بارداری با آی یو دی

بارداری با ای یو دی :بارداری با آی يو دی زنانی که با IUD باردار شده اند بیشتر احتمال به miscarry یا سقط جنین دارند. میزان سقط جنین  با استفاده از آی یو دی حدود 18 تا 20 درصد است. باگر آي يو دي خود را در دوران بارداری قرار دهید، میزان سقط جنین را به حدود 50 درصد افزایش می دهید. برداشتن آی يو دی در اوایل بارداری خطر سقط جنین را به حدود 25 درصد کاهش می دهد.

بارداری با ای یو دی

آیا درج IUD ی یو دی  می تواند باعث دل درد  شود؟

دستگاه داخل رحمی (IUD) یک دستگاه بسیار کوچک T شکل است که برای جلوگیری از بارداری در رحم قرار می گیرد. این یک نوع کنترل بارداری بسیار موثر، طولانی مدت و در عین حال برگشت پذیر است.

آی یو دی چگونه کار می کند؟

IUD یک وسیله پلاستیکی بسیار کوچک و انعطاف پذیر به شکل T است که از طریق واژن وارد رحم می شود. دو نوع IUD موجود است که شامل IUD هورمونی و IUD مسی می شود.

یک IUD هورمونی پروژستین را آزاد می کند، نوعی هورمون مانند هورمون پروژسترون که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و از بارداری جلوگیری می کند. این کار با ضخیم شدن مخاط در دهانه رحم برای جلوگیری از رسیدن یا بارور شدن اسپرم به تخمک عمل می کند و پوشش داخلی رحم را نازک می کند و لانه گزینی تخمک را دشوارتر می کند. برای برخی افراد، IUD هورمونی نیز ممکن است از آزاد شدن تخمک در هر ماه (تخمک‌گذاری) جلوگیری کند. بسته به نوع IUD هورمونی که دارید، می تواند تا 3 تا 7 سال پس از قرار دادن از بارداری جلوگیری کند.

در نتیجه روش وارد کردن افراد ممکن است گرفتگی را تجربه کنند.

در حین تزریق IUD ، یک پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی ، یک اسپکولوم را در داخل واژن قرار می دهند تا راحت تر بتوانید سرویکس را ببینید. برای رفع ناراحتی پزشک ممکن است محلول بی حس کردن را در دهانه رحم تزریق کند. در مرحله بعد ، آنها IUD را از طریق دهانه رحم در رحم وارد می کنند.

هر یک از این مراحل ممکن است باعث گرفتگی یا درد شود.

دهانه رحم

رحم باید کمی باز شود تا از IUD استفاده شود. باز شدن دهانه رحم به طور بالقوه ممکن است دردناک ترین قسمت این روش باشد. بسیاری از افراد گرفتگی شبیه به مواردی را نشان می دهند که ممکن است در مورد قاعدگی ایجاد شود ، اما برخی می گویند که گرفتگی بدتر از موارد مربوط به یک دوره است.

پس از درج IUD ، برخی از افراد ممکن است گرفتگی را تجربه کنند. گرفتگی می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد ، از جمله:

  • درد
  • سوزش و التهاب رحم در افراد مبتلا به IUD مس
  • تغییرات هورمونی در افرادی که دارای IUD آزاد کننده هورمون هستند

مدت زمان دل درد ای یو دی

اندکی بعد از قرار دادن IUD ، گرفتگی شدید باید فروکش کند. بسیاری از افراد متوجه می شوند که با تخمک گذاری ، این گرفتگی بهبود یافته است.

دل درد و لکه بینی ملایم گاهی اوقات ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها ادامه داشته باشد. با این حال ، طبق گفته های برنامه ریزی شده والدین ، گرفتگی معمولاً در طی 3-6 ماه از بین می رود . اگر دل درد بیش از این طول بکشد ، یا اگر دل درد  شدید بیش از 1-2 روز پس از گذاشتن داشته باشید ، لازم است برای مشاوره با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید.

افرادی که IUD مس را به جای هورمونی انتخاب می کنند ، ممکن است دوره های  پریودی سنگین تر و دل درد شدیدتری را تجربه کنند ، به خصوص در 3 ماه بعد از وارد کردن. برای بیشتر افراد ، این علائم با گذشت زمان بهتر می شوند.

.  برخی افراد متوجه می شوند که دوره های پریودی آنها کاملاً ناپدید می شوند یا کمی بیشتر از لکه بینی می شوند. IUD هورمونی ممکن است برای افرادی که دوره های بسیار سنگین یا دردناک دارند ، انتخاب خوبی باشد .

مزایای IUD

مزایای بسیاری از IUD وجود دارد. مزایای اصلی عبارتند از:

بیش از 99٪ محافظت موثر در برابر بارداری

راحت

یک داروی ضد بارداری طولانی مدت

جلوگیری از نیاز به قطع رابطه جنسی برای پیشگیری از بارداری

می توان آن را با خیال راحت و به راحتی در هر زمان حذف کرد و به دنبال آن بازگشت سریع به باروری طبیعی شما انجام می شود

IUD مسی بدون هورمون است

در دوران شیردهی قابل استفاده است

ممکن است خونریزی قاعدگی، درد و سایر علائم را کاهش یا متوقف کند

برخی از IUD ها ممکن است خطر عفونت لگن و سرطان آندومتر را کاهش دهند

علائم بارداری با دستگاه ای یو دی

: بسیاری از افراد پس از قرار دادن پزشک یا خارج کردن دستگاه داخل رحمی (IUD) ، دل درد خفیف را گزارش می دهند. درصد کمی از مردم درد قابل توجهی گزارش می دهند.

علاوه بر درد اولیه که می تواند بلافاصله پس از قرار دادن و خارج شدن ایجاد شود ، برخی از افراد ممکن است گرفتگی خفیفی را تجربه کنند که مدت طولانی تر ادامه یابد. این گرفتگی به طور بالقوه می تواند برای چند روز یا چند هفته پس از عمل ادامه یابد. با این حال ، آن باید به طور مداوم بهتر شود و نباید به اندازه کافی شدید باشد که در عملکرد روزانه دخالت کند.

اما مهم است که روند برداشتن آی يو دی نیز می تواند باعث سقط جنین شود. اگر خطر سقط جنین شما پایین تر است و اگر آی يو دی خود را به محض تایید بارداری برداشته اید، خطر هنوز بيشتر از زنان بدون آی يو دی است.

بنابراین شما می توانید تصمیم آگاهانه در مورد نحوه ادامه حاملگی با آی يو دی بگیریدو از دکتر خود در مورد این خطرات بپرسید. هنگام استفاده از دستگاه IUD مسی، فرد استفاده کننده باید موارد زیر را در نظر داشته باشد:

بارداری با ای یو دیخانم باید در هر ماه و پس از پایان یافتن دوره ماهیانه خود، از وجود IUD مسی در داخل رحم خود اطمینان حاصل کنند. در واقع، آن ها باید بررسی کنند که آیا IUD هنوز هم در جای مناسب خود قرار دارد و یا نه.بارداری با ای یو دی

اگر شما به عنوان یک زن استفاده کننده از IUD مسی از بروز هر گونه نشانه ی غیرمعمول، مانند درد در قسمت پایین شکم و یا درد در هنگام مقاربت جنسی با همسر خود رنج می برید و یا ترشحات مهبلی (واژن) شما غیرعادی شده است، بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.بارداری با ای یو دی

علاوه بر این موارد، اگر دوره ماهانه شما به عنوان یک خانم جوان با وجود IUD مسی در بدنتان، یک هفته عقب افتاده و یا الگوی خونریزی ماهانه شما غیرمعمول شده باشد، بلافاصله به یک دکتر مراجعه کنید و برای اطمینان بیشتر، تست حاملگی انجام دهید.

آی یو دی مسی هیچ هورمونی ندارد اما از مس برای جلوگیری از بارداری استفاده می کند. مس مخاط دهانه رحم را تغییر می دهد و رسیدن اسپرم به تخمک و زنده ماندن را دشوارتر می کند. همچنین می تواند از کاشت تخمک بارور شده در رحم جلوگیری کند. یک IUD مسی بسته به نوع آن می تواند به مدت تقریبی 5 تا 10 سال در برابر بارداری محافظت کند.

هنگامی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سلامت کلی و سابقه پزشکی شما را ارزیابی کرده و معاینه لگنی انجام داده است، می توان IUD را وارد کرد. همچنین ممکن است قبل از قرار دادن دستگاه از نظر STI (عفونت های مقاربتی) غربالگری شوید.

بارداری با ای یو دی

 بارداری و تولد زودرس با  آی یو دی

خروج IUD از محل در دوران بارداری احتمال زايمان زودرس را افزایش می دهد. زنانی که از IUDs  در طول بارداری خود استفاده می کنند تا چهار برابر بیشتر احتمال دارددچار زایمان زودرس نسبت به زنان بدون استفاده از IUD میشوند. اگر شما با ای يو دی هورمونی (Mirena Skyla یا Kyleena) حامله شده اید، آی يو دی به آرامی پروژسترون را در رحم آزاد می کند.

حاملگی نابجا با استفاده از آی يو دی

استفاده از IUDs یک عامل خطر برای آینده حاملگی نابجا (حاملگی که در آن تخم خارج از رحم جایگذاری می شود) در نظر گرفته می شود. در جمعيت عمومي حاملگی اکتوپیک حدود 2 درصد رخ می دهد. اما اگر شما باردار شده اید، در حالی که آی يو دی در محل است خطر ابتلا به داشتن حاملگی اکتوپیک بالاتر است. محدوده خطر که از 6 درصد به بالا به عنوان 50 درصد می باشد.

اگر بارداری در رحم شما باشد ، می توانید تصمیم بگیرید که می خواهید سقط جنین داشته باشید.

 بارداری و عفونت با استفاده از آی یو دی

احتمالا عفونت در زنانی که از IUDs استفاده می کنند همیشه می تواند رخ دهد. زنانی که از IUDs در دوران بارداری استفاده می کنند شانس عفونت های داخل رحمی سپسيس و سپتیک سه ماهه دوم واز دست دادن جنين را افزایش می دهد. سپسیس یک بیماری پزشکی بالقوه خطرناک یا کشنده است — اکثر موارد سپسيس به دلیل عفونت های باکتریایی است.

آیا خطری برای حفظ بارداری با آی يو دی وجود دارد؟

IUD کمی بیشتر احتمال دارد که خارج از رحم باشد یا در خارج از رحم رخ دهد. حاملگی خارج رحمی گاهی در لوله های فالوپ شکل می گیرد .

اگر بارداری  برداشته نشود ، لوله ها می توانند ترکیده و باعث خونریزی تهدید کننده زندگی شوند.

یک حاملگی خارج رحمی که خارج از لوله فالوپ اتفاق می افتد – به عنوان مثال در دهانه رحم رحم – بعید است بدون خطر سلامتی کلی شما رشد کند.

درمان و داروهای خانگی دل درد ای یو دی

پزشک ممکن است توصیه کند که فرد قبل از وارد کردن IUD ، داروهای انتی بیوتیک را مصرف کند.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که افراد قبل از وارد کردن IUD از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAIDs ) مانند ایبوپروفن استفاده کنند. با این حال ، این بررسی نشان داد که اگرچه ناپروکسن (Aleve) درد را کمی کاهش می دهد ، اما بیشتر NSAID ها به درد کمک نمی کنند.

ژل 2٪ لیدوکائین و میزوپروستول (سیتوتوت) نیز نتوانستند درد ناشی از IUD را کاهش دهند. برخی از روش های مدیریت درد که کار را انجام می دادند شامل:

  • 1٪ تزریق لیدوکائین
  • ژل لیدوکائین 4٪
  • ترامادول (ConZip ، Ultram)
نوشته های مرتبط

تحقیقات اندکی روشهای مؤثر برای کنترل دل درد بعد از قرار دادن IUD یا حذف IUD را ارزیابی کرده است. از آنجا که این درد شبیه به گرفتگی قاعدگی است ، ممکن است فرد متوجه شود که همین راهکارها به تسکین درد و ناراحتی کمک می کند.

برخی رویکردها برای امتحان شامل موارد زیر است:

  • انجام ورزش های آرام ، مانند حرکات کششی ، یوگا یا پیاده روی
  • مصرف NSAID ها ، مانند ایبوپروفن
  • امتحان کردن دیگر درد ، مانند استامینوفن
  • ناحیه را به آرامی ماساژ دهید
  • با استفاده از یک پد گرمکن یا بطری آب گرم

مکمل های روغن ماهی ممکن است در رفع دل درد کمک کند .

مکمل های روغن ماهی تنها در مواردی موثر هستند که فرد آنها را با دوزهای نسبتاً زیاد مصرف کند و در صورت مصرف ویتامین B-12 آنها ممکن است بهتر عمل کند .

یک پزشک می تواند در مورد گزینه های مکمل و دوزهای بی خطر مشاوره ارائه دهد.

آیا برداشتن IUD می تواند باعث دل درد شود؟

برداشتن IUD شبیه به قرار دادن IUD است ، به جز اینکه به جای قرار دادن چیزی در دهانه رحم ، پزشک رشته IUD را می کشد تا آن را خارج کند.

بعضی از افراد هنگام برداشتن احساس گرفتگی می کنند زیرا کشیدن رشته باعث فشار دهانه رحم به دهانه رحم می شود. دهانه رحم باید کمی باز شود تا IUD بیرون بیاید ، این نیز ممکن است باعث ناراحتی شود. در حالی که گرفتگی ممکن است برای چند دقیقه پس از برداشتن وجود داشته باشد ، اما معمولاً به سرعت از بین می رود.

از بین بردن IUD ممکن است دهانه رحم را تحریک کند و باعث ایجاد لکه بینی در مدت یک یا دو روز شود. اما ، نه خونریزی شدید و نه درد شدید پس از برداشتن طبیعی است.

اگر فرد بیش از چند ساعت پس از برداشتن IUD دچار گرفتگی یا درد شدید شود ، این ممکن است نشانه عفونت ، مشکلی در دهانه رحم یا مشکل دیگری باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

در صورت شدید بودن دل درد فرد باید با پزشک خود صحبت کند.

علت عقب افتادن پریود با ای یو دی نی نی سایت

سایر خطرات مرتبط با بارداری با آی يو دی عبارتند از:

  • سقط جنین ، که هنگام پایان بارداری در طی 20 هفته اول رخ می دهد
  • زایمان زودرس ، قبل از 37 ام هفته از بارداری
  • پارگی زودرس غشاها ، کیسه آمنیوتیک قبل از شروع زایمان
  • قطع جفت ، یعنی زمانی که جفت به طور جزئی یا کامل از دیواره رحم جدا شود
  • عفونت لگن
  • وزن کم هنگام تولد ، که هنگام تولد نوزاد با کمتر از 5 پوند ، 8 اونس رخ می دهد

همچنین ممکن است که قرار گرفتن در معرض هورمون ها در IUD های خاص ممکن است بر بارداری تأثیر بگذارد.

گزارش هایی از ناهنجاری های مادرزادی در زایمان زنده گزارش شده است. به عنوان مثال ، قرار گرفتن در معرض افزایش سطح پروژستین با “افزایش مردانگی دستگاه تناسلی خارجی” در جنین های پسر

بارداری با ای یو دی

سقط جنین در بارداری با ای یو دی

می توانید قرص سقط جنین را قبل از هفته 10 بارداری مصرف کنید. سقط جنین پزشکی در هفته یا بعد از هفته 10 بارداری وجود دارد.

بسته به جایی که زندگی می کنید ، قبل از هفته 20 تا 24 بارداری باید سقط جنین انجام شود.

استفاده زنان حامله از IUD در محل برای برداشتن آن در سه ماهه اول بارداری خود در معرض خطر بیشتری از سپتیک دوم و سقط سه ماهه اول جنين هستند. بسیاری از این زیان های سپتیک ناخوشایند هستند و در برخی موارد می تواند مربوط به ناباروری بعدی شود.

زمانی که IUD در طی بارداری برداشته شود در نهایت، ، مرگ و میر مادر در سه ماهه دوم بارداري به علت عفونت گزارش شده است که البته بسیار نادر است.

آشنایی با خطرات احتمالی و عوارض مربوط به حاملگی با هنگام استفاده از آی يو دی می تواند قریب به اتفاق به قربانیان منجر شود . برخی از زنان با  IUDs  و بارداریهای کاملا موفق گزارش شده است.

متاسفانه، عوارض بالقوه ادامه بارداری در آی يو دی جدی و واقعی است. صادقانه با دکتر خود در مورد بهترین راه برای مدیریت بارداری مشورت و تحقیق کنید. این باعث می شود شما احساس اعتماد به نفس بیشتری در تصمیم گیری داشته باشید.

تحقیق درباره خطرات می تواند به مدیریت و تصمیم گیری در مورد بارداری در آی يو دی و کنترل بیشتر کمک کند. این خانم ها باید به علایمی مانند تب، علایم شبیه آنفولانزا، دردهای شکمی و خونریزی توجه داشته باشند.

چون اگر عفونت برای شان رخ دهد باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنند تا اقدامات ختم بارداری برای آنها انجام شود و هرچه زودتر درمان آنتی بیوتیکی را آغاز کنند.

باید دقت داشته باشیم این جور حاملگی‌ها در معرض خطر سقط خودبخود هستند. به همین دلیل به محض تشخیص بارداری بهتر است خانم باردار را معاینه کنیم و اگر نخ دستگاه قابل مشاهده بود، به آرامی اقدام به خروج آی.یو.دی نماییم.
پس از خروج دستگاه احتمال سقط بسیار کمتر می شود. اگر نخ آی.یو.دی دیده نشود با هدایت سونوگرافی و دستگاهی به نام هیستروسکوپ می‌توان اقدام به خروج آن کرد.
اگر به هر حال سقط خودبخود اتفاق بیفتد چون بسیار احتمال دارد که یک سقط عفونی در کار باشد ،تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب ضروری است.  باید در چنین مواردی اقدامات پیشگیرانه برای شوک عفونی هم انجام شود.

در صورتی که به هیچ عنوان نتوان آی.یو.دی را خارج کرد، می‌توانیم اجازه بدهیم حاملگی ادامه پیدا کند. البته باید مراقبت‌های ویژه‌ای اعمال کنیم، زیرا احتمال زایمان زودرس در چنین افراد بارداری چهار برابر بیشتر خواهد بود.
به هر حال موارد زیادی بوده‌اند که نوزاد سالمی را به دنیا آوردند در حالی که آی.یو.دی در گوشه‌ای از رحم جا خوش کرده بود یا به جفت چسبیده بود.بارداری با ای یو دی

کیا با آی یو دی باردار شدن

قبل از درج IUD ، ممکن است فرد مایل باشد در مورد گزینه های کاهش درد ، با پزشک صحبت کند. پزشک همچنین ممکن است داروهای تسکین دهنده درد را برای گرفتگی بعد از عمل توصیه کند.بارداری با آی یو دی

دیدن پزشک مهم است که:

  • گرفتگی شدید است یا بعد از چند روز به طور پیوسته بدتر می شود
  • خونریزی شدید وجود دارد
  • IUD بیرون می آید
  • دوره ها آنقدر سنگین یا دردناک هستند که در فعالیت های روزانه دخالت می کنند
  • علائم عفونت مانند تب ، بوی بد ناشی از واژن یا درد شدید وجود دارد
  • خونریزی شدید یا گرفتگی بیش از چند ساعت پس از قرار دادن یا برداشتن IUD ادامه دارد

در حالی که گرفتگی طبیعی است ، IUD نباید باعث درد طولانی مدت یا شدید شود.

خلاصه

، IUD بیش از 99٪ مؤثر هستند و همچنین کاملاً برگشت پذیر هستند.

IUDs ممکن است برای افرادی که مایل به جلوگیری از بارداری هستند ، بدون نگرانی از قرص ، کاندوم ، عکس یا سایر روشها ، گزینه مناسبی باشد. برای بسیاری از افراد ، IUD چندین سال طول می کشد. IUD حتی ممکن است در افرادی که دچار IUD هورمونی در طی 5 روز از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می شوند ، از بارداری جلوگیری کند .

عوارض استفاده از آی یو دی

آی یو دی راحت ترین گزینه برای پیشگیری از بارداری است، اما عوارض جانبی دارد.

یک عارضه جانبی رایج نیز قاعدگی از دست رفته است که می تواند پس از قرار دادن دستگاه داخل رحمی در رحم مشخص شود. اگر بیش از یک ماه ادامه داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع مختلف آی یو دی های پروژسترون می توانند دوره های سبک تر و کوتاه تری را تجربه کنند.

گاهی اوقات پس از قرار دادن آی یو دی، فرد اصلاً پریود نمی شود.

علائم مختلفی از آی یو دی وجود دارد که می تواند شبیه PMS باشد. اینها می تواند شامل حالات مختلف، آکنه، حالت تهوع و حساسیت سینه باشد که عمدتاً با دستگاه های داخل رحمی از نوع هورمونی دیده می شود.

عفونت می تواند ناشی از ورود باکتری به دهانه رحم باشد و شایع ترین آن در چند روز اول پس از قرار دادن آی یو دی در رحم است.

جاگذاری زمانی اتفاق می افتد که آی یو دی به دیواره های رحم متصل می شود و بسیار رایج است. در مادران شیرده بارها دیده می شود.

سوراخ شدن تجمع آی یو دی در دیواره های رحم است. همچنین می تواند منجر به احساس سرگیجه و سردرد یا میگرن شود.

اگرچه آی یو دی عوارض جانبی زیادی دارد، اما فواید قرار دادن آنها می تواند به همان اندازه مهم باشد.

عوارض جانبی بیشتر آی یو دی ها می تواند در چند ماه اول قرار دادن آی یو دی رخ دهد.

برخی از راه هایی که می توانید آی یو دی را درمان کنید عبارتند از:بارداری با آی یو دی

مصرف داروهای بدون نسخه می تواند به تسکین درد ناشی از قرار دادن IUD کمک کند. این داروها مسکن‌های رایجی مانند ایبوپروفن هستند، اما می‌توانند به کاهش درد کمک کنند.

اعمال گرمای گرم و مرطوب به کف لگن نیز می تواند به مدیریت علائم درد کمک کند. از حرارت روی ناف استفاده کنید، که می تواند به تسکین درد ناشی از گرفتگی و ناراحتی IUD کمک کند.

پوشیدن لباس های گشاد و لباس های راحت می تواند به پیشگیری از عوارض این بیماری کمک کند.

راحتی دیگر می تواند لذت بردن از سوپ های مورد علاقه خود برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای بهبودی از این بیماری باشد.

همچنین می توانید سعی کنید برخی از تمرینات کف لگن را در برنامه خود بگنجانید. آنها می توانند به تامین قدرت مورد نیاز شما در هنگام حمل IUD کمک کنند.

پوشیدن آستر شورت می تواند به جذب هرگونه خونریزی یا لکه روی شورت کمک کند. تیلنت ها و آستر شورت می تواند به مقابله با خونریزی در بدن کمک کند.

یکی از ساده ترین راه ها برای مدیریت عوارض جانبی IUD مدیریت استرس است. تفکر بیش از حد می تواند به شدت این عوارض منجر شود.

ساده ترین راه مدیریت استرس از طریق مدیتیشن و انجام برخی حرکات یوگا است که می تواند درد لگن را تسکین دهد.بارداری با آی یو دی

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.