داروی گیاهی روان کننده شکم

داروی گیاهی روان کننده شکم : چندین گزینه درمانی برای یبوست وجود دارد. برخی ازداروهای  ملین ها و نرم کننده های مدفوع می توانند عوارض جانبی داشته و منجر به وابستگی شوند. به همین دلیل ، برخی از افراد ترجیح می دهند نرم کننده های طبیعی مدفوع را انتخاب کنند.

درمان خانگی یبوست در زنان

عوامل مختلفی وجود دارد که بر میکروبیوم روده تأثیر می گذارد، از جمله رژیم غذایی. علاوه بر این، در مقایسه با تابستان، فصل مرطوب فعالیت آنزیم روده کمتری دارد. بنابراین، فرد باید اطمینان حاصل کند که تعادل خوبی بین رژیم غذایی و ایمنی حاصل شود.

یبوست در سراسر ایالات متحده گسترده است. موسسه ملی دیابت و بیماریهای گوارشی و کلیوی (NIDDK) تخمین می زند که حدود 16٪ از بزرگسالان علائم یبوست راجعه دارند و این با افزایش سن افراد افزایش می یابد.

درمان های یبوست شامل تغییر در رژیم غذایی است که شامل غذاهای حاوی فیبر بیشتر ، افزایش مصرف مایعات ، ورزش بیشتر و همچنین ملین ها و نرم کننده های مدفوع دارویی است . با این حال ، استفاده از این نوع درمان ها می تواند اشکالاتی داشته باشد.

با کشک نمی توانید اشتباه کنید!

ماست یا کشک: هم کشک و هم ماست غذاهای پروبیوتیکی هستند که حاوی باکتری هایی هستند که برای سیستم گوارشی شما مفید هستند. یک مطالعه نشان داد که تنوع میکروبیوم افزایش یافته و پاسخ‌های ایمنی با رژیم غذایی با تخمیر بالا افزایش می‌یابد. گنجاندن این غذاها به عنوان گزینه های میان وعده در این فصل موسمی بهترین راه برای بهبود سلامت روده است. برخی دیگر از غذاهای رایج تازه یافت شده کیمچی، کفیر، کومبوچا و غیره هستند.

ملین ها می توانند در کوتاه مدت به رفع یبوست کمک کنند اما منجر به وابستگی می شوند .

عوارض جانبی ملین می تواند شامل اسهال ، نفخ شکم ، نفخ و درد باشد.

نرم کننده های مدفوع طبیعی اشکالات کمتری دارند. بعضی از آنها همچنین ممکن است سلامت را از راه های دیگر تقویت کنند. 

در این مقاله شش نرم کننده طبیعی مدفوع و همچنین نحوه استفاده از آنها و مدت زمان کار آنها بررسی شده است.

داروی گیاهی روان کننده شکم

داروی گیاهی روان کننده شکم

انواع ملین ها وجود دارد :
1  ملین های مدفوع ساز: این دسته از ملین ها از غذاهای هضم نشده و جویده نشده و آب مدفوع می سازند.

2  نرم کننده های مدفوع: این ملین ها باعث جذب آب به مدفوع شده و باعث نرم شدن مدفوع می شوند.
3  روان کننده های مدفوع:این گروه از ملین ها سطح مدفوع را مرطوب کرده و باعث عبور راحت تر مدفوع از داخل روده می شود.
4  ملین های اسموتیک: این ملین ها باعث حفظ آب در داخل روده شده و حرکات روده را افزایش می دهد.
5  ملین های نمکی: این ملین ها باعث جذب آب به داخل روده شده و می توانند باعث افزایش حرکات روده شوند.
6  ملین های محرک:این ملین ها می توانند باعث افزایش حرکات دستگاه گوارش شوند.داروی گیاهی روان کننده شکم

درباره اینکه کدام غذاها برای یبوست مفید هستند در اینجا بیشتر بدانید.

داروی گیاهی روان کننده شکم

چندین روش مختلف برای نرم شدن مدفوع وجود دارد ، از جمله تغییرات رژیم غذایی ، فعالیت بدنی و مکمل ها. این شامل:

فیبر

بیشتر غذاهای گیاهی حاوی فیبر هستند. فیبر دو نوع است: محلول و نامحلول .

فیبر نامحلول برای نرمی مدفوع بسیار مفید است. در آب حل نمی شود و به غذا کمک می کند تا سریعتر از معده به روده منتقل شود .

آرد ، آجیل ، لوبیا و سبزیجات سبوس دار مانند گل کلم ، لوبیا سبز و سیب زمینی همه حاوی فیبر نامحلول هستند.

فرد باید مصرف فیبر را به تدریج افزایش دهد و مقدار زیادی آب بنوشد. آب به روان شدن عبور آن از دستگاه گوارش کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد پوسته پسیلیوم و سبوس درشت گندم محتوای آب مدفوع را افزایش می دهد ، که اثر نرم کننده مدفوع دارد. سبوس گندم ریز شده اثر معکوس داشت و محتوای آب مدفوع را کاهش داد.

ورزش

فعال ماندن یکسری مزایای سلامتی دارد ، از جمله تشویق حرکات منظم روده. هنگامی که فرد بدن خود را حرکت می دهد ، به تحریک دستگاه گوارش کمک می کند .

تحقیقات نشان داده است که ورزش یک درمان موثر برای افراد مبتلا به یبوست است.

ورزش تقاضای بدن برای آب را افزایش می دهد ، بنابراین مهم است که قبل از ورزش ، در حین و بعد از آن زیاد بنوشید تا مدفوع نرم شود.

برای افرادی که ورزش را دشوار می دانند ، بسیاری از گزینه های ورزش ملایم وجود دارد.

اینها شامل توالی های یوگا هستند که بطور خاص در بهبود هضم بدنبال دارند. زنان باردار همچنین می توانند از یوگا متناسب با نیازهای خاص خود بهره مند شوند.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفید و زنده ای هستند که به طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده از جمله کفیر ، کلم ترش ، ماست ، کیمچی ، میسو ، کومبوچا و تمپه یافت می شوند.

آنها همچنین به عنوان مکمل و نوشیدنی های نوع ماست در دسترس هستند.

پروبیوتیک ها به حفظ میکروبیوم روده کمک می کنند – مجموعه تریلیون میکروب در روده که به سالم و متعادل نگه داشتن بدن کمک می کند.

مصرف پروبیوتیک ها باکتری های خوب روده را افزایش می دهد و هضم غذا را بهبود می بخشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف پروبیوتیک به نرم شدن مدفوع و افزایش دفعات حرکات روده کمک می کند.

پروبیوتیک ها برای اکثر افراد از جمله کودکان ، افراد باردار یا شیرده و افراد مسن بی خطر هستند .

هر کسی که بیماری یا بیماری دارد و بر سیستم ایمنی بدن او تأثیر می گذارد ، باید قبل از تغییر رژیم با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کند.

میوه های روان کننده شکم

روغن زیتون

چربی های موجود در روغن زیتون به دو روش به کاهش یبوست کمک می کنند:

  • با پوشاندن داخل روده ، دفع مدفوع را آسان تر می کند
  • با کمک به نگه داشتن مدفوع در آب بیشتر ، آن را نرمتر می کند
نوشته های مرتبط

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون که با معده خالی مصرف می شود ، می تواند در بیشتر بزرگسالان به رفع یبوست کمک کند. متخصصان بهداشت و درمان روغن زیتون را برای کودکان توصیه نمی کنند.

مطالعه بر روی 50 فرد مبتلا به یبوست نشان داد که روغن زیتون ، روغن بذر کتان و روغن معدنی همه در تسکین علائم یبوست در افرادی که دیالیز می شوند به همان اندازه موثر هستند.

در اینجا درباره مزایای روغن زیتون بیشتر بدانید.

آلوئه ورا

آب آلوئه ورا از برگ گیاهان آلوئه ورا حاصل می شود. برگ های آلوئه سرشار از ترکیباتی است که به کاهش التهاب دستگاه گوارش کمک می کند.

برای کمک به نرم شدن مدفوع ، فرد می تواند آب آلوئه ورا را با افزودن آن به اسموتی ها یا آب میوه ها یا نوشیدن آن به تنهایی مصرف کند.داروی گیاهی روان کننده شکم

طرفداران آب آلوئه ورا را که تصفیه شده است بالاتر از نسخه های غیر تصفیه شده توصیه می کنند ، که می تواند باعث عوارض جانبی شود

پزشکان توصیه نمی کنند که از آب آلوئه ورا در دوران بارداری یا هنگام شیردهی استفاده کنید. پزشکان نیز آن را برای کودکان زیر 12 ماه توصیه نمی کنند و فقط باید برای دوره های کوتاه استفاده شود.داروی گیاهی روان کننده شکم
برخی از افراد ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشند. قبل از مصرف آب ، مقدار کمی آلوئه ورا را در قسمت داخلی بازو قرار دهید. اگر در طی 24 ساعت هیچ واکنشی اتفاق نیفتد ، باید آب آن را امتحان کرد.

نمک اپسوم

نمک اپسوم مانند نمک سفره به نظر می رسد اما حاوی مواد معدنی منیزیم و سولفات است. افراد معمولاً برای تسکین عضلات دردناک آن را به آب حمام اضافه می کنند ، اما همچنین فرد می تواند آن را به صورت خوراکی به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست مصرف کند .

با افزایش مقدار آب در روده ، نرم شدن مدفوع کار می کند.داروی گیاهی روان کننده شکم

مطالعه ای که روی 106 فرد مبتلا به یبوست عملکردی انجام شد نشان داد که مصرف آب معدنی غنی از سولفات منیزیم در هر روز باعث بهبود دفعات و ثبات مدفوع آنها می شود.

پزشکان نمک Epsom را برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی کنند و هنوز نمی دانند که آیا برای افراد باردار و شیرده بی خطر است ، بنابراین بهتر است امتحان نکنید.

داروی گیاهی روان کننده شکم

اسفرزه

 فیبر طبیعی ملین است که به سفت شدن مدفوع کمک می کند. اسفرزه معمولا برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است با دیگر ملین های طبیعی و مصنوعی ترکیب شود.

 ریواس

این گیاه نیز  هم در پخت و پز و هم به صورت مستقیم برای از بین بردن یبوست استفاده می شود. این گیاه فقط باید به صورت کوتاه مدت مورد استفاده قرار بگیرد.  

سنا

سنا برای درمان یبوست و خالی کردن روده، قبل از برخی از روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر میوه این گیاه از برگ آن خفیف تر است. سنا را باید به صورت کوتاه مدت و دوزی که پزشک تعیین می کند استفاده کنید. استفاده بلند مدت و دوز بالای آن می تواند به کبد آسیب وارد کند.

برگ درخت زبان گنجشک

بو و عطر این برگ‌ها تا حدودی شبیه به چای سبز است. می‌توان این برگ‌ها را به طور دست‌نخورده یا پاک‌کرده خشک کرد یعنی بدون ساقهٔ میانی. خشک کردن برگ‌ها باید بلافاصله بعد از چیدن باشد.

 ریشه گل ختمی

گل ختمی از آن «جامهٔ مخملی»‌اش گرفته تا در ترکیب تمام بخش‌هایش سرشار از موسیلاژ است برای همین هم یکی از ملین‌های طبیعی محسوب می‌شود.

 بارهنگ

بارهنگ یکی از آن گیاهان معروف و با خاصیت است. مصرف آن به صورت دمنوش با یبوست مقابله می‌کند. می‌توانید یک نوک انگشت از برگ‌های خشک این گیاه را در یک فنجان آب جوش دم و میل کنید.داروی گیاهی روان کننده شکم

میوه ها و سبزیجات:

خوردن میوه ها و سبزیجات فصلی در وعده های مناسب به صورت روزانه از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند. میوه ها و سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنها سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان ها، فیبر و یک میکروبیوم سالم هستند.

موز و سیب: موز و سیب دارای محتوای پکتین بالایی هستند، یک فیبر محلول که عملکرد روده را عادی می کند، به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و تأثیر آرام بخشی بر سیستم گوارشی دارد. این نشان می‌دهد که باکتری‌های مفید معده شما را که به نام میکروبیوتای روده شناخته می‌شود، تغذیه می‌کند.

علت گلوله شدن مدفوع چیست

هنگام جستجوی درمان مناسب برای یبوست ، مهم است که تفاوت بین ملین و نرم کننده مدفوع را بدانید.

ملین هر محصولی است که باعث تحریک اجابت مزاج (دفع مدفوع) شود. نرم کننده مدفوع نوعی ملین است که به کشیدن آب به روده کمک می کند ، بنابراین مدفوع را نرم می کند تا بتواند به راحتی از روده عبور کند.

اولین کاری که فرد می تواند برای رفع یبوست کمک کند ، بهبود رژیم غذایی ، افزایش مصرف مایعات و تحرک بیشتر است.

اگر هنوز بهبودی حاصل نشود ، آنها می توانند یک نرم کننده طبیعی مدفوع را آزمایش کنند ، مانند مواردی که در بالا بحث شد.

اگر هنوز بهبودی حاصل نشود ، ممکن است شخص بخواهد با پزشک مشورت کند.

پزشک ممکن است یک نرم کننده مدفوع یا در موارد شدیدتر ، نوع دیگری از ملین تجویز کند. انواع ملین وجود دارد ، زیرا دلایل زیادی برای یبوست وجود دارد.

نرم کننده های مدفوع چه مدت طول می کشد؟

اثرات نرم کننده های مدفوع از چند ساعت تا چند روز متفاوت است.

اگر بعد از گذشت یک هفته در دوز توصیه شده بهبودی حاصل نشد ، بهتر است به دنبال مشاوره پزشک باشید.

خلاصه

هنگام جستجوی راهی برای رفع یبوست ، گزینه های طبیعی زیادی وجود دارد. تغییرات اندک در عادات روزمره فرد می تواند فواید قابل توجهی داشته باشد.

انتخاب نرم کننده طبیعی مدفوع احتمالاً اثرات مضر کمتری نسبت به مصرف ملین های دارویی دارد که می تواند تعادل طبیعی بدن را حتی بیشتر بر هم بزند.داروی گیاهی روان کننده شکم

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.