درمان پرولاکتین بالا در زنان

درمان پرولاکتین بالا در زنان :

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. نقش مهمی در سلامت باروری زنان دارد و از سطح آن می توان برای تشخیص از شرایط

پزشکی استفاده کرد.

بنابراین، درک درستی از سطوح طبیعی پرولاکتین و اینکه چگونه می‌تواند بر عوامل سبک زندگی مانند استرس، ورزش یا رژیم غذایی تأثیر بگذارد، مهم است.

پرولاکتین خونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود و سطح آن در جریان خون با آزمایش پرولاکتین قابل اندازه گیری است.

بالای پرولاکتین، که به عنوان هیپرولاکتینمی شناخته می شود، می تواند ناشی از برخی از شرایط سلامتی مانند بیماری کلیوی، تومور هیپوفیز و عدم تعادل

هورمون تیروئید باشد. در صورت افزایش سطح پرولاکتین، پرولاکتین رشد بافت سینه را تحریک کرده و تولید شیر را افزایش می دهد.

میزان افزایش بیش از 20 تا 25 نانوگرم در میلی لیتر نشان دهنده سطح پرولاکتین بالا است که می تواند نشان دهنده مشکلات بیماری های کلیوی، کم

کاری تیروئید، تومورهای هیپوفیز، یا حتی غیرمعمول نعوظ و بی نظمی در دوره های قاعدگی باشد.

عملکرد پرولاکتین در بدن

تولید شیر

شاید یکی از شناخته شده ترین عملکردهای پرولاکتین نقش آن در تولید شیر باشد. وقتی کودک سینه خود را می مکد، مسیرهای عصبی به غده هیپوفیز می دهد تا پرولاکتین کند کند، که باعث تولید و افزایش شیر در غدد پستانی می شود.

تنظیم رشد

پرولاکتین همچنین به تنظیم هورمون رشد، یکی دیگر از هورمون های مهم برای سلامت ما کمک می کند. هورمون های رشد مسئول سلولی و متابولیسم، از جمله موارد دیگر هستند. بدون تنظیم مناسب های رشد، این فرآیندهای سلولی می توانند مختل یا مختل شوند.

عملکرد جنسی

پرولاکتین همچنین نقش مهمی در عملکرد زن و مرد دارد. پرولاکتین بیش از حد می تواند میل جنسی را از بین ببرد و منجر به اختلال نعوظ یا ناباروری در مردان شود، در حالی که مقدار کم آن می تواند باعث قاعدگی نامنظم یا ناباروری در زنان شود.

تعدیل سیستم ایمنی

پرولاکتین همچنین در تعدیل سیستم ایمنی بدن ما نقش دارد. سطح بالای لاکتین با افزایش و مشکلات خودایمنی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید مرتبط است.

از سوی دیگر، سطح پایین پرولاکتین می تواند بدن شما را برای مبارزه با بیماری و بیماری سرکوب کند.

فرآیندهای متابولیک

در نهایت، پرولاکتین با فرآیندهای متابولیک مانند هموستاز گلوکز (حفظ سطح قند خون ثابت) و سنتز کلسترول (ایجاد کلسترول) مرتبط است.

این معنی است که برای استفاده از انرژی از منابع غذایی و ذخیره تاثیر می گذارد.

چه مقدار پرولاکتین خطرناک است

 

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. مسئول تولید شیر مادر است. پرولاکتین برای شیردهی طبیعی، عملکرد جنسی و رشد

استخوان ضروری است. با این حال، اگر سطح پرولاکتین در خون بیش از حد بالا باشد، می تواند عوارض جانبی منفی مانند سرطان سینه، ناباروری و چاقی داشته باشد.

پرولاکتین با ارسال پیام بین قسمت های مختلف مغز به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. گفته می شود که در زنان باردار، بین هر سه ماهه، حدود 8 تا 10

درصد کاهش حجم خون وجود دارد. بنابراین، اگر زنان در این مدت خواب کافی نداشته باشند، می تواند

سطح استرس را در بدن آنها افزایش دهد و در نتیجه سطح پرولاکتین را افزایش دهد. 

هیپرپرولاکتینمی وضعیتی است که در آن سطوح پرولاکتین بالاتر از حد معمول وجود دارد، هورمونی که در طول شیردهی برای افزایش جریان شیر تولید می شود.

سطوح غیر معمول پرولاکتین می تواند نشان دهنده مشکلات سلامتی باشد که فراتر از شیردهی است، از جمله تومورهای مغزی.

سطح طبیعی پرولاکتین 60-480 mU/L است، اما در هیپرپرولاکتینمی، سطح آن می تواند به بیش از 500 mU/L برسد و به هزاران افزایش یابد.

پرولاکتین هورمونی است که مسئول تولید شیر و سایر عملکردهای تولید مثل در زنان است. افزایش سطح پرولاکتین می تواند منجر به مشکلات متعددی

شود، از جمله مشکل در کاهش وزن ، مشکلات باروری و نوسانات خلقی.

خوردن غذای مقوی و سالم برای حفظ سطح قند خون در بدن ضروری است. اگر سطح قند خون شما متعادل نباشد، می تواند سطح استرس را در بدن

افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش سطح کورتیزول شود. مصرف ویتامین B6 به طور طبیعی باعث کاهش

سطح پرولاکتین در بدن با افزایش اثر دوپامینرژیک در هیپوتالاموس می شود. چاقی یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش سطح پرولاکتین است. ورزش منظم و

تمیز غذا خوردن برای مقابله با چاقی مهم است.

مهم است که به یاد داشته باشید که ایجاد تغییرات در سبک زندگی و پایبندی به یک برنامه معمول برای سالم ماندن و حفظ سطح پرولاکتین سالم در خون

بسیار مهم است. امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا سطح پرولاکتین در خون خود را حفظ کنید

علائم مرتبط با هیپرپرولاکتینمی

  • توقف پریود (آمنوره ثانویه)
  • پریودها نادر یا نامنظم هستند
  • تولید شیر مادر / شیردهی خارج از شرایط عادی اتفاق می افتد
  • سطوح پایین استروژن باعث خشکی و تحریک واژن و در نتیجه رابطه جنسی دردناک، کاهش میل جنسی و تغییر در خلق و خو می شود.
  • عدم تخمک گذاری و در نتیجه ناباروری
  • پوکی استخوان، با وجود گاهی اوقات سطوح طبیعی استروژن
  • بلوغ تاخیری در کودکان/نوجوانان

اگر ناشی از تومور هیپوفیز، سردرد، مشکلات سینوسی، تداخل بینایی و سایر علائم مرتبط با مغز و سر باشد.

 

میزان پرولاکتین نرمال در روز سوم پریود

 

اگر سطح پرولاکتین بالایی دارید، این می تواند نشانه ای از ابتلا به نوعی عدم تعادل هورمونی یا شرایط (مانند PCOS در زنان) باشد. آزمایش پرولاکتین سرم می تواند به طور دقیق میزان پرولاکتین را در بدن شما نشان دهد. سطح پرولاکتین می تواند در مردان و

زنان افزایش یابد. استرس، افسردگی، اضطراب و حتی پرولاکتینوما همگی عواملی هستند که می توانند باعث افزایش سطح پرولاکتین شوند.

نحوه عملکرد ترشح پرولاکتین

تولید پرولاکتین در غده هیپوفیز در مغز توسط سلول های خاصی به نام سلول های لاکتوتروف انجام می شود. گیرنده های پرولاکتین در بسیاری از نواحی بدن یافت می شوند و گیرنده های آن در زنان در پستان، کبد، کلیه (توبول های کلیوی)، قشر آدرنال، ریه ها، تخمدان ها، سلول های لنفاوی، قلب و مغز یافت می شود.

پرولاکتین تأثیرات بسیار بیشتری بر بدن دارد تا صرفاً افزایش تولید شیر (اثرات galactogogue)، با این حال تولید شیر هدف اصلی آن است.

در دوران بارداری، افزایش استروژن باعث افزایش سلول های لاکتوتروف می شود. پس از تولد، از دست دادن استروژن و پروژسترون به این سلول‌ها اجازه می‌دهد تا وارد چرخه شوند و در عرض سه یا چهار روز، تولید شیر آغاز می‌شود.

معمولاً از تخمک گذاری در چند ماه اول پس از تولد در دوران شیردهی جلوگیری می شود زیرا هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) مستقیماً توسط پرولاکتین سرکوب می شوند. این به معنای عدم پریود است.

ترشح پرولاکتین ممکن است توسط هورمون آزاد کننده تیروتروپین (TRH) و استروژن تحریک شود، بنابراین اگر خانمی مشکوک به داشتن پرولاکتین بالا باشد، آزمایش تیروئید برای رد کم کاری تیروئید مهم است.

کم کاری تیروئید باعث افزایش TRH می شود و باعث ترشح بیش از حد پرولاکتین و هیپرپرولاکتینمی می شود. دوپامین یک مهارکننده پرولاکتین است.

علل هیپرپرولاکتینمی موقت

  • بارداری – افزایش سلول های لاکتوتروف
  • تحریک نوک پستان – از جمله در زنان غیر شیرده
  • فشار
  • ورزش زیاد/شدید
  • غذا خوردن
  • کم آبی بدن
  • رابطه جنسی و ارگاسم
  • پرولاکتینوما
  • بارداری مولار
  • برخی داروها
  • تومورهای پرولاکتینوما

شایع ترین علت هیپرپرولاکتینمی، پرولاکتینوما، یک تومور خوش خیم در غده هیپوفیز در مغز است که پرولاکتین ترشح می کند. این نوع تومور غده هیپوفیز یک علت شایع از دست دادن پریود و اختلال عملکرد تولید مثل است.

علائم معمولی که همراه با پرولاکتینوما هستند عبارتند از سردرد، اختلالات بینایی، مشکلات سینوسی و اختلال عملکرد هیپوفیز. پرولاکتینوما توسط استروژن افزایش یافته و توسط دوپامین مهار می شود.

یک استعداد ژنتیکی ممکن است به ایجاد پرولاکتینوما کمک کند، زیرا پیوندهای خانوادگی وجود دارد.

درمان پرولاکتین بالا در زنان نی نی سایت

سطح بالای پرولاکتین: علائم چیست؟

ناباروری

سطح بالای لاکتین می تواند در باروری مانع ایجاد کند و باردار شدن را خراب کند. اگر زنی به دلیل سطح بالای پرولاکتین برای باردار شدن مشکل داشته باشد، ممکن است سیکل های قاعدگی نامنظم و مشکلات تخمک گذاری را تجربه کند.

مردان همچنین ممکن است ناباروری از سطح بالای پرولاکتین را تجربه کنند، زیرا می توانند تولید کنند و کیفیت اسپرم را کاهش دهند.

گالاکتوره

سطح بالای پرولاکتین در دوران بارداری یا شیردهی می تواند باعث شیردهی شود. این به عنوان گالاکتوره شناخته می شود و می تواند از موارد خفیف تا شدید باشد که در آن شیر از نوک سینه ها نشت می کند، تغییر می کند.

در حالی که این علامت در بین زنان شایع تر است، در مردان نیز می تواند رخ دهد. گالاکتوره می تواند نشان دهنده این باشد که شما یک مشکل اساسی دارید که باید فورا توسط پزشک معالجه شود.

سردرد

سردرد یکی از شایع ترین سطوح بالای پرولاکتین در مردان و زنان است.

این سردها ممکن است از خفیف تا شدیدا متفاوت باشند و چندین روز در زمان قبل از فروکش کردن خود به خود یا پس از درمان با داروهای تجویز شده توسط پزشک ادامه می یابند.

کاهش میل جنسی

سطح بالایی نیز می تواند باعث کاهش پرولاک در مردان و زنان شود، زیرا این هورمون بر روی هورمون های مانند تسترون و استروژن که برای عملکرد سالم در هر دو جنس ضروری است، می تواند باشد.

میل جنسی پایین می تواند نشان دهنده این باشد که بدن شما در حال تولید بیش از حد پرولاکتین است، که در طول زمان باید با پزشک خود بیشتر بررسی شود.

افزایش وزن غیر قابل توضیح

افزایش وزن غیرقابل توضیح بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی یا عادات ورزشی می تواند به سطوح بالای پرولاکتین باشد که در صورت عدم توجه به تغییرات سبک زندگی یا داروهای تجویز شده توسط پزشک، بسته به بیماری شدید، باعث افزایش وزن و افزایش وزن در طول می شود. زمان می شود. وضعیتی که باعث افزایش تولید پرولاکتین می شود.

داروهایی که می توانند به هیپرپرولاکتینمی کمک کنند:درمان پرولاکتین بالا در زنان

  • آنتاگونیست های گیرنده دوپامین (بسیاری از داروهای آرام بخش، ضد روان پریشی)
  • مهارکننده های MAO و ضد افسردگی های سه حلقه ای
  • مسدود کننده کانال کلسیم (وراپامیل)
  • داروهای ضد زخم (پپسیدین، تاگامت، تازاک، زانتاک)
  • داروهای فشار خون بالا (آلداکتون، آلدومت)
  • قرص های ضد بارداری خوراکی استروژن با دوز بالا
  • مواد افیونی، کوکائین، الکل، به ویژه آبجو
  • قبل از یائسگی و یائسگی – مشکلات اضافی

برخی از خطرات اضافی مرتبط با هیپرپرولاکتینمی در زنانی که در سن یائسگی هستند یا به دلیل اثر منقبض کننده عروق پرولاکتین هستند، وجود دارد. پرولاکتین ممکن است در فشار خون و سلامت قلب و عروق نقش داشته باشد.

عملکرد پرولاکتین

از آنجا که قاعدگی و چرخه تخمک گذاری عادی غالباً در دوران شیردهی متوقف می شود ، پرولاکتین به عنوان یک داروی ضد بارداری طبیعی عمل می کند و

در برابر حاملگی ها محافظت می کند. گفته می شود ، سطح پرولاکتین بدن شما نباید به عنوان پیشگیری از بارداری مناسب مورد استفاده قرار گیرد. در

مورد پیشگیری از بارداری پس از زایمان حتما با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید.

مطابق این تئوری پذیرفته شده که میزان بالای پرولاکتین می تواند عملکرد تخمدان را مختل کند ، خانمهایی که سطح پرولاکتین بالایی دارند وممکن است

چرخه های قاعدگی و / یا تخمک گذاری را بی نظم تجربه کنند و این امر باعث می شود که بارداری دشوار شود.

وقتی صحبت از پرولاکتین و سقط های مکرر می شود ، تعداد کمی از مطالعات حاکی از افزایش سطح پرولاکتین در خانمهای دارای سقط مکرر است. 

با توجه به کارکرد بسیاری از هورمونهای مختلف در بدن انسان ، این امکان وجود دارد که عدم تعادل می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.

 از آنجا که هایپر پرولاکتینمی ممکن است در برخی از خانمها منجر به سقط جنین شود ، ممکن است برخی پزشکان میزان پرولاکتین یک زن را بررسی کنند و

در صورت افزایش سطح ، دارو را برای کاهش سطح تجویز کنند. 

این یافته ها در یک مطالعه در مقیاس بزرگ تأیید نشده است. اما ، به نظر می رسد که درمان بی خطر است ، برخی پزشکان پرولاکتین بالایی را هنگام

آزمایش زنان برای دلایل سقط مکرر ، آزمایش و درمان می کنند.

برخی از پزشکان به طور منظم پرولاکتین را در زوج هایی که دچار سقط مکرر می شوند ، آزمایش می کنند و داروهایی مانند بروموکریپتین یا کابرگولین را برای

کاهش سطح پرولاکتین تجویز می کنند.

چه چیزهایی باعث بالا رفتن پرولاکتین میشود

 

متعادل کردن قند خون می تواند به کاهش سطح پرولاکتین شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که عدم حساسیت به گلوکز به دلیل افزایش سطح

اسیدهای چرب، پایین بودن گیرنده‌های انسولین یا عوارض اتصال به انسولین منجر به افزایش سطح پرولاکتین می‌شود.

از مصرف نوشیدنی های شیرین، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی که قند بالایی دارند خودداری کنید. همچنین، مطمئن شوید که پروتئین و فیبر کافی در

رژیم غذایی خود مصرف کنید. این به ثابت نگه داشتن قند خون و کاهش سطح پرولاکتین کمک می کند.

نوشته های مرتبط

در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند قند خون را در بدن خود متعادل کنید.

1. کلم بروکلی

2. کدو تنبل و تخمه کدو تنبل

3. غذاهای دریایی

4. بامیه

5. کره بادام زمینی

6. لوبیا

7. عدس

8. توت ها

9. کلم پیچ

10. دانه کتان

از تمرینات با شدت بالا خودداری کنید

به کسانی که سطح پرولاکتین بالاتری در بدن دارند توصیه می شود از انجام تمرینات با شدت بالا خودداری کنند. انجام حرکات آگاهانه و آهسته هنگام ورزش،

کلید پایین نگه داشتن سطح پرولاکتین است. اگر پرولاکتین بالا در شما تشخیص داده شود، ورزش بیش از حد ممکن است اثرات منفی بر بدن شما داشته

باشد.

از استرس دوری کنید

آرام باشید، بدن شما پرولاکتین کمتری تولید خواهد کرد. اگر استرس زیادی دارید، سطوح بالای کورتیزول آزاد شده در بدن شما می تواند منجر به افزایش

سطح پرولاکتین شود. انجام اقداماتی برای کاهش استرس، مانند خواب بیشتر در شب، مصرف وعده های

غذایی سالم در فواصل منظم، تمرین مدیتیشن و انجام تمرینات با شدت کم، می تواند به مدیریت سطوح پر استرس کمک کند، که ممکن است بتواند سطوح

بالای پرولاکتین شما را تنظیم کند. . اگر فردی هستید که به عنوان بخشی از کارتان مجبور هستید با استرس زیادی کنار بیایید، استراحت های مکرر و کوتاه را فراموش نکنید.

از پوشیدن لباس های ناراحت کننده خودداری کنید

مهم است که از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید، به خصوص اگر سطح پرولاکتین در بدن شما بالاست. این به این دلیل است که پوشیدن لباس های

تنگ و ناراحت کننده می تواند نوک سینه های شما را بیش از حد تحریک کند و منجر به افزایش تولید

پرولاکتین شود.

نتیجه

پرولاکتین هورمونی است که مسئول تولید شیر و سایر عملکردهای تولید مثل در زنان است. افزایش سطح پرولاکتین می تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله مشکل در کاهش وزن، مشکلات باروری و نوسانات خلقی شود.

خوردن غذای مقوی و سالم برای حفظ سطح قند خون در بدن ضروری است. اگر سطح قند خون شما متعادل نباشد، می تواند سطح استرس را در بدن

افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش سطح کورتیزول شود. مصرف ویتامین B6 به طور طبیعی با افزایش اثر دوپامینرژیک در هیپوتالاموس باعث کاهش سطح

پرولاکتین در بدن می شود. چاقی یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش سطح پرولاکتین است. ورزش منظم و تمیز غذا خوردن برای مقابله با چاقی مهم است.

مهم است که به یاد داشته باشید که ایجاد تغییرات در سبک زندگی و پایبندی به یک برنامه معمول برای سالم ماندن و حفظ سطح پرولاکتین سالم در خون

بسیار مهم است. امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا سطح پرولاکتین در خون خود را حفظ کنید.

 به نظر می رسد این داروها در دوران بارداری بی خطر هستند و معمولاً برای خانمهایی که نازایی ناشی از هایپر پرولاکتینمی دارند استفاده می شود. گفته

می شود ، هیچ توصیه رسمی برای آزمایش و درمان پرولاکتین در زنان مبتلا به سقط مکرر وجود ندارد.

علت پرولاکتین بالا عمدتا ناشناخته است. اکثر تومورهای هیپوفیز پراکنده هستند، به این معنی که آنها از والدین به فرزندانشان منتقل نمی‌شوند. علل دیگر

آن عبارتند از:

  • داروها (فنوتیازین‌ها، متوکلوپرامید، ریسپریدون، مهار کننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، استروژن، وراپامیل)
  • فشار
  • بارداری
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری کلیوی
  • آسیب به قفسه سینه

آیا پرولاکتین می تواند باعث سقط جنین مکرر شود؟


اگر شما در حال تحقیق در مورد علت های سقط جنین هستید یا یک یا چند مورد سقط جنین را در مرحله اول تجربه کرده اید ، ممکن است یاد گرفته باشید که پزشکان همیشه نمی توانند دلیل این اتفاق را توضیح دهند. در حقیقت ، طبق کالج دانشکده زنان و زایمان و زنان ، سقط های مکرر فقط در حدود 25 تا 50 درصد علت قابل تشخیص دارند.
تئوریهای زیادی در مورد اینکه چه چیزی باعث نیمی از موارد سقط جنین مکرر می شود وجود دارد ، اما تعداد کمی از آنها به طور قطعی اثبات شده است. یک نظریه این است که مقادیر بالای هورمونی به نام پرولاکتین ممکن است در کاهش بارداری وسقط مکرر نقش داشته باشد.
هنگامی که غلظت بالای پرولاکتین خون در عملکرد تخمدان ها در یک خانم یائسگی ایجاد می کند ، ترشح استرادیول ، استروژن اصلی کاهش می یابد.

هفت روش برای کاهش سطح پرولاکتین

از گلوتن اجتناب کنید

شما می توانید با حذف گلوتن از رژیم غذایی، سطح پرولاکتین خود را کاهش دهید، زیرا گلوتن تمایل به افزایش سطح هورمون پرولاکتین دارد. گندم، چاودار و جو همگی دارای گلوتن بالایی هستند که در صورت مصرف ممکن است باعث واکنش التهابی در بدن شود. این می تواند سطح پرولاکتین را افزایش دهد و تولید دوپامین را در هیپوتالاموس مختل کند. بنابراین، اجتناب از گلوتن می تواند راهی موثر برای کاهش سطح پرولاکتین باشد.

اجتناب از الکل

نوشیدن الکل ممکن است سطح پرولاکتین را در بدن به دلیل تغییر در تولید دوپامین افزایش دهد. اگرچه نوشیدن بیش از حد الکل برای افراد سالم توصیه نمی شود، اما اگر سطح پرولاکتین بالاتری دارید، نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه خود را کنار بگذارید. با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید که آیا مصرف گاه به گاه آبجو با وعده غذایی مورد علاقه تان خوب است یا خیر، اگر سطح پرولاکتین بالا را آزمایش کرده اید.

مکمل های ویتامین E و ویتامین B6

پزشکان اغلب مکمل‌های ویتامین E و ویتامین B6 را برای کسانی که سطح پرولاکتین پایین‌تری دارند تجویز می‌کنند، زیرا ویتامین B6 برای تولید دوپامین ضروری است. گفته می شود ویتامین E به طور طبیعی قادر به کاهش سطح پرولاکتین در خون است.

متعادل کردن قند خون

متعادل کردن قند خون می تواند به کاهش سطح پرولاکتین شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که عدم حساسیت به گلوکز به دلیل افزایش سطح اسیدهای چرب ، پایین بودن گیرنده‌های انسولین یا عوارض اتصال به انسولین منجر به افزایش سطح پرولاکتین می‌شود.

از مصرف نوشیدنی های شیرین، غذاهای فرآوری شده و غذاهایی که قند بالایی دارند خودداری کنید. همچنین، مطمئن شوید که پروتئین و فیبر کافی در رژیم غذایی خود مصرف کنید. این به ثابت نگه داشتن قند خون و کاهش سطح پرولاکتین کمک می کند. در اینجا برخی از مواد غذایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند قند خون را در بدن خود متعادل کنید.

1. کلم بروکلی
2. کدو تنبل و تخمه کدو تنبل
3. غذاهای دریایی
4. بامیه
5. کره بادام زمینی
6. لوبیا
7. عدس
8. توت ها
9. کلم پیچ
10. دانه کتان

از تمرینات با شدت بالا خودداری کنید

به کسانی که سطح پرولاکتین بالاتری در بدن دارند توصیه می شود از انجام تمرینات با شدت بالا خودداری کنند. انجام حرکات آگاهانه و آهسته هنگام ورزش، کلید پایین نگه داشتن سطح پرولاکتین است. اگر پرولاکتین بالا در شما تشخیص داده شود، ورزش بیش از حد ممکن است اثرات منفی بر بدن شما داشته باشد.

از استرس دوری کنید

آرام باشید، بدن شما پرولاکتین کمتری تولید خواهد کرد. اگر استرس زیادی دارید، سطوح بالای کورتیزول آزاد شده در بدن شما می تواند منجر به افزایش سطح پرولاکتین شود. انجام اقداماتی برای کاهش استرس، مانند خواب بیشتر در شب، مصرف وعده های غذایی سالم در فواصل منظم، تمرین مدیتیشن، و انجام تمرینات با شدت کم، می تواند به مدیریت سطوح پر استرس کمک کند، که ممکن است بتواند سطوح بالای پرولاکتین شما را تنظیم کند. . اگر فردی هستید که به عنوان بخشی از کارتان مجبور هستید با استرس زیادی کنار بیایید، استراحت های مکرر و کوتاه را فراموش نکنید .

از پوشیدن لباس های ناراحت کننده خودداری کنید

مهم است که از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید، به خصوص اگر سطح پرولاکتین در بدن شما بالاست. این به این دلیل است که پوشیدن لباس های تنگ و ناراحت کننده می تواند نوک سینه های شما را بیش از حد تحریک کند و منجر به افزایش تولید پرولاکتین شود. 

پرولاکتین در آزمایش خون باید چند باشد

 

نرمال نرمال بین 4 تا 23 نانوگرم در میلی لیتر در لیتر است. اگر بیش از این مقدار باشد، ممکن است نشان دهنده وجود پرولاکتین در بدن باشد. آزمایش پرولاکتین ممکن است شرایط مختلف را تشخیص دهد و تعیین کند که آیا درمان است یا خیر.

تعیین سطح پرولاکتین یک فرد به طور غیر طبیعی بالاست. در این صورت، درمان هایی برای کمک به کاهش وجود دارد.

نقش برجسته به دلیل حرکت رشد سینه و تولید شیر مادر در دوران شیردهی می شود، سطح پرولاکتین بالا نیز می تواند در صورت درمان صحیح ایجاد کند مثبت باشد.

پرولاکتین یک مهم در بدن است. نقش کلیدی در تنظیم تولید شیر مادر دارد و به افزایش سطح پرولاکتین کمک می کند.علائم آن شامل دوره قاعدگی نامنظم ، ناباروری ، علائم یائسگی (گرگرفتگی و خشکی واژن) و بعد از گذشت چندین سال پوکی استخوان است. مقدار بالای پرولاکتین همچنین می تواند باعث ترشح شیر از سینه ها شود.

احتمالا الان برایتان این سوال پیش آمده که مقدار طبیعی پرولاکتین چقدر است. در صورتی که جواب آزمایش خود را گرفته اید باید بدانید که اندازه ی پرولاکتین نرمال بین خانم ها و آقایان متفاوت است.
بانوان: کمتر از 25 ng/ml
آقایان: کمتر از 17 ng/ml
اگر مقدار پرولاکتین کم باشد مشکلی ندارد اما برای مقداری بیش از این اندازه لازم است تا تحت مراقبت و درمان قرار بگیرید.

پرولاکتین خطرناک
در صورتیکه در برگه ی آزمایش شما فاصله ی زیادی با عدد پرولاکتین نرمال وجود دارد،می توان میزان پرولاکتین در خون شما را خطرناک قلمداد کرد.

اگر سطح پرولاکتین بالایی دارید، این می تواند نشانه ای از ابتلا به نوعی عدم تعادل هورمونی یا شرایط (مانند PCOS در زنان) باشد. آزمایش پرولاکتین سرم می تواند به طور دقیق میزان پرولاکتین را در بدن شما نشان دهد. سطح پرولاکتین می تواند در مردان و

زنان افزایش یابد. استرس، افسردگی، اضطراب و حتی پرولاکتینوما همگی عواملی هستند که می توانند باعث افزایش سطح پرولاکتین شوند.

پرولاکتین با ارسال پیام بین قسمت های مختلف مغز به تنظیم چرخه خواب کمک می کند. گفته می شود که در زنان باردار، بین هر سه ماهه، حدود 8 تا 10 درصد کاهش حجم خون وجود دارد. بنابراین، اگر زنان در این مدت خواب کافی نداشته باشند، می تواند

سطح استرس را در بدن آنها افزایش دهد و در نتیجه سطح پرولاکتین را افزایش دهد.

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می شود. مسئول تولید شیر مادر است. پرولاکتین برای شیردهی طبیعی، عملکرد جنسی و رشد استخوان ضروری است. با این حال، اگر سطح پرولاکتین در خون بیش از حد بالا باشد، می تواند عوارض

جانبی منفی مانند سرطان سینه، ناباروری و چاقی داشته باشد.

درمان پرولاکتین بالا در خانمها چیست؟


• ترشح پرولاکتین به حالت طبیعی برگردد.
• کاهش اندازه تومور
• اصلاح اختلالات بینایی
• عملکرد طبیعی غده هیپوفیز به حالت اول بازگردد.
اگر تومور خیلی بزرگ باشد، تنها بخشی از این اهداف قابل دستیابی است.
از آنجا که دوپامین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی ترشح هورمون پرولاکتین را مهار می‌کند، پزشکان ممکن است پرولاکتین بالا را با آگونیست‌های دوپامین بروموکریپتین (پارلودل) یا کابرگولین (داستینکس) درمان کنند. آگونیست‌ها داروهایی هستند که مانند یک ماده طبیعی عمل می‌کنند.
این داروها تومور را کوچک می‌کنند و سطح پرولاکتین حدود ۸۰ درصد از بیماران به حالت طبیعی بازمی‌گردد. عوارض جانبی بروموکریپتین ممکن است تهوع و سرگیجه باشد.
برای جلوگیری از این عوارض جانبی، درمان با بروموکریپتین باید به آرامی شروع شود. معمولا با یک چهارم یا نصف قرص ۲٫۵ میلی گرم شروع می‌شود که هنگام خواب با یک میان وعده مختصر مصرف می‌شود.
دوز به تدریج هر ۳ تا ۷ روز در حد نیاز افزایش می‌یابد و در دوزهای تقسیم شده با وعده‌های غذایی یا زمان خواب با یک میان وعده مصرف می‌شود.
جراحی
در درمان جراحی بالا بودن پرولاکتین، مغز به طور خیلی ظریف باز می‌شود و تومور را از غده هیپوفیز درمی‌آورند. نتایج جراحی بستگی زیادی به اندازه تومور و سطح پرولاکتین و همچنین مهارت و تجربه جراح مغز و اعصاب دارد.
هر چه سطح هورمون پرولاکتین بالاتر باشد، احتمال عادی شدن پرولاکتین سرم کمتر است. در بهترین حالت، جراحی پرولاکتین بیمارانی که سطح پرولاکتین آنها کمتر از ۲۵۰ میلی گرم است را اصلاح می‌کند. حتی در بیماران با تومورهای بزرگ که نمی‌توان آن را به طور کامل از بین برد، درمان دارویی پس از جراحی ممکن است پرولاکتین سرم را به حد نرمال بازگرداند.
درمان با دارو نیز ممکن است قبل از عمل جراحی شروع شود تا بخشی از تومور برای عمل جراحی برداشته شود. تحقیقات نشان می‌دهد که با توجه به اندازه تومور و اینکه چه مقدار از آن از بین می‌رود، در بعضی موارد ممکن است تومور طی پنج سال برگردد.
پرتو درمانی
اگر درمان دارویی و عمل جراحی به کاهش سطح هورمون پرولاکتین کمکی نکند، به ندرت از پرتودرمانی استفاده می‌شود. بسته به اندازه و محل تومور، پرتو درمانی در دوزهای پایین در دوره‌های ۵ تا ۶ هفته‌ای یا به صورت تک دوز بالا انجام می‌شود. پرتودرمانی حدود ۳۰ درصد مواقع موثر است.

در صورتی که فرد باردار نیاز به استفاده از دارو جهت درمان پرولاکتینوما داشته باشد، از بین کابرگولین و بروموکریپتین، مصرف بروموکریپتین (Bromocriptine) ترجیح داده می‌شود. البته باید دانست که هرچند هر دو دارو در اوایل بارداری ایمن هستند و تأثیر آن‌ها در تمام طول بارداری هنوز مشخص نیست؛ اما در صورت ابتلای فردی به هایپرپرولاکتینوما، مصرف بروموکریپتین توسط پزشک توصیه می‌شود.

به این نکته نیز باید توجه داشت که در صورت مصرف همزمان داروی درمان پرولاکتین بالا و قصد بارداری می‌بایست حتماً قبل از بارداری به پزشک مراجعه نمود.

جراحی

عمل جراحی برای برداشتن تومورهای اطراف غده هیپوفیز، تنها زمانی استفاده می‌شود که نتوان با دارو به رفع این تومورها پرداخت. البته اگر تومورها باعث مشکلات بینایی هم شده باشند، بسته به گستردگی تومور، باید فوراً با جراحی خارج شوند.انواع روش‌های جراحی پرولاکتینوما عبارتند از:

جراحی از راه سینوس اسفنوئید (Sphenoid sinuses)

در این روش، تومور از طریق حفره بینی برداشته می‌شود و لذا در طول عمل، آسیبی به مغز نمی‌رسد و زخم قابل‌مشاهده‌ای نیز ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل این نوع جراحی، عوارض زیادی در پی ندارد.

جراحی ترانس کرانیال (Transcranial Doppler)

در صورتی که تومور به بافت مغزی نزدیک شده باشد و یا اندازه آن بزرگ باشد، از طریق جراحی ترانس کرانیال، تومور برداشته می‌شود. این عمل که تحت عنوان جمجمه‌بُری یا کرانیوتومی نیز شناخته می‌شود، به جراح این امکان را می‌دهد تا از طریق قسمت فوقانی جمجمه به تومور دسترسی داشته باشد.

لازم به ذکر است که نتیجه این نوع جراحی به اندازه و مکان تومور، میزان پرولاکتین قبل از جراحی و مهارت جراح بستگی دارد. به طور کلی، هرچه سطح پرولاکتین بالاتر باشد، احتمال بازگشت آن به حالت طبیعی کمتر است. از طرفی دیگر، تومورهای هیپوفیز کوچک معمولاً در اکثر بیماران قابل درمان است؛ اما احتمال عود مجدد این تومورها در طول 5 سال بعد از جراحی نیز وجود دارد. همچنین در برخی موارد فقط می‌توان بخشی از تومور را خارج نمود و سپس با درمان دارویی برای بازگرداندن سطح پرولاکتین به حالت نرمال تلاش کرد.

پرتودرمانی

پرتودرمانی آخرین گزینه درمان تومورهای غده هیپوفیز است که در صورت عدم تأثیر داروها، خطر بالای جراحی یا ناقص ماندن آن و همچنین در مواردی که تومور به سرعت در حال رشد و گسترش است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث کوچک‌شدن تومورها می‌شود.

گاهی در صورتی که در طول دوره بارداری، تومور هیپوفیز در حال رشد باشد و یا بینایی فرد تحت تأثیر قرار گرفته باشد، انجام MRI مورد نیاز است.

خطر پرولاکتین بالا در بارداری چیست؟

ا فزایش پرولاکتین اغلب ناشی از وجود تومور خوش‌خیم در قاعده غده هیپوفیز است، بنابراین توصیه می‌شود که برای تمام بیماران مبتلا به هایپرپرولاکتینوما، یک CT – اسکن یا MRI از منطقه sella turcica نیز انجام شود.
علایم هیپرپرولاكتینمی در زنانی كه در دوران شیردهی نیستند به صورت ترشح شیر از پستان مشخص می‌شود. پرولاكتینوما علت 20-15٪ موارد آمنوره ثانویه است.
افزایش پرولاكتین ممكن است با اضطراب و افسردگی همراه باشد. برای رفع این مشكل مصرف داروی بروموكریپتین یا کابرگولین (آگونیست‌های دوپامین) موفقیت‌آمیز است اما در بعضی موارد نادر غده باید برداشته شود.

درمان خانگی پرولاکتین بالا

• مصرف مکمل‌های باروری DHA و EPA
• رژیم غذایی سرشار از منابع خوراکی ید دار داشته باشید.
• بدن را با مکمل‌های اصلی – ویتامین‌های B، ویتامین‌های C، E، و A و مواد معدنی اصلی مانند روی، مس، و سلنیوم و گیاهان دارویی مانند گیلاس زمستانی، ریشه طلايی، و جینسینگ پرویی تقویت و تغذیه کنید.درمان پرولاکتین بالا در زنان

هفت روش برای کاهش سطح پرولاکتین

از گلوتن اجتناب کنید

شما می توانید با حذف گلوتن از رژیم غذایی، سطح پرولاکتین خود را کاهش دهید، زیرا گلوتن تمایل به افزایش سطح هورمون پرولاکتین دارد. گندم، چاودار و جو همگی دارای گلوتن بالایی هستند که در صورت مصرف ممکن است باعث واکنش التهابی در بدن شود. این می تواند سطح پرولاکتین را افزایش دهد و تولید دوپامین را در هیپوتالاموس مختل کند. بنابراین، اجتناب از گلوتن می تواند راهی موثر برای کاهش سطح پرولاکتین باشد.

اجتناب از الکل

نوشیدن الکل ممکن است سطح پرولاکتین را در بدن به دلیل تغییر در تولید دوپامین افزایش دهد. اگرچه نوشیدن بیش از حد الکل برای افراد سالم توصیه نمی شود، اما اگر سطح پرولاکتین بالاتری دارید، نوشیدن نوشیدنی مورد علاقه خود را کنار بگذارید. با پزشک خود مشورت کنید تا بفهمید که آیا مصرف گاه به گاه آبجو با وعده غذایی مورد علاقه تان خوب است یا خیر، اگر سطح پرولاکتین بالا را آزمایش کرده اید.

مکمل های ویتامین E و ویتامین B6

پزشکان اغلب مکمل‌های ویتامین E و ویتامین B6 را برای کسانی که سطح پرولاکتین پایین‌تری دارند تجویز می‌کنند، زیرا ویتامین B6 برای تولید دوپامین

ضروری است.

از عواملی که وجود دارد، می‌توان از برخی داروها مانند قرص‌های ضد بارداری یا داروهای ضد روان پریشی استفاده کرد. بیماری هایی مانند نارسایی کلیه؛

بارداری؛ فشار مصرف الکل؛ و منابع غذایی مانند کم خونی فقر یا ویتامین B6.

توجه به این نکته مهم است که برخی از این عوامل ممکن است بدون تأثیر مستقیم بر سطح پرولاکتین شما بر بدن شما تأثیر بگذارد، اما همچنان می تواند

به طور غیرمستقیم در طول زمان برای آنها تأثیر بگذارد، بنابراین در صورت بروز مشکلی، فوراً مشکلی ندارد. با پزشک خود صحبت کنید.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.