بارداری خارج رحمی: تشخیص و درمان

بارداری خارج رحمی : یکی از علل مهم مرگ ومیر مادران حاملگی خارج از رحم می باشد.بیشترین عامل ایجادکننده در مواردی ست که از داروهای کمک باروری استفاده شده است مثل کلومیفن و ……)

اولین علائم بارداری خارج از رحم

انجام هرگونه جراحی لگن داشتن IUDوعفونتهای لوله رحمی وهمچین با افزایش سن احتمال بالاتر میرود.
درمان بیماری باید به روشی صورت گیرد که حداقل اسیب به لوله های رحمی درگیر وارد اید و این در درجه اول بستگی به تشخیص زودرس بیماری دارد .اولین قدم درمان دارویی با روشهای شیمی درمانی ست به منظور حفظ لوله میباشد.
در صورتی که نیاز به درمان جراحی بود ارجحیت با درمان لاپاروسکوپی و حفظ لوله رحمی مبتلا می باشد .
در صورت تاخیر در درمان و پاره شدن لوله رحمی جاره ای جز برداشتن لوله مبتلا به روش جراحی ( باز – لاپاروسکوپی ) نیست.

بارداری خارج رحمی

چه چيزهايي بايستي درباره  بارداری خارج رحمی بدانيد؟

حاملگی خارج رحمی :از لقاح تا زایمان، حاملگی نیاز به تعدادی از مراحل در بدن یک زن دارد. یکی از این مراحل این است که یک  تخمک به داخل رحم می رود تا خود را به آن وصل کند. در مورد حاملگی خارج رحمی، تخم های بارور شده به رحم نمی پیوندند. در عوض، ممکن است به لوله فالوپی، حفره شکم یا گردن رحم متصل شود. تخمک ، نمیتواند به درستی در هر جای دیگری غیر  از رحم رشد کند.

بارداری خارج رحمی چیست؟

به گفته آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی (AAFP)، حاملگی های ناحیه ای در حدود 1 از هر 50 حاملگیرخ می دهد (20 از 1000) رخ می دهد. حاملگی خارج از رحم زمانی ست که تخمک گذاری می شود، و تخمک بارور شده ، خارج از رحم، یا در لوله فالوپیا یا، به ندرت، در حفره شکمی، گسترش می یابد. این وضعیت نادر است کمتر از 2٪ زنان باردار دارای حاملگی خارج رحمی هستند.

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که تخمک در خارج از رحم لانه گزینی می کند. در اینجا نحوه مقابله با این حاملگی پیچیده آورده شده.

هنگامی که تخمک بارور شده در خارج از رحم رشد می کند، حاملگی خارج از رحم نامیده می شود. یک تخمک بارور شده در طول بارداری طبیعی در رحم کاشته می شود و بالغ می شود. از طرف دیگر تخمک بارور شده در این بارداری پیچیده به رحم نمی رسد. در محل دیگری کاشته می شود، معمولاً در لوله فالوپ و این بارداری به عنوان “بارداری لوله ای” شناخته می شود. حاملگی خارج از رحم حتی می تواند در تخمدان، دهانه رحم یا شکم رخ دهد.

یک حاملگی خارج رحمی غیرطبیعی می تواند یک اورژانس پزشکی باشد. درمان سریع باعث کاهش خطر ابتلا به عوارض ناشی از حاملگی خارج رحمی می شود،.

یکی از دلایل کلیدی که تخمک بارور شده به سرعت در لوله فالوپ حرکت نمی کند، انسداد لوله ها است. عفونت یا التهاب شایع ترین علل گرفتگی لوله ها هستند. این لوله همچنین می تواند به طور بالقوه توسط بافت اسکار ناشی از جراحی قبلی شکم یا جراحی لوله فالوپ مسدود شود.

علت بارداری خارج رحمی  چیست؟

بارداری خارج از رحم چه زمانی اتفاق می افتد؟

  1. سابقه قبلی بارداری خارج از رحم وجود دارد.
  2. یک زن عفونت هایی مانند بیماری التهابی لگن یا جراحی در ناحیه لگن داشته است که بیشتر به دلیل سل بوده است.
  3. اگر مادری جراحی های بازسازی لوله و کانال مجدد انجام داده باشد.
  4. افزایش استفاده از داروهای ضد بارداریمانند CU T، LNG-IUD.
  5. اگر زنی برای باردار شدن دچار مشکل شده یا تحت درمان باروری قرار گرفته است.
  6. زن سیگاری شدید است

برای جلوگیری از خطر حاملگی خارج از رحم، از سیگار کشیدن فاصله بگیرید.

از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است

علت بارداری خارج رحمی همیشه مشخص نیست. در بعضی موارد، شرایط زیر با حاملگی ناحیه ای مرتبط است:

  • التهاب و زخم لوله های فالوپ از بیماری های قبلی، عفونت و یا جراحی
  • عوامل هورمونی
  • ناهنجاری های ژنتیکی
  • نقائص هنگام تولد

شرایط پزشکی که بر شکل و وضعیت لوله های فالوپ و اندام های تولید مثل تأثیر می گذارد.ممکن است پزشک شما بتواند اطلاعات دقیقتری در مورد وضعیت شما به شما بدهد.

بارداری خارج رحمی

چه کسی در معرض خطربارداری خارج رحمی است؟

همه زنان فعال در معرض خطر برای حاملگی خارج رحمی هستند. عوامل خطر با هر یک از موارد زیر افزایش می یابد:

  • سن مادر 35 سال یا بیشتر
  • سابقه عمل جراحی لگنی، جراحی شکم یا سقط جنین
  • تاریخچه بیماری التهابی لگن (PID)
  • اندومتریوز
  • حاملگی رخ داده است با وجود لخته شدن لوله یا دستگاه داخل رحمی (IUD)
  • باروری از طریق داروهای باروری و یا روش ها
  • سیگار کشیدن
  • سابقه حاملگی خارج رحمی
  • تاریخچه بیماری های منتقله از راه جنسی (STDs) ، مانند گونوره یا کلامیدیا
  • اختلالات ساختاری در لوله های فالوپی

اگر هر کدام از عوامل خطر بالا را داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. شما می توانید با پزشک یا متخصص باروری کار کنید تا خطر ابتلا به حاملگی های خارج از رحم را به حداقل برساند.

از کجا بفهمیم بارداری خارج از رحم است

علائم  بارداری خارج رحمی چیست؟

تهوع و درد پستان علائم شایع در هر دو حاملگی خارج رحمی و رحمی است. علائم زیر در حاملگی خارج رحمی رایج است و می تواند یک اورژانس پزشکی را نشان دهد:

  • موجهای شدید درد در شکم، لگن، شانه یا گردن
  • درد شدید که در یک طرف شکم اتفاق می افتد
  • لکه های واژن و یا خونریزی روشن
  • سرگیجه یا غش کردن
  • فشار رکتوم مقعد

اگر می دانید که باردار هستید و هر کدام از این علائم را دارید، باید با پزشک خود تماس بگیرید یا به درمان فوری مراجعه کنید.

در زیر برخی از نشانه های اولیه حاملگی خارج از رحم آورده شده است:

  1. آنوره یا خونریزی واژینالکه طبیعی نیست
  2. کمردرد پایین
  3. درد خفیف شکم یا لگن
  4. سفتی در ناحیه لگن به خصوص در یک طرف

برای زنی که بچه را به دنیا می آورد، حاملگی خارج از رحم ممکن است خطرناک باشد. با پیشرفت بارداری، عضوی که در آن کاشته شده ممکن است پاره شود. این می تواند منجر به خونریزی داخلی قابل توجهی شود. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام حاملگی خارج از رحم بسیار مهم است.

اگر درد شدید لگنی را تجربه می کنید، ممکن است نشان دهنده یک بارداری پیچیده باشد

تشخیص بارداری  خارج رحمی با ازمایش خون بارداری bhcg

بارداری خارج رحمی

اگر مشکوک به حاملگی نابجا هستید، بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. حاملگی های خارج از رحم را نمی توان از یک معاینه فیزیکی تشخیص داد. زشک شما به منظور تضمین اینکه شما حامله هستید، آزمایش خون انسانی کورونی گونادوتروپین (hCG) را سفارش می دهد.

سطح هورمون در طول بارداری افزایش می یابد. این آزمایش خون ممکن است هر چند روز چند بار تکرار شود تا تست اولتراسوند بتواند حاملگی خارج رحمی را تایید یا رد کند – معمولا حدود پنج تا شش هفته پس از تخمک گذاری.

شمارش کامل خون برای بررسی کم خونی یا سایر علائم خونریزی انجام می شود. اگر شما با حاملگی خارج از رحم تشخیص داده می شوید، پزشک همچنین می تواند آزمایش هایی برای بررسی نوع خون شما در صورت نیاز به یک انتقال خون داشته باشد.

گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) توسط یک جنین تولید می شود. در بارداری سالم، ایمپلنت جنین در رحم و جفت در حال رشد، باعث افزایش سطح هورمون رشد می شود.

یک یا دو هفته پس از تخمک گذاری (3-4 هفته بارداری، به عنوان تاریخ از آخرین دوره قاعدگی)، سطح hCG به اندازه کافی بالا خواهد بود تا باعث نتیجه مثبت در آزمایش حاملگی خانه شود. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا ، سطح hCG در هر 48-72 ساعت در دوران بارداری اولیه دو برابر می شود. آنها معمولا بین هفتۀ هشت تا 11 می باشد.

سطح hCG را می توان از طریق آزمایش خون کنترل کرد. سطوح کمی hCG بتای هر 48 ساعت برای بررسی حاملگی هایی که در معرض خطر بالا قرار دارند، تعیین می شود. اگر سطح در میزان مورد انتظار افزایش نمی یابد، بارداری در معرض تهدید قرار می گیرد.

کاهش شدید سطح hCG ممکن است نشان دهنده بارداری در دوران بارداری غیر قابل تحمل باشد و یا ممکن است حاملگی خارج رحمی را نشان دهد.

گام دیگر برای تشخیص یک سونوگرافی ترانس واژینال است . این شامل قرار دادن یک وسیله خاص مانند پروپ در مهبل (واژن) خود را به طوری که پزشک شما می توانید ببینید اگر یک کیسه بارداری در رحم است.

بارداری خارج از رحم چه زمانی مشخص میشود

 

حاملگی خارج از رحم در طی یک قرار ملاقات قبل از تولد از طریق آزمایش های متعدد قابل تشخیص است.

آزمایش ادرار

سونوگرافی می تواند تصاویر حاملگی داخل رحمی را نمایش دهد و ضربان قلب جنین را تشخیص دهد.

آزمایش خون می تواند به تشخیص سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)، هورمون نشان دهنده بارداری کمک کند. اگر یک زن باردار سطح hCG کمتر از سطح طبیعی بارداری داشته باشد یا افزایش غیرطبیعی hCG داشته باشد، احتمال حاملگی خارج از رحم را نشان می دهد.

در صورت شک به پارگی حاملگی خارج رحمی، کولدوسنتز وجود دارد. با این حال، این روش در حال حاضر قدیمی است و به ندرت استفاده می شود.

زنان با خطر متوسط یا بالا برای حاملگی خارج از رحم و کسانی که از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار می شوند، برای کمک به شناسایی حاملگی خارج از رحم در مراحل اولیه، نیاز به نظارت مکرر از طریق سونوگرافی و آزمایش خون دارند.

درمان حاملگی خارج رحمی

 

پزشک شما می تواند چندین دارو تجویز کند که بتواند توده اکستوپی را از انفجار حفظ کند. بر طبق AAFP ، یک دارو معمول برای درمان حاملگی خارج رحمی  که متوترکسات (Rheumatrex) است. اگر:

  1. سطح hCG بتا 5،000 یا کمتر است.
  2. هیچ فعالیت قلب جنین مشاهده نشده است.
  3. لوله فالوپي باز يا پاره نشده است.

متوترکسات برای زنان با سطوح پایین hCG و لوله های فالوپ سالم مناسب است. تقریباً 1/3 حاملگی های خارج از رحم با تزریق متوترکسات قابل درمان هستند و میزان موفقیت آن به 95 درصد می رسد. ممکن است پس از تزریق احساس درد یا گرفتگی شکم داشته باشید. پزشک ممکن است برای تسکین درد و ناراحتی استامینوفن تجویز کند. شما باید از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا در صورت مصرف با متوترکسات عوارض جانبی ایجاد می کند. پزشک شما سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) شما را تا زمانی که غیرقابل تشخیص شود کنترل می کند. ممکن است نیاز به تزریق مجدد متوترکسات داشته باشید.

نوشته های مرتبط

عمل جراحی

اگر حاملگی خارج از رحم پاره شده یا نتوانید پس از تزریق متوترکسات برای نظارت برگردید، درمان جراحی ضروری است. جراحی باز شکم یا لاپار

اسکوپی برای برداشتن حاملگی خارج از رحم و ترمیم لوله فالوپ ضروری است. در برخی موارد، اگر حاملگی خارج از رحمی مکرر، آسیب شدید لوله یا خونریزی غیرقابل کنترل باشد، پزشک ممکن است لوله فالوپ را خارج کند. پس از جراحی، سطح hCG شما ممکن است به دلیل باقیمانده بافت جنین بالا بماند. پزشک به شما دوز متوترکسات می دهد.

جلوگیری

بارداری خارج از رحم قابل پیشگیری نیست، اما می توانید در مورد خطرات آن با پزشک خود مشورت کنید. می‌توانید با انجام فعالیت‌های جنسی ایمن برای جلوگیری از عفونت‌های لگنی و بیماری‌های مقاربتی و مشورت با متخصص زنان قبل از بارداری، خطرات را به حداقل برسانید.

متوترکسات یک دارو است که رشد سلولهای به سرعت در حال جدا شدن، مانند سلولهای توده اکستوپی را متوقف می کند.

اگر این دارو را مصرف کنید، پزشک آن را به شما تزریق می کند. شما همچنین باید آزمایش خون را به طور منظم انجام دهید تا مطمئن شوید که این دارو موثر است. هنگامی که موثر باشد، دارو باعث ایجاد نشانه هایی شبیه به سقط جنین می شود . این شامل:

  • دل درد
  • خون ریزی
  • خارج شدن توده

جراحی بعدی به ندرت پس از این اتفاق می افتد. متوترکسات خطر ابتلا به آسیب لوله فالوپ را که با عمل جراحی همراه است، انجام نمی دهد. با این حال، چند ماه پس از مصرف این دارو، قادر نخواهید بود که باردار شوید.

عمل جراحی

بسیاری از جراحان، تخریب جنین و تعمیر هر آسیب داخلی را پیشنهاد می کنند. این روش لاپاروتومی نامیده می شود. دکتر شما یک دوربین کوچک را با یک برش کوچک وارد می کند تا مطمئن شود که می تواند کار خود را ببیند.

سپس جراح جنین را از بین می برد و هر گونه آسیب به لوله فالوپ را تعمیر می کند.

اگر جراحی ناموفق باشد، ممکن است جراح یک لاپاروتومی را، این بار از طریق برش بزرگتر، تکرار کند. اگر در صورتی که آسیب دیده باشد، پزشک شما نیز ممکن است در طول جراحی لوله فالوپی را برداشته باشد.

اگرچه نمی توان از بارداری خارج از رحم پیشگیری کرد، اما زنان می توانند برخی از عوامل خطر را کاهش دهند. زنانی که قصد باردار شدن دارند باید از سیگار کشیدن خودداری کنند. کسانی که سیگار می کشند باید قبل از باردار شدن برای ترک سیگار برنامه ریزی

کنند. پس از لقاح، یک زن باید به طور منظم با پزشک خود در تماس باشد تا این حاملگی پیچیده زود تشخیص داده شود.

اگر حاملگی خارج از رحم کشف شد، باید آن را خاتمه داد. این را می توان با دارو یا جراحی انجام داد. این دارو از رشد سلول ها جلوگیری می کند و به بارداری پایان می دهد.

سپس بافت نابجا توسط بدن جذب می شود. برخی از حاملگی های خارج از رحم نیاز به مداخله جراحی دارند. اینها شامل مواردی هستند که به اندازه کافی زود تشخیص داده نمی شوند یا منجر به پارگی اندام لگنی می شوند.

لاپاراسکوپی رایج ترین روش جراحی برای چنین بارداری هایی است. گاهی اوقات، ممکن است پزشک مجبور شود لوله فالوپ یا اندام دیگری را در صورت ترکیدن جدا کند.

سقط جنین در بارداری خارج رحمی

سقط جنین برای درمان حاملگی خارج رحمی مورد نیاز نیست و درمان های فعلی که برای چنین حاملگی در دسترس هستند سقط جنین را تا آنجا که به جامعه پزشکی مربوط نیست محسوب می شود. در این رابطه چند چیز وجود دارد:

مهم است که به یاد بیاورید که حاملگی خارج رحمی یک حاملگی طبیعی سالم نیست، این وضعیت بیمار است که خطر جدی برای مادر دارد و این فرآیند آسیب شناختی است که باید درمان شود.

درمان این شرایط با تعریف سقط جنین مواجه می شود که تخریب هدفمند جنین در پایان بارداری است.

قصد دکتر باید در هر مداخله مورد توجه قرار گیرد؛ در درمان حاملگی خارج رحمی، هدفش این است که درمان یک بیماری غیرطبیعی و جلوگیری از خطر جدی برای مادر باشد.

در یک سقط جنین قصد دارد زندگی یک کودک زنده را متوقف کند. قصد چیزی است که وزن جدی را در پزشکی و قانون کیفری به بار می آورد.

در ایرلند، کشوری که ممنوعیت سقط جنین است، هنوز هم تمام مراقبت های لازم برای یک زن باردار را تأمین می کند، درمان های حاملگی خارج از رحم بدون پیگرد قانونی یا قضاوت انجام می شود، زیرا این سقط جنین محسوب نمی شود.

پزشک شما به شما در مورد مراقبت از برش های خود پس از جراحی دستورالعمل های خاصی را می دهد. اهداف اصلی این است که برش های خود را در حالی که در حال شفا هستند تمیز و خشک نگه دارید. روزانه آنها را برای علائم عفونت بررسی کنید که شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی که متوقف نخواهد شد
  • خون ریزی بیش از حد
  • حساس به لمس
  • قرمزی
  • ورم

بارداری خارج رحمی

شما می توانید خونریزی واژینال روشن و لخته های خون کوچک پس از جراحی را انتظار داشته باشید. این می تواند تا شش هفته پس از عمل شما رخ دهد. سایر اقدامات مراقبت از خود که می توانید انجام دهید عبارتند از:

چیزی را سنگین تر از 10 پوند حمل نکنید

نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از یبوست

استراحت لگنی ، که به معنی استعفای از مقاربت جنسی، استفاده از تامپون وشیردهی است

استراحت در هفته اول پس از جراحی، و سپس افزایش فعالیت در هفته های بعدی

اگر درد شما افزایش می یابد یا احساس می کنید چیزی غیر عادی است، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

جلوگیری از بارداری حاملگی خارج رحمی

پیش بینی و پیشگیری در هر مورد امکان پذیر نیست. شریک زندگیتان در طول رابطه جنسی کاندوم مصرف کرده و شمار شرکای جنسی خود را محدود کنید. این باعث کاهش خطر ابتلا به STD ها می شود که می تواند منجر به بیماری PID شود که می تواند موجب التهاب لوله های فالوپی شود.

با پزشک خود مرتبا  نظارت کنید، از جمله آزمایشهای منظم زنان و موارد منظم STD. گام هایی برای بهبود سلامت شخصی شما، مانند ترک سیگار، یک استراتژی پیشگیرانه خوب است.

چشم انداز دراز مدت چیست؟

چشم انداز دراز مدت پس از بارداری خارج رحمی بستگی به این دارد که آیا آسیب فیزیکی ایجاد می کند. اکثر افرادی که حاملگی های خارج رحمی دارند حاملگی سالم دارند. اگر هر دو لوله فالوپ هنوز دست نخورده یا حتی فقط یک، تخمک مرغ  به طور عادی بارور می شود.

با این حال، اگر مشکل پیش از موعد باروری دارید، این می تواند باروری در آینده شما را تحت تأثیر قرار دهد و خطر ابتلا به حاملگی خارج از رحم شما را افزایش دهد.

جراحی ممکن است لوله های فالوپ را آسیب بزند و می تواند حاملگی های بعدی غیرطبیعی را بیشتر کند. اگر حذف یک یا هر دو لوله فالوپی ضروری باشد، با پزشک خود دربارۀ درمان های احتمالی باروری صحبت کنید. یک مثال لقاح آزمایشگاهی است که شامل تخم گذاری در رحم است.

از دست دادن بارداری، مهم نیست که چه موقع، می تواند ویرانگر باشد.  از طریق استراحت، خوردن غذاهای سالم و ورزش در صورت امکان، از خود مراقبت کنید. وقت خود را برای غم و اندوه آماده تلف نکنید.

آیا بارداری من بعد از حاملگی خارج از رحم ادامه دارد؟

هنگامی که حاملگی خارج از رحم رخ می دهد، بارداری نمی تواند برای اطمینان از ایمنی شما ادامه یابد.

آیا بعد از ختم حاملگی خارج از رحم امکان باردار شدن مجدد وجود دارد؟

پس از خاتمه حاملگی خارج از رحم، بارداری موفق بعدی دیگری امکان پذیر است، اما توصیه می شود در مورد خطرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

بعد از حاملگی خارج رحمی چه مدت باید قبل از بارداری مجدد صبر کنم؟

شما باید تقریباً سه ماه صبر کنید تا لوله فالوپ بهبود یابد و به کاهش خطر حاملگی خارج رحمی کمک کند. پزشک شما می تواند وضعیت خاص شما را ارزیابی کند و یک بازه زمانی مناسب را توصیه کند.

آیا هنوز می توانم بدون لوله های فالوپ بچه دار شوم؟

زنان با دو لوله فالوپ متولد می شوند. اگر یکی از لوله های فالوپ خود را برداشته اید، هنوز امکان بارداری طبیعی برای شما وجود دارد. اگر هر دو برداشته شوند، لقاح آزمایشگاهی (IVF) می تواند یک مسیر جایگزین برای بارداری باشد زیرا نیاز به لوله های فالوپ را دور می زند.

آیا حاملگی خارج از رحم در آزمایشات بارداری نشان داده می شود؟

چیزی که تست بارداری خانگی نمی تواند انجام دهد

حاملگی خارج از رحم زمانی است که یک تخمک بارور شده در جایی خارج از حفره اصلی رحم کاشته می شود و با آزمایش بارداری ادرار قابل تشخیص نیست . حاملگی خارج از رحم حدود 2 درصد از حاملگی ها را تشکیل می دهد که حدود 1 در 50 است و اگر درمان نشود می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

اگر حاملگی خارج از رحم باشد، شما همچنان تست بارداری خانگی مثبت خواهید داشت . زیرا صرف نظر از مکان، تخمک بارور شده HCG تولید می کند. به همین دلیل است که نه آزمایش بارداری ادرار و نه آزمایش خون به تنهایی نمی تواند به شما بگوید که آیا

حاملگی خارج از رحم دارید یا خیر. هیچ راهی برای دانستن این اطلاعات مهم بدون انجام سونوگرافی وجود ندارد .

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.