کدام روش ختنه بهتر است ( نی نی سایت )

کدام روش ختنه بهتر است : ختنه می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله HIV را کاهش دهد.

ختنه یک عمل جراحی برای از بین بردن پوست ختنه گاه آلت تناسلی است – چین جمع شده پوست که نوک آلت تناسلی مرد را می پوشاند.

ختنه نوزادان تازه متولد شده در ایالات متحده نسبتاً رایج است ، هرچند به نظر می رسد در حال کاهش است.

پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلت ‌شان قرار گرفته که با انجام این عمل برداشته می‌شود. ختنه بیشتر در منطقه‌های مذهبی مرسوم بوده و به عنوان یکی از واجبات در اسلام است.

 اما در حال حاضر بیشتر کشورها این عمل را برای نوزدان انجام می‌دهند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سراسر جهان ، حدود 30 درصد از مردان ختنه می شوند.

 

ختنه یک عمل جراحی است که بر روی کودکان و بزرگسالان انجام می شود و شامل برداشتن پوست ختنه گاه، پوست پوشاننده گلن (سر آلت تناسلی) است.

 

از لحاظ تاریخی که به دلایل مذهبی انجام شده است، ختنه به دلایل بهداشتی و به دلیل اینکه روشی است که بروز بیماری های ارولوژی را کاهش می دهد، به طور فزاینده ای رایج شده است.

پوست ختنه‌گاه لایه‌ای از پوست قابل جمع شدن است که غده را می‌پوشاند و از آن محافظت می‌کند که معمولاً به عنوان سر آلت تناسلی شناخته می‌شود. دو طرف دارد، قسمت بیرونی که از پوست معمولی ساخته شده است، و سمت داخلی، رو به گلانس است که یک غشای مخاطی است که مسئول هیدراته نگه داشتن آلت تناسلی مرد و محافظت در برابر تهاجم محیط خارجی است.

 

در بزرگسالان، زمانی که آلت تناسلی شل است، پوست ختنه‌گاه روی گلدان را می‌پوشاند، اما زمانی که آلت تناسلی در حالت نعوظ قرار دارد جمع می‌شود.

 

پوستی که آلت تناسلی را می پوشاند در هفته های اول رشد جنین شروع به تشکیل می کند. از بدو تولد تا سال‌های اولیه زندگی مرد، پوست ختنه‌گاه به غده متصل می‌شود، فرآیندی که فیموز فیزیولوژیکی نامیده می‌شود.

 

همانطور که یک مرد رشد می کند، پوست ختنه گاه به تدریج از غده جدا می شود تا زمانی که آلت تناسلی در حالت نعوظ کاملا جمع شود. جدا شدن پوست ختنه گاه نباید به کودکان تحمیل شود، زیرا به طور طبیعی در طول سال ها اتفاق می افتد.

کدام روش ختنه بهتر است

 

یکی از اولین تصمیماتی که برای آنها می گیرید این است که آیا آنها را ختنه کنید یا نه. علیرغم برخی باورهای غلط، ختنه کردن نوزاد بیشتر یک تصمیم خانوادگی است، نه پزشکی. پس چگونه شما انتخاب می کنید؟

چرا ختنه انجام می شود؟

گزارش هایی از این عمل در میان مصریان، بیش از 15000 سال پیش، به عنوان راهی برای افزایش بهداشت مردان و “پاکسازی روح” وجود دارد.

 

اگرچه ختنه یک عمل جراحی است، اما امروزه اغلب به دلایل سنتی و مذهبی، بدون هیچ گونه نشانه پزشکی، مانند ختنه کردن معمول کودکان یهودی و مسلمان، انجام می شود.

 

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، ختنه به یک روش پزشکی رایج تبدیل شد، حتی در خانواده هایی که انگیزه مذهبی نداشتند. در برخی از کشورها مانند آمریکا و کره بیش از 80 درصد از جمعیت مردان ختنه می شوند.

 

خوب است روشن شود که علیرغم مزایای شناخته شده – که بعداً توضیح داده خواهد شد – انجمن های اصلی کودکان در جهان انجام معمول ختنه را بدون نشانه پزشکی توصیه نمی کنند.

 

ختنه با اندیکاسیون پزشکی معمولاً در موارد عفونت آلت تناسلی (بالانوپوستیت)، درد هنگام مقاربت جنسی یا فیموز پاتولوژیک، یعنی ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه گاه در کودکان و نوجوانان بزرگتر انجام می شود.

 

 

خطرات ختنه

ختنه یک روش جراحی است و به همین دلیل خطراتی در ارتباط با آن وجود دارد. با این حال، این روش سریع و آسان است (حدود 20 دقیقه طول می کشد) و میزان عوارض جراحی کمتر از 0.5٪ دارد. شایع ترین عوارض خونریزی، عفونت و نارضایتی از نتیجه زیبایی است.

 

ختنه مانند هر عمل جراحی دیگری باید با بیهوشی انجام شود که از احساس درد کودک یا بزرگسال در حین عمل جلوگیری می کند.

 

از دست دادن حس بعد از ختنه

پوست ختنه گاه به شدت عصبی است و به احساس لذت کمک می کند. یکی از دلایل مخالف ختنه بدون نشانه پزشکی، خطر کاهش حساسیت آلت تناسلی است. با این حال، با وجود منطق پشت این نظریه، واقعیت این است که در عمل، مردان ختنه شده رضایت کمتری از زندگی جنسی خود ندارند.

 

حتی در مردانی که در بزرگسالی تحت ختنه قرار گرفته‌اند و قبلاً زندگی جنسی فعالی داشته‌اند، شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر تغییر در کیفیت زندگی جنسی آنها وجود ندارد. برخی شواهد حکایتی دال بر کاهش حساسیت وجود دارد، اما مطالعات علمی با گروه های بزرگ تفاوتی در کیفیت جنسیت نشان نمی دهد. موضوعی بحث برانگیز است.

هر چه زودتر برای ختنه کودک خود برنامه ریزی کنید، بهتر است. مطمئن شوید که یک متخصص با تجربه این روش را انجام می دهد. در برخی ایالت ها، متخصص زنان و زایمان این کار را 24 تا 48 ساعت پس از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان در بیمارستان انجام

می دهد. انجام ختنه در مطب پس از ترخیص در هفته اول پس از زایمان توسط متخصص زنان و زایمان رایج شده است.

ختنه با بی حسی موضعی انجام می شود. در واقع برای انجام این عمل در نوزادان تنها از بی‌حسی استفاده می‌شود و کودک کاملا هوشیار است. اما چنانچه این عمل در کودکان و بزرگسالان انجام گیرد.

 نمی‌توان تنها با استفاده از بی‌حسی جراحی را انجام داد. برای کودکان و بزرگسالان می‌بایست از بیهوشی استفاده کرد.
به‌طور کلی هرچه انجام ختنه به بزرگسالی موکول شود، روند بهبودی دردناک‌تر خواهد بود. در نهایت بهتر است در صورتی که شرایط مناسب باشد، در سنین نوزادی این عمل انجام گیرد.

  1. گامپ گومکو

از ابزار ویژه ای به نام کاوشگر برای جدا کردن جلوی پوست از آلت تناسلی استفاده می شود (معمولاً توسط غشای نازک به آنها ملحق می شوند). بعد یک وسیله زنگ دار روی سر آلت تناسلی مرد و زیر شاخک تعبیه شده است (برای اجازه دادن به این امر ممکن است برش ایجاد شود). سپس پوست ختنه گاه به طرف بالا و زنگ کشیده شده و گیره ای در اطراف آن محکم می شود تا جریان خون به ناحیه کاهش یابد. از پوست سر برای بریدن و برداشتن پوست ختنه گاه استفاده می شود.

2-گیره مگن

مجدداً پوست پیشانی با پروانه از سر آلت جدا می شود. سپس پوست ختنه گاه جلوی سر بیرون کشیده می شود و از طریق گیره فلزی به همراه شکاف داخل آن وارد می شود. این گیره در حالی نگه می دارد که پوست ختنه گاه با پوست سر بریده می شود و چند دقیقه پس از این کار باقی می ماند تا مطمئن شوید که خونریزی کنترل شده است.

3-روش Plastibell یا حلقه

این روش شبیه به تکنیک گیره گمکو است. پس از جداسازی با کاوشگر ، زنگ پلاستیکی در زیر پیشانی و بالای سر آلت قرار می گیرد. یک قطعه بخیه به طور مستقیم در اطراف پوست ختنه دیده می شود ، که خونرسانی به پوست ختنه گاه را قطع می کند. سپس می توان از پوست سر برای بریدن پوست پیشانی اضافی استفاده کرد ، اما حلقه پلاستیکی باقی مانده است. حدود 6 تا 12 روز بعد به خودی خود سقوط می کند.

فواید ختنه نوزادان

ختنه در دوران کودکی فوایدی را به همراه دارد که از جمله آنها می توان به ختنه اشاره کرد

 

کاهش عفونت های ادراری

عفونت‌های دستگاه ادراری در مردان نادر است، اما در کودکان ختنه‌نشده به دلیل رشد باکتری‌ها در اسمگما، نوعی مخاط سفید متشکل از سلول‌های ریخته‌شده و روغن‌های پوست که معمولاً در زیر پوست ختنه‌گاه تجمع می‌یابند، شایع‌تر است.

 

کاهش عفونت آلت تناسلی

بالانیت (عفونت غده) و پستتیت (عفونت پوست ختنه گاه) نیز در کودکان ختنه شده کمتر شایع است (مطالعه پیشنهادی: عفونت مخمری مردانه: علائم، تصاویر و درمان ).

 

کاهش سرطان آلت تناسلی

مردان ختنه شده خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را کاهش می دهند. البته لازم به ذکر است که این بیماری حتی در مردان ختنه نشده نیز نادر است (حدود 1 مورد در هر 100000 نفر). به نظر می رسد که این مزیت تنها زمانی وجود دارد که ختنه در دوران کودکی انجام شود. مردانی که بعد از نوجوانی ختنه می‌شوند، کمتر به سرطان آلت تناسلی مبتلا می‌شوند.

 

کاهش سرطان دهانه رحم در شرکا

علاوه بر کاهش بروز سرطان آلت تناسلی، شرکای زن مردان ختنه شده (و تک همسر) نرخ کمتری به سرطان دهانه رحم دارند. به نظر می رسد توضیح این است که مردان ختنه شده خطر کمتری برای آلودگی و انتقال HPV دارند.

 

کاهش بیماری های مقاربتی و HIV

علاوه بر HPV، میزان آلودگی مردان ختنه شده به سایر عفونت های مقاربتی مانند شانکروئید، تبخال تناسلی، تریکومونیازیس و HIV نیز کمتر است.

 

جالب اینجاست که ختنه شواهدی از محافظت در برابر سوزاک، کلامیدیا یا سیفلیس نشان نمی دهد.

 

بهداشت بهتر

بهداشت دستگاه تناسلی برای سلامت آلت تناسلی بسیار مهم است. مردانی که ختنه شده اند، تمیز کردن آلت تناسلی خود در حین حمام کردن و تمیز نگه داشتن آن در طول روز بسیار آسان تر است.

نوشته های مرتبط

برخی از مزایای سلامتی بالقوه ختنه وجود دارد. در حالی که غیر معمول است، مردان ختنه شده خطرات کمتری دارند:

 

  • عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) در پسران کوچک
  • برخی از بیماری های مقاربتی در مردان
  • سرطان آلت تناسلی

از آنجایی که مردان در وهله اول خطر بالایی از این موارد ندارند، کاهش خطرات آنها فایده زیادی ندارد.

  • شانس ابتلا به عفونت ادراری در اولین سال زندگی در یک نوزاد پسر ختنه شده حدود 1 در 1000 و در نوزادانی که ختنه نشده اند، 1 در 100 است.
  • ختنه خطر سرطان آلت تناسلی را که در مردان شایع هم نیست، کاهش می دهد.
  • خطر ابتلا به عفونت های قابل انتقال جنسی مانند ایدز کاهش می یابد و از عفونت پوست آلت پیشگیری می شود.
  • می توان از فیموزیس، بیماری ای که مردان ختنه نشده به آن مبتلا می شوند، پیشگیری کرد.
  • از سرطان دهانه رحم در همسر مردان پیشگیری می کند.
عوارض ختنه

طبق گزارش کودکان ، عوارض نادر است و فقط در تعداد کمی از ختنه ها رخ می دهد.

بسته به روش کار ، آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

عوارض مرتبط با بیهوشی: بی حسی موضعی بسیار بی خطر است ، اما گاهی اوقات می تواند باعث کبودی ، خونریزی یا سوزش پوستی شود. به ندرت می تواند باعث ضربان قلب نامنظم ، مشکلات تنفسی ، یک واکنش آلرژیک و به ندرت مرگ شود.

  • خون ریزی
  • عفونت : بیشتر عفونتهای مربوط به ختنه خفیف بوده و به راحتی با آنتی بیوتیک قابل درمان است.
  • این احتمال بیشتر است که کودک اختلال خونریزی داشته باشد ، به همین دلیل مهم است که به پزشک اطلاع دهید تا از هرگونه سابقه خانوادگی در مورد خونریزی یا لخته شدن خون استفاده کند. به ندرت ، رگ خونی کوچک ممکن است در طی عمل پخته شود. در بیشتر موارد ، این خونریزی به خودی خود متوقف می شود ، اما گاهی اوقات بخیه لازم است.
  • فیموز ، یا آلت تناسلی محبوس شده ، که در آن پوست ختنه بیش از حد محکم است و نمی تواند از قسمت جلویی جمع شود
  • احتباس ادرار ، عدم توانایی تخلیه کامل مثانه 

 

مراقبت از زخم پس از انجام ختنه

 

ختنه نباید آنقدر که به نظر می رسد برای کودک شما دردناک باشد. روش های مدیریت درد وجود دارد که می تواند به کاهش قابل توجه درد این عمل برای نوزاد شما کمک کند. قبل از انجام عمل، مطمئن شوید که گزینه های شما برای تسکین درد کودک چیست.

پس از ختنه از گاز نرم روی زخم ایجاد شده استفاده می‌کنند. استفاده از این باندها جهت جلوگیری از برخورد آلت نوزاد با لباس استفاده می‌شود. پس از انجام عمل نیز باید مراقبت‌هایی تا زمان بهبودی انجام شود.

  • پس از هربار تعویض پوشک از گاز جدیدی استفاده کنید.
  • استفاده از پمادهایی که پزشک پس از عمل تجویز می‌کند پس از هر بار شستشو الزامی است.
  • پوشک فرزند خود را محکم نبندید؛ چراکه نباید به آلت کودک فشاری وارد شود.

پس از ختنه ، پزشکان پماد  را بر روی زخم اعمال کرده و آلت تناسلی کودک را در گازی می پوشانند تا از چسبیدن زخم به پوشک وی جلوگیری شود (مگر اینکه پزشکان از روش Plastibell استفاده کرده باشند ، که نیازی به پانسمان نیست). کودک شما معمولاً اندکی پس از انجام عمل جراحی برای شما آورده می شود.

خونریزی بسیار کمی بعد از ختنه وجود دارد ،. اگرچه ممکن است هنگام اولین بار پانسمان را کمی از خون لبه برش یا پوشک مشاهده کنید ، اما این به طور کلی به خودی خود متوقف می شود.

آلت تناسلی کودک شما ممکن است بعد از عمل چند روز دچار درد شود ، بنابراین هنگام استحمام او ملایم باشید. هرگز از محصولات حمام قابض و مخصوص استفاده نکنید. اکثر پزشکان توصیه می کنند منطقه را با آب گرم تمیز کنید. اگر مدفوع روی آلت تناسلی مرد شود ، می توان از آب صابونی برای پاک کردن آن به آرامی استفاده کرد.

اگر پانسمان بر روی برش وجود دارد ، هر وقت پوشک را برای دو یا دو روز تغییر دهید ، یک مورد جدید (پماد) بمالید. این می تواند به جلوگیری از ناراحتی از مالش و چسبیدن به پوشک کمک کند.

ختنه با لیزر بهتر است یا حلقه

ختنه با لیزر مانند همان روش جراحی سنتی یعنی برش می‌باشد با این تفاوت که برش پوست به جای چاقو با کاتر لیزری انجام می‌شود (بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می سوزانند)
بنابراين  در اصل روش تفاوتی وجود ندارد بدین دلیل نه تنها ارجحيتي ندارد بلکه به علت هزينه بالا و  عارضه بیشتری كه به همراه دارد بنابراين اين روش توصيه نمي شود.

آکادمی اطفال آمریکا ، در گزارش 2012 اطفال ، مزایای ختنه نوزادان را بیشتر از آسیب های احتمالی می داند.

به طور خاص ، ختنه خطر ابتلا به اچ آی وی در مردان را از طریق رابطه جنسی واژینال کاهش می دهد (اما از رابطه جنسی مقعدی).

همچنین خطر ابتلا به تبخال دستگاه تناسلی ، برخی از سویه های ویروس پاپیلومای انسانی را کاهش می دهد (HPV) ، سرطان آلت تناسلی و عفونتهای دستگاه ادراری (UTI) در دوران نوزادی.

هنگامی که پوست انتهایی برداشته می‌شود، آلت به ‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد که جهت رعایت بهداشت و تمیزی انجام می‌شود.کدام روش ختنه بهتر است

خطرات بالقوه چیست و هر چند وقت یکبار رخ می دهد

چگونه از آلت تناسلی پسر خود که اخیراً ختنه شده است مراقبت کنید

به یاد داشته باشید که هیچ تصمیم درست یا اشتباهی وجود ندارد. پسر بچه شما در هر صورت خوب خواهد بود!

 

اگر ختنه نکنیم چه میشود

 

در حقیقت، ختنه کردن کودکان بدون نشانه پزشکی رسمی در حال حاضر یک روش بحث برانگیز است. گروه های ضد ختنه ای وجود دارند که استدلال های زیر را بیان می کنند:

ختنه باعث ایجاد درد در نوزادان تازه متولد شده می شود که استرس غیرضروری به نوزاد وارد می کند.

آسیب ختنه به عنوان یک نوزاد تا پایان عمر انجام می شود، حتی اگر فرد از آن بی خبر باشد (هیچ مدرک قابل توجهی برای حمایت از این استدلال وجود ندارد).

ختنه ناقض حقوق بشر است زیرا موجودی را که قادر به تصمیم گیری نیست مثله می کند.

موضع اکثر انجمن های اطفال این است که ختنه را برای کل جمعیت مردان بدون دلیل پزشکی مشخص توصیه نمی کنند. اما انجام ختنه به دلایل شرعی یا در صورت تمایل بیمار (در مورد بزرگسالان) یا والدین او (در مورد کودک) منع مصرفی ندارد.

سوالات متداول

چه نوع بیهوشی برای ختنه استفاده می شود؟

در بیشتر موارد از بی حسی موضعی با انسداد عصب آلت تناسلی پشتی استفاده می شود.

بهترین سن برای ختنه چیست؟

ختنه در هر سنی قابل انجام است. با این حال، نوزادان نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان بهبودی سریعتر و میزان عوارض کمتری دارند.

چند روز بعد از ختنه باید بخیه ها برداشته شود؟

نیازی به برداشتن بخیه ها نیست، زیرا بخیه ختنه با نخ قابل جذب ساخته می شود. در عرض 3 تا 4 هفته، نخ ها جذب می شوند.

عمل ختنه چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، عمل ختنه 20 دقیقه طول می کشد.

مدت زمان استراحت توصیه شده بعد از ختنه چقدر است؟

زمان بهبودی بستگی به واکنش بدن به جراحی دارد. به طور کلی توصیه می کنیم که بیمار حداقل پنج روز قبل از بازگشت به فعالیت های عادی استراحت کند. باید به مدت 10 تا 15 روز از فعالیت جنسی خودداری شود و فعالیت جنسی (از جمله خودارضایی)

بسته به پیشرفت زخم جراحی و جذب بخیه ها به مدت 2 تا 4 هفته نباید از سر گرفته شود. پس از شش هفته، معمولاً محدودیت دیگری از جمله ورزش و دوچرخه سواری وجود ندارد.

آیا هر بیمار مبتلا به فیموز نیاز به ختنه دارد؟

لازم نیست. اغلب، متخصص اورولوژی ممکن است یک روش محافظه کارانه را انتخاب کند که پوست ختنه گاه را حفظ می کند. اما اکثر بیماران در نهایت ختنه را برای مزایای آن انتخاب می کنند.

 

آیا ختنه می تواند باعث ناتوانی جنسی شود؟

 

خیر، اختلال نعوظ از عوارض ختنه نیست.

 

شایع ترین عارضه ختنه چیست؟

 

شایع ترین عارضه خونریزی موضعی است که در حدود 8 مورد از 10000 روش (0.08 درصد) رخ می دهد.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.