درمان عفونت ادراری زنان در خانه

درمان عفونت ادراری زنان در خانه : عفونت‌های دستگاه ادراری از رایج‌ترین عفونت‌های باکتریایی در زنان می‌باشد که تقریباً ۲۵ درصد تمام عفونت‌ها را شامل می‌شود.

برای همه افراد، عفونت ادراری می تواند علائم مختلف و ناراحت کننده ای از تکرر ادرار تا درد شکم ایجاد کند. [با این حال، UTI ها بسته به سابقه پزشکی، محل عفونت و باکتری های درگیر می توانند از جزئی تا شدید متغیر باشند.

در حالی که علائم ناشی از عفونت های جزئی مجاری ادراری ممکن است به طور طبیعی از بین بروند، توصیه نمی شود که هیچ نوع عفونت ادراری را بدون درمان رها کنید. انجام این کار می تواند منجر به سایر عوارض سلامتی بالقوه تهدید کننده زندگی، مانند

عفونت کلیه و/یا شوک سپتیک شود. به این ترتیب، همه چیزهایی که باید در مورد عفونت های ادراری بدانیم، از جمله گزینه های درمان و پیشگیری، بررسی شده است.

قبل از پرداختن به گزینه های درمانی UTI، مهم است که UTI را درک کنید. در زنان و افرادی که در بدو تولد زنان تعیین می‌شوند (AFAB)، عفونت‌های ادراری معمولاً به دلیل ورود باکتری‌های مدفوع به مجرای ادرار رخ می‌دهند. در موارد کمتر، قارچ ها ممکن است

دستگاه ادراری را آلوده کنند.

بیش از ۵۰ درصد زنان در طول عمر خود دچار UTI و علائم مربوط به آن می‌شوند و به دلیل اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها رایج‌ترین روش درمان آن هستند، باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شدند و عود عفونت‌ها یکی از مشکلات مهم است .

درمان عفونت ادراری در زنان با طب سنتی

 

به همین دلیل استفاده از درمان‌های خانگی که کاملاً باکتری را از بین می‌برند و خطر عود مجدد عفونت‌های دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند، برای درمان آن اهمیت دارد.

بعضی از بهترین درمان‌های خانگی UTI، شامل نوشیدن مایعات کافی، تمیز و خشک بودن و مصرف چیزهایی مانند کرنبری، پروبیوتیک، ویتامین C و اسانس‌ها هستند. دوازده درمان خوب خانگی برای UTI را بخوانید.

علائم عفونت دستگاه ادراری به بخشی از سیستم ادراری درگیر بستگی دارد. دستگاه ادراری به دو بخش مجزا تقسیم می شود: دستگاه ادراری تحتانی و فوقانی.

دستگاه ادراری تحتانی: مثانه و مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از بدن خارج می کند). عفونتی که این قسمت از سیستم ادراری را تحت تاثیر قرار می دهد، عفونت مثانه (سیستیت) نامیده می شود.

دستگاه ادراری فوقانی: کلیه ها و حالب ها (مجرایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند). عفونت در دستگاه ادراری فوقانی عفونت کلیه (پیلونفریت) است.

علائم عفونت دستگاه ادراری تحتانی (عفونت مثانه).

 

علائم عفونت ادراری در زنان

 

عفونت های دستگاه ادراری تحتانی بر مثانه یا مجرای ادرار تأثیر می گذارد و شایع ترین نوع عفونت ادراری است. عفونت مثانه یا سیستیت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌هایی که معمولاً در روده وجود دارند وارد مجرای ادرار شده و به مثانه می‌روند و باعث

عفونت می‌شوند.

در صورت عدم درمان، عفونت مثانه می تواند به سمت کلیه ها حرکت کند. عفونت کلیه یا پیلونفریت یک بیماری جدی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. علائم عفونت کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ادرار کدر، تیره یا خون آلود
  • ادرار بدبو
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام ادرار کردن
  • درد در پشت، پهلو یا کشاله ران

افراد مسن (65+ سال) ممکن است علائم معمول عفونت کلیه را نداشته باشند. درعوض، ممکن است گیج به نظر برسند، گفتار درهم و برهم داشته باشند، یا دچار توهم شوند (دیدن چیزهایی که وجود ندارند).

اگر عفونت باکتریایی به حرکت در امتداد دستگاه ادراری ادامه دهد، ممکن است به کلیه ها برسد. این موارد شدیدتر هستند. عفونت کلیه می تواند به سرعت به یک مشکل جدی سلامت تبدیل شود و اغلب نیاز به مداخله پزشکی فوری دارد. علائم عفونت کلیه

ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ادرار بدبو
  • ادرار خونی
  • لرز
  • تب
  • تکرر ادرار
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • درد در معده، پهلو یا کمر
  • ادرار دردناک
  • اصرار به دفع مکرر ادرار

12 درمان عفونت ادراری زنان در خانه

 

۱. مایعات کافی بنوشید.

نوشیدن آب و مایعات در طول روز به متعادل شدن باکتری‌های دستگاه ادراری کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه تگزاس جنوب غربی مرکز پزشکی دالاس گزارش کرد: جذب مایعات کم به مدت طولانی می‌تواند فاکتور مهمی در پاتوژنز عفونت‌های دستگاه ادراری باشد-

این فقط یکی از چندین دلیل هیدراته ماندن است . در هر وعده غذایی و میان وعده‌های روزانه حداقل یک لیوان آب بنوشید تا باکتری‌های عفونت‌زا را از بین ببرید.

۲. به‌کرات ادرار کنید.

به‌کرات ادرار کنید و در صورت لزوم مطمئن شوید که باکتری‌های موجود در ادرار در مثانه باقی نماندند و رشد نمی‌کنند.

همچنین، ادرار کردن بلافاصله پس از رابطه‌ی جنسی با دخول ضروری است زیرا باکتری‌هایی که می‌توانند به مثانه وارد شوند را خارج می‌کند.

مطالعات می‌گویند  نگه‌داشتن ادرار برای زمان طولانی باعث تکثیر باکتری‌ها درون دستگاه ادراری و درنتیجه بروز عفونت ادراری می‌شود .

۳. تمیز و خشک بمانید.

زنان باید از جلو به عقب خود را خشک کنند، مخصوصاً پس از دفع مدفوع. این کار اطمینان می‌دهد که باکتری به مثانه وارد نشده است. همچنین پوشیدن لباس‌زیر مناسب و گشاد که باعث عبور هوا و خشک ماندن مجاری ادرار می‌شود اهمیت دارد‌.

پوشیدن جین‌های تنگ یا لباس‌هایی از جنس پلاستیک می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا رطوبت می‌ماند و باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.

۴. از اسپرم‌کش‌ها  استفاده نکنید.

اسپرم‌کش‌ها می‌توانند باعث افزایش رشد باکتری‌ها شوند. استفاده از کاندوم‌های غیر روغنی باعث سوزش می‌شود؛ بنابراین کاندوم‌های روغنی انتخاب کنید که اسپرم‌کش‌ ندارند.

درمان عفونت ادراری در زنان

 

و اگر به نظر می رسد که عفونت ادراری دارید، احتمالاً یک نمونه ادرار ارسال می کنید و یک دوره آنتی بیوتیک را شروع می کنید .

بسته به نتایج نمونه ادرار، ممکن است لازم باشد آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی را که در مقابله با باکتری‌ها بهتر عمل می‌کنند، تغییر دهید، اگر آنتی‌بیوتیکی که قبلاً مصرف می‌کنید مؤثر نیست.

خبر خوب این است که علائم وحشتناک UTI، از جمله احساس سوزش هنگام ادرار کردن و تمایل مکرر برای دویدن به دستشویی، پس از چند روز فروکش می‌کنند.

فقط مطمئن شوید که کل دوره آنتی بیوتیک را طبق دستور مصرف کنید. در غیر این صورت، می توانید سویه ای از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد کنید که درمان آن د

یک مطالعه آینده‌نگر در سال ۱۹۹۶ که در ژورنال پزشکی انگلستان جدید منتشر شد، گزارش داد که در میان زنان جوان فعال از نظر جنسی، شیوع UTI زیاد است و خطر آن به‌طور مستقل و به‌شدت با رابطه جنسی اخیر به همراه استفاده از دیافراگم یا اسپرم‌کش‌ ارتباط دارد .

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک عفونت باکتریایی است که هر قسمتی از سیستم ادراری از جمله مثانه، کلیه ها، حالب ها و مجرای ادرار را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است فقط برای خروج مقدار کمی ادرار، میل شدید و ناگهانی برای ادرار کردن داشته

باشید، به حمام سفر کنید و در حین ادرار کردن احساس درد و سوزش کنید. اگر عفونت وارد کلیه ها شود، تب، لرز، درد شدید، حالت تهوع و استفراغ می تواند رخ دهد.

UTI یکی از شایع ترین عفونت هاست که سالانه میلیون ها نفر را در هر سنی در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. 1 هر کسی می‌تواند به عفونت ادراری مبتلا شود، اما در زنان شایع‌تر از مردان است – حدود 60 درصد از زنان حداقل یک بار در طول زندگی

خود تجربه می‌کنند. 

۵. پروبیوتیک‌ها

به دلیل افزایش مقاومت باکتریایی یکی از درمان‌های خانگی امیدوارکننده برای UTI مخصوصاً عود آن پروبیوتیک‌ها هستند. مطالعات منتشرشده در ژورنال هندی اورولوژی می‌گویند  فلور باکتریایی خوش‌خیم برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا بسیار مهم هستند.

 استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها فلور باکتریایی مفید را از بین می‌برد درنتیجه باکتری‌های بیماری‌زا به‌طور انتخابی قادر به رشد روی سطوح داخلی و خارجی بدن هستند.

 پروبیوتیک‌ها به فلور طبیعی بدن انسان که یکی از خطوط دفاعی آن است کمک می‌کنند.

همچنین خوردن غذاهای تخمیر شده به ترمیم فلور طبیعی بدن و تجدید باکتری‌های مفید مثانه کمک می‌کند.

 برخی از سالم‌ترین غذاهای تخمیر شده عبارت‌اند از: کفیر، کیمچی، ماست پروبیوتیک، پنیر خام، کلم‌ترش و نوشیدنی کامبوچا .

۶. کرنبری

برخی از مطالعات می‌گویند که آب کرنبری می‌تواند تعداد UTI هایی که یک فرد در طی یک دوره یک‌ساله تجربه می‌کند، بخصوص در زنان مبتلا به UTI عودکننده را کاهش دهد .

عرقیات گیاهی برای عفونت ادراری

 

اگرچه شواهد محدود یا مختلطی در مورد توانایی کرنبری در بهبود علائم UTI وجود دارد، شواهدی هست که می‌توان از کرنبری به‌عنوان یک روش پیشگیرانه استفاده کرد.

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که محصولات کرنبری باعث مهار رشد و کلونیزاسیون باکتری‌های عفونت‌زا مانند  E. coli، رایج‌ترین باکتری در عفونت‌های ادراری شود.

۷. سیر

آلیسین، یکی از مواد فعال موجود در سیر خام تازه‌ی خردشده است که فعالیت‌های ضد میکروبی مختلفی دارد. آلیسینِ خالص در برابر طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها، ازجمله سویه‌های مقاوم به چند دارو E. coli فعالیت ضد باکتریایی دارد.

همچنین، سیر خاصیت ضد قارچی به‌ویژه در برابر کاندیدا آلبیکنس دارد که باعث عفونت مخمری می‌شود .

۸. دیمانوز

 دی‌مانوز نوعی قند است که با گلوکز ارتباط دارد و به این دلیل در فهرست درمان‌های خانگی UTI قرار دارد که می‌تواند از چسبیدن برخی باکتری‌ها به دیواره دستگاه ادراری جلوگیری کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که در ژورنال جهانی اورولوژی منتشر شد، بررسی کرد که آیا پودر دی‌مانوز برای جلوگیری از عفونت مکرر مجاری ادراری مؤثر است یا خیر.

در این مطالعه، ۳۰۸ زن با سابقه UTI های مکرر به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول، شش ماه پودر دی‌مانوز را در آب دریافت کردند، دیگری روزانه نیتروفورانتوئین (نوعی آنتی‌بیوتیک) مصرف کرده و سومی درمان نشدند.

برای عفونت ادراری چی بخوریم

 

به‌طورکلی، ۹۸ بیمار UTI مکرر داشتند: ۱۵ نفر در گروه دی‌مانوز، ۲۱ نفر در گروه نیتروفورانتوئین و ۶۲ نفر در گروهی که درمان نشدند. پودر دی‌مانوز به‌شدت ابتلا به UTI های مکرر را کاهش داد و بیماران گروه دی‌مانوز در مقایسه با بیماران گروه نیتروفورانتوئین عوارض جانبی کمتری داشتند.

. ویتامین  C

ویتامین C ادرار را اسیدی و رشد  E. coli را مهار می‌کند و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۷، نقش مصرف روزانه صد میلی‌گرم ویتامین C را در درمان عفونت ادراری در دوران بارداری بررسی کرد.

محققان دریافتند که ویتامین C در یک دوره سه‌ماهه می‌تواند عفونت ادراری را کاهش و سطح سلامتی زنان باردار را بهبود دهد .

۱۰. روغن میخک

مطالعات منتشرشده در ژورنال تحقیقات فیتوتراپی می‌گویند که روغن میخک فعالیت ضد میکروبی، ضد قارچ و ضدویروسی دارد. یکی دیگر از فواید روغن میخک این است که خاصیت ضدالتهابی دارد و از آن برای تسکین درد و افزایش بهبودی استفاده می‌شود .

میخک را می‌توانید به مدت دو هفته به‌صورت درونی مصرف کنید. اما توصیه می‌کنم که این کار را تحت نظر یک پزشک یا متخصص تغذیه انجام دهید.

۱۱. روغن مُرّ

چند مطالعه انسانی و حیوانی گزارش داده‌اند که روغن مُرّ خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد انگلی دارد. در طول تاریخ، از آن برای درمان زخم‌ها و جلوگیری از عفونت‌ها استفاده‌شده است .

می‌توان آن را به‌صورت موضعی با کمپرس گرم یا سرد استفاده کرد و یا به پوست مالید. هنگام استفاده درونی آن، احتیاط کنید. حتماً از یک محصول خالص، باکیفیت و تحت نظر پزشک استفاده کنید.

 ۱۲. روغن پونه کوهی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ میزان فعالیت ضد باکتریایی روغن پونه کوهی را ارزیابی کرد. محققان دریافتند که این گیاه در برابر تمام سوش‌های بالینی باکتری‌های مورد آزمایش، فعالیت دارد و از رشد E. coli که بیشتر در UTI نقش دارد، با موفقیت جلوگیری می‌کند.

محققان معتقدند كه روغن اسانس پونه کوهی می‌تواند يك داروي ضد باكتريايي جايگزين براي تقویت فرایند بهبودي عفونت‌هاي باكتريايي باشد و اين ماده يك ابزار مؤثر براي جلوگيري از پیشرفت مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها است. درواقع، مزایای روغن پونه کوهی برتر

از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده است زیرا پونه کوهی باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی نمی‌شود و عوارض جانبی خطرناک ندارد .

هنگام مصرف روغن پونه کوهی آن را با آب یا روغن نارگیل مخلوط کنید. روغن پونه کوهی را بیش از دو هفته مصرف نکنید. این روغن باید تحت نظر پزشک ارائه‌دهنده خدمات درمانی مصرف شود.

 دلایل و علائم  UTI

عفونت دستگاه ادراری یا UTI توسط ارگانیسم‌های بسیار کوچک مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها رخ می‌دهد که بدون میکروسکوپ قابل‌مشاهده نیستند.

باوجود بسیاری از مکانیسم‌های دفاعی طبیعی بدن، برخی باکتری‌ها می‌توانند خود را به مجاری ادراری وصل کرده و در مجرای ادرار، مثانه و کلیه کلونیزه شوند. بیشتر موارد UTI ناشی از باکتری E. coli است که می‌تواند در روده، واژن، اطراف دهانه مجرای ادراری و تناسلی زندگی کند .

سایر عوامل بیماری‌زای مهم UTI شامل پروتئوس میرابیلیس، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، استرپتوکوکوس اپیدرمیس و کلبسیلا پنومونی است.

در بیماران دیابتی، عفونت کلبسیلا و استرپتوکوک گروه B  شایع‌تر است. عفونت‌های مزمن سودوموناس در بیماران دارای سوند شایع‌تر است.

عفونت ادراری به‌ویژه در زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله فعال از نظر جنسی بسیار متداول است. اگرچه UTI معمولاً پیچیده یا تهدیدکننده زندگی نیست، باعث درد و رنج می‌شود و بر کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی می‌گذارد.

 به‌طورکلی، علائم UTI در بزرگ‌سالان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ۱. درد هنگام دفع ادرار
  2.  ۲. احساس سوزش در مثانه یا مجرای ادرار هنگام دفع ادرار
  3.  ۳. فشار زیاد و تکرر ادرار، اما دفع مقادیر اندک
  4.  ۴. درد عضلانی
  5.  ۵. درد شکم
  6.  ۶. احساس خستگی و ضعف
  7.  ۷. ادرار با ظاهر ابری
  8.  ۸. ادرار به رنگ قرمز یا صورتی روشن (نشانه خون در ادرار)
  9.  ۹. ادرار با بوی تند
  10.  ۱۰. درد لگن در زنان
  11. ۱۱. سردرگمی یا هذیان (در بیماران مسن)

معمولاً UTI بدون عارضه است و طی دو تا سه روز پس از شروع درمان رفع می‌شود. دلایل مهم‌تری که گاهی اوقات در افراد مسن، افرادی که سیستم ایمنی‌شان سرکوب‌شده یا زنان باردار دیده می‌شود، آن‌ها را نیازمند به آنتی‌بیوتیک می‌کند و به مدت هفت تا ۱۴ روز درمان می‌شوند.

چندین عامل خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهد. این عوامل و گروه‌های پرخطر شامل موارد زیر هستند:

  • ۱. رابطه جنسی با دخول
  • ۲. استفاده از اسپرم‌کش‌ها
  • ۳. استفاده از دیافراگم
  • ۴. استفاده از سوند
  • ۵. زنان حامله
  • ۶. زنان یائسه
  • ۷. افرادی که سیستم ایمنی‌شان سرکوب‌شده
  • ۸. افراد دیابتی
نوشته های مرتبط

یکی از چالش‌های UTI این است که دوباره عود می‌کند. بیشتر موارد عودکننده توسط یک پاتوژن یکسان اتفاق می‌افتد. در هر بار UTI، خطر اینکه یک زن دوباره این عفونت را تجربه کنند، افزایش می‌یابد.

تحقیقات نشان می‌دهند، پیگیری UTI در مراحل اولیه، در یک زن از هر پنج زن باعث بروز عفونت در شش ماه آینده می‌شود.

موارد احتیاطی در UTI و داروهای خانگی برای آن

اگرچه روش‌های خانگی درمان UTI مطالعه و اثبات‌شده اما به‌کارگیری این روش‌های درمانی طبیعی باید با راهنمایی یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی انجام شود.

UTI های بدون عارضه باید در دو تا سه روز درمان شوند. اگر علائم در این مدت فروکش نکرد، به پزشک معالج مراجعه کنید تا مطمئن شوید که عوارضی ندارد.

نکات نهایی در مورد داروهای خانگی UTI : درمان عفونت ادراری زنان در خانه

۱‌. یک عفونت دستگاه ادراری توسط ارگانیسم‌های کوچکی مانند قارچ ویروس و باکتری ایجاد می‌شوند که با چشم غیرمسلح قابل‌دیدن نیستند.درمان عفونت ادراری زنان در خانه

۲. علائم آن شامل درد، احساس سوزش در زمان دفع ادرار، درد ماهیچه، ادرار ابری و درد شکم.

۳‌. گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به آن شامل زنانی هستند که از نظر جنسی فعال هستند یا از دیافراگم استفاده می‌کنند، زنان حامله یا یائسه، افرادی که سوند دارند و افزایش سیستم ایمنی‌شان سرکوب‌شده است.

۴. درمان‌های خانگی مختلفی برای عفونت دستگاه ادراری وجود دارد مانند کرنبری، سیر خام، پروبیوتیک‌ها، ویتامین  C، دی‌مانوز، اسانس‌های پونه کوهی، مُرّ و میخک که از رشد باکتری جلوگیری می‌کنند.

۵. عادت‌های توالت رفتن مانند اطمینان از تمیز شدن پس از رفتن به توالت، رابطه‌ی جنسی با دخول و پوشیدن لباس‌های مناسب و گشاد می‌تواند از UTI جلوگیری کند. درمان عفونت ادراری زنان در خانه

قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری

 

پس از معاینه فیزیکی و آزمایش ادرار، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً یکی از داروهای زیر را برای شما تجویز می کند:

  • سفالکسین

  • سفتریاکسون

  • فسفومایسین

  • فلوروکینولون

  • مینوسیکلین

  • نیتروفورانتوئین

  • تری متوپریم و سولفامتوکسازول

 

یک مطالعه همچنین نشان داد که ترکیبی از مکمل‌های ویتامین C و قرص‌های زغال اخته ممکن است یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای زنان و افراد AFAB با سابقه عفونت ادراری مکرر باشد.

  • قرص مترونیدازول
    -دارو را میتوانید قبل یا بعد غذا مصرف کنید و در صورت مشکل در بلع میتوانید دارو را خرد کرده یا بجوید.
    -تا ۲ ساعت پس از مصرف دارو از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به تمرکز و هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید.
    -مصرف این دارو ممکن است باعث احساس طعم تلخ یا فلزی در دهان شما شود.
    -مصرف این دارو ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز یا آجری شود.
    -شیردهی به کودک درحین مصرف این دارو توصیه نمی شود.

هنگام ادرار کردن برای سوزش، می توانید آب ولرم را روی فرج بریزید.

از پدها و تامپون های خوشبو استفاده نکنید .

زمانی که جریان خون شما 1 تامپون را در حداقل 4 ساعت خیس می کند تامپون کنید.

آنها ممکن است باعث عفونت واژن، ترشح بیشتر، بو یا به ندرت سندرم شوک سمی در صورت استفاده طولانی مدت یا زمانی که جریان خون خیلی کم باشد، شود.

از پدهایی استفاده کنید که دارای آستر نخی هستند که پوست شما را لمس می کند.

از پدهای با بافت مشبک نایلونی استفاده نکنید .

نایلون رطوبت را به دام می اندازد.

برای نشت ادرار، از یک پد طراحی شده برای جمع آوری ادرار استفاده کنید.

پمادها و کرم ها

تا زمانی که از تیم مراقبت های بهداشتی خود نپرسید از کرم ها یا پمادهای بدون نسخه استفاده نکنید .

از پمادهای بدون پارابن و بدون عطر استفاده کنید.

می توانید هر چند وقت یکبار که نیاز دارید از یک محافظ پوست روی فرج خود استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم از یک لایه نازک از موارد زیر استفاده کنید:

  • روغن زیتون اضافی
  • روغن سبزیجات
  • روغن نارگیل
  • پماد اکسید روی
  • وازلین سفید (وازلین)

همچنین به کاهش سوزش پوست در طول قاعدگی و هنگام ادرار کردن کمک می کند.

خشک ماندن

برای افرادی که با رطوبت مزمن مشکل دارند:

روزانه از پد استفاده نکنید .

تا جایی که می توانید پارچه های نخی را انتخاب کنید.

یک جفت لباس زیر اضافی همراه خود داشته باشید و اگر مرطوب هستید آن را عوض کنید.

از پودر با نشاسته ذرت استفاده نکنید .

ارتباط جنسی

شما ممکن است با استفاده از روان کننده به خشکی و تحریک در حین رابطه جنسی کمک کنید.

از مقدار کمی روغن گیاهی خالص (روغن زیتون جامد، مایع یا فوق بکر) استفاده کنید.

روان کننده های مبتنی بر آب بدون نسخه قبل از پایان رابطه جنسی خشک می شوند.

این ممکن است باعث پارگی های کوچک در واژن شما شود.

آنها ممکن است مواد شیمیایی داشته باشند که می توانند باعث تحریک شوند.

استفاده از یک:

کاندوم بدون روغن کاری و بدون اسپرم کش

روغن زیتون فرابکر خالص یا روغن گیاهی (جامد یا مایع).

این به دور نگه داشتن مایع منی از پوست کمک می کند. سوزش و سوزش بعد از رابطه جنسی را کاهش می دهد.

درمان عفونت ادراری با مترونیدازول

_کوتریموکسازول

از آنتی بیوتیکهای مناسب برای درمان عفونت ادراری است، که قرص آن به دو شکل قرصهای مخصوص بالغین و اطفال وجود دارد. مصرف آن بصورت روزی ۴ عدد قرص (۲ بار در روز و هر نوبت ۲ عدد قرص) بوده و در بیمارانی که دچار فاویسم هستند منع مصرف دارد.

۶_نالیدیکسیک اسید

به دو صورت شربت ۶۰ میلی گرمی و قرص ۵۰۰ میلی گرمی موجود بوده و در درمان اسهال مسافرتی و عفونت ادراری موثر است. مصرف این دارو در شیرخواران زیر سه ماه ممنوع است.

۷_آزیترومایسین

شربت ازیترومایسین بیشتر مناسب عفونتهای تنفسی اطفال است. قرص آن (در شکلهای ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی) نیز در درمان عفونتهای تنفسی و عفونتهای ادراری بالغین کاربرد دارد. تجویز آن بیشتر در عفونتهای ادراری ناشی از مقاربت (STD یا بیماری‌های

منتقله از راه جنسی) بوده و از انجاییکه فقط روزی ۱ عدد توصیه میشود مصرف آن برای بیمار راحت است.درمان عفونت ادراری زنان در خانه

۸_جدیدترین درمان عفونت ادراری با فسفومایسین

جدیدترین درمان برای عفونت ادراری و التهاب پروستات که بصورت ساشه(پودر)است مصرف آن برای عفونتهای ساده ادراری توصیه نمی‌شود و بیشتر در عفونتهای شدید و‌مقاوم به سایر آنتی بیوتیکها توصیه میشود.درمان عفونت ادراری زنان در خانه

۹_لووفلوکساسین (تاوانکس)

یکی از بهترین و جدیدترین آنتی بیوتیک ها در درمان عفونتهای منتقله از راه جنسی (STD) و عفونتهای ادراری است حسن آن در مصرف تک دوز روزانه و امکان مصرف حتی در بیماران با نارسایی کلیه است. اما در افراد زیر ۱۸ سال، زنان باردار و شیرده منع مصرف

دارد. بهتر است این دارو را با آب فراوان مصرف کنید و حین مصرف این دارو از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

_ قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری

به دو صورت شربت (۱۰۰ میلی گرمی) و قرصهای ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی موجود است. حسن سفکسیم در این است که که معمولا عارضه جانبی خاصی نداشته، سبب اختلال گوارشی نمی‌شود، روزی یکبار مصرف میشود و تجویز آن در بیماران با نارسایی کلیه

و حتی بیماران باردار منعی ندارد.

۲_سیپرو فلوکساسین

قرص سیپروفلوکساسین به صورت خوراکی (شربت ۲۵۰ میلی،قرص ۲۵۰ میلی و ۵۰۰ میلی گرمی) و تزریقی (ویال ۴۰۰ میلی) موجود است مصرف آن ۲ بار در روز (هر ۱۲ ساعت) است نسبت به سفکسیم پوشش مناسب تری داشته و باکتری‌های وسیع تری را

از بین میبرد، اما تجویز آن در افراد با نارسایی کلیه باید با احتیاط و با تنظیم دوز صورت بگیرد. همچنین در افراد باردار این دارو منع مصرف دارد.

۳_ فنازوپیریدین، قرص سوزش ادرار 

این دارو برای تسکین علائم ناشی از تحریک مجاری ادراری مانند درد، سوزش و احساس نیاز به تکرر ادرار یا فوریت در تخلیه ادرار استفاده می شود. این دارو علت تحریک ادرار را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به تسکین علائم در زمانی که درمان‌های دیگر اثر

می‌گذارد، کمک کند. فنازوپیریدین به عنوان مسکن برای تسکین درد مجاری ادراری عمل می کند. این دارو را معمولاً ۳ بار در روز بعد از غذا یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. درمان عفونت ادراری زنان در خانه

۴_افلوکساسین

افلوکساسین به صورت ۲۰۰ و ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلی گرم بوده و عملکردی مشابه داروی سیپرو فلوکساسین دارد. مصرف آن همراه با آب و مایعات زیاد توصیه شده و بهتر است، همراه با غذا و یا معده پر مصرف نشود. هم چنین در افراد با نارسایی کلیه و خانم‌های

باردار منع مصرف دارد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری در زنان و مردان دقت کنید که استفـاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ادراری یک روش تدریجی است. این داروها را باید طبق دستورالعمل پزشک مصرف و دوره درمان را کامل کنید. آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت

قارچی یا ویروسی مناسب نیستند. آنتی بیوتیک‌های که برای درمان عفونت ادراری تجویز می‌شوند به شرح زیر هستند:

آموکسی سیلین/آگمنتین

سفتریاکسون (روسفین) سفالکسین (کفلکس) سیپروفلوکساسین (سیپرو) فسفومایسین (مونورول)

لووفلوکساسین (لواکین) نیتروفورانتوئین (Macrodantin، Macrobid) تری متوپریم/سولفامتوکسازول (Bactrim، Septra)

داروهای استاندارد برای درمان عفونت ادراری و واژن همگی بخشی از دسته داروهای ضد قارچی به نام آزول هستند. این داروها شامل موارد زیر هستند:درمان عفونت ادراری زنان در خانه

ترکونازول (ترازول) میکونازول (مونیستات) تیوکونازول (واژیستات) بوتوکونازول (Gynazole) کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin) درمان عفونت واژن سه تا هفت روز

طول می‌کشد. همه داروهایی که برای درمان عفونت واژن در زنان استفـاده می‌شوند به یک انـدازه موثر هستند. این داروها فقط در صورتی‌که به آن‌ها حساسیت داشتـه باشید عوارض جانبی خفیفی را بروز می‌دهند.درمان عفونت ادراری زنان در خانه

گفته می شود، اگر سابقه این عفونت ها را دارید،

چگونه می توانید از عفونت ادراری جلوگیری کنید؟

 

چندین مرحله وجود دارد که می توانید در زندگی روزمره خود بگنجانید تا خطر ابتلا به UTI را کاهش دهید:

مقدار زیادی آب بنوشید – هیدراته نگه داشتن خود می تواند به رقیق شدن ادرار و افزایش دفعات ادرار کمک کند، که می تواند به دفع باکتری های مضر و سایر میکروارگانیسم ها کمک کند.

ادرار کردن قبل و بعد از فعالیت جنسی – در طول مقاربت یا فعالیت جنسی، باکتری ها می توانند از مقعد یا واژن و به مجرای ادرار پخش شوند. ادرار کردن می تواند به حذف باکتری های مضر از مجرای ادرار قبل از حرکت بیشتر به مجرای ادرار کمک کند.

از برخی محصولات اجتناب کنید – محصولات معطر مانند اسپری های دئودورانت و همچنین دوش ها و پودرها ممکن است باکتری ها را به دستگاه ادراری منتقل کنند و منجر به عفونت شوند.

یک روش جدید کنترل بارداری را در نظر بگیرید – اسپرم کش ها، ژل های ضد بارداری و کاندوم های بدون روغن ممکن است پوست را تحریک کرده و باعث عفونت در نزدیکی مجرای ادرار شوند. از سوی دیگر، دیافراگم ها می توانند جریان ادرار را کاهش دهند و

ممکن است به تجمع باکتری های مضر در مثانه کمک کنند.

به طور کلی، عفونت ادراری به خودی خود بدون درمان UTI از بین نمی رود. با این حال، در موارد نادر یا خفیف، ممکن است خود به خود بهبود یابد.  به طور خاص، تحقیقات نشان داده است که UTI به طور خود به خود در 20٪ از زنان برطرف می شود، که معمولاً با

افزایش مصرف آب همراه است.  با این حال، بقیه جمعیت مبتلا به عفونت ادراری به مداخله آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی نیاز دارند.

آیا مردان می توانند UTI بگیرند؟

بله، مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) عموماً در نتیجه بزرگ شدن پروستات دچار عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شوند که در مردان بالای 50 سال شایع است. از مثانه تا مجرای ادرار. در نتیجه، ادرار می تواند برای مدت طولانی در مثانه بنشیند و

باکتری های روده را رشد دهد که ممکن است دستگاه ادراری، مثانه و کلیه ها را آلوده کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.