از اعداد hCG است.

سطح hCG کمتر از 5 mIU/mL برای بارداری منفی و هر چیزی بالاتر از mIU/mL 25 برای بارداری مثبت در نظر گرفته می شود.

سطح hCG  بین 6 تا 24 mIU/ml به عنوان یک ناحیه خاکستری در نظر گرفته می شود و احتمالاً باید آزمایش مجدد انجام دهید تا ببینید آیا سطح شما برای تأیید بارداری افزایش می یابد یا خیر.

هورمون hCG بر حسب میلی لیتر واحد بین المللی در هر میلی لیتر (mIU/mL) اندازه گیری می شود.

سونوگرافی ترانس واژینال باید بتواند حداقل یک کیسه حاملگی را زمانی که سطح hCG بین 1000 تا 2000 mIU/mL رسید نشان دهد . از آنجایی که سطوح می تواند بسیار متمایز باشد و تاریخ لقاح ممکن است اشتباه باشد، تا زمانی که سطح hCG به حداقل

2000 mIU/mL نرسد، نباید با یافته های اولتراسوند تشخیص داده شود .میزان hcg در آزمایش بارداری

اگرچه سطح hCG در ابتدا بسیار پایین است، اما در هفته های اول بارداری به سرعت افزایش می یابد.

اگر آزمایش بارداری hCG را تشخیص دهد، نتیجه شما مثبت خواهد بود و می توانید مطمئن باشید که باردار هستید.

اگر آزمایش منفی است، اما قبل از روز قاعدگی مورد انتظار خود آزمایش داده اید، این احتمال وجود دارد که همچنان باردار باشید اما سطح hCG شما برای تشخیص آنقدر پایین بوده است. زمانی که پریودتان به پایان می رسد باید دوباره تست کنید.

اگر در روز یا پس از آن روزی که انتظار قاعدگی خود را دارید، نتیجه منفی دریافت کردید، اما همچنان فکر می کنید ممکن است باردار باشید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر پزشک به اطلاعات بیشتری در مورد سطح hCG نیاز داشته باشد، ممکن است آزمایش خون را تجویز کند .

اگر باردار هستید، سطوح پایین hCG ممکن است حدود 6 تا 10 روز پس از تخمک گذاری در خون شما مشاهده شود.

سطوح hCG در پایان سه ماهه اول بارداری شما بالاترین میزان است . سپس به تدریج در بقیه دوران بارداری کاهش می یابند.

مقدار hCG در خون شما اطلاعاتی در مورد بارداری و سلامت جنین شما می دهد.میزان hcg در آزمایش بارداری

طول بارداری  میانگین سطح hCG در خون در دوران بارداری

4 هفته     0 – 750 µ/L

5 هفته     200 – 7000 µ/L

6 هفته     200 – 32000 µ/L

7 هفته     3000 – 160000 µ/L

8-12 هفته      32000 – 210000 µ/L

13-16 هفته    9000 – 210000 µ/L

16 تا 29 هفته (سه ماهه دوم) 1400 – 53000 µ/L

29 – 41 هفته (سه ماهه سوم) 940 – 60000 µ/L

اگر دوقلو و سه قلو باردار باشید سطوح hCG بالاتر از حد انتظار ممکن است رخ دهد . همچنین ممکن است در صورت رشد غیر طبیعی در رحم (رحم) اتفاق بیفتد.

کاهش سطح hCG ممکن است نشان دهنده از دست دادن بارداری ( سقط جنین ) باشد.

سطوح پایین hCG یا سطوحی که آهسته تر از حد انتظار در حال افزایش هستند ممکن است به دلیل حاملگی خارج از رحم باشد . این زمانی است که تخمک بارور شده شما در خارج از رحم، اغلب در لوله فالوپ شما کاشته می شود. یا ممکن است در معرض خطر سقط جنین نیز باشید.

میزان hcg در آزمایش بارداری

Beta hcg باید چند باشد

این اعداد فقط یک راهنما هستند  – سطح hCG هر خانمی می تواند به طور متفاوت افزایش یابد. لزوماً سطح مهم نیست، بلکه تغییر در سطح است. برای پزشکان معمول نیست که سطح hCG شما را به طور معمول بررسی کنند، مگر اینکه علائم یک مشکل

بالقوه را نشان دهید.میزان hcg در آزمایش بارداری

در صورت خونریزی،  گرفتگی شدید یا سابقه سقط، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی سطح شما را دوباره بررسی کند.

میزان hcg در آزمایش بارداری

جدول زیر میانگین مقدار هورمون hCG موجود در هر هفته بارداری را نشان می دهد:میزان hcg در آزمایش بارداری

سن بارداری مقدار hCG شناسایی شده در خون
شما باردار نیستید – نتیجه منفی کمتر از 5 mlU/ml
هفته 3 بارداری 5 تا 50 mlU/ml
4 هفته بارداری 5 تا 426 mlU/ml
هفته 5 بارداری 18 تا 7.340 mlU/ml
هفته 6 بارداری 1.080 تا 56.500 mlU/ml
7 تا 8 هفته بارداری 7.650 تا 229.000 mlU/ml
9 تا 12 هفته بارداری 25.700 تا 288.000 mlU/ml
13 تا 16 هفته بارداری 13.300 تا 254.000 mlU/ml
هفته 17 تا 24 بارداری 4.060 تا 165.500 mlU/ml
هفته ۲۵ تا ۴۰ بارداری 3.640 در 117.000 mlU/ml

این آزمایش خون باید تنها پس از تاخیر در پریود انجام شود. اگر قبل از پریود تکمیل شود، ممکن است نتایج منفی کاذب دریافت کنید (به این معنی که ممکن است باردار باشید، اما hCG هنوز خیلی پایین است که قابل تشخیص نیست).

تفاوت بین hCG کمی و کیفی 

همانطور که از نام آن پیداست، آزمایش کمی hCG مقدار یا سطح دقیق هورمون موجود در خون را نشان می دهد. آزمایش خون hCG نمونه ای از hCG کمی است – نمونه خون در آزمایشگاه آنالیز می شود و مقدار هورمون موجود اندازه گیری می شود. بسته به میزان هورمون، می توان تخمین زد که چقدر در دوران بارداری هستید.

تست بارداری بدون نسخه ادرار نمونه ای از آزمایش کیفی hCG است. این نوع آزمایش فقط وجود یا عدم وجود هورمون در ادرار را تایید می کند و مقدار دقیقی مانند آزمایش خون به شما نمی دهد. 

معمولاً پزشک شما یک آزمایش کمی hCG (یا آزمایش خون) را برای تأیید بارداری پس از آزمایش کیفی hCG تجویز می کند.میزان hcg در آزمایش بارداری

 

میزان هورمون hcg در بارداری دوقلو

 

با بارداری دوقلو، سطح هورمون معمولاً بالاتر از میانگین نشان داده شده در جدول بالا خواهد بود. با این حال، بارداری دوقلو با سونوگرافی که پس از 6 هفته تکمیل می شود، با دقت بیشتری تایید می شود.

اگر بدانید تقریباً در طول بارداری خود (براساس آخرین دوره قاعدگی) خود را طی کرده اید و سطح بتا hCG شما با میانگین های ذکر شده در بالا مطابقت نداشته باشد، ممکن است به بارداری دوقلو مشکوک شوید.

نتایج دیگر امتحانات

وجود hCG در خون همچنین ممکن است نشان دهنده مشکلاتی مانند حاملگی خارج از رحم ، سقط جنین یا حاملگی بدون جنین باشد (همچنین به عنوان تخمک سوخته شناخته می شود، یعنی زمانی که جنین رشد نمی کند). بیشتر دوقلوها از نوع ناهمسان

بوده و دارای جفت جداگانه هستند.میزان hcg در آزمایش بارداری

بعلاوه دوقلوهای همسانی که در محله دوسلولی از یکدیگر جدا شده اند، جفت های جداگانه دارند. در حقیقت بالا بودن عدد بتا در بارداري دوقلو به علت وجود بیشتر از یک جفت است. هورمون βhCG توسط سلول های سنسشیوتروفوبلاست جفت تولید شده و

نوشته های مرتبط

به درون جریان خون مادر وارد می شود.

وقتی دو و حتی چند جفت در درون رحم مادر جود دارد، این به معنای حضور تعداد بیشتری سلول سنسشیوتروفوبلاست، درنتیجه تولید مقدار بیشتری هورمون βhCG است. طبیعی است که عدد نهایی آزمایش بارداری، رقم بالاتری را نشان دهد. این مساله سبب

می شود که عدد بتا در بارداری دوقلو گاها نسبت به بارداری های تک قلویی بیشتر باشد.

اگر دوقلو و سه قلو باردار باشید سطوح hCG بالاتر از حد انتظار ممکن است رخ دهد . همچنین ممکن است در صورت رشد غیر طبیعی در رحم (رحم) اتفاق بیفتد.

کاهش سطح hCG ممکن است نشان دهنده از دست دادن بارداری ( سقط جنین ) باشد.

سطوح پایین hCG یا سطوحی که آهسته تر از حد انتظار در حال افزایش هستند ممکن است به دلیل حاملگی خارج از رحم باشد . این زمانی است که تخمک بارور شده شما در ارج از رحم، اغلب در لوله فالوپ شما کاشته می شود. یا ممکن است در معرض خطر

سقط جنین نیز باشید.

سطوح hCG در خون شما هیچ چیزی را تشخیص نمی دهد . آنها فقط می توانند پیشنهاد کنند که مسائلی برای بررسی وجود دارد.

تفسیر آزمایش beta hcg

 

این شرایط معمولاً زمانی مشکوک می شوند که سطح هورمون کمتر از حد انتظار برای سن بارداری باشد. برای ارزیابی علت این نوع تغییرات هورمونی، پیگیری با پزشک توصیه می شود.

بعد از تایید بارداری چه باید کرد

پس از تایید بارداری با آزمایش خون، باید برای شرکت در مراقبت های دوران بارداری با پزشک خانواده و مامایی برنامه ریزی کنید. بارداری شما باید تحت نظر باشد تا از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل شود و از عوارضی مانند پره اکلامپسی یا دیابت بارداری جلوگیری شود. 

درباره علائم رایجی که ممکن است در اوایل بارداری ظاهر شوند بیشتر بدانید.میزان hcg در آزمایش بارداری

اگر پزشک به اطلاعات بیشتری در مورد سطح hCG نیاز داشته باشد، ممکن است آزمایش خون را تجویز کند. سطوح پایین hCG ممکن است حدود 8 تا 11 روز پس از لقاح در خون شما شناسایی شود.

سطوح hCG در پایان سه ماهه اول به بالاترین حد خود می رسد، سپس به تدریج در بقیه دوران بارداری کاهش می یابد.میزان hcg در آزمایش بارداری

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که خانم ها هنگام استفاده از تست بارداری DIY مرتکب می شوند، رعایت نکردن دقیق دستورالعمل هاست. این می تواند منجر به نتایج نادرست و اضطراب غیر ضروری شود. یکی دیگر از اشتباهات این است که آزمایش را خیلی زود

یا خیلی دیر انجام دهید که می تواند منجر به منفی یا مثبت کاذب شود. مهم است که صبور باشید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

علاوه بر این، مهم است که از آزمایش در تاریخ انقضای آن استفاده کنید. استفاده از تست منقضی شده نیز می تواند منجر به نتایج نادرست شود. اشتباه دیگری که باید از آن اجتناب کرد، عدم استفاده از اولین ادرار در روز است. اولین ادرار روز حاوی بالاترین غلظت

هورمون بارداری است که می تواند دقت آزمایش را افزایش دهد. در نهایت، مهم است که نتایج را در بازه زمانی توصیه شده بخوانید. انتظار بیش از حد برای خواندن نتایج نیز می تواند منجر به نتایج نادرست شود.

اگر تست بارداری خانگی شما مثبت باشد، احتمالاً باید برای تایید نتایج و دریافت مراقبت مناسب، با پزشک خود ملاقاتی داشته باشید. مهم است که هر گونه سوال یا نگرانی را در قرار ملاقات خود بیاورید و آماده باشید تا در مورد گزینه های خود برای مراقبت و

زایمان صحبت کنید.میزان hcg در آزمایش بارداری

علاوه بر این، توصیه می‌شود فهرستی از داروها یا مکمل‌هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، و همچنین هر گونه سابقه پزشکی که ممکن است مربوط به بارداری شما باشد را به همراه داشته باشید. این اطلاعات می تواند به پزشک شما کمک کند تا بهترین

مراقبت ممکن را برای شما و کودک در حال رشد شما ارائه دهد. همچنین ایده خوبی است که یک دفترچه یا دفترچه یادداشت برداری در طول قرار خود به همراه داشته باشید، زیرا ممکن است اطلاعات زیادی برای به خاطر سپردن وجود داشته باشد.

یکی از مزایای اصلی استفاده از تست های بارداری خانگی این است که به راحتی در دسترس، مقرون به صرفه و استفاده آسان هستند. با این حال، ممکن است همیشه به اندازه آزمایش های پزشکی قابل اعتماد نباشند و گاهی اوقات ممکن است نتایج

نادرستی ایجاد کنند. علاوه بر این، برخی از زنان ممکن است در مورد انتظار برای نتایج احساس اضطراب کنند یا ممکن است در مورد نحوه خواندن نتایج ابهام داشته باشند.

توجه به این نکته ضروری است که تست های بارداری خانگی برای تشخیص وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار زنان طراحی شده اند. با این حال، دقت آزمایش می تواند تحت تأثیر عواملی مانند زمان انجام آزمایش، حساسیت آزمایش و وجود

برخی داروها یا شرایط پزشکی باشد. بنابراین، توصیه می‌شود زنانی که در تست بارداری خانگی نتیجه مثبت دریافت می‌کنند، برای تایید بارداری و دریافت مراقبت‌های مناسب دوران بارداری، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی پیگیری کنند.

عدد بتا چند باشد جنین پسره

 

اگر پزشک به اطلاعات بیشتری در مورد سطح hCG نیاز داشته باشد، ممکن است آزمایش خون را تجویز کند .

اگر باردار هستید، سطوح پایین hCG ممکن است حدود 6 تا 10 روز پس از تخمک گذاری در خون شما مشاهده شود.

سطوح hCG در پایان سه ماهه اول بارداری شما بالاترین میزان است . سپس به تدریج در بقیه دوران بارداری کاهش می یابند.

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، به احتمال زیاد باردار هستید. مثبت کاذب بسیار نادر است. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است باعث مثبت کاذب شود، مانند انواع خاصی از سرطان و سقط جنین زودرس. برخی از آنتی بادی ها نیز ممکن است با نتایج

آزمایش تداخل داشته باشند.میزان hcg در آزمایش بارداری

داروهایی که حاوی hCG هستند نیز ممکن است با سطح hCG تداخل داشته باشند.

نتیجه آزمایش خانگی مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است، اما نتیجه منفی کمتر قابل اعتماد است.

اگر در روز اول بعد از پریود نشدن تست بارداری انجام دادید و جواب منفی بود، حدود یک هفته صبر کنید. اگر هنوز فکر می کنید باردار هستید، دوباره آزمایش را انجام دهید یا به پزشک خود مراجعه کنید.

این داروها اغلب برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید به شما در مورد اینکه چگونه ممکن است روی آزمایش تأثیر بگذارد، راهنمایی کند.

تمام داروهای دیگر مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، پیشگیری از بارداری یا سایر داروهای هورمونی نباید هیچ تاثیری در آزمایشی که hCG را اندازه می گیرد، داشته باشند.

بیشتر زنان می توانند انتظار داشته باشند که سطح آنها در حدود 4 تا 6 هفته پس از وقوع سقط جنین به محدوده غیر باردار بازگردد .

این می تواند بر اساس نحوه وقوع فقدان (سقط جنین خود به خود، روش D&C، سقط جنین، زایمان طبیعی ) و میزان بالا بودن سطوح در زمان سقط متفاوت باشد.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً به آزمایش سطوح hCG پس از از دست دادن بارداری ادامه می دهند تا اطمینان حاصل کنند که آنها به کمتر از 5.0 باز می گردند.

روز پریود مورد انتظار شما، روزی است که قرار است پریود شما شروع شود. اگر روز بعد هنوز پریود نشدید، این اولین روز از «پریود نشدن» شماست. اگر دستورالعمل‌هایی را در بروشور مشاهده می‌کنید که به شما می‌گوید، می‌توانید چهار روز قبل از پریود مورد انتظارتان آزمایش بدهید، این همان پنج روز قبل از پریود نشدن است.

عدد آزمایش بتا باید چند باشد

 

آیا سطح بالای hCG چیز بدی است؟میزان hcg در آزمایش بارداری

سطح بالای hCG همچنین می تواند به معنی چند چیز باشد و باید در عرض 48 تا 72 ساعت مجددا بررسی شود تا تغییرات در سطح ارزیابی شود. سطح بالا می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

برای پزشکان معمول نیست که سطح hCG شما را به طور معمول بررسی کنند، مگر اینکه علائم یک مشکل بالقوه را نشان دهید.

در صورت خونریزی، گرفتگی شدید یا سابقه سقط، ممکن است یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی سطح شما را دوباره بررسی کند.

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که به طور معمول توسط جفت تولید می شود. اگر باردار هستید، می توانید آن را در ادرار خود تشخیص دهید. آزمایش خون برای اندازه گیری سطح hCG نیز می تواند برای بررسی میزان پیشرفت بارداری شما استفاده شود.

پس از بارداری (زمانی که اسپرم تخمک را بارور می کند)، جفت در حال رشد شروع به تولید و آزادسازی hCG می کند.

حدود 2 هفته طول می کشد تا سطح hCG شما به اندازه ای بالا باشد که با استفاده از تست بارداری خانگی در ادرار شما تشخیص داده شود.تست hCG که نتیجه مثبت یا منفی (تست‌های کیفی) می‌دهند وجود hCG را تشخیص می‌دهند. این آزمایش‌ها ممکن

است توسط آزمایشگاه، در مطب پزشک یا در خانه با استفاده از تست بارداری در منزل (Baby check) انجام شود.

روش‌ها اندکی متفاوت هستند اما در بیشتر موارد، نوار آزمایش در یک ظرف ادرار فرورفته یا در معرض جریان ادرار خانم قرار می‌گیرد. یک خط رنگی در مدت‌زمان تعیین شده برای هر نوار تشخیصی که معمولاً حدود 5 دقیقه است، ظاهر می‌شود.

برای نتایج دقیق آزمایش، مهم است که به‌دقت دستورالعمل‌های انجام تست طریق بروشور آن انجام گردد. اگر تست مشکوک باشد (خط ظاهر شده در نوار تشخیص بارداری کم‌رنگ بوده و به طور واضح قابل‌شناسایی نباشد)، اغلب چندین روز بعد تکرار می‌شود و

یا اگر خانم علائم بارداری (مثل عدم عادت ماهیانه سروقت) را داشته باشد نیز بهتر است آزمایش بین 48 تا 72 ساعت بعد تکرار گردد.

از آنجا که hCG به‌سرعت افزایش می‌یابد، یک آزمایش منفی اولیه می‌تواند در این بازه زمانی مثبت شود.هنگامی که تست بارداری انجام می دهید، به دنبال میزان گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در بدن شما است. شما می توانید hCG را در ادرار یا خون خود

پیدا کنید. با این حال، این ماده شیمیایی به زمان نیاز دارد تا در بدن شما تجمع پیدا کند، که می تواند باعث منفی شدن تست های بارداری اولیه شود.

هر روز از اوایل بارداری، بدن شما hCG بیشتری تولید می کند. با گذشت هفته ها، hCG بیشتری در بدن خود خواهید داشت، که احتمال مثبت نشان دادن تست بارداری را افزایش می دهد.

اما اگر زودتر از موعد پریود آزمایش می کنید، باید توجه داشته باشید که حتی اگر نتیجه شما باردار نباشد ، ممکن است باز هم باردار باشید. این به این دلیل است که سطوح گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در زنان متفاوت است و ممکن است هنوز هورمون

کافی برای آزمایش نتیجه مثبت وجود نداشته باشد . سطح HCG در اوایل بارداری به سرعت افزایش می یابد، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، به این معنی که اگر در روزی که انتظار قاعدگی خود را دارید دوباره آزمایش کنید، نتیجه شما (چه مثبت

یا منفی) بیش از 99٪ دقیق خواهد بود.میزان hcg در آزمایش بارداری

چه داروهایی باعث مثبت شدن تست بارداری میشود

 

میزان hcg در آزمایش بارداری

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، به احتمال زیاد باردار هستید. مثبت کاذب بسیار نادر است. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است باعث مثبت کاذب شود، مانند انواع خاصی از سرطان و سقط جنین زودرس. برخی از آنتی بادی ها نیز ممکن است با نتایج آزمایش تداخل داشته باشند.

داروهایی که حاوی hCG هستند نیز ممکن است با سطح hCG تداخل داشته باشند.میزان hcg در آزمایش بارداری

هنگام استفاده برای IVF یا IUI ، مؤلفه LH می تواند نتیجه مثبت کاذب اما به دلایل مختلف ایجاد کند. در حالی که تزریق hCG با وارد کردن hCG به سیستم باعث مثبت شدن کاذب می شود ، افزایش LH می تواند همین کار را انجام دهد زیرا این دو هورمون از نظر

ژنتیکی بسیار شبیه هستند.

مصرف داروی حاوی hCG می تواند یک آزمایش بارداری  مثبت کاذب ایجاد کند. بسته به تعداد واحدهای تجویز شده ، یک یا دو هفته طول می کشد تا یک سیستم تزریق آن پاک شود. بنابراین ، اگر شما تزریق hCG را به عنوان بخشی از درمان های باروری مصرف

می کنید ، بهتر است قبل از آزمایش بارداری منتظر بمانید.

همچنین چند دارو وجود دارد که می توانند نتیجه را تداخل کنند. آنها به جای ایجاد منفی کاذب ، بعضی اوقات می توانند یک  مثبت کاذب را برگردانند ، و این باعث می شود که شما باور داشته باشید که در حقیقت ، شما باردار هستید.

سایر داروهایی که باعث تست بارداری مثبت میشوند.

عبارتند از:

  1. داروهای روانپزشکی مانند ضد اضطراب (مانند Xanax و Valium) و نسخه های ضد روانپریشی (مانند کلوزاپین یا کلرپرومازین)
  2. داروهای مدر مانند furosemide (Lasix ، Diuscreen)
  3. متادون دولوفین)
  4. ضد تشنج
  5. داروهای تجویز شده برای بیماری پارکینسون از جمله بروموکریپتین (پارلودل)
  6. آنتی هیستامین ها ، از جمله پرومتازین
  7. باربیتوراتها
  8. فنرگان و سایر داروهای ضد تهوع
  9. داروهای ضد اضطراب ، مانند دیازپام (Valium) یا آلپرازولام (Xanax).

به طور مؤثر ، هر دارویی که با ترکیب شیمیایی بدن شما مخلوط شود یا اثری در ادرار شما بگذارد ، می تواند به طور بالقوه آزمایش ادرار را تحریف کند.

5-داشتن حاملگی مولر یا خارج رحمی

در یک حاملگی خارج رحمی ، یک تخم بارور شده خود را در مکانی غیر از رحم کاشت می کند. شایع ترین محل در لوله فالوپ است ، اما می تواند در تخمدان ، حفره شکمی یا دهانه رحم نیز ایجاد شود. از آنجا که تخم بارور شده وجود دارد ، hCG در سیستم وجود خواهد داشت و نتیجه آن آزمایش حاملگی مثبت کاذب است.

سایر شرایط پزشکی که باعث تست بارداری مثبت میشوند

  • عفونت ادراری (یا UTI)
  • کیست تخمدان و / یا سرطان تخمدان
  • سرطان در مثانه ، کلیه ، ریه ، روده بزرگ ، پستان ، کبد یا معده
  • مشکلات غده هیپوفیز یا اختلالات مؤثر بر سطح هورمون شما (اگرچه این موارد نادر هستند ، اما آنها رخ می دهند)
  • خون یا گلبولهای سفید موجود در جریان ادرار در نتیجه بیماریهای کلیوی یا عفونتها
  • hCG باقیمانده در سیستم شما از بدو تولد قبلی ، سقط جنین ، سقط جنین ، برنامه های تزریق رژیم غذایی یا درمان باروری
  • تومورهایی که hCG تولید می کنند (دوباره ، این نادر است ، اما می تواند با مواردی مانند تومورهای سلول زایای تخمدان و بیماری تروفوبلاستیک حاملگی اتفاق بیفتد)

6-نمونه ادرار شما آلوده باشد

در بعضی موارد ، هرچند موارد نادر ، یک نمونه ادرار آلوده می تواند منجر به تست بارداری مثبت کاذب شود. برخی از متخصصان معتقدند صابون ، مواد شوینده و / یا خون در ادرار می تواند منجر به نتایج تحریف شده شود. بهترین کار برای جلوگیری از این مثبت کاذب ، استفاده از یک نمونه تمیز و شرایط استریل است.

به عنوان مثال ، اگر مجبور هستید در یک فنجان ادرار کنید و سپس آن را روی آزمایش بریزید ، باید اطمینان حاصل کنید که فنجان استریل است و هیچ صابون و مواد شوینده ای در آن وجود ندارد. یا همانطور که در بالا گفته شد ، اگر مبتلا به بیماری کلیوی یا عفونت مانند عفونت مجاری ادراری هستید ، می تواند خون را در ادرار شما نشان دهد و این می تواند نتایج آزمایش را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

سطح پایین hCG به چه معناست؟

سطح پایین hCG می تواند به معنای هر چیز باشد و باید در عرض 48 تا 72 ساعت مجددا بررسی شود تا میزان تغییر سطح آن مشخص شود. سطح پایین می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

آیا سطح بالای hCG چیز بدی است؟

سطح بالای hCG همچنین می تواند به معنی تعدادی باشد و باید در عرض 48 تا 72 ساعت مجددا بررسی شود تا تغییرات در سطح ارزیابی شود.

این داروها اغلب برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند و ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید به شما در مورد اینکه چگونه ممکن است روی آزمایش تأثیر بگذارد، راهنمایی کند.

میزان hcg در آزمایش بارداری

تمام داروهای دیگر مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، پیشگیری از بارداری یا سایر داروهای هورمونی نباید هیچ تاثیری در آزمایشی که hCG را اندازه می.

یکی از راه‌های تشخیص بارداری چند قلو، آزمایش سطح hCG است. سطح بالا ممکن است نشان دهد که شما چند نوزاد دارید، اما می تواند توسط عوامل دیگری نیز ایجاد شود. برای تأیید اینکه منتظر بیش از یک نوزاد هستید، به سونوگرافی نیاز دارید .

مشاوره پزشکی زنان در تهران با برند زنان 909 با ارائه خدمات زنان و زایمان در خدمت شما مراجعین عزیز است.

خواندن نتایج تست بارداری خانگی ممکن است بسته به نوع آزمایش مورد استفاده متفاوت باشد. برخی از آزمایشات ممکن است خط یا نقطه ای داشته باشند که با وجود هورمون hCG تغییر رنگ می دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است علامت مثبت یا

منفی را نشان دهند. مهم است که دستورالعمل های ارائه شده در آزمون خود را به دقت بخوانید و نتایج را بر اساس آن تفسیر کنید.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که دقت تست بارداری خانگی می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند زمان انجام آزمایش، حساسیت تست و وجود برخی داروها یا شرایط پزشکی باشد. توصیه می‌شود قبل از انجام تست بارداری خانگی برای دریافت

دقیق‌ترین نتایج، تا پایان پریود صبر کنید. اگر نتیجه مثبت دریافت کردید، مهم است که یک قرار ملاقات با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود برای تایید بارداری و شروع مراقبت های دوران بارداری تعیین کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.