واکسن های دوران بارداری

 

واکسن­هایی هستند که شما در طی بارداری به آن­ها نیاز دارید و همچنین واکسن­هایی که مطلقاً نباید آن­ها را دریافت کنید.از واکسن سیاه سرفه گرفته تا شات آنفولانزا و MMR، در اینجا کارهایی که ایمن هستند و کارهایی که در زمان واکسیناسیون در طی بارداری، ایمن نیستند؛ بیان شده­ اند.

واکسن های دوران بارداری

وانسا پولکوئین، متخصص بیماری­های عفونی دستگاه تناسلی و در مرکز علوم سلامت وینی پگ می­گوید: “واکسن­هایی که برای هر زن باردار در کانادا توصیه می­شوند شامل واکسن آنفولانزا و واکسن سیاه سرفه هستند. او می­گوید: این واکسن­ها هم از مادر و هم از فرزند در چند ماهه­ی اول زندگی در برابر بیماری­ها محافظت می­کنند.

در این مقاله گفته می­شود که واکسن چطور کار می­کند: بعد از اینکه مادر یک واکسن را دریافت می­کند، کودک او آنتی بادی­هایی را تولید می­کند که می­توانند از طریق جفت عبور کنند و موجب حفاظت از او در چند ماه اول زندگیش خواهند شد. این کار، از آنها تا زمانی که شات­های خودشان که برای واکسن سیاه سرفه در دو ماهگی و برای واکسن آنفولانزا در شش ماهگی توصیه می­شود را دریافت کنند؛ محافظت خواهد کرد.

واکسن آنفولانزا در هفته چندم بارداری باید زده شود

کمیته­ی مشورتی ملی کانادا در مورد ایمن­سازی توصیه کرده است که مهم نیست که در کدام مرحله­ی بارداری باشید، مادران باید واکسن آنفولانزای غیرفعال را توسط تزریق این واکسن در طی فصل آنفولانزا دریافت کنند (که عموما بین اکتبر و آوریل است). این بدین علت است که مادران باردار در معرض افزایش خطر ابتلا به عوارض مرتبط با آنفولانزا قرار دارند که می­تواند باعث شود آن­ها به بستری شدن در بیمارستان نیاز پیدا کنند. نوزادان نیز در معرض خطر عوارض مرتبط با آنفولانزا قرار دارند.

واکسن سیاه سرفه (Tdap) در طی بارداری 

کودکان واکسینه می­شوند و اکثر ما از واکسیناسیون اجباری حمایت می­کنیم- اما آیا ضرری وجود دارد؟ تزریق واکسن Tdap برای پیشگیری از بروز سیاه سرفه، کزاز و دیفتری یک توصیه­ی جدید است که در سال 2018 ارائه شده است و پیشنهاد می­شود که مادران باردار این واکسن را بین هفته­های 27 و 32 بارداری دریافت کنند؛

حتی اگر قبلا آن­ها را دریافت کرده باشند. بدین ترتیب شما می­توانید برخی از آنتی بادی­های محافظتی را قبل از اینکه کودک متولد شود، به بدن آن­ها وارد کنید که یک ایمنی بالقوه­ را برای آن­ها ایجاد می­کند. سیاه سرفه، می­تواند موجب پنومونی و آسیب مغزی شود که برای نوزادان کشنده است.

واکسن سرخک (MMR) در طی بارداری

در ذهن مادران کل کشور اینگونه جا افتاده است که سرخک، یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن است. پولیکوئین می­گوید: “با شیوع ناگهانی سرخک در سرتاسر کانادا، بسیاری از مادران جدید با این نگرانی که نوزادان آن­ها در معرض ابتلا به این بیماری قرار بگیرند، مواجه شدند”. اما نوزادان در حالت عادی تا حدود 12 ماهگی واکسینه نمی­شوند. در این صورت، اینکه از قبل آنتی­بادی­هایی را داشته باشند، یک امر حیاتی است.

متاسفانه یک ایراد وجود دارد: واکسن MMR (برای سرخک، سرخجه و اوریون) زنده است، بنابراین اگر شما از قبل باردار باشید، انتظار نداشته باشید که پزشک برای شما یک دوز تقویت کننده (یادآور) از این واکسن تجویز کند.

سارا ترانکوئیلی دوهرتی، پزشک خانواده که در بیمارستان سنت پائول در ونکوور خدمات مامایی ارائه می­کند، می­گوید: “به طور کلی، واکسن­هایی که ویروس زنده هستند، در طی بارداری تجویز نمی­شوند چون خطر انتقال عفونت به جنین از لحاظ نظری وجود دارد”. سایر واکسن­های زنده مانند هرپس زوستر و تیفوئید نیز در طی بارداری دارای منع مصرف هستند.

واکسن آنفولانزا در بارداری ضرر دارد

پولیکوئین می­گوید: “توصیه­ی من این است که اگر باردار شدن شما حتی یک احتمال است، با یک ارائه‌دهنده­ی مراقبت­های اولیه ملاقات کنید و با او در مورد اینکه آیا در برابر سرخک ایمن هستید یا نه صحبت کنید”.

نوشته های مرتبط

(شما همچنین باید در برابر اوریون نیز ایمن شوید، چون یک عفونت در طی بارداری کودک را در معرض خطر نقایص جدی قرار می­دهد و حتی می­تواند موجب سقط شود).

یک فرصت خوب وجود دارد؛ آن هم این است که شما حداقل یک یا دو دز از واکسن را در طی دوران کودکی خودتان دریافت کرده باشید (جداول زمان­بندی واکسیناسیون، تا حدی در ایالت­های مختلف متفاوت است؛ اما MMR معمولا به کودکان بعد از 12ماهگی تزریق می­شود، یک شات دیگر در اواسط نوزده سالگی زده می­شود و بسیاری از ایالت­ها کمپین­هایی برای واکسیناسیون افرادی که فقط یک شات دریافت کرده­اند، دارند).

اگر شما واکسن را دریافت کرده باشید، احتمالا هنوز در برابر بیماری، ایمن هستید. اگر مطمئن نیستید که ایمن­سازی شده­اید یا نه، پزشک ممکن است یک تست خون به شما پیشنهاد کند تا ببیند که آیا آنتی بادی­های کافی را دارید یا نه.

اگر شما ایمن نباشید، اما باردار باشید، باید تا بعد از تولد نوزاد برای دریافت واکسن صبر کنید و کودک هیچ حفاظتی را تا زمانی که شات 1 سالگی خودش را تزریق کند، دریافت نمی­کند.

پولیکوئین می­گوید: “در این شرایط، من خانواده و دوستان اطراف یک زن باردار را تشویق می­کنم تا مطمئن شوند که واکسن­های خود را به موقع دریافت کرده­اند”.

این به طور کلی ایده­ی بدی نیست که در مورد وضعیت ایمن ­سازی اعضا نزدیک خانواده که در پیرامون شما و کودکتان هستند، فکر کنید. اسمیت می­گوید: “این فرزندم احتمالا در تابستان به دنیا می­آید؛

اما دومین فرزند من در ژانویه، در زمان شیوع آنفولانزا متولد شد، بنابراین ما مطمئن شدیم که همه­ی اطرافیانمان از جمله بزرگترین دخترم که در مرکز مراقبت­های روزانه بود، واکسن آنفولانزا را دریافت کرده­اند”. والدین او نیز خواستار دریافت دزهای تقویت­کننده­ی واکسن سیاه سرفه و همچنین شات­های آنفولانزا شدند تا ایمن بمانند.

واکسن­های مخصوص زمان سفر در طی بارداری

اگر شما مادری هستید که به سفر علاق­مند هستین ممکن است در مورد واکسن­های سفر نیز نگران باشید. برای مثال، شات تب زرد که برای مسافرین به آرژانتین یا برزیل توصیه می­شود، موردی است که در طی بارداری ایمن در نظر گرفته نمی­شود (که می­تواند باعث تغییر برنامه­ی مسافرت شما شود).

اما واکسن­های هپاتیت A و B که اغلب برای مسافران به کشورهای در حال توسعه توصیه می­شوند، در طی بارداری بی خطر هستند.

پولیکوئین می­گوید: “من مادران باردار را تشویق می­کنم تا با ارئه دهنده­  مراقبت­های اولیه ­خودشان صحبت کنند یا با متخصصین پزشکی در مورد نیازهای خاص خودشان در مسافرت مشورت کنند. شما باید این موارد را حداقل 4 تا 6 هفته قبل از سفر خودتان پیگیری کنید تا واکسن زمانی برای تاثیرگذاری داشته باشد”.

برخی از واکسن­ها مانند شات باسیلوس کالمت – گوئرین  برای پیشگیری از سل و واکسن تب زرد می­توانند از طریق شیر مادر عبور کنند و در نتیجه دریافت آنها در طول شیردهی توصیه نمی­شود، چون آن­ها برای کودکان ایمن در نظر گرفته نمی­شوند. واکسن های دوران بارداری

از طرف دیگر، مقدار کمی از آنتی بادی ایجاد شده از شات آنفولانزا، می­تواند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شود که سودمند است چون به صورت بی خطر، ایمنی کودکان نسبت به آنفولانزا را افزایش می­دهد.

اسمیت می­گوید او شات آنفولانزا را این پاییز نیز دریافت کرده است چون او همیشه این کار را می­کند و می­داند که این کار حفاظت بیشتری را به نوزاد خودش منتقل می­کند.

او می­گوید: “ما هر کاری که بتواند از تولد یک کودک بیمار جلوگیری کند را انجام می­دهیم”. می­شود.

مشاوره پزشکی زنان 909 با ارائه این مطلب سعی در ارتقا سطح آگاهی شما دارد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.