سرطان سينه بدخيم قابل درمان است؟

علائم سرطان سينه در دختر

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است :

آگاهی از سرطان پستان: علائم، تشخیص و درمان

چشم انداز زنان مبتلا به سرطان سینه به طور مداوم در حال بهبود است. با توجه به افزایش آگاهی، فرصت‌هایی برای تشخیص زودهنگام و پیشرفت‌های درمانی، نرخ بقا همچنان در حال افزایش است. در ایالات متحده، اکتبر، ماه آگاهی از سرطان سینه است و

این کمپین برای افزایش آگاهی از سرطان سینه طراحی شده است. سازمان‌های زیادی وجود دارند که از ماه آگاهی از سرطان پستان حمایت می‌کنند و در طرح‌های تشخیص زودهنگام کمک می‌کنند.

سازمان‌ها همچنین جمع‌آوری کمک‌های مالی برای سرطان سینه مانند پیاده‌روی‌ها و رویدادهایی که از تحقیقات سرطان پستان حمایت می‌کنند و به بیمارانی که دارای آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی هستند کمک می‌کنند، گرد هم می‌آورند.

سرطان سینه برای افراد مختلف می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. بیشتر آنها اصلاً متوجه هیچ نشانه ای نمی شوند.

شایع ترین علامت توده ای در سینه یا زیر بغل است. سایر موارد عبارتند از تغییرات پوستی، درد، نوک پستان که به داخل کشیده می شود و ترشحات غیر معمول از نوک پستان.

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

سرطان سینه چند مرحله یا گرید دارد؟

 

سرطان سینه پنج مرحله دارد که از صفر شروع می شود و تا چهار می رسد. (آنها با اعداد رومی I، II، III و IV نشان داده می شوند.) چندین متغیر در برخی از مراحل وجود دارد.

تومورها بر حسب میلی متر و سانتی متر (ده میلی متر برابر با یک سانتی متر) اندازه گیری می شوند. برای ثبات در اینجا، تومورها را بر حسب میلی متر اندازه گیری می کنیم.

مرحله 0 سرطان سینه چیست؟

این همان آغاز مقیاس است. این سرطان های غیر تهاجمی پستان یا پیش سرطانی ها را توصیف می کند. این شامل شایع ترین شکل سرطان غیرتهاجمی است که کارسینوم مجرای درجا (DCIS) نامیده می شود. در مرحله 0، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سلول های سرطانی یا سایر سلول های غیر طبیعی به بافت طبیعی همسایه حمله کرده اند وجود ندارد.

مرحله اول سرطان سینه چیست؟

مرحله I مرحله بسیار اولیه سرطان مهاجم را توصیف می کند. در این مرحله، سلول‌های تومور به بافت طبیعی اطراف سینه گسترش یافته‌اند، اما همچنان در ناحیه کوچکی قرار دارند. مرحله اول به دو دسته تقسیم می شود:

در مرحله IA، اندازه یک تومور تا 20 میلی متر (تقریباً به اندازه یک انگور) می رسد و هیچ سرطانی در غدد لنفاوی وجود ندارد.

مرحله IB را می توان به صورت زیر توصیف کرد:

یک تومور کوچک در پستان که کمتر از 20 میلی متر است به اضافه خوشه های کوچکی از سلول های سرطانی در غدد لنفاوی. یا

عدم وجود تومور در پستان به علاوه خوشه های کوچک سلول های سرطانی در غدد لنفاوی.

مرحله دوم سرطان سینه چیست؟

مرحله دوم سرطانی را توصیف می کند که در ناحیه محدودی از پستان قرار دارد اما بزرگتر شده است. این نشان دهنده تعداد غدد لنفاوی ممکن است حاوی سلول های سرطانی باشد. این مرحله به دو زیرمجموعه تقسیم می شود.

مرحله IIA بر اساس یکی از موارد زیر است:

یا تومور در سینه وجود ندارد یا تومور سینه تا 20 میلی متر (به اندازه یک انگور) وجود دارد، به علاوه سرطان به غدد لنفاوی زیر بازو گسترش یافته است.

تومور 20 تا 50 میلی متری در سینه وجود دارد، اما سرطان به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله IIB بر اساس یکی از این معیارها است:

تومور 20 تا 50 میلی‌متری در پستان وجود دارد، همراه با سرطانی که بین یک تا سه غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

تومور در سینه بزرگتر از 50 میلی متر است، اما سرطان به هیچ غده لنفاوی گسترش نیافته است.

مرحله سوم سرطان سینه چیست؟

در مرحله سوم سرطان پستان، سرطان بیشتر به سینه گسترش یافته است یا اندازه تومور بزرگتر از مراحل اولیه است. به سه زیر شاخه تقسیم می شود.

مرحله IIIA بر اساس یکی از موارد زیر است:

با یا بدون تومور در پستان، سرطان در چهار تا نه غدد لنفاوی مجاور یافت می شود.

تومور سینه بزرگتر از 50 میلی متر است و سرطان بین یک تا سه غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

در مرحله IIIB، تومور به دیواره قفسه سینه پشت سینه گسترش یافته است. علاوه بر این، این عوامل در تخصیص این مرحله نقش دارند:

سرطان همچنین ممکن است به پوست سرایت کرده باشد و باعث تورم یا التهاب شود.

ممکن است از طریق پوست شکسته شده باشد و باعث ایجاد یک ناحیه زخم یا زخم شده باشد.

ممکن است به 9 غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل) یا به گره های نزدیک استخوان سینه گسترش یافته باشد.

در مرحله IIIC، ممکن است تومور با هر اندازه ای در سینه وجود داشته باشد یا اصلا توموری وجود نداشته باشد. اما در هر صورت، سرطان به یکی از مکان های زیر گسترش یافته است:

  • ده یا بیشتر غدد لنفاوی زیر بغل (زیر بغل).
  • غدد لنفاوی نزدیک استخوان ترقوه
  • برخی از غدد لنفاوی زیر بغل و غدد لنفاوی نزدیک به استخوان سینه
  • پوست

مرحله چهارم سرطان پستان چیست؟

مرحله IV پیشرفته ترین مرحله سرطان سینه است. این بیماری به غدد لنفاوی مجاور و قسمت‌های دوردست بدن فراتر از سینه گسترش یافته است. این بدان معنی است که احتمالاً اندام های شما – مانند ریه ها، کبد یا مغز – یا استخوان های شما را درگیر می کند.

سرطان سینه ممکن است زمانی که برای اولین بار تشخیص داده می شود مرحله IV باشد یا می تواند عود سرطان پستان قبلی باشد که گسترش یافته است.

علائم سرطان سينه در دختر

 

سرطان سینه سه گانه منفی : سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

منفی بودن تست گیرنده های استروژن (ER-)، گیرنده های پروژسترون (PR-) و HER2 (HER2-) در گزارش پاتولوژی به این معنی است که سرطان “سه گانه منفی” است. این نتایج منفی نشان می‌دهد که رشد سرطان توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون و همچنین وجود گیرنده‌های HER2 بسیار پشتیبانی نمی‌شود. بنابراین، سرطان سینه سه گانه منفی به درمان های هورمونی (مانند تاموکسیفن یا مهارکننده های آروماتاز) یا درمان هایی که گیرنده های HER2 را هدف قرار می دهند، مانند هرسپتین، پاسخ نمی دهد. با این حال، داروهای دیگر را می توان برای درمان سرطان سینه سه گانه منفی استفاده کرد.

بیماری پاژه نوک پستان

نوک پستان شکل نادری از سرطان سینه است که در آن سلول های سرطانی در داخل یا اطراف نوک پستان جمع می شوند. سرطان معمولاً ابتدا مجاری نوک پستان را درگیر می کند سپس به سطح نوک پستان و آرئول گسترش می یابد. نوک پستان و آرئول پوسته پوسته، قرمز، خارش دار و تحریک شده از علائم بیماری پاژه در نوک پستان است.

یکی از نظریه‌های علت بیماری پاژه این است که سلول‌های سرطانی در داخل مجاری شیر در سینه شروع به رشد کرده و سپس به سطح نوک پستان می‌رسند. احتمال دیگر این است که سلول های خود نوک پستان سرطانی شوند.

ژن های خاصی چرخه زندگی – رشد، عملکرد، تقسیم و مرگ – یک سلول را کنترل می کنند. وقتی این ژن ها آسیب ببینند، تعادل بین رشد طبیعی سلول و مرگ از بین می رود. سلول های طبیعی پستان به دلیل تغییر در ساختار DNA سرطانی می شوند. سرطان سینه در اثر آسیب DNA سلولی ایجاد می شود که منجر به رشد خارج از کنترل سلولی می شود.

ژنتیک و جهش

ژن های ارثی می توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند. برای مثال، جهش ژن‌های BRCA1 و BRCA2 (مرتبط با افزایش خطر سرطان سینه و تخمدان) می‌تواند توانایی بدن برای محافظت و ترمیم DNA را مهار کند. کپی‌هایی از این ژن‌های جهش‌یافته را می‌توان به صورت ژنتیکی به نسل‌های آینده منتقل کرد که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان به‌صورت ارثی ژنتیکی می‌شود.

سبک زندگی

انتخاب سبک زندگی می تواند منجر به سرطان سینه نیز شود. رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، چاقی، مصرف زیاد الکل، استعمال دخانیات از جمله سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم همگی با خطر بیشتر سرطان سینه مرتبط هستند.سرطان سينه بدخيم قابل درمان است.

پزشک با شما در مورد آنچه که باید مراقب باشید صحبت خواهد کرد. علائم موضعی عبارتند از:

  • یک توده جدید در سینه شما
  • تغییرات در سینه، نوک پستان یا پوست شما
  • توده های روی پوست سینه شما
  • ضخیم شدن روی یا نزدیک جای اسکار ناشی از جراحی برای برداشتن پستان (ماستکتومی)

ماستکتومی و جراحی برای جایگزینی سینه (بازسازی) ممکن است منجر به تجمع بافت اسکار یا سلول های چربی شود. این توده ها سرطان نیستند. اما مهم است که پزشک خود را در مورد آنها آگاه کنید و مراقب تغییرات باشید.

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

سرطان سينه چه علائمي دارد

علائم عود منطقه ای عبارتند از:

  • توده یا تورم زیر بازو، بالای استخوان ترقوه یا روی سینه شما
  • تورم در بازوی شما
  • درد یا بی حسی در بازو یا شانه شما
  • درد مداوم در قفسه سینه شما
  • مشکل در بلع

علائم عود متاستاتیک بستگی به قسمتی از بدن دارد که تحت تأثیر قرار گرفته است. شایع ترین مکان ها استخوان ها، ریه ها، مغز و کبد شما هستند. ممکن است داشته باشید:

  • درد استخوان
  • سرفه خشک
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • سردردهای شدید
  • مشکل در دیدن
  • تشنج
  • مشکلات تعادل
  • گیجی

علائم سرطان سينه بدخيم

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

درباره اینکه چگونه محققان با بودجه شورای سرطان در حال توسعه درمان های جدید برای درمان سرطان پستان هستند، بیشتر بیاموزید.

توده ای در سینه یا زیر بغل که از بین نمی رود. این اغلب اولین علامت سرطان سینه است. پزشک شما معمولاً مدتها قبل از اینکه بتوانید آن را ببینید یا احساس کنید، یک توده را در ماموگرافی مشاهده می کند.

تورم در زیر بغل یا نزدیک استخوان ترقوه. این می تواند به این معنی باشد که سرطان سینه به غدد لنفاوی آن ناحیه گسترش یافته است. تورم ممکن است قبل از احساس توده شروع شود، بنابراین در صورت مشاهده آن به پزشک خود اطلاع دهید.

درد و حساسیت، اگرچه توده ها معمولاً آسیب نمی بینند. برخی ممکن است باعث ایجاد احساس خاردار شوند.

یک ناحیه صاف یا فرورفته روی سینه شما. این ممکن است به دلیل توموری باشد که شما نمی توانید آن را ببینید یا احساس کنید.

تغییرات سینه مانند تفاوت در اندازه، کانتور، بافت یا دمای سینه شما.

تغییرات در نوک پستان شما، مانند موارد زیر:سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

  • به داخل می کشد
  • فرورفته است
  • می سوزد
  • خارش
  • ایجاد زخم می کند
  • ترشح غیرمعمول از نوک پستان ممکن است شفاف، خونی یا رنگ دیگری باشد.
  • ناحیه ای شبیه مرمر در زیر پوست شما که با هر قسمت دیگر سینه متفاوت است.

علائم و نشانه های سرطان سینه

برخی از افراد هیچ علامتی ندارند و سرطان در طی ماموگرافی غربالگری یا معاینه فیزیکی توسط پزشک پیدا می شود.

اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

  • توده های جدید یا ضخیم شدن در سینه، به خصوص اگر فقط در یک سینه باشد
  • زخم نوک پستان، تغییر شکل نوک پستان
  • ترشح یا چرخش نوک پستان
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه
  • گودی پوست سینه
  • ناراحتی یا تورم در زیر بغل
  • راش یا سینه های متورم قرمز

درد مداوم که به چرخه قاعدگی شما مربوط نمی شود و پس از پریود باقی می ماند و فقط در یک سینه رخ می دهد.

درمان دارویی : سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

درمان پزشکی با شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که برای کاهش گسترش سرطان در سراسر بدن استفاده می‌شوند نیز می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های سالم شود. برخی از «سرطان‌های دوم»، کاملاً جدا از سرطان اولیه، پس از درمان‌های تهاجمی سرطان رخ می‌دهند. پرتودرمانی به قفسه سینه برای درمان سایر بیماری ها یا سرطان ها نیز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

شانس درمان سرطان سينه

 

ماموگرافی و پیشگیری از سرطان سینه تشخیص زودهنگام سرطان پستان کلید بقا است. ماموگرام ها اشعه ایکس از پستان هستند که می توانند تومورها را در مراحل اولیه تشخیص دهند، قبل از اینکه در غیر این صورت احساس شوند یا متوجه شوند.

تشخیص زودهنگام سرطان سینه کلید بقا است. ماموگرام ها اشعه ایکس از پستان هستند که می توانند تومورها را در مراحل اولیه تشخیص دهند، قبل از اینکه در غیر این صورت احساس شوند یا متوجه شوند. در طول ماموگرافی، سینه های شما بین دو سطح سفت فشرده می شود تا بافت سینه پخش شود. سپس یک عکس اشعه ایکس تصاویر سیاه و سفیدی از سینه های شما می گیرد که روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شود و توسط دکتری که به دنبال نشانه های سرطان است معاینه می شود. ماموگرافی سه بعدی یا توموسنتز پستان، یک روش تصویربرداری از پستان است که همچنین از اشعه ایکس برای تولید تصاویری از بافت پستان به منظور تشخیص ناهنجاری‌ها استفاده می‌کند.

پیشگیری از سرطان سینه: MRI پستان و سونوگرافی در طول MRI پستان، سینه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند، زیرا بیمار روی یک سکوی پرشده با دهانه‌های بالشتکی برای سینه‌ها دراز می‌کشد.

ام آر آی سینه

ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) فناوری است که از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق و سه بعدی از بافت پستان استفاده می کند. قبل از آزمایش ممکن است یک محلول حاجب (رنگ) از طریق یک خط داخل وریدی در بازو به شما تزریق شود. محلول کنتراست به بافت سرطانی احتمالی پستان اجازه می دهد تا واضح تر نشان داده شود. رادیولوژیست ها می توانند مناطقی را ببینند که می توانند سرطانی باشند زیرا کنتراست بیشتر در مناطق رشد سرطان متمرکز است.

در طول ام آر آی سینه، سینه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند، زیرا بیمار روی یک سکوی پرشده با دهانه‌های بالشتکی برای سینه‌ها دراز می‌کشد. یک سیم پیچ سینه هر دهانه را احاطه کرده و با واحد MRI برای ایجاد تصاویر کار می کند. تصویربرداری MRI یک ابزار تشخیصی بدون درد است. آزمون بین 30 تا 45 دقیقه طول می کشد.

سونوگرافی

گاهی علاوه بر ماموگرافی، سونوگرافی سینه نیز تجویز می شود. سونوگرافی می تواند کیست های پر از مایع را نشان دهد که سرطانی نیستند. همچنین ممکن است سونوگرافی برای آزمایش‌های غربالگری معمول در برخی از زنان در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه توصیه شود. در طول سونوگرافی پستان، مقدار کمی ژل محلول در آب روی پوست ناحیه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس یک پروب به آرامی روی پوست اعمال می شود. ممکن است از شما خواسته شود که چند بار به طور خلاصه نفس خود را حبس کنید. سونوگرافی سینه حدود 10 دقیقه طول می کشد.

خودآزمایی سینه یک معاینه سینه خود.

متخصصان توصیه می‌کنند که زنان به جای بررسی منظم، مراقب سینه‌های خود باشند و متوجه هرگونه تغییری شوند. زنانی که خودآزمایی را انتخاب می‌کنند، باید حتماً این تکنیک را با پزشک خود در میان بگذارند.

خودآزمایی پستان چیست؟

خودآزمایی سینه روشی برای بررسی تغییرات سینه‌ها مانند توده یا ضخیم شدن است. تشخیص زودهنگام سرطان سینه می تواند شانس شما را افزایش دهد

زنده ماندن از بیماری هر گونه تغییر غیرعادی که در طی خودآزمایی پستان کشف شود باید به پزشک اطلاع داده شود.

توده در سینه: آیا ممکن است سرطان باشد؟ توده در سینه شایع است.سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

به یاد داشته باشید که اکثر (حدود 80٪) توده های سینه به دلیل سرطان نیستند. کیست ها، تومورهای خوش خیم یا تغییر قوام ناشی از چرخه قاعدگی می توانند باعث ایجاد توده های خوش خیم پستان شوند. با این حال، مهم است که پزشک خود را در مورد هر گونه توده یا تغییر در سینه خود مطلع کنید.

بیوپسی سوزنی سرطان سینه برای تشخیص سرطان سینه استفاده می شود.

بیوپسی مطمئن ترین راه برای تشخیص سرطانی بودن توده سینه است. بیوپسی ممکن است از طریق یک سوزن یا از طریق یک روش جراحی جزئی گرفته شود. نتایج همچنین می تواند نوع سرطان سینه را که در بسیاری از موارد وجود دارد مشخص کند (چند نوع مختلف سرطان سینه وجود دارد). درمان‌ها متناسب با نوع خاصی از سرطان سینه موجود است.

بیوپسی های سوزنی

بیوپسی سوزنی از یک سوزن توخالی برای برداشتن نمونه‌های بافت یا سلول از پستان استفاده می‌کند. یک پاتولوژیست نمونه‌ها را زیر میکروسکوپ مطالعه می‌کند تا ببیند آیا سرطان دارند یا خیر. دو نوع بیوپسی سوزنی وجود دارد: بیوپسی نیاز به هسته و آسپیراسیون با سوزن ظریف (بیوپسی با سوزن ظریف).

بیوپسی با سوزن مرکزی

اگر توده ای در سینه احساس شود (توده قابل لمس)، ممکن است بیوپسی با سوزن مرکزی انجام شود. پزشک از مقدار کمی بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن پوست و بافت سینه اطراف آن ناحیه استفاده می کند. پزشک سوزن را وارد می کند و مقدار کمی از بافت را برای معاینه بر می دارد.

بیوپسی با سوزن مرکزی با هدایت اولتراسوند

این یکی از انواع بیوپسی برای توده ها یا ناهنجاری هایی است که قابل احساس نیستند (توده غیر قابل لمس). یک سوزن مرکزی در بافت پستان قرار می گیرد و سونوگرافی به تایید محل دقیق سرطان بالقوه کمک می کند تا سوزن به درستی قرار گیرد. سپس نمونه های بافت از طریق سوزن گرفته می شود. سونوگرافی می تواند تفاوت بین کیست و ضایعات جامد را مشاهده کند.سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

بیوپسی با سوزن مرکزی با هدایت MRI

برای این آزمایش، یک ماده حاجب از طریق IV به شما داده می شود. سینه شما بی حس و فشرده می شود و چندین تصویر MRI گرفته می شود. تصاویر MRI پزشک را به ناحیه مشکوک هدایت می کند. یک سوزن در دستگاه بیوپسی برای برداشتن نمونه‌های بافت با یک پروب به کمک خلاء استفاده خواهد شد.

بیوپسی استریوتاکتیک

اگر توده غیر قابل لمس باشد، می‌توانید بیوپسی استریوتاکتیک نیز انجام دهید. رادیولوژیست با استفاده از یک بی حس کننده موضعی یک سوراخ کوچک در پوست ایجاد می کند. یک سوزن در بافت پستان گذاشته می شود و مطالعات تصویربرداری به تایید محل دقیق آن کمک می کند. نمونه های بافت از طریق سوزن گرفته می شود.

نوشته های مرتبط

بیوپسی های جراحی

جراح برای برداشتن بافت، برش (برشی) در سینه ایجاد می کند.

بیوپسی اکسیزیونال باز

این جراحی یک توده کامل را برداشته و موضوع زیر میکروسکوپ بررسی می شود. اگر قسمتی از بافت طبیعی سینه تماماً اطراف یک توده گرفته شود، به آن لامپکتومی می گویند. در این روش، یک سیم از طریق سوزن به ناحیه مورد بیوپسی وارد می شود. اشعه ایکس به اطمینان از قرار گرفتن آن در محل مناسب کمک می کند و یک قلاب کوچک در انتهای سیم آن را در موقعیت خود نگه می دارد. جراح از سیم به عنوان راهنما برای یافتن بافت مشکوک استفاده می کند.

بیوپسی برشی

بیوپسی برشی بسیار شبیه به بیوپسی اکسیزیونال است، اما بافت کمتری برداشته می شود. از بی حس کننده موضعی استفاده خواهد شد و همچنین آرامبخش IV دریافت خواهید کرد. بیوپسی برشی بخشی از تومور را حذف می کند، به این معنی که ممکن است برای برداشتن سرطان باقی مانده به جراحی بیشتری نیاز باشد.

نتایج بیوپسی: سرطان پستان حساس به هورمون تقریباً دو سوم سرطان‌های پستان گیرنده‌های هورمونی مثبت هستند.

بیوپسی می تواند نشان دهد که آیا سرطان سینه گیرنده های استروژن (ER-مثبت) و/یا پروژسترون (PR-مثبت) دارد یا خیر، که نشان می دهد کدام هورمون رشد تومور را تحریک می کند. حدود دو سوم سرطان های سینه گیرنده های هورمونی مثبت هستند. می توان داروهایی تجویز کرد که به جلوگیری از رشد تومور از تحریک این هورمون ها کمک می کنند.

سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

 

سرطان پستان ER مثبت به استروژن حساس است، در حالی که سرطان پستان PR مثبت به پروژسترون حساس است. هر دو سرطان پستان ER مثبت و PR مثبت ممکن است به هورمون درمانی پاسخ دهند. گیرنده هورمونی (HR) منفی نوعی سرطان است

که گیرنده های هورمونی ندارد و تحت تأثیر درمان های مسدودکننده هورمون قرار نمی گیرد.

نتایج بیوپسی: سرطان سینه HER2 مثبت داشتن این گیرنده به این معنی است که سرطان نسبت به سایر انواع سرطان پستان سریعتر رشد و گسترش می یابد.

HER-2 (گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمی انسانی) پروتئینی است که در حدود ۲۰ درصد از سرطان‌های سینه در سطح بالایی بیان می‌شود. داشتن این گیرنده به این معنی است که سرطان نسبت به سایر انواع سرطان پستان سریعتر رشد و گسترش می یابد. با

این حال، درمان های هدفمند ویژه ای برای این نوع تومور وجود دارد.

مراحل سرطان سینه مراحل سرطان سینه بر اساس اندازه تومور سرطانی، محل و میزان گسترش طبقه بندی می شوند. استگی

ng به پزشکان کمک می کند تا پیش آگهی و درمان سرطان را تعیین کنند.

مراحل سرطان سینه بر اساس اندازه تومور سرطانی، محل و میزان گسترش طبقه بندی می شوند. مرحله بندی به پزشکان کمک می کند تا پیش آگهی و درمان سرطان را تعیین کنند. سیستم مرحله بندی TNM سرطان سینه را بر اساس معیارهای زیر طبقه

بندی می کند:سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

  • تومور (T): اندازه و/یا وسعت تومور اولیه
  • گره ها (N): گسترش سرطان به غدد لنفاوی در ناحیه منطقه ای تومور اولیه
  • متاستاز (M): گسترش سرطان به نقاط دورتر از تومور اولیه

میزان بقای سرطان سینه بقای سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بقای سرطان سینه به عوامل مختلفی بستگی دارد. سرطان هایی که زود تشخیص داده می شوند اغلب در پستان موضعی هستند. آمارهای مربوط به میزان بقای سرطان پستان اغلب به عنوان نرخ بقای 5 ساله ارائه می شود. نرخ بقای 5 ساله درصد افرادی

است که حداقل 5 سال پس از تشخیص سرطان سینه زندگی می کنند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، زنان مبتلا به سرطان پستان در مرحله اولیه (مرحله 1) نرخ بقای 5 ساله 100 درصدی دارند. زنان مبتلا به سرطان سینه که به نقاط دوردست بدن

گسترش یافته است (مرحله 4) تنها 22 درصد شانس زنده ماندن 5 ساله دارند. اما این میزان می تواند با پیشرفت های درمانی بهبود یابد.سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

چگونه سرطان سينه را تشخيص دهيم

 

علائم کارسینوم مجرای :سرطان سينه بدخيم قابل درمان است

این شایع ترین نوع سرطان سینه است. از مجاری شما شروع می شود. حدود 1 مورد از هر 5 سرطان پستان جدید، کارسینوم مجرای درجا (DCIS) است. این بدان معناست که شما در سلول‌هایی که مجاری شما را می‌پوشانند سرطان دارید، اما به بافت مجاور گسترش نیافته است.

شما ممکن است متوجه هیچ علامتی از کارسینوم مجرای نشوید. همچنین می تواند باعث ایجاد توده سینه یا ترشحات خونی شود.

علائم کارسینوم لوبولار

این نوع از غدد سازنده شیر شروع می شود که به آنها لوبول می گویند. این دومین نوع شایع سرطان سینه است. علائم عبارتند از:

  • پری، ضخیم شدن یا تورم در یک ناحیه
  • نوک سینه هایی که صاف یا به سمت داخل هستند (معکوس)
  • علائم سرطان سینه مهاجم

سرطان سینه که از جایی که شروع شده به بافت های اطراف خود گسترش می یابد، تهاجمی یا نفوذی نامیده می شود. ممکن است متوجه شوید:

  • توده ای در سینه یا زیر بغل. ممکن است نتوانید آن را جدا از پوست خود حرکت دهید یا اصلاً حرکت دهید.
  • یک سینه که با دیگری متفاوت به نظر می رسد
  • راش یا پوستی که ضخیم، قرمز یا فرورفته مانند پرتقال است
  • زخم های پوستی
  • تورم در سینه شما
  • غدد لنفاوی کوچک و سفت که ممکن است به هم چسبیده یا به پوست شما چسبیده باشند
  • درد در یک نقطه

علائم سرطان سینه متاستاتیک

بدون درمان، سرطان سینه می تواند به سایر قسمت های بدن شما از جمله سایر اندام ها سرایت کند. این سرطان سینه متاستاتیک، پیشرفته یا ثانویه نامیده می شود. بسته به اینکه کجاست، ممکن است داشته باشید:

  • درد استخوان
  • سردرد
  • تغییرات در عملکرد مغز
  • مشکل در تنفس
  • تورم شکم
  • زردی پوست یا چشم (یرقان)
  • دوبینی
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن
  • ضعف عضلانی

علائم سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه اگر گیرنده‌های هورمون‌های استروژن و پروژسترون را نداشته باشد و پروتئین زیادی به نام HER2 تولید نکند، سه‌گانه منفی نامیده می‌شود. این نوع تمایل به رشد و گسترش سریع‌تر از انواع دیگر دارد و پزشکان آن را متفاوت درمان می‌کنند.

تومورهای سه گانه منفی 10 تا 15 درصد سرطان های سینه را تشکیل می دهند. آنها علائم مشابه سایر انواع رایج را ایجاد می کنند. مروری بر علائم و درمان سه گانه منفی سرطان سینه دریافت کنید.

مدت زمان درمان سرطان سينه

 

آزمایش ژن سرطان سینه (BRCA) رایج ترین ژن هایی که به نام های BRCA1 و BRCA2 شناخته می شوند. چندین آزمایش برای جستجوی ژن سرطان سینه (BRCA) در دسترس است. برای تجزیه و تحلیل جهش های DNA در BRCA1 و BRCA2 می توان آزمایش خون انجام داد.

زنانی که جهش های ارثی دارند، در معرض خطر بسیار بالاتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. آزمایش BRCA معمولاً فقط برای افرادی ارائه می شود که ممکن است جهش را به ارث برده باشند.

درمان بستگی به وسعت سرطان دارد.

مرحله بندی شامل ارزیابی اندازه سرطان سینه و گسترش آن به غدد لنفاوی تخلیه زیر بازو است. سی تی اسکن از قفسه سینه و کبد و اسکن استخوان برای بررسی مکان هایی که سرطان سینه بیشتر به آنها گسترش می یابد، انجام می شود.

درمان سرطان سینه: جراحی جراحی سرطان سینه برای برداشتن تومورها.

جراحی حفظ پستان سرطان و برخی بافت های سالم اطراف آن را از بین می برد، اما سینه را نه. برخی از غدد لنفاوی زیر بازوها ممکن است برای بیوپسی برداشته شوند. اگر سرطان نزدیک دیواره قفسه سینه باشد، ممکن است بخشی از آن برداشته شود. جراحی حفظ پستان به عنوان جراحی حفظ پستان، لامپکتومی، ماستکتومی جزئی، کوادرانکتومی و ماستکتومی سگمنتال نیز شناخته می شود.

ماستکتومی

ماستکتومی برداشتن کل پستان و تمام بافت های اطراف و احتمالاً بافت های مجاور است. بسته به میزان برداشت بافت اضافی، جراحی های ماستکتومی متفاوتی وجود دارد.

پرتو درمانی پرتودرمانی برای سرطان سینه

پرتوهای پرانرژی پرتوهای موضعی برای از بین بردن سلول های سرطانی هدف استفاده می شود. رادیوتراپی را می توان بعد از جراحی سرطان سینه استفاده کرد یا ممکن است علاوه بر شیمی درمانی برای سرطان گسترده استفاده شود. این درمان عوارض جانبی دارد که می تواند شامل تورم ناحیه، خستگی یا اثری شبیه آفتاب سوختگی باشد. دو راه برای انجام پرتودرمانی وجود دارد.

تابش پرتو خارجی

پرتوی از تشعشع توسط یک ماشین خارجی بر روی ناحیه آسیب دیده متمرکز می شود. درمان معمولاً پنج روز در هفته به مدت پنج تا شش هفته انجام می شود.

براکی تراپی

این شکل از تابش شامل دانه ها یا گلوله های رادیواکتیو است که در سینه در کنار سرطان کاشته می شوند.

درمان سرطان سینه: شیمی درمانی داروهای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی تجویز می شوند.

داروهای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی که در هر نقطه از بدن قرار دارند داده می شود. بسته به نوع دارو، می توان آن را با یک انفوزیون آهسته IV، با قرص، یا با تزریق IV مختصر تجویز کرد. گاهی اوقات شیمی درمانی پس از جراحی برای کمک به جلوگیری از عود سرطان انجام می شود (درمان کمکی). عوارض جانبی شیمی درمانی می تواند شامل افزایش خطر عفونت، حالت تهوع، خستگی و ریزش مو باشد.

شیمی درمانی کمکی

اگر همه سرطان‌های قابل مشاهده برداشته شده باشد، هنوز این احتمال وجود دارد که سلول‌های سرطانی شکسته شده یا باقی بمانند. شیمی درمانی کمکی برای اطمینان از کشته شدن این مقادیر کمی از سلول ها انجام می شود. از آنجایی که برخی از زنان حتی بدون شیمی درمانی خطر عود بسیار کمی دارند، در همه موارد تجویز نمی شود.

شیمی درمانی نئوادجوانت

شیمی درمانی نئوادجوانت قبل از جراحی انجام می شود. هیچ ارتباطی بین شیمی درمانی نئوادجوانت و بقای طولانی مدت وجود ندارد، اما مزایایی برای بررسی اینکه آیا سرطان قبل از برداشتن جراحی به شیمی درمانی پاسخ می دهد یا خیر، وجود دارد. این همچنین می تواند اندازه سرطان را کاهش دهد و در برخی از بیماران امکان جراحی کمتر گسترده را فراهم کند.

شیمی درمانی برای سرطان پیشرفته پستان

اگر سرطان به نقاط دوردست بدن متاستاز داده باشد، می توان از شیمی درمانی استفاده کرد. در این مورد، پزشکان مناسب ترین درمان را تعیین می کنند.

بازیابی سرطان سینه درمان سرطان سینه می تواند از نظر فیزیکی خسته کننده باشد.

درمان سرطان سینه می تواند هم از نظر جسمی و هم از نظر احساسی خسته کننده باشد. تغییرات زیادی در حال وقوع است که ممکن است کنار آمدن با آنها دشوار باشد. “Chemobrain” اصطلاحی است که برای توصیف تغییرات ذهنی ناشی از شیمی درمانی ابداع شده است. بیماران نقص حافظه و ناتوانی در تمرکز را تجربه کرده اند. درمان سرطان سینه همچنین می تواند بیماران را خسته کند که طبیعی است.

خطر ابتلا به سرطان سینه شامل ورزش نکردن کافی، نوشیدن بیش از یک نوشیدنی الکلی در روز و اضافه وزن است. پیشگیری از سرطان سینه همچنین شامل اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا، مواد شیمیایی و تشعشعات تصویربرداری پزشکی است.

برخی از انواع هورمون درمانی و قرص های ضد بارداری نیز می توانند خطر را افزایش دهند، اما پس از قطع این داروها، خطر به حالت عادی باز می گردد. برخی از مطالعات نشان داده اند که فعالیت بدنی منظم ممکن است به کاهش خطر عود در زنانی که از سرطان سینه جان سالم به در برده اند کمک کند.

جراحی پیشگیرانه (ماستکتومی پیشگیرانه) نیز ممکن است از سرطان سینه جلوگیری کند. ماستکتومی پروفیلاکتیک دو طرفه برداشتن هر دو سینه به منظور پیشگیری از سرطان سینه است. زنان با سابقه خانوادگی قوی و جهش‌های BRCA1 یا BRCA2 ممکن

است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، ماستکتومی پیشگیرانه دوطرفه انجام دهند.

اگر سرطان سينه درمان نشود

آیا سرطان سینه ژنتیکی است؟ سرطان سینه هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، اما احتمال ابتلای آن به زنان حدود 100 برابر بیشتر از مردان است.

سرطان سینه هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، اما احتمال ابتلای آن به زنان حدود 100 برابر بیشتر از مردان است. زنان بالای 55 سال و آنهایی که خویشاوندان نزدیکشان به این عارضه مبتلا بوده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند.

با این حال، تا 80 درصد از زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، خویشاوندی به این بیماری ندارند. برخی جهش های ژنتیکی ارثی به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد. رایج ترین آنها ژن هایی هستند که با نام های BRCA1 و BRCA2 شناخته می شوند. زنانی که جهش در این ژن ها را به ارث می برند تا 80 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند.

در صورت داشتن موارد زیر ممکن است کاندیدای آزمایش ژن BRCA باشید:

  • سابقه شخصی سرطان سینه
  • سابقه شخصی سرطان تخمدان
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه در والدین، خواهر و برادر و/یا فرزندان
  • یکی از اقوام مرد مبتلا به سرطان سینه
  • یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان سینه و تخمدان
  • یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان سینه دوطرفه
  • دو یا چند نفر از بستگان مبتلا به سرطان تخمدان
  • خویشاوندی با جهش شناخته شده BRCA1 یا BRCA2
  • اجداد یهودی اشکنازی با یکی از خویشاوندان نزدیک مبتلا به سرطان سینه یا تخمدان

پیشگیری از سرطان سینه پیشگیری از سرطان سینه با کاهش خطرات انجام می شود.

همگام شدن با فعالیت های زندگی روزمره می تواند دشوار باشد و باعث شود بیماران احساس انزوا یا غرق شدن کنند. دوستان و خانواده می توانند منابع ارزشمند حمایت و کمک در این دوران باشند.بسیاری از زنان پس از جراحی سرطان سینه، جراحی ترمیمی

را انتخاب می کنند. در روش های بازسازی از ایمپلنت ها یا بافت هایی استفاده می شود که از سایر نقاط بدن به دست می آیند. این روش ها را می توان در زمان ماستکتومی انجام داد یا ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد انجام شود.

عوارض شيمي درماني سرطان سينه

شیمی درمانی

شیمی درمانی ممکن است برای کمک به کوچک کردن سرطان قبل از جراحی استفاده شود، اگر خطر بازگشت سرطان بالا باشد یا اگر سرطان پس از جراحی یا پرتودرمانی عود کند. همچنین اگر سرطان HER2 مثبت باشد یا به هورمون درمانی پاسخ ندهد،

ممکن است استفاده شود.

پرتودرمانی (رادیوتراپی)

پرتودرمانی (رادیوتراپی) پس از جراحی حفظ پستان توصیه می شود تا به از بین بردن سرطان ناشناخته کمک کند. همچنین اگر غدد لنفاوی زیر بازو برداشته شود و خطر بازگشت سرطان به این ناحیه وجود داشته باشد نیز توصیه می شود. در صورت وجود خطر

بازگشت سرطان به ناحیه قفسه سینه، گاهی اوقات می توان از پرتودرمانی بعد از ماستکتومی استفاده کرد.

هورمون درمانی

هورمون درمانی از داروهایی برای کاهش سطح هورمون های زنانه در بدن استفاده می کند. این به متوقف کردن یا کند کردن رشد سلول های سرطانی مثبت گیرنده هورمونی کمک می کند. نوع هورمون درمانی شما به سن شما، نوع سرطان سینه و یائسگی شما بستگی دارد.

عود سرطان سینه

سرطان سینه می تواند مدت ها پس از درمان عود کند یا عود کند. ممکن است در همان سینه (محلی)، در غدد لنفاوی نزدیک سرطان اصلی (منطقه ای)، یا در قسمتی از بدن شما که دورتر است (متاستاتیک یا دور) باشد.

احتمال عود سرطان در 2 سال اول پس از درمان بسیار زیاد است. پس از آن دوره، خطر به مرور زمان کاهش می یابد.

در صورت مشاهده هر نوع توده در سینه یا زیر بغل با پزشک خود صحبت کنید. در صورت مشاهده علائم عفونت مانند قرمزی، تورم یا ترشح، در اسرع وقت مراقبت های پزشکی را دریافت کنید. در مورد علل و انواع توده های سینه بیشتر بدانید.

 

درمان سرطان سينه با تغذيه نی نی سایت

 

در حین انجام درمان سرطان سینه ممکن است عوارض جانبی مختلفی را تجربه کنید. در اینجا چند پیشنهاد در مورد آنچه می توانید بخورید یا انجام دهید برای کمک به کاهش علائم وجود دارد.

حالت تهوع

اگر حالت تهوع دارید، ممکن است متخصص تغذیه توصیه کند که سعی کنید بیشتر غذاهای خنک یا در دمای اتاق بخورید زیرا بوی قوی ندارند. همچنین ممکن است به خوردن غذاهای کم‌چرب کمک کند، زیرا چربی‌ها زمان بیشتری برای هضم دارند.

تیلور می گوید: «اگر حالت تهوع دارید، وعده های غذایی خود را به طور کامل حذف نکنید، زیرا معده خالی می تواند حالت تهوع را بدتر کند. در عوض، روی لقمه های کوچک غذا در طول روز تمرکز کنید.

از طعم های قوی اجتناب کنید. به راحتی می توانید ریشه زنجبیل را در دستور العمل های خود بگنجانید، زیرا این می تواند به رفع حالت تهوع معده کمک کند.

یبوست

تیلور اضافه می کند که اگر یبوست مشکل ساز شود، ممکن است متخصص تغذیه شما را به خوردن غذاهای غنی از فیبر و افزایش مصرف مایعات تشویق کند. پیاده روی کم شدت و نوشیدنی های گرم نیز می تواند به تحریک حرکات منظم روده کمک کند.

خستگی

برای مبارزه با خستگی، میان وعده های پر پروتئین و وعده های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده های غذایی بزرگ انتخاب کنید. مردم اغلب زمانی که خوب غذا نمی خورند یا در طول درمان وزن کم می کنند، خستگی بیشتری را تجربه می کنند.

اگر هر گونه عارضه جانبی را تجربه می‌کنید که بر توانایی شما برای خوردن منظم تأثیر می‌گذارد، از تیم مراقبت خود بپرسید که آیا می‌توانید با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا توصیه‌های تغذیه فردی را مرور کنید.

پس از درمان وزن مناسبی را حفظ کنید

افراد چاق نسبت به زنانی که در محدوده وزن ایده آل خود قرار دارند، سطوح بالاتری از استروژن در بدنشان در گردش است.

مطالعات بسیاری از جمله پژوهشی که توسط محققان موسسه تحقیقات علوم بهداشتی ایران در تهران انجام شده است، ارتباط بین اندازه توده بدن و سرطان سینه را در زنان یائسه نشان داده است.

اگر اضافه وزن دارید، تیلور توصیه می کند پس از پایان درمان، وزن خود را از طریق یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم کاهش دهید.

کاهش وزن در طول درمان معمولاً تشویق نمی‌شود، زیرا اغلب با از دست دادن عضلات ناخواسته همراه است که منجر به خستگی، سرکوب سیستم ایمنی و روند بهبودی کندتر می‌شود.

به بدن خود اجازه دهید مواد مغذی لازم برای مبارزه با سرطان را دریافت کند.

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.