علائم کیست تخمدان در دختر مجرد (عوارض)

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد : کیست تخمدان در بسیاری از خانمها شایع است و گرچه بسیاری از آنها مشکل اساسی ایجاد نمی کنند ، اما توجه به علائم و نشانه های مکرر مهم است. 

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان معمولا خوش خیم هستند. برخی از علائم تومور به نام علائم تومور وجود دارد که در سنین بالا ظاهر می شوند، این علائم دوطرفه، جامد، چسبنده، دارای سطح نامنظم و تمایل به رشد سریع هستند، حاوی قسمت های سخت زیادی

هستند، باعث تجمع مایع در شکم می شوند و از بین نمی روند. به طور طبیعی بعد از جراحی در فرم های کیستیک با شمارش خون بالا، به دلیل خطر ایجاد کیست های بدخیم، جراحی توصیه می شود. نتایج معاینه و سونوگرافی به شک کمک می کند.

زنان دارای دو تخمدان تقریباً به اندازه یک بادام هستند که در دو طرف رحم یافت می شود. کیست تخمدان کیسه های پر از مایعی است که در تخمدان یافت می شود یا در سطح آن رشد می کند.اول از همه:

PCOS یک اختلال هورمونی شایع است که تا 20 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث PCOS می شود، چیزی که آنها می دانند این است که اگر در خانواده شما وجود داشته

باشد، اگر اضافه وزن دارید (شاخص توده بدنی بالای 25 کیلوگرم بر متر مربع) یا اگر مقاومت به انسولین دارید.

بسیاری از زنان در برخی از دوره های زندگی خود به کیست تخمدان مبتلا هستند. بیشتر کیست های تخمدان بی خطر هستند و درد و ناراحتی ایجاد نمی کنند. اکثر کیست های تخمدان بدون نیاز به درمان طی چند ماه از بین می روند.

با این حال ، برخی از کیست های تخمدان ، به ویژه آنهایی که ممکن است پاره شده باشند ، می توانند منجر به علائم جدی و خطرات سلامتی شوند. گیج کننده است، علیرغم نام، همیشه تخمدان پلی کیستیک با PCOS ایجاد نمی شود. درعوض، اگر دو علامت

از سه علامت فوق را نشان دهید، یک متخصص پزشکی ممکن است شما را به PCOS تشخیص دهد.

علائم پارگی کیست تخمدان

 

در حالی که کیست های کوچکتر و مضر کمتر علائمی ایجاد نمی کنند و به طور کلی خود به خود از بین می روند ، به دنبال علائم زیر باشید که نشان می دهد کیست تخمدان بزرگتری دارید:

  • مقاربت دردناک
  • درد در ناحیه کمر / ران
  • حساسیت در پستانها
  • درد لگن قبل یا در طول چرخه قاعدگی
  • تهوع و استفراغ

بعضی اوقات ممکن است عوارض ناشی از کیست تخمدان باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم شدید مطمئن شوید که به دنبال مراقبت های پزشکی فوری هستید:

  • تب
  • ضعف / سرگیجه
  • درد تیز لگن
  • تنفس سریع و پی در پی

با این حال ، بهتر است قبل از اینکه نگران ایجاد کیست تخمدان مضر باشید ، کمی بیشتر آنها را بشناسید و دلیل وقوع آنها را درک کنید. 

اکثر زنان از کیست های تخمدان آگاه نیستند زیرا به سختی مشکلی ایجاد می کنند. با این حال، در برخی موارد، علائمی مانند درد در هنگام اجابت مزاج، نفخ شکم، بی نظمی قاعدگی، درد در حین رابطه جنسی ، درد لگن قبل یا در طول سیکل قاعدگی، درد در

ناحیه کمر یا ران ها، فشار در راست روده یا مثانه ایجاد می کنند. تهوع و استفراغ.

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

علت درد کیست تخمدان در دختران

 

در اکثر موارد ، کیست تخمدان به دلیل چرخه قاعدگی شما ایجاد می شود – این کیست ها به عنوان کیست های عملکردی شناخته می شوند.کیست تخمدان در زنان در سنین باروری شایع‌تر است، اما به ندرت در زنان یائسه ایجاد می‌شود. اندازه و شکل

تخمدان یک زن به اندازه یک بادام است. 

شگفت انگیز است که چیزی به این کوچکی و ظریف می تواند هزاران تخم را در هنگام تولد نگه دارد. همچنین بسیار شگفت انگیز است که چیزی به این کوچکی می تواند کیست ایجاد کند. خوشبختانه، درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند به بدن کمک کند

تا به طور طبیعی و بدون جراحی از شر کیست خلاص شود.

کیست های عملکردی

تخمدان ها هر ماه ساختارهایی شبیه کیست می شناسند که به آنها فولیکول می گویند. فولیکول ها وظیفه تولید هورمون های استروژن و پروژسترون و آزاد سازی تخمک در حین تخمک گذاری را دارند.

هنگامی که یک فولیکول منظم ماهیانه به رشد خود ادامه می دهد ، به عنوان کیست عملکردی شناخته می شود. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

1. کیست فولیکولی

هنگامی که فولیکول پاره نشده یا تخمک آزاد نمی کند اما به جای آن به رشد خود ادامه می دهد ، کیست فولیکولی در نقطه میانی قاعدگی ایجاد می شود.

2. کیست جسم زرد

فولیکول اکنون به عنوان جسم زرد شناخته می شود ، همزمان با ترشح تخمک ، تولید استروژن و پروژسترون را برای بارداری آغاز می کند. گاهی اوقات تجمع مایعات در داخل فولیکول باعث می شود که جسم زرد به کیست تبدیل شود.

خوب است به یاد داشته باشید که گرچه کلمه کیست دارای مفاهیم منفی زیادی است ، اما کیست های عملکردی معمولاً بی ضرر هستند ، درد ایجاد نمی کنند و به طور کلی بعد از چندین ماه خود به خود و بدون هیچ گونه مداخله ای از بین می روند.

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

 

اکثر زنانی که کیست تخمدان دارند حتی نمی دانند که کیست تخمدان دارند. به طور معمول، هیچ علامت یا نشانه ای وجود ندارد. اکثر کیست های تخمدان در طی یک معاینه فیزیکی معمولی کشف می شوند. هر چه کیست بزرگتر باشد، احتمال بروز علائم بیشتر است. علائم ممکن است:

  • درد لگن، معمولا در سمتی که کیست وجود دارد. درد ممکن است تیز، ناگهانی باشد یا در طول چرخه بیاید و برود
  • سیکل های قاعدگی نامنظم
  • سیکل های بدون تخمک گذاری ممکن است نشانه ای از کیست فولیکولار باشد. ترسیم چرخه شما می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا سیکل های عدم تخمک گذاری دارید یا خیر
  • درد لگن بعد از مقاربت یا ورزش شدید
  • حالت تهوع و استفراغ، معمولاً پس از پارگی کیست اتفاق می افتد
  • درد واژن همراه با خونریزی لکه دار در اواسط سیکل
  • فشار و/یا نفخ شکم؛ ممکن است از یک طرف یا طرف دیگر قابل توجه باشد
  • درد یا فشار در شکم هنگام ادرار کردن یا اجابت مزاج
  • ناباروری

متفاوت از کیست های عملکردی رایج ، این نوع کیست ها خطر بیشتری دارند و احتمالاً درد و ناراحتی ایجاد می کنند.

سیستادنوم: کیست های سیستادنوم در سطح تخمدان رشد می کنند و گاهی با مخاط آبکی پر می شوند.

کیست های درموئید: کیست های درموئید ، که بعضاً به تراتوم معروف می شوند ، می توانند شامل پوست ، مو ، یا حتی دندانهایی مانند بافت باشند. آنها سلولهای جنینی تشکیل می دهند و خوشبختانه بندرت سرطانی هستند.

آندومتریوم: آندومتریوم در نتیجه یک بیماری رشد می کند ، زمانی که سلولهای آندومتر رحم در خارج از رحم رشد می کنند (معروف به آندومتریوز). این بافت ها گاهی به تخمدان متصل می شوند و رشد شبیه کیست می کنند.

همیشه ایده خوبی است که از انواع دیگری از کیست ها که ممکن است ایجاد شده و منجر به عوارضی مانند سیستادنوم و کیست های درموئید شوند که می توانند بزرگ شوند و منجر به خارج شدن موقعیت تخمدان شوند ، آگاه باشید.

عوارض مرتبط با کیست تخمدان

در حالی که عوارض نادر است ، شما باید در مورد برخی از عوارض نادر بدانید.  

پارگی

کیست تخمدان که پاره می شود می تواند منجر به درد شدید و خونریزی داخلی شود. هرچه کیست بزرگتر شود ، خطر پارگی بیشتر است. مقاربت واژن و هر فعالیت لگنی دیگری نیز می تواند خطر پارگی کیست را افزایش دهد.

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد :پیچ خوردگی تخمدان

کیست تخمدان که بزرگ می شود می تواند باعث حرکت تخمدان شود. این خطر پیچ خوردگی تخمدان شما را افزایش می دهد ، معروف به پیچ خوردگی تخمدان ، که می تواند جریان خون به تخمدان را کاهش یا متوقف کند. اگر علائمی مانند درد شدید لگن ، حالت تهوع و استفراغ دارید ، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جلوگیری از کیست تخمدان

در حالی که جلوگیری از کیست تخمدان غیرممکن است ، اما می توانید اطمینان حاصل کنید که در اسرع وقت تشخیص داده می شوید.

  • نسبت به هرگونه تغییر در چرخه ماهانه خود ، از جمله علائم غیرطبیعی قاعدگی ، به ویژه اگر برای چند دوره ادامه داشته باشد ، هوشیار باشید.

کیست های عملکردی تخمدان اغلب در رابطه با شیفت های هورمونی ایجاد و رشد می کنند. مسائل عدم تعادل هورمونی می تواند باعث بزرگ شدن این کیست ها و حتی پارگی دردناک آن شود. کیست تخمدان بدون جراحی یا دارو می تواند کوچک و از بین برود ، فقط با ایجاد یک محیط داخلی هورمونی که رشد آنها را کنترل و کنترل می کند.

در بیشتر موارد ، تا زمانی که علائم ناشی از بزرگتر شدن یا پارگی آنها شروع به بروز علائم نکند ، متوجه وجود کیست تخمدان نخواهید شد. گزینه هایی که امروز شروع به انتخاب می کنید می توانند به شما کمک کنند تا در صورت بروز کیست های کوچکتر ، از این اتفاق جلوگیری کنید. 

هر زنی که دچار اضافه بار استروژن یا غلبه استروژن باشد  – یکی از شایع ترین شرایط عدم تعادل هورمونی – در معرض خطر ابتلا به کیست تخمدان است که علامت دار می شود.

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

شایع ترین علل کیست تخمدان

این توده‌های غیرسرطانی معمولاً بی‌ضرر هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند شدید شوند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشند.

در حالی که واژن به عنوان کانال تولد (و اندام جنسی اولیه برای برخی افراد) توجه زیادی را به خود جلب می کند، اما تنها بخشی از کل سیستم تولید مثل است که از اندام ها و قسمت های مختلف بدن تشکیل شده است.

یکی از آن اندام ها – که از نظر فنی به صورت جفتی می آید – تخمدان های بدن هستند. این غدد کوچک و بیضی شکل هستند که در دو طرف رحم، معمولاً در کنار انتهای فیمبریه (انتهای لوله فالوپ با ساختارهای انگشت مانند) قرار دارند. تخمدان‌ها معمولاً

تخمک‌ها و هورمون‌ها را تولید می‌کنند، نقش مهمی در چرخه قاعدگی شما در هر ماه بازی می‌کنند و نقطه شروعی برای بارداری احتمالی هستند.

اما به همان اندازه که تخمدان ها مفید هستند، می توانند کیست یا توده های غیرسرطانی ایجاد کنند که می توانند در داخل یا روی سطح تخمدان ایجاد شوند. به گفته دفتر تحقیقات ، اگرچه اکثر کیست‌ها هیچ ناراحتی ایجاد نمی‌کنند و اغلب خود به خود از بین

می‌روند، گاهی اوقات کیست‌ها می‌توانند باعث فشار شکم، نفخ، تورم و درد در قسمت تحتانی شکم، در سمت تخمدان با کیست شوند. سلامت زنان . علائم شدیدتر می تواند شامل درد شدید همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد که نشانه ای از نیاز به

مراقبت های پزشکی اورژانسی است.

چند علت مختلف برای کیست تخمدان وجود دارد (و به همین دلیل، انواع مختلف کیست تخمدان) – در اینجا چیزی است که شما باید در مورد هر یک بدانید.

چرخه قاعدگی شما

کیست‌های عملکردی – که به کیست‌های فولیکولی و کیست‌های جسم زرد معروف هستند – در قسمت‌های مختلف چرخه قاعدگی شکل می‌گیرند و معمولاً خود به خود از بین می‌روند. به گفته دفتر سلامت زنان، فولیکول یک کیسه شفاف مایع حاوی تخمک است که برای آزاد شدن در طی تخمک گذاری آماده می شود .

نوشته های مرتبط

ربکا برایتمن، MD ، استادیار بالینی زنان و زایمان، “مواقعی وجود دارد که شما می توانید فولیکولی داشته باشید که رشد می کند، رشد می کند و رشد می

کند، و لزوما تخمک آزاد نمی کند، و این همان چیزی است که ما آن را کیست فولیکولی می نامیم.” و علوم تولید مثل در کوه سینا، به Health گفت . “معمولاً، آنها می توانند بیایند، بروند، ممکن است گاهی اوقات ناراحتی ایجاد کنند، به ندرت کسی برای چنین چیزی نیاز به جراحی دارد.”

پس از آزاد شدن تخمک در زمان تخمک گذاری، دیواره های فولیکول فرو می ریزند و به جسم زرد تبدیل می شوند. جسم زرد برای آماده شدن برای بارداری استروژن و پروژسترون تولید می کند. هنگامی که مایع جمع می شود، جسم زرد به کیست جسم زرد تبدیل می شود.

دکتر برایتمن گفت : “گاهی اوقات کیست پس از تخمک گذاری، که ما آن را کیست جسم زرد می نامیم، می تواند بسیار بزرگ شود و می تواند پاره یا ترکیده

شود که می تواند باعث درد شود.” معمولاً درد خود به خود برطرف می شود، کیست پس از دو یا سه دوره قاعدگی از بین می رود. اما مواقعی وجود دارد که

افراد نیاز به مداخله جراحی دارند، اگرچه این امر نسبتاً نادر است.

اندومتریوز

همه افراد مبتلا به اندومتریوز رشد کیست را تجربه نمی کنند. دکتر برایتمن می گوید: “اندومتریوز وجود ایمپلنت های کوچک یا ضایعاتی است که شبیه به

دیواره رحم در خارج از رحم هستند. این لزوما به این معنی نیست که کیست وجود دارد.” این ایمپلنت‌ها سلول‌های آندومتر رحم نامیده می‌شوند و گاهی

اوقات، زمانی که در خارج از رحم رشد می‌کنند، به تخمدان‌ها متصل می‌شوند و می‌توانند آندومتریوم ایجاد کنند.

مری راسر، MD، PhD ، استادیار زنان و زایمان در دانشگاه کلمبیا، به Health گفت : اندومتریوم ها به عنوان کیست های شکلاتی نیز شناخته می شوند . به این دلیل که اندومتریوما حاوی خون و بافت قدیمی است.

دکتر راسر می‌گوید: «بنابراین خون قدیمی است، بافتی مانند بافتی که از دیواره رحم به دست می‌آید، و چون خون قدیمی معمولاً تیره است، به همین دلیل نام آن «کیست شکلاتی» است. معمولاً اینها دردناک هستند، اما برخی از افراد علائمی ندارند و آنها را در سونوگرافی کشف می کنند.

 هیلاری سوانک از طرح بهداشتی خود برای پوشش ندادن کیست تخمدان شکایت کرد: “سیاست های آنها قدیمی و وحشیانه است”

بارداری

دکتر برایتمن گفت: ایجاد کیست جسم زرد پس از لقاح طبیعی است و در دوران بارداری اهمیت می یابد . این کیست هورمون پروژسترون را تولید می کند و جنین را در سه ماهه اول حمایت می کند و پس از آن جفت می تواند خودش شروع به ساخت پروژسترون

کند. دکتر برایتمن گفت: برای افرادی که از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار می شوند، “آنها یک پروژسترون مکمل مصرف می کنند زیرا آن کیست را ندارند.”

دکتر راسر می گوید: زمانی که ما در سونوگرافی بارداری را تشخیص می دهیم، ممکن است کیست روی تخمدان دیده شود. مجدداً، این کیست‌های جسم زرد در طول چند هفته اول بارداری استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند تا زمانی که جفت بتواند به طور

موثر به خودی خود عمل کند و پس از آن کیست خود به خود برطرف می‌شود. اکثر مردم درد یا خونریزی از کیست را تجربه نمی کنند و بسیاری اصلاً متوجه وجود آن نمی شوند. با این حال، دکتر راسر گفت: “اگر بیمار درد یا خونریزی دارد، از آنها می خواهیم برای

ارزیابی مراجعه کنند.”

یک وضعیت مادرزادی

به گفته دفتر سلامت زنان ، کیست‌های درموئید کمتر شایع هستند و یک بیماری مادرزادی هستند، به این معنی که در رحم ایجاد می‌شوند، بنابراین فردی که یکی از این کیست‌ها را دارد، احتمالاً در تمام عمر خود به آن مبتلا بوده است. دکتر راسر می گوید: «این از بافت تخمدان و تخمک ها ایجاد می شود، زیرا این سلول های جنینی در طول رشد جنین به دام می افتند. می‌تواند حاوی بافت‌هایی باشد که در واقع از تخمدان نیستند، مانند سلول‌های چربی، مو، دندان، پوست و استخوان. اگر آن را در اتاق عمل بردارید بسیار جالب به نظر می‌رسد.

کیست‌های درموئید تخمدان معمولاً زمانی تشخیص داده می‌شوند که فردی به سن باروری می‌رسد (مخصوصاً در حدود 30 سالگی) زیرا می‌تواند باعث ایجاد درد در طول چرخه قاعدگی شود. آنها اغلب سرطانی نیستند، اما ممکن است برای برداشتن آنها جراحی انجام شود.

دکتر برایتمن گفت: “راستش، با سونوگرافی، اگر کوچک باشند، ما اغلب آنها را تنها می گذاریم.” “اگر بزرگتر از حدود شش سانتی متر یا بیشتر باشد، یا اگر زنی علامتدار باشد، (در مطب ما) آنها را معمولا از طریق لاپاراسکوپی حذف می کنیم.”

اگرچه گلوله‌های مو، دندان و استخوان ممکن است ترسناک به نظر برسند، کیست‌های درموئید نسبتاً رایج هستند و نشان‌دهنده یکی از پنج رشد غیرطبیعی روی تخمدان‌ها فراتر از کیست‌های عملکردی هستند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نظر پزشکی خود را در مورد زمان و شرایط مناسب برای برداشتن کیست ها خواهد داشت.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد – کیست های زیادی روی تخمدان. دکتر راسر می‌گوید: «این کیست‌های کوچک فولیکولی هستند که هرگز از مراحل اولیه نمی‌گذرند، و معمولاً در حاشیه تخمدان قرار دارند و در سونوگرافی‌ها مانند «رشته‌ای از مروارید» به نظر می‌رسند.

تخمدان پلی کیستیک بین 5 تا 10 درصد از زنان سیس جندر بین 15 تا 44 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق دفتر بهداشت زنان، بسیاری از افراد زمانی که به دلیل نامنظم شدن چرخه های قاعدگی با مشکل باردار شدن مواجه می شوند، متوجه آن می شوند 

احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب و افسردگی /اضطراب در افراد مبتلا به PCOS بیشتر است، اما محققان نمی‌دانند که آیا سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث این مشکلات می‌شود یا بالعکس یا اینکه آیا بیماری زمینه‌ای دیگری وجود دارد که همه موارد فوق را ایجاد می‌کند. .

بیماری های مقاربتی و عفونت های لگنی

گزارش سال 2022 از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اشاره کرد که سوزاک، کلامیدیا و سیفلیس در حال افزایش است. این عفونت ها می توانند باعث آبسه لگن شوند که کیسه هایی پر از چرک هستند. با توجه به پزشکی جان هاپکینز ، باکتری‌های این

عفونت‌های مقاربتی (STIs) از دهانه رحم به داخل رحم می‌روند و ممکن است باعث ایجاد کیست شوند. این کیست ها پر از باکتری هستند که در صورت پارگی می توانند منجر به سپسیس شوند.

دکتر روسر گفت: به دلیل این عفونت، بیمار احساس خوبی نخواهد داشت و معمولاً درد لگن و تب دارد. به همین دلیل است که برای ما مهم است که به طور منظم از نظر عفونت های مقاربتی غربالگری کنیم و زنان را تشویق کنیم تا در اعمال جنسی ایمن شرکت کنند.»

چه عواملی باعث ایجاد کیست تخمدان می شود؟


– چرخه های قاعدگی نامنظم
– عدم تعادل هورمونی
– کم کاری تیروئید
– سیگار کشیدن
– قاعدگی زودرس (11 سال یا کمتر)
– BMI بالای 30
– مشخص شده است که درمان ناباروری با گنادوتروپین ها باعث ایجاد کیست های بزرگ تخمدان در برخی از خانمها می شود
– استفاده از کلومیفن (کلومید ، سروفن) ) نشان داده شده است که خطر ابتلا به کیست های جسم زرد را افزایش می دهد
– استفاده از تاموکسیفن برای سرطان پستان

“زنان مبتلا به PCOS به اندازه سایر زنان تخمک گذاری نمی کنند.” این بدان معناست که معمولاً آنها در طول یک سال کمتر از 9 دوره خواهند داشت. اگر قصد بارداری ندارید، ممکن است بتوانید چرخه قاعدگی خود را با پیشگیری از بارداری هورمونی مانند قرص های ضد بارداری، حلقه های واژینال و چسب ها تنظیم کنید.

سوالات متداول در مورد کیست تخمدان

1- کیست تخمدان چه زمانی باعث درد می شود؟

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

کیست تخمدان معمولاً درد زیادی ایجاد نمی کند. درد ناگهانی در کشاله ران می تواند هنگام نشستن یا کشیدن زانو به سمت شکم ایجاد شود. اگر کیست پاره شود یا کیست خود به خود برگردد، می تواند باعث درد شدید در کشاله ران و شکم شود.

2- ترکیدن کیست تخمدان را چگونه بفهمیم؟

اگر کیست پاره شده در رگ خونی باشد، ممکن است خونریزی بسیار شدید باشد. علائمی مانند درد شکم، نفخ، غش، غش و فشار خون پایین از علائم خونریزی کیست هستند.

3- آیا کیست خوش خیم تخمدان بدتر می شود؟

کیست های تخمدان بسته به نوع آن ها را می توان به خوش خیم یا بدخیم طبقه بندی کرد. کیست های تخمدان که خوش خیم هستند، خطر ابتلا به سرطان را ندارند، اما مشکلات مختلفی را ایجاد می کنند که با علائم خود نیز به منصه ظهور می رسند.

4- آیا کیست تخمدان تبدیل به سرطان می شود؟

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

اکثر کیست های تخمدان سرطانی نیستند. اگر کیست تخمدان بعد از یائسگی رخ دهد، این احتمال را باید در نظر داشت. یائسگی به زمانی اطلاق می شود که قاعدگی زن متوقف می شود. اما اگر کیست ها بعد از یائسگی ایجاد شوند، احتمال سرطانی شدن آن ها افزایش می یابد.

5- آیا کیست تخمدان مضر است؟

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

اکثر کیست های تخمدان خوش خیم هستند و بدون درمان خود به خود از بین می روند. این کیست ها در صورت وجود علائم ایجاد می کنند. اما در موارد بسیار نادر، کیست تخمدان پیش سرطانی را می توان طی یک معاینه معمول تشخیص داد.

چه چیزی باعث ایجاد کیست تخمدان می شود؟

 

شایع ترین علت کیست تخمدان. اختلالات هورمونی؛ معمولا در هر سیکل قاعدگی توموری به نام فولیکول ایجاد می شود که تخمدان ها را به تخمدان می برد و اندازه آن تا 3 سانتی متر می رسد. سپس کیست ترکید و تخمک را نمایان کرد.

چه کسانی دچار کیست تخمدان می شوند؟

کیست تخمدان معمولا در زنانی که عادت ماهانه هستند دیده می شود. در دختران جوانی که هنوز قاعدگی را شروع نکرده اند یا در زنان یائسه کمتر دیده می شود. زنان با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان و رحم نیز در معرض خطر هستند.

کیست تخمدان چه زمانی باید جراحی شود؟

  • اگر توده جامد یا نیمه جامد باشد،
  • کیست بعد از یائسگی یا قبل از اولین قاعدگی،
  • کیست بزرگتر از 5 سانتی متر و با وجود مهار شدن توسط مشاهده یا قرص های ضد بارداری باقی می ماند
  • بدخیم یا در معرض خطر ابتلا به سرطان،
  • هنگامی که یک کیست به سرعت در حال رشد ظاهر می شود،
  • علائم آسیت و متاستازهای لگنی
  • هنگامی که پیچ خوردگی وجود دارد، باید جراحی انجام شود.

عامل سن در سرطان تخمدان

صرف نظر از جنسیت، سن مهمترین عامل در تصمیم گیری برای انجام جراحی کیست تخمدان است. در مطالعه ای بر روی 1200 فرد مبتلا به مشکل کیست تخمدان در ایالات متحده آمریکا، احتمال ابتلا به سرطان در تومورهای برداشته شده با جراحی در سنین

زیر 20 تا 40 سالگی بین 7 تا 30 درصد در سنین مختلف مشخص شد. بعد از پنجاه سالگی این میزان افزایش می یابد.

کیست تخمدان چگونه درمان می شود؟

درمان کیست تخمدان فرآیندی است که با علائمی که در بیمار ظاهر می شود تعیین می شود. در مواردی که کیست هیچ علامت یا ناراحتی ایجاد نمی کند، فقط معاینات منظم برای نظارت بر کیست کافی است. اما زمانی که علائمی مانند قاعدگی نامنظم در

بیمار ظاهر می شود، باید به روش های درمانی روی آورد.

علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

درمان دارویی برای بازگرداندن تعادل هورمونی رایج ترین روش درمان کیست تخمدان است. در این روش اغلب از قرص های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی استفاده می شود. با بازیابی تعادل هورمونی، کیست های تخمدان کوچک شده و به مرور زمان

ناپدید می شوند.

درمان دارویی برای بازگرداندن تعادل هورمونی رایج ترین روش درمان کیست تخمدان است. در این روش اغلب از قرص های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی استفاده می شود. با بازیابی تعادل هورمونی، کیست های تخمدان کوچک شده و به مرور زمان

ناپدید می شوند.علائم کیست تخمدان در دختر مجرد

instagram banner
ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.