درمان سریع فشار خون بالا در منزل (طب سنتی )

درمان سریع فشار خون بالا در منزل :چگونه از فشار خون بالا جلوگیری کنیم

 بسیاری از افراد نمی دانند که به فشار خون بالا مبتلا هستند ، زیرا معمولاً هیچ علائم هشدار دهنده ای وجود ندارد. این می تواند خطرناک باشد ، زیرا فشار خون بالا می تواند به شرایط تهدید کننده زندگی مانند حمله قلبی یا سکته منجر شود . خبر خوب این است که شما اغلب می توانید از فشار خون بالا جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید. تشخیص به موقع و تغییر سبک زندگی سالم در قلب می تواند فشار خون بالا را به سلامت شما آسیب نرساند.

درمان سریع فشار خون بالا در منزل

فشار خون چیست؟

فشار خون ، نیروی فشار خون قلب شما به دیواره عروق است. هر بار که قلب شما می تپد ، خون را به داخل رگ ها پمپ می کند. فشار خون شما در هنگام ضربان قلب و پمپاژ خون ، بالاترین است. این فشار سیستولیک نامیده می شود. هنگامی که قلب شما در حالت استراحت است ، بین ضربان ها ، فشار خون شما کاهش می یابد. این فشار دیاستولیک نامیده می شود.

میزان فشار خون شما از این دو عدد استفاده می کند. معمولاً عدد سیستولیک قبل یا بالاتر از عدد دیاستولی است. به عنوان مثال ، 120/80 به معنی سیستولیک 120 و دیاستولیک 80 است.

چگونه فشار خون بالا تشخیص داده می شود؟

فشار خون بالا معمولاً علائمی ندارد. بنابراین تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا به این بیماری مبتلا هستید ، بررسی منظم فشار خون از طرف ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی است. ارائه دهنده خدمات شما از گیج ، استتوسکوپ یا حسگر الکترونیکی و کاف فشار خون استفاده خواهد کرد. وی قبل از تشخیص ، در قرارهای جداگانه دو یا چند بار خوانش می کند.

فشار خون طبیعی زیر 120/80 است. دستورالعمل های جدید انجمن قلب آمریکا (AHA) و کالج قلب آمریکا (ACC) که در نوامبر سال 2017 منتشر شد ، فشار خون را بین 120/80 و 129/80 افزایش داده است.

 فشار خون یا فشار خون بالا در حال حاضر به عنوان مرحله 1 طبقه بندی می شود اگر میزان سیستولیک شما بین 130 تا 139 باشد یا میزان دیاستولیک شما بین 80 تا 89 باشد.

اندازه گیری 140/90 یا بالاتر اکنون فشار خون مرحله 2 محسوب می شود. بحران فشار خون بالا به عنوان میزان سیستولیک بیش از 180 یا میزان دیاستولیک بالاتر از 120 تعریف می شود.

فشار خون بالا به این معنی است که قلب برای پمپاژ خون باید بیشتر کار کند. فشار خون بالا همچنین می تواند به دیواره عروق آسیب برساند. 

با گذشت زمان ، فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، بیماری های کلیوی و سکته را افزایش می دهد.

  • فشار خون یا فشار خون بالا هنگامی است که قرائت به طور مداوم از 140 یا بالاتر برای سیستولیک یا 90 یا بالاتر برای دیاستولیک باشد.
  •  
  • میزان فشار خون بالای 180/120 میلی متر جیوه به طرز خطرناکی زیاد است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
گروه فشار خون فشار خون سیستولیک   فشار خون دیاستولیک
طبیعی کمتر از 120 و کمتر از 80
فشار خون بالا (هیچ عامل خطرزای قلبی دیگری) 140 یا بالاتر یا 90 یا بالاتر
فشار خون بالا (به گفته برخی از ارائه دهندگان با سایر عوامل خطر قلبی) 130 یا بالاتر یا 80 یا بالاتر
فشار خون بالا به طور خطرناک – فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید 180 یا بالاتر و 120 یا بالاتر

برای کودکان و نوجوانان ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی میزان فشار خون را با آنچه برای سایر بچه های هم سن ، قد و جنس طبیعی است مقایسه می کند.

افراد مبتلا به دیابت یا بیماری مزمن کلیه باید فشار خون خود را در زیر 130/80 نگه دارند.

علائم فشار خون بالا در جوانان

علائم اولیه فشار خون بدخیم فشار خون 180/120 یا بالاتر و علائم آسیب اندام است. علائم دیگر فشار خون بدخیم شامل خونریزی و تورم عروق خونی در شبکیه چشم ، اضطراب ، خون دماغ ، سردرد شدید و تنگی نفس است. فشار خون بدخیم ممکن است باعث تورم مغز شود ، اما این علامت بسیار نادر است.

درمان سریع فشار خون بالا در منزل : چه کسانی در معرض فشار خون بالا هستند؟

هرکسی ممکن است دچار فشار خون بالا شود ، اما فاکتورهای خاصی وجود دارد که می تواند خطر شما را افزایش دهد:

  • سن – فشار خون با افزایش سن افزایش می یابد
  • نژاد / قومیت – فشار خون بالا بیشتر در بزرگسالان آمریکایی آفریقایی دیده می شود
  • وزن – افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ، بیشتر در معرض فشار خون قرار دارند
  • رابطه جنسی – قبل از 55 سالگی ، مردان بیش از زنان دچار فشار خون بالا می شوند. بعد از 55 سالگی ، زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند.
  • سبک زندگی – برخی از عادات سبک زندگی می توانند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهند ، مانند خوردن بیش از حد سدیم (نمک) یا پتاسیم کافی ، عدم ورزش ، نوشیدن بیش از حد الکل و سیگار کشیدن.
  • سابقه خانوادگی – سابقه خانوادگی فشار خون بالا خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد

جلوگیری از فشار خون بالا

با داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کنید. این یعنی

  • داشتن یک رژیم غذایی سالم برای کمک به کنترل فشار خون ، باید میزان سدیم (نمک) مصرف شده را محدود کرده و میزان پتاسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همچنین خوردن غذاهایی که چربی کمی دارند و همچنین میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل بسیار مهم است. برنامه غذایی DASH یک نمونه از یک برنامه تغذیه است که می تواند به شما کمک کند به کاهش فشار خون شما است.
  • ورزش منظم. ورزش می تواند به شما در حفظ وزن سالم و کاهش فشار خون کمک کند. باید سعی کنید حداقل 2 ساعت و نیم در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط ​​انجام دهید ، یا هفته ای 1 ساعت و 15 دقیقه ورزش هوازی با شدت شدید داشته باشید. ورزش هوازی ، مانند پیاده روی سریع ، هر ورزشی است که در آن قلب شما تندتر می زند و اکسیژن بیش از حد معمول استفاده می کنید.
  • داشتن وزن سالم. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. حفظ وزن سالم می تواند به شما در کنترل فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی کمک کند.
  • محدود کردن الکل نوشیدن بیش از حد الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. همچنین کالری اضافی اضافه می کند ، که ممکن است باعث افزایش وزن شود. مردان نباید بیش از دو نوشیدنی در روز و زنان فقط یک نوشیدنی بخورند.
  • سیگار نکشیدن سیگار کشیدن فشار خون شما را بالا می برد و شما را در معرض خطر بیشتری برای حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد. اگر سیگار نمی کشید ، شروع نکنید. اگر سیگار می کشید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی خود در یافتن بهترین راه ترک سیگار صحبت کنید .
  • مدیریت استرس. یادگیری نحوه آرامش و کنترل استرس می تواند سلامت عاطفی و جسمی شما را بهبود بخشد و فشار خون بالا را کاهش دهد. تکنیک های کنترل استرس شامل ورزش ، گوش دادن به موسیقی ، تمرکز روی چیزی آرام یا آرام و مراقبه است.
  • غذای سالم بخورید: از غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سدیم ، چربی های اشباع و کلسترول هستند خودداری کنید . این روش برای جلوگیری از فشار خون بالا با کنترل رژیم غذایی به عنوان رویکردهای غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) شناخته می شود.
  • مصرف پتاسیم را افزایش دهید: پتاسیم بیشتری به رژیم غذایی اضافه کنید زیرا ضربان قلب را تنظیم می کند و اثر سدیم را در بدن خنثی می کند. غذاهای غنی از پتاسیم شامل موارد زیر است:
  • میوه هایی مانند موز ، خربزه ، آووکادو و زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم پیچ
  • سبزیجاتی مانند سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
  • ماهی تن و ماهی قزل آلا
  • لوبیا
  • آجیل و دانه ها
  •  

اگر از قبل فشار خون بالا دارید ، جلوگیری از بدتر شدن آن یا ایجاد عوارض مهم است. شما باید مراقبت های پزشکی منظم داشته باشید و برنامه درمانی تجویز شده خود را دنبال کنید. برنامه شما شامل توصیه های مربوط به سبک زندگی سالم و احتمالاً داروها خواهد بود.

کاهش اورژانسی فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا دارید ، بدون هیچ گونه عارضه ای ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام شوید و صاف دراز بکشید.

نوشته های مرتبط

اگر با هرگونه عارضه فشار خون مانند سکته یا حمله قلبی روبرو هستید ، بدون هیچ معطلی با پزشک خود تماس بگیرید. در چنین شرایط سختی اقدام به درمان های خانگی نکنید.

وظیفه ای را که درگیر آن بودید کنار بگذارید و به آرامی نفس های عمیق بکشید

 اگر تکنیک های آرام سازی کمکی نکردند ، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این ، فراموش نکنید که از داروهای ضد فشار خون بالا برای فشار خون که با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل نمی شود ، استفاده کنید .

دارو گزینه اصلی برای درمان فشار خون است . با بهبود فشار خون با اصلاح شیوه زندگی ، می توان به تدریج داروها را ترک کرد. داروها همراه با یک رژیم غذایی سالم خطر سکته ، حمله قلبی و سایر عوارض را کاهش می دهند.

فشار خون بالا احتمالاً ایجاد می کند

  • حمله قلبی
  • سکته
  • نارسایی قلبی
  • از دست دادن بینایی
  • نارسایی کلیه
  • زوال عقل
  • اختلال در نعوظ
  • استخوان های ضعیف

درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی

قاصدک ، زنجبیل ، جعفری ، زالزالک ، و ارس ممکن است دارای اثر ادرار آور باشند که می تواند باعث کاهش احتباس سدیم و آب شود ، که به کاهش فشار خون کمک می کند. قبل از مصرف هرگونه داروی ادرار آور طبیعی بسیار مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. برخی از گیاهان و مکمل ها ممکن است در واقع مشکلات پزشکی شما را بدتر کنند.

  • عرق زالزالک

یکی دیگر از عرقیات گیاهی، عرق زالزالک است. درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی شامل زالزالک نه تنها صرفاً برای فشار خون مناسب است، بلکه سلامت قلب را نیز تضمین می‌ کند. در این عرق گیاهی، آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارد که سلامت بدن را تضمین می‌ کنند. درباره مصرف عرقیات گیاهی با پزشک یا متخصص در طب سنتی مشورت کنید.

  • عرق دارچین

به دلیل تنوع عرقیات گیاهی که خاصیت کاهش فشارخون را دارند، در این قسمت به معرفی برخی دیگر از مهم ترین آنها می پردازیم. برای سالمندانی کهنسبت به درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی اقدام می کنند، عرق ‌بیدمشک یک انتخاب عالی خواهد بود. از طرفی دیگر، عرق دارچین نیز هم به کاهش فشارخون و هم برای کاهش چربی خون توصیه شده است.

  • عرق برگ زیتون
    جوشانده برگ زیتون می‌تواند فشار خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین برگ زیتون برای بیماری های قلبی و عروقی بسیار مناسب است. یکی دیگر از گزینه های درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی، عرق کرفس است.
  • عرق گیاه بومادران

از معروف ترین عرقیات گیاهی که برای درمان فشار خون بالا توصیه شده است، گیاه بومادران است. این گیاه می تواند رگ های خونی را باز کند و فشار خون را کاهش دهد. عدد فشار حداکثر و حداقل که در دستگاه فشار خون نشان داده می شود برای افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیشتر از ۱۳ و بیشتر از 8 است. درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی بومادران، این اعداد را کاهش می دهد. این عرقیات گیاهی برای مادران باردار توصیه نمی شود.

  • عرق گیاهی زیره

 همان طور که می دانید زیره سیاه و زیره سبز هر دو خواص سلامتی زیادی دارند. عرق گیاهی زیره می تواند فشار خون بالا را تا حد مطلوبی کاهش دهد و همچنین بر  میزان کلسترول خون تاثیرگذار باشد. درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی شامل زیره سیاه و زیره سبز بسیار توصیه می شود.

درمان اورژانسی فشار خون بالا در خانه

برای درمان اورژانسی  از دوسین که ترکیبی از سیاه دانه و عسل است (یک واحد سیاه دانه با 3 واحد عسل) استفاده کنید. این دارو باید به صورت روزانه مصرف شود. (هر چهار ساعت یک قاشق مرباخوری)
اگر فشار خون خیلی بالا باشد، سکنجبین بهتر است هر شش ساعت تا هشت ساعت یک‌بار مصرف شود. کسانی که مداوم فشار خون بالا دارند، حتما به همراه غذا سرکه مصرف کنند.

درمان سریع فشار خون بالا در منزل : تخم گشنیز و آبغوره

تخم گشنیز را به اندازه یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آبغوره خانگی بخیسانید و از آن استفاده کنید. از این تخم‌های گشنیز روزی دو مرتبه به مدت زمان 15 تا 20 روز استفاده کنید.

شربت لیمو یا زرشک

از شربت لیمو یا شربت زرشک استفاده کنید تا جوشش و حرارت خون شما را کاهش دهد. همچنین مصرف کاسنی برای این افراد مفید است؛ این افراد می‌توانند ماءالجبن و ماءالشعیر طبی هم مصرف کنند.

استفاده از سیب در فشار خون گرم

خود سیب می‌تواند فشار خون را اصلاح کند. برای رفع فشارخون‌های گرم تدابیر بسیاری وجود دارد. در این بیماری حلیله زرد می‌تواند موثر باشد و فشارخون گرم را فرو می‌نشاند.

نشان داده شده است که مراقبه و سایر روش های آرام سازی می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. یوگا ، تای چی و ورزش های تنفسی نیز می توانند به کاهش فشار خون کمک کنند. وقتی این موارد با تغییر در رژیم غذایی و ورزش همراه باشد بهتر است. اگر از داروهای گیاهی استفاده می کنید ، به پزشک خود بگویید ، زیرا برخی از این داروها در واقع می توانند فشار خون را افزایش دهند یا با داروهای فشار خون شما ارتباط برقرار کنند. 

موارد زیر مکمل هایی هستند که ممکن است فشار خون را کاهش دهند:

  • کوآنزیم Q10 (CoQ10)
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • آمینو اسید

علائم فشار خون بدخیم

علائم اولیه فشار خون بدخیم فشار خون 180/120 یا بالاتر و علائم آسیب اندام است. علائم دیگر فشار خون بدخیم شامل خونریزی و تورم عروق خونی در شبکیه چشم ، اضطراب ، خون دماغ ، سردرد شدید و تنگی نفس است. فشار خون بدخیم ممکن است باعث تورم مغز شود ، اما این علامت بسیار نادر است.درمان سریع فشار خون بالا در منزل

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.